REKLAMA

"Ceny pójdą w górę, jeśli ograniczymy sprzedaż marek własnych sieci handlowych"

EKG - Ekonomia, Kapitał, Gospodarka
Data emisji:
2019-03-07 09:00
Prowadzący:
W studio:
Czas trwania:
13:20 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
K 2 w pewnych ekonomia kapitał gospodarka jest dziewiąta 5 to jest magazynek także Maciej Głogowski dzień dobra dziś naszym gościem jest pan Robert Krzak ekspert d s . handlu detalicznego ekspert dziś, bo przez lata pracujący w różnych sieciach handlowych dzień dobry dzień dobry witam pana witam państwa czemu sieci handlowe gnębią producentów polskich producentów żywności w sieci handlowe nie gnębią polskich producentów żywności nie gnębił żadnych producentów Rozwiń » żywności jest to część zasad gry na rynku, że sieci handlowe chcą oferować produkty taniej dla klienta tym samym starają się kupić taniej od producenta po to, żeby zaoferować niższe ceny dla klienta końcowe, ale coś musi być nie tak skoro nawet premier zwrócił uwagę na marki własne w sieciach handlowych i powiedział, że być może rząd będzie musiał przyjrzeć się je ograniczyć jakoś się też sprzedaż tych produktów pod marką własną techno po PiS wydają się, że byłaby to absolutnie nieuprawniona ingerencja w rynek z jakichś ustawowe ograniczenie sprzedaży marki własne tez po pierwsze po drugie różne konstrukcje ustawa już widzieliśmy jak widzieliśmy można, by się obawiać, że różne są możliwe na manowce mam nadzieję, że na obszarze Unii Europejskiej takie możliwości nie będą praktykowane żeby, żeby odgórnie w rejs z postanowić co kto ma sprzedawać marki własne historie Marek własnych polega na tym, że zostały one wprowadzone w latach sześćdziesiątych przede wszystkim po to, żeby zaoferować niższe produkty typu Commodities, czyli takie, które są zawsze takie same np. cukier mleko mąka, które nie muszą być produktami będącymi, żeby zaoferować niższej cenie dla klientów przez to, że właśnie w niższej cenie dla klientów czasem producent też mniej zarobi to nie jest wcale powiedziane, żeby mniej, bo po pierwsze w handlu spożywczym zarabia się na bardzo niskich marżach bardzo niskich marżach zarabia się to ze względu na to czy ma się markę czy właśnie tej marki nie posiada mówicie, że sama Marka zajmie się wyżej zarabiasz więcej to jest jasne alem no trudno sobie wyobrazić, żeby w we wszystkich grupach towarowych polscy producenci tworzyli maski kipiącą, a może tak na przykładzie w powiedzmy, że ja jestem sklepem cała właścicielem, żeby już się było tak i i pan jest małym dostawcą jakiegoś produktu spożywczego nie będzie mleczarskiego czar no to co to ja od pana nie mogę wziąć po prostu produktu z pana może nie rozpoznawalną jednak marką wstawić do strachu napędził się, że pan może, ale nie rozpoznawalny produkt z punktu widzenia markowego z, a broni się ceną nie broni się na taką gojenia marzenie musi się bronić ceną jest w polu jest bez urzędowej musi być atrakcyjny cenowo produkt bardziej obrzędowy może być droższy cenowo w związku z tym mały producent, który omawiamy rozmawiamy po pierwsze nie będzie w stanie dostarczyć dużej ilości do dużej sieci tym samym jest automatycznie wyeliminowany z bycia możliwość zbycia będzie dostawcą do dużej siedziby z małym, a w to w dużych sieciach odbywa się głównie na mandat w dużych sieciach odbywa się głównie to handel duże sieci, zwłaszcza sieci dyskontowe mają największy udział Marek własnych jak wiemy jak w tytule, zanim Polacy pokochali sieci dyskontowe i tak jest przede wszystkim ze względu na wysoką atrakcyjność cenową na jej nie można mieć brodę nikogo pretensji nie możemy, a 1 z elementów wysokiej atrakcyjności cenowej sieci dyskontowych jest duży udział Marek własnych planów to kto teraz od drugiej strony jest produkt pod tą marką własną i to nie tylko tych najbardziej rozpoznawalnych kojarzących się w sieciach dyskontowych, ale w wielu sieciach, które mają sklepy wielkopowierzchniowe są to własne marki tak, kto jest producentem tego produktu, który jak kupuje pod marką własną jest bardzo duża część producentów to nie są tylko producenci bez branżowi np. inne w Niemczech może pan kupić wydawnictwo, w którym nie są podanej wszyscy producenci Marek własnych do Ediego i Lidla to jest podany zmieniają nazwiska adresu tata produkuje i co wziąć pod uwagę, że producentami Marek własnych na dzisiaj są również w najwyższej jakości producenci Grendowicz w zeszłym roku prezes odpiera, których doktorantka w największym producentem żywności w Niemczech podjął decyzję, że będzie producentem Marek własnych wypłacono produkować marki własne skoro jego Marka jest na tyle rozpoznawalna, że dostarczają nam wiele rynków w Europie po to, że raz jej nie ma dużej wydajności produkcyjne to zapewni sobie to poprzez produkcję Marek własnych, a 2 zwiększa obszar współpracy z siecią Comarch zarówno markę własną Magie markę swoją może być także jego produkt tylko raz ze pod jego marką A 2 firma może lepiej stoją obok siebie na Pucharze tak być nawet niektórzy producenci tworzą firmy córki o innej nazwie, która produkuje ten sam produkt innej nazwie natomiast jest to ten sam port wyprodukowane w tym samym zakładzie produkcyjnym rozpoznawalność jest możliwa n p . poprzez stwierdzenie kodów weterynarza, który nadzoruje i w obu przypadkach jest ten sam kod jest choćby z tego samego zakładu tak są produkowane np. niektóre produkty mleczarskie, które są produkowane pod własną marką i markom będą sprzedawane na tej samej półce, ale ze względu na wartość marki różnej cenie wracam do tego polskiego sklepu w polskich dzieci i polskich Marek własnych mamy te produkty na półce z marką własną twarz pan powiedział, że producentem stojącym za tym produktem może być np. Małopolski producenta, bo ten duży, kto jest na okręgi, ale jeśli to jest ten mały to znaczy, że one sprzedają z takiej dużej sieci jakąś niewielką pulę produktów no bo przecież nie wytworzy nie wiadomo ile tak naprawdę zbyt wiele nie zarabia fortunę w tym to nie jest powiedziane, żeby zarabiał, gdyby starał się sprzedawać swoje produkty pod własną marką, ponieważ kupiec sieciowy nie jest zainteresowany ustawiania na półce produktów nie będą owych pochodzących od nieznanych producentów, bo poco klient miałby ponieść sięgać to już woli zrobić pod władzą, a więc zrobić własną marką, ponieważ buduje to swego rodzaju zaufanie do sieci daje swoją markę, czyli jak, gdyby gwarantuje jakość jest to część tworzyli część procesu tzw. Intelligent, więc duże sieci tworzą własną markę się Marka sieci do tego m. in. zalet zaliczamy właśnie markę własną jej jakość i licealnej pozycjonowanie produkty marki własne dają też możliwość odróżnienia się od innych sieci po prostu, bo jest 1112 wojewódzcy po trzecie dno dają możliwość generowania wyższej marży to nie ulega 2 zdań wolność wolność wyznania ani, o czym mówił premier wraz z rożna, ale po to, wszyscy działamy w gospodarce, żeby generować wyższe zyski prawda to, że generujemy wyższe zyski co wcale nie znaczy, że generujemy kosztem tych producentów generujemy nie tylko dlatego kosztem nas klientów nie produkty marki własne są właśnie niż cena cenowo pozycjonowany nawet te, które wytwarzają ci znani to powie w producenci oczywiście, że ta zawsze są niżej pozycjonowane niż produkty będą brać pod uwagę padł p t. pieluszki jedno ze znanej sieci dyskontowych prowadziła pieluszki itp ludzki są nr. 1 na rynkach są nr. 1 na rynku, dlatego że sprzedaje tam sieć dyskontowa, która ma ponad 1000 punktów w Polsce nawet dużo więcej, ale można też w tym więcej, ale nie o to, żebyśmy nie mnie namierzyli okrążać dobrze, ale nieważne my to znaczy, że klienci wchodząc do tej sieci, akceptując to jakoś co oznacza, że teoretycznie nie ma potrzeby kupienia produktu branżowego, bo ten spełnia zapotrzebowanie klientów dobrze o nich pompowni jeszcze na PIT wyobraźmy sobie ten produkt pod marką własną ministra na nasz użytek będzie po opakowanie cukru tak tak no i czym w sieci jest duża to sieć sklepów już ustaliliśmy, że nawet więcej niż 2000 punktów ma szansę kraju czy pod tą marką własną ten cukier może okazać się, że do tego sklepu do tej sieci handlowej dostarcza go wielu producentów oczywiście może się okazać z tego powodu chwilę ten cukier, choć wygląda tak samo w sklepie w Warszawie w Katowicach tak naprawdę jest wykonany bez barier jest oczywiście tak, bo to jest ten sam cukier to jest właśnie ta różnica, że masy własnej część produktów to są te są produkty nie muszą mieć brandu ważna, że jeszcze 1 rzecz i to różnej spory na rynku organizowany albo się robi markę własną sklepu innym PL są opracowane tak jeszcze dzisiaj, kiedy Paweł sprzedawała produkty marki własnej Piotr Paweł, czyli sieć sklepów miała taką samą nazwę na produkcję niektórzy powiedzą jest z kontenerów mają na każdą kategorię inną nazwę co powoduje, że klient wchodząc do sklepu mam wrażenie, że tam jest to ile jest Marek to są wszystkie marki własne tego od tej sieci tylko produkowane pod różnymi nazwami czekolada inaczej kawa inaczej produkty wędliniarskie inaczej powoduje dla klienta za możliwość patrzenia na to, że z bardzo duża różnorodność produktów Piotrem Kaletą wszystko sprowadza ona znów ma do tego początkowego pytania wniosku, że to te sieci wszystkim rządzą one najlepiej na wszystkim zarabiać na czele niestety w handlu detal nie zna lepiej zarabiają to nie powiedział, że z punktu widzenia procentowego zarabiają najmniej najmniej, bo jeżeli się zarabia w granicach 2 % to jest dobry wynik sieć dyskontowa zarabiają gwiazdy sam pan powiedział, że wcale nie jest to powiedziane czy gdy wymiar tworzą ten cukier Maciej tora zostałbym wpuszczony na tę półkę czy nie, ale jeżeli ja panu ten cukier dostarczy pan sprzeda po swojemu pod swoją marką sieci handlowej to ponownie ten cukier aż 23 lata rządzenia to na końcu rządzi ten sam półkach to z jego półka, czyli każdy decyduje co chce zaoferować klientom na swojej półce prawda, że to jest mój sklep ja muszę powiedzieć co chcemy sprzedawać, bo to jest mój sklep chciałbym zwrócić uwagę na talerzu a, gdybyśmy nic wprowadzili zakaz tych Marek własnych albo nie ograniczy to co by się wydarzyło wypożyczony do góry ciążyły wszystkiego na krzyż musi pan ten cukier sprzedać będzie pan się ziemia wrócił do pana życia nie poszedł do konkurencji, która ma 2 ,51000 sklepów tak no to musi pan tę cenę, jaką byśmy znaleźli ją uszanować ich ceny to muszę znowu to cele obniżyć mojego producenta ten producent musi obniżyć ich u dostawcy buraków i nadać im herbatę cukier wracamy z powrotem do źródła po prostu w tym momencie producent tego zwrotu tak czy inaczej zarobię sklepy z panną patrząc po lesie sieci, które padają i jest znacznie więcej niż producentów to nie jest tak prosto być hala detaliczne bycie w handlu detalicznym żywnością opłaca się, kiedy się na co najmniej 5 % udziału w rynku i się właśnie zarabia się z wielkością ani marzą wciąż jest w handlu detalicznym żywności żywność ksiądz zwrócił uwagę, że Marka własna to nie jest tylko handel żywnością powiedzmy sieć sklepów IKEA ma wszystkie produkty marki własnej wszyscy producenci produkują pod marką Mika nikogo to nie denerwuje również tekstylia wszystkie są produkowane dla sieci tekstylnych pod marką sieci żaden z producentów nie buduje swojej marki, chyba że robi to i to też takie przykłady też mamy także już lat mamy także to nie jest tak, że jest to ograniczone tylko do rolników, którzy na tym tracą poza tym my na czas jeszcze pod uwagę, że sieci międzynarodowe, które niestety zawładnęły polskim rynkiem zyska na własną prośbę o nas Polaków dużą część produktów marki własnej produkowanej w Polsce eksportuje swoimi kanałami do różnych innych krajów w przypadku, gdybyśmy ograniczali niewiadomego zareagowali odnośnie eksportu polskiej żywności po ich markami własnymi zagranicy, ale wiedzą, że to nie jest tylko nie jest także tylko biorąc do ręki produkt pod marką sieci, które się znajduje zawsze tu nie zawsze jest produkt wyprodukowany w Polsce to są takie, które pochodzą spoza Polski oczywiście, że tak należy były już kilka przypadków krajów, które chciały mieć wszystko wyprodukowane we własnym kraju i to nie wyszło to syn myślę, że nie powinniśmy do tego wracać wydaje mi się, że zaczynamy być zwyczajny pewną potęgą rolniczą w Europie biorą udział w całej Hiszpanii, gdzie w sieci Marka Dona produktem marne my działamy, by wyprodukowany w Bydgoszczy pod marką Marka tony i niedzielę mieli Hiszpanie powiedzą tak dobra dziękujemy bardzo ta będzie produkować w Hiszpanii lobby tak nie widzi na wasze no to ten producent jest po prostu załatwiony psami nie będzie eksportował do Hiszpanii także w cała ta sprawa ma ona w 2 końce, ale uważa pan że, gdyby nie było tych Marek własnych to ci nasi producenci żywności nie byliby w stanie przebić się do sklepów uważa, że w głowie dużo trudniej dużej części było dużo wyżej zaś ugrzęźli oni dzisiaj na wkład nie muszą wydawać pieniędzy na reklamę, bo i tak mają odbiorca w postaci normalnie dokładnie tak zresztą największe targi żywnościowe, jakie dzisiaj sąd są targi Marek własnych i reprezentacja Polski jest to zawsze bardzo silna nasi producenci w wielu kategoriach wyje wyspecjalizowali się w produkcji Marek własnych i nikt nie narzeka w naturze to ciekawa historia będzie mieszczan wraca do tematu zastanawiają się ludzi pracuje, jeżeli dogada się to oszacować się, tworząc scenę marki własne producentów dostawców i t d . i t d. może to nam jeszcze coś powie pan dziękuje za rozmowę pan Robert Krzak ekspert d s . handlu detalicznego dziękuję bardzo dziękuję za informacje w radiu Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: EKG - EKONOMIA, KAPITAŁ, GOSPODARKA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Z pakietem "Aplikacja i WWW" - niezbędna wiedza zawsze pod ręką!

KUP TERAZ do 40% taniej

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
Przedłuż dostęp Premium taniej!