REKLAMA

Aleksandra Popławska: Jarzyna potrafi najpełniej wydobyć to co Masłowska chce powiedzieć

Data emisji:
2019-03-14 19:00
Audycja:
Kultura Osobista
Czas trwania:
22:54 min.
Udostępnij:

​​​​​Gośćmi Marty Perchuć-Burzyńskiej są dziś kostiumografka Anna Axer-Fijałkowska i aktorki Aleksandra Popławska i Maria Maj. Pretekstem do spotkania jest nadchodząca premiera spektaklu "Inni Ludzie" TR Warszawa w reżyserii Grzegorza Jarzyny na podstawie poematu Doroty Masłowskiej pod tym samym tytułem. Premiera spektaklu w piątek 15 marca. Rozwiń »

Maria Maj: "To bardzo dobra kombinacja i dobra para. Zarówno Dorota Masłowska jak i Grzegorz Jarzyna mają dużo współczucia do ludzi, to jest bardzo piękne, że on to wydobywa z tekstów Masłowskiej".

Anna Axer-Fijałkowska: "Przy "Innych ludziach" mamy okazję poszerzać swoje granice, wszyscy coś odkrywamy, zaskakujemy samych siebie w tej pracy". Zwiń «

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

dobry wieczór przed mikrofonem Marta Perchuć-Burzyńska gośćmi kultury osobistej są dzisiaj aktorki Maria maj witam serdecznie gry Aleksandra Popławska wieczór w kostium grafika Anna Fijałkowska w Chinach spotykam się z powodu innych ludzi, bo reżyser Grzegorz Jarzyna dyrektor artystyczny TR Warszawa ponownie wraca w TR Warszawa do Doroty Masłowskiej 10 lat po premierze Międzynami dobrze jest na scenie inni ludzie, czyli najnowszy hiphopowy poemat słynnej pisarki to będzie taka Rozwiń » rozmowa proszę państwa, gdzie dziennikarz trochę gdy, by bardzo dużo pyta, bo jesteśmy jeszcze przed premierą innych ludzi premiera 15 marca, więc spektakle dla mnie podobnie jak dla słuchaczy jest jeszcze zagadką, zanim jednak o szczegółach spektaklu od tych, które oczywiście możecie mówić, które możecie wyjawić będziemy rozmawiać chciałbym zapytać o to czy inne inni ludzie są, bo zawsze są jacyś inni ludzie zawsze są jacyś oni i każdy każdy z twórców tak myślę tego spektaklu ze swoimi innymi ludźmi przyszedł na pierwszą próbę do TR Warszawa i ze swoim pojęciem od tych innych właśnie w słynnym serze inni ludzie to trochę wszyscy no i nagłośnienie mam wrażenie, że rzeczywiście także dla każdego z nas, kto inny jest inny, a przede wszystkim myślę, że testowy spektakl o tym, że sami jesteśmy inni mamy różne naturę i tak naprawdę możemy się sobie przyglądać mini różnych obliczach się definiować inny i na siebie z różnych stron patrzeć, ale myślę, że to jest bardzo ciekawe też w tym tekście ja bym tego tekstu nie traktował tak 11 że, że są po prostu jacyś inni chcą się tylko rzeczywiście jest tak, że robimy spektakl o mieszkańcach Warszawy wszyscy jesteśmy mieszkańcami tego miasta myślę, że marzeniem Grześka jest to, żeby każdy z widzów znalazł się w tym spektaklu cząstkę siebie albo w ogóle siebie wewnątrz, żebyśmy byli zdumieni taką możliwość, że trochę się w sobie sobie po przyglądać się oglądając spektakl, a raczej te wasze wizje z z wizją Grzegorza Jarzyny, gdzie się musiało spotkać jak rozumiem, że resztki lodu pozował to jest tekst Doroty Masłowskiej która, pisząc o innych ludziach nikogo w tym momencie nie oszczędzało pisze do nas wszystkich z dużym dystansem psy z ironią, ale też jakoś tam czułością myślę, gdzie się zauważa z naszych zagubienie w gęstwinie takiego miasta, jakim jest Warszawa w testach dużo będzie takiego życia dzisiejszego premii to przypomina CCTV miasto grzechu też formy realizacji poddaje spotyka się wiele nowych środków wyrazu Grzegorz używa będzie taki z VAT tak mocno mocno technicznej mogą multimedialnej też jest dla nas zagadką próbujemy my aktorzy trochę się odnaleźć stare tej realizacji tak jak ludzie dzisiaj w biegu na na ulicy, kiedy jesteśmy atakowani dużą ilością sygnałów z ego trzon tych bodźców, toteż jest taki spektakl też jest Otylii staramy się wdaje w tym odnaleźć EHF, ale te opowieści z książki Masłowskiej rozpoznamy w spektaklu czy może to będzie gaz wariacja na na temat sam Lexus jest wariacją myślę i Masłowska taki, że to jest wariacja, więc akurat tutaj jest Grzegorz Jakosz tam na wiele muszę znaleźć język, żeby to przełożyć ale, ale tekst jest dla nas wszystkich podstawą do realizacji albo inni ludzie to jest historia historie kilku bohaterów Kamil to składka główna postać powieści bloger, z którą marzą o nagraniu hiphopowej płyty kamień ma dziewczynę Anette, którą zdradza z Iwoną Iwona zdradza męża matka i w ogóle wszyscy sobie tak mało życiem radzą mało, kto sobie Masłowskiego oraz życiem z rzeczywistością radzi jest ta samotność wielkim mieście, o których mówiło się Alexandros samotność rozczarowanie na tle wielkiego miasta, ale powiedział jeszcze w Warszawie, bo rzeczywiście Masłowska swoją historię osadzoną w Warszawie, ale czy bez tej Warszawy jako spektakl wychodzić czy to rzeczywiście spektakl o Warszawie tak jak Aniu, powiedziałaś no czy ten spektakl wychodzi z Warszawy i myślę, że w życiu Warszawy nie może stać symbolem po prostu w tym spektaklu jakiegokolwiek miasta no bo no oczywiście, że tak, chociaż Dorota z taką precyzją opowiada, gdzie Kamil mieszka, w którym jedzie tramwajem jakoś się przemieszcza i metro rzeczywiście się przemieszczamy razem z nim myślę, że to akurat jest ważne, że to się dzieje w Warszawie jak myślę teraz po to, o tym tekście EJT inscenizacji jest także rzeczywiście mam poczucie, że Dorota jak koszty i Warszawy broni nie było dawno temu może to film Warszawa, których babunia 20 lat temu żadnego o takie go przez nich nie było żadnego filmu czy spektaklu po tym, mieście i mam wrażenie, że jest jakiś przełom nastąpi następuje teraz, że jesteśmy gotowi, żeby o tym, mieście wreszcie mówić ono przychodzi dużo przemianę i jest coraz więcej ludzi z zewnątrz w tym mieście co myślę, że jest genialnej mam nadzieję, że będzie coraz więcej duże narożne ludzie są innymi ludźmi tak, ale myślę że, że myślę, że rzeczywiście jedno jedni się przy tym bronić przed tym bronią, a ja mam takie poczucie, że Warszawa potrzebuje być się Europejską metropolią i potrzebuje tego na wpływowego też środowiska i świetnie, że tak się staje i świetnie, że do tego miasta są wpuszczani właśnie różni inni ludzie i oni się w tym mieście mają szansę odnaleźć innymi imam nadzieję, że ściana będzie coraz więcej, a nie ludzie też kolejna przygoda tak jak już powiedziałyśmy teatralna Grzegorza Jarzyny z twórczością Doroty Masłowskiej, bo było słynne Międzynami dobrze jest nadal jest przebojem repertuarowym TR Warszawa w tym spektaklu gra i pani Maria maj i Aleksandra Popławska jak właściciel Dallas Grzegorz Jarzyna sposób na mysłowicką przeniknął teatralnie SP z pożytkiem też dla Masłowskiej ludzie wydają się, że bardzo dobre i to jest też dobra kombinacja dobre parę do serów no właśnie Międzynami dobrze jest w dwojakim ścieki Miller niezwykłym spektaklem tak tak wydaje się, że teraz ten spektakl też może bardzo mocna istnieć w jakiś żeglarz odczytuje ich znaczenie i abstrakcje nawet całą zawartości cały czas bardzo współczesny świat i im jak też to on ma takie współczucie w stosunku do ludzi i które ma również rozdaje to to jest bardzo piękna rzecz, że rząd wydobywa z tekstu Masłowskiej, jakkolwiek czytanie może być ten tekst bardzo ponury okrutny to spektakle Jarzyny wydaje mi się że, że to jest jakby pełniejsze i właśnie Alice w jest współczucie to chętnych, a dla tych ludzi, którzy właśnie Jarzyny w tej Masłowski w teatrze w sensie jak jak siebie zaznacza jak bardzo możemy powiedzieć, że ten spektakl Jarzyny właśnie ja myślę patrząc na różne realizacje Masłowskiej w mazurskich teatrze to dobrze, że potrafi najbardziej wydobyć to co ona chce przekazać tak mi się wydaje mi powiedziałbym tak także, że gdzieś tam sięgali też głębiej, które niektórzy inni odczytują po prostu traktują poważnie jej i potrafi wydobyć wszystkie smaczki jeszcze podbija to realizację poza tym też pochyla się nad tym tekstem bardzo wszystko wynika, że wszystkie rytmy, który Grzegorz bardzo pilnuje wynikają właśnie z tekstu Masłowskiej, a poza tym nie ma takiego 1 wykonała słodką znaczy dziś wiadomo Międzynami dobrze jest było inną zupełnie realizacji niż ta akurat teraz powstaje już czegoś ją w teatrze nie było może, że jednak jest to tak nowa forma teatralna są wszyscy musimy się zmierzyć widzowie ich inny i my aktorzy jak to się dano to będzie na pewno coś coś takiego nie oczywistego linowego w w formie przekazu cieszy i nazwania tej Masłowskiej no do poszukiwania się o tej nowej formie teatralnej rozmawiamy jeszcze w drugiej części kultury osobistej teraz czas na informacje w radiu TOK FM raz jeszcze dobry wieczór przed mikrofonem Marta Perchuć-Burzyńska gośćmi kultury osobistej są dzisiaj aktorka Aleksandra Popławska i Maria maj witam serdecznie raz jeszcze ich kostiumograf Ka Anna Axer Fijałkowska rozmawiamy o zbliżającej się premierze premierze w TR Warszawa premierze, która już 15 marca innych ludzi w reżyserii Grzegorza Jarzyny spektakl oczywiście powstał na podstawie słynnego hiphopowego poematu Doroty Masłowskiej tak jak już Aleksandra Popławska powiedziała przed chwilą w pierwszej części naszej rozmowy język jest niezwykle ważnym bohaterem tak naprawdę wszystkich powieści Masłowskiej na scenie ten język jest dużym wyzwaniem jest błogosławieństwem jest przekleństwem jest wszystkie 3 rzeczy naraz to znaczy wydaje się, że Masłowska pisze bardzo takie slangowe językiem językiem ulicy, ale na scenie jak aktorem ma się zmierzyć z tym tekstem i próbuje coś improwizować to nie wychodzi czarno słówko rzeczywiście mój tak jak wiersz albo jak się mówi Szekspira i tak i tak się grać inaczej, gdy w dom nasze granie determinuje teksty, które wypowiadamy właściwie, więc z 1 strony no one no jest to trudne, bo jak wypadnie kii słowo to co się pod kamery, ale z drugiej strony jak zaczniemy mówić Masłowską no wtedy można dziś odleci czy jest to jest jednak lot fajnego aktora ten rytm ma pani Maria, kto jest stan rytm hiphopowych pomagać przeszkadza nam nie drze ja w ogóle nie znam hip-hopu in w nocy nie znając nielubianą oczywiście jej spotkanie z hip-hop owcem miejscy w nocy do Google odkrycie dietetyczne nieznani ani polubił, ale uwielbia, ale my w MF szacuje się okazuje wymachuje hiphopową duszy zbadanie zwróciłem się w oknach są fajni faceci bardzo interesujący, a chwilę po pięknych oczach chętni na mienie cudnie się naprawdę wspaniali i bardzo bardzo to jest duża przyjemność grać jak się pani odnajduje tak jak w Szekspirze tak powiedziałaś o Szekspirze Tal nierzeczywisty, kto to jest tak jak ona, mówi że że, jeżeli jedno słowo się przestawić w tej frazie Masłowskiej to już tysiące pierwsza planuje wzrost o jej tak kompromituje ICO bardzo przestrzegać styl tych zawiasów tam językowych itd głód to jest fantastyczne, bo ten rytm hiphopowych to jakby jeszcze bardziej uwypukla no tak jakby to też jest w porządku na najważniejsze jest to co się mówi czy i jak to się mówi to co się mówi to znaczy to jest jego treść zawarta w MOS włoskiej samo w sobie, jakby ma taki ciężarze, że nie warto tutaj jakoś specjalnie podkreślać ważny jest rytm żydowskim docent ciągnącą Grzegorz najbardziej stawia żyliśmy w domu po prostu czuli ten feeling Masłowski jednocześnie muzyka, która jest pod nią, jakby napisano to bardzo fajnie nam podbijanie treść jest taka właściwie bliska każdy wszystkim ludziom innym ludziom i w samym ludziom i jest na bardzo właściwie prosta treść powiedziałabym natomiast forma tego jest niezwykle poprzez to jest staje się Lu Google na dotkliwe jest razem, a ja myślę, że drożeje też jest także, że to forma, które są Masłowski niezwykła Grzegorz Szostak doprowadzić, że my stwarzamy też na scenie też teatralną nową formę niezwykłą i razem prezes tego pytania jak to jest wystawiać się Masłowską i dlaczego robi to Grzegorz to rzeczywiście Mobile jest tam Jarzyny i lasu na alarm z masówki wierzy w rajdach to rzeczywiście mam takie poczucie, że Dorota jest mistrzem słowa tchórzostwa i wiraże z językiem i takie spotkanie jest grafikiem jestem unikatowe dlatego, że to daje jemu z kolei możliwość do tego, żeby wytwarzać magister nowy język teatru najczęściej jest to bardzo bardzo twórcze dla nas wszystkich spotkaniem, bo my wszyscy razem coś odkrywamy i co przekraczamy i aktorzy i wszyscy twórcy mamy taką możliwość, że zaskakiwać samych siebie i przekraczać jakieś granice swoje ograniczenia i widzieć więcej nagle i w wyrwę w nowy Trzciel poszerzać granice to by poszerzać pole widzenia ponton nazwała nie jestem jakaś wielka obietnica w tym co mówić, że jesteśmy właśnie świadkami uczestnikami tworzenia się na scenie jakiejś nowej teatralnej formy nawet komedie w ich nadzieje w muzykach to muzyka jest niezwykle ważna w tym spektaklu to narzuca już tak jak powiedziałyśmy rytmy powieści Doroty Masłowskiej napisanej właśnie w rytmie hiphopowego poematu jak ta muzyczna warstwa wygląda NATO na polskiej scenie to chyba jest właśnie taki dość duży eksperyment ma didżeja właśnie w pięknych oczach jeszcze bardzo chcę się prawdziwego żywego didżeje, który jest z nami cały czas i to muzykę tworzy na żywo w tym, że to jest fantastyczne Michał Olszański dobrze mówię tak w dzielnicy bon Arka się zdarza mamy też wspaniały znanego pod pseudonimem ras bardziej start mamy też Schiller właśnie u bardzo lubimy używać ich prawdziwych imion i w tym, że to na hiphopowej myślach ani też były używane w prawdziwych zmian, ale my mamy też wspaniały 2 kompozytorów czy Piotra Kurka i Krzykach kaliskiego, którzy z nami pracują i jedno jest to ogromne wyzwanie dla wszystkich, bo to połączenie tych w różne siły no i Alain Touraine wywodzi się z dźwięków prosto bitów w związku z tym, które właśnie robi Michał i to rzeczywiście jest tak, że połączenie tych wszystkich sił mamy nadzieję da wielką jakość muzyczną tam w zasadzie w tym spektaklu muzyka jest non stop, jeżeli nie ma muzyki to jest jakiś dźwięk albo jest szum fal to miasto jest cały czas w pulsie i generalnie my jako ludzie jesteśmy cały czas musieli żyjemy biją na serce w związku z tym ta warstwa muzyczna on nigdy nie ciśnienia tylko tylko zawsze zawsze gdzieś na nas podprogowo uderza w nas pani Maria powiedziała, że odkryła w sobie hiphopową duszy jestem gotowa w CIT w UE jest pewna czy ich teksty hiphopowe Noto fajnie zrozumiałem go zaakceptowałem przede wszystkim polubiłem obejrzałem kilka filmów sobie na Netflixie, że tak po hip-hopie amerykański adres jakością, ale lepiej przyswajam, ale na to to już jest coś poszerza nieprawda ja nie jestem osobą mogę, więc zawsze warto się tak otwierać natomiast różne też tak 1 i najprostszym być może myśli, które których, na które się samemu nie wpadało przyjęła gra matkę i jej bohatera Kamilę Kamila Janika Janikowo chętni np. właśnie odkrycie tak prostej rzeczy, że mianowicie nie potrafimy się wspierać i jest jest dla ludzi te bardzo ważne to znaczy pewnie na tym zawsze wiedziałam prawda czy wiedzy, ale raptem tor tak mocna dociera właśnie, że nie umiemy wspierać swoich dzieci swoich mężów swoich przyjaciół z psami siedzenie pod sami siebie przede wszystkim chyba swoisty dobierze, więc to jest moje mój mówiło to by zdobyć jako matki Kamil Lenik kadrę oprócz tego jeszcze pewnie całe mnóstwo innych spraw, ale wystarczy na nią, mówi że że będzie jeszcze w trakcie takiej pracy nad literaturą, która jest literaturą znakomita i w której się kopie gdzieś tam w głąb, że zawsze się odkrywa jakieś rzeczy najprostsze, a najważniejsze w Aleksandra Popławska się uśmiecha czy też odkryła w sobie hiphopową dusze cieni musiałaby już miała takową w Berlinie oraz finansach to jest jakiś jest coś nowego torze, że ta muzyka też na nasz nasz DJ uczył się uczyć się teatru, a myśmy się uczyli pracować z nim i to, że ta muzyka nie ustaje takiego nie ustaje cały czas szum miasta jej i właściwie to muzyka podkreśla taki krwiobieg miasta i jego życie nawet nocą jedyne no i gdzieś tam podbijała też kozakom pustka samotność w tym wszystkim w pełnym my, bo momencie bohater, mówi że do 1 z ze swoich dziewczyn w tym momencie do Iwony rząd właściwie to chciałbyś tylko po prostu zakochać i nigdy nie jest nie doznał tego uczucia nikt tego nie poczuł i ich i tam muzyka w tym wszystkim jeszcze bardziej podbija chyba chyba tt czuły takie struny od nas bohaterach no proszę o każdym każdy z bohaterów mógłby to samo powiedzieć, a propos tej muzycznej strony to wstając innych ludzi Doroty Masłowskiej miał takie wrażenie wyobrażam sobie tak naprawdę, że żaden tekst mógłby wykonać również grecki chór na scenie kilka tysięcy zlotemu potem 9 tys dobry trop, bo mamy głównych bohaterów oczywiście, ale pojawia się też postaci, które gdzieś tam komentują, że są uzupełnieniem historii czy ty dobry krok w czynie lub będzie chóralne volvo w 2 o możliwe, gdyby wraz z Livorno 2 i zaśpiewał razem mamy taki chór wymagane jest wizja zderzy się wprawdzie wprawdzie bardzo dużo bohaterów, którzy nie są na scenie, ale jednak zaistniał w spektaklu właśnie o to w ogóle nie tylko zespół TR stoi za tym całym wydarzeniem, ale cały kolektyw wywieziono mieliśmy mówi, ale inni ludzie jest dużo innych ludzi jest ze świata kultury sztuki muzyki nie nabędzie z znamię Monika Olejnik w Lechii nie miał złudzeń zdecyduje o niespodziankę sławnych 9 TFI to nie polemizowali będzie, ale bardzo duże nazwiska to chyba bardzo trudno zapanować nad takim kolektywem czy nie jak ta praca wygląda pod tym względem no na pewno jest trudno zapanować nad tym kolektywem, ale ten kolektyw nie jest przypadkowe i myślę, że przez to jest łatwiej po pierwsze, są to ludzie rano pobierze są aktorzy, w których Sołowow kochani nic się do po nocach i można z nimi wspaniale, by pracować, aby jeszcze w przerwach przychodzą do Radia i w rezerwach przechadzał ryzykują Lwów był, ale przede wszystkim da się ci ludzie, którzy zagrali też nie są przypadkowi dlatego, że to z dołu myślę, że tutaj tak jak Dorota na pewno podejrzewam odpisała na jakich się istotne nasze przeżycia istotne dla siebie ludzi i to również Grzegorz do tego spektaklu zaprosił istotne dla siebie ludzi ważnych z różnych stron i różne chwili momentów nie są to ludzie przypadkowi tylko są to ludzie, którzy po prostu mieli się w tym spektaklu pojawić, bo to są ci inni ludzie no właśnie teraz odpowie za pani pierwsze pytanie w jaki ludzie Grzegorz przyprowadził ze sobą na próbę idą w górę, jakby i jak w jaki sposób pracodawca faktycznie tak jest, że polscy jest to jego zespół ukochany + 200 dwudziestym pracował kiedyś plus ludzie właśnie, w których zna i gdzie wszyscy inni ludzie do tworzenia kostiumów z tego co wiem zostali zaproszeni ludzie z zewnątrz też artyści artystki była taka odezwał TR Warszawa swego czasu, że są poszukiwani, korzystając z twojej nieobecności ktoś spyta jak te prace nad kostiumami również wyglądała psychologia postaci psychologię aktorów w postaci, wcielając to jest ważny czynnik głębszy takich prac not US zacznę od początku tego wydania to także część zmian taki pomysł, żeby to był kolekty w stworzył kolektyw 3 poza mną młodych fajnych osób, które ze mną współpracował przy tym projekcie którymi pomagają m. in . Adam Mazur, który jest mają o nowym nabytkiem asystentka bardzo dobry trwają tak bardzo Super dziewczyna, która mi bardzo pomaga, ale myśmy zaczynali także w liście jeździliśmy po mieście i trochę fotografowaliśmy przypatrywali się my się jak dużo czasu spędziłam, siedząc w supermarketach i oglądając ludzi i szukałam tej postaci, ale nasza praca zawsze polega na tym, że my ze sobą po prostu bardzo dużo rozmawiamy i nigdy nie jest tak, że ja sama przygotowuję kostiumy i przynoszą aktorom coś co jest gotowe tylko, że ten kolekty w tak naprawdę, których wendeta to jest także ten kolekty w to jesteśmy my, czyli naszedł, gdzie rozmowy na temat tego co chcemy zrobić chcemy zrobić ja mam jakiś pomysł i zawsze odbija się od tego co proponują aktorzy, jaka jest postać obserwuje próby i na tej podstawie wyciągamy wnioski po prostu rzeczywiście tym projekcie wyjątkowo szukaliśmy innych rodzin w sobie tak naprawdę to musimy postawić kropkę w premiera i innych ludzi w reżyserii Grzegorza Jarzyny z najnowszego spektaklu TR Warszawa już jutro 15 marca VAT-em studio przy wale Miedzeszyńskim Maria maj Aleksandra Popławska i Anna Fijałkowska były gośćmi kultury osobistej i opowiadały o ostatnich już naprawdę ostatni proszę państwa w przygotowaniach przed premierą bardzo dziękuję za to spotkanie za coś dajemy w UE, a kolejne po premierze okazję do obejrzenia spektaklu inni ludzie to od razu głosie m. in. dziewiętnastego 2003. 2004 . i 31 marca Marta Perchuć-Burzyńska do usłyszenia ciasnej forma Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: KULTURA OSOBISTA

Więcej podcastów tej audycji

POPULARNE

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj wszystkich audycji Radia TOK FM kiedy chcesz i jak chcesz - na stronie internetowej i w aplikacji mobilnej!!

Dostęp Premium

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
Przedłuż dostęp Premium taniej!