REKLAMA

Dlaczego Polacy emigrują na wieś?

Wieczór Radia TOK FM
Data emisji:
2019-03-07 21:20
Prowadzący:
Czas trwania:
30:44 min.
Udostępnij:

O zmianach na wsi i propozycjach wyborczych PiS mówi dr hab. Monika Stanny z Zakładu Ekonomii Wsi Instytut Rozwoju Wsi i Rolnictwa Polskiej Akademii Nauk.

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
chór Radia TOK FM słuchamy Radia TOK FM wieczór Radia TOK FM jeszcze raz dobrych rzeczy mówi Paweł Sulik w naszym studiu dr hab. Monika Stanny Instytutu rozwoju wsi rolnictwa zakład ekonomii wsi dobry wieczór dobry wieczór Polska Akademia Nauk Polnord Polska Akademia Nauk przepraszam bardzo tematem, który pojawił się od momentu, kiedy na swojej konferencji prawo sprawiedliwość powiedziała o tym, będzie przywracał sieć PKS -u czy transportu lokalnego w Polsce to 1 z Rozwiń » częściej omawianych tematów w mediach są rzeczony wspomniany PKS-y, chociaż jest to wielki skrótów, dlatego że badacze często używają takiego określenia, że to są lokalne problemy transportowe, ale mówią też o wykluczeniu transportowym, a korzystałem z tego, że pani działalności opiera się na tu użyję nazwy monitorach w monitorowaniu tego co znaczy się dzieje to chciałem, żeby słuchać tej składki dowiedzieli się przede wszystkim od pani czy to jest także z perspektywy ostatnich 30 lat da się wyróżnić jakąś taką historię no, więc właśnie dostępności albo utraty tejże dostępności do transportu przez mieszkańców wsi z ich perspektywy rozumiem tak lata dziewięćdziesiąte Rossem 30 lat się cofamy tak czy lata dziewięćdziesiąte to faktycznie regres czy komunikacji publicznej rząd postępował, ale wraz z tym regresem komunikacji publicznej otworzyła się szansa na wzrost indywidualnej motoryzacji mieszkańców obszarów wiejskich poprzez stopniowy wzrost zamożności cha o nim będzie jednak dostępność tego pojazdu prywatnego wzrastała, a w związku z tym Chiny szybko tą lukę wypełniły samochody jak się okazuje właśnie z naszych badań monitoring rozwoju obszarów wiejskich, które realizujemy w Instytucie Lecha dzięki wsparciu i właściwie przy inicjatywie Europejskiego funduszu rozwoju wsi polskiej monitorujemy halny i monitorujemy od tych kilku lat jak ta dostępności komunikacji publicznej zmienia się w gminach poprzez kijem, jakby pytanie kierowane do gmin wszystkie gminy w Polsce badamy dziękujemy samorządom gminnym, że zaczął nam na te pytania odpowiadać za 2 lata ile sołectw w gminie i że jest z dostępem do komunikacji publicznej, czyli w ilu sołectwach w danej gminie jest pojawia się jest przystanek autobusowy i pojawia się transport z wyłączeniem gimbusów, czyli z wyłączeniem transportu szkolnego to ważne tak i okazuje się, że 26 %, ale gminie w Polsce w połowie niema z skomunikowane ich sołectwa w połowie sołectwa są, jakby pół połowa całe życie z nim skomunikowanych opat połowa sołectw czy i jak je w 14 gmin w Polsce połowa sołect w jest nie skomunikowane transportem publicznym można powiedzieć, że tak średnio 8 na 10 sołectw ma średnio w całej Polsce natomiast jest to bardzo zróżnicowane regionalnie najkorzystniejsze ceny transporty publiczne alergeny inaczej może dostępne najbardziej transport publiczny jest na południu Polski jest to związane z siecią osadniczą i ona jest bardziej gęsta i nimi jest większe zagęszczenie ludności jest gaz gaz większa gęstość zaludnienia tym dostępność siły oczywiście i łatwość organizacji tego transportu, ale też potrzeby tej komunikacji są większe im jest niższa gęstość zaludnienia bardziej rozproszona sieć osadnicza, ale co jest charakterystyczne głównie dla Polski centralnej wschodniej, ale tym ta dostępność komunikacji publicznej słabsza musimy wrócić do kwestii gimbusów, bo one jak się patrzy na ostatnie 30 lat to nie chce powiedzieć, że stał się w pewnym sensie w wielu przypadkach jedynym dostępnym transportem dla dorosłych w tym co się zwraca uwagę na państwo to nie pytali co uważasz miniemy wyłączyliśmy szczeliwa wyłączyliśmy świadomie gimbusem, dlatego że gimbusy nic z założenia tak jak Jacek fotek wchodziły one na początku gry w 22 lat zostały one wprowadzone wraz z reformą szkolnictwa Chiny i szkolnictwa to to były głównie to głównie transport zamknięty to znaczy się nie można było oprócz 3 oprócz dzieci młodzieży szkolnej z RAŚ nikogo to dopiero potrzeba wymusiła od od 2 otworzenie się otwarcie tego tego transportu i coraz więcej gmin łączy tt tt 2 środki, ale otwiera ten transport szkolny na na innych mieszkańców co krat uważamy, że jest to bardzo dobre bardzo dobre rozwiązanie tak, ale w historii znikania transportu publicznego gimbusy tak twierdzą niektórzy impulsy pełniły taką toyotę corollę odeszli oprócz jeśli jeszcze dzieci przesiadł się w Busan w czyli, a muszą regularnie kursować do szkoły to oto PKS-y w straciły najbardziej lojalną grupę swoich pasażerów i tektury ledwo dyszał ekonomicznie, ale w tym momencie po prostu padły, ponieważ zostało im bardzo niewielu pasażerów w momencie, kiedy te dzieci miesiąc miesiącem korzystający mając jakiś temat formy dofinansowania z mali pasażerowie byli jeszcze w lokalnym transporcie tu pomogła jakoś ekonomicznie funkcjonować, a czy to jest czy zgodzi się państwo Kister News, że to był ten moment nie myślę, że tanie, bo ten ma regres transportu publicznego nastąpi już w latach dziewięćdziesiątych nie jest to wiązało się z jak Wells z wielką reformą tego wielkiego molocha komunalnego jakim, jakim było polskim przedsiębiorstwo Polska komunikacja samochodowa amerykańscy modeli transformacji PKS słów w różne spółki jest bardzo wiele to nie wnikajmy, bo to też nie jest jednak nie zajmuje się tym, ale przy okazji nasze tezy tego badania monitoringu trochę rozpoznaliśmy temat, więc aby, gdy nie tylko przekształcały się przekształca przekształcała się przekształca się dawny PKS spółki, ale w to miejsce wchodził też transport zupełnie prywatny bus nowy natomiast wydaje mi się, że bardzo dużym ptakiem powiedziała sprzymierzeńcem czy, z czym ale sprzymierzeńcem Hey oraz aktywnym, by regresu transportu publicznego właśnie była dostępność transportu indywidualnego jeśli coś co w moim naszym zdaniem tak, dlatego że w ogóle okazuje się, że my no i zaczną się wydawało, że posiadanie samochodu szczególnie na obszarach wiejskich było pewnym prestiżem w dni, ale okazuje się, że nie żadne względy ekonomiczne zdecydowanie albo, że taką potrzebę nieletnie ekonomicznego potrzeby komunikacyjne dostęp do właśnie do szkoły do do ronda do miasteczka Doda do takiej siedziby układu lokalnego tego centrum Miejskiego od rynku pracy my wymusić siłą była wymusił posiadanie samochodu i co się okazuje, bo to jest też 3 istotne, że to są głównie samochody stare 94 i 779 % gmin w Polsce prawie 80 % gmin w Polsce w większości posiada się ludność tych zmianach większości posiada samochód powyżej dziesięcioletnie o powyżej, bo takie badania też właśnie realizujemy nie tylko czy ile jest samochodów na 11 mieszkańców, ale i również ile jest tych starych samochodów w ogóle zasoby samochodowe okazuje się, że to są głównie samochody powyżej 10 powyżej 10 lat natomiast ten przyrost w ogóle posiadania samochodu w ostatni szczególnie latach jest bardzo duże ono oczywiście nastąpił w latach dziewięćdziesiątych, ale teraz ta ostatnia dekada szczególnie cenne jak widać ten skok zamożności na obszarach wiejskich i jeżeli weźmiemy ludność w wieku produkcyjnym to liczba ludności w wieku produkcyjnym na obszarach wiejskich jest równa liczbie zarejestrowanych na obszarach wiejskich samochodów wychodzi na to, że praktycznie każdy każdego dorosłego mieszkańca wsi przypada 1 samochód, a to znaczy, że telomery no tak, ale ten, kto to rzeczywiście to jest bardzo ważna tak ten obraz którymi się zaczął budować w głowie to jest taki, że jest ranny rodzina na wsi i nama 1 samochód zazwyczaj zazwyczaj tak zazwyczaj ma 1 na to czas w domu to w 2 różni jest tak, bo w ogóle samochodami taki problem z trochę tak jak z zarejestrowaniem firmy, że my musimy ją zarejestrować samochód zarejestrować, ale wcale nie muszę go zarejestrować w rezultacie CEPiK jest nieszczelny CEPiK, czyli Centralna ewidencja pojazdów, które my nie wiemy ile stoi nieużywany ale, choć każda, ale chodzi mi o wejście w środek takiej, by typowej rodziny na wsi czy to znaczy, że to mężczyzna z 12 dojazd do pracy ma samochody go używa czy ty jesteś także zamiennie też będę szukał po prostu tych ludzi, którzy nie ma nie mają samochodu albo jeśli w gospodarstwie samochód na to nie mają do niego dostępu czy państwo ma takie dane te tak głównie czy to są już tylko nasze badania takie empiryczne kresowe, ale oczywiście tymi grupami społecznymi, które są najbardziej wykluczone z MCI komunikant czyli, ale i to na pewno jest młodzież, która nie może jeszcze zrobić prawa jazdy i nie może odbyć się poruszać się samochodem, chociaż w tej chwili właściwie nawet na wsi kupowanie samochodu na osiemnastkę dzieciom jest właściwie standardem jest tak jak powiedział komputer dla na komunię atak na dłuższy jest standard i ich czeka ich grupa dzieci młodzieży i przede wszystkim grupa osób starszych, o ile dzieci młodzieży są dzieci dzieci młodzież są zaspokojone głównie poprzez dbałość rodziców ten transporty organizowany przez rodziców no to najbardziej chyba właściwy ton wykluczoną grupą są osoby w wieku poprodukcyjnym, które nie mają kompetencji do kierowania pojazdów, czyli my po prostu prawa jazdy nie mają możliwości bądź nie stać ich na posiadanie samochodu jednocześnie są przyzwyczajone do takiej komunikacji docent osoby funkcjonujące w innych realiach, kiedy był w wieku produkcyjnym, ale już nie mówiąc o osobach Moszka niepełnosprawnych tak czy w innych grupach społecznych, lecz względów tak, ale czekam i czy jako rodzaj to jest także jeśli spojrzymy na taki typowy gospodarstwo tam będzie samochód, ale oczywiście w jeszcze są dzieci osoby starsze to dostęp do samochodu będzie mniejszy, ale głównie w gospodarstwie, gdzie jest mąż żona czy partnerzy ani 1 samochód może nie załatwiać sprawy tak, bo jeśli można będzie używała tylko dlatego nie ma innych próbuje znaleźć argumenty za transportem publicznym to tylko gdy próbuje sobie jakoś wyobrazić myślę, że słuchacze soczki też chcieliby służy też na to pytanie, kto pojedzie tym odbył drogą wybudowaną siecią PKS właśnie to my się na tym też zastanawiamy, dlatego że ten transport ta komunikacja indywidualna ona ona bardzo dobrze zapełniła to luka osób szczególnie ta potrzeba właśnie od osób w wieku produkcyjnym czy po prostu pracujących posiadających dzieci organizujących im transport natomiast wydaje mi się, że to nie może być taki model, który my znamy sprzed 30 lat transportu publicznego, że będziemy mieli cel centralną jako mściciel centralną jakoś instytucje przedsiębiorstwo, które już stworzy regularną sieć transportu komunikacji do każdego sołectwa dajmy się, że to powinna już w tej chwili być bardziej zindywidualizowane są różne modele rozpatrywane nawet, o co toczy się względów naukowych działaniach nie znam projektu ani szczegółów idei propozycji prawa i sprawiedliwości, więc jest absolutnie od tego się od Chinami i nie chcę tego, aby komentować, bo oni w ogóle nie znam tego natomiast myśląc o tym jak to zorganizować no to te tanie, by ta nie będzie 1 recepty na nas na zorganizowanie tej sieci w sieci komunikacji publicznej, dlatego że zupełnie co innego dzieje się w wiejskich strefach podmiejskich, gdzie ta wieś podmiejska jest świetnie skomunikowana najczęściej jest czynny jest z dnia z miastem tym głównym wiodącym, choć też często zależy wiem to Chapo po podpis po swojej miejscowości podwarszawskie, w której mieszkam, że różne polityczne uwarunkowania ich usytuowanie włodarzy danej miejscowości w wpływa na decyzję jak to jak patrzeć trans portu komunikacyjnego ta dostępność jest dla mieszkańców danej miejscowości 4 gminy trzecie miasta zorganizowano, ale zupełnie co innego jest na w tych wsiach tzw . tzw. daleko od szosy daleko od miasta pytamy przede wszystkim należy wspierać tzw. współpracy między gminą czy ona będzie w zakresie powiatu trudno mi powiedzieć oczywiście pewnie powiat będzie miał lepszą im lepszą obserwację lepszą spostrzegawczość co się dzieje na 1 na największym rynku, ale wydaje mi się, że nic, że nie zawsze miasto powiatowe i jest tym my głównym rynkiem pracy i usług publicznych dla gminy, która w tym powiecie jest tak tak my też monitoringu badamy te obciążenia gmin do różnych powiatów i one nie pokrywają nam się z Grzegorzem administracja Reagana nam się nie szukamy tak, bo mam takie pytanie skierowaliśmy do do gminy Jarka, jaki jest czas dojazdu do Sejmu i miasta powiatowego, które dla danej gminy stanowi główne centrum właśnie one tak w rynku pracy rynku usług, ale i okazuje się, że to średni czas dojazdu gmina zamierza do tego miasta powiatowego w Polsce jest 20 minut, a to średni dla całych mas oczywiście nie zróżnicowany bywa nawet, że list i 60 minut, ale to nie jest tak, że to jest wskazanie do tego właśnie miasta powiatowego, które jest tam administracyjna przynależnością bardzo ciekawym, toteż im w ten obraz osie podziału administracyjnego, który siłami w takich sytuacjach jest też odpowiedź na pytanie jak szybko pełna mobilność społeczna ma prawo zmiany społeczne następują jak rozumiem to wystarczy, żeby gdzieś jakiś zakład produkcyjny zaczął działać okazuje się, że potrzeba rąk do pracy, więc zmienia się jak rozumiem ten model podróżowania, ale wróćmy jeszcze do tego, kto pojedzie PKS-em czeka za osoby starsze tak najmłodsi tak, ale część tych najmłodszych już z gimbusa no ale właśnie o to chodzi, żeby te gimbusy weszły jako elementy transportu publicznego oraz o czasie, ale weszło ono trochę węższy, bo może rzutować na nowo, żeby teraz jeszcze bardziej właśnie ta znana, ale weszły winnym myśmy otrzymają bardzo ciekawy list naszego słuchacza, który zwrócił uwagę NATO i kilka razy o tym, że na antenie rozmawia się w ciągu ostatnich 2 tygodni w Otóż jest praktyka w Polsce może tu wychodzi też państwo badaniach w bardzo wielu wsiach po prostu do gimbusa oprócz dzieci siadają też dorośli płacą za bilet płacą co oczywiście nie powinno mieć miejsca w założeniu, bo tam od osób docelowo dobór transport dla osób, które w Pruszkowie było, ale co się dzieje tak jak gimbusy wzięły trochę na siebie trochę tego obowiązków raz na limuzyny tylko urząd gminy, które musi zorganizować ten transport, bo jest to ustawową o obligatoryjne dla organizacji oświaty w gminie otworzyły się fachowo nazywa właśnie otwarty lub zamknięty transport szkolny ten zbiorowy i otworzyłem jakby, dostosowując możliwości prawne w swojej gminie, ale tego transportu do urn, aby spełniał tę funkcję, ale właśnie szerszej dostępności to jest bardzo dobry model czy on będzie wykorzystane właśnie w tym po w tym pomyśle prawa i sprawiedliwości czy być może to inna innym, a partie czy inne modele rozwoju tej sieci, bo podupadła piąta to Niewiem, ale na pewno czasami nie warto wyważać otwartych drzwi tylko zastanowić się jak wykorzystać już ten istniejący transport jak go bo, bo ten transport i bluesowej z transportem szkolnym czy w granicach gminy natomiast chodzi o to, aby uruchomić to współpraca między gminą, aby otworzyć trochę to gminę na szerszy rynek, czyli być może na to właśnie tzw. z zalewu nie my to tak fachowo nazywamy zlewni migracyjną do lekarzy oraz zlewnia migracyjna jest trochę tak z Hydro Logi jest jak bieg rzeki spływają po DOI nas bierna jak palić w ogóle efekty takie związane z szeroko pojętym rynkiem pracy, bo ktoś może powiedzieć oto większa część ludzi będzie mogła szukać zatrudnienia tam, gdzie dotychczas nie mogła go znaleźć, a z powodu braku transportu, chociaż jak rozumiem ten duży obraz jest taki, że indywidualny transport jednak działalności ale kto będzie i w jaki sposób w tej wersji maksimum, czyli takie centralnego o albo lokalnego, ale transportu, który jest wszędzie, kto będzie ich za kierownicą takich PKS-u czy to ludzie, którzy mieszkają na tych mszach czy to pani widzi, jakie zmiany takie, które myślę, że będzie ten za kierownicą kto, kto chce też zgłosić do pracy to będzie takie kompetencje i trans to miejsce pracy i zarobki będą odpowiadały, ale i bardziej chyba istotne jest nią jest jest również to, że powinna się zmienić trochę też pewna świadomość korzystania z tego transportu publicznego, dlatego że dziś przyzwyczajone społeczeństwo mieszkańcy wsi dziś przyzwyczajeni w większości do samoorganizacji do konieczności organizowania się samodzielnego, a to trwa już 30 lat więc, jakby całe dorosłe społeczeństwo się na tym wychowane i przyzwyczajona będzie musiało się on jakby wyzbyć chęci komfortu ceny wejścia przed domem do własnego samochodu i dojechania do do miejsca pracy tylko jednak gdzieś dostęp do dotarcia do przystanku autobusowego i tam skorzystanie z transportu zbiorowego ten transport zbiorowy przede wszystkim musi być tani, a musi być tani w swojej gminie nie obsłudze użył w bojach metod to też nie chcemy wchodzić mówimy teraz o jakości życia, czyli o dostępności dla mieszkańców musi być bardzo dostępny i tani oczywiście jest w ogóle też, że to jest kolejna idea jak ona jest w niektórych gminach organizowana tzw. darmowego transportu publicznego, ale głównie ona jest rentowna tam, gdzie jest duża koncentracja dużych miastach i jedź tam większych ośrodkach my nie znamy takich przykładów w gminach wiejskich, gdzie jest darmowy transport publiczny, więc musi być on on tani i teraz oczywiście pytanie czy on będzie dojeżdżał do każdego sołectwa no i to też jest wymaga dosyć silny dobrego rachunku ekonomicznego na ile to się najlepiej się sprawdzi wydaje mi się, że jeszcze raz mówię, ale nie można uwierzyć w to, że będzie jakiś 1 model tak atrakcyjne, że każda społeczność lokalna z tego skorzysta to oczywiście z bardzo atrakcyjne hasło przywrócimy komunikację publiczną natomiast jak w nas na nakłady nie tylko są finansowe to jest bardzo duża praca świadom wyrwy w zmianie świadomości mieszkańców wsi, aby ten swój stary 12 czy piętnastoletni samochód porzucili, bo jest kwestia spalin, bo to jest kwestia ekologii albo jest kwestia ekonomiczności też tego ekonomicznego tego tego przejazdu ale, korzystając z 2 nieobecności to w studiu chciałbym żyć tak wyrażę załatwić 1 rzecz Otóż 2 tygodnie temu odbyło się na Uniwersytecie takie spotkania debaty, którą miałem przyjemność moderować w w klubie absolwenta Uniwersytetu Warszawskiego taki cykl jest widok na przyszłość i tematy debaty to ze wsi do miast ze znakiem zapytania, by była tam pani Teresa Maria chamska prof. Jerzy Wilkin prof. Andrzej Mencwel no i 2 dekady ta debata o tym czy ten ruch ze wsi do miasta z miast wsi czy on w Polsce jest trochę inny niż w w całej Europie taka była im się i tacy teza i nic się co pani profesor w po tej debacie, chociaż to w ogóle nie jest dla tych graczy to nie jest tak, że my musimy zatem trochę inaczej w Polsce zacząć mówić nazywać sobie to coś czym jest wieszać niedźwiedź, dlatego że jak dobrze pamiętam to co pani powiedziała wiesz, która jest blisko miasta wieś, która jest właśnie daleko od przeszło w terenie, gdzie jest mała gęstość zaludnienia właśnie bez transportu publicznego, a to tam wieści to są kompletnie inne modele życia takich społeczności, że to w zasadzie trudno nawet 1 nazwą gminy określić projektant czy ja rozumiem jakieś tam taką tezę, że oto coś dziwnego, że w Polsce dzieje, bo więcej ludzi się na wieść przenosi niźli do miasta to pani wypowiedzi ani nie oni się nie przenoszą nas dzieje się tak chcę tylko oni dokonać przez OFE no właśnie on już właściwie wszystko, ale bardzo panie redaktorze Otóż żywność jest takie czyny paradoks w Polsce od właściwie prawie 20 lat, bo po raz pierwszy w 2000 roku w roku 2000 zanotowaliśmy dodatnie saldo migracji na wieś w Polsce i ona cały czas się utrzymuje on nie jest duża, bo to jest około 2 ‰, czyli 2 osoby na 1000 osób więcej na wsi przybywa co roku, a ubywa tyle w mieście właśnie w granicach administracyjnych nazwany miastem bądź się i teraz mamy taką tendencję statystyczną tak mówi statystyka jesteśmy można powiedzieć właściwie ewenementem w skali Europejskiej, że mamy dodatnie saldo na wieść, bo u nas stała wieś, na którą przybywa mieszkaniec miasta jest tą wsią podmiejską sumę to co w się pod dużymi aglomeracjami pod dużymi miastami i teraz mamy taką sytuację, że jeżeli byśmy dokonali uznania, że te gminy wiejskie, które są w granicach tzw. miejskich ośrodków funkcjonalnych są wydzielone tzw. mowę miejskie środki funkcjonalny, ale i ich wyrób odróżniali te migracje właśnie nawieźć tam podmiejską i pozostały obszar wiejski to okaże się, że wcale tak nie jest żal, że my miksujemy na listę komend monitorujemy stąd wiejską strefę podmiejską, ale i, czyli Reasumując, w statystycznie zgadzam się z tym, bo tak mówi statystyka, że niby wiemy, że większości jest jak wydatnie saldo migracji na wieść tylko, że to nie jest taka wieść, jaką sobie wyobrażamy, a hipokryci ludzie się tam przesłuchano go tam chyba są one w różne są względy, dlatego że na tę wieść podmiejską przenoszą się jako oczywiście pewnym uogólnieniem będą się posługiwała można powiedzieć tak prosto w 2 różne grupy społeczne, ale pierwsza czy nawet można powiedzieć 2 różne grupy społeczne i społeczne demograficzne ota el po pierwsze to są osoby już ustabilizowane zamożne bardzo często wchodzące Jóźwiak poprodukcyjne, które wyprowadzają się z dużych miast wyrwy w stan wieś, ale podmiejską w granicach do 50 do 70 km w zależności od wielkości ośrodka Miejskiego trenerem ta strefa oddziaływania miasta jest jest oczywiście większa im większe miasto centralne w tym strefa, jakby tego złotej zlewni migracyjnej można, by powiedzieć, ale większość w ten ciągnie dalej od lekarza dalej od kultury dalej na edukację mąż za bardzo już nie potrzebują jeśli są w wieku poprodukcyjnym, ale dalej od jakichś tam silnych dalej takich zysków, które daje miasto nawet osobie już w wieku senioralnym, że tak na razie jednak wolą pojechać gdzieś daleko tu coś z tą ideą MMI myślę, że tą ideą miasta też pewien wzrost zamożności i Chęciny MO no być może posiadania własnej przestrzeni, czyli jedno chce tu dużo mówić wybudowania własnego własnego domu jako, by idea sama w sobie także to jest najlepszą kawiarnię, bo to stres wielo silnikowe to dla mnie związane z tym, że tak uciekam trochę spokoju, a otwory do spokoju czekają na tego chaosu tytanami Ciećka 1 Kozak, choć jak miasto takiego miasta jakże nazwać jako toksyczne błoto myślę, że co jest wiele dróg na korki spaliny Lecha Wałęsy ciągłe imprezy w klubach w centrum miasta jest jasny stan, ale jest w stanie poważnie radzi sobie tak oto, by ludzie, którzy mają już taki pan, że to, że karierę zawodową za sobą człowieku van der baba poprodukcyjne mają inne potrzeby taka no i ile potrzeba, ale z drugiej strony mogli się dotychczas zgodzić na niedogodności życia w mieście w zimie właśnie kariery zawodowej i znoszenie musimy już tak kwestia priorytetów właśnie do KRS postrzegany jak im się żyje w mieście, a Oleksy wybrał życie nad ich dokładnie, ale na to wiesz podmiejską nie tylko przeprowadzają się właśnie te osoby z miasta było właściwie większość dużych miast w Polsce ma ujemne saldo migracji, że ta jednak trudno stamtąd ubywa z tych statystyk z dużych miastach jak właśnie Warszawa Lech Kraków Łódź Lecha natomiast w tym nad tą wieś podmiejską właśnie w granicach tych 50, a przy dużych miastach nawet 70 km przeprowadza się również, że przeprowadzę się również osoby młode tej strefy peryferyjnej z tych Stefek tzw . co nazywamy Super regionalnej, czyli z tych gmin, które są na styku granic wojewódzkich jak i stworzymy taką ma też gminną i zobaczymy, gdzie ludność jak się zmienia liczba ludności co mógł wyjechać, gdzie przebywa to widzimy wyraźnie takie małe pierścienie gmin Tychy wzdłuż granic wojewódzkich ubytku ludności, gdzie jest stamtąd jest największy odpływ migracyjnej ta liczba ludności się zmniejsza chcieli oni się przenoszą w to strefa właśnie podmiejską najczęściej dużych miast ale, ale nie tylko właściwie miasta są to on stosunkom siłom przyciągania, dlaczego nie przenoszą się do do miasta do centrów zaczęli się często przenoszą do centrów miejskich, ale tam wówczas mieszkając wynajmują tylko mieszkania czy Iniestą zameldowani w Polsce w ogóle dyscyplina meldunkowa jest bardzo słaba nie ma obowiązku dyscypliny meldunkowe no i dla państwa jako badaczy to jest przekleństwo, że jest tak, bo metafora docent ciężko śledzić jest właśnie te ruchy migracyjne, tak więc wtedy w 2 i wiele też wywodzimy pop po pewnych procesach pośrednich czyli, jeżeli jestem młody i wyprowadzam się z tej wsi w mojej, która jest na styku granicy województwa Warszawskiego w województwie świętokrzyskim przenosi się i mieszka w czasie studiów czy zaraz po zakłada rodzinę wynajmuje mieszkanie w Warszawie, po czym uzyskuje zdolność do wzięcia kredytu i kupuje mieszkanie właśnie w Ząbkach w Piasecznie czy gdzieś wokół obwarzanków miasta, a dalej od centrum, bo jest taniej tak przecież nie w centrum są drony, ale już nie wrócę tam na poły dojeżdżam, ale dojeżdżam teraz moje dzieci, które posiadam dowożę do szkoły jest szoferem własnych dzieci i moim dylematem jest czy pozostawić te dzieci właśnie nasz wkład w Ząbkach z gminami do szkoły dochodzą, bo być może sama jeszcze wrócą do domu albo transport będzie taki taka będzie komunikacja nagrać zamkach na darmową komunikację to jest komfortowa wróci do moje dziecko samodzielnie do domu czy być może ja jednak zdecyduje się, aby moje dziecko posłać do szkoły do Warszawy nowo oczywiście, płacąc podatki zamkach, a nie w Warszawie, bo tam mam miejsce pracy więc, jakby wbrew na rok korzysta z infrastruktury miasta stołecznego Warszawy to są straszne strasznie duże dylematy dlatego tak trochę ten w miejscowości licytują się na różne argumenty, aby jednak zachęcić pracujących czy dzieci korzystających z usług właśnie tej infrastruktury publicznej w tych miejscach, gdzie się korzysta do płacenia podatku niekoniecznie tam dzieci jest zameldowanym bardzo pani dziękuję za rozmowę dr hab. Monika Stanny Instytut rozwoju wsi rolnictwa zakład ekonomii wsi Polskiej Akademii Nauk bardzo dziękuję cieszy się bowiem dziękuję panie Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: WIECZÓR - PAWEŁ SULIK

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcasty TOK FM oraz internetowe radio TOK+Muzyka teraz 40% taniej. Wybierz pakiet Standardowy i słuchaj gdziekolwiek jesteś

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA