REKLAMA

Figura publicznej intelektualistki. Co to znaczy interpretować rzeczywistość i jednocześnie aktywnie w niej działać?

Data emisji:
2019-03-12 23:00
Audycja:
Wieczór - Tomasz Stawiszyński
Prowadzący:
Czas trwania:
43:39 min.
Udostępnij:

Gościem programu była dr Ewa Majewska, filozofka, teoretyczka kultury, wykładowczyni na Wydziale Artes Liberales Uniwersytetu Warszawskiego.

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Radia TOK FM trwa wieczór Radia TOK FM kolejna godzina filozofów w studiu dr Ewa Majewska dobry wieczór o obliczu państwu filozofka feministyczna Uniwersytet warszawski już właściwie w tej dyskryminacji filozofka feministyczna zamyka się poniekąd temat naszej dzisiejszej rozmowy rano, bo chcemy pomówić o figurze publicznego intelektualisty publicznej intelektualistą kim, ale też aktywistki to znaczy kogoś, kto z 1 strony uprawia teoria, ale z drugiej strony jest bardzo Rozwiń » zaangażowany praktycznie zaangażowane w polityka przyjmuje jakąś polityczną pozycja ty jesteś taką osobą w ogóle, która łączy i aktywizm i teorie ze sobą coś nie kres nastanie ery oni sami będziemy rozmawiać o sprawach ogólnych ich i o tym jak to w ogóle nie znam jest prawda tymczasem okazuje się i to moim zdaniem to wszystko szpitalna kapitalna rzecz, że okazuje się, że sprawy nigdy nie sądzę, by ogólne trendy rozmawiamy o polityce albo zaangażowaniu, ale też właśnie intelekt intelektualiści czy nauce to, że to nie są neutralne określenia wdrożony nie opisują jakiegoś świata gdzieś daleko tylko one są związane z nami, jeżeli rzecz odśnieży rozmawiamy w takim gronie chętnych jest oczywiście istnieje coś takiego jak myślę wciąż jeszcze w takiej potoczne świadomości głęboko zakorzeniony ideał czy wyobrażenie raczej no właśnie intelektualisty jako koszt bezstronnego i tym znaczeniu zasadniczym, czyli kogoś, kto właśnie się nie angażuje w oczywisty sposób, kto nie stoi po żadnej stronie tylko się przygląda się z jakiegoś takiego punktu pełnej obiektywności mam takie wrażenie, że ten obraz on faktycznie był obecny mocno w Polsce w latach dziewięćdziesiątych przede wszystkim w tych czasach, kiedy wreszcie nalega lub można było wydrukować Hanna Arendt nie wiem Kołakowskiego te późniejsze teksty ideach Berlina prawda te rzeczy, które znamy ja przynajmniej z dzieciństwa pamiętam z bibułki z takich na pawlaczu, a wraz z ich winy lekarza no to na to czy ten intelektualista publiczne, jakby wyszły spod ziemia, gdzie przez jakiś czas jednak siedział z my w Polsce mamy specyficzną wizję mam wrażenie intelektualisty publicznego, bo tak w latach dziewięćdziesiątych trochę miał sweterek jeszcze brodę prawda jakoś tam przypięte nie będę wnikać, kto mógłby się, więc różne zastępowały mówiąc ogólnie inwestorzy już taki paradoks, że takim dyrektorzy są publiczne okazywał się czasem elektryczna w KTBS, czyli klasową ten intelektualista był dosyć urozmaicone niewątpliwie był facetem chcę się, nawet jeżeli w opozycji solidarnościowej proc w Polsce działały kobiety i myśmy je nawet znani z nazwiska niektóre notą mimo wszystko one do tego obszaru intelektualistów publicznych za bardzo nie przewidziały może z takim wyjątkiem Jadwigi Staniszkis prawda, która tam przez chwilę aromat Woszczyk później dopiero była ze startu byli mężczyźni w sweterkach i potem oni jakoś potem przez internautów ja mam wrażenie, że ten obraz z tego obiektywnego intelektualisty z tak sobie patrzę analizuje bezstronne on został znokautowany przez internet czy ja bym raczej myślała o tym, że potocznych, bo obraz intelektualisty publicznego jest taki trochę na zasadzie Okaj krzyże przy raz się wymądrza się po prostu czyli jakby nie chcę tutaj my jak mówię ja mówię to z pozycji osoby, które jest raczej lewicowa i raczej krytyczna wobec elit jelita wezmą, więc mówię tego po to, żeby obronić tego intelektualistę publicznego ZOZ, ale mówię to po to, żebyśmy przemyśleli również w radiu kulturalnym w tej w twoim wspaniałym kulturalnym kazali filozofii, żebyśmy zastanowili nad tym czy to ta krytyka czy nokaut, którego doznał intelektualista publiczne tam nie ma czegoś co powinniśmy przemyśleć zatrzymajmy się jeszcze przed tym nokaucie, o którym powiedziałaś, bo wskazała internet jako to siła, która owego nokautu dokonała na intelektualiści publicznym, które taki wizerunek ma takiego Janusza trochę z tego co tzw. z tego co w Libiążu, ale ciągle coś takiego mędrca ochrony wywlekli nagle stracił kontrakt jest tzw. Realem nic tak, choć od kraju po prostu nic byśmy sobie wyhodowali faktycznie mam wrażenie w Polsce w sferze publicznej sfery publicznej są już naprawdę zależy od kraju, który o kontakt dlatego tak wyszło to Solidarność, żebyśmy odkryli się od myślenia intelektualisty publicznym w kategoriach czysto abstrakcyjnych doszliśmy trudno zejść z tej wysokiej abstrakcji na poziom konkretnego społecznego kulturowego życia i tu mamy zawsze jakiś uwarunkowania konkretnej teraz mam wrażenie, że internet oczywiście tylko narzędziem także, że paleta możliwości, które dał internet do tego, że każdy dzisiaj literalnie każdy może wejść do internetu i coś co by skomentować wyrazić jakąś opinię założyć bloga założył czasopismo oba zostać jest celebrytą protektorów jest sobie podaj dalej czy w hierarchii, że po prostu spłaszczyła bankiera pozornie, bo się 28 tys dane ile to jest także każdy głos w internecie jest równie słyszalny na pewno nie w zamyśle, gdyż są pewnego rodzaju preferencje, ale faktycznie szansa na to, że ktoś, kto nie spełnia tych wyjściowych cech tego mędrca, który siedzi i refleksyjnie oraz obiektywnie chcemy patrzy na świat go komentuje no to co się już, jakby zakończyło, aczkolwiek trochę próbuje trwać próżno próbują różni właśnie mężczyźni w dużej mierze kobiety rzadziej wchodzić w rolę nadal to robić mamy efekt komiczny prawda mamy efekty kinie wczesną ścisłą to znaczy jak ktoś Suazi zaczyna się moralizatorski nie daj Boże wymądrzać, o czym my stoimy wszyscy już nawet starsi ludzie tak błahe i kopali bezpłatnym wi-fi hobbysta nagroda przecież to jest oderwany przecież tu nie ma jakiejś jakich dawkach relacje społeczne zostały zapomniane a gdzie to jest bardzo ciekawe, że wspomniała, że tym moralisty czy nam o tej cesze moralizuje, bo mi się wydaje, że to było znowu coś co faktycznie definiowała to figura bardzo silnie z uwagi prawdopodobnie też na okres PRL -u na realia tamtej epoki kina też duże zapotrzebowanie na pana pos pewnego rodzaju jak poczytamy poezje Miłosza czy Herberta taką, która ewidentnie się odnosić do Orlando do totalitaryzmu ido tej perspektywy walki z totalitaryzmem to ona jest naładowana patosem to było coś być może co było potrzebne do zachowania jakiejś jakiś podmiotowości nikt jednak w tym w tym, kto w tym systemie natomiast dziś demoralizuje jest moda kompletnie funkcja zoomu Wrońskiego Herberta to jest nie spodziewam się, że to zrobi kiedykolwiek, ale ja jako dziecko zna słucham Herberta w wersji Kaczmarskiego z podziemia w gazetach, które dostał uwielbiałem wspomina Hans Andersen młodych wspaniałych z Kaczmarski cześć dla tej wizyty na noszach, więc na ochronę ich nie ma też bardzo wzruszające wspomnienie jak nigdy nie spodziewam się obawiać im Herberta obrona trochę, dlatego że ten patos, którym mówisz ja interpretuję nie musimy się w tej sprawie zgadzać i też nasze perspektywy niekoniecznie są sprzeczne, ale ja w tym Bartosz czytam taką potrzebę wydobycia się z gówna, że tak powiem ze poczucie takich ludzi jak Herbert, ale też poczucie wielu ludzi po prostu jakikolwiek w tym czasie było trochę takie, że nie, że wszystko jedno, a także, że ten okręt końcowy PRL ten późny PRL, zwłaszcza takim okresem naprawdę wszystko było jedno z emisji nie miał znaczenia nie wiem czy jest pracowitość, jakie zalety osobowość coś tam gotowy liczyło się wszystkich partii czy nie jesteście masztem fuszerki gość nie ma tyle to były te cechy i to powodowało taki rodzaj otępienia i marazmu z głębokiego smutku ja mam wrażenie do czasu, gdy Herbert jako opowiada o tym, panu Cogito czyta innych swoich tych górach prawdę moralnie to przecież mówi o tym, że po prostu nie wymaga wielkiego charakteru, czyli ten ktoś, kto ma być autorytetem i nie ma nic jakieś wielkiego charakter mimo wysokich moralizatorstwa czy osoba, która potrafi spojrzeć krytycznie rzeczywistość trudno otrząsnąć się z tym głód i przeproszą te wszystkie te ciało, by zmiennicy w tym tak niskim tego godni zasłużyliśmy na to nie chcemy jak to się zasad ze sobą stuprocentowo zgadzam dlatego wiedziałem o scalaniu podmiotowości, że to była funkcja która, która pewnie była do tego potrzebna jak się poczyta tak naprawdę to tekst to one wówczas ujawniają bardziej taką warstwą, których ty mówisz to znaczy okazują się być właśnie nie takim demoralizuje projektujący wizji jakiegoś właściwie nie dość ciągłego ideału tylko raczej no właśnie próbą zachowania zdrowego rozsądku elementarnej przyzwoitości et Cetera natomiast myślę, że taka recepcja czy percepcja np. Herberta w, zwłaszcza w kręgu z kręgu prawicy, a później po osiemdziesiątym dziewiątym roku no to była taka percepcja naładowana niesamowicie wiesz nawet na ententę tego rodzaju myślenie nawet to określenie książę niezłomny teksty są wolni bywało rzeczy zupełnie co świadczy to mnie i otwieram oczy zawsze tak jest, że tej interpretacji Herberta Miłosza Bartoszewskiego różnych ludzi właśnie brakuje kobiet nie przyznają kobiety w jakichś stworzyliśmy audycję w tym uczestniczyła feministka i dwukrotnie końce kobietach dla mnie taką taką postacią np. bardzo ciekawą i zakończyć polską publiczną też na pewno było 2 osoby 2 kobiety mogą przytoczyć mianowicie Pieńkowska Alina i Barbara Labuda takie 2 osoby Labuda, która mówi o feminizmie już w 80 dni wręczona mówią wprost nie pamiętam, ale w 90 na pewno 1002 . roku wydano taką książkę, gdzie diabeł nie może tam babę pośle, staniały też uwzględniać w Bodzechowie zmarł drugi rok zawsze chciała bardzo jak KFC oczywiście książka o kobietach z obu stronach barykady, czyli JF 17 w kobietach kobietach partyjnych, które w taki czyn sposób funkcjonował w polityce Niedenthal budować drogi takie wyznanie żona od lat siedemdziesiątych zna feminizm cenię go i bardzo zawsze była podważania mieliście go realizować nasz czas też nie była też się dzielić takimi sprawami natomiast Pieńkowska, niżby ogromne wrażenie dość niedawno ją znam osobiście pochodzę z Gdańska i terminy różnych takich ludzi po prostu to znana jako dziecko to też nie mogłam docencie publicznej Stonehenge pani Alina prawda natomiast potem dotarło do wyjaśniła się z Kaczmarskim nawiasem mówiąc Kaczmarski jak on do nagrody myśmy śpiewali mury na wakacje z domami z echem znają ją, ale ich zakres nie daj Boże, kto zaśpiewa zagra muzykę straszną intensywny emocjonalną reakcję to jest i to jest też coś, czego nie zwalczą wnuk uważam, że to jest nietypowe dla Intraco jest opóźniona nie płakać, że ma być chłopcy nie płaczą potem coś tymczasem jak dla mnie taki moment wzruszenia są takie sytuacje, kiedy w publicznych w chwilach osoby doznają wzruszeń uważam, że to pokazuje świat urząd tak są chwile, w których po prostu się wzruszamy prawda to też nie jest jakiś można też pokazać publicznie Tyniec tragedia świadczy o tym nie zawali co więcej pokazujemy coś interesującego wrażeń pani Anna Binkowska bardzo pięknie negocjowała porozumienia sierpniowe w czasie tych negocjacji w Gdańsku 8 roku to było dla mnie niebywały, jakie tu usłyszałam wycenia się nagrania archiwalne Jonathan po prostu kapitalny sposób mówią o dobru wspólnym z pozycji pielęgniarki i zapisanie tego resortu opieki wszystkie kobiece jak oni zbyt ważny w nomenklaturze męskiej polityki jednak pielęgniarkę, by uczyć rząd, a my też swoich kolegów z dynastii i koleżanki, ale tam kolegów było przede wszystkim z dużą, że te sprawy opieki profesorze społeczeństwo macierzyństwa dom Europy takie sprawy emerytur pisowską ważne rzeczy jest taki, czyli ja patrzę na sferę publicznego na takie oferty, którego różni ludzie w tym pewnie ludzie życzą zaproszeni są u siebie pewnie inni przychodzę z marginesu czy spoza okres tej sfery publicznej i domaga się pojawiają to zawsze właśnie okraszone takim albo Exatel zacząć, gdzie diabeł nie może tam babę pośle, kosztem jakoś wytłumaczyć czytelnikowi, dlaczego kobietach księżach siedzą prof. Jan Szyszko znany z OZE Giba, który powiedział no i wykształceniem i autorytetem w ogóle nie natomiast to, żeby być w sferze publicznej takiej klasycznej trzeba umieć zachować jak litera jest tak ważnym męża co on tak mówi jak wszystko wiedział z namaszczenia odpowiednie, a tymczasem kobiety bardzo często nie tylko nie są w pozycji autorytetu, ale nas czegoś bardzo często poprawia i tak błędne studenta kategoria MEN z treningu prowadzona jest tutaj bardzo użyteczna może po raz 2 słowa o tym, bo to ciekawi mnie to jest nie możemy wszyscy słyszeli po zespoleniu, kto jest objaśnianie świata kobietom tak potężna listy ćmy my jak dziecka trochę mówienie dorosłej kobiecie o sprawach, których ona świetnie wie najprawdopodobniej albo nawet dziś nie wiem czy nie trzeba prezentować przy tym aż takiej wyższości tak nazwano sprintach znak narracja, którą czujemy od razu takie zmęczenie taki 100 kilo na plecach rozłóż skończy to mówić coś stoi nad tobą milicji objaśnia, że przejście dla pieszych jest takie miejsce, gdzie możesz iść po asfalcie i mówisz no wiem, ale niech mnie nie jestem pewien czas na pewno dobrze rozumieć ten koncept, o ile i z wielu modli się, żeby piorun strzelił jegomościa jegomość prawda czasu to jest element zalotów nawet niektórych mężczyzn jest kapitalna rzecz się wydaje mi poderwał chcę zapytać panią z uwagą słucha tych nie tędy droga ta niechęć wojskowych NATO i nie zareaguje, ale ten trening oczywiście wokół tych światłych ludzi liczą się w cudzysłowie teraz oświeconych mężczyzn impreza odbywała okropnie po prostu też męczącej też powoduje, że młodzież w Rudzie albo ludzie o nim może tak intensywnym temperamencie podział dynamicznie od razu uznają tylko osoba, czyli nawet mądry człowiek może próbować odegrać rolę interfejsu późnego w sposób, który automatycznie skazuje na porażkę właśnie przez korzystną paternalizmu to wywyższanie się takie tłumaczenia rzeczywistości i wszyscy myślimy nie zanosi po prostu pójdziemy stąd w, zanim jeszcze ten wątek związany z intelektualistami publicznymi dzisiaj jakość pociągniemy co bym się zatrzymał się przy tym moralizuje wierzbą się wydawało niezwykle czy wydają się niezwykle charakterystyczne też akurat ne polskiego wariantu intelektualizm koło myślę, że ta figura sumienia pasji Góra właśnie intelektualisty jako kogoś, kto prowadzi to wskazuje drogę chce z taką latarnią moralną, że ona bardzo mocno się tutaj w tej sferze publicznej Polski zakorzeniła i wciąż jest jeszcze chyba silnie silnie obecną takie wrażenie, że antykwariusza publiczna może być autorytetem na 2 sposoby Woźniak moralizatorski wtedy czerpie swą legitymizację do lutego pouczania innych z tego, że albo z przedstawicielem tuż obok kościoła w jakiś kij wiary typ np. oświecony konserwatyzm technicznym jakieś samochody w chaosie taki światły konserwatyzm von wkład w kolejce to są one lukę nie wiem czy miasto obroty na pewno nie wiesz jest wszystko objaśni wygnały ich nie ja wtedy dostaje czarek od razu z ich powodu może właśnie dlatego jestem wychowana personą konformistyczne w domu niech autorytet był zawsze budowany na wykonanie wielu takim rodzaju odwagi czy, a też takich wierzę w to, że świat można już wyglądać inaczej może być fajniejsze po prostu albo bardziej ekskluzywne i to dla mnie autorytet prawa czy ktoś, kto nie potrafi namalować wizję świata, która będzie ciekawsza lepsza gra będzie eksplorować albo udostępni większej ilości ludzi jakiś zdobycze cywilizacyjne powiedzmy te, które co dla nich niedostępna to jest coś zaczyna bardzo chętnie pójdę i widzę w edukacji, by uczyć ludzi, ale wkrótce wprowadzam zajęcia w poprawczaku taktyki w szkole dla chłopaków po wyrokach niedaleko zresztą i miałam z nimi bardzo fajny kontakt bardzo dobrym doszło też nie ma przygotowania zadań w Minikowie namówić tych walk, ale przygotowania w jakim sensie, że jest z nim prowadziłem zajęcia ZI kit społecznego i po prostu nie byli Kapitalni, bo naprawdę zaczęli słuchać bardzo szybko i rozmawiać cenowej pytam co oni myślą oni byli w szoku o nim powiedzieć, że ich nikt nigdy nie diety Kamili, jaki termin zajęcia nic ich nigdy nie zapytał, czego oni chcą na tym zależy też dla nich ważne, więc można być autorytetem moralnym albo można być właśnie interfejsu używać jako autorytet moralny i wtedy czasem to wychodzi Grand Fon właśnie jest co równa wartości one są niezmienne trzeba wierzyć albo się jest złym człowiekiem my natomiast jest druga wersja bycia intelektualistą publicznym, gdyż taka wersja, w której mamy, więc pewną wizję albo naprawy świata albo jakieś innego świata w to jest wizja, którą w latach dziewięćdziesiątych nasi wytyka ministrowi do sfery publicznej porzucili winien tej takich nagannych dedukcji utopia też Gułag oraz inne zaś każde wyobrażenie o jakimś innym świecie jakaś lepsza rzeczywiste już nie będzie lepiej prawda, że historia się skończyła tak dalej, więc oni moim zdaniem po oraz skończyła na tym najlepszym z możliwych ustrojów, czyli no właśnie liberalnej demokracji wolnym rynku działa na wzór Niemiec oni powiedzieli wystąpienie będzie Fukuyama mieście dorzucił właśnie ten łomot, że historia skończyła, z której Margareta czy dorzuca jeszcze innym pomoc mianowicie, że nie ma czegoś tak jak społeczeństwo no i znaleźliśmy się w ciemnym zaułku prawda dobro jednostki są tylko jednostki nadal jest zrozumiała możliwe, że te sprawy, że to dyskusja publiczna w takim wariancie, którym jest bliski ona pozwala nam wszystkim się uczestnikom uczestniczkom takiej debaty na dziś nie mówimy na poczucie jakiś lekarz ze wspólnoty, że tu rozmawiamy o tym, swych 3 złączy każda wieś ale, ale być może jest także oczywiście, bo to jak mam wrażenie, że na jakąś istotną rzecz bardzo zwróciła się uwagę, że w pewnym momencie z 1 strony wydawało się, że ten intelektualista w takiej formule przynajmniej jak funkcjonował przed osiemdziesiątym dziewiątym rokiem już być może nie jest potrzebny no właśnie, dlatego że osiągnęliśmy to co było do osiągnięcia no ale z drugiej strony na IT jest bardzo charakterystyczne dla debat z lat dziewięćdziesiątych i tego języka sfery publicznej z lat dziewięćdziesiątych no tutaj rozgorzał ten intensywny spór, którego jakość w formacie, jaki wariant mamy dzisiaj w postaci wpisuję no i anty-PiS cóż taki spór pomiędzy środowiskami liberalnymi jakoś skupionymi wokół GazetyWyborczej i środowiskami prawicowymi, że i narodowymi również, które wówczas już nam się organizowały tworzyły no i tutaj bardzo intensywnie powiedziałbym ten cała figura intelektualisty publicznego została właśnie w tej sferze liberalnej czytaj w tym środowisku liberalnym jakoś nie zdefiniowana i właśnie intelektualista publiczny zaczął interesować się zajmować się na polską prawicą polskim nacjonalizmem tak dalej to prawda i prowadzi od ludzi znających kogo taki był mocno konserwatyzm czy nacjonalizm rodzić zatłukł nie zapomnę okresu poprzedzającego wybory 2005 roku był kapitalny okres chyba wtedy to nie dojrzało zainteresowanie sprawami związanymi ze sferą publiczną debatą publiczną dobrem wspólnym, a także intelektualisty intelektualistą publicznym pamiętasz pewnie, przechodząc przed wyborami we Francji piątym wszyscy brzmieć będzie premier z Krakowa czy Jan Maria Rokita podówczas liberał prawda, że będą leży w władza weźmie udział wezmą liberałowie konserwatyści zostaną rozgromieni, a wyborcy Leppera czy list samoobrony i wyborcy ligi polskich rodzin byli naprawdę traktowani przez liberalne właśnie środowiska kompletni idioci ja pamiętam, że były 2 osoby, które podważyły ten dogmat jedno z nich był Wojciech Eichelberger coach biznesmenów prawda aktualnie, ale też psycholog społeczny, który w wtedy akurat kapitalnie wypalił natak malutkie artykuł w Gazecie, po czym gdzieś tam na boczku na piątej stronie nie wiem, jakim cudem do władz banku tak mały żart, ale on tam napisał wprost, że nie wolno wyborców radykalnej prawicy traktować jak działa tu, że absolutnie, gdy istnieją pewne potrzeby społeczne, które zostały rzeczywiście w latach 90 zaspokojone i części, jakby tych potrzeb została wyartykułowana w kontakcie z nacjonalistycznym przez z tego taki 1 głos drugi to był Jan Krzysztof Bielecki, czyli były premier także drugi premier po zmianie ustroju liberał, a potem jeszcze w banku światowym w tym bardzo ważna postać jednolitej on mówi tak ja jestem wtedy mówił jestem liberałem popiera wolny rynek tak dalej, ale ja też Widzew z banku światowego akcji litewskiej statystyki prawda biedy czarnego rynku bezrobocia i t d. no to to widać bardzo wyraźnie też widzę, że istnieją pewne potrzeby, które rozpoczęły, której wykryto społeczeństwo ma i debata intelektualna niedopuszczonych do potrzeb do głosu, więc oni rozmawiają o postaci ze skrajni prawicy na lewicy nie miałoby szansę, bo prawda była złem wcielonym i nie wolno było absolutnie vis-a-vis wygnano też z tego obszaru sfery publicznej debaty i moich zajęć nie było MON było bardzo głupie, bo równie głupie co nazywani idiotami prawda przedstawicieli nacjonalistycznej lub tak dalej, bo możemy się nie zgadza się mam problem tak nacjonalizm faszyzm jest dla mnie absolutnie trudna po prostu linia policzyć trudno z tymi osobami rozmawiać mam takie poglądy, ale nigdy w życiu nie potraktował, zwłaszcza w debacie publicznej takie osoby jak dziad to owoc przed tym przytaczam w Polsce horyzont tak tak nie wiesz o dobro rzeczywiście jest pewien grzech środowisk liberalnych w Polsce moim zdaniem już trochę odchodzimy od naszego głównego wątku, ale na zasadzie dygresji może możemy jeszcze na moment przy tym zostać na polegający właśnie na tym, że właściwie zdefiniowano taką postawę moralnie słuszną dobrą Europejską nowoczesną utożsamiono ją z poglądami pewnej grupy czy pewnego środowiska politycznego natomiast wszystko inne wszystko co się z tym nie mieściło wszystko co na budowało jakąś alternatywną narrację było definiowane w kategoriach ich się radykalizmu skrajnego jakiegoś właśnie niebezpiecznego ekstremizmu i t d. dotyczyło to w równym stopniu powiedzmy środowisk prawicowych bardzo zróżnicowanych też przecież że, w jakich środowisk bardziej lewicowych ja pamiętam jak ongiś środowisko skupione wokół pisma bez dogmatu mówią o tej pierwszej redakcji bez dopłat, czyli Bohdan Chwedeńczuk Barbara stanąć prawda jako takie 2 postacie symboliczne dlatego dla tego pisma jak na to środowisko była zdefiniowane przez n p . z gazetą wyborczą jako ekstremum jako właśnie ludzie, którzy mają jakiś szalony pomysł, że już tutaj prawda z kościół od sumy od państwa oddzielać Chris Harris tak razem schodziła z NRD, czyli brak jest aż do matury grająca Żyda radykalizm Znicza na radykalizm natomiast moim zdaniem dzisiaj ten związek magistrem badają sprawę to co oni wtedy pisali, ale wówczas uchodzić za jakiś nie wiadomo, jaki chcemy zachęcić nas teraz najgorzej, że to co zrobiono w ze sferą publiczną debatą publiczną w latach dziewięćdziesiątych bardzo przypomina to co zrobił ją Arystoteles innymi słowy 1 z naszych i że nie pierwsze to 1 z bardzo pierwszy definicji sfery publicznej jest definicja zaproponowana w 2 ,51000 lat temu przez Arystotelesa filozofa, który tylko nikt nie mogłam czytać, bo mam wrażenie zawsze mówił co jak jest i po prostu to finalizował tylko prawda, nic więc wolałam Platona jakiś albo jakikolwiek inny system, który ktoś odrobinę bardziej twórcza w Tychach w przeleżał w ZAKSIE uwielbiam też stres już przechodzę do tego co zrobił, więc zrobił to samo co zrobi teraz nasi nie wiem co pokolenie naszych ojców kubeczek z takich starszych wujków ciocie kuzynów czy i wyrwali ze sfery publicznej wszystkich tych, którzy nie są posiadaczami prawda nie mają muszą się martwić o własny byt, bo to są ci ludzie prawda, którzy mają jakiś problem jak historia skończyła społeczeństwo znikły i t d. problemów z nią nie być Żydem miał być idee wartości i t d. od nowa to szczególna bardzo długo dyskutować natomiast ze sfery publicznej wykluczona kobiety prawda prawie kompletnie, o czym były jakieś takie pojedyncze dziennikarki czy Poli tyczki, które na ogół odżegnywał się w ogóle od komunizmu odbywały się od dziś autonomii sprawności kobiecej w ogóle było w modzie odżegnywał się feminizmem, a już wszyscy dorośli i wszystkie kobiety zrobiły to głos też ludowcy z natomiast natomiast Ars Arystotelesa gest jest gestem budowania sfery publicznej wokół przywileju prawda ten ma wstęp na górę, którą posiada, kto urodził się w Atenach albo czy rodzice przynajmniej urodzić w Atenach ewentualnie dziadkowie z prawda to ma być osoba, która nie jest niewolnikiem czerni z kobietami dzieckiem tak dalej 5 rubli bardzo mała grupa ludzi uprawnionych do tego, żeby dyskutować o sprawach wszystkich, czyli projekt Arystotelesa sfery publicznej sprytnym ekskluzywnym niedemokratyczny ojcom nie pasuje do demokracji tak są fundamentalnie jest to on przykuci głównymi ideami demokracji co do mnie bardzo interesujące, że nasi 3 mędrcy i czy tam jacyś inni intelektualiści, którzy w latach dziewięćdziesiątych stawiali na elity, czyli znowu wykonywali ten ruch odbicie, jakby intelektualistów od reszty społeczeństwa pełnej dominacji Chin z hibernacji wręcz tekstem własnym sosie rozmaitych wartości 3 mało kogo zaczął mieć już interesować, więc nie powtórzyli ten gest taki elitarnej sfery publicznej, a tymczasem mamy osoby, które mamy kwestie związane z własnością prywatną i publiczną własność publiczna nie była w ogóle dyskutowane prawda nie była przedmiotem debaty zaczęło się robić bardzo mało i nagle się okazało Jezus Maria nie ma w osiedlu prawda żłobka dla dziecka i nagle klasy średniej zorientował, że przebijały tak z tym co izolację, jakby i tak daleko nie mam podwórka nie mam dziś taka wypuścić, żebyś tam bawił gdzieś tak od tej wszystko za zaufaną Hiszpanie są deweloperzy tam jakiś inny ambitny parkingi czy coś takiego ronda, więc jest moment czymś utracili kontakt z tym co wspólne ramy jeśli chodzi o kobiety dotyczy bardzo interesowało mam wrażenie to jest określenie człowiek publiczne media kojarzone z mężczyzną automatycznie właściwie jest określenie kobieta publiczna w ekipie Lion znaczy zupełnie ono komentuje z koalicyjnego, gdzie próbujemy powiedzieć o kobiecie w sferze publicznej natrafiamy już na takiej rasy prawda jakiś pojęć użył słów zupełnie innego kosmosu do zamachu kobietom do sfery publicznej chcesz powiedzieć strzegą nawet te pojęcia atak nocą określenia wzorów życia codziennego, ale faktycznie połączenie publiczność i tak sfery publicznej i kobiet i sfery publicznej i mężczyzn ono przebiegło innymi torami w zupełnie teraz, jeżeli chcemy mieć kobiety w debacie znaczka muszą się uporać z tym Micha mieliśmy z kamieni, które towarzyszą wypowiedziom różnych kobiet Otóż tzw. dalej chodzić z portfela osoby transpłciowej Ania Grodzka z kapitalnym przykładem prawda Ania Grodzka weszła do Sejmu co było w ogóle taką niespodzianką Niemek raczej jak nam było oczywiście mowa w 2 oraz to jakoś tam pojawiła to przecież nie wszystkie tam prawie igrzyskami nie rzucano w tym Sejmie niż czasem strasznie wstyd za naszych posłów po to jednak jest urząd publiczny to dość wysoki nagle okazało się, że tam po prostu brakuje elementarnej kultury słowa i czynu i teraz, czyli osoby przechodzą do debaty publicznej SN Biedroń sody w siatce tak samo było to dlatego tak wyśmiewano od dawna są takie nagrania nawet córek, które czas temu widziałam takiego jakiś pierwszy wystąpienia to było rzeczywiście zupełnie żenujące jak się ogląda wieść szybko po latach widać, że mamy inne formy żonaty, a inaczej niż Real, choć już brakuje wolnych rożnych to też cecha lobby sfera publiczna niby mostek nabożny czy mamy to skojarzenie co mówisz na początku nie jest skojarzenie z takim interfejsem Manchesterem tak dalej potem przesiadamy się na transmisję z Sejmu Tusk jest w stanie ich nie pamiętam oglądałem kiedyś transmisję z Sejmu i ma patrzą jak świat później i to wszystko ma sugerowało, że ostoją kultury i myślałam uważałam, że nie do końca miała jasność co oglądać dany moment nie żyjemy tak rzeczywiście stanie dróg, aczkolwiek ta nie odróżnia nas jak i Agromy na wschód to ona już zaczyna pomalutku nam mam wrażenie mi się też pojawiać w MOPS-ie wraz z dużo mówiliśmy o przeszłości to znaczy o jakimś zespole warunków definiujących to pole, w którym działa dzisiaj też intelektualista czy intelektualistka powiedz jak właściwie dziś to rolę dzisiaj to znaczy jak z perspektywy bez tego wszystkiego, o czym mówiliśmy tego w jaki sposób ta sfera publiczna w Polsce się po osiemdziesiątym dziewiątym roku kształtowała z jakimi uwarunkowaniami weszliśmy w okres tzw. wolności jak to jest dzisiaj po prostu mamy też szereg innych profesorom odbywa się całkiem sporo interesujących debat w rundzie dla mnie ciekawym fenomenem SI są różne debaty publiczne wyrażający się wokół wydarzeń artystycznych teatralnych i sztukach wizualnych najciekawszy mam wrażenie debaty tak naprawdę debaty sesji stawiane są problemy, gdy mówimy o społeczeństwie dobru wspólnym i t d. nie w sposób taki szkolną akademickiej abstrakcyjna, ale w sposób konkretny są debaty wokół klątwy formuła jej nazwa Grzegor rem Golgota Picnic prawda, że z Golgotą Picnic kapitalna sytuacja się była prawda zakazano sztuki na mówisz o tym, czytaniu publicznym tak, że ma rację nie można było go wystawić no to w 50 miejscach też w Polsce różni ludzie na różne sposoby próbowali prezentować dla mnie to był absolutnie jest to opisane wraz z 2 artykułach, które niebawem ukażą zagranicznej prasie redaktorzy nie wierzyli w 2 poważne wydawnictwa i nie mają poczucia, że jest jakimś tam autorytetem, ale mimo wszystko sprawdzali 5 × czy na pewno ludzie to faktycznie stawiali jak to robicie, aby w 52 są tu było niedowierzanie myśmy tu w Polsce często narzekamy na jakość naszej sfery publicznej i na to, że jesteśmy tacy jacyś zacofani w kategoriach hit stopera są niektóre rzeczy, których u nas dzieją, a Sutil plus wyprzedzają zgodnie z nim czy to jest w 2 przypadek czy to raczej właśnie nie jest przypadek, że obie te sprawy czy oba te przykłady, które wymieniłeś to są kwestie związane z dość radykalną krytyką kościoła katolickiego i taką reakcją jednak na tę instytucję, która tutaj hegemonii czynię zarządzała przez bardzo długi czas sferą publiczną nie używa czasu przeszłego natomiast iż, nabywając jednostki chodzi o sztukę, ale także do Krusz, że nie i Francja boleśnie wypowiadać na ten temat dużo mniej kosztowały ostatnio coś powiedziałem ten temat, więc tresura przemilczeć natomiast wracając do sztuki Golgota Picnic to się go w lutym bardzo ciekawego, bo tę sztukę wielu księży wielu teologów odczytało jako sztuka, która mówi dla nich coś ważnego OC i Orlik, w którą wierzą także nie było po prostu sztuka, bo w środku klątwy jest raczej także wierzący ktoś coś nie do końca, bo dialog z napisem krytykę np. konsul, a jakiś dość konserwatywne krytyk teatralny pisał euforyczne śmiechy właśnie bardzo podoba nie, wierząc tradycjonalistów i t d. też szukam też nas, że to jest bardzo nie nietuzinkowa dyskusja również wobec kont, ale także wobec Golgota Picnic ziemi teraz coś tutaj dzieje w polu sztuki, ale mam wrażenie pojawia się przestrzeń pojawią się preteksty pojawia się przestrzeń do tego, żeby ludzie debatowali o tym, polu i będzie to debata jest autentyczna, dlaczego to wzgórze Anis ekskluzywna Otóż nic tak nawet tutaj, żeby wejść w plebiscycie nosi rozmiar mimo wszystko nie każdego znalazł się w studio Radia prawda podobnie do telewizji też inni nie każdy my nie każdy trafia jedno to jest akurat ja wam tego jednak bronił jej nie każdy ma problemy ale gdy pan natomiast chodzi o to, że te debaty wokół sztuki one często odbywają się bezpośrednio na wernisażu na jakim się czy pod teatrem tak dziś tak i w sytuacji, gdy nie przenoście postaci walki wręcz z ministerstwa to z emisji co ja uważam, że nic w porządku i nie powinno być także aktorzy czują zagrożenie wkładek zaśmiałem, bo przypomniał mi się natychmiast skecz Monty Pythona, w którym pewien teolog i pazurem filozof ateista dyskutują na temat istnienia Boga właśnie, walcząc wręcz na rynku jest także mecze piłki nożnej plac między rządami filozoficznymi zadbali, by do włosów np. natomiast chodzi o to, że to pole sztuki paradoksalnie otwiera okno możliwości i niektóre muzea galerie niektóre teatry powszechny tutaj prawda próbujesz jakoś tak udostępniać społeczeństwu na różne sposoby jest dość otwarty też takie debaty propozycje, które spotkań czy działań, które wchodzą z zewnątrz, więc instytucje publiczne się otwierają, ale teraz, dlaczego to jest ważne to jest instytucja publiczna, bo one sfinansowane przez nas wszystkich ona jest jakby nasza nie jest prywatny teatr na dystans publicznym, więc jest coś interesującego dla mnie jasne wyobrażam takiej możliwości sfery publicznej, gdyż na przecięciu tras wcale nie mówiąc stolicą łatali, którego nie musimy tutaj omawiać szczegółowo rolnych klas w sanie, czyli w poprzek podziałów dotychczasowych radykalizm reform ministra na publiczne prywatne dla idei, że to co wspólne gdzieś tam sobie, że tak powiem siedzi na pograniczu różnych kobiecego męskiego biednego bogatego rodzice dorosłych hetero homoseksualnych osób jeszcze Francji Interii tak dalej tak dalekich Chinach różnych pograniczach dzieją się, że to dla nas wspólne na ogół konflikty jestem też przekonana co do tego, że się spieramy i mamy różne wyobrażenia o szczęściu o dobru dobrej edukacji dla dzieci i t d. więc nie wierzy w to też to było ten obraz sfery publicznej, który ją skorodowane bardzo z lat 90 to był taki obraz będzie się dla nas będziemy tak uważał ten imperatyw ją wciąż jest w jedności właśnie zjednoczenia tego, żebyśmy się nie kłócili tylko, żebyśmy wszyscy się zjednoczyli od tego właśnie nakazuje toczenia te podziały stają się coraz bardziej ostre to z kolei leżącą na gitarze Larry Ellison zaczynają zbliżać się gdzieś na no no no bo UE albo na marginesie warto się rozczarują rozdawać tworzą się właśnie takie zamknięte środowiska zamknięte kręgi, które się ze sobą kontaktują wyłącznie za pośrednictwem inwekty w poziom agresji wzrasta wzajemne, a właściwie nie ma realnego wypowiedzenia czy realny artykulacji konfliktu i w ogóle nazwania sobie tego w na czym polega spór, jakie są możliwe sposoby na jakiegoś wejścia w kontakt z tą różnicą, że te właśnie, że te instytucje publiczne mają pewną sporu mogą mieć na łatwość właśnie takiego frontu dzwonię bezpiecznego pola dla sporu nie ma już na zajęciach studentów bardzo różnych poglądach politycznych czasem bardziej różnych czasem mniej czasu są oni bardziej rozmowni czasem ni zarząd musi mieć na zajęciach ogromnych kosztów ręczne ingerencja awantury spory i muszę powiedzieć, że jest to coś co może byłoby trochę trudniej mieć w prywatnej uczelni i prawie nic nie, licząc malutkich numerki od IT w zastępstwie za kogoś prywatnej uczelni istnieje do końca mam taki nie jest to uczelnia jako taka też taki rozważyć to gwarancja, że to będzie miejsce, gdzie nie musimy być jednością nie musimy tacy sami prawda, a więc jest autonomia takiej indywidualizacji zarazem różnicy, a zarazem spór jest nawet może dobrze widzianym się uczymy też wspierać programy, których wydziałach są zajęcia z retoryki jakiś tam argumentacji uczymy się na różnych nurtów filozofii i dalej po to, m. in. żeby umieć fajnie kłóci ze sobą robić karierę seminaria w Instytucie filozofii na niektóre nawet razem chodzili tak wspominał właśnie jako taką przestrzeń, gdzie wszyscy nieustannie ze sobą kłócili, ale było to arcyciekawe i bardzo mu bardzo ważnej dobrano właśnie i co mam takie wrażenie, że tak, że instytucja publiczna jest takie fajne miejsce, gdzie każdy jakoś tam czuje u siebie wszyscy mają poczucie, że nie lubimy jakieś atuty galerii czegoś mam poczucie dobra artystyczna się program serce i możemy być i możemy sobie być całej naszej sceny w ministerstwie spraw tańce barwności tego jesteśmy niezależni to są dobre miejsca do inicjowania debat trochę się tym nie podoba i 2 gazach i Zachodu masy Mirek krytykami potem też na lewicy ostra krytyka Habermasa, więc bardzo mi się nie podoba taka absolutna nieufność względem mediów, ale bardzo się podoba krytyka utworów, więc innymi słowy w momencie, gdy wchodzi komercjalizacja obszar mediów publicznych również Fordon trasą perspektywę winnych tej debaty o dobru wspólnym stał się bardziej takim narzędziem do generowania zysku po prostu tak wtedy już przestali się liczyć jakość argumentów tych dat i nie chce powiedzieć, że media, bo okazuje się, że media prywatne jednak mogą dostać się na wasze rady jest dość niezłym przykładem jak debata się tu Cho, po czym bardzo często być taka Pidżamy zintensyfikowano, ale na pewno niektórych osób jest to miejsce, gdzie coś ciekawego się dzieje na tym polu i fajnie, czyli z 1 strony media prywatne mogą stać się tą przestrzenią debaty ekstra w siną, a zarazem z drugiej strony media społecznościowe itd taki właśnie populistyczny ruch ruch w tych mediach umożliwia bardzo duże ilości osób do generowania formatów, które byśmy się spodziewali prawda nie chodzi mi teraz o formaty typu media społecznościowe konkretny jakiś tam systemy, ale bardziej na wpływ na ich forach, w jakich się w czasopismach dyskusja grupach tak dalej pojawia się bardzo dużo debaty, która w, które często ma sens także media różne media internetowe media społecznościowe media publiczne prywatne mogą też być przestrzenią tej debaty instytucje publiczne, by to wspierały te przestrzenie, gdzie mieszkamy tak wszystkie wspólnoty mieszkaniowej w taki no to kiedyś było pole debaty i tam się sąsiad sąsiada ze zwierzęcym drogo sprzedał ich dzisiaj patrzymy na to jak na relikwie czy tak dalece może warto zastanowić czy tutaj nie czeka nas jakaś rewolucja prawda, gdybyśmy zniszczyli nasz cel w społecznościach lokalnych mieć jakieś ciekawego kontentu jak i ciekawej dyskusji się teraz dużo takich wspólnot mieszkaniowych ma swoje strony na Facebooku jakieś grupy dyskusyjnej tam się toczą takie debaty natomiast unosi się zło mają takie swoje wpisy fora internę państwa i t d . że to rzeczywiście bardzo wiele zmieniło chyba najlepsza, ale takie wrażenie, że już po prostu ludzie ludzie eksplorują takty takiego rodzaju ci intelektualiści ten intelektualista o to chodzi, że nie ma takiej potrzeby w ogóle mam wrażenie, że potrzebujemy inspiracji Janowska potrzebuje intelektualistów publicznych int, zwłaszcza intelektualisty publicznej do tego, żeby zobaczyć w jak można interesujący sposób z 1 strony moderować dyskusję włączył go wspierać koszt, jaki proces debaty z drugiej strony chcą uczestniczyć w tej debacie tak w sposób, który n p . nie będzie wykluczający, który będzie, inspirując się będzie pokazywać ciekawy kierunek, który będzie tej debacie nadawały jej ciężaru, więc też tak dalej tak trudno i ja myślę, że nadal istnieje pewna różnica, bo potwierdzają to moje zajęcia w poprawczaku chociażby Grecja ma małą próbę małpy mała na próbę badawczą Brda na osobach, które nie są jakimiś Interpol sami nie aspirują do tej roli bynajmniej, ale dla których, jakim pokazywał mi trochę postać popkultury w końcu zrozpaczona sięgam po Arystotelesa, a nie uwierzysz mi, ale to biografia Arystotelesa mniej, choć bohaterowie z filmów czy książek popularny, ale ten nieszczęsny Sokrates przepraszania jest teraz Sokrates sprawił na nich wrażenie, ale powiedzieć dosłownie nie mogę odpowiedzieć na antenie należy Super fajny był w poradni, których tak powiedzieli jednak zapytali, czego znałam jak Pudzian mógłby wyglądać na skamieliny, ale nic tak źle natomiast czy jakby nie mieli pojęcia, gdzie go umiejscowić w czasie, ale ta płyta ta postawa kominy zbudowania konsekwentnej postawy moralnej kogoś, kto mógł wyjechać nie wyjechał prawda, bo był przekonany do swoich poglądów był też przekonany, że nie deprawuje młodzież, że tylko ją redukuje A1 jednak jest między 12 jakaś różnica, tak więc osoba, która konsekwentnie stoi po stronie swoich przekonań i inteligentnie wykłada to jest ktoś na wkład może być inspirujący dla bardzo różnych ludzi niekoniecznie chce wykształcony w może też okazać n p . dla osób bardzo wykształcony bardzo inspirujące będzie osoba, która z kolei wykaże się empatią i oni nie znają, bo tego szkolenia uczą co ciekawe na podejście to znaczy rozumiem, że jako taką naczelną wartość 3 dniach, które się wiąże z figurą intelektualistką czy intelektualisty publicznego postrzega właśnie na siłę inspiracji tak myślę, że tak do tego jakby to osoby powinny służyć w prozie my SOM lub śnieg i myślę, że to, by się przydało tak dużo osób zwraca na to uwagę w sensie osoby mi różnym osobom, które znam zdarza się inicjować i uczestniczyć też debatach publicznych dyskusjach panelach tak dalej tak on czasem są na akademik czasem są właśnie przestrzeń sztuki im się zdarzyło mi takie sytuacje, w których ktoś za mną wietnamska policja w Berlinie tak przez terror wystąpią na trasę dialog im się na róg bramki za mną biegł przez pół ulicy ochronić trasy pod kosz powiedzieć, że słyszał co mówiłem bardzo to jest interesujące mnie coś tu przechwalać, bo znam inne osoby też mają, jakby tego typu społeczność tak powiem odbiór także tu nie chodzi o jakąś wysoką jakość tego co zrobiłam, ale o to, że jeżeli ktoś jest w stanie tak żyli ludzie są w stanie biec za kimś, żeby tylko powiedzieć bardzo było fajne to co ktoś powiedział to co być może znaczy, że my potrzebujemy fajnie opowiedzianych słów inspirujących słów takich słów, które jest właśnie otwierają nowe Horyzonty dają nam do myślenia powodują, że chce nam się w ogóle przemyśleć tak sprawy wspólne sprawy związane nie tylko z moralnością, ale sprawy związane ze sposobem zorganizowania naszego życia tym jak będziemy blokowani edukowane, jakie informacje będziemy dostawać jak nie będziemy dostawać od ręki dostęp będzie trudniejszy jak będziemy się dzielić przestrzenią miejską Broda to wszystko są sprawy, które są piekielnie ważne to jest esencja naszego życia na co dzień w miastach, a zarazem one zostały tak spłaszczone taką nowomową Towarową taką neoliberalną genetyką sądową częściowo także tutaj jest mentor trener Pawlak rysy chodzi gdzieś tam podbija świat tak dalej większość z nas nie jest żadnym trenerem mało, kto posiada, jaką jakichkolwiek rzeczy do mieszkania n p . nie wspominając prawda, więc tak, jakbym narracja jest oklejona od rzeczywistości doświadczenie sobie egzystencja sobie, a i, a raz jeszcze sprawę, że ktoś, kto powie w paru zdaniach to wyrazić albo nasze doświadczenie i potrzeby albo coś co nie pomyśleliśmy co mogłoby być ważniejsze niż rzeczywistość Trumana i złota nie wiedziałam, że to jest piękna porcja słów, które mogą zainspirować pracy dziękuję dr Ewa Majewska i zarazem filozofka feministyczna Uniwersytet warszawski władz państwa gościem kończymy już ten wieczór Szczepan Maziarz Arek wydawał ten program Lidia Prądzyńska go realizowała jeszcze nazwom Tomasz Stawiszyński dobrej nocy państwu życzę im do usług Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: WIECZÓR - TOMASZ STAWISZYŃSKI

Więcej podcastów tej audycji

POPULARNE

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj wszystkich audycji Radia TOK FM kiedy chcesz i jak chcesz - na stronie internetowej i w aplikacji mobilnej!!

Dostęp Premium

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA