REKLAMA

Była dyr. Muzeum Narodowego: Ważniejsze okazały się instytucje z pustymi ścianami. Łatwiej je wykorzystać propagandowo

Połączenie
Data emisji:
2019-03-14 13:20
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
27:20 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
połączenie Getin Holding out in Igor trzynasta 22 Jakub Janiszewski przy mikrofonie ze mną w studiu dr Agnieszka Morawińska była dyrektor muzeum Narodowego w Warszawie w latach 20102018 dzień dobry dzień dobry pani doktor to była dobra decyzja ta rezygnacja prawie rok temu jedyna możliwa, dlaczego 1 mąż chyba jedyna możliwa, dlatego że mógł on tak jak pisałam w otwartym liście w nie miałam dostępu do ucha na ministra nie mogłem przedstawić sytuacji w jakiej znalazło się Rozwiń » muzeum w czasie naszej ostatniej rozmowy okazało się, że pan minister u wielu rzeczach nie wiedział w Melbourne pewnie, jakby wiedział to tu może wszystko byłoby inaczej no ale nie wiedział w każdym razie było mi przykro dlatego już nim przyszedł moment, kiedy właściwie to wszystko, cośmy w muzeum zrobili musielibyśmy zacząć rozmontowywanie ci n p . z jedynym sposobem, żebyśmy zdołali jakoś opanować sytuację finansową było zamykanie galerii, żeby zaoszczędzić na dozorze świetne i t d . nic by pan pracować 8 lat na tym, żeby wypełnić muzeum treścią i potem odcinać ludziom możliwość oglądania tego lotu tu raczej ciarki na listę państw założycielskich się pani uważa, że to było personalne polityczne co było u podsta w tej decyzji, mimo że może w proc jeżeli, jeżeli przyjąć zawałach z dobrą monetę to słowo mówił pan minister w czasie naszej ostatniej rozmowy no to tu chyba brak przepływu informacji w resorcie myślę, że bardzo się zaraziłam inny punkt też swoją publiczną wypowiedzią w czasie spotkania dyrektorów muzeów są w Cracovii, która się odbyła w 2017 roku rok wcześniej, na której pan minister Sellin przedstawił swoją wizję rozwoju i muzeów w Polsce i w tej wizji nie wspomniał ani słowem o muzeach narodowych od tych wielkich instytucjach, które były dziełem pokoleń, w których no zebrano cały jakiś mało, gdy skarb Narodowy ten depozyt Narodowy mówił o powołaniu 70 nowych placówek, więc wydawało mi się, że jeżeli ich ministerstwo ma ograniczony budżet to powoływać nowe placówki można wtedy, kiedy się zaspokoić te, które nie istnieją i to nie, w jakich ich w fantazjach mnie w i przesadzi i potrzeb tylko w oparciu o podstawowych sprawach takich jak np. bezpieczeństwo zbiorów magazyny i udostępnianie przecież po to, po to zbieramy te dzieła sztuki czy rzeczy mocnym Novum w tym pamiątki kultury, żeby w, jaki sposób je udostępniać na atuty okazuje się, że ważniejsze są instytucje, które mają puste ściany i dzięki temu będą łatwiejszym takim obiektem propagandowym bobu zbiory zobowiązują, a z takim pustym muzeum można tu rozmaite rzeczy zrobić no właśnie do Łeby po odejściu pani udzieliła takiego dużego wywiadu w 2 tygodnikowi, gdzie padło takie sformułowanie, że panowie Gliński Sellin z wielką satysfakcją mówią o tym, że powołali 70 nowych muzeów w tym 20 ministerialnych nie wspominają tylko, że większość z nich jest potrzebna społeczeństwu jak piąte koło wozu jak pani zdaniem wygląda na to zapotrzebowanie na muzeum społeczna to co znaczy, że piąte koło wozu jak to w ogóle rozróżnić co jest piątym kołem wozu ocenił w tym w 2 pan moją naprawdę to tutaj może fakt, że mam tyle lat ile mam i że pamiętam bardzo dobrze czasy, kiedy inni resort kultury był w resorcie MON propagandy i trudno taką ręczną można powiedzieć dyrygent chóru jestem na to bardzo wyczulona i myślę, że w no nie jest konieczne tworzenie w ogromnego muzeum historii Polski w momencie, kiedy nie ma miejsca muzeum wojska i nie ma miejsca muzeum narodowe w Warszawie, który ma zbiory, które doskonale i historię Polski ilustrują ip, z którego zbiorów można zrobić każdą wystawy nie mamy Michała anioła nie mamy Leonarda nie mamy Rafaela, o którym marzy pan dyrektor Miziołek natomiast można zrobić każdą wystawy historyczną z dziedziny antropologii kulturalnej w każdą z każdą tezę można wyrejestrować, ale tych rzeczy są w magazynie no, a my będziemy mieć nowe muzea pani pani następcy Robert Niedziałek chyba pani odpadł z decyzją o zwolnienie Piotr Rypson pytano mnie jestem ostatnią osobą, której by wypadało recenzować się pana prof. Niziołka jednak pani zrobiła na Facebooku gry no mam na Facebooku na moim prywatnym kończy jednak z zalanych pól, że bardzo mi przykro, że muzeum pozbywa się bardzo wysoko wykwalifikowanych i bardzo wybitnych osób się jednak o muzeum oraz z muzeum świadczą pracownicy i że pozbycie się w Piotr Rypson ma, który nie wiem czy państwo wiedzą, ale ma zupełnie niezwykły zasób wiedzy i dokonań, ponieważ jest z wykształcenia archeologiem śródziemnomorskim ze specjalnością w Faras Collins doktorat robił z poezji barokowej no, a zajmuje się przez bardzo wiele lat nowoczesną sztuką dizajnem jest autorem mnóstwa wystaw książek wykładał na bardzo wielu uczelniach zagranicznych proszę pokazać drugą taką osobę w latach, ale z drugiej strony to jest decyzja decyzja wzorami działka jest decyzją taką spodziewaną to znaczy to jest dość naturalne, że nowa dyrekcja kształtuje swój swoich zastępców swoje kierownictwo po swojemu prawda, że przyjmuje ludzi, z którymi jest po drodze nie wiem to znaczy to by tak zrobiła przekaz do muzeum narodowe tak tylko, że różnica jest taka, że ja przyszłam do muzeum Narodowego w momencie, kiedy do muzeum było w kompletny Rusałce i kiedy miałam za zadanie jakoś je my obstawić z powrotem na tory i do tego nie byli potrzebni moi współpracownicy, ale no te zabiegi były można powiedzieć minimalne natomiast pan prof. Niziołek dostał muzę, który działa jak naoliwiona maszynka tam wszystko było na swoim miejscu, ale czy twoją pani powiedziała, że właśnie zaczynała rozsypywać zaczyn, choć nie jest już pan maszynka zacięła się krztusi Elmar zmian w braku pieniędzy chorym maszynka zacięła się krztusić braku pieniędzy ale, ale wystarczyło zwiększyć budżet, żeby wszystko było w porządku poza tym tam nie było błędów natury w mur organizacyjnej nie było zbyt chłodno no no przecież pan wie, że chociażby takie działy jak promocja 33 w marketing działały wzorowo byliśmy wzorem dla po bardzo wielu instytucji w pani zdaniem z czego wynikała ta być może opowiedzieliśmy o tym, że być może to jednak nie jest personalny zresztą w oświadczeniu ministra kończy pani zdecydowała zrezygnować raczej mówiło o żalu, z którą się z panią nocnych, tym bardziej się dziś wie, że gminne, jeżeli tak było ocenione muzeum pod moim kierownictwem, dlaczego trzeba je, gdy film skasować przemodelować właśnie to jest dobre pytanie czy ma pani poczucie, że muzeum narodowe jest w tym momencie czy zawsze było 308 lat instytucją niedocenianą mam wrażenie, że muzeum narodowe było instytucją niedocenianą bardzo bardzo od bardzo długiego czasu oraz zwolnienie z honorem co to znaczy moment, kiedy jedno po pierwsze, prof. Lorenz, który wprawdzie z szczycił się od znaczeniem budowniczego Polski ludowej jednak bardzo często stawał władzom okoniem i wiadomo było, że nie wszystko można z nim zrobić wobec tego był taki kochany nielubianym itd, a potem hymnu potem powstał zamek królewski, który nim powstał w plus z muzeum Narodowego Muz obiekt wraz z mównicy muzeum ocalili przechowali jako nowa instytucja bardzo mocno w tym momencie przejął taką dumną atrakcji atrakcyjność był tym feniksem, który powstał z popiołów no i muszą sobie gdzieś tam było o nim przystało na innych dziwnych tu być na trasie dom delegacji zagranicznych przyjeżdżających do Polski zostało ono na marginesie i cały mój wysiłek i wysiłek moich kolegów ma w tym przede wszystkim Mateusza Labudy był polegał na tym, żeby to muszą z powrotem dociągnąć pod palmy, żeby się znalazło norma na głównym szlaku na trasie, a teraz Mateusz Labuda rozumiem wyciąga podpalone muzeum Warszawy w muzeum Warszawy wyciąga na środek rynku do palmy ma za daleko, ale na rynku jest bardzo dużo osób, które dotąd nie wiedzą, gdzie tam jest wejście, więc niech, więc może z czasem jak bardzo wierzy w Mateusza Labudy, ale pani cel taki długofalowy, ale był, jaki to znaczyć, jakiego rodzaju muzeum pani oczekiwała, czego pani chciała tym typom instytucji chciałam, żeby to było nasze muzeum, żeby każdy warszawiak i każdy Polak wiedział, że to jest nasze muzeum, że w nim jest nasza historia nasza kultura, że w nim się dzieją ważne rzeczy, że Geraldine muzeum wchodzi w jakąś dyskusję bardzo ważną zależało mi na tym, żeby zaczynać wcześnie to znaczy, żeby zainwestować w dzieci i wydaje mi się, że na tym stole pomysł programu muzyką dawną wszystko tak na tym polu chyba muzeum miało ich dom może jeszcze ma nadzwyczajne dokonania tak się to bardzo bym chciała żeby, żeby to było w jaki sposób kontynuowane, w czym nie ma pani poczucie owo będących rozmawialiśmy wiele lat temu jeszcze sprzed to w taki wywiad z 3 z objęcia przez panią świat jak twierdzą niektórzy, któremu zawdzięczam to tylko dlatego gdy ulegli Francuzom jak wieśniacy, a czemu tak jakby ktoś mógł pomyśleć też tam rozmawiali o tym co byłoby naturalnym punktem nas następującym po Dyrekcji zachęty pani sama powiedziała, że pewnie dyrekcja muzeum Narodowego, ale też nigdy nie zdarzy to nie jest nigdy żadna kobieta dyrektorem muzeum Narodowego w Warszawie nie będzie on był długi pas z pań rozwijała tę myśl rok później, czyli rok później się okazało, że jednak pewien co niemożliwe staje się możliwe, ale pani wtedy powierza inną rzecz, która siedzi się wydaje dużo ważniejsze mianowicie powiedziała pani, że muzeum narodowe to jest straszliwa zgnieciona instytucja, która po to, żeby wyjść na prostą potrzebuje czynu Narodowego i rozumiem, że poszli ze zdarzeń nie nastąpił ten czyn nie nastąpił w, ponieważ wszystko to co mam udało mi się zrobić muzeum to było już tak, by ministrom Uros wewnątrz tylko w błąd w ich gospodarowała w tym co miałam to co jest potrzebne muzeum przede wszystkim to są duże profesjonalne magazyny bez tego muzeum dalej nie mnie nie pojedzie to co jest bardzo potrzebne to jest profesjonalna przestrzeń do wystawiania grafiki fotografii rysunków no coś w rodzaju takiej licencji do dużej pracowni położony na przestrzeń wystawowa no i to co słyszy z przerażeniem czują, że mu muzeum będą rezygnuje z działania w zakresie sztuki współczesnej wydaje mi się to strasznym błędem zresztą na całym świecie te instytucje, które kiedyś stawiały sobie jakąś granicę powiedzmy galeria narodowa w Waszyngtonie i zbierała przyjmowała do zbiorów tylko dzieła artystów, którzy umarli co najmniej 25 lat wcześniej w tej chwili MUM galeria ma nowe skrzydło wystąpił punkt zbiera sztukę najnowszą, ponieważ okazało się, że jeżeli się nie zbiera tak powiem po drodze to jak się chce uzupełnić zbiory np. właśnie takie 25 lat do tyłu co się okazuje niemożliwe, dlatego że sztuka współczesna my uzyskują ogromne ceny i mur może nie wszyscy państwo sobie zdają sprawy, ale w Polsce jest w momencie, kiedy skończył się mecenas Królewskim skończyły się zbiory sztuki w zagranicznej także w rytm przez 19 wiek im u nas nie kupowano nic z liczącej się sztuki światowej będziemy nie mamy obrazów impresjonistów nie mamy obrazów post impresjonistów nic nie mamy z tych rzeczy i t d. kontynuujemy ten okropny błąd, dlatego że nie mają nic z tych rzeczy muzeum narodowe zapłaciło za to cenę, bo nie było tym muzeum, które posiadało hity, gdy ten rytm dzieła, które były podniecające interesujący to za chwilę wrócimy do rozmowy z 1337 LO włączenie ich różni od dziur aż 1342 Jakub Janiszewski przy mikrofonie ze mną w studiu dr Agnieszka Morawińska była dyrektor muzeum Narodowego w Warszawie rozmawiamy o tym co rusz się przez to 8 lat pani Dyrekcji muzeum wydarzyło rozmawiamy też o tym co się wydarzyło po odejściu, ale zatrzymaliśmy się na takim stwierdzeniu, że muzeum narodowe w Warszawie jest instytucją jednak dość nieszczęśliwą traktowaną po macoszemu i w zasadzie potrzebującą to są pani słowa warto się, więc otrzymać czegoś na kształt czynu Narodowego co by to miało oznaczać w praktyce wymóg znamy tu z historii, ponieważ muzeum sztuk pięknych przez moment nazywany muzeum Warszawy przez blisko 100 lat błąkał się bez mrozu siedziby i tym czynem Narodowym było stworzenie projektu muzeum Narodowego w Warszawie w Alejach Jerozolimskich co było wynikiem od uzyskania przez Polskę niepodległości i właśnie w tym czynie uczczenia niepodległości Polski powstał ten gmach powstawał bardzo długą także został otwarty w 3008 . roku już wtedy to za mało już wtedy był za mały poza tym był projektowany 20 parę lat wcześniej 20 lat wcześniej chyba bez specjalnej świadomości funkcji muzeum, więc n p . nie miał magazynów w ogóle, ale ich nie ma i rytm utworów po wojnie zostały już są w zaadaptowanej piwnicy muzeum ma prowizoryczne magazyny no jak wiadomo prowizorki trwają najdłużej, więc to jest jedyna jako taka przestrzeń na magazyn muzealny i to się mieszczą obraz, ale np. muzeum ma ogromne zbiory mebli w IT meble są w składowane w takim nic w wynajętej przez moich poprzedników w chwili byłem w taki boom w dni od nich przepraszam bardzo w Tarczynie w willi zbudowanej przez pewnego dentysty, która ma salon sypialnię kuchnię łazienkę 1 łazienkę drugą, a nawet ma sporą powierzchnię, ale n p . ma schody takie, jakie są w prywatnym domu, a tam znajdują się szafy gdańskie fortepiany w tym komody ogromne gabaryty i jeszcze takim takimi obiektami trzeba jakoś się opiekować, więc np. wchodzi proces digitalizacji trzeba zrobić fotografię tym wszystkim obiektom po pierwsze, wyjazdy ekipy do Tarczyna są dość siły zawsze skomplikowane po drugie w nocy między tymi obiektami bardzo trudno manewrować w inny magazynu muzeum ma w Otwocku wielkim w koło Pałacu są takie do tendencję od dawna w budynki gospodarcze i to zostało adoptowane na na magazyny m. in . ze zbiorów wzornictwa muzeum poza tym, że sam uzbierało to jeszcze przejęło cały i takie archiwum całe zbiory w inny były w Instytutu i WTI Instytutu wzornictwa przemysłowego w Deloitte znasz ogromne bogactwo, ponieważ akurat w to co się wydawało kiedyś na takim śmietnikiem stare telewizory i tego to w tej chwili budzi najwyższe zainteresowanie no ale z tego wszystkiego zdołaliśmy zrobić 1 niewielką galerię, a tych rzeczy jest w masce no i bardzo byśmy się chcieli tym pochwalić no i co czy właściwie można powiedzieć, że ta pani praca, którą pani widziała jak to dobrze jeśli dobrze powtórzę i cham Prostak też powinna być kontynuowana, bo to trzeba by dobudować nowe mury, w których należałoby cały ten nie należało dobytek umieścić w przyzwoitych okolicznościach, bo mój plan idealny był taki, że mieliśmy już w rynku umówionego takiego bardzo wybitnego specjalisty i do zrobienia czegoś w rodzaju takiego audytu przestrzeni celów i zasobów muzeum w bo w dni no w potrzebach trzeba by ustalić co jest potrzebne i co cieszy powinno znajdować im ciągle jesteśmy budzeni przestrzenią po muzeum wojska, ale ja pierwszy raz o tym, usłyszałam jak przyszłam na studia w lat temu Chełm 60 blisko i dotąd i dotąd właściwie jesteśmy dokładnie w tym samym muzeum w radiu puszczają to znaczy go muzeum wojska się wyprowadzić jak będzie miało, gdzie na razie nie uznaje się łopata to została wbita no i ich styl, gdzie ma być przestrzeń na wystawy czasowe, gdzie ma być takie miejsce, gdzie można, by naprawdę korzystać ze zbiorów graficznych ze zbiorów fotografii z tego wszystkiego co nie może być się stale pokazane to jest przecież 90 % zbiorów muzealnych w te, które nie mogą stale wisieć na ścianie, a są ciągle potrzebne oczywiście proces digitalizacji film będzie ułatwiał korzystanie z tego w sieci no ale zawsze będą ludzie, którzy będą chcieli zobaczyć tak naprawdę no i to wszystko we wszystkie klocki trzeba było jakoś poukładać i zależnie od tego programu w zbudować nowy gmach podbudować, gdy część pod dziedzińcem muzeum także, by im ono miało wejść tak jak jest potrzebne, żeby nie było kolejek w szatni, żeby nie wyszedł z muzeum nie musiało zamykać w sob 12 wysta w, bo nie mieszczą się w pantoflach ale kiedy mówimy, a propos, kiedy mówimy o nowym gmachu to mówimy o rozbudowie tego, który istnieje obecnie odciął działkę, która zbliżyła się urządzeń tylko kto tak tak tak tak to znaczy nowy gmach przy książęcej, by przestrzeń recepcyjne, a pomoc dziedzińcem i muzeum wojska, które mogłoby być przestrzenią na wystawy czy właściwie cały budynek przejęty przez muzeum narodowe razy 2 i może wtedy można, by trochę odetchnąć tak to tak kaktusa jeszcze w tym nie mieszczą się magazyn do magazynu rozumiem jeszcze osobna inwestycja jest nie znaczy myśmy mieli już nakręcony w możliwość ich słów nikt z zakupu 1 z magazynu profesjonalnego w Konstancinie jest dobrym dojazdem, który miał być dla nas specjalnie wyposażony, ale w tym momencie w ministerstwie narodził się projekt magazynu centralnego w no i ten nasz pomysł został już ku mojej rozpaczy storpedowany, ponieważ magazynu centralnego nie widać poza tym co to znaczy centralny magazyn skoro w nim 90 % przestrzeni byłoby potrzebne dla muzeum Narodowego w Warszawie, bo takie są proporcje zbiorów, więc firmom, by móc, owszem, możemy w naszym magazynie kogoś tam ewentualnie przyjąć, ale nie, że to jest centralny magazyn, w którym jesteśmy lokatorem mając największe zbiory poza tym zapowiedzieliśmy przed informacjami, jeżeli muzeum ma być sensowną instytucją to te zbiory będą rosły, a nie malał tak, tak więc centralny magazyn też zrobił się w przyciasne już na samym początku remontu to w wierszu ostatnie można do końca świata planować duży przynajmniej w 1 momencie to muzeum było w optymalnej sytuacji przed jak pan widzi mi może w MOK już siedzieć w fotelu i z loży obserwować co się dalej dzieje z tym ciągle bardzo przejęta w no właśnie zgłaszali się ze stanem drze w na pewno była dobra opcja w takim razie z odejściem dobra były już mogą nie zna, bo one też się to tak skończyło w głównym tak tak tak mój kontrakt tak kończył się z końcem roku film z tylko troszkę go sobie skróciła no a, a myślę, że musi być ktoś Home bardzo młodych z ogromną energią i z jakimś inie wiem musi trafić na szczęśliwy moment, kiedy ktoś we władzach zrozumie, jakim ubrać, jaki potencjał ma to muzeum i ich i zechce ten potencjał uruchomić, ale właśnie też zostaną w taki groźny w tym potencjałem, w którym pani mówi John w tej chwili najbardziej ziemi, jeżeli powiedzieliśmy sobie, że w dziewiętnastym wieku przegapią moment, kiedy dałoby się gromadzić te hity, które tak świetnie w tym momencie chodzony rozmaitych aukcjach, które są oglądane, które można pokazać jako te nasze perły z kolekcji trzeba by rozumiem stworzyć inną narrację na temat innych pereł, które ma muzeum żony swoich list do Tuska, czyli wschód pub myślę że, zachowując proporcje są tym czym w obiegu światowym są impresjoniści tym w obiegu polskim jest nasza tzw. młoda Polska do także jesteśmy my po prostu oni zrównani w naszych zbiorach sztuki polskiej i ona budzi pewne zainteresowanie i ma wzbudzać coraz większym mnożnikiem rozmawialiśmy wiele lat temu pani mówiła Polska sztuka dawno z punktu widzenia światowego rynku nie istnieje zaczęła istnieć zapisy z punktu widzenia światowego rynku absolutnie nie, ponieważ jej na rynku nie ma, a jeżeli się po pojawi nie wiem 1 koślawe obraz znaku w drugim końcu świata to by go natychmiast musimy kupić bo, bo to jest Polonicum Ion musi musi być w Polsce, czyli kontynuacja myśli prof. Lorenc trzeba ratować zbiór nie Lorenc aż tak nie myślał neonu w nie wiemy o miał 3 ogromne zasługi, a również inną parę grzechów na swoim NWR, kto ich nie ma w, a jest wielu takich, którzy zasług też nie mają Ależ to nie jest tak, że właśnie, dlatego że Polski bierze muzeum narodowe w Warszawie właśnie ma głównie tą sztukę polską to właśnie przez to jest niedoceniany w muzeum Narodowym w Warszawie mamy kompleksy, bo chcielibyśmy mieć Leonarda jak długo nie będziemy mieli o tym nie będzie to pełnowartościowe znani będziemy go mieli to już możemy sobie w ich już od obiecać im nowych technologii tak jesteśmy dobrej sytuacji w Cracovii z lombardu w no ale to, by było na tyle nie mamy nic się nasza galeria sztuki obcej jest naprawdę obcej nie lubię tego określenia, ale sztuki Europejskiej jest wspaniała do końca osiemnastego w wieku lat potem dobranoc i potem już już to się rozjeżdżają właśnie właśnie na tym polega ta o tym, brak symetrii w muzeum wsi to drugie piętro budynku któreś zamienili sztukę dawną wielkich Mistrzów nie jest kontynuowany na poziomie pierwszego piętra żyje wyłącznie sztuka Polska, bo takie są zbiory w musimy kończyć tak wpół drogi, czyli dokładnie tak jak pani skończyła tę wpół drogi serial z końca prace nad muzeum Narodowym w Warszawie dziękuję bardzo dr Agnieszka Morawińska była dyrektor muzeum Narodowego w Warszawie w latach 20102016 była państwem moim gościem 1355 dziękuję do widzenia, ale on włączenie ich recykling Olsztyn 2 Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: POŁĄCZENIE

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu! A w promocji Black Friday obowiązuje prawdziwe 50% zniżki!

KUP TERAZ 50% taniej

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA