REKLAMA

Kampania Edukacja Rowerowa 2.0. Druga część rozmowy o potrzebie zmiany w systemie edukacji drogowej w szkołach.

Skołowani
Data emisji:
2019-03-16 15:20
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
28:34 min.
Udostępnij:

Obecne przepisy nie pozwalają zabrać dziecka na rowerze bez karty rowerowej na praktyczne zajęcia jazdy po mieście. Dzieci przed zdaniem egzaminu na kartę rowerową nie mają praktycznych zajęć w realnym ruchu drogowym, nawet pod okiem instruktorów. Czy karta rowerowa jest potrzebna?

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
, że państwa i moim gościem jest Aleksander Wiącek Fundacja mobilności aktywnej oraz koordynator kampanii edukacja rowerowa 20 pan Aleksander jest w studiu Radia TOK FM, a w Lublinie, a rozmawiamy właśnie o kampanii edukacja rowerowa 20 o potrzebie zmian w systemie nauczania w ogóle, jeżeli chodzi o ruchu drogowym i chciałbym, żebyśmy na początku tej części podcast owej trochę porozmawiali właśnie o tym, systemie edukacji drogowej nauczania no o bezpieczeństwie w ruchu Rozwiń » drogowym, jaka jest w Polskim systemie edukacji dzieci w podstawach programowych zarówno przedszkola, jakiej jakich szkół podstawowych czy też ponad podstawowych możemy znaleźć pewne elementy kształcenia w zakresie bezpieczeństwa ruchu drogowego, ale czy my do końca wiemy jak wyglądają zajęcia i kto to najważniejsze pytania, kto z, jaką wiedzą przedstawia te wszystkie założenia jak bezpiecznie dzieci powinny przemieszczać się po drogach, jeżeli chodzi o zapisy podstawy programowej tak jak już pan powiedział, że to elementy związane z ruchem drogowym to z ruchem rowerowym czy dadzą nastanie bardziej interesuje są oczywiście zapisane są ruch rowerowy to z Przybylskim domena szkoły podstawowej i czwartej klasy techniki, gdzie tam jest właśnie wprost wpisane, że uczeń zdobywa informacje związane z bezpieczeństwem ruchu drogowego jazdą na rowerze, a także może uzyskać kartę rowerową po spełnieniu pewnych wymagań, czyli przy zdania testu teoretycznego później zdania testu tylko testu umiejętności praktyczne przy szkole, a tylko dotykam zastanowią się pan, dlaczego te wszystkie zajęcia zostały wpisane w ramach zajęć z techniki, dlaczego to technika ciężko powiedzieć jestem w tej chwili na to by takiej wstępnej analizy wobec całego systemu szkolenia, jeżeli chodzi o zajęcia te właśnie drogową, ale też w ogóle systemy uzyskiwania czy uprawnieni czy nie mógł zdobywania wiedzy jak to wygląda, że chodzi np. nauczycieli wychowania komunikacyjnego natomiast pamiętajmy, że problem tutaj jest dużo szerszy mianowicie w polskich przepisach czy chociażby ustawa prawo ruchu drogowym, ale też inne mowa jest o tym, że osoba powyżej dziesiątego roku życia do osiemnastego roku życia musi posiadać kartę rowerową zgadza się, żeby poruszać się po drogach publicznych trojga na własnym polu gdzieś tam źle się czy daleko poza miastem może jeździć rowerem bez karty rowerowej o tyle po żadnej ulicy drodze rowerowej w centrum miasta już raczej nie problem jest taki, że uczniowie, którzy idą do szkoły podstawowej po to, ten dziesiąty rok życia osiąga w różnym momencie w i sytuacja wygląda także dziecko może przed ukończeniem dziesiątego roku życia n p . bywały takie sytuacje kilka lat temu czy dana, bo Inter na interpelację w sejmie, że dziecko nawet nie skończyło dziesiątego roku życia nie mogą zdać egzaminy w obu samochodach w, a drugą stronę działa to w ten sposób znaczka dziecko jest młodsza idzie do szkoły, a ich nie ma możliwości uzyskania tej karty rowerowej w meczach tylko 60 rok życia, bo nie ma egzaminów w szkole, bo nie ma i sytuacja powszechna jest taka, że jest taki moment w życiu dziecka w po po ukończeniu dziesiątego roku życia, kiedy ono nie jest w stanie prawnym zgodnie z prawem jechać w ogóle rowerem, który np. po mieście, ale nie, dlatego że nie chce tylko, że tak jest skonstruowany system, że jest w pewnej Luce z takiej prawnej przez skończyło dziesiąty rok życia, ale przez to, że nie mogło jeszcze zdać egzaminu na kartę rowerową nota nie może jeździć po drogach publicznych tak zgadza się i ciekawe jest to, że wszyscy o tym, wiedzą, ale w zasadzie wszyscy akceptują ten stan co troszkę polecą stoi w sprzeczności z tym, że takim podstawowym przekazem jest to, że trzeba przestrzegać przepisów ruchu drogowego prawda, czyli z 1 strony wiemy, że jest problem z kartą rowerową, ale z drugiej strony mówimy, że trzeba tych przepisów przestrzegać, a tutaj mamy taki ewidentny przykład, gdzie prawo nie nadąża za rzeczywistością co więcej wydaje się, że karta rowerowa jako obowiązkowy dokument w ogóle nie powinna funkcjonować w docelowym systemie szkolenia rowerzystów, dlatego że jest pewnego rodzaju utrudnieniem chociażby takim utrudnieniem, że już, pomijając kwestię dziesiątego roku życia, jeżeli my chcemy nasz atut czy dzieci i bezpiecznej jazdy na rowerze to możemy trop dopiero w momencie, kiedy on uzyskać kartę rowerową wyjadą edukatorzy dodatkowi tak czy nie możemy n p . takiego dziecka przeszkolić przed egzaminem na kartę rowerową banana to nie pozwala prawo, bo wyjechali z takim dzieckiem bez karty rowerowej na ulicy notes proszenie się o leki zawsze wszelkie kłopoty, a nie daj Boże jeśli coś się jeszcze stało tak, że to jest duże utrudnienie pań także karta rowerowa prawie nigdzie w Europie nie funkcjonuje wszakże sprzed przepraszam, że przerwa, bo wy jako edukatorzy nie możecie wyjechać z dzieckiem na taką drogę, jeżeli to dziecko już ukończyły dziesiąty rok życia, bo wcześniej pod opieką to dziecko jak najbardziej może jeździć tylko jakiś problem jestem nie może dziś po ulicach czy problem jest tak, że jeśli dziecko nie ma karty rowerowej nauczka Tuska w oko w wieku 11 lat dopiero po uzyskaniu tej karty, czyli torów teoretycznie w momencie, kiedy los wszystko wiecznie przeszło przeszkolenie zdał kartę rowerową dopiero wtedy tak naprawdę możemy zacząć uczyć jeździć na rowerze po mieście w warunkach ruchu drogowego, czyli nie ma takiej sytuacji jak na prawo jazdy, że ktoś zapisuje na kurs naprawo jazdy Materna zajęcia teoretyczne ma zajęcia na placu jest z instruktorem po mieście uczy się jazdy samochodem dopiero potem przychód wstępuje do egzaminu teoretycznego praktycznego w przypadku karty rowerowej o to obostrzenie powoduje korzeniem nie można dziecka przed egzaminem na kartę rowerową nauczyć się bezpiecznie jeździć po mieście, bo może to, bo nie może jeździć po prostu po ulicach to jest to jest bardzo taka ciekawa sytuacja w systemie prawnym jest jeszcze inne problemy doktor, który też do niedawna zdiagnozował ME, jeżeli chodzi o to od dzieci do dziesiątego roku życia, bo my do tej pory uważaliśmy, że lekarz do dziesiątego roku życia jest traktowany jako pierwszy natomiast po wczytaniu się w tym narkotyków prawo ruchu drogowym tam jest mowa o a, czyli problemy z problemem przepraszam, że znowu przerwa, bo to jest dość istotnym problemem nie jest to, żeby nie możecie z dzieckiem, które będzie na rowerze wyjść w ogóle na drogi tylko nie możecie ich uczyć jazdy n p . na drogach dla rowerów po jezdniach, jeżeli to jest koniecznie, ponieważ dzieci do dziesiątego roku życia w polskich warunkach są traktowane jako pierwszy do tego, że zaraz dojdę natomiast, choć rosną też też nawet jeszcze około 70 rok życia to, dopóki nie ma karty rowerowe tak dalej to niemożna zmniejszać po ulicy czy gadżetach takie podziały między dziesiątym na czternastym rokiem życia co się zdarza, że dziecko wtedy karty nie ma nie można natomiast jeśli chodzi o to sprawę, kiedy rowerzysta z pierwszego oto przepis mówi o tym, że zapisze go znaleźć osobę, czyli małoletniego do dziesiątego roku życia jadącego rowerem pod opieką osoby w dorosłym tak, ale teraz pytanie jest takie co w sytuacji, kiedy Naczk 9 latek jedzie sam rowerem po co po drodze publicznej co jest pierwszym członem z rowerzystą, bo ten obowiązek opieki nad małoletnim do siódmego roku życia na drogach publicznych nie dotyczy ciągów pieszych i strefa zamieszkania obowiązuje tylko do siódmego roku życia czy płacą siłą rzeczy sześciolatek nie może sam rowerem jechać po ulicy, więc musi mieć opiekę, czyli podchodzi pod przepis pieszego willi, ale co w sytuacji Mroczka 9 latek jedzie sam rowerem z domu do szkoły po jakiej drodze publicznej ciężko rozstrzygnąć co jest pierwszym uczonym z rowerzystą co musi jechać po chodniku czy może jechać po jezdni to jest kolejna kwestia, która też wymaga szerszego zbadania natomiast takie podziały problem całościowo jest taki, że do momentu uzyskania karty rowerowej nie ma możliwości, żeby legalnie rowerzystów uczyć się jazdy na rowerze to dobrze to jak rozwiązać to, o czym pan mówi no bo to wydawałoby się, że powinny być jakieś zmiany w przepisach ustawy prawo ruchu drogowym to na pewno przede wszystkim powinien być prowadzony, w czym przepis czy uchylanie może pewnych zapisów, które by dopuszczały możliwość jazdy na rowerze niezależnie od tego czy ktoś ma kartę rowerową nad uroczyście przechodziła wprost do tego czy karta rowerowa jest potrzebna tak jak powiedziałem wcześniej w moim przekonaniu nie z uwagi na to, że ta to umiejętności, które daje karta rowerowa są czysto teoretyczne, a na podstawie swoich doświadczeń z prowadzenia zajęć z uczniami w ruchu drogowym z uczniami, którzy mieli te karty rowerowe w ich umiejętności jazdy jest naprawdę nam bardzo słabym poziomie i co ważne nie chciałbym tutaj absolutnie winić nauczycieli, dlatego że nauczyciel realizuje podstawę programową w, w której tego wychowania komunikacyjnego stosunkowo bardzo mało, bo to są tylko lekcje techniki i też nie jest to liczba godzin do zrealizowania, z których można naprawdę dzieci nauczyć bezpiecznie jeździć na rowerze Pomian z zajęć praktycznych w ogóle nie ma czym dziecko zna znaki drogowe jak się zachować, ale czysto teoretyczne, a czy te zajęcia praktyczne to są, ale tak jak mówisz miasto w części antenowej są prowadzone w miasteczkach ruchu drogowego, które są często, bo poustawiane pachołki na boiskach szkolnych większe szkoły przy większych ośrodkach miejskich tam, gdzie są np. wojewódzkie ośrodki ruchu drogowego no to jeszcze mają jakąś możliwość pojechania do takiego bardziej profesjonalnie zrobionego miasteczka ruchu drogowego, ale dalej to nie jest rzeczywistość dalej to to jest zabezpieczone wszystko nie uczy wprawie sposób dzieci i analizowania i przewidywania pewnych zachowań innych uczestników ruchu drogowego no ale to jeszcze jest inna kwestia, bo rozmawiamy o słuszności bytu, jakim jest karta rowerowa i mnie się wydaje, że dochodzimy tutaj do takiego problemu, od którego roku życia moglibyśmy dziecko samodzielnie opuścić to jako dojazd na rowerze po po drogach publicznych czy jest jakaś granica czy jednak to powinno być sprawdzane poprzez właśnie jak i jakiś egzamin umiejętności, a nie przez granicę wiekową wydaje się, że jeśli chodzi o to dolną granicę to w tej chwili ten wiek 7 lat jest taki w miarę w miarę bezpieczny że, choć zapisy prawa, chociaż pan szczerze nie wiem jak to wygląda w innych krajach dokładnym do tego zamierzam go 6, jeżeli chodzi o badanie tej całej sytuacji natomiast przede wszystkim można, by wprowadzać takie rozwiązania przejściowe, bo też pamiętajmy, że sytuacja, w której Polska infrastruktura drogowa rowerowa jest dalece odbiegająca jest, że od znaczka z rozwiązań holenderskich czy duńskich to też nie jest taka sytuacja, w której chcielibyśmy tych wszystkich rowerzystów młodych wpuścić na żywioł na infrastrukturę, która nie spełnia podstawowych wymogów bezpieczeństwa, więc też myślę, że można mówić jakich okresach przejściowych, jeżeli chodzi o zapisy prawne natomiast to, czego ja osobiście bym oczekiwał jako pierwsza z całej tu o systemie zmian to umożliwienie realizacji edukacji praktycznie bez formy bez tych formalnych uwarunkowań, czyli to, żeby było jasno zapisane, że coś takiego w pewnym wieku można robić, w jakich warunkach, ale pamiętajmy, że tu nie chodzi o to, żeby jeździć jest dziesięciolatki Belki bardzo ruchliwych ulicach, ale sam, tworząc wyjedzie na skrzyżowanie równorzędne podszkolą wykona manewr skręcić w lewo pokaże rękę i raz na jakiś czas przyjdzie tam samochód to już jest dużo jak na ten ten etap rozwoju edukacji rowerowej i później moglibyśmy to zajęcia rozszerzać na takie to było robione w Lubinie czy innych miastach, gdzie go można zrobić to większym zakresie, ale przynajmniej te podstawy, czyli to pierwsze wyjechanie na ulice, a powinno się odbywać jak najwcześniej, bo to bez tego Lwów, by z tego będziemy po raz trzeci czas w tej chwili to tak szybko ja zastanawiam się, gdzie to miałoby być wpisane w jaki sposób i tak wydaje mi się, że dobrym miejscem byłaby ustawa o kierujących pojazdami Jack zresztą ta ustawa odnosi się do systemu szkolenia i przeprowadzania egzaminów na na kartę rowerową i faktycznie można, by było tam wpisać taki wyjątek, że dziecko przed zdobyciem karty rowerowe i w ramach praktycznych zajęć na kartę rowerową pod opieką Edukatora opiekuna może wyjechać na drogi publicznej właśnie w celu no tej praktycznej nauki w oczy że, choć takie szczególne zapisy to wymaga w skład na pewno jakieś przygotowania, żeby te 3 i nie można być nie rzucać jakoś na wielką wodę, ale przypomnę, że to też jest tak podobnie jak z pomysłami, że np. osoba bez prawa jazdy mogłaby pod opieką Maćka swojego opiekuna czy rodzica i nauczyć jeździć samochodem w ruchu drogowym tych przepisów w Polsce nie ma w tej chwili są takie dyskusje to obok można będzie troszkę zbliżona sytuacja natomiast najważniejsze jest to, żeby prawo nie brakowało, bo na sytuację, w której są ograniczenia prawne, chociaż nie uniemożliwia to prowadzenie edukacji praktyczne, ale utrudnia z 1 z drugiej strony oczekiwanie nauczka, że rowerzyści będą wspaniale jeździli po miastach dostosowali się do wszystkich przepisów drogowych znali infrastrukturę to trudno te 2 rzeczy pogodzić, że nie da się takiej możliwości to na pewno nie osiągniemy tego celu, czyli poprawy bezpieczeństwa w z ruchu drogowym no tutaj myślę, że zmiana wymagałaby bardzo dużo różnych aktów prawnych tak, że wydaje i bardzo bym chciał oczywiście, żeby ktoś się w końcu tym zainteresował, bo ja też uważam że, że udawanie, że ten cały proces edukacyjny na kartę rowerową poprzez właśnie wykłada teorię znaków drogowych przepisów ruchu drogowego w zakresie jazdy na rowerze, a ta część praktyczna tylko no tylko przez szkolenie na boisku czy też właśnie w tym miasteczku ruchu drogowego Noto to jest to jest właśnie takie udawanie, że my przygotowujemy dzieci do normalnych warunków inne wypuszczenia ich jako samodzielnych rowerzystów to powinno się zmienić, że przynajmniej pod opieką właśnie tych opiekunów edukatorów mogliby wyjeżdżać za normalny ruch drogowy, a właśnie tu jeszcze jest 1 ważna kwestia co do tego systemu na ogół musimy to nazwać pewnego szkolenia MAK ne rowerzystów najmłodszych na kartę rowerową, kto to robi w tym momencie po w tej chwili to zrobiono także kartę rowerową może 3 egzaminy na kartę rowerową przeprowadza nauczyciel oraz gruntu tak to wygląda w rzeczywistości po przejściu specjalnego szkolenia w wojewódzkich ośrodkach ruchu drogowego takie szkolenia są organizowane co jakiś czas myślę, że raz w roku kilka lat temu w Lublinie mieliśmy okazję to z kolegami uczestniczy właśnie w takim szkoleniu to było dla chyba północnej części województwa lubelskiego, że przyznanie tej zachodniej powodów jest kilka w województwie to było kilkugodzinne spotkanie wykład prezentacja przepisów prawa statystyk takich rozwiązań infrastruktury przy czym też oczywiście to było szkolenie teoretyczne, ale i też w ramach tego 1 z tych szkolenie też miał okazję się prezentować w grę lidera edukacji praktycznej, bo to był akurat po pierwszym sezonie edukacji praktycznej w Lublinie w 2014 roku i pokazałem właśnie tu potrzeba zmian w tym zakresie my też nauczyciele tam niektórzy, z którymi rozmawialiśmy mówili, że tak nie jest potrzebna natomiast też przyznawali znaczka to oni sami na rowerze nie jest autora staż ten duży problem, jeżeli chodzi o kwestię nauki edukacji rowerowej na lekcjach techniki, że nie wszyscy nauczyciele są praktykującymi rowerzystami, ale to wynika z tego, że nie ma systemu szkolenia dla nich też nie ukrywajmy nauczyciel, który chciałby się tego nauczyć też muszą budzić takie szkolenie przejścia tego po to, po prostu nie funkcjonuje w tej chwili w Polsce znaczy funkcjonuje, ale znowu jest to teoria coś to są wykłady jak podejść do dziecka jak to przedstawić na takich zajęciach tak no to teoria mówi o tym jakie są przepisy prawa, jakie są znaki drogowe, jakie są 1 z drogi dla rowerów pasy śluzy i t d. bo to tylko się oczywiście tutaj pojawią w systemie natomiast absolutnie nie nie da nikt nie daj się nauczycielom szansy na nauczenie się tego w jaki sposób prowadzi zajęcia praktyczne z uczniami czy wyjechać z nimi na chociażby pierwsze skrzyżowanie przy szkole i takie podstawowe ćwiczenia muszą oczywiście po zdaniu karty rowerowej przeprowadzić natomiast warto też powiedzieć, że kilka takich szkoleń dla nauczycieli w Polsce praktycznie już się odbyło tu chociażby właśnie w Lublinie też jako porozumienie rowerowe w ramach projektu Lublin rowerem robiliśmy w 2014 roku, a my teraz będziemy robić w Biłgoraju też w kilku miastach w Polsce i to, bo w ten sposób, że właśnie taki mały szkoleniowy grupa z nauczycielami szkół podstawowych UE najpierw spotkaliśmy się w sali porozmawialiśmy o problematyce całego zagadnienia o infrastrukturze o tym jak szkolić, jakie są problemy na co zwracać uwagę, a potem wyjechaliśmy na ulice miasta z nauczycielami na rowerach to jest droga, którą między nim właśnie w ramach kampanii chcemy iść, żeby nauczyć się dać szansę zdobycia wiedzy w tym zakresie, ale też nie zapominajmy o tym, że nie wszyscy mogą oni wszyscy chcą Owen dlatego tak samo ważne jest szkolenie trenerów czy niosły z zewnątrz, które mogłyby takie zajęcia przeprowadzać w szkołach czy np. ktoś z innego miasta przyjedzie do drugiego zrobi takie zajęcia Banaszka nauczyciele nie wiem nawet z przyczyn zdrowotnych nie można szkodzić ważne trudno go to absolutnie za to winić, ale uczniom szansę takiej edukacji dać się powinno pan powiedział, że nie wszyscy mogą nie wszyscy chcą zdarzały się z pana karierze takie przypadki, że dyrektor szkoły odmawiał takich zajęć dodatkowych dla uczniów czy też szkolenia nauczycieli, którzy później mieliby szkolić uczniów były takie sytuacje zdarzało się natomiast ogólne, jeżeli szkoła czy nauczyciele czy dyrekcja tutaj co wykazują dużą otwartość naprawdę nie ma żadnego problemu z chętnymi do takich zajęć nie były w Lublinie takie szkoły, gdzie dla wszystkich uczniów klas Maćka piętrze jest były przeprowadzane takie zajęcia myśmy całe dnie dwa -trzy dni spędzali w 1 szkole dużymi grupami jeździliśmy po prostu tylko zmieniali się uczniowie często wszystko zależy od tego jaki jest podejście szkoły Dyrekcji nauczycieli i odpukać nie było naprawdę żadnych problemów nawet w opadach deszczu nam się zdarzały takie zajęcia robić raz poprawić imię Boże było na przymrozków, więc jeżeli chodzi o to stanowisko np. rodziców to tutaj z tego co wiem to wielu z nich jest bardzo to pozytywnie nastawionych także myślę, że jeśli stworzy się systemy odpowiednio funkcjonujące w ramach prawnych i będą osoby, które mogą to robić to ma szansę zagrać Ano właśnie kolejna ciekawa podmiot, który bierze udział w całym tym systemie to rodzice, którzy z braku szkolenia wcześniejszego bowiem, że to mogło tak być no mają mogą mieć nikłą wiedzę i teraz jej uczyć jako dzieci czy to nie powinno się właśnie cały ten system szkolenia dzieci meloman zacząć od szkolenia właśnie tych dorosłych drzew, by profesor nauczycieli edukatorów rodziców, a może wszystko wspólnie, że chodzi o wspólne zajęcia uczniowie rodzice to są takie pomysły myślę, że można będzie do tego wrócić natomiast, jeżeli chodzi o taką zmianę systemową to tutaj mimo wszystko jednak nauka w szkole dała da najlepszy efekt dlatego rozwagi i uwagi na to, że to skala prawda, czyli wszyscy są w 1 miejscu można tu klasy za obraz jest dużo łatwiejszy logistycznie do organizacji i wydaje się, że powinno to pójść w stronę taki gest Holandii, gdzie nie ma jako takiej edukacji rowerowej, ponieważ to wszyscy na tych rowerach jeżdżą natomiast to, że nie ma edukacji wynika z tego, że rodzice do osoby dorosłe wiedzą jak się jeździ na rowerach Ano jest z tymi dziećmi do szkoły przygotowuje do egzaminu zresztą główną są takie holenderskie powiedzenie, że rodzice ucznia swoje dzieci i bezpiecznej jazdy przez co przez często jazda na rowerze kra nadchodzi prostu praktyka tutaj jest podstawowa, więc wydaje mi się, że jeśli zaczniemy w pewnym momencie szkolić masowo uczniów to on wieku płacą 5012 lat te osoby później będą dorastały czy n p . Niemcy ukończył 18 rok życia zdadzą kurs naprawo jazdy to te osoby po przeszkoleniu na rowerze w ruchu drogowym już jako kierowcy np. będą też mieli dużo lepszą świadomość zachowań wobec rowerzystów, bo to jest też w ogóle inny problem w Polsce zachowanie kierujących samochodami wobec rowerzystów, więc może dość takiej sytuacji, że później te osoby jak dorosną będą miał już wiedzę jak na tym rowerze jeździć będą dobrymi kierowcami, ale później będą też dobrymi rodzicami jeśli np. przyjdzie zmiana pokoleniowa z 20 lat to dojdziemy do takiego etapu, że to rodzice będą uczyli dzieci w szkole, by w szkołach będziemy przeprowadzali tylko egzaminy po to, żeby sprawdzić jak uczniowie się zachowują moc, czyli wzorcowy system holenderski, do którego mam nadzieję kiedyś widziałem no tak tylko, że tam przez kilkanaście dobrych lat wypracowano te wszystkie zmiany i to jak to teraz wygląda, więc zakaz taki przedział czasowy nas czeka ja myślę, że tak, dlatego że biorąc pod uwagę jak w Polsce nastąpiły zmiany prawne kwestie finansowania w ogóle cały takich pakietów edukacyjnych myślę, że kilka najbliższych lat to jest taka budowa naprawdę dużego Sojuszu poparcia w ogóle dla idei tych zmian później zderzenie się z dużym oporem, bo na pewno ten opór będzie festynowe sprawę i no, a później jak dojdziemy do tych zmian później, zanim wdrożymy to zanim to osoby dorosną przyjdzie zmiana pokoleniowa myślę, że 20 lat 20 lat no to sporo czasu sporo czasu dużo dzieci do tego czasu dorośnie będzie będzie myślę też miał już swoje dzieci, a przynajmniej w części religia w sam myślę, że nie zrobiono to aż tak strasznie, bo np. ja osobiście rowerami zajmuje się 2007 roku czy to się z 13 lat, więc jeszcze ogarną 113 lat i wszystkie działania, które się udało przeprowadzić zmiany, które nastąpiły to myślę, że 20 lat jeśli chodzi o taką kompleksową zmianę, bo to on prysnął o czymś takim mówimy to nie jest wbre w pozorom tak duża, bo jeśli w ciągu 5 lat uda się doprowadzić do takiej zmiany systemowej w Polsce, że ta edukacja wejdzie do szkół i zaczniemy szkolić to potem coś pójdzie sam siebie mieliśmy porozmawiać o tym jak miałoby wyglądać te zajęcia, ale to może może nie wszyscy, którzy są chętni wziąć udział jest w tej kampanii edukacja rowerowa 20, czyli szkoły rodzice osoby, które chcą być przeszkolony na układ torów na rowerowych także, bo to może niech się do was po prostu zwrócą i zobaczą jak to wyglądać nie będziemy nie będziemy zdradzać, więc na koniec naszej rozmowy jak można się z wami skontaktować jeszcze raz, kto faktycznie może brać udział w całej akcji całej kampanii edukacyjnej edukacja rowerowa 20, że chodzi o kontakt z tą powstała specjalna strona internetowa www edukacja rowerowa krotka pl tam są wszystkie informacje o celach o tym, kim jesteśmy co chcemy robić się informacja o tym jak można wesprzeć to kampanie to jest pierwsza kwestia druga, jeżeli chodzi o możliwość realizacji zadań to tutaj nań nie ukrywam, że wszystko to zależy od tego czy uda się na to pozyskać środki finansowe mu je na mój pomysł jest taki, żeby nie było to związane z odpłatności finansowo dla szkół, bo o zależy nam na tym, żeby skala tego, bo jak największa, więc tutaj jedno ma osobiście szukamy środków finansowych piszą projekty, żeby na te zajęcia zdobywać pieniądze natomiast jeśli chodzi o takie wsparcie kampanii to co można zdobyć już w tej chwili to chociażby przygotowali właśnie list poparcia jest na stronie internetowej taki gotowy wzorzec wystarczy tylko przykleić je nie wiem, jakie leki papier firmowy podpisać się wysłać do nas skan, bo jeżeli takie poparcie będzie duże czy n p . nie wiem kilkaset szkół powiedz organizacje rowerowe czy jest w ogóle organizacje zajmujące się bezpieczeństwem to nam wtedy też będzie łatwiej poszukiwać tych środków finansowych no bo to pamiętajmy, że po dużo wyjazdów zakup materiałów i t d. więc to wszystko ułatwi nam osiągnięcie efektu skali takie podzielono zależy mi na tym, żeby dla szkół tak jak do tej pory to było w Polsce, żeby te zajęcia były bezpłatne, a jeszcze do pytam zgłasza liście się do Ministerstwa Edukacji Narodowej oraz do krajowej rady bezpieczeństwa ruchu drogowego to wszystko przed nami, ponieważ teraz był taki gorący okres właśnie pisania projektów także i zadań jest wygrany drugi w ocenie trzeci polsko-ukraiński właśnie też na edukację rowerową wysyłamy jutro Nataszy nasi partnerzy z Ukrainy to jest bardzo mocno zainteresowani tym tematem zresztą byli u nas na jesieni także to co prawda, że kampania Polska, ale temat jest międzynarodowy także EHF ze wszystkich możliwych środków z jakich się da jesteśmy teraz w tej chwili w stanie gotowi szukać, żeby rozwijać natomiast, jeżeli chodzi o trenerów tato jesteś bardzo ważna sprawa, że jeżeli są osobno szkło z organizacji rowerowych, ale nie tylko, które chciałyby się nauczyć jak przeprowadzać takie zajęcia to też prosimy o kontakt, bo chcielibyśmy w ramach takich projektów czy środków móc wyszkolić takie osoby, żeby to naszą wiedzę przekazać i po to, żeby np. te osoby mogą u siebie lokalnie to zajęcia robić, bo trudno przewidywać, żeby z Lublina jeździć co drugi koniec Polski, ale i tak i takie zajęcia przeprowadzać to jest po prostu daleko, więc idea jest taka, żeby kampania się rozrosło na cały kraj na wszystkie województwa szła nieco niżej, żeby też było poszukiwanie partnerów tutaj Maćka w Biłgoraju, który już mówiłem też tam czynimy starania wiemy że, chociaż Automobilklub biłgorajski będzie w tej chwili już się do nas dołączą także oni też jako taki największych patologii w województwie lubelskim, bo też jest szansa, że dziś, że to wszystko zagraża dojdziemy do efektu skali, że tam się pojazdu osoby, którym wyszkolimy i później n p . takim Biłgoraju ta edukacja rowerowa już będzie sama sama grałam tylko będziemy wiedzieli, że wszystko są kraje, że to jest to co nam chodzi no i ta wiedza będzie mogła potem się rozrastać na kolejne region, a toby było cudownie, gdyby udało się połączyć środowiska rowerowe ze środowiskiem zmotoryzowanych i wspólnie przeprowadzać takie zajęcia myślę, że można, bo w ten sposób pokazać, że rower nie jest co często się zdarza, że takim tematem polaryzują co nasze społeczeństwo może być też tematem, który jest tak będzie scalać wspólne działania Polski związek Motorowy jak najbardziej wiem, że niektórzy członkowie polskiego związku Motorowego słuchają Skołowanych, więc jak najbardziej z krajowa rada bezpieczeństwa ruchu drogowego można to wszystko połączyć bardzo dziękuję za rozmowę Aleksander Wiącek refundacja mobilności aktywnej oraz koordynator kampanii edukacja rowerowa 20 edukacja rowerowa 20 krok, a PL to ten adres internetowy na, pod którym znajdziemy bardzo dużo informacji na jej możemy przyłączyć się do tych działań pani Aleksandrze bardzo dziękuję za rozmowę również dziękuję ja również dziękuje skołowany kończymy Krzysztof Woźniak Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: SKOŁOWANI

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu! A w promocji Black Friday obowiązuje prawdziwe 50% zniżki!

KUP TERAZ 50% taniej

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA