REKLAMA

System nauczania jazdy na rowerze w szkołach wymaga gruntownej zmiany

Skołowani
Data emisji:
2019-03-16 15:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
11:53 min.
Udostępnij:

Kampania Edukacja Rowerowa 2.0 skierowana jest do uczniów, rodziców, nauczycieli oraz osób którą chcą zmienić edukację drogową w szkołach.

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Krzysztof Woźniak przed mikrofonem audycje skołowani dziś proszę państwa porozmawiamy o edukacji edukacji rowerowej edukacji rowerowej najmłodszych, ale nie tylko, ale nie tylko w Lublinie w studiu Radia TOK FM jest Aleksander Wiącek Fundacja mobilności aktywnej oraz koordynator kampanii edukacja rowerowa 20 dzień dobry na bytomskich edukacja rowerowa w 20 i dlaczego 2020, dlatego że stwierdziłem, że skoro obecny system to jest można powiedzieć jakiś punkt wyjścia do tego Rozwiń » wszystkiego co mam w rzeczywistości edukacyjnej grze niech będzie 20 jako taki kolejny krok ulepszony tego co już się funkcjonuje no i może taką nadzieję, że nie trzeba będzie w przyszłości robić 3040, bo może się w ramach tego wszystkiego kiedyś uda doprowadzić do tego, czego oczekujemy czy do stworzenia takiego prawdziwego systemu edukacji rowerowej w Polsce dla dzieci dla osób dorosłych coś, czego w tej chwili niestety bardzo mocno w Polsce brakuje no to już też trochę powiedzieliśmy o tym, jaki będzie cel całej kampanii, czyli poprawić jakość edukacji rowerzystów najmłodszych w szkołach, ale tylko w szkołach w założeniu chodzi tu oczywiście wszystkich rowerzystów, bo mamy tutaj Przybylski grupy szkolne, które są główną grupą docelową, ponieważ jest to najlepszy okres na edukację nie tylko rowerową, ale w ogóle transportową komunikacyjną natomiast mamy też coraz większą grupę osób dorosłych, które kupują rower Maćka po bardzo długiej przerwie po kilku kilkunastu latach jeżdżenia, a świat się zmienia infrastruktura się pojawia i bardzo często niestety często osoby nie wiedzą jak bezpiecznie jak asertywnie dziś po ulicach my dla nich też taki system powinien zostać stworzony, czyli tak, podsumowując cel jest poprawa edukacji rowerowej nie tylko w szkołach, czyli do kogo skierowana do uczniów jak najbardziej, ale też do rodziców nauczycieli do wszystkich rowerzystów w zasadzie do wszystkich przyczyny to co pan także ten cel taki główna zmiana ta poprawa jakości to przede wszystkim musi się objawić w zmianie systemu szkolenia w Polsce, czyli nie jest taki proces, który możemy zrobić w ciągu 23 lat, nawet jeżeli byśmy non-stop, gdzie siedzieli robili szkolili tych rowerzystów dochodzi też zmianę systemową, czyli wprowadzenia tego do systemu szkolenia do podstawy programowej zabezpieczenia środków finansowych, a to edukację także mówimy po takiej kampanii, która naprawdę jest, by rozkodować jak to w Polsce wygląda na długie lata z takim założeniem, że uda się doprowadzić takiego systemu jak działa chociażby w Holandii, gdzie w zasadzie nie ma coś takiego gada jak edukacja rowerowa, gdyż wszyscy od małego z rodzicami jeżdżą na rowerach, a więc potrafią dorobić jedynym takim wyznacznikiem jest egzamin holenderskiego ruchu drogowym, czyli sprawdzeniu umiejętności pod oceną nauczycieli czy też opiekunów, którzy stoją na skrzyżowaniach i patrzą jak to dzieci się zachowuję to możemy szukać wiele przykładów z zagranicy chociażby we Francji teraz jest wprowadzany tak bardzo duży plan w ogóle poprawy bezpieczeństwa na drogach, ale też plany rozwoju ruchu rowerowego niezgodnie z tym planem właśnie dzieci bodajże po skończeniu szkoły podstawowej wszystkie dzieci będą miały czy też rodzice będą mieli pewność, że dzieci potrafią jeździć na rowerach u nas trochę tego brakuje jak rozumiem, żeby to była taka ogólna taka masowa przekazywana wiedza tak oczywiście tutaj cały czas wracamy do kwestii tego co ma w tej chwili, czyli do karty rowerowej do tak jak to wygląda w ramach zajęć techniki podstawowy problem jest taki, że karta rowerowa dla ucznia, który otrzyma po ukończeniu dziesiątego roku życia nie dają żadnych umiejętności praktyczne jazdy w ruchu drogowym, czyli cały czas jesteśmy na takim etapie teoretycznym uczeń teoretycznie znaki teoretycznie jak się zachować na skrzyżowaniach, ale w praktyce nigdy tego nie robił i właśnie celem jest lepsza jest pierwszym etapie taką edukację rowerową praktycznie zacząć wprowadzać po to, żeby szkolić i uczniów i dać możliwość prowadzenia zajęć wychowawcom nauczycielom, ale też trenerom pamiętajmy, że skala problemu, czyli 40 milionowy kraj w środku Europy Nysy ogromna i to naprawdę potrzebne są setki tysiące osób, których trzeba po pierwsze, stwora, który trzeba stworzyć program szkolenia wyszkolić ich później oni muszą szkolić kolejne osoby, a potem dopiero na końcu są jeszcze uczniowie to jest między czasie tak samo jak pan powiedział we Francji, że dano ten system jest oparty na kilku poziomach edukacji, a ludzie z takiego centrum wiedzy know how wszystko idzie w dół i wtedy dopiero można osiągnąć stanu to efekt skali, czyli masowe szkolenie i miastach na wsiach dla wszystkich chętnych dzieci a kto bierze teraz w tym momencie udział w całej kampanii kampania jest moda, dlatego że wystartowała dopiero w lutym, więc i ciężko jeszcze pożyć, kto bierze, dlatego że jesteśmy na etapie rozruchowym zaczęliśmy zbierać na stronie internetowej edukacja rowerowa PL podstawowe informacje o tym co chcemy zrobić, jakie działania są potrzebne w ramach tej kampanii, czyli chociażby edukacja właśnie pracą dla uczniów dla dorosłych dla trenerów dla nauczycieli po to, żeby właśnie tworzyć stałe te podstawy edukacji praktycznej, a my natomiast zaczynam już rozumować z organizacjami też tutaj apel taki do szkół, jeżeli chcą pomóc nam na tym pierwszym etapie to bardzo zależy na listach poparcia, które były takim wyznacznikiem tego, że zmiany są potrzebne, bo też pamiętajmy, że to osiągnięcie efektu skali wymaga jednak szerokiego poparcia, a nie tylko ze strony samych rowerzystów, ale też instytucji jednostek i toteż łatwiej później poszukiwanie środków finansowych no bo te pieniądze są niestety konieczne z uwagi na to, że trzeba będzie dużo jeździć pokazywać, o co chodzi konferencje warsztaty szkolenia takim pierwszym działaniem, które planujemy już teraz na wiosnę w ramach ze środków, które udało się pozyskać to będą w Biłgoraju na Lubelszczyźnie właśnie planują przeprowadzenie szkolenia dla nauczycieli wychowania komunikacyjnego w szkołach podstawowych i zajęć praktycznych dla uczniów idea jest taka, żeby właśnie z z takimi zajęciami wchodził do miejscowości przeprowadzać je właśnie w szkołach podstawowych jako formy takiej pilotażowej i później szukać partnerów, którzy mogliby wesprzeć z w niego w szkoleniu kolejnych osób kolejnych trenerów, żeby oni mogli jeździć po regionie po całej Polsce na taki podział skala problemu jest ogromna 1 osoba czy nawet 10 osób nie ma szans, żeby wszystkich wszystkie szkoły w Polsce lubię jeździć pokazać odchodzili zacznie się o problemie rozmawiać w no ale mieliśmy do tej pory kilka różnych kampanii akcji związanych ze szkoleniem rowerzystów również tych najmłodszych i była też rowerowa szkoła nadal funkcjonuje, więc tutaj może połączyć siły tak oczywiście zostało ja sam osobiście w ramach Łaźnia szkoły kilka lat temu w grę zaczyna swoją przygodę z edukacją rowerową w 2011 roku były to pierwsze zajęcia Częstochowa, bo są rowerowe przyspieszenie nawet wtedy rowerowa szkoła Bako drugi projekt wrocławski inicjatywy rowerowej, a my wtedy robiliśmy to niejako na żywioł, czyli w ogóle też nie mieliśmy takie przygotowania jak to robić dobrze nie doświadczenie przyszło z czasem czy to prowadzenie zajęć w terenie cała ta problematyka też się dopiero po jakimś czasie zaskutkowało taką myślą, że trzeba, by jednak ten system zmienić i między nimi właśnie po to jest ta kampania nie chodzi tylko o to, żeby robić zajęcia, ale też po to, żeby ta wiedza ze ich przeprowadzania doprowadziła docelowo do zmiany systemu szkolenia, bo pamiętajmy, że takie zajęcia są realizowane oczywiście w niektórych miastach w Polsce takie chociażby Wrocław Lublin Gdynia Kraków Łódź Poznań natomiast kluczowe jest to, żeby stworzyć z tego taki system krajowy mogą go w czasie wszystko później rozbijał ministerstwa instytucje odpowiedzialne za bezpieczeństwo to jest bardzo bardzo dużo pracy przed nami natomiast jeśli chodzi o samo edukację praktyczną to już też kilka lat temu podczas konferencji, które w Polsce też zagranica kilka razy miał okazję wyjeżdżać właśnie mówię o problematyce 3 zlotym jak w ogóle prowadzi takie zajęcia praktyczne w terenie, bo wbrew pozorom nie jest takie łatwe no właśnie to jest bardzo duża odpowiedzialność, bo jednak bierzemy grupa dzieci czy też grupa rowerzystów, którzy możemy domniemywać, że nie potrafią odnaleźć się z normalnym ruchu drogowym na ich wyjeżdżamy bez tych umiejętności u nich no jednak wpuszczamy do dość niebezpiecznego miejsca, jakim są drogi ulica jezdnię drogi dla rowerów pasy dla rowerów mówi niebezpiecznego oczywiście nie patrząc na to co się dzieje na polskich drogach i skali niebezpieczeństwa tak zgadza się ze swojego doświadczenia mogę powiedzieć, że problemów jest tutaj kilka takich kilku różnych płaszczyznach pierwszy problem taki, że część uczniów to mówią o tych, którzy mają kartę rowerową, bo bez karty rowerowej nawet nie ma mowy o tym, żeby takimi osobami wjechać na ulice, że są osoby pomimo posiadania karty rowery nie mają umiejętności jazdy na rowerze, czyli tak, żeby jechać się w sposób przewidywalny prosty utrzymać się w ogóle na rowerze część rowerów niestety tutaj apel do rodziców jest po prostu na dzieci za dużo jeśli dziecko jedzie na rowerze na zajęciach spada z niego, dlatego że ledwo dotyka nogami dopadał to też jest niestety bardzo niebezpieczna sprawa kolejna rzecz sama grupa, jeżeli takiej okazji uczniowie pierwszy raz jadą po ulicy ma też jest dla nich pewna nowość nigdy tego nie robi wcześniej czasami rozmawiają rozpraszają się dlatego też takie zajęcia powinny być robione w małych grupach najlepiej 70 osób, chociaż zdarzało się większe, ale to jest już wtedy dużo trudniejsze, a to z kolei przeprowadzanie zajęć np. zatrzymanie się na ulicy, jeżeli nie mamy miejsca to taka grupa kilkunastu uczniów zajmuje cały chodnik drogę rowerową na ulicy też grać ciężko stanąć, a jeżeli chcemy przekazać, iż treść Mączka to skrzyżowanie o infrastrukturze, a obok jeżdżą samochody to jest głośno ci, którzy stoją parę metrów dalej już ledwo sezon do nich mówimy kolejna kwestia ćwiczenia indywidualne skrzyżowaniach, które też w pewnym sensie pojawiły na takich zajęciach trzeba z uczniami stanąć w 1 miejscu przepuścić przez skrzyżowanie zabezpiecza to skrzyżowanie zabrać w drugim miejscu to też potrzebnych jest co najmniej 3 osoby, żeby to bezpieczeństwo taki sposób zapewnić także tych wyzwań jeśli chodzi o edukacji jest to bardzo dużo chociażby przez grupową, jeżeli mamy krótkie cykle sygnalizacji świetlnej na skrzyżowaniach wyjeżdżanie z podporządkowanej drogi w lewo, kiedy trzeba po prostu przyblokować ruch i te wszystkie doświadczenia są zebrane były już właśnie przedstawione na różnych konferencjach te właśnie na stronie edukacja rowerowa PL taki mam zamiar, żeby to wszystko szeroką możliwie opisać się po to, żeby ci, którzy chcieliby się w to wszystko włączyć, żebyśmy nie z tego korzystać to o tym jak takie zajęcia od początku do końca powinny wyglądać to proponuję, żebyśmy porozmawiali w tej części podcast owej, bo tej części antenowej czas dobiegł końca Aleksander Wiącek Fundacja mobilności aktywnej oraz koordynator kampanii edukacja rowerowa 20 ne jest w studiu Radia TOK FM w Lublinie zapraszam do Spodka stów, a za kilka minut na antenie Radia TOK FM i forma Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: SKOŁOWANI

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" teraz 45% taniej!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA