REKLAMA

Coraz częściej przyznajemy się do bicia dzieci. „Udajemy, że przemoc fizyczna i klapsy to dwa odrębne światy”

Jak z dzieckiem
Data emisji:
2019-03-10 12:40
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
15:51 min.
Udostępnij:

Dr Aleksandra Piotrowska, psycholog dziecięcy, wskazuje, że mimo przeróżnych kampanii w ostatnich latach zwiększyło się przyzwolenie na używanie klapsów wobec dzieci. Rozwiń »
Podkreśla, że klapsy i inne formy bicia negatywnie wpływają na rozwój mózgu u dziecka. Zmniejszają wzrost istoty szarej i ciała migdałowatego w mózgu. Zwiń «

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
jak z dzieckiem to kolejny stałe cykle naszego niedzielnego magazynu jest dwunasta 41 pani dr Aleksandra Piotrowska jest z nami dzień dobry w dzień dobry jest pani psychologiem dziecięcym tematem naszego spotkania swą klapsy rodziców i tutaj sąd jest 2 aspekty, na które chciałbym oprzeć naszą rozmowę po pierwsze, czy to prawda, że rodzice coraz częściej stosują tę formę kary cielesne wydawałoby się, że już tak ustabilizowaliśmy się także w tych procesach wychowania, Rozwiń » że od tego odeszliśmy zupełny, a drugi aspekt, na które wciąż się pali to negatywny wpływ na mózg dziecka takich kar mu pion jest tak od WWF już gości kilkudziesięciu lat trwały uruchamiane przez przez różne źródła m. in . Rzecznika Praw Dziecka w cudowną Fundacja dajemy dzieciom siłę niech komitet ochrony praw dziecka, gdy akcje społeczne propagujące wiedzę zgodnie, z którą klapsy nie są żadnym sposobem wychowywania są objawy mnie radzenia sobie rodzice z własną złością na dziecko, które ośmieliły się być nieposłuszne i wydawało się, że te dni akcje przynoszą rezultaty faktycznie nie od 2030 % w wyciągu 10 lat nie stwierdzono ubytek zmniejszanie się liczby osób przyznających się do dostosowania dla psów no ale cały czas mieliśmy przecież świadomość, że to sum tylko kwestia deklaracji tego jak rodzice odpowiadają na pytanie czy bijesz swoje dziecko czy stosujesz klapsy teraz wydaje się, że od kilku lat mamy do czynienia z trochę zmienionym klimatem społecznym i ludzie, którzy przedtem nie krępowali się przyznać do tego, że posługują się karami fizycznymi przystają część z nich przestaje dziś odczuwać to skrępowanie wracamy do tradycji tradycyjnego wychowania, ale z takim niedobrym znaczeniu tam, gdzie tradycyjnie 1 z wychowaniem utożsamiano z pasa niż dyscyplin, ale co w takim razie znów forsuje nam powrót do tych staroświeckich owym metod wychowawczych to wie pan pewnie to samo słowo w sprawie, że kobiety coraz częściej słyszą, że porządna kobieta jest szczęśliwa wtedy, kiedy siedzi w domu sprząta gotuje i dba o użyciu pu koło rodzinnej atmosfery myślę, że w generalnie w innych obserwujemy dzisiaj od kilku lat tu nie tylko w naszym kraju proszę zwrócić uwagę próby powrotu do tego co było dawniej w rezultacie mamy do czynienia z takimi szeroko rozwijającymi się coraz bardziej nożycami bez wątpienia rośnie liczba rodziców światłych szukających informacji promujących opierać swój sposób postępowania są z dzieckiem na wiedzy, a z drugiej strony coraz głośniej coraz śmielej przemawiają ci, którzy przez minione 203040 lat no troszeczkę nie nie nagłaśniali swoich opinii zgodnie, z którymi warto się przemoc przemocą oraz na jakiś czas jak się dziecko stłucze tyłek to mu nie zaszkodzi wprost przeciwnie dobrze zrobić no i tak właśnie zaczynamy reprezentować takie 2 odłamy bardzo wyraźnie tego doświadczam w kontaktach z rodzicami nowe niebezpieczeństwo też pani aktorstwo polega na tym, że w 2 pojęcie klapsa można zrelatywizować pod pojęcie klapsa można uznać nie wiem delikatne stuknięcia, które i tak jest naruszeniem gdzieś moim zdaniem cielesności dziecka, ale też klapsa można nazwać już typowo przemoc owe zachowanie fizyczne i teraz pytanie w jaki sposób definiujemy tego też klasę trzymany jest klaps jest precyzyjnie definiowanej w badaniach dotyczących stosowania różnych form przemocy również zostać dobrym uderzeniu otwartą ręką w kuper dziecka tak, ale coś dla psów kiedyś pamiętam sytuacje, gdzie indziej jest spotykały się gniewem rodziny z dziećmi i których dziecko moja mama to mnie ostatnio rozbiła w budżecie zamówiłam dałam się tylko opłacenie biura mimo i inne SP z dnia dziecka tych zdjęć na spacer po ulicach, ale by, gdybym myślał, że rząd to jest oczywiste, bo już otwartą dłonią można dziecko delikatnie puknąć mówiąc mu w szatni szkolnej Noto, lecz mały na górę i to jest takie stuknie 5 otwartą otwartą dłonią, ale druga fala będzie raczej nudno pewnie, że to nie jest klaps to wstyd, że zupełnie zjeżdżalnie oraz oczywiście, że tak zumby szczególnie z uśmiechem bez złości tak dalej, ale tą samą otwartą dłonią, których wielkość może przekraczać mógł być zbliżona do do wielkości dziecięcego im Kopernika, który właśnie tego klopsa utrzymuje można wymierzyć tą dłonią naprawdę bardzo silne uderzenie no ale przecież trudno, żebyśmy my podłączali dzieci do umów urządzeń mierzących jedno co myślimy także, a może ciśnienie na centymetr kwadratowy już nie możemy dojść do absurdu niech ta pani doktor zwracam uwagę, że w tej tak w tych deklaracjach, o których pani mówi ono mogą być niedoszacowane opróżnił oczywiście na niekorzyść dziecka oczywiście byłbym przeogromna większość rodziców 92 % jeśli jest dobrze pamiętam innych hobby twierdzących, że ich stosowanie bicia jest niedopuszczalne są w wychowaniu zapytanych klapsy mówiłam klaps to co innego klaps to jest dopuszczalne jest dużo proszę zobaczyć jak my ładnie udaje my sami przed sobą, że to są 2 światy przemoc fizyczna i stosowanie klapsów nie ma takiej możliwości, żeby te 2 rodzaje uderzenia rozłączyć możemy się oczyszcza bawić opisywania Viacom, jaką część ciała powie coś spotkało się też z 1 ze zdaniem wyrażonym przez matkę, że oddanie nie bij dziecka no najwyżej stosuje to delikatne klapsy, bo np. uderzył otwartą dłonią w twarz i to określa jako my jako delikatny klaps wciąż pani doktor teraz przyszli go o tym w jaki sposób takie klapsy wpływają na mózg dziecka Bogu jest to zależność dość ścisła to od niedawna o tym wiemy bo, gdybyśmy rozmawiali jeszcze przed przed kilkoma laty to mógłby pan przytaczać wypowiedzi licznych rodziców, ale także osób publicznych twierdzących, że straszenie klapsa mi to jest zawracanie głowy, że to bardzo dobrze dziecku robi, że pomaga mu opanować swoje emocje zwrócić uwagę na niewłaściwość niestosowność swojego zachowania i t d . ale od kilku lat w związku z cudownym rozwoju nauki i obecnością możliwością posługiwania się takimi metodami badań mózgu, które jeszcze ileś lat temu były marzeniem niedostępnym badaczom dzisiaj już wiemy wiemy, że klapsy podobnie jak inne formy bicia zmieniają rozwój mózgu sprawiają, że bardzo przecież plastyczny rozwijający się mózg dziecka pod wpływem uruchamianego mechanizmu biochemicznego Boże 3 w tym, że klapsy i inne rodzaje uderzeń, by powodują wzrost wytwarzania hormonów stresu, bo one zmieniają środowisko chemiczne, z którym rozwijają się komórki mózgowe no i co dzisiaj wiemy jak powtarzam raz jeszcze niema różnicy między skutkami stosowania klapsów, a skutkami bicia rozróżnienie takie jak tu wielu rodziców rozróżnia dla mnie to wszystko to jest bicie tylko w różnych formach dres i okazuje się, że dzieci, które od najwcześniejszego okresu rozwojowych, a dla psami częstowano są już niemowlęta tak mały rynek dzieci między 0103 . rokiem życia rodzice stosują bardzo wiele dla psów w przeświadczeniu, że to tak dobrze zrobi rozwojowi dzieci i mając do czynienia z osobą nieświadomą to rozumiem, że kara stosowana jak mówią o biciu, ale jakakolwiek stosowaną no to powinna być skierowana do osoby świadome, które wyciągną z tego nie tylko w RMN wnioskuje różnie bywa istnieje też tak bardzo prosty rodzajem uczenia się, w którym ze względu na miejsce już pół 1 000 000 niemowląt na dodatek w okresie prenatalnym stworzeniu odruchów warunkowych i tam posługiwanie się nagrodą czy karą, gdyby mu też prowadzi do kształtowania dobrego zachowania jako rodzaj tresury niezachowanie no to nuda krótko krótko pan to ujął, ale oczywiście, że w każdej formie tresury bazujemy na warunkowanie instrumentalne tylko, że wie pan to jest taki rodzaj uczenia się, który jest wspólny wszystkim zwierzętom i tu nie ma się co wstydzić odrzekł z 2 zlotego żołdu u nas występuje bardzo godnym wartościowym rodzaj podobnie uwarunkowanie klasyczne opisane przez po głowach, że coś w tym, że nie stosowanie klapsów sprawiło, że obserwuje się słabszy rozrost szarej substancji z naszej gry w naszym mózgu, a więc turystach pofałdowana część kory mózgowej co to każdy z nas przecież z biologii pamięta, że to jest siedlisko wszystkich naszych wyższych funkcji rynny psychicznych niedostateczny rozrost tej warstwy równa się temu, że mamy słabszy podstawy potem do koncentrowania uwagi spostrzegania zapamiętywania myślenia podejmowania decyzji kontrolowania za pomocą własnego intelektu swoich zachowań jest wyłącznie negatywne skutki czy tylko w sferze intelektualnej nie stwierdza się także słabszy rozwój, a mi dali ciała migdałowatego to jest nieduży duży Tworek faktycznie wielkości mniej więcej Migała, ale niewiarygodnie silnie wpływający na naszą sferę emocjonalną, a więc dochodzimy do innych wniosków analizując, porównując mnie dane z różnych grup dzieci, że nie ma pozytywnych skutków dla psów piękne są dzisiaj robione analizy i metaanalizy gmin, w których dotyczące danych są analizowane, którzy nie są grupki 3070 osobowe co zawsze można mówić ech, to jakaś nietypowa grupka się na pewno zabrała też na wielu tysiącach innych badanych rodzin, bo to ich dzieci ich rodziny są analizowane są mniej opieramy swoje wnioskowanie to naturalne ryzyko błędu jest znacznie zminimalizowana i okazuje się, że niby, bo myślę teraz takich amerykańskich badaniach opublikowanych bodajże w tym w 2000 szesnastym roku, gdzie porównywano 17 różnych aspektów funkcjonowania dzieci bardzo różnych takich jak np. dominujący nastrój w radzeniu sobie z kolegami liczba posiadanych mniej przyjaciół zdolność koncentracji uwagi osiągnięcia szkolne relacje z rodzicami opinią nauczycieli to był dzieci i przedszkolnej szkolnej, więc te aspekty były nieco różne i brzozy wyobrazić, że porównywano 3 grupy dzieci, które nie spotykał się w ogóle zastosowanie kar fizycznych dzieci wobec, których stosowano tylko klapsy i dzieci, które odbywały dla nich i różnica jest między tymi, które nie spotykał się z przemocą fizyczną w ogóle, a 2 pozostałymi grupami dzieci klapsa mi ich dzieci zbiciem właściwie nie różnią się pomiędzy sobą w jeśli chodzi o tych 17 aspektów zachowań dzieci w żadnym z nich dzieci z klapkami i dzieci bite nie były lepsze nie uzyskiwały lepszych wyników jeśli chodzi o nie jest w porównaniu z tymi dziećmi, które nigdy nie były bite, a przecież rodzice dający klapsy są przeświadczeni, że robią to dla dobra dziecka nasze dzieci dziecko nie chce posprzątać w swoim pokoju to jak na bok nauczyć je o odpowiedzialności, jakie nauczyć sumienności no trzeba ją przywołać do rzeczywistości Otóż okazuje się być jak nigdzie w żadnym z tych 17 aspektów dzieci bite 3 klapsy zwane nie okazały się lepsze z 13 były bardzo wyraźnie gorsza będzie to dla mnie przejmujące jest to, że musimy odwoływać się do wyników badań i religii dowodzić po pierwsze, nieskuteczności tej metody po drugie, jej złego wpływu ani uznajemy wprost jeszcze przed jakimikolwiek badaniami, że klaps jest zachowaniem przemoc owym też właściwie to tutaj również poza komitety te granice, przy którym przy, której każdy z nas dochodzi do wniosku, że to metoda wychowawcza niewłaściwa, ale widzi pan nigdy nie udało się nam jak dotąd przekonać większości z nas członków społeczeństwa, że klaps to przemoc sukcesem jest odchodzenie odbicia od tych ostrzejszych form bicia, bo tutaj stwierdza się z zmniejszanie liczby takich takich zachowań, ale nie udało się nam ciągle przekonać się rodziców, że żadna forma nacisku fizycznego żadna forma przemocy nie może mieć miejsca w relacjach między ludźmi wszystko jedno czy mówimy o dorosłych ludziach, którzy nie mogą się ze sobą dogadać czy mówimy o relacjach rodzic dziecka dziękuję panie bardzo chce rozmowy pani dr Aleksandra Piotrowska, bo moim państwo gościom dziękuję bardzo państwa zapraszam teraz na informacje Radia TOK FM, a po nich pan Marcin Zaród nauczyciel języka angielskiego w piątym liceum Ogólnokształcącym imienia Janusza Korczaka w Tarnowie nauczyciela roku 2013 opowie nam czy musi inaczej czy dojdzie czy musi dojść do strajku nauczy Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: JAK Z DZIECKIEM

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i zabierz TOK FM na wakacje!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA