REKLAMA

Ochrona praw czy cenzura internetu? Komu wolność pieniądze daje, a komu zabiera?

Panoptykon 4.0
Data emisji:
2019-03-07 14:00
Audycja:
Panoptykon 4.0
Prowadzący:
Czas trwania:
43:04 min.
Udostępnij:

Pytania postawione w tytule brzmią dość przewrotnie, ale dyskusja nad skalą ochrony praw autorskich i nad tym, jakich mechanizmów można, a jakich nie powinno się w jej celu używać, sprowadza się do tych właśnie dylematów. Bo warto pamiętać, że z jednej strony jest to spór o wartości, ale nierozerwalnie wiąże się z nim spór o pieniądze: twórców, indywidualnych odbiorców, którzy także bywają twórcami, i globalnych platform wymiany treści. O tym właśnie Katarzyna Szymielewicz rozmawia z Alkiem Tarkowskim: socjologiem, koordynatorem polskiego oddziału Creative Commons, dyrektorem Centrum Cyfrowego.

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
mówi Katarzyna Szymielewicz wita w podcaście Panoptykon 40 to jest to miejsce, w którym regularnie rozmawiam z ciekawymi dla mnie ludźmi o zapleczu nowych technologii o tym co intrygującego ciekawego niepokojącego, ale też czasem pozytywnego dzieje się na styku tych technologii LTE i człowieka inna codziennie jestem prawniczką i prezeską fundacji Panoptykon i mocniej wchodzą w świat polityki, którego tutaj wpuszcza mniej, ale dziś będzie trochę inaczej, bo dzisiaj Rozwiń » chciałabym wrócić do 1 z fundamentalnych tematów jeśli chodzi o internet i człowieka w internecie, kto jest bardzo polityczny chodzi o prawo autorskie, a jego zmianę dostosowanie do tego co dzieje się w sieci każdy, kto siedzi, że nie mógł się zorientować, że przez ostatnie kilkanaście lat mocno odeszliśmy od modelu, w którym jest telewizja radio tam jacyś twórcy puszczają nam swoje utwory, za które płacimy rodzaj licencji poprzez ZAiKS i t p. organizacje zbiorowego zarządzania no w sieci jest inaczej, bo moment, kiedy mówiło się o piratach potem przed czasem mówiliśmy o dzieleniu się tworzeniu memach i różnych kreacjach, które wykorzystują utwory niekoniecznie właśnie będąc działalnością piracką pojawił się taki serwis jak Netflix, które chyba dość dobrze transferują o wartości od użytkowników do twórców rozmija się to cały czas idzie się we w osi tej zmiany są mu Platformę i internetowe takie jak Facebook Google to jemu i YouTube wielkiemu miejsca, w których użytkownicy dzielą się treściami i właśnie no trochę jest inaczej tak niekoniecznie ta wartość, którą generują te Platformy trafia do twórców ma ważniejsze na kanwie tego problemu Unia Europejska proponuje po dosyć kuriozalną myśl kontrowersyjną regulacjami, o które chciały rozmawiać dzisiaj ze moim gościem człowieka człowiekiem, który naprawdę na ten temat od podszewki, odkąd pamiętam zawsze zawsze było nam na tym froncie obecny Alek Tarkowski technologie i człowiek człowiek i technologie, gdzie na tym styku czekają na nas zagrożenia jak korzystać z technologii, by na nich skorzysta jak kontrolować, kto gromadzi ona z informacji do czego ich używa z ekspertami praktykami rozmawia Katarzyna Szymielewicz z planów tylko on 40 podcast tokfm PL i fundacji Panoptykon w Alek Tarkowski socjolog Kurnyta polskiego oddziału kicz Commons i również dyrektor centrum cyfrowego mój kolega z frontu Cieślakowi Dance Team w treści ja dzisiaj postaram się zdjąć czapkę aktywisty tną Panoptykon nową i wystąpić w roli takiej właśnie dziennikarki, która przepytuje się na okoliczność tego co się dzieje ważnego w polityce prawie autorskim przyjmie postawę bardzo naiwną, bo nie chciałabym zabawiać też tych moich pytań moimi poglądami, które jakiś tam są, ale rzeczywiście będziemy o tyle łatwiej żyje się tym po prostu też nie znam moje poglądy są już też inni ludzie, którzy od lat o tym, temacie piszą maja wysłuchają natomiast gdyby chciała tak zupełnie uczciwie i spytać czy, o co chodzi to mogę dosyć tej nie powiedzieć, że ja też nie zawsze to rozumiem nie zawsze rozumiem na czym polega ten spór, w którym z 1 strony są twórcy i organizacje reprezentujące z drugiej ludzie z tych platform, o których mówiłam, a pomiędzy nimi regulator komisja Europejska, która jak czytam ich takie manifesty i dokumenty dotyczące tej reformy prawa Morskiego obiecuje dokładnie to, o czym ja bym marzyła jako użytkownika tak czy obiecuje transfer wartości od Platformy do twórców obiecuje to, że każdy z nas, kto tworzy memy dzieli się treściami korzysta będzie miał nienaruszone swoje prawa i obiecuje modernizację prawa autorskiego wyjątki dla Wikipedii obiecuje wszystko, czego mam wrażenie chcecie jako ten ruch, który krytykuje rozwiązanie, które daje komisja pańska, więc przyznam, że trochę mam prośbę się znaleźć w tej mapie aktorów i w tym w tym w tym co jest realną stawką czy mógłbyś mi to i nam wszystkim słuchający, gdzie w tym momencie to bardzo prosto wytłumaczyć, skąd ten spór, kto z kim, o co się spiera takie krótkie wprowadzenie ogólnej, choć sąd pewnie szybko skupimy się na 1 wątku tej dyrektywy, czyli tzw . art. 13 i pomyśle na filtrowanie treści jednak warto pamiętać, że ta dyrektywa jest dużo szersza i obejmuje co najmniej 10 bardzo różnych kwestii IT z tej ogólniejszej perspektywie należy pamiętać, że ich lot co najmniej lokum rozmawiamy już tylko filiach treści może on nowym prawie dla wydawców i może przypadkiem ktoś jeszcze pamięta, że jestem miękki zapis o teksty data Mining, ale to już naprawdę trzeba też jest trudne słowo wytłumaczyła, że zapis o prawie do wykorzystywania danych do pogłębionej analizy ogólnie w ryzach swoją niekorzyść maszynowa komputery analizują jak sworznie udostępniać dane na potrzeby i a i pewnie tak byśmy powiedzieli w skrócie, ale widoczne już zaczyna być temat niszowy i naprawdę zredukowaliśmy temat tej dyrektywy do kilku wątków, a w takiej dużej perspektywie to w plenerze bessy zadać w tym, że wiele rzeczy w tej dyrektywie brakuje i brakuje między od 3 lat, gdy komisja pokazała kształt tej dyrektywy, ale jak mówię to pewnie należy w tym miejscu za 2 proc, ale może wrócić do tego co powinno się wydarzyć, choć regulacji internetu, żeby było lepiej ja się, że mamy szansę zakończyć się wrócić, a teraz się w serwisie tłumaczył zdecyduje SN np. cytaty ze strony innych, którą prowadzi centrum cyfrowe ze strony takiej akcyjnej internet jest dla ludzi Krupka org, gdzie piszecie n p . tak proponowane zapisy zagrażają podstawowym swobodą obywatelskim ograniczają rozwój edukacji nauki biznesu i kulturę niekontrolowane filtrowanie w imię ochrony praw autorskich otwiera furtkę dla cenzury internetu duże słowa, o co chodzi nam dyrektywa w tym kluczowym zapisem ataku najprostszym poziomie próbuje rozstrzygnąć, więc spór gospodarczy między z 1 strony biznesem w technologii BIK tak to się tak nazywa niektórzy dodają Anna Johannes Aigner czy Platformy internetowe myślę, że możemy je wymienić nazwy przede wszystkim chodzi o YouTube wielką Platformę wideo w Facebooka wielką Platformę, więc wszelkiego rodzaju treściami i właściciel może należałoby tu postawić kropkę, choć oczywiście tych platform jest dużo więcej to jest 1 strona sporu gospodarczego po drugiej stronie cokołu prezesi tymczasem w Tax wyjaśnia sucho to brzmi posiadacze praw autorskich mój tata jest czasem jest nazywany sektor kreatywny sektor kultury ogólnie twórcy jak artyści czy też organizacji tych rezer w związek tych reprezentują, ale też pośrednicy wytwórnie wydawcy płyt wytwórnie muzyczne wytwórnie filmowe producenci not cała scena jest za mało właśnie ci drudzy są tymi głośniejszym niż sami twórcy często tak jest, choć ta nie jest także tych twórców też nie słuchacie jest duża dyskusja co robić interesy twórców i tych pośredników tych producentów są takie same nianie ogólnie spierają się o oto, kto komu ma płacić ile i tutaj moim zdaniem jest najmniejsze spółki tej całej destylacji jest dla ludzi, którzy dbają o internet jego zdrowie to to nie jest problem nie jest chyba problemem, bo jest jasne nikt nie podważa idei wynagrodzeń dla twórców i testami próbowano przykleić na przekładkę, że ja uważam, że wszystko powinno być za darmo tak uważam, więc jeśli ja tak nie uważam to chyba nikt nie uważa i wszyscy zgadzają życia płaci twórcom i pytanie oczywiście jest ile w jakim stopniu sama ulica ma płacić no to rozmawiamy o tych platform akty rzeczywiście są potężne zarabiał mają one inny jest trafna jest leżałam dane dotyczące samego Facebooka wada jest dziś 50 miliardów zysku przychody przepraszam w tamtym roku z czego zysku czystego chyba 15 lat nadali z czego oddać tak jest tylko, że nagle się okazuje, że ten ta debata jasna o wydawał się pieniądze zaczyna dotyczyć też innych kwestii dotyczy takiej kluczowej idei, czyli odpowiedzialności platform internetowych o specjalności za co odpowiedzialności za tą czy nie są w tych serwisach publikowane treści, które narusza prawa autorskie będą żyć w ogóle Platformy są odpowiedzialne statku piesi za różne rzeczy przed ETS nie obrażają kogo, że nie nawołują nie wiem do rasizmu prawda, a w tym, że to nie zajmuje mówimy o prawie autorskim, czyli w tym momencie to nas interesuje to czy nie dochodzi do naruszeń prawa pensjonariusza w Dakarze ja sobie siedzę przy komputerze przez morze w smartfonie mamy ochotę zarobić parę lajków na Facebooku i myślę sobie o Puszczę fajną piosenkę wrzucam nie wiem, skąd mają żal, choć mogę wziąć skoro mogę wziąć chwili może właśnie skończyli bierze pensje dla dawnych lat na euro to 1 z płyty CD, którą dało się o dziwo, kupiła w sklepie kupią Odessy i mam taką fanaberię, żeby z niej wrzucić piosenkę na Facebooka, bo moi znajomi za to zaległ kują, a nad tymi za ocean zależy i w tym momencie co się dzieje dalej odpowiedzialność za to jest czy nie o to jak i ja dzisiaj Zhanga dzisiaj istnieje taka idea wyłączenia odpowiedzialności platform, czyli ma ona tak z założenia nie są natychmiast nie mogą być natychmiast naliczane za naruszenie jak ta piosenka się pojawi to on, że ta Platforma może się czuć komfortowo z białą, choć doszło tam do naruszenia baty to robić nielegalnie już, ale jest taka idea, że kto bierze się takie posłuży Platforma nie może do końca wiedzieć co się dzieje w jej przestrzeni jest taki pomysł prawne tak prawicowo mszy jakiś czas temu w czasach obowiązywał będzie rzeczywiście trochę było trudniej chyba widzi co się dzieje na Platformie dziś też rzeczywiście rzeczywistej zmieniono na poczcie do Platformy, używając różnych sprytnych rozwiązań technologicznych całkiem nieźle potrafiono przepły w poznawać utwory publikował realnie jest także dzisiaj Facebook zauważa, że ja rzucam SLD trudno jest mu tego nie zauważyć, bo ma narzędzie ma swoje roboty, które odnotowują skanują treści wideo uczą się tego co ja robię rozpoznają słowo rozpoznają obrazy dźwięki, więc Facebook my tak technologicznie wieże i ta piosenka, na którą ja nie mam praw i czego by chcieli czy można, jakie dzisiaj jak byłoby po wejściu w życie tej dyrektywy co by się zmieniło w dzisiejszym dodajmy 1 element się i Danaj i tych jest kluczową to Platforma to na nią warto patrzeć myśląc o tej dyrektywie, żeby skomplikować sprawę juty wpłacił jednak rozwiązanie, które w pewnym sensie jest wilkiem i jestem, o czym dyskutuje mamy się nazwa kontent AB IT taki system władzy dobrowolnie przez YouTube ażeby jakoś się związywać kwestie licencjonowania, bo to nie jest tak, że te Platformy nie chcą płacić można się zastanowić czy płacą dość ciepła co by szybko, ale jednak nawet mając stały wyłączenie no one nie są gotowe po prostu działać w sposób jakiś kompletnie piracki prawda i w ogóle nurt nie przykładać wagi ten konta ta działa także on po prostu rozpoznają twoje testowali didżeja uważa, że ja wróciłem znów, a nawet jak to jest NKW rozpoznaje jest to piosenka Beaty Kozidrak i balach globalnie lub też ze i teraz umownie ta Platforma nawiązuje kontakt mówi bardzo umownie prawda Beata Kozidrak dostał informację, że Conte dal i zauważa, że jej utwory są publikowane na YouTubie i co nabywca z tym zrobić ona może zdecydować czy rzeczy nic nie robimy po prostu sobie jaja mają określić ile już w Rzymie uzależnić od wolnej kultury drugi scenariusz uda się zablokować nie życzę sobie, żeby z nieautoryzowanych źródeł wpadamy muzyka będą jak chciał rujnować Toyota opublikuje Jan bata w, a trzeci scenariusza fajnie jest monety z metali wejdzie to wtedy chętnie to monety Zoja, bo zarabia na reklamach i wypłaca posiadaczowi praw i pieniądze z tytułu błędów, które zarabia z kolei na pokazywaniu jak mam doklejone do tego widok tego życia można zadać pytanie czy te stawki są odpowiednie czy nie, więc działa ten system z 1 strony jest automatyczne i to on powoduje, że np. fajne Case ze mniej więcej sprzed miesiąca gdy klub Jagielloński ma teraz takie wideo w internecie i KIR i był tam temat małych miasteczkach to jest teraz fajny polityczny temat decentralizacja i był zastosowany piosenką małomiasteczkowy Dawida Podsiadło nasz system wyciął inne wersje z ngo wpłat i ani zdesperowani, żeby jednak wypuścić z Penny te nagrania w tej gminie posadzili montażystę, który do śpiewał fragmenty tej piosenki co by za takim słodkim i źle brzmiącym komentarzem do filtrowania w finale wracam do tematu więcej filie działają inne, ale jeszcze dodatkowy mechanizm jednak właśnie to włączenie działa także jednak posiadać pojazd może zgłosić naruszenie może być halo halo widzę, że w tym serwisie pojawiła się moja piosenka ja proszę ojej usunięcie dzisiaj może tak zrobi tak też dzisiejszy stan prawa i uruchamia się procedura, która znów zgodnie z jakimi zasadami prowadzi do tego, że ten serwis może liczyli chyba zaczynam rozumieć, czyli dzisiaj jest tak, że to czeka nas ruch posiada zalał nam na życzenie na życzenie, a miałoby być także na promenadzie do tak znaczy główna zmiana była trafna zadziałał, bo wcześniej gracze jeszcze nie mówmy Filipiak też zmiana odpowiedzialności karnej opuści Lecha mówi mu się, iż te przepisy dyrektywy wejdą w życie to on zostanie odpowiedzialny cały czas wszystko się pojawia znaczy jeśli się ten ta piosenka, którą grasz pojawi to ona po sekundzie bycia online już jest naruszeniem już jest powodem do karania tej Platformy za naruszenie czy już nie możemy zaczekać i patrzeć jak reaguje na igrzyska, dlaczego taka propozycja się pojawia, bo posiadacze praw autorskich twierdzą, że ten system zgłoszeń i akcji jest bardzo powolne też ogrodzić cały biznes, bo te zgłoszenia są zgłaszane w skali milionów prawdopodobnie nie wiem pewnie nie dziennie, ale już miesięcznie na pewno, więc firmy już obsługujące ten sektor włosów generujące takie maleństwo i rzeczywiście jest to pewna tylko kłopot, że tych w mieście jest bardzo dużo to może warto dodać nie wiem czy już weszliśmy to perspektywę biznesową, bo zaraz wyjdzie perspektywa użytkowników, gdyż tylko dopełnił deszcz mierzy się dobrze zrozumieli czyli, czyli tak naprawdę nie ma sporu między UE upraszczając twórcami i platformami co do tego, że zyskiem trzeba się podzielić są już mechanizmy, które umożliwiają podzielenie się zyskiem kradzione jak opisała, czyli ktoś rzuca piosenkę mamy moment zawieszenia czekamy na reakcję twórcy, a raczej kogoś, kto gra prezentuje ten ktoś mówi LM blokuje jestem smoka albo dajecie kasę dostał jakąś kasę tylko do dziś powoli karmi kolejnych pośredników i propozycja skrócenia drogi w ten sposób, by Platforma po prostu była tym, kto ma się tym zająć tak, kto ma mieć problem program będzie przerzucony na Platformy to one mają wklejone będą musiały wykonać pęd do Plateau będą musiały zadowolić 1 i plastyka będą musiały dużo bardziej zadbać o posiadanie licencji w no bo dziś bardzo dużo treści można zdobyć licencję są wytwórnie Th niewiele i licencja na ogół piosenka i dowolną inną no są studia filmowe, które chętnie datą licencje na torze w tym co dzieje się tak żarliwej obserwuje, bo obserwuję to już wiemy obserwuje swoich użytkowników albo jecie obserwuje ich wieża bardzo popularne zawołanie Beata Kozidrak albo w murze Podsiadło lustra spadł tak no ktokolwiek robi sobie i trendów mówi kłucie w tym miesiącu musimy mieć licencję na nie to po działano tak Jarek jest katalog takich profesjonalnych nagrań na to po prostu jest licencjonowany w całości to nie jest tak jak, a co w tym miesiącu tylko włosy duża porcja kultury, kto jest licencjonowana można kupić z góry licencję na taką decyzję, ale tak jak Gladiator Orgelbranda radio ma licencję na Spotify ma licencje wszyscy mają licencje Hey i to co trzeba podkreślić ten spot Platformy już dziś jakieś licencje mają mówi jakieś jeszcze, że MEN jako użytkownika, ale też może 7 w tym temacie do końca nie wiem, jakie one są ich celem jest możliwe, że Facebook YouTube LM kupiły nawet licencję nawet takiego rozmiaru w takim zakresie Komac Spotify czy w moim przekonaniu takiego przeciętnego użytkownika, który się nie staną muzyce specjalnie to jest wszystko, o czym ja mogę pomyśleć, że on już to mają i że w ogóle nie ma problemu czy nie wszystko, bo tutaj postój jest jasna wszystkiego licencja na mecze nie da łatwo jest licencja nowa sieć największą twórczej wiadomo do kogo pójść się, żeby w licencji dać płytę Top ten jest dużo niszowych wytwórni jest duża produkcja amatorskiej, która trafia na YouTube, a ich realizacji nazywała go zna on, iż mają legalne treści, a oni mają naprawdę no, a Puzio tak to może to jest zrobienia właśnie, bo to co czeka go w tej rozmowie na w tym problemie że, że wydawcy się zarzekają, że potrzeba niejako przykręcić śrubę, żeby te Platformy przycisnąć i twierdzą, że to nie tylko kwestia, że te licencje są kompletne uszczelnione korzyść zmieniał, że będzie więcej płacone twórcom i przyznam, że to jest ten moment tego naprawdę nigdzie w tych zapisach nie ma dyskusji o jakich stawkach zmianie tych stawek dla mnie osobiście jest dziwne delegowanego komisji lubelska wrzucała mąż i wrzucała dosyć taką ostrą regulacje jak koło z taką myślą, że one sprowokuje pewne działania biznesowe się poważnie podejdzie do branży, jaką jest właśnie takiego unikanie specjalności za to licencje i w efekcie wszyscy ci, którym dzisiaj brakuje pieniędzy, czyli ZUS-ie twórcy będą bardzo zadowoleni z Anną czegoś tak, że obawia w tym umów w tym w tym te w tym rozdaniu, czego obawiał się użytkownicy, których głos zaprezentuje centrum cyfrowe i podobne organizacje co mogą stać użytkownicy skoro na razie wydaje się, że sporu w czasie, bo na tym poziomie jest maja opisaliśmy właściwie nic nie jak realizm to nie jest nasza spółka Laura Deja nie będę to nie w ogóle moje zadanie i jedyna mogę powiedzieć stop to chociażby do w sobotę bardziej przejrzyste, bo jest bardzo trudno się dowiedzieć, jakie dokładnie sumy krążą jak 1 strona ani druga nie chce o tym, mówić, a ułatwiłoby to dyskusja, ale rozumiem tajemnica gospodarcza oni jakoś dogadani niejeden biznes nie ujawnia prawda swoich budżetów jakiś księgowości Okaj, więc tak naprawdę my tutaj się pojawiamy w momencie, gdy zaczęłam zastanawiać o skutkach innych pomysłów i skutki wynikają z bardzo prostej zmiany właśnie ze zrezygnowania z tej zasady był głównym wyłączenia odpowiedzialności i wprowadzenia pełnej odpowiedzialności po to, jako Platformy oznacza to, że za nas obowiązek naruszeń na niejako pilnowania, że wszystko jest naprawdę w porządku i legalne i taki termin techniczny, który się tu pojawia notes, jakby pewna prywatyzacja tej funkcji przestrzegania prawa w bo musi jeszcze mieć brać pod uwagę, że też od dawna już wiadomo, że sądy nie są zbyt wydajne tutaj proszę zauważyć rozmawiamy o o tych mechanizm agresji Platforma reaguje na zgłoszenia się nigdzie nie pojawia wymiar sądowniczy bo by się zatkał, jakby dostał nawet jakimś przyspieszonym wystarczy tego godzinnym trybie nawet projekt zgłasza 10  000 zgłoszenia naruszenia nudne niewyobrażalna sprawa, więc już trochę widzimy, że jest jakiś problem z tradycyjnymi formami rozwiązywania problemów z prawem autorskim tradycyjnie byśmy jednak i wiele w takim świecie na czat Pegaz to działa można pójść do sądu za naruszenie jakość wykonanych z całych rodzin rząd ma zadbać także obite działa no ale na Platformie przestaje działać, więc jest to poszukiwanie jakiegoś zupełnie nowego rozwiązania i pewnie fajnie, że go szukamy, bo świat biegnie do przodu on tylko ten pomysł na sprywatyzowanie, jakby egzekwowania prawa jest bardzo kontrowersyjnym mogą nie chodzi o to, że ta Platforma internetowa znajdzie w takiej sytuacji nam o udostępnienie akt nielegalnie czy bez licencji treści będzie karane dla mnie jakiejś pozycji nie wiem, jakie znaczące ilości treści licencji nie są kłopotem jest łatwo filmy hollywoodzkie nawet polskie zdobyć na nią licencja daje Platforma będzie miała taki ruch możliwe ja wrzuciłam piosenkę bezrefleksyjnie pomyślałam Platforma widzi to przeczuwa odpowiedzialność, bo już Mateusz to nowe regulacje z zgodnie, z którą to jest jej problem po prostu i podejmuje decyzje kupuje licencje albo usuwa tę treść co może rada naczelna pewnie już te licencje co by coś się remisem będzie miał, więc raczej może spojrzeć poparcie znów mamy na to licencji nie mam tej cenie teraz obie Anka prawdopodobnie usuwam i teraz tak, iż te taki prosty przypadek umownego piractwa, że po 100 ktoś rzuca nielegalnie piosenkę znanego artysty to dla mnie znów sprawa jest prosta i nie mam kłopotu, że zaostrzymy zasady, które by usuwały te treści, bo to powinny być w cenie albo zachęcało platform, które mają biznes, a także treści są do pozyskiwania wody, ale oczywiście do pozyskania licencji tylko trafiamy do całej staje kiedyś nazwanej kulturą uczestnictwa albo kultury 20, że to wszystko przestaje być takie proste z tymi prawami ekonomii stara tylko nie rzuca po prostu tej piosenki tylko wrzucasz filmik swoje godziny tańczącej na przyjęciu chrztu, do której Jaś, bo jest to twoja ulubiona piosenka tą samą piosenkę Alone już inwestuje tak naprawdę jakiś filmik z życia bez pytania oraz jakie możemy sobie dostało obsesji na funkcje serwisu tik TOK, gdzie na potęgę się dokręca wideo Tekieli w Sękowej prawda i darmowe do istniejących wideoklipów, czyli ludzie udają, że udają, że śpiewają jest na użytek tych prawie autorskim w ogóle nie te kategorie podpadał pod stwierdza dozwolonym użytkiem takim pomysłem na niektóre rzeczy w niektórych sytuacjach można swobodnie wykorzystać można już niemal nieistotna dla ich zdecydowanie i to jest taka, by być inna sfera, w której nie ma prostych reguł, bo jest dużo pytań, a jak dużo można utworów wykona wykorzystać, cytując albo czy też jest parodia, a może wcale nie jest w konwulsjach na ich dotychczas istniał jakiś taki szarej strefie czasem też się do sądu czasem się odpuszcza mało mam żal stąd to w ogóle więcej walne czy też wystawia w muzeum to można bardzo dużo Babic cudzymi pracami, by się, tak więc jestem artystą Łodyga miksu kultury zapożyczenia z regat i jakaś taka pewien chaos w Kujawie, który mnie osobiście wydaje się w BATE w tym ludzie też żyje kreatywność, a dzisiaj powoli też żyje nasze życie społeczne domeny służą budowaniu relacji komentowanie zdarzeń politycznych, by tak się składa, że chcemy te memy jednak wykorzystać w nich popularne treści kulturę są one man Lion MMA na niej jakieś u mnie kocham wolna kultura osobiście nas jednak wiele rysunków, które można legalnie użyć nie należy być najbardziej atrakcyjnych nie da się z nim zrobić dobrego memu prawda, więc mamy to co oswaja i 1 zloty to ta sfera w dużej mierze dostanie może, by rykoszetem dostać na skutek tych przepisów, bo to, by zaczynamy już, że przywołam słowa autorów tej regulacji, które rozmawiamy dzisiaj, choć dyrektywę o prawie autorskim i jednolitym rynku cyfrowym autorzy koncert wojska mówi bardzo wyraźnie, że jestem wyjątek będzie wyjątek jest wyjątek dla dla właśnie takiej tego na razie z wolą kulturą będzie wyjątek dla gmin, ale z działalności niekomercyjnej tak jak Wikipedia ma inne encyklopedie stron, które nie zarabiają na treściach wręcz w tym momencie komisja już taka chyba zrozpaczona tym, że ta regulacja ma złą prasę wypuściła na internecie na na 1 000 000 bodajże taki publicystyczny mocno ostre zaangażowane teksty, które napisało nie wahał bał teraz mi nazwiska, które mu w tym języku trochę wolnej kultury odbijało na wasze argumenty i nawet Putrament memy ze z piątki licznych wojen niestety bez popularnego uli Ano oddali mi nic tak mnie nie zabraniamy memów nie jesteśmy idiotami nie róbcie z nas tak to czytałam takiego stracha na wróble nie jesteśmy wariatami my też to szanujemy czegoś obawia się obawiasz się tego, że mimo tej idei, która jest w treści dyrektywy, którą komisja bardzo mocno forsuje swoje komunikacji coś nie zadziała też filtry będą z mało wyrafinowane, żeby rozpoznać czegoś obawiamy w praktyce, bo w prawie te wyjątki będą od maja, gdy zacznę od tego, że im więcej komisja używam memów, tym bardziej się niepokoje i uważam, że to nie jest rola komisji nie jest pierwsze podejście komisji jakiś takiego fajnego języka mam wrażenie, że jakiś mecz dział PR-u albo też na zlecenie uznał, że trzeba się komunikować nie, więc z młodzieżą z internautami w Polsce, gdy komisja jakiś pół roku temu napisał podobnie wyluzowany tekst stawia w nim retoryczne pytanie przecież internetu nie da się ocenzurować chce mnie strasznie wkurzyło, bo są raport o tym jak internet jest cenzurowane bodajże w 20 państwach na świecie są naprawdę spory kłopot z autorytarnym reżimem trzeba się, więc naprawdę komisja mogłaby on, iż już musi używać memów tych orzechach jest takie sążniste przepisy na drodze w Piastowie żartuje nawet, pomijając to samo z miedzi gafy komunikacyjne, choć dla mnie wielce znaczące no rzeczywiście jest tak i IT jest pewien kłopot stołu dyrektywą, że mam przepisy, które można w tym momencie czytać w 2 strony nie chcę wchodzić szczegóły co do tych ochrony memów rzeczywiście w ostatecznej wersji dyrektywy, którą poznaliśmy 2 tygodnie temu pojawiło się zapisy, które wzmacniają właśnie taką ochronę dozwolonego użytku ochronę memów teraz taki mam z tym kłopot one się pojawiał na 2 tygodnie przed końcem procesu, który trwał 2 lata, więc wzorem Aliora jest dla mnie na myśli, że bardzo dobrze, że jest ten sprzeciw, bo przyznajmy właśnie udało się wyłączyć Wikipedia udało się wyłączyć Platformy działające nie komercyjnie był moment, gdy to wcale nie było jasne, gdy ten język był tak nieprecyzyjne i 2 dobrze wie z tych procesów legislacyjnych życia są nam się pisze co przejdzie prawda ta jest to, więc a, więc znów tu i teraz dzisiaj mogę przyznawać rację tuż przed PiS-em jak patrzę na całą trajektorię historię tej dyrektywy no to muszę chcę powiedzieć, że ten sam podmiot ta sama komisja jakoś miewa momentami zupełnie inne intencje, które nie nakłaniają mnie Dust taki całkowitego zaufania nie chce wchodzić te detale o tym, wyłączeniu ono nie jest najlepiej skonstruowane, ale przede wszystkim te rzeczywiście ciekawe pytanie, bo w tym momencie mamy przepisy, które nigdzie wprost nie mówią o filiach w gry, ale wielu ekspertów uważa, że jedynym sposobem wdrażania będzie automatyczne filtrowanie treści, czyli co jest w przepisie już mieliśmy świadomość, że goście przebiegami zrozumiałam, o co ich wizjami także po Platformie, że na znak może tak ich licencje, jeżeli nie ma licencji to co ma zrobić czy mamy my ze 2 opcje albo filtrować albo ograniczyć się do treści licencjonowanych szczelinowanie, czyli co zrobi dokładnie do uruchomić jakiś no bo mamy sytuację, w której w tym się już nie YouTube, a np. Netfliksa, że na Netflix nie można nic grać prawda nie ma też zwrócić możemy oglądać mecz tylko oglądać w gaci oczywiście tam, gdzie wbijanie na Netflix polega na zawarciu umowy z Netflixem podpisanie kontraktu i robi to pewnie niewielu na świecie 100 podmiotów jakiś filmowych i zrobi tego żadne internauta elity opóźni się tym, że każdy z nas może kliknąć przycisk aplauz prawda się w 22 i to od tej części dotyczy problem tych z takiego w o wiele wcześniej, że jak już się gra to jest za późno, jeżeli ja wybrałam piosenkę, którą miał ochotę tego dnia, żeby zobaczyli moi znajomi okazuje się, że YouTube czy Facebook nie ma na nią licencji już jest naruszeniem, a inżynierem nie powinien płacić już karę i żeby uniknąć tej kuriozalnej sytuacji bez sekundy do naruszenia, by obawiać się, że Platformy będą po prostu sprawdzać, zanim ja gram tak będą sprawdzać co ja wygrywam, bo nikt nic nie wskazał alternatywy 1 inną alternatywą jest zrezygnować z w ogóle tego przycisku Apple aut co umownie czyni z YouTube koleją telewizję kablową, a jest tam tyle treści niż w pojechała na temat ich nie on mógł wyjechać z OLT cały czas rozmowa czy czy jest jednak jakaś wartość w tym, że rząd Platformy Milan nie może z nimi wiele kontrowersji na scenach przestrzenie jakiś taki jasny bazy rozszerzonej chemii narzekali jak mówiłem tam memach i im piosenkach bagnetem także są też komunikacja o o społeczeństwie o problemach społecznych o wyzwaniach polityce not tam wszystko się dzieje prawda no, więc czy, więc tego dotyczy ta rozmowa i po prostu nikt nie umie wskazać im powiedzieć po co nam powiedzieć jak na nie robi filtrów nie będzie, szczególnie że słowo filtry już się nie pojawia w przepisach pojawią się w przyszłości nie było spokoju, gdyby ktoś pokazał alternatywę, która nadal realizuje te zapisy i daje tym platformom duże poczucie bezpieczeństwa wolnego będą szukać nie uruchamiać mechanizm filtrowania to może trzeba to wycieki z obecnej filtrami po prostu trudno uwierzyć, że one w tym takich wszak jest jak różnie brzmiące nazwy brzmią, że naprawdę ktoś w ramach dozwolonego użytku miał prawo użyć tej piosenki tylko łatwiej będzie wyłapać piosenkę na wypadek zablokować choćby najtrudniejszy Tracey najmniejszy przypadek, który się po jego rozmowie, ale też jak przywołana wcześniej winnych spotka starsze to jest tło w myśl muzykę hasło czegoś ważnego ja znam przypadki ze swojej działalności kiedy, kiedy nagrania protestów na ulicy w, na których była grana na żywo Sun on -li on nie ma odkładana była też blokowane przez dzieci jako naruszające prawa autorskie czy teraz podaje przykład tego, że ktoś się wygłupia tańczy robi coś i potem podkłada i nie rozumiem jeszcze lepszej jakości dźwięk i to bez swych win filtru jest po prostu nie do rozróżnienia na, bo jest piosenka jak nic nie jest to być może w całości, więc co z tym zrobić prawda tak na sesji 1 problem to same filtry drugi powraca ten trudny temat prywatyzacji w domach sędzią Julią także nawet jak ten filtr działał doskonale, bo są takie argumenty jak uczy się szybko nawet jak dzisiaj sztuczna inteligencja, lecz jak dziś sobie nie radzi jak się ich do tego przyłożył go będzie musiał tuż za 3 lata poradzi nawet wtedy pytanie czy te zdobyły pomysł, że jest jakaś narzędzie technologiczne Kiss system działający w obrębie danej korporacji, które będzie, jakby decydował o seks to co się mieści w granicach prawa w tym wypadku autorskiego czy nie, że w ogóle wydaje, że ten zły precedens nie dotyczy tylko prawa autorskiego, bo dużo rozmawiamy dziś treściach, ale te zasady pamiętajmy pośrednictwa dotyczą też innych form naruszeń to są właśnie pytania co jest swobodą wypowiedzi co można mówić, a to nieprawda zupełnie innych dyskusji moim zdaniem to co Europa zdecyduje w kwestii filtrowania będzie też przesądzać IPN wyznaczać standardy też w innych dyskusjach, ale także 1 golem z filtrami i drugą stronę trzeba przyznać, że i ta może wyjść jakoś takiemu, że jesteśmy trochę mało ów i prawu i boi się być bardziej no bo tak samo my nie jesteśmy przekonani, że prosty zapis należy przestrzegać tych zasad dozwolonego użytku czy umownie chronić memy nie wiem jak on będzie egzekwowane, bo rzeczywiście to znaczenie i znam takich prawników, którzy pytają konsultowaliśmy z nimi no dobrze tak te zapisy powinny wyglądać co należy zabiegać nie mówili, że na 1 jest ważne, żeby tam był zapis, że są chronione ustalone przez prawo za test przestrzeń swobody ten dozwolony użytek tam, gdzie jest niby jest ich celem jakoś nie było no no właśnie może ponieść Muza dobrze, że jest wystarczy jako został on zagrać na praktykę no ja mam wrażenie, obserwując dyskusję rzeczywiście trochę zboku może też Fundacja Panoptykon wspiera ten ruch naturalnie, ale nie tak jak żyć na początku się rozmowy na nie czuje się ekspertką nie zawsze rozumiem, o co tutaj dokładnie chodzi w tym w tym sporze, a teraz o wiele bardziej pod pejzaż to mam trochę wrażenie, że on reaguje się z pozycji braku zaufania, a drzwi do Platformy i dla regulatora, czyli że jest taką SOR bez kaptura potrafi udowodniła wielokrotnie spotach trochę popsuć swoimi regulacjami internet i są te duże Platformy, na których łaskę niełaskę czujemy się zdaniem wielu innych sferach, więc nie mamy jak użytkownicy czuli ci kreatywni działający w tym, że nazywasz szarą przestrzenią szarą strefą nie mamy zaufania dla mnie jest zdrowy odruch braku zaufania, ale czy już tak trochę, zmierzając do dowodu może jakiegoś finału naszej nasze rozmowy czy 34 masz wrażenie, że to ogromny ruch, który się wywiązał wokół dyrektywy prawno autorskiej ogród sprzeciwu czy to jest rzeczywiście najważniejszy problem dla wolnej kultury i czy to jest taka bestia, którą trzeba zatłuc ta dyrektywa, bo tak jak sygnalizuje żona rodzi ona otwiera drzwi do różnych innych nieznanych nam jeszcze bliżej problemów czy może trochę to się na taka kula śniegowa nakręciła, a może nie ma o co kruszyć kopii, lecz przede wszystkim nie nawołujemy do odrzucenia całej dyrektywy jest teraz pomysł, kto może nie przyjść, bo nie jest proste jak cepa okazuje się wpolityce po prostu wszystkie propozycje muszą być kości cienkie, że w euro posłowie zrozumieli to pomysł jest taki, żeby umownie zwycięstwa na art. 13, który godzi w tle bólu i kontrowersji Zastal zmienia reguł odpowiedzialności dla zostawić całą resztę dyrektywy dyrektywy misja opowiadam za tym pomysłem Kaczan ta dyrektywa nie odpowiada na 100 %, ale rozumiem, że system jak kompromis nikt nigdy nie jest do końca sprawa zadowolony i inne rzeczy już tam jesteśmy dużo bardziej gotowi zaakceptować nam się wydaje złomu wiesz tym o tym, braku zaufania mecze oba też bierze, dlatego że że wątpliwości te są podnoszone są podnoszone itu znów mam mam pretensje ma do komisji Europejskiej, że spłata głosy krytyki jakieś takiego oni sami użyli w tym tekście na Midem słowa motłoch i moim zamysłem tematycznej naprawdę jak to Harvey ACo z góry przeciwników dyrektywy nie widzę, że są tam też eksperci prawni poważne instytucje naukowe i szarej strefy internetu działają nie tylko kreatywni już zależy od memów, ale też nieźle to podmiot zgłaszał uwagi do dyrektywy, że jest pełnomocnik ONZ ds. swobody wypowiedzi to on używa słowa cenzura i teraz ja muszę lepiej czuł, gdyby komisja odpowiedziała rzeczową na tę argumenty pani żartuje zadanie, żartując sobie, pomniejszając wypisać się aplikacji kiłą prawda, by pytanie odpowiedzi jest zapisane czy ta dyrektywa zabijemy ME nie ta dyrektywa nie zabije memów nie musi jeszcze niczego bać to jest jako znak dla mnie nie polepsza mojego zaufania do tego procesu nie ukrywam, że jeśli ten zapis ta dyrektywa upadnie to będzie takie poczucie w czujemy się cieszy, jakby nie było tych nawet języka tych filtrów jednoczy jest dużo pracy włożony w program modernizacji szczególnie, iż cała ta dyrektywa upadnie w modernizacji przepisów tych wymagań udzielona na tragedii jest coś dobrego w tej reformie i zasadniczy kierunek modernizacyjny jest tobie inną osobą z ruchu wolnej kultury Creative Commons bliski chcieli być modernizacji może bardziej zależy, aby chcieli wszyscy tylko każdy oczywiście rozumie przez nią za winnego i my w 2016 jeszcze nie był znana propozycja w ogóle tej dyrektywy spodziewaliśmy się zupełnie innych propozycji były inne zupełnie rzeczą, którą chcieliśmy rozmawiać raz to było w 2 szesnastym, a może i analiz mamy na swoim ekspercki niż, która widziała problem ze niewinnym remisem teraz upraszczają a, a dla polityków problem jest właśnie to, że potężne Platformy, które zarabiają miliardy dzielą się zbyt małym stopniu zyskiem z potężnym lobby hołd własnym Browarze jest dobra puenta, bo i znów je my nie mamy wątpliwości, że problem z platformami istnieje tylko wydaje się, że trzeba troszkę dłużej pomyśleć o tym co z nimi tak naprawdę zrobić jak Bóg, bo nie mamy pomysłu umownie moim zdaniem jako społeczeństwo jako regulatorzy jeszcze na tę Platformę PC zajmuje się innymi wątkami dotyczącymi platform i pewne proste kroki są jasne takie kroki redukujące mój sen takie podstawowe zagrożenia są jasne najlepsza obrona swobody wypowiedzi, ale jak to w bardziej złożony sposób ułożyć te nowe twarze Monice jesteśmy jeszcze post za wcześnie Johanna to prawda ja mogę obiecać mogę obiecać, że w tym podcaście temat Platformy to na pewno się pojawić niedługo, bo w tym miesiącu mam taki moment, żeby z różnych stron obserwować co się dzieje na tym froncie zgadzam się bardzo mocno to burza droga poprzez takie łatki naklejane na Renatę endemiczny bardzo twór, który na modyfikuje kompletnie sposoby komunikacji dzielenia się, ale też komercjalizacji treści, które jest brak mi dostosowana jest zawsze takim wprowadził duży zamęt tak wywrócił grzywną do góry nogami trochę te nasze schematy i komunikacyjne i konsumpcyjny, który się przeznaczaliśmy Powidz 20 lat temu również w świecie treści i mediów, że tu potrzebna jest zupełna zmiana myślenia mądra taka przemyślana, a na to trochę nie ma czasu tak mam wrażenie, że cały czas znajdujemy się w pozycji goniącego za zmianą ani mówiącego o poczekajcie poczekajcie to trzeba wymyślić odnowa z braku takiego oddechu ja sama czuję, że jako organizacja społeczna, bo nie mamy, a szkoda żałuje, tym bardziej że politycy go osobie nie dają one za chwilę wybory, więc domyślam się, że ta presja, żeby zakończyć prace nad dyrektywą prawo do szkół ma związek z wyborami my mamy pecha tak bez formy i ją do przodu i proponują im trochę nowy internet komercji nowy internet, a my rozmaici graczy społeczni i politycy nie nadążamy za tym, bo nie mamy tego oddechu, żeby się zatrzymać przemyśleć nie wiem czy cieczy być może kompletna katastrofa tego procesu, który nazywamy teraz czy zatrzymanie tej dyrektywy zmarnowanie tych prac Grassa wykonane może to jest ofiara, którą trzeba będzie ponieść, żeby ten drugi ten ważniejszy cel długofalowy wygrać tak, bo jeżeli pojawi się taki plasterek w postaci dyrektywie prawnoautorskiej obawiałbym się, że nikt już dość długo nie tworzy tego tematu, a on powinien być otwarty i o to na pewno będziemy jeszcze rozmawiać jak po co go otwierać jak to przebudowywać wydają się, że dzisiaj zaczęliśmy dość dobrze 1 problem, jakim jest Eddie powiedział, że głównym sporem spór o zysk tak jak podzielić się wartością, którą generują twórcy i użytkownicy tacy jak my prawda, bo też my, wrzucając czarując generujemy wartość ekonomiczną jak tu wartość podzielić na jakiej zasadzie dopuścić użytkowników może nie do do osób, a nie tylko pogoda nieco wystrój korytarzy do udziału w Belgii uboczne czy uda się do gazu dziś negatywna jak jeszcze skutki będą się wiązać z nowym modelem egzekwowania np. płatności oka jest ta dyskusja ja mam żadnych zabezpieczeń jest, że my środowiska twórcze bardzo myślał w kategoriach swojego partykularnego interesu tego mają pełne prawo bronić album chciał też, że jako obywatele jako użytkownicy tych platform spojrzą też szerzej, a mam wrażenie, że go chcą znać o tym, my chcemy, żeby nam płacono bardzo dobrze tylko, że nie zauważają przez to, że prawa autorskie dziś jest przepisem, kto nie dotyczy tylko wąskiej grupy twórców testom mam wrażenie takie bardzo jest ciągle żyjące myślenie z czasów, gdy prawo to jest napój dotyczyło wąskiej grupy ludzi publikujących w prasie wyczynów w agencjach diesel dostępny dla wszystkich ma konsekwencje dla swobody wypowiedzi funkcjonowania debaty publicznej napędzanej przez te różne memy z nut jak mnie nie nie spojrzymy szerzej to po prostu nie uwzględnimy tych wszystkich czynników, tworząc prawo on też dobrze, gdy nasz apel dzisiaj, żeby patrzeć szerzej i że ktoś chce dowiedzieć się spojrzy głębiej dowiedzieć się więcej, o co ta afera jak się włączyć politycznie bardziej dzieją dzieją się w tym miesiącu o zbliża się głosowanie, które przesądzi jak taki czyn kształtu dyrektywy, gdzie można zajrzeć co więcej w można zajrzeć na stronę internet jest dla ludzi Kopka PL to jest nasza strona akcyjne można zajrzeć post Osten centrum cyfrowego bardzo dużo też się dzieje rzeczy między narodowo, więc warto śledzić mieć w ramach stały się komunia to bym też miejscem do śledzenia tej debaty jest przez pana pos europosłanki Lindy edykt o modzie bardzo solidnie relacjonuje przebieg tych debat na sam będzie się można dotrzeć do innych dojrzałych dzięki serdeczne moim gościem był Alek Tarkowski Lu bardzo dziękuję za rozmowę dla mnie ciekawą one dziś dla was również to jest podcast Panoptykon 40 mówi Katarzyna Szymielewicz w zasadzie już kończy mówić i zachęcam was do tego, żebyście jak zawsze komentowali przysyłali nam swoje sugestie nam na tematy, jakie jeszcze aspekty człowieka na styk cieszącego się technologią was interesują, jakie pogłębić obiecuje, że wątek platform będzie wracał do usłyszenia dzięki serdeczne pozwólcie jeszcze tylko, że zrobi drobne ogłoszenie Fundacja Panoptykon w coraz większym stopniu jest wspierana środkami od ludzi, którzy czują naszą misję od takich osób jak we chodzi także o 1 %, które można przekazywać w ramach rozliczenia swojego podatku zachęca do tego, żebyście zapoznali się z tym co robimy co nam się udało przez ostatni prawie 10 lat zaprasza na stronę Panoptykon trąbka org UK rzecznik wolności liczy, że technologie i człowiek człowiek i technologie, gdzie na tym styku czekają nas zagrożenia jak korzystać z technologii, by na nich skorzysta jak kontrolować, kto gromadzi ona z informacji do czego ich używa z ekspertami praktykami rozmawia Katarzyna Szymielewicz z Panoptykonu 40 podcast tokfm PL i fundacji Panoptykon Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: PANOPTYKON 4.0

Więcej podcastów tej audycji

POPULARNE

DOSTĘP PREMIUM

40% rabatu w zimowej promocji TOK FM. Nie czekaj - zdobądź swój pakiet "Aplikacja i WWW" z solidną zniżką, aby słuchać wygodniej!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
Przedłuż dostęp Premium taniej!