REKLAMA

"Min. Infrastruktury z telewizji dowiedziało się, że musi zainwestować w PKS-y"

Popołudnie Radia TOK FM
Data emisji:
2019-03-08 17:20
Prowadzący:
Czas trwania:
28:29 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
24 minuty po godzinie siedemnastej słuchamy Radia TOK FM dziś w piątek 8 marca dzień dobry mówi Paweł Sulik w zastępstwie Agaty Kowalskiej, a w naszym studiu pierwszy gość dr Jakub Majewski prezes fundacji ProKolej dzień dobry dzień dobry państwu życzę panu lepiej zapytać czy nie mam jakichś czy niema takiego zamieszania w przestrzeni publicznej związanego z ogłoszonym kilka dni temu projektem hasłem odbudowy sieci PKS słów 1 z 5 tych kluczowych haseł, jakie rząd roku Rozwiń » ogłosił o tym co okazuje się jest w nowelizowanym po raz siódmy jeśli nie usuną mianowicie w taką ustawą, która właśnie ma się zająć publicznym transportem zbiorowym powiem szczerze, że to jest jakiś czy wziąć różne rzeczy to jest 1 ten sam projekt czy to jest nowość bardzo ciekawe pytanie było, na której nic mam wrażenie, że nikt nie zna odpowiedzi, bo niewątpliwie wieje wiatr historii wnioski po raz chyba pierwszy od momentu transformacji gospodarczej tak wysoko na sztandary polityczne przebiło się hasło, że musimy na wsi na obszarach gdzieś tam poza aglomeracyjnych coś zrobić z transportem, bo tam już w ogóle nie da żaden sposób, by podróżować to się nie da dojechać do szkoły do do lekarza do usług publicznych jak ktoś nie ma samochodu no to jest więźniem we własnym domu i z 1 strony nie słyszymy od tzw. najwyższych czynników politycznych, że będziemy się tym zajmowali, a z drugiej strony się patrzy na stronę ministerstwa to tam, gdzie pojawia się nowy projekt ustawy 10 jubileuszowy projekt ustawy jej zasoby wody cały czas projekt ustawy o publicznym transporcie zbiorowym, który jak król ewidentnie wprost napisane jest nie będzie żadnych pieniędzy na ten cel będzie trochę komunikacji tam, gdzie ona się opłaca tam, gdzie ma się nie opłaca będzie pustka pustynia zawiesimy kilka województ w w Polsce wyprowadzimy stamtąd ludzi, a jak ktoś chce tam zostać to po prostu będzie z leśniczym albo gajowy warto zastrzec to są 2 osobne rzeczy ten program ogłoszono przywrócenia PKS słów i ta rzeczywistość urzędnicza dokumenty, o których pisze się, że nic takiego nie będzie miało miejsce, ale to wina Sęk w tym, że papież jest właśnie tak fascynującym wynalazkiem, że jak czytam Andrzej Adamczyk minister infrastruktury mówi za kilka dni ogłoszenie projektu w marcu konsultacje społeczne na początku kwietnia przyjęcie go przez rząd do połowy kwietnia zakończenie prac parlamentarnych do połowy maja podpis prezydenta i ustawa wchodzi w życie i to jest świetny plan brakuje w nim tylko 1 drobnej, ale absolutnie kluczowej rzeczy tam nie ma nazwy ustawy pan minister Adamczyk ogłosił co będzie robił rozpisał to na konkretne etapy, pisząc coś się, kiedy zdarzy tylko w ogóle nie napisał jak już ustawa może bardzo uważnie przeczytać dokument tam nie jest napisane jak też ustawa, czyli będziemy robić Harry taczki nie ma czasu załadować pojedzie pusta, gdy czyta się nie zaczął jak rozumiem też od analizy naszych niedoborów komunikacyjnych na prowincji to się nie zaczęło jak rozumiem od próby monitorowania, gdzie i jak niektóre gminy sobie radzą też zaczął od weekendowego programu telewizyjnego, w którym z przerażeniem urzędnicy ministerstwa dowiedzieli się, że jest jakiś problem, którą nie mają w błyskawicznym czasie załatwić, ale zmarnowali poprzednie 1,5 roku na udowadnianie Indiami i tym mieszkańcom wsi, że taki program w ogóle nie ma, że to załatwi wolny rynek i we wszystkich ocenach skutków realizacji tej ustawy jest napisane, że nie są potrzebne żadne pieniądze na komunikację na wsi, jeżeli ktoś dziesięciokrotnie to napisał, a później włącza telewizor i z przerażeniem patrzy, że tam jego szef, mówi że jest dokładnie odwrotnie to jest zorganizowany on nie wie co zrobić albo nie albo na dobrą sprawę za pół roku będzie mieć taką sytuację, że dziesiąty raz nowelizowana ustawa będzie znowelizowana 1112. ale wolniej nigdy nie weszła pod bramą na toczące się projekty i projekty o jest krytykowany jest następny projekt i tak doszliśmy do jej jubileuszu 10 lat będzie się dziesiątej wersji projektu ustawy o publicznym transporcie zbiorów, ale wierzę, że po chce dajmy się, że brakuje panu jednak optymizm wydaje się, że nie jest możliwe, żeby ten projekt krok to mówimy o 10 × zmieniany on może być 20 zmian w międzyczasie dzieje się to co z PKS sami, dlatego że w niedzielę został ogłoszony, czyli to oznacza, że uruchomi się pieniądze to będą coraz mniejsze kwoty jak rozumiem o służbie chyba 2 × mniej już teraz mamy przeznaczyć trzykrotnie na 10 × od momentu, kiedy włączyliśmy telewizor i o tym, słyszeliśmy do dzisiaj jest 1 , 5 miliarda spadło do 500  000 000, czyli w tym tempie w przyszłym tygodniu już nie będzie nic nam dobrze nalej coś jednak z tych obietnic musi pozostać Jerzy Deja dlatego tak zaczął mi bardzo się cieszę, że w końcu na wysoką na agendzie politycznej została postawiona kwestia transportu zbiorowego dotychczas zazwyczaj słyszeliśmy, że to jest rzecz, która jest reliktem socjalizmu niepotrzebny i wymiera w końcowym, że będziemy się wszyscy w Polsce cieszy, że już mamy do głowy tak i no ale w razem z tym zamkniemy jakiś tam setki tysięcy osób w domach i oni pewnie też wymuszą one do sklepu nim na miejsce pojechał na jaw to brzmi bardzo dobrzy brzmi strasznie go, że plan prawda jest taka że, żeby w takim dużym kraju jak Polska odpowiedz na pytanie, kto gdzie, kiedy i w jaki sposób jest wykluczony transportowo to przed 30 paru milionach mieszkańców trzeba zrobić badania już tuż przed wejściem na antenę diagnozuje się zauważyć, że w Polsce są robione takie badania pytanie czy się z nich korzystał przed Instytutu rozwoju wsi rolnictwa bardzo dokładnie od wielu wielu lat jest jednostka badawcza naprawdę świetni naukowcy badają to wykluczenie nas o tym, również na pytanie czy ktoś tam zajrzał w Hiszpanii gabinet może problem w tym, że ten problem zdiagnozowany wszyscy go znają wiedzą i a nawet życie to nie przeglądają co to to można przeczytać już w Gazecie jak i oddział PKS czy jakaś firma transportowa zamknęła swoje swoje usługi całkowicie zlikwidowała dworzec autobusowy sprzedano stoi tam teraz supermarket i jest wielki parking i to się dzieje, gdy to to nie jest proces spektakularny tego nie ma w centrum Warszawy tego nie ma nałożona na nas na ulicach które, które sąsiadują z gabinetami polityków w związku, z czym można udawać, że tego po prostu nie ma w każdym razie już wczoraj była taka jest dość dość burzliwa debata na Arena na SGH w Warszawie właśnie ludzi zajmujących się badaniem sił właśnie pani profesor z Instytutu rozwoju źródeł i tych terenów wiejskich rolnictwa tak dalej tak dalej no i tam padły takie stwierdzenia, że niestety jest także z elity dzisiaj leżą wszędzie samochodem mieli też do domagają się nie przelewki auto trafi tu nie chodzi wyłącznie elity polityczne są również dziennikarze to są również jedli głównie przedsiębiorcy i nie interesuje PKS-u nic z tego nie korzystają z nich są zainteresowani bardziej denerwuje, że internet jest wolny, a nie to czy w ogóle jeździ autobus not Talking do momentu, kiedy się nagle okazuje się np. brak komunikacji autobusowej powoduje, że młodzież nie dojeżdża do szkoły średniej tak im i wybiera gorszy szkoły albo musi jechać do i Gliwic i szkoły z internatem i mieszkać przez cały tydzień 30 km od swojego domu, bo nie jest w stanie bierze codziennie albo, że temu przedsiębiorcy w tym byli ogromnym i bardzo drogim samochodzie brakuje ludzi do pracy tak, dlaczego brakuje tych ludzi, bo oni nie mają czym do tej pracy dojechać takiego nie mógłbym po prostu bliżej ma wydać 400 zł na bilet miesięczny, a zrobić w 2000 to kalkulują, że lepiej wziąć 500 plus i siedzieć w domu, tak więc to nie jest tak, że my jednak bogaci mieszkańcy wielkich aglomeracjach możemy generalnie uznać ten ten cały problem, bo to społeczeństwo jest jednak jakoś tam głęboko ze sobą powiązane będziemy utyskiwać na to, że młodzież niczego nikomu nie umie, że przychodzi do pracy wszystkiego co jej od początku, a dziś miała nauczyć piechotą miała chodzić do tej szkoły do tego w poniedziałek wyszła to byłaby na środę i musiałby powoli wraca, żeby na piątek z powrotem naukę w domu, ale tu o psychozy schował w różnych powolutku la na poziom szczegółu to warto zwrócić uwagę na to, że po to, państwo wprowadzał gimbus, żeby właśnie po raz się z tym konkretnym problemem PiS z wykluczeniem transportowym ze względu na edukację młodych ludzi, więc uruchamiamy gimbusy i to teoretycznie rzecz biorąc pomóc drużynie radców dostanie obrożę naszego kraju pewnego dnia znikają gimbusy, bo wtedy zacznie się prawdziwe wykluczenie dla dla młodych ludzi, gdy ja powiem szczerze gimbusy to był bardzo zły pomysł jest kilku powodów oczu po pierwsze, Gim busy wożą tylko do szkoły podstawowej do niedawna woziły do do gimnazjów gimnazja zlikwidowano z tego problemu nie co się dzieje ze szkołą średnią not, a także skończyłem podstawówkę nie mam transport nie pojadę do szkoły średniej do mnie wolno jechać gimbusem radiowóz jest przeznaczony dla mniejszych traci go nie do końca takie jak spróbować gdzieś głębiej pogrzebać okaże się, że część Hindusów realizuje jednak nie tylko dla dzieci ze szkół podstawowych przy przewozie tarcz dosiadają ludzie rzeczywisty z Cypru wrzucają do czapki kierowcy jak jest życzliwy to zabierze jakieś nieżyczliwych to mogą iść piechotą, a dziś w systemie ZUS czy system jest zły, bo kiedyś było także ta młodzież jechała otwartą komunikacją jak już jechało w tym autobusie dwadzieścioro dzieci jeszcze babcia mogła się zabrać kupując bilet pojechać na Targ, gdzie ta babcia zostaje na przystanku Boogie Gim bus zabrał podstawową grupę klientów pływał z autobusów na wsi, jeżeli zabierzemy młodzież szkolną, która kupuje bilet miesięczny, który jeździ regularnie, z której tak naprawdę żyły taka jest w Polsce to nie zostaje nam nikt, bo ich zdanie i liczenie na to, że na tym przystanku tam się jakiś przypadkowy pasażer trafi nie wystarczy na to, żeby to sfinansować, czyli gimbusy za zabiły tak naprawdę komunikację lokalną w Polsce na dzisiaj będzie bardzo trudno nam opowiedzieć rodzicom, że nagle gimbus będzie swoje, że kierowca gimbusa będzie sprzedawał bilety i będzie tam z tymi dziećmi chałek morderca albo jakiś właściciel agresywnych słów i t d. udźwigu ogromne protesty p t. zamknijmy wszystko zamknijmy się w zamkniętych osiedlach tak myślimy dedykowany gimbus żyjemy po prostu łzy w zaparkowanych Wyspach tego kraju i ignorując samo jego pozostają rzeczywiste, bo to do tego prowadzi trochę do takiej pseudo ekskluzywność jeszcze 1 rzecz bardzo szczegółowa, która się w ramach projektów projektów albo z propozycji czegoś co mogło być w przyszłości być ustawą o publicznym transporcie zbiorowym jest ważna to sam pomysł na tort z call Center łącznie z takich centrów albo na poziomie miast wojewódzkich głównych miast rozchodził się linie komunikacyjne przez niektórych ekspertów jest traktowana z dużym dystansem, dlatego że oni mówią coś nie tak wygląda w realnym świecie, że wszyscy chcą do największego miasta w okolicy dojechać, bo bywa także dużo mieszkańców mieszka w miejscowości obok, których druk nawet mnichami tworzącymi zakład pracy i mądre inteligentne myślenie o transporcie powinno stworzyć linię między tymi drożdżami, a nie jest jedynie z drugiej trzeba jeździć do dużej miejscowości, dlatego że jest także, że jest duża czy w ogóle jest w Polsce miejsce na myślenie takie tego typu inteligentny transport ciemno jednak jakoś tam głównie wymyślane są zdecydowanie tak oczywiście, że są połączenia między głównymi miastami, gdzie powinniśmy być kolej być może na kolei wysokich prędkości, bo tam je i czasy jazdy i odległości i już chętnych do podróży jest tak duża, że to uzasadnia tego typu inwestycje, ale schodząc coraz niżej w powiecie powinniśmy mieć komunikację, która obejmuje ten powiat, dlatego że w powiecie szkoła średnia, dlatego że w powiecie jest specjalista z medycyny, dlatego że w powiecie jest szpital i t d. tak dalej nie będziemy mieli w każdej szkole w każdej gminie wyższej uczelni w związku z tym jakaś hierarchia tych, których potrzeby tych dojazdów musi być zorganizowana wydaje mi się, że to samorząd wie najlepiej jak organizować transport na swoim poziomie, ale cała historia z wykresami metysów to jest m. in. interesów między wierszami powiedzeniu wybaczcie daliśmy samorządom i one sobie z tym nie poradził, ale nikt nigdy nie dał samorządom nie w Polsce się zdarzyło coś takiego przez pierwsze 10 lat po transformacji uważano, że to załatwić całkowicie Eryk jako pierwsza zaczęła podupadać kolej, bo kolej wymaga dużo większych pieniędzy, więc rzucił zorientowano się po 10 czy 15 latach, że bez dotacji kolej po prostu umrze i tym zainteresowana, ale kolej łatwiej widać z Warszawy tak jest nawet posłowie mają bilety kolejowe jeżdżą wprawdzie nie płacą ale, ale już w lutym pociągami w tym poczucie wspólnoty to denerwuje piszą w tej sprawie Inter na interpelację tak to posłowi niż MPK sami związku z tym czy PKS jeździ czynić to generalnie w ogóle nie dla nich temat i to zaczęło być spychana jest cały czas tłumaczono jeszcze w tym dziesiątym projekcie ustawy który, który po 1 marca zostałby opublikowany na stronach ministerstwa jest napisane że, że autobusy w sposób komercyjny zostaną załatwione, jeżeli gdzieś nie da się z biletów zarobić na kurs autobusu to po prostu chciałam tu już nie będzie jeszcze jest pewna utopia, która w, którą z jakichś niewiadomych powodów masujemy w Polsce, bo jeżeli popatrzymy na wszystkie ościenne kraje, z którymi ograniczymy tu okazuje się, że tamto działa zgoła inaczej, że tam tak jak kolej jest dofinansowana, żeby mogła świadczyć usługi służby publicznej, żeby te bilety nie były horrendalnie drogie tegoż wymogu każdy sobie ten 1 bilet kupisz tak samo dofinansowane z komunikacja autobusowa natomiast u nas ciągle się tłumaczy, że to się utrzyma z biletów na ich skutek jest taki, że po prostu kolejni przedsiębiorcy zamykają ten biznes za chwilę wrócimy do rozmowy dr Jakub Majewski prezes fundacji ProKolej jest w studiu Radia TOK FM za chwilę, czyli po informacjach wracamy do rozmowy i słucham Radia TOK FM jest godzina za 18 minut będzie osiemnasta, a w naszym studiu przypomina dr Jakub Majewski prezes fundacji ProKolej rozmawia dzień dobry jeszcze raz kinowych teraz rozmawiamy o transporcie publicznym, dlatego że po pierwsze jest już 10 propozycji ustawy o publicznym transporcie zbiorowym, ale w międzyczasie na ostatnim dużym spotkaniu prawa sprawiedliwości padła propozycja padła 5 propozycji było z czego 1 z nich mówią o tym, że się odbuduje w Polsce pekaesem tak w skrócie mówi no i okazuje się w, że te 23 etaty 22 zdumienie działania MEN nie wiadomo jak zło nie liczy w ogóle interweniują także 1 wydawać, by się mogło z tego co pan mówi dotyczy branż jako kompletnie inną wizję transportu zbiorowego, a ten drugi jest po prostu takim prostym powiedzeniem zniknęły one w ciągu ostatnich lat PKS-y to teraz się znowu pojawiło to są pytania szczegółowe lepiej się pan z Łodzi, czyli jeśli się okaże, że rzeczywiście za te pieniądze coraz mniejsze a, ale uda się dotrzeć PKS to kto będzie za kierownicą tej samej podstawy szczegółowe pytanie czym czy w takich miejscowościach są dane tylu kierowców tak są tysiące to są tysiące osób to są tysiące miejsc pracy ja rozumiem, że to były miejsca pracy na normalnych umowach o pracę stabilne pewnej tak elitarna, jeżeli w tym systemie po pojawiłyby się pieniądze wcale nie aż tak duże ale w jaki sposób, by racjonalny rozdzielane to mogłoby się okazać, że to jest coś co pcha do przodu również tt lokalne społeczności wczoraj rozmowie z panem starostą Lipna, który mówi, że utworzył własny zakład przewozów pracuje tam 50 osób i te osoby bardzo sobie cenią to miejsce pracy ja, skąd się dzieli Ano stąd, że powiat najpier w zorganizował kurs na odpowiednią kategorię prawa jazdy wykształcił tych ludzi przy udziale pieniędzy unijnych, ale wiedzą, że nie kształci kolejnej rzeszy bezrobotnych tylko z lepszym prawem jazdy, a wręcz przeciwnie miał dla nich od razu miejsce pracy jest to kto to wydaje się, że w ten sposób powinniśmy tak jak to jest przypadek bardzo wyjątkowy zresztą przypomną słuchaczom, że wczoraj starosta Lipman był gościem audycji światopogląd cała rozmowa rozesłać do słuchania TOK FM Group kapel i aplikacji mobilnej TOK FM tys zloty przypadek niesamowity rząd jest wyjątkowy w skali Graś, który został wymieniliśmy się wczoraj na tej debacie czy powiat Lipno jest jakiś spektakularny bogatym powiatem albo leży w takim miejscu, że po prostu z jakiego powodu tam ludzie nie posiadają samochodów nikt nie nic takiego mi to dość przeciętny powiat Debby Stam szacunkiem dali na jego i jego mieszkańców to spowiedź średni powitał pod nazwijmy go tam także rodzina pochodzi z Lipna Żurada bardzo uważnie, ale właśnie to dobrze to znaczy tam są ludzie przedsiębiorczy, którzy biorą sprawy swoje ręce nie oglądają się na na urzędników ministerialnych, którzy próbują 10 × wytłumaczyć się w kolejnych wersjach, że jak to się nie opłaca to w ogóle jest niepotrzebne, bo w ten sposób należałoby w Lipnie zlikwidować szpitali i szkoły i być może nawet internet czy czy elektryczność nie była tak, ale to konieczne w każdym razie po raz w wierze, bo tak pieszy jest wymiar finansowy tak to, bo to jest także z kim są fundusze europejskie, z których można skorzystać albo jest program rządu państwo mówi to spróbujcie zorganizować u siebie w samorządach transport publiczny my będziemy częstego próbowali inny dopłacić czy sytuacja nie wiem no i Tallin stolica gminy Estonii, gdzie po prostu mi ktoś zamordowany w Tallinie płacić także jako własność czy czy w Polsce też mamy już znajdowano znamy takie absurdy n p . że emeryt, który mieszka w tym, że jakiś tam peryferyjnym powiecie w związku z tym, że winduje ceny biletów po torze jak najwięcej brać dopłat do ulg za 10 km płaci 300400 zł na ten sam emeryt mieszkający w stolicy tego kraju jeździ za darmo to chyba paradoks, że my wspieramy ludzi, którzy potencjalnie mają dużo lepsze możliwości rozwojowe dużo wyższy komfort życia, a tym biednym mówimy, że tych tak Libijczycy mają też jeszcze dodamy raczej nie mają nic to zabierzemy im nawet to co mają i to jest napisane w tej ustawie, a duża, ale to ja rozumiem, że to jest argument wydaje się, że to jest argument za tym, żeby jednak samorządy jak decydowała zasadniczych strategicznych kierunkach reformy transportu publicznego ktoś, kto siedział centralnie przez centralnie trzeba napisać powiedzieć zadekretować, że komunikacja publiczna jest takim samym dobrym standardem życia w tym kraju bez względu na to się mieszka w Ustrzykach czy się mieszka we Wrocławiu, do której mieszkaniec ma prawo na jakiś punkt poziomie tak w poprzedniej warstwy dziewiątej było napisane, że każdy mieszkaniec ma prawo korzystać z komunikacji pomiędzy miastami powiatowymi między siedzibą gminy, a miastem powiatowym między miastem powiatowym, a wojewódzki to jest jakiś szkielet tak, chociaż wiemy jak dostaniemy się pieszo do gminy to stamtąd już będzie autobus do powiatu jakiś pomysł na to może skromny może na początek niedoskonały, ale jednak psy nowym projekcie ustawy zrezygnowano z tych gmin już uznano, że tylko powiat województwa to zupełnie wystarczy, że będzie rowerem jechać do powiatu stamtąd będzie autobus do województwa obcinamy to pokaz tylko, jeżeli tak to podpiszemy się uczciwie powiedzmy mieszkańcom zamierzamy wam nic nie dawać taki to jest nasz program polityczny zalesianie wyprowadzanie się ludzi i skupianie wyłącznie w miastach, w których się drogą gigantyczne korki oczywiście wszyscy będą po tych miastach jeździ samochodem, jeżeli natomiast uznajemy, że chcemy mieć kraj Europejski, gdzie dostaje się pewien standard służby zdrowia edukacji i komunikacji bez względu na to gdzie się mieszka w Lotto to oczywiście to powinna być decyzja z poziomu centralnego do realizacji przez samorząd, a czy są, gdzie się po na tyle podobna analogiczna sytuacja jeśli chodzi o kryzys transporcie publicznym w krajach europejskich, że moglibyśmy czerpać stamtąd taki się jakieś dobre praktyki znaczy nie w którymś z krajów postkomunistycznych np. pompą podobnie to wygląda także można po prostu spojrzeć i zaczerpnąć przykłady dobre przykłady są n p . w Czechach tak w Czechach nigdy nie zlikwidowane przez system komunikacji publicznej tam zarówno lokalne linie kolejowe z powodzeniem funkcjonują jeżdżą do miejscowości, które liczą 300400 mieszkańców i wcale to pociągi nie są puste i tam również komu funkcjonuje komunikacja autobusowa dotowana na to wszystko jest 1 wspólny bilet oraz każdego środka transportu innego się przesiąść nie trzeba się martwić o to że, że tam będzie kanał, który będzie uważnie sprawdzał, jakie niuanse powodujące, że dostaniemy karę mówię to wszystko zsynchronizowany jak autobus podjeżdża na stację to 10 później 10 minut później po rusza pociąg i to się da zrobić w Czechach, czyli w kraju, który nie zaczynał jak już unijne niebotycznie wysokiego poziomu nie rozumiem, że pokazujemy Szwajcar jako kraj, który z bogatej stać go na dobry system komunikacji publicznej ale, ale z Czech czy Słowacja nie są aż tak bogaty, a można to zrobić, a przyszłością sądzi pan, że jest taka możliwość od czego to zależało, żeby oprócz 3 i transportu kołowego dotyczył dotyczyło to również ta idea taka postawa włączona będzie zbudowana na zasadzie ma się dostać do miasta powiatowego albo macierzy zapewni samorząd czy też państwo dojazd do Dąbrowy do stolicy województwa przed czy uda się to w odniesieniu do transportu kolejowego zrealizować czy Thomasa wspomnieliśmy lata, kiedy mówiono też kolej no cóż to jest prawdą pieśń przyszłości teraz ma się wrażenie jednak dyskusję bardzo często mówią to był błąd tak to pytanie czy to może być kolej może realizować wtedy to zadanie przypomnę, że problemy są infrastrukturalne 22 niektórzy jak na razie podkłady kolejowe zrealizowania, ale ich czyny też inna kolej jest trochę lepiej na kolei przeszliśmy przez to dno nasz tata wiara w to, że zlikwidujemy kolei wyjazd notujemy wszystkie miejsca, gdzie kiedyś leżały silnej tamy na autostrady jednak okazała się utopią i kolesie od piwa i jest dzisiaj jest trochę także, jeżeli ktoś ma szczęście mieszkać przy linii kolejowej czynnej to on ma komunikacja nie ma szczęścia i nigdy nie jest u niego miejscowości i kolei nie było albo była ich kolejarzy pracowicie tory zwinęli, bo przecież 13 linii kolejowych od lat dziewięćdziesiątych jedynej w Polsce też bezprecedensowe nigdzie w 1313 linii kolejowych została w Polsce zlikwidowane plany byłyby to kontynuować dalej dopiero od niedawna na poziomie politycznym kota takie hasło, że dożywiania kolej w Polsce, ale tak naprawdę przed po mieście poprzedni zarząd kolei mówił, że koleje nierentowna w związku z tym najlepsze co można z nią zrobić z tyłu głowy zlikwidować wszyscy zaoszczędzimy pieniądze na tej samej zacząć należałoby zlikwidować drogi, bo drugi też nie są rentowne i szpitale i szkoły i t d. ten no ale na szczęście kolesie odbiła i dzisiaj jest także pociągów przybywa środki, które marszałkowie zaczynają z własnego budżetu dokładać do kolei są coraz większej widać pewne efekty, bo zaczyna przybywać pasażerów, czyli to nie jest jednak relikt socjalizmu, bo skoro z roku na rok jest wart 2020 parę procent więcej ludzi w pociągach to znaczy, że przewoźnikami jak ktoś im kazał go jadą, bo uznali, że ten środek transportu jest konkurencyjny dla dla ich np. samochodu, bo w badaniach wychodzi jasno wśród pasażerów kolei liczba osób, które posiadają dowód rejestracyjny jest wyższa niż wyniosły 10  000 000 pociąg, dlatego że nie mam samochodu nie oni jadą pociągiem, dlatego że uznanie, że te z lepszą opcją, ale alei, ale jest konkretnie co to znaczy czy to nie obawiają się, że tu tkwią w daną chwilę w Hongkongu regionalizm nie znajdą miejsce do parkowania albo np. żeby jechać ktoś z nich wiedzie już dalej z danej nie dojadą w całości tak dalej tak dalej są pewne poważne argumenty, żeby wybrać coś ugrać, a czasem jest po prostu szybciej najwyraźniej liczy szybkie pociągi czy nie, ale w dobrej passy prace nad tą ustawą, który był już 10 czy propozycja w ogóle się banalnie wyszła jeszcze w normalnym toku roboty sejmowej, że jak 10 wersję tę passę w pożarze mówi się nie inaczej traci tak całościowo, czyli patrzy się cały kraj bierze pod uwagę wszystkie środki transportu wyznacza się na początku te strategiczne cele takie założenie takiej miary inżynierem racjonalne, że właśnie taki typowy mieszkaniec ma prawo do tego tego dziejowego trzeba wykorzystać tę tak taką chciałbyś być całościową polityczną wizję transportu publicznego i prace nad nią boję się mają również ta ustawa skręcił w zupełnie fałszywym kierunku, bo skoro w poprzedniej wersji jeszcze były po autobusy do miejscowości gminnych w kolejnej wersji już ich nie ma tu w zasadzie doskonałą doskonałą bez tej ustawy będzie napisanie po prostu jedno zdanie jego wuj z dniem wejścia w życie ustawy likwiduje się komunikacją autobusową w Polsce całkowicie to trzeba przegłosować hitem natomiast rozumiem, że to kompletnie niezgodny z tym co usłyszeliśmy zapowiedzi wyborcze, że w Polsce ta komunikacja jest i ma być ma być rozbudowywana nawet znajdą się na to środki w porównaniu do tych innych wydatków które, które tam 1 tchem zostały wymienione są relatywnie naprawdę niewielkie, bo mówimy, gdy na początku, by jakieś szacunki, że te 1,5 miliarda w skali w skali w skali roku wystarczyłoby na to, żeby i, żeby jak i podstawową komunikację w tych w tych miejscowościach gminnych pomiędzy miejscowościami gminnymi dałoby się zorganizować tu nie są aż tak potężne pieniądze, tym bardziej że około 600 czy 700  000 000 dzisiaj przeznaczamy na dofinansowanie do ulg jak mądrze wydać pieniądze, by przypilnować, żeby się nie marnowały to być może mielibyśmy już połowę tej kwoty to pytanie jest taki system dofinansowania do ulg, bo jak różnie można wybrać jeszcze inne systemy wspierania transportu publicznego prawda zdecydowanie jaśniejsze i przyjrzy się są w systemy, w których do każdego kilometra, który ktoś tak jak za taksówkę płacimy za kilometr sam na większy lub większą taksówkę w postaci busa kilkunastoosobowy czy normalnego autobusu też można wyliczyć ile to kosztuje po prostu taką usługę zamówić wcale nie jest powiedziane, że to robić państwo można przerobić przetargi poszukać przewoźnika, który tam dzisiaj jeździ próbuje tam ubój halal dogorywa na tym nie do ponownie dotowanej w żaden sposób komunikacji rządu był w stanie zainwestować w nowy sprzęt dzięki temu może być dostał kontrakt na kilka lat mógłby żądać umowy o pracę to wszystko mogłoby się odbić ani ani próbować robić takie oszustwo że, że ktoś rozpadający się busem przerobionym na gaz nie, płacąc podatków przy wieży parę osób dzisiaj taka i który zachoruje to nic, czego mamy takie przykłady PKS Szczecin, gdzie zachorował kierowca to przestały jeździć autobusy, bo nikogo więcej nie było jak wyzdrowiał to zaczął jeździć znowu to jest standard naprawdę jest azjatycki, a nie rozumiem to jest niesamowicie w ogóle ma również historie w sumie smutne dla pasażerów bardzo, ale czy to nie jest także to, że to, o czym mówimy teraz publicznie znane wśród zadań własnych samorządu i to tak się nie powinno zdarzyć, że samorząd nie może nie powinien dopuścić jakieś racje, że skoro z ekipą do niej też sam o VAT w zasadzie w ustawie o samorządzie napisane, że ma też marszałek czy starosta czy czy wójt nic do tego nie ma to nie jest jego zadanie nie może mieszkaniec pól do wójta i powiedzieć panie wójcie do mnie nie dojrzał to wzbudza olbrzymie ustawę i pokaże mu uwagi mam to zadanie wpisane nie mam tego zadania wpisanego, więc oto dotarliśmy do sedna, czyli w zasadzie tak naprawdę być bez zmian jest obszar, który nie ma gospodarza, więc właśnie remont jak rozumiem takie dyskusje jak tatuś nie może wydać za miesiąc za rok za 10 lat dali się będzie odbywała może wina otoczenia, ale te kluczowe jest to czy my jako społeczeństwo umówimy się na to, że zadanie własne samorządu, żeby zapewnić jakieś formy są transport publiczny i ten samorząd powinien dostać na to, jakie środki tak choćby jako udział w podatkach powiedzmy musicie to robić macie większy udział w podatkach oto kilka procent i środków jest transferowany wtedy z budżetu centralnego na poziom samorządowy i można to zrobić można wyobrazić, że rząd każdemu powiatowi przyznaje na ten na ten na ten cel jakąś dotację nie wiem w zależności od liczby mieszkańców powierzchni stopnia wykluczenia transportowego no tu wracamy, zataczając koło do tych badań Instytutu rolnictwa i z Łodzi, który wiele dzieci ludzie mieszkają w Chicago tam potrzebują jest policzone i w zasadzie biorąc tematy można, by było bardzo sensowny racjonalny sposób te środki podzielić to co nie znaczy to będzie proste, dlatego że uciekł stamtąd w rozmowach na ten temat jakiś czas temu to co z gminami stricte turystycznymi idzie transport lokalny rywal zupełnie inną rolę, bo ta nasza tłumy turystów przyjeżdżają, ale poza poza okresem wakacyjnym n p . są tam pustki tych mieszkańców jest 10 lat, licząc tych niezależnych strategiach pisarce, że naszym głównym celem jest przez przedłużenie sezonu turystycznego jak realizujemy, likwidując komunikacji miejskiej, kto ma przyjechać jak nie ma czym ja powiem że, gdy to to dobry przykład z tymi turystami, bo my wszyscy często pan paradoksalnie stajemy się użytkowania użytkownikami komunikacji publicznej jak dzielić ludzi z zagranicy lecimy samolotem wysiadam i nagle się okazuje, że jedzie metrem na dziś okazuje, że musimy gdzieś się dostać pociągiem lokalnymi tak dalej tak dalej dotąd wróćmy do sytuacji my chcemy jako Polska zapraszać turystów i twórczym ci turyści mają w Polsce jeździć tak może być wybudować ogromny i wielość wypożyczalni samochodów wszędzie przy każdym dworcu albo najlepiej przy przejściu granicznym, bo zszokowani są ludzie z Niemiec czy 2 z 3, którzy przekraczają granicę polską idą na nadwozie co tam nawet nie wisi rozkład jazdy, bo nic nie jest w OFE dr Jakub Majewski prezes fundacji ProKolej były naszym gościem bardzo dziękuję za rozmowę dziękuję bardzo za 3 minut godzina 18 za 3 minuty informacji Radia TOK FM przypomnę, że do tego tematu wrócimy jutro o godzinie 15 audycje skołowani zapraszam w imieniu Krzysztofa Woźniaka Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: POPOŁUDNIE RADIA TOK FM

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Wszystkie audycje, kiedy chcesz! Teraz TOK FM Premium 30% taniej: podcastowe produkcje oryginalne, Radio TOK FM bez reklam i podcasty z audycji. Nie zwlekaj, słuchaj wygodniej!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA