REKLAMA

Muzyka i liturgia, czyli chrześcijaństwo w Indonezji

OFF Czarek
Data emisji:
2019-03-12 10:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
29:25 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Siczka programy Owczarek dzień dobry witam państwa bardzo serdecznie zapraszamy dzisiejsze spotkanie słyszą państwo o te piękne głosy, a to może oznaczać tylko 1 rzecz się zbliżają się o świętach Wielkiejnocy pod tradycyjne wielkanocne pieśni, jeżeli ktoś ma wątpliwości to proszę się wybrać np. do nowego Jorku tam już we wszystkich sklepach dekoracje przypominające o właśnie zbliżający się Wielkanocy być może nie wszyscy państwo znają może nie niech państwo Rozwiń » akurat parafii na tę wieść niesie wykonuje w taki sposób no ale dlatego też dzisiejszy gość wyjaśnił nam, gdzie można z tych pieśni i posłuchać w studio dr Marzanna Popławska etnomuzykolog dr Popławska specjalizuje się w muzycznych tradycjach Indonezji i Azji południowo wschodniej dzień dobry witam serdecznie Gabriel van dość czasu, by wyciągać kameleony Targ i stanąć w słońcu, aby zrobiły się cienie, bo leczenie gama Elany to nieodłączna część chrześcijańskich różnego rodzaju świąt w Indonezji, owszem nie całe morze Indonezji ale, zwłaszcza wyspy jawy, jeżeli chodzi o takiej damy Anny typowy prawda, ale tym słowem można określać też różne zestawy instrumentalne pochodzące z różnych wysp Indonezji w Indonezji wierzymy zwykle z religią muzułmańską tak zgadza się to jest taka bardzo często podawana informacja, że Indonezja jest krajem, w którym zamieszkuje największa populacja wyznawców islamu i to jest jakieś 87 % całej ludności nie wszyscy natomiast wiedzą, że jest dość dużo chrześcijan katolików protestantów to jest jakieś 10 % wszystkich obywateli Indonezji są też inne wysłała wyznania wyznania religii hinduistycznej budy stycznej jest również konfucjanizm ostatnio dodany ostatnio dodane tak, a to, że jest to, że są i katolicy i protestanci to jest ona pokłosiem groźnym, w czym pozostałością po tradycji kolonialnej i po co powiem pojawianiu się ich znikanie czy pojawianie się innych mocarstw europejskich talony tak jak najbardziej, bo tutaj w zasadzie w różnych latach w różnych wiekach można powiedzieć pojawiali się Europejczycy my z Indonezją związani są Portugalczycy, którzy przybyli do Indonezji szesnastym wieku i to do wschodniej Indonezji rejonu lub kurz i daje całej prowincji wschodniej nosa ten garaż Timur natomiast od siedemnastego wieku w zasadzie tutaj ta epoka kolonialna została zdominowana, jeżeli chodzi o Indonezji przez Holendrów najpier w kampanie holenderską i tutaj Holendrzy byli zainteresowani przede wszystkim z takimi sprawami ekonomicznymi prawda, więc różne uprawy plantacji i t d. meneli chrystianizacja wali i w zasadzie sprzeciwiali się działalności księży misjonarzy pastorów w tych rejonach, gdzie to, jakby kolidowało z ich interesami ekonomicznymi, a więc to są w zasadzie 2 takie mocarstwa ówczesne, które pozostawiły takie wyraźne ślady nawet dzisiaj, jeżeli chodzi o Indonezję także o kulturę no chyba też warto jeszcze powiedzieć 1 wydarzeniu, które miało miejsce później miało wpły w na dwojaki sposób dzisiaj te tradycje chrześcijańskie w jakiej formie one występują, czyli sobór watykański drugi, który chce w końcu powiedział, że to trochę, jakby otworzył się także na sposób sprawowania liturgii na włączanie elementów lokalnych i tutaj pewnie inne pojawiają się takie terminy jak i kultura ACI Inter kultur akcja tak czy, więc ja się właśnie w swojej pracy dotychczasowej zajmowała im kultura akcją i przejawami wykorzystywania kultury lokalnej indonezyjskiej i tutaj zaznaczam różnych grup etnicznych, których jest kilkaset w Indonezji wykorzystywaniem ich elementów tradycyjnej kultury w z ramach w kontekście chrześcijańskim kościołów katolickich i protestanckich i tutaj faktycznie sobór watykański drugi miał duże znaczenie z takim usankcjonowaniu właśnie wykorzystywania tych elementów, że to nie jest nie są elementy pogańskie, ale jak najbardziej ta kultura kultura lokalna jest można powiedzieć równoważna z zachodnią kulturą chrześcijańską z tym, że tutaj należy zaznaczyć, że takie próby wykorzystywania właśnie tych tradycyjnych elementów różnych kultur lokalnych pojawiał się wcześniej już w dziewiętnastym wieku później na początku dwudziestego wieku i tutaj te różnice, kiedy zależą właśnie od tego co powiedział wcześniej, jakie stowarzyszenia czy grupy misyjne, gdzie prowadziły swoją działalność się misyjną, więc na jawie to będzie w dziewiętnastym wieku, a właśnie w Lesznie to może być różnie chętnych, by na jawie będzie dziewiętnasty wiek natomiast na Flores, gdzie też prowadziłam badania to w takie jak powiedziała szesnastym wieku już tam właśnie Portugalczycy i oni byli o wiele bardziej z innym o wiele bardziej starali się, żeby chrystianizacji, acz w przeciwieństwie do Holendrów pojawił się w szesnastym wieku, ale takie w konkretnej, jakby udokumentowane próby mamy właśnie na początku dwudziestego wieku co grozi do Indonezji powrócimy po informacjach Radia TOK FM, czyli co grają jak grają w katolickich protestanckich kościołach w Indonezji dzisiaj o tym rozmawiamy z dr Marzanna Popławska etnomuzykolog dr pogłaskać psy specjalizuje się muzycznych tradycjach Indonezji i Azji południowo-wschodniej informację o godzinie dziesiątej 20 już za kilka minut po informacjach wracamy do programu Owczarek i do kolejnych króciutki muzycznej interludium studio dr Marzanna Popławska etnomuzykolog specjalizująca się w muzycznych tradycjach Indonezji i Azji południowo-wschodniej właśnie muzycznych tradycjach, które my są chrześcijańskie i które też odbiegają od tych tradycji, które znamy szkodzą naszej części świata, a wszystko częściowo za sprawą Watykańskiego spotkania w latach sześćdziesiątych, który otworzyło kościół właśnie na wpływy lokalne wspomina pani Olga ma dla niej wspomnieniem o tak 68 odcieniach w jaki sposób te ten instrument i czytelny sposób wyrazu artystycznego wpisują się w to tradycje chrześcijańskie na jawie czy Indonezji pewien japoński teatr cieni, czyli wołają Kulic i sam gamy lancii taka orkiestra tradycyjna złożona z wielu instrumentów głównie metale fanów, ale też strunowych sztab kołowych i fletu mi jest takim na szczególnym rodzajem sztuki tradycyjnej ta muzyka jest wykonywana właśnie na jawie i ja spędziłam swój czas badawczy na jawie środkowej, gdzie są 2 takie ośrodki w dworskie, w których ta muzyka szczególnie praktykowane także gamę na niego taki towarzyszy właśnie teatrowi i cieni jak też tańcowi, ale jest również muzyką wykonywaną do słuchania, chociaż to jest może troszkę Żak 3 i tutaj chrześcijanie jak Walijczycy, którzy właśnie powiedziałam już dziewiętnastego wieku były takie próby lokalnie Enia z wiary chrześcijańskiej starali się włączyć muzykę teraz tradycyjną do obrządku chrześcijańskiego katolickiego czy protestanckiego kościół katolicki można powiedzieć były później troszkę szybszy w swojej reakcji wcześniej jak pozwalał na łączenie tradycji lokalnej jest tradycją chrześcijańską, chociaż do dnia dzisiejszego jest wiele wiele kontrowersji tutaj, jeżeli chodzi o tradycyjne teatr cieni to został właśnie stworzony taki teatr łanię układ sił na bazie właśnie tego tradycyjnego japońskiego teatru cieni cenne katolickiej teatr się posługuje się też takimi płaskimi kukiełkami natomiast przypominają one do najbardziej takie wizerunki, które można znaleźć powiedzmy, jeżeli otworzymy Biblii daje dla dzieci i zobaczymy różne obrazy, które odzwierciedlają historię biblijne to te postaci będą będą w jaki sposób podobny prosta tutaj w radzie nie możemy pokazać, ale w związku z tym zainteresowanych zaprasza jutro na wykład będzie można zobaczyć zdjęcia i obejrzeć fragmenty wideo ogrzewać jutro w Instytucie etnologii antropologii kulturowej Uniwersytetu Warszawskiego w Warszawie przy ulicy Żurawiej 4 o godzinie dziesiąty 30 do 12 wykład pani doktor mniejszości religijne dziedzictwo kulturowe w Indonezji tak, że Warszawa żurawia 4 proc dziesiąty 30 będzie można się dowiedzieć więcej tam zobaczyć zobaczyć zapraszam serdecznie dość, że w Indonezji C4 taki termin, który oznacza mniej nagła śmierć śmierć tak to tutaj mówi pan o tradycjach z na Flores, który podałam imię i tutaj oprócz 3 są już wspomniałam wcześniej muzyki czy teatru cieni również elementy czy większej części tradycyjnych rytuałów są przenoszone na do tego kontekstu chrześcijańskiego w każdym bądź razie ten tutaj z wielu specjalistów także tutaj ze strony kościoła, ale również przedstawicieli lokalnych społeczności stara się to robić bardzo ostrożnie prawda, bo wiemy, że z dawniej wszelkie takie przejawy tradycyjnej kultury czy rytuałów były uważane za pogańskie, więc tutaj w pewnym sensie jest taka obawa, żeby nie było jak w niewłaściwych konotacji ten rytuał, którym Panny wspomniał ma tak bolą już wiąże się właśnie taką nagłą śmiercią, więc jeżeli ktoś zostanie ukąszony przez węża czy spadnie z dachu np. stała nie jest to śmierć naturalna, ale właśnie śmierci nagła i tutaj w tym kontekście chrześcijańskim śmierć Chrystusa jest uważana za właśnie taką nagłą śmierć został ukrzyżowany w ich spożywanie inżyniera dachy dla innych frontach dla samego Chrystusa noszenie, więc inna nie zmarł śmiercią naturalną prawda jak Gierek mówimy im broń w walce z PFRON za zmarłych dałoby w każdym razie znasz, jakby to jest właśnie przykładem włączania pewnych działań lokalnych w przekonaniu czy kultury tak ta żelazna maj Stal ze mną dodaje ten kontekst jest, gdy zmienia prawda, ponieważ byłam świadkiem właśnie to chyba taki dobry czas jak pan wspomniał spieramy się z w kierunku świąt Wielkiejnocy i był to właśnie rytuału przygotowany na wielki piątek w, więc tutaj chór była np. z drze w taka symbolizująca Jezusa wielka lalka, którą wnoszono do kościoła składano z takim miejscu, które miało być jak grobem prawda temu towarzyszyły też takie elementy taneczne tradycyjne przy tym właśnie procesyjne my procesy innej części nośne na jawie czy Indonezji i śmierć jest czymś radosnym czy czy jest smutnym Realem czy może to śmierć w kontekście właśnie szkoły chrześcijańskie w no, więc tak teologicznie można powiedzieć, że w zasadzie śmierć powinna być czymś radosnym Honda, ale patrząc po ludzku jest to zawsze wiąże się z nosa pewnym smutkiem i tutaj też na jawie w Indonezji też raczej takie uczucia i emocje smutku żalu również również występują nie jest to nie jest to ty dajesz powiedziałam o tym, że rytuale pewnych elementach tanecznych to mnie jest to związane z ekspresją radości w związku z tym, że ktoś umiera, ale raczej no tutaj z z taką z tutaj z z tego względu, że elementy taneczne akurat w takim momencie procesji prawda są szczególnie szczególne odpły w szczególnie odpowiednie na środkowej jawie również taniec jest wykorzystywany w kościele i też właśnie przy wszelkiego rodzaju elementach procesyjne nawet w czasie mszy prawda czy to jest na wejście czy później przynoszenie darów to są takie momenty w czasie liturgii, kiedy taniec można można wykorzystać w największym w Skrze liczba 6 jest na jawie w Choszcznie w, więc tutaj z 23 kolejka 25 % w zasadzie wszystkich chrześcijan w Indonezji mieszka na jawie i to szczególnie jawie środkowej i tutaj w 30 % jest wschodnia część Indonezji natomiast no tutaj Japończyków jest najwięcej jest to największa grupa etniczna w Indonezji licząca 145  000 000, więc 25 % to jest dosyć dużo prawda tak samo jak mówią 10 % wszystkich chrześcijan w Indonezji to, zważywszy tutaj liczby ludności to jest jakieś 256  000 000 chrześcijan, więc ponad połowa populacji Polski i dokładne to właśnie, więc tutaj praktykujących to w ogóle w systemie, więc tutaj, jeżeli pyta pan od liczby to wiążą się jak najbardziej dumna z historią prawda z historią tych kontaktów kulturowych kolonialnych chrystianizacji, więc tak jak powiedziałem wcześniej najpier w została z First diagnozowana w Indonezji wschodnia i tam, pomimo że potem 16 w szesnastym wieku i wejściu Portugalczyków z tej części je w Indonezji nadal ta wiara chrześcijańska się utrzymywała i na nim było wielu księży czy w niektórych miejscach wcale, ale jednak sami sami ludzie jak dbali o to, żeby tę wiarę chrześcijańską rozwija z kolei na jawie to właśnie Jawa środkowe powiedziała mi jest może bardziej chrześcijańska natomiast Yawal w zachodniej wschodnia jest bardziej muzułmańska, a w zwrócimy jeszcze do muzyki i innych zwyczajów po informacjach Radia TOK FM dr Marzanna Popowska z państwa mają goście informacja dziesiąty 40 po informacjach kolejna króciutka zaczęte rudera oraz dalsza część naszych rozmów mówi dr Marzanna Popławska etnomuzykolog studio rozmawiamy dzisiaj o tradycjach muzycznych Indonezji i Azji południowo-wschodniej szczególnie o tym co i jak krajów katolickich protestanckich kościołach w Indonezji ten utwór przyznam szczerze pani doktor najbardziej przypadł do gustu jest taki Korzennej taki w ogóle wciągający bardzo w swoim równomierne rytmicznym pewnie nie chciał powiedzieć, ale uznał, że to tworzy też mamy do czynienia z interesującą bardzo rzeczą taką takiego przykład to piosenka też mogło, że są odcięci od tamtej Gugała Alan Kociuba bębny, które są raczej wykorzystywane w tradycji muzułmańskiej tak zgadza się, więc to są takie bębny obręcz owe TR bank albo ryba na czasy mają takie malutkie metalowe do wiejskiej, czyli powinno to można powiedzieć, że rodzaj tamburyn prawda Ewy i właśnie te bębny są związane z tradycją muzułmańską z tym, że to utwór, który wysłaliśmy, bo Lulajże Jezuniu czynna jest chętnych, ale właśnie to jest przykład przykład takiego zespołu wokalnego potem będzie nam towarzyszy właśnie wykonanie pieśni religijne w kościele protestanckim sura karcie w środkowej jawie i jest to grupa, która działa przy 1 z kościołów protestanckich ma tutaj, dlaczego akurat te bębny zostały zostały uwzględnione, więc czasami sytuacja wygląda także członkowie danej społeczności chcą aktywnie działać się w życiu swojego kościoła także pod względem muzycznym natomiast Game lan jako takiej ta duża orkiestra dworska nie jest zawsze dostępny prawda, więc tutaj w gestii chrześcijanie z danej społeczności starają się znaleźć instrumenty, które są bardziej dostępne, które są też niedrogie brata, bo zdobyć taki cały Game lan ta inna sporo kosztuje sytuacja ekonomiczna tutaj tych członków społeczności jest jest też różna z tym, że tutaj jednocześnie jest to tradycja, która nawiązuje do islamu w różowe to wygląda tak, jakbyśmy byli w kuchni i porostów wisiało 1001000 USD po umyciu powinien gotowanie dla całej rodziny pani mnie bym się do końca go z OC zależy od ludzi elbląskiej gongi sztab kilkanaście gmin i czasami mogą tak pewnie wprawiona w GOK w drganie wprawia go tak wyglądać, jeżeli dobrze zrozumiałem to pani tam też jeździła po kościach hop muzyki już podała, że można jeszcze coś tam napisać sedno muzykologię jakość pracy na pewno można takim moim marzeniem jest stworzenie tutaj w Polsce takiego centrum kultury indonezyjskiej my wiemy, że w Warszawie istnieje centrum kultury koreańskiej np. w rejonie Indonezji nieraz nawet koreańska niezła mieście głosi coś jest lepszy kucharz to system Bosch w bardzo sympatyczna kelnerka, która staniała miałem kiedyś była na takich warsztatach muzycznych w Seulu, więc tak tak akurat muzyka koreańska jest mi dosyć bliska w Tychach tradycyjna, ale tylko po też słuchałem na zajęcia ze studentami też też to wykorzystywała jeśli tempo, ale wracając do tego centrum im gen Żeligowskiego, które mi się marzy inna niż wszyscy widzą w pytaniu wszystkie środowiska i nie niektórzy nawet w środowisku naukowym widza, jakby sens zajmowania się Indonezją, bo to jest tak strasznie daleko tak bardzo egzotycznie lepiej zajmować się czymś co jest bliżej, ale moim zdaniem w razie takie kontakty z litego muzyczka była w centrum Toronto bywa codziennie mam, więc z jedzenia było tutaj właśnie dziś dobrze, że pan zadał to pytanie, bo przy takich rodzinnych uroczystościach, ale i kościelnej, bo jak mówi nam ta tradycja jak zewnętrzna listy jest zespolona z w tym kontekście chrześcijańskim, zwłaszcza na z z takich prezentacjach teatru cieni to zawsze jest zwiedzanie jest pyszna także coś robi różne różne rzeczy tutaj analiza moja ulubiona inna ja uwielbiam produkty są i teraz też tutaj w Warszawie można je znaleźć dachu albo tempach jest właśnie taki sklepik niedaleko hali Mirowskiej i tam właśnie tym można sobie kupić dachu i tamten start to jest, ale są są też są też z z tego co cała w 2 restauracje, o których ja wiem indonezyjskie w Warszawie 1 na Starym mieście druga przy placu konstytucji samorząd takie tradycyjne potrawy są z serią okazji wypróbować sen z samym środku turystycznych rejonów Warszawy tam coś dobrego można zjeść dziś to znaczy taka pułapka na turystów już każdy, by się mogło wydawać, ale właśnie na Starym mieście byłam tam i to jest chyba najbardziej autentyczna knajpka niewiele potrafią, ale przygoda zaczyna się przyjeżdżają do Warszawy, żeby coś dobrego zjeść no właśnie tak spragnieni spragnieni z innych stron polskich już auta państwową indonezyjską przygodę czy będzie pani powracać myślę, że te przygody nigdy się nie da zamknąć się nie chciałoby mi zamyka ich aż się i mamy sporo planów, ale też wiele marzeń nakrętki kontynuację tej tej przygody, zwłaszcza Boga badawczej tutaj takie osobiste kontakty przyjaźnie zawarte w Indonezji z Indonezji czekami, ale również z osobami pozycja z tymi z innych krajów, które przybyły swego czasu do Indonezji w tym samym celu co ja taki w zachodniej Lechia nie powstrzymuje samo słuchanie jest wspaniałe, ale lepszy jest taki praktykowanie i globalne granie tak nadal mną na wielu instrumentach śpiewam też ich wzrost nie, chociaż jest tam w 1 z tych utworów, które pani głos, a tak jest mi głos na walkę z Osieka Walasek, chociaż kubeczka malutka tak to jest Pestka melon to trener niechętnie nastrojonych Beczała powinna była przednie sterowane okna dachy żeby, chociaż był projekt nolens volens wybijał dobrze rozumie, że trzeba rozgrzać głos z na różne sposoby my jesteśmy przygotowani teraz to do tego co w VAT, czyli innymi słowy, gdyby pod swoją twarz dzisiejsze spotkanie bardzo ciekawe jest historia chrześcijaństwa w Indonezji po co tak jakby już otwarcie otwarcia związane czy to z pojawieniem się w inne misjonarzy 1 czy drugi denominacji, a także, gdyby zmieniający się władzy, czyli różne oblicza kolonializmu na bardzo bardzo ciekawe, jeżeli ktoś zainteresowany tą to co łączy się do odpowiednich źródeł co ważne to słowo otwarcie, którego pan użył jest jest kluczowe, bo tutaj ich dla mnie osobiście i chrześcijaństwo polega na takim otwarciu na kulturę inna prawda, a może z po części te stereotypowo już po to, się przyjęło, że właśnie Indonezyjczycy rowerzysty, zwłaszcza są niezwykle otwarci i adoptują różne elementy różnych kultur, przystosowując je do swojej kultury prawda i tutaj na na rys swoim właśnie w przykładzie swoich doświadczeniach wielu innych osób mogę powiedzieć, że taka otwartość i tutaj ten kontekst innymi kulturami niezwykle próby procentuje dla takiego osobistego rozwoju, ale na to, włączając również taki rozwój duchowy prawda ja przypomnę jeszcze o wykładzie pani doktor w mniejszości religijne dziedzictwo kulturowe w Indonezji i jutro o godzinie dziesiąty 30 w Warszawie przy ulicy Żurawiej 4 w Instytucie etnologii antropologii kulturowej Uniwersytetu Warszawskiego będzie można dowiedzieć się więcej i wracając jeszcze dodać do tej myśli to rozpocząć przeciwko otrzymamy chrześcijaństwo w Indonezji, które przechodziło różne okresy i teraz po soborze watykańskim drugim i może być takim oficjalnym przyzwoleniu na otwarcie właśnie wspomniał także przez panią na lokalne zwyczaje lokalne kultury dziś mamy do czynienia z z takimi realnymi aż 5 mariażem właściwie lokalnego kolorytu zwyczajów kultury muzyki tańca teatru i je wraz z takimi chodziłyśmy tradycyjnymi przekazami chrześcijańskimi zarówno w wydaniu rzymskokatolickim czy protestanckim inny i efektem tego jest bardzo interesująca interesujący efekt, który m. in. pani doktor miała możliwość ich oglądać podglądać studiować ne, a którego państwo fragmencik króciutkie mieli okazję wysłać dziś audycji bardzo pani dziękuję dziękuję również informacje Radia TOK FM już za kilka minut o godzinie jedenastej po informacjach wracamy do programu Owczarek, a państwo i moim gościem była dr Marzanna Popławska etnomuzykolog specjalizujące się w muzycznych tradycjach Indonezji oraz Azji Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: OFF CZAREK

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Z Dostępem Premium TOK FM odsłuchasz każdy podcast - bez reklam. Słuchaj wygodniej w naszej aplikacji mobilnej z pakietem "Aplikacja i WWW"

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA