REKLAMA

"Niedobrze jest, że myślenie o armii jest determinowane pojedynczymi incydentami"

Data emisji:
2019-03-07 18:00
Audycja:
Popołudnie Radia TOK FM
Prowadzący:
Czas trwania:
23:04 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

7 marca w czwartek 8 minut po godzinie osiemnastej słuchamy Radia TOK FM popołudniu Radia TOK FM i takie czy finansów usłyszeliśmy informację w naszym studiu prof. gen. Stanisław Koziej były szef Biura Bezpieczeństwa Narodowego Fundacja imienia Kazimierza polskie dobry wieczór, gdy wieczorem kolejny samolot Mig samolot myśliwski uległ awarii czy rozpad będziemy wiedzieli pewnie jakiś czas dokładnie się stało z perspektywy ostatnich 3 lat to bodajże czwarta awaria, której Rozwiń » ulega ten samochód panie generale czy to jest także samolot czy to jest także te samoloty powinny po prostu jak najszybsze są wymienione na jakiekolwiek inne nowocześniejsze, że powinny być wymienione jest tam docelowo to nie ulega wątpliwości, bo to już jest dosyć stary model, ale tym, niemniej ona jeszcze muszą być eksploatowane przez dłuższy czas także pierwsze zadanie moim zdaniem najbliższe to jest też zrobić coś z systemem bezpiecznego wykorzystywania migów 29 także mam tu namyśli 2 sprawy moim zdaniem bardzo ważne istotne, które któryś tym się ją rząd jeśli nawet nie są bezpośrednią przyczyną dość mocno z tym wiążą systemowo po pierwsze to jest, jeżeli to jest serial już w kilka takich samolotów no to już po pierwszym wypadku powinny być jakieś wnioski jakiś mebel proporzec jakieś działania na inne napra w czy zapobiegawcze to znaczy powinno działać skutecznie systemy tzw. system bezpieczeństwa lotów komisja bezpieczeństwa lotów jest taka specjalna składające się z najwybitniejszych ekspertów, która po każdej katastrofie formułuje różne zalecenia te n p . po katastrofie smoleńskiej była bardzo takie systemowe zalecenia tej komisji ministra Millera, które zostały wdrożone i zauważmy, że przez ładnych kilka lat nie było żadnej katastrofy w lotnictwie niestety ten system został przez poprzedniego ministra obrony Macierewicza zdemolowany zdemolowany kadrowo personalnie, ponieważ po wyrzucano stamtąd ludzi tych, którzy no i jak gdyby nie wierzyli w 100 %, że tam był zamach albo coś w tym rodzaju, więc też 1 sprawa trzeba odbudować system bezpieczeństwa lotów druga sprawa wiąże się z utrzymywaniem eksploatację techniczną tego typu samolotów obsługą remontami uzupełnieniami różnymi i t d . i t d. tak jak słyszymy religia oczywiście nie mam jakichś bezpośrednich informacji z pierwszej ręki, ale z tego co słyszymy z różnych wypowiedzi no to niestety z tym nie jest najlepiej części są dok wykonywane tam jakieś zamienne drobne nie taką chałupniczo metodą m. in . z tego powodu najprawdopodobniej zginął poprzednio pilotki jedynie, że działał dobrze system karty punktowe, ponieważ miał tam coś źle zrobione i nikt inny od tego nie trzeba się uchylać nie można powiedzieć, że my wyrzucamy, bo to 6 wioski są posłowie z 5 zloty i kupujemy teraz ten supernowoczesny ale zanim to supernowoczesny się pojawić się przez ładnych parę lat w terminie 29 muszą być eksploatowane to jest pierwsza zadań organizatora, czyli pan sugeruje, żeby odezwać się do Rosjan nie powiedzieć jako producenci proszę pomóżcie nam serwisować samoloty, ale powinna być jakaś u, jeżeli mamy ich sprzęt, jeżeli chcemy go eksploatować to niema innego wyjścia, aby z producentem tego sprzętu złożonego skomplikowanego jednak mimo wszystko te najważniejsze sprawy i kontynuować ci, którzy nie chcieli tego pozbyli się tych samodzielnie Niemcy np. prawie nam za półdarmo dalej swoimi dzieci część i t d . jeżeli my zdecydowaliśmy się jednak złożyć też tych samolotów to musimy zapewnić dla bezpieczeństwa ludzi żołnierzy pilotów musimy zapewnić bezpieczne latanie jeśli to nasze zakłady remontowe tego nie potrafią zrobić no to albo trzeba z tych samolotów zupełnie zrezygnować i powiedzieć, że 50 % potencjału myśliwców nie mamy no albo jakoś zorganizować coś ugrać kilka jest wartość bojowa takiego samolotu Mig 29 to jest nokturny Chopina są dobre jeszcze do niedawna jeszcze do niedawna jeszcze ładnych parę lat temu, a to były to była główna siła bojowa, zanim pojawił się u nas 3 samoloty w 16 Stomil 29 już uznawane eksploatowane zaczęliśmy w całym świecie prawie nawet w wielu krajach uznawane za jedne z lepszych bezpiecznych samolotów dobrych myśliwców no, aczkolwiek to już jednak jest ta generacja szkodzące one w konfrontacji jest, że nowoczesnymi myśliwcami, zwłaszcza w sferze wykrywania rozpoznawania szybkiego namierzania i t d . tak dalej inne no nie są konkurencyjne natomiast pod względem nie jestem fachowcem za bardzo, ale pod względem lotem np. 3 różnych akrobacji w powietrzu wyprawia danych są zupełnie dobra pytam o to dlatego nie należy do nich słuchaczem słuchacz im szansy tak to wszystko jest kwestia albo decyzji politycznych dyplomatycznych, czyli zwrócenia się do federacji rosyjskiej Floty z prośbą co jest trudne psychologicznie trudno byłoby tak z prośbą o jakąś łup nawiązanie współpracy związane z serwisowaniem albo po prostu decyzje ekonomiczne, które mówią, a to ze względu na tamte wypadki musimy wysupłać o wiele większe pieniądze na zakup natychmiast nowocześniejszych samolotów wciąż chcą wejść, bo to wcale jeszcze nie jest 1, abym powiedział ścieżka mianowicie skoncentrowanie się w tych zakładach remontowych, które to robią być może tam jesz to co jakiś słabości być może tam można lepiej te różne drobne części rzeczy wykonywać może tam trzeba coś zainwestować w nowoczesność tych zakładów remontowych, bo podejrzewam że, że to jest 1 jedno z miejsc, które w, które można, by było poprawić usprawnić i zwiększyć bezpieczeństwo tych lotów nie względy polityczne są tutaj mówimy jednak pewne kooperacji współpracy bym powiedział takiej przemysłowej obsługi sprzętu ja myślę, że obydwie strony mogą mieć w tym zainteresowane i ja bym nie wykluczał, jakby współpracy takiej technicznej technologicznej czy dziwny jest krajem co, do którego ewidentnie mamy negatywne neutralne jeśli chodzi o to co się stało na Krymie co się dzieje w Donbasie są na tak ale, ale to jest ich sprzęt, ale to jest ich przed NATO, więc my nie mamy nie mamy innej opcji albo pozbyć się przyjaźni ładnych kilka lat dużej części Floty lotniczej no ale myślę, że to to to nie jest ta opcja tak bym powiedział pierwszego wyboru pierwszego wyboru to ja bym jednak zastanowił się nad ulepszeniem modernizacją tego naszego systemu obsługą wyremontowała panie generale to z perspektywy z dystansu to, o czym teraz tutaj rozwiązaniem może być zaskakujące dla kogoś, kto słyszał, że Europa chce położyć nacisk na produkcję broni w Europie armie europejskie powinny spełniać co najmniej ich już zbiera amunicję jak najwięcej zamówienia w ramach krajów euro krajów NATO w Europie powinny być jednak wzajemne będziemy wspierać Europejski przemysł obronny, a my rozmawiamy o amerykańskich 16 harcerskich Miga z Europy niestety to ma pan rację jakoś tak po macoszemu od dłuższego czasu traktujemy, zwłaszcza od tych ostatnich latach w ogóle problem współpracy Europejskiej niestety ze szkodą jestem o tym, przekonany, że szkodą dla polskiej obronności jest pomijany rozpoczęło się tego spektakularnego takiego rzucenia o zimie programu śmigłowcowego, który był tu być kluczem, jakby ważnym ważnym takim kierunkiem europejskim można przecież szukać jeszcze dużo innych nie i płaszcze współpracy, że naszymi sojusznikami europejskimi, zwłaszcza że Unia Europejska uruchomiła ten program Peszko, w ramach którego też chwili fundusz obronny, w ramach którego formalnie niby to jesteśmy, żeby nam nikt nie zarzucił, że nie jesteśmy, ale jeśli o wchodzenie w tę kooperację przemysłową korzystaniu, aby z tych pieniędzy, by funduszów europejskich, które na ten cel są przeznaczane no to niestety traktujemy to tak trochę po macoszemu i tak, aby formalnie, aby tylko było, żeby nam tutaj za bardzo może nikt nie zarzucał, ale i dać rzeczy idziemy na jednostronną współpracę tylko ze Stanami Zjednoczonymi a 24 minuty po godzinie osiemnastej w naszym studiu prof. gen. Stanisław Koziej były szef Biura Bezpieczeństwa Narodowego Fundacja imienia Kazimierza Pułaskiego jeszcze raz dobry wieczór na wieczór w pierwszej części naszej rozmowy proszę o komentarz do wypadku kolejnego wypadku Miga samolotu myśliwskiego wojskowego samolotu myśliwskiego, ale jak rozumiem, gdy rząd też się tym przerwać spotkanie właśnie w Biurze Bezpieczeństwa Narodowego i jak pan ocenia działania rządu w sensie takim nowym czym czy to jest także rząd mógł zrobić cokolwiek innego mówimy o olbrzymich kwotach i o takich rzeczach, których nawet czy nie czy pan generał oczekiwał rzeczywiście jakiś inny komunikatu rządu po tym wypadku inni boją się niczego więcej czy innego bardzo nie spodziewałem trochę niedobrze jest, że w ogóle myślenie o wojsku o armii od tych zadaniach strategicznych jest zdeterminowany jakimiś pojedynczymi incydentalnymi, żeby nawet nie powiedzieć, że to ważny i t d. jednak skali strategiczny to jest jakiś pojedynczy przypadek tym pojedynczym przypadkiem n p . ja nie zostałem zaskoczony, ale mi się to nie podoba, że raptem wychodzi minister obrony narodowej i niższego niż złego mówi najważniejszym zadaniem dla polskiej armii żaków tegoż perspektywicznego myśliwca, bo rozpad myśli jest, a miesiąc temu mówił najważniejszym zadaniem dla polskiej armii są te chmary sieje terror rakiety dalekiego zasięgu 2 miesiące temu priorytetem strategicznym Polski, ale nic to osoba ta jest obrona przeciwrakietowa no przepraszam bardzo, jeżeli co miesiąc ogłasza się nowe priorytety, bo jest jakaś okazja polityczna propagandowa albo tego typu właśnie presja publiczna zainteresowanie wielkie publiczne, a to nie jest to strategiczne kierowania obronnością to nie jest to strategiczne podejście do sił zbrojnych oczywiście, że samoloty kolejny trzeba mieć w planie ich zakupy to nie ulega wątpliwości, bo w matematyka sama na to wskazuje, że sprzęt się starzeje będzie schodził i t d . te plany muszą być, ale nie może być tak, że jakiś 1 pojedynczy przypadek decyduje o tym, że rano w tym coś stawiamy na pierwszym miejscu wszystko inne odrzucamy i koncentrujemy się na tym to jest to wam dam ucieszyła, bo jeszcze w ostatnich latach w ogóle kierowania wojskiem obronnością bezpieczeństwem Narodowym wynikające z tego, że ten obóz polityczny, który w tej chwili rządzi przyszedł do władzy z hasłem odrzucenia wszystkiego co zrobili poprzednicy zerwania ciągłości strategicznych strategia 2014 roku, która została przyjęta animują nieważna do lub barman w ogóle do niczego się nie nadaje i t d . a jednocześnie w swojej strategii w ogóle nieprzygotowany jakichś generalnych właśnie tych priorytetów tak dalej w swoich strategicznych nie przygotowali cały kierunek zarządzanie armią przez te ostatnie lata to zarządzanie takie ad Hok od przypadku do przypadku od decyzji do decyzji na wschód chyba już takim, że tak pojemna i lepszym przykładem była ta słynna decyzja Macierewicza śmigłowce, a to jest duża w tym tygodniu 4 następne 612 za miesiąc czy za tydzień przychodziły na jeszcze inaczej tak dalej no tak nie można siłami zbrojnymi kierować to ten ten przypadek, ale tutaj dobrze pokazuje właśnie tę metodę nie strategicznego podejścia mieliśmy dzisiaj bardzo ważne wydarzenie, czyli odprawa kierowniczej kadry sił zbrojnych ze zwierzchnikiem sił żadnej z prezydentem ministrem i t d. na tej odprawie ustala się główne kierunki strategiczne, a dopiero już jest czwarty rok prezydent, a on dopiero dzisiaj zaczyna mówić no i rzeszą jakich przygotowane założenia do strategii, że może do końca roku no to do końca roku to już cała kadencja minie rządu, a strategii swojej nie ogłosili, odrzucając jednocześnie ważność poprzednich strategii bo gdyby powiedzieli Okaj kontynuujemy dalej Noto proszę bardzo to tam są generalne kierunki zawarte wedle tego modele jemy rozwój sił zbrojnych nie byłoby takiego wielkiego problemu największy problem jest tak, że o nich zapominają, zamykając przesłony prymat nad tamtymi strategicznymi założeniami generalnymi obronności Polski, a w swoich nieprzydatne albo inaczej to jest czy to te wszystkie dyskusje nie zaczną nierzadko nie powinny się zacząć rok wcześniej, żeby zdecydować się na to czy jesteśmy aktywnym zwolennikiem, ale takim aktywnym w sensie, że na forum unijnym obrocie ciągle przypominamy stworzenia struktur unijnych struktur bezpieczeństwa na Niechcę być alternatywnym wobec Ameryki, ale takich, gdzie rzeczywiście ten system zamówień wewnątrz Unii Europejskiej produkcji broni, że mąż zaczął działać i albo się decydujemy na taką drogę mówimy tu obok nas jest olbrzymi sąsiad i my musimy wspólnie jako kraj Europejski pokazał, że faktycznie razem mamy więcej uzbrojenia więcej żołnierzy także czy też nie, czyli czy zdecydować się na taki model autonomicznej powiece my tutaj niezależnie budujemy potężne wielką armię no niestety przyjęta została ta opcja właśnie, że budujemy, że przecież słyszeliśmy wypowiedź ministra Macierewicza jeszcze przed jego odejściem, że do 2030 roku Polska ma uzyskać zdolności do samodzielnej obrony przed wszystkimi zagrożeniami, ale należy to 2030 roku staniemy się mocarstwem militarnym sami się obronimy w razie czego prawda no to takie były takie jakich żyje z założenia na taką aut dalekie strategiczną w naszym położeniu geo strategicznych, jakimi się znajdujemy, czyli mocarstwo 1 jedno z 1 strony, jeżeli byśmy chcieli być samodzielni to znaczy i drugie mocarstwo znowu z drugiej strony inne co w historii ciągle było przekleństwem naszej między Wschodem Zachodem i te wszystkie wojny bitwy między Wschodem Zachodem na naszej ziemi o powrót do takiego myślenia o auta marki strategicznej jest ono nieuprawniony oczywiście nie można takiego scenariusza też wykluczać może być wymuszony no może na to może się rozpaść kiedyś prawda w związku z tym myśleć koncepcyjnie od takich sprawach zawsze sztabowcy Jan naukowcy powinni ale kto nie może stać się doktryną do realizacji, więc ja jestem ja uważam, że popełniliśmy tutaj wielki błąd, nastawiając się go na samodzielność strategiczne albo na jej jednostronne uzależnienie się od 1 podmiotu, jakim są stany Zjednoczone tu jest dziś wielkie plusy są zaangażowanie amerykańskiego na wschodniej flance w Polsce, ale są też i ogromne ryzyka, bo też mocarstwo globalne ona ma interesy po całym świecie dla linii, a nuż jeszcze na świecie dla Ameryki ważnego w jakimś tam regionie świata będzie działo, bo to oni w bez żadnego z niczego przerzucono siły tam się od nas zabiorą tam coś się wtedy stanie Azjaci Pacyfik no i co się zdrowo i Amelie w tym czasie skłóceni z pozostałymi naszymi sojusznikami europejskimi będziemy albo na kolanach błagać, żeby jakoś tutaj Rzeźnik śni mi się dopiero organizowali do bezpieczeństwa obrony albo zostaniemy sami niestety na peryferiach zachodniej Europy w obliczu presji rosyjskiej miażdży dużymi wpływami rosyjskimi w takiej strefie opuszczone w takiej szarej strefie, więc my musimy tu znaleźć odpowiedni balans, współpracując z Amerykanami, ale jednocześnie buduje on 33, kładąc duży nacisk na wielostronnych tego systemu bezpieczeństwa Polski nie ma bilateralne tylko ubezpieczenie się dwustronnymi porozumieniami zwracamy uwagę, że taki bilateralne porozumienia mieliśmy 3009 . roku June nic się specjalnego nam nie dały poza formalnym wypowiedzeniem wojny Niemcom przez Francję wielką Brytanią, ale zupełnie inaczej wypalił kolejny raz używany jest porównanie w przestrzeni publicznej, ale jednak na to jest grą to inna organizacja, jakie mają o tym, właśnie mówię, że jeżeli my będziemy mieli bilateralne porozumienia z Ameryką to ich wartość będzie właśnie taka podobna trochę jak 3009 . roku natomiast nową jakością zupełnie jest wielostronny Sojusz zawczasu zorganizowany przygotowany z planami dowództwa armii i t d . tak dalej, jakim jest na to czy też wspólna polityka bezpieczeństwa i obrony w ramach Unii Europejskiej NATO powinniśmy stawiać, bo to jest większa gwarancja ciągłości nieprzewidywalności wsparcia naszego zewnętrznego wsparcia naszego bezpieczeństwa niż porozumienia bilateralne nawet takim mocarstwem jak stany Zjednoczone przyśle nam się dyskusje i nastawienie opinii publicznej w Niemczech, ale też Szwecji to tam pojawiać się o ostatnie zaś części taki głos za mało inwestowaliśmy w naszą armię zakładają, że będąc członkiem takiego Sojuszu jak na to nie jesteśmy sami nie musimy tak olbrzymich nakładów ponosić nam zbrojenia teraz jednak widać ewidentnie w dyskusji publicznej odwrotny trend mało tego już trochę deszczu Strugi zmieniają mówi w Niemczech, a już szczególnie w Szwecji jednak zgadza się na takie aż do dnia wszyscy widzą, że jednak ten okres po zimnowojennej w stosunkach międzynarodowych stosunkach bezpieczeństwa się nie skończy skończył się ten okres po zimnowojennej, kiedy wszyscy myśleli chcieli proponowali i uważali, że uda się zbudować kooperatywy jest system bezpieczeństwa w Europie razem z Rosją aneks na zasadzie współpracy współdziałania przypomnijmy, że nawet w latach dziewięćdziesiątych to była zmowa, a może Rosja w ogóle do NATO ustąpił sam Jelcyn o tym, wspomina i t d. ktoś się wszystko skończyło, ale co najmniej 2007 roku, kiedy prezydent Putin na słynnej konferencji w Monachium przyp red i ogłosił też swoją doktrynę, że mi się nie zgodzimy na ten system, jaki jest nim jesteśmy za rewizją tego systemu i nie wchodzimy, jakby na kursie konfrontacji politycznej z Zachodem, a później praktycznie Gruzja Ukraina i t d. pokazały dodał, że skończyłam ludzie to widzą nie tylko rządy, ale i ludzie widzą, że po prostu masztem pół następuje nadchodzi okres nowej zimnej wojny w innej niż tamta pod charakterem hybrydowej asymetrycznej takiej, ale w istocie rzeczy takie same, bo tu chodzi o konfrontację polityczną między Rosją i Zachodem przy wykorzystaniu różnych środków w tym także środków militarnych chociażby do różnych incydentów na powietrzu nad morzem, ale właśnie czy to nie oznacza, że trochę inaczej musimy sobie wyobrażać teraz współczesne armie skoro tak no bo skoro generał o tym, mówić na Krymie pojawili się żołnierze, którzy de facto nie oddali żadnego strzału na początku w Donbasie w porę pojawili się żołnierze, którzy trudno mówić to jest partyzantka czy to są jakieś oddziały paramilitarne to są tego typu sytuacje, które w ogóle nie nie przypominają takiej klasycznej wojny tak jeśli tego typu zagrożenia są dzisiaj w relacjach Rosja NATO bardziej prawdopodobne bardziej ryzykowne niż jakaś wielka wojna, bo wiadomo, że z NATO nikt bowiem otwarte na wielką skalę, by nie wygrał, bo to jest taki potencjał nuklearny konwencjonalne ekonomicznie w każdej innej w największym mocarstwem świata włącznie, że nikt na agresję przeciwko NATO się otwartą wojnę nie decyduje natomiast takimi metodami, o których pan wspomniał właśnie tymi poniżej progu otwartej wojny, że użyła siły wojska, ale skrytej tajny poprzebierani przestań brzmieć nie moi żołnierze tam są nie wiadomo, kto to jest w ogóle nie żołnierze i t d. tymczasem to są najbardziej profesjonalni specjaliści, którzy właśnie tam organizują, jakie klub ruch oporu zamieszki niepokoje przewroty prowokacji dywersji i t d . tak dalej tego typu zagrożenia w stosunku do NATO istnieją, zwłaszcza w stosunku do krajów bałtyckich, które się na to nie bardzo narażone i podatny, ale i my, budując swój system bezpieczeństwa też musimy pamiętać, że w i gdyby takie zagrożenie się pojawiły gdzieś tam to już możemy z góry przewidywać, że byłaby poważny problem z konsensusem w NATO co robić w tej sytuacji czy to rzeczywiście nasza gra się, bo rośnie mówi, że to nie nasi żołnierze tam są w ogóle toniemy rada sprawdzimy i jeszcze raz i t d. przedłużały się proces decyzyjny NATO, by nie nie było skuteczne szybko zadziałać w związku z tym musimy się bardziej szanuje na czele bywać na tego typu zagrożenia, bo być może byśmy i gdy był na święto pojawiło bylibyśmy musielibyśmy sobie sami z tym radzić realnie duży pan generał o tym, mówić, tym bardziej dochodzę do wniosku, że wojska obrony terytorialnej to genialny wynalazek techniczny, czyli tam zawsze są jacyś ludzie z tych Wolski wygnanie niefortunnie nie bardzo, bo do walki z tymi profesjonalistami, bo to przecież byli profesjonaliści najwyższej klasy potrzebni są też profesjonaliści po naszej stronie na oczy z tymi szpeci kiedyś była taka mowa, że te wojska obrony terytorialnej w tym specnazu rosyjskich mediach dadzą rady nie dadzą sobie radę, bo tam sią najwyżsi profesjonaliści, a tutejszą moi żołnierze obrony terytorialnej wyszkoleni przygotowani na odpowiednim poziomie do emisji i o zupełnie inny charakter prof. gen. Stanisław Koziej były szef Biura Bezpieczeństwa Narodowego Fundacja imienia Kazimierza Pułaskiego bardzo dziękuję za rozmowę Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: POPOŁUDNIE RADIA TOK FM

Więcej podcastów tej audycji

POPULARNE

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj wszystkich audycji Radia TOK FM kiedy chcesz i jak chcesz - na stronie internetowej i w aplikacji mobilnej!!

Dostęp Premium

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA