REKLAMA

Marina Abramović w Toruniu

Andymateria
Data emisji:
2019-03-14 14:40
Audycja:
Czas trwania:
13:27 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Andymateria o zahacza my dzisiaj o sztukę feministyczną w gronie Anda Rottenberg historyczka krytyczka sztuki kuratorka wystaw i redaktorka Radia TOK FM, gdy Towarzystwo zaczniemy od Ewy Partum czy od pożegnania się stało prawie równocześnie właściwie nie wiadomo, czego zacząć, ponieważ właściwie obie artystki wpisują się w ten sam nurt sztuki może od Karol liczni będą one były starsze, a zmarła 6 marca 6 marca, czyli tuż przed dniem kobiet to wybitna powiedziałabym Rozwiń » nawet artystka, która ma zapisało się też lepiej w sztuce amerykańskiej potęgi światowej jako osoba, która otworzyła w dość rozległy obszar eksploracji sztuki kobiet z użyciem ciała własnego przede wszystkim ona otworzyła sztuka na ryczałt może bardziej słuszne byłoby, żeby powiedzieć, że one odebrała w sztuce własne ciało, ponieważ uczyniła je podmiotem przestała być jej ciało ciało, kiedy ona zresztą to już eksponowała w cyklu w cyklu Olimpia pozew podjął, wzorując się potem długi potem długi ciągnący się szesnastego wieku w, a serial Wenus, czyli modelka i powabna będąca przedmiotem westchnień, a przynajmniej przyjemności męskiej od Tyc Jana czy nawet oddzielić imiona zaczynające od kończących teraz niedawno na jakiś czas temu dziewięćdziesiątych latach na tym co zrobiła Katarzyna Kozyra od antyku poczynając, a nie źródłem tych dojrzale mówi o tej o tym, że model, że nie ma modelki nie ma tożsamości modelki jest jej wcieleniem on jest obiektem przedmiotem, a nie podmiotem Otóż Karol dziś nie mam już w UE w swojej wersji Olimpic kiedy, którym była też w ruchu był performance zrobiony z Robertem lisem i sześćdziesiątych latach już wówczas u podmiotowi latem Olimpia u podmiotu mówiła w odwróciła role przestała być modelką stała się autorką właścicielką tego działa w decydującą o nim i o tym w jaki sposób ono jest prezentowane, czyli uderz w oszczędzaniu energii zużył tak chcieli mówiąc krótko u obecnie biła się we własnym ciele jako artystka, wskazując na poniedziałek na dzieło sztuki Phenian do tych przy okazji chętnie się czegoś nauczyć to była pierwsza kobieta artystka prekursorka tego od uzyskania ciało jedno z pierwszych tak no dla SLD teraz nie przypłynęły do przedmiotu uczynił, a takie próby były czynione, a David był on dość dawna, a w rozmaity sposób, ale nie manifestacyjnie graczy były gdzieś zawarty w sposobie funkcjonowania różnych artystek jeszcze w latach trzydziestych, ale żadna z nich nie uczyniła z tego manifestu Kalisz niemalże gęstego manifest to znaczy, że artystki, które później czy to w performance czy na różne inne sposoby używały działa jako narzędzie sztuki swojej podmiotowego zaznaczam podmiotowego nie narzędzie, czyli przedmiotu typu Marina Abramowicz np. czerpała z dorobku Karolina Abramowicz troszkę inne podejście dla niej Stalina gość nie była była oczywistością ona pracowała nad dyscypliną swego ciała i granicami jego wytrzymałość ms jeśli chodzi o Kalisz nie mam one nie ukrywała, że działy naczyniem przyjemności seksualności tylko na moich warunkach żyć tak po to, ja sobie swoją seksualność sama organizuje czy sama ją sobie daje Niejestem przedmiotem czy przy czyjejś seksualnej przyjemności, więc tutaj też inny kierunek został przez kary jeśli mam wyznaczony był natomiast doprowadzony do rzeczywiście radykalne granic ja już dom pomijam jej akcje w surowym mięsem w Brzezinie surowych kurczaków lecytyny jako namówię ciało jest jak Flesz po ciało w man w języku angielskim będą one znaczenie w body i Flesh Flesh, czyli umiejętność nic one podkreślała też miasto i biologię w głowę, ale tak naprawdę zostać zapamiętanym weszła do historii przez jej ono relatywnie późno jak na jej początek jej kariery, czyli najem i Interior skoro, czyli wewnętrzny rozwój do butelki performance, które one zrobiła w 1975 roku o wyszłam najpierw owinięta w prześcieradło jak wiele do prześcieradła okazało się, że ma fartuch na sobie wiele tych faktów posmarować się błotem w Essen na pozycji modelki, bo one też kiedyś była modelką mającą, jakby pozować, ale na rozstawionych nogach i wyjęła z waginy zwój tekstów 2 tekstów krytycznych na swój temat i zaczęła je czytać, a w, którym to było rok siedemdziesiąty piąty na jaw dzieli dzisiejszy ludzie obrażają zmierza w bardzo poważnie mówię, a co dopiero w latach sześćdziesiątych ktoś nazywał ów wewnętrznie żony krytycyzm w smak przy okazji niezłe poczucie humoru w tak, dlatego że one w wywiadzie stale przekraczał jakieś tabu związane z, a obecnością na gości i działa i seksu w galeriach np. zrobiłem w Belgii Serie, a na performance ów bardzo wymagające też ogromnej siły, ponieważ pozwalała się zawieszać od sufitu, a w taki rodzaj uprzęży, jaką stosują, a leśnicy kiedyś wspinają na drzewach zawieszono na sznurek w jakiś rodzaj uprzęży i pociągają sznurki w rundzie malowała ogromny obraz bujając się także, by dosięgnąć z tej pozycji każdego narożnika ego Brand, by stworzyć kompozycję jak to się mówi PS lalki z legend różnić to znaczy sięgać tak dalece rozbudowaną jak daleko mogła do niej dosięgnąć, pokazując przekraczanie limitów, jaką daje też jej ciało w głowę, więc lepsza też ekipy w taką książkę, która w się nazywa sezon ona była wielką malarką wam go kto dopiero była wielka malarka i opieka się nie wspominając, ale też jej droga twórcza polegała na tym, że one właściwie stale trafiała do środowisk Rosja dających modele sztuki MF, a w Ameryce w i większy zniszczyła meczy stawkę tłumaczy stawkę Towarzystwo autorzy Actionu Belgii Ełk środowiskami w jego łożu Chojna Fluxus, w którym było bardzo mało kobiet i ono trafią do tych środowisk słowa o losach dzieci ich ranny mówiąc dobrze wy tutaj mówić o tym, a ja chcę powiedzieć o swoim problemie nawiasem mówiąc jest pewnie 1 z tych artystek, które sprawiły, że to, że dzisiaj nikt nie kwestionuje już faktu, że sztuka robią kobiety coś co wydaje nam się taką oczywistą rzeczą przynajmniej w naszym kręgu kulturowym, ale to nawet nie chodzi o to, że kobiety lubią sztukę tylko o tym, że reprezentują kobiecość jako kategorię, która domaga się równych praw do wszystkiego w to już jest chyba drugi krok, bo pierwszy to było to, że w ogóle jakaś kobieta coś robić wiemy, że przed wojną był różnie bywało no tak tak różnie bywało może znowu będzie różnie, ale przypomnijmy, że Kalisz nie ma to jest jej twórczość jest jednak kamień milowy na drodze do ngo PL wyzwolenia się kobiet w męskiej dominacji i ten oto sposobem zgrabnie przechodzimy do Ewy Partum Ewa Partum miała trudniej, ponieważ działała za czasów komuny teoretycznie jedno w epoce gierkowskiej głównie, które umownie mówiąc umiała rozróżnić czy zmiękczyć ramy tego komunizm chcieli pokazać jego ludzkie oblicze pozwalała na kontakty międzynarodowe, czego oczywiście polscy artyści szczególnie nurtu konceptualne do tych natychmiast skorzystali w ale też trafiłem na czas a kiedy ten koncept dualizm w Polsce był na wznoszącej się wali równolegle z tym co się działo na świecie, więc one z tego skorzystała, podnosząc kwestię kobiecości Natalia ldl i Ewa Bartnik, kiedy rozpoczęła dyskurs feministyczny w obrębie sytuacji w Polsce również, włączając się w międzynarodowym nurt sztuki UE i efemeryczny, bo wówczas TBL, a artyści tworzyli takie egalitaryzm ne UE czy horyzontalny więzi artyści z całego świata, komunikując się bez pośredników bez pościeli, a nawet galerii i galeria adres, którą prowadziła równolegle przez jakiś czas, a potem tylko w Łodzi równolegle w Warszawie wcześniej to Wa Lu wyliczone, w jakich konceptualnej galerii, bo była w mieszkaniu, ale Ewa starała się skoncentrować uwagę na tym, że ona tak galeria Street w tej w mieście Łodzi przy Piotrkowskiej jest tym centrum świata, a ponieważ one tam działo robiłem chyba troszkę coś takiego jak Józef Robakowski Noll troszkę inaczej, ale oczywiście to był ten sam nurt mający rozmaite przykłady wówczas było bardzo dużo takich galerii, a w tamtym czasie niektóre Globy nadające niektóre nieistniejące nazywany nieistniejącym już było biuro poezji Andrzeja war to my i był Andres Ewy Partum, która zrealizowała się w nim jako artystka, ale realizowała się z nim w nim też jako a gdy osoba, a wpływająca na dzieje sztuki i wymyśliła przed 1007 . roku np. pierwszy otwarty festiwal filmowy filmów o krótkich, który teraz galerii studio został powtórzony i miałem należy mieć nadzieję, że w przyszłości będzie to festiwal imienia Ewy Partum i będzie powtarzalną impreza, dlatego że wydobywa potencjał zupełnie nieznany z zewnątrz i Bob będący poza rynkiem filmowym i te przegubowe instytucjonalnym resztę galerie działały na zasadzie poza instytucjonalny, o czym niedawno państwu opowiada byśmy w galerii studio twórz padł przed chwilą 8 marca dokładnie otworzyły się wystawa z udziałem artystki zresztą otwarcie się odbyło do 2 czerwca można zobaczyć się Ewa Partum moja galeria jest ideą archiwum galerii adres, czyli rekonstrukcja nurtu niezależnego w bardzo ciekawa i świetnie udokumentowana wystawa, która pokazuje nie tylko twórczość osobistą, a Ewy Partum, ale też właśnie tej taniej drugą działalność, niemniej z zarządem, a mniej znaną polecamy tego w Warszawie Ewa Partum galeria jest ideą galeria studio, a my spotkamy się za tydzień w czwartek po czternasty 40 Andy Rottenberg i Anna Wacławik-Orpik Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: ANDYMATERIA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POSŁUCHAJ RÓWNIEŻ

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

TOK FM Premium 40% taniej. Radio TOK FM bez reklam, podcasty z audycji i podcasty tylko dla Subskrybentów.

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA