REKLAMA

Duże zamieszanie z ustawami o publicznym transporcie zbiorowym.

Skołowani
Data emisji:
2019-03-09 15:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
11:29 min.
Udostępnij:

Obecnie konsultowana jest już 10 nowela ustawy o publicznym transporcie zbiorowym. Jakie zawiera propozycje?

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Krzysztof Woźniak przed mikrofonem audycja skołowani w studiu Bartosz Jakubowski centrum analiz klubu Jagiellońskiego dzień dobry panie Bartoszu kij do gry dodano ekspert od spra w transportu boi o transporcie publicznym samochodowym transporcie publicznym, dlaczego transporcie publicznym, dlatego że ten tydzień mijający dość obfity był w wydarzeniach, jeżeli chodzi o ten temat na początku tygodnia we wtorek, jeżeli dobrze pamiętam ministerstwo prze my przedstawiło pewną Rozwiń » mapę wdrażania jak to ujął ustawy, która będzie dofinansowywać powiaty w ramach autobusów tzw. PKS-u z czy to będzie już ustawa to wiadomo czy może jakiś inny dokument, a ja tego nie wiem jak mogę relacjonować słowa ministra na wiślane to inaczej dobrze powiedział jak do tej pory co mówił minister Adamczyk dawniej bardzo, że pan wraz z wymową świetnie dobrze dość do końca maja ma być już gotowa i przyjęta i podpisana przez prezydenta ta ustawa o dofinansowaniu teraz 2 nowe centrum legislacyjnym rządu pojawił się w dziesiątej już projekt nowelizacji ustawy o publicznym transporcie zbiorowym dziesiąty projekt przez kilka lat już i lato 2 ,5 roku zajęty przez 2 , 5 roku 10 różnych projektów, więc trochę tych wydarzeń jest dobrze to najpier w, żeby to jakoś się po kolei zrobić to najważniejsza ustawa o transporcie, z czym problem, żeby uchwalić nową ustawę prawdę mówiąc nie odda nie wiem mówi poseł po co uchwalać nową ustawę kryzys skoro można, by po prostu pozwolić na wejście w życie przepisów tych, które zostały już przecież przygotowanej uchwalone w 9 lat temu jak to panie Bartoszu zajmuje się pan transportem ekspert nie wie, dlaczego jest zmieniana nowelizowana ustawa o transporcie publicznym Niewiem nie wie pan dobrze to trudno będzie rozmowa no ale spróbujemy z oka i dziesiąty projekt to może inaczej co było w 9 poprzednich nie tak wszystko okaże się to kolejna rzecz bardzo ciekawa z toi jeszcze może inaczej co dziesiąty projekt wprowadza nowego w stosunku do dziewiątego w stosunku do dziewiątego tam zmian jest niewiele co najwyżej pewne rzeczy są jeszcze bardziej zresztą rozkochani pogmatwane jest wymieniony ten system, w którym gminy i powiaty są organizatorami transportu zbiorowego, ale jednocześnie nimi nie są po zabranej nawet nie ma możliwości, a w ogóle nawet w nie leżał jakiś obowiązek, jeżeli zdjęto z nich, ale w reż zabrano go możliwości organizacji transportu zbiorowego całkowicie to jest ten pierwszy od 3 lat i powiat nie będzie mógł dla tzw. tych słów potocznie taka jest i to jest organizować Novo zdrowo znowu tam jest to bardzo dziwnie zrobionym no bo teoretycznie przy teoretycznym teoretycznie będzie mógł w praktyce jest napisane, że nie może zawieść nie może zawierać umów i mróz, lecz również nie będzie mógł przygotować planu transportowego i będzie miał prawa nawet przygotować planu transportowego opowie wal da, dlaczego nie będzie mógł pat, bo w zamian za to ustawodawcy ze zwolnienia ustawodawca legislatorzy wymyślili, że ma przyjąć uchwałę o sieci komunikacyjnej przekazać na obowiązek marszałkowi województwa nie rozumiem powiat będzie musiał zrobić jakiś plan zapotrzebowania transportowego i to marszałek województwa będzie musiał wdrożyć no właśnie to nie do końca jest to, że po zarząd będzie musiał, bo o masach Natalii Matusz uchwałę wziąć pod uwagę dokonać optymalizacji oferty cokolwiek to znaczy to jest literalne cytat z ustawy z projektu ustawy, po czym jeżeli on nie uwzględni tych połączeń ta uchwała powiatu tak czy owak ma być dołączona do planu transportowego, ale tutaj w tym momencie nam się urywa ten ciąg myślowy, ponieważ jak powszechnie tam jest powtarzane umowy można zawrzeć tylko na terenie, który zostanie w sportowym czy te, które będą w tej uchwale, która znalazła się w planie transportowym powinna to będzie tak na takim świstki papieru po prostu tak, żeby państwo mieli jasność mówimy o ustawie o publicznym transporcie zbiorowym, która to ustawa określa toczy w państwa gminie powiecie będzie działać transport publiczny, czyli inaczej, że będzie dofinansowywany z budżetu państwa możliwość przejazdu pomiędzy np. gminą, a władzami ambient w nim miastem i władz powiatowych albo wojewódzkich do tej pory co pan powiedział to ja za bardzo tego nie rozumie, skąd co to będzie ktoś spróbuje zapytać jeszcze raz jeszcze prościej, kto w takim razie zgodnie z dziesiątą próbom znowelizowania tej ustawy będzie musiał organizować Przewozy transportu publicznego musieć się tak, że musiał to i tak tak, bo jak ktoś nie musi to wiadomo, że albo będzie albo nie, a marszałek województwa i to bardzo minimalnym zakresie, a na jej terenie całego województwa na terenie całego wyrzuca pomiędzy miejscowościami powiatowymi pomiędzy siedzibami starostów powiat rozwój tam, gdzie są władze powiatowe pomiędzy tymi często jest jedyny obowiązek tam zapisany taki obowiązek twardy takim betonowe wręcz, że musi także w te połączenia muszą być to jest jedyny obowiązek to się też fakt, że z biomasą dostaną obecnego natomiast jest to jedyny obowiązek taki twardy pozostałe są takie dość zimy to miękkie dobrze to, żebyśmy to zobrazować i n p . z Warszawy będę mógł dojechać, jeżeli wejdą w życie te przepisy tej noweli będę mógł dojechać transportem publicznym w jakiej miejscowości do wszystkich miejscowości powiatowych, czyli do Płońska Żuromina Lipska Garwolina zezwolenia na morze tak wymieniać dalej i rozdamy Powiatowej z Mazowieckim, a jak zejdziemy o stopień niżej, czyli na szkodę jakiś mniejszej gminy jak nie będę nie ma z nim nie będzie tego obowiązku tak być może jakaś gmina lub powiat zgłoszę marszałkowi, że są tak zrobić marszałek powie, że to uwzględni natomiast na postawę pytanie co czeka co będzie znowu będę do mojego ukochanego Lipna wracał, bez którego obecnie z Lipna dostępnego jedzie 24 par kursów autobusów rano z lokalną to jest można powiedzieć są one wyjątkowe i tak co będzie, jeżeli starosta, którego mu odbierze się z możliwości organizowania tego transportu zgłoszę marszałkowi, w którym jest pewnym konflikcie politycznym nie ukrywajmy tego zgłosić, że chciałby mieć nadal te weszły 4 pary autobusów rządzenie zapłaci, po czym marszałek dokonuje także na optymalizację oferty uruchamia 2, bo na to ma pieniądze np. nowy starosta deklaruje się, że chce zapłacić za określenie, ale marszałek dokonuje o wskazanej w nowej naszym wejściu nowelizacji ustawy wskazuje dokonuje tej optymalizacji, ale nie wiadomo co znaczy jest kompletnie zdefiniowana i dokonuje takiej optymalizacji VAT potwierdza, że tamte nie potrzeba no dobrze, dlaczego marszałek na to decydować o tym ile linii jest potrzebnych do danej gminy Okaj, czyli znowu padnie wie no dobrze, a czy przynajmniej zgodnie z nowelizacją dziesiątą próbą zmiany tej ustawy będzie więcej pieniędzy na dofinansowanie tych przejazdów transportu publicznego ani grosza i Okrzei, ale rozumiem, że w ustawie też nie ma nic, że z innych źródeł będzie można to dofinansowywać nic nowego rządu no wygrała 3 nie wpada do systemu w tym projekcie nowelizacji od jej jest jedno 101 rzeczy, którą chciałbym zapytać czy, żeby przedstawić plany transportowe to będzie mało czasu dużo czasu do czasu obyta w dość dużo, bo tam jest przewidziane na rok na stwierdzenie tego co nie przepraszam rok tak robić miałem marszałek województwa gminy powiaty mają zrobić ekspresowo, bo już do czerwca tego roku tego roku tak ma się odbyć na kolejną rewolucję potem będzie miał jeszcze rok na ogłoszenie z pozwami nawet nie w przetargu na ogłoszenie zapowiedzi o autach tego, że ogłosi przetarg ten wymóg prawa unijnego troszeczkę takich utrudniających on obecnie obowiązuje cały czas, tak więc to nie jest nic nowego akurat, więc to wprost w perspektywie jest w całości przewidziane na rok 2022 no dobrze, ale do czerwca tego roku gminy będą musiały przedstawić ten plan transportowy tak jak na razie rozum a kiedy wejdzie ta ustawa w życie nowych jak tradycyjne vacatio legis każdą ustawę 2 tygodnie albo ręki w idzie pod warunkiem, że ktoś na to wszystko zgodzi, bo jest, bo tak naprawdę to teraz trwa proces konsultacyjny tej ich nowej ustawy tak, czyli proces tam chyba miesiąc jest na zgłaszanie się w nich dobrze to później, jeżeli zostanie to przedstawione to do Sejmu ma prócz rozumiem, że pójdzie, więc też tam też będzie proces legislacyjny powiedzmy, że do maja, tyle że czytanie oraz komisji infrastruktury ma pierwsze posiedzenie w Wiedniu wiedziałem nic na ten temat jest dobrze i dobrze zarabiałem plan prac zresztą może się zmienić to droga sejmowa tak pytanie ile to będzie trwało wiceprezydent koalicja jeszcze do Senatu tam też jeszcze trzeba po debatować ewentualnie poprawka jakoś to z powrotem do Sejmu Tuskowi Senat aktualnie wszystkie ustawy o prawie, że w księdze są bezbłędne jednak wybory idą tą lub też trzeba pokazać, że się pracuje ale jakby dobrze wszystko poszło to do końca maja jest szansa, żeby ta nowela została wprowadzona, a do końca czerwca gminy musiałyby już przedstawić plany transportowe na następny rok nawet na nowe nie nas, że tylko nas za 2 lata za 2 lata, ale musiałby do końca czerwca, czyli zostałbym zgodnie z tym, aby jest jeszcze vacatio legis rozłącza zaraz, że będzie od ręki to od tego czasu dla gminy to będzie jak w założeniu 3 tygodnie tak przy czym czas zwrócić uwagę na to, że tam jest zapisane, że ta uchwała rady gminy, którą gmina ma pod niego to musi być uchwała rady gminy przekazana na rzecz powiatu rady powiatu przekazane marszałkowi, że ona musi zawierać nie tylko jakość i linii, ale też deklaracji do tego, że gmina dofinansuje i to nie jest, że to w części Ależ w całości, więc w tym momencie te gminy i powiaty, które nie robią kompletnie nic nie mają planów transportowych do tej pory przygotowanych inni wydają ani grosza nagle będą musiały 3 tygodnie zadeklarować się, że za 2 lata będą miały wiele zmian pieniądze na sfinansowanie takich takich linii i co najciekawsze, jeżeli one tych linii w świetle tej noweli jest dla tej nowelizacji, jeżeli one też inni w ogóle nie wskażą one nie zostaną ujęte w planie transportowym marszałka województwa to niech sam nie pojedzie nikt nie pojedzie no, chyba że prywatni przewoźnicy nie będą mogli też nie będą mogli po, dlaczego prywatni przewoźnicy nie będą mogli świadczyć prywatnych usług transportowych to w części podcast owej Bartosz Jakubowski centrum analiz klubu Jagiellońskiego rozmawiamy o publicznym transporcie zbiorowym jak państwo widzą jest to bardzo skomplikowana materia za kilka minut na antenie Radia TOK FM informacja, a my zapraszamy do Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: SKOŁOWANI

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Skorzystaj z 40% rabatu w jesiennej promocji. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA