REKLAMA

Jak wspierać dzieci w mądrym korzystaniu z sieci?

Jak z dzieckiem
Data emisji:
2019-03-17 12:20
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
16:39 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
prosto Irańczyk kłania się państwowości mężowi teraz pomilczeć rozpędzić się uderzyć głową ściany i powiedzieć dość, ale też przedstawionego goście z pan Marcin Grudziński socjolog Kooperatywa trenerska dzień dobry dzień dobry państ w przyznali, że z panem Marcinem otworzył swój smartfon ze swojego smartfona, by zbadać ile czasu spędziłem ze smartfonem w dłoni przez ostatni tydzień tydzień tak 42 godzin z czego na telefonowanie zeszło godziny 39, czyli Rozwiń » przez czekałam 40 godzin na tym właściwie nie wiem na czym mogą tutaj przytaczać szczegóły z czego pewnie nie obył 20 lat z temu i jestem jak dorosły człowiek pełną świadomość tego się wydaje, choć liczby mówią co innego wierzyła, że nie myśl, a teraz nie chce brać w rękę telefonu młodego człowieka dziecka, bo mogłoby się okazać się to, że ono 34 życie spędza np. sieć nota na różne różne statystyki mówią o tym, że rzecz, że tak jest, że spędzają dużo tutaj pan miał 200, a aktywacji telefonu czyli jakby sytuacji, w której jak dotknęliśmy takie ekrany się uruchomił wciągu dnia w ciągu dnia tak wydaje w ciągu dnia mówi no to młodzi pewnie mieliby kilkaset nie pamiętam w tej chwili badań zachodnich na ten temat, ale tam pewnie była taka taka liczba Night and ten czas tak macie mówić o tym, że oni są non-stop w sieci co prawda, tak więc to jest duże duży temat, jakim w tym towarzyszyć w ogóle jak wprowadzać w ten świat nowość, bo temat naszego spotkania to jak jest wspierać dzieci mądrym korzystaniu z sieci właściwie to należałoby z tego uczynić osobny przedmiot, tak więc nie wiem nie edukacja seksualna powinna być edukacja jest informatyczna szeroko szeroko pojętej czekano z tym zgodzić z nazwy zgraja zgadzam się na czyta to powinna być obecna to oczywiście jest jakiś wymiar, że obecne, ale w wielu szkołach już jakiś takich komentatorskich stwierdzeń nie spędzać czasu przez handlowców to właściwie nic nie słyszymy co by było inspirujące do tych młodych ludzi agent jest jest jest mało inspirujących rzeczy głównie z takim takim myśleniem p t. właśnie on od od tłuszczu telefon niesie cię tam tyle co oczywiście albo albo też wprowadzanie różnego rodzaju kontroli prawo na tak które, które mają spowodować, że się, że młodzi nie będą siedzieć w telefonie tak długo natomiast to jest tylko 1 straty w strategii, którą można przyjąć tak inna jest jest to, żeby po prostu gdzieś tam z nimi być mężem 4 psy w tej sieci i im towarzyszyć nie i badacze, którzy się tym zajmuje omówiono takich praktykach wychowawczy w ogóle tak ja się takie pojęcie praktyki wychowawczej w zakresie korzystania z internetu Nate brat i praktyki te strategie mogą być różne z perspektywy rodzica to co co dziś też my w czasie naszych warsztatów proponujemy to w ogóle zastanowienie się nad sobą po pierwsze, czy trochę tak jak pan tutaj zrobił ten rachunek sumienia, zaglądając do aplikacji która, która sprawdza ile czasu spędzamy w telefonie co w nim robimy to właśnie, żeby się sobie przejrzeć tak jak i jaki ja mam wzór korzystania z sieci czy jak miasto wzorem dla Natalii kim jestem wzorem czy np. właśnie moje korzystanie z tych aplikacji telefonu i t d. nie powoduje np. to, że moje relacje z dzieckiem są gdzieś tam zaniedbane albo albo gdzie indziej, gdzie indziej, jakby po prostu mniej czasu poświęcamy niż moglibyśmy go spędzamy ten czas w telefonie albo albo gdzieś w internecie i tak już mówiąc szerzej, więc przyjrzenie się w sobie taką pierwszą strategią, a potem to już trochę zależy od tego jaki mamy przekonanie do tego tak czy chcemy zakazywać wyłącznie czy chcemy towarzyszyć im pokazywać, że oczywiście internet ma różnego rodzaju swoje zagrożenia Ależ to jest też przestrzeń rozwoju taki różnego rodzaju możliwości, które daje tak, bo ta aplikacja, z których pan tyle czasu spędził w ciągu ostatniego tygodnia one też dały panu jakiś komu konkretnie nową wiedzę tak być może rozwiązały jakieś problemy takt przy tak którymi stoją gdzieś tam pan tak jak codzienności się styka badań było bezmyślne definicji reklamy to nie byłoby znaleźć na gapienie pewnie tego tego bezmyślnego wapienia też trochę było oczywiście ale, ale jak jak mówi pan o tym, że używał pan nie wiem ma pan tak na na komórce Anthony rozumiem, że służyły temu, żeby sprawdzić się, że gdzieś, gdzie pan chce dojechać, więc chodzi o to, żeby gdzieś tych z rodzicielskich strategiach nie brać pod uwagę tylko takiego założenia, że to jest dla mnie dorosłego obcy świat, którego ja nie rozumiem, więc najlepiej zakazie po wprowadzamy jakiś wszelkie blokady rodzicielskie tylko, żeby towarzyszyć dziecku i budować zaufanie to jest ważne to różne badania pokazują w sytuacji, kiedy dziecko coś złego spotka świeci tak albo coś jest mniej niepokojące go, jeżeli on będzie miał taki wizerunek rodzica, który tylko zakazuje im mówi nie korzysta najmniej się szkoda czasu na to no to on prawdopodobnie nie przyjdzie do rodzica nie powiezie go coś złego spotkało, bo będzie myślało tym rzecz, że rodzic nie zrozumie tego, że rodzic nie kuma internetu w Elblągu najpierw będzie oferował korzystne działanie, że to coś złego gospodarza tam jego życzenie, tak więc budowanie zaufania jest tutaj kluczową sprawą to zaufanie można budować taki sposób, że po prostu od najmłodszych lat towarzyszymy w sensie my pokazujemy różne rzeczy w internecie rozwiązujemy też różne problemy, które gdzieś tam dziecku, przed którym dziecko idzie przed dzieckiem stoją kiedy, kiedy ono korzystać z sieci tak nie nie może czegoś się znaleźć szuka to my mu pomagamy tak oglądamy coś wspólnie coś co jest ciekawe interesujące i rozwojowe tak ty na to są takie proste rzeczy gdzieś z poziomu towarzyszenia, które pozwalają zbudować zaufanie tak nie wiem czy mam dobrą konkluzję tej może też państwo oburza się na mnie, a pan przede wszystkim jako fachowiec specjalista czy to nie jest tak, żeby internet w powinniśmy to analogicznie potraktować do alkoholu w myśl o nim rozmawiamy z dorosłymi już dzieckiem, żeby nie jest całkowity zakaz to wszystko jest dla ludzi w czarne jakoś się jakoś mi to odpowiadam zawsze przy tak w tym sensie, że zawsze, że wszystko jest dla ludzi to ty decydujesz tak natomiast też, że ważne, że jak jak jak decydujesz to wieś jakby, o czym decyduje się tak czy jej myślę sobie, że taka strategia rodzicielska, którą trzeba przyjąć od najmłodszych lat w relacjach z dziećmi to jest taka strategia długoterminowa to znaczy, jeżeli ja mógł dziś jestem dzieckiem a kiedy ona jest, kiedy zaczyna w ogóle korzystanie z tego świata no to o NATO to potem gdzieś tam ma procentować przy w przyszłości też nie służyć temu, że dziecko podejmuje słuszne wybory jeśli chodzi o korzystanie z korzystaniem z internetu są z urządzeń prawda ekranowych i t d . do rządu lub PIT stop jestem pop zaczynamy od siebie daktyli tworzymy własny, jaki model, którego da się przede wszystkim musimy trzymać respektować powzięte jakieś zobowiązania wobec samego siebie dopiero później rozpocznie edukację tak mnie tak przyglądamy się sobie i też sobie w w takim trójkącie jak technologia czy internet prawda urządzenia ekranowe dziecko Enej i jakby też potem podejmujemy jakąś strategię wychowawczą tak, bo tak można tutaj do dużych słów użyć, która ma służyć temu, że rzecz, że rozwijamy gdzieś tam kompetencje dziecka z 1 strony budujemy to zaufanie budują też różnego rodzaju umiejętności, licząc na to, że to zaprocentuje w sytuacji, kiedy właśnie coś złego wydarzy albo też po prostu dlatego, żeby dziecko miało świadomość, jakie decyzje podejmować zmyślą o o swoim dobru Mbank do pana wobec tego pytanie nie korzysta z socjologii czy cywilizacyjnym mieliśmy przed laty nie wiem dekada 23 wstecz jakieś urządzenie coś nowego co wchodziło do naszego świata bo czego się baliśmy co niosło za sobą zagrożenia i wtedy też z dystansem do tego podchodziliśmy czy per analogiam można w jaki sposób ten internetu sieci potraktować Igi i bazować na własnym doświadczeniu aż tyle powiem tak chyba każde urządzenie gdzieś tam z przeszłości budziło różnego rodzaju obawy natomiast on przykuł uwagę na kontakt telefon radio tak ten telewizor też się też prawda mówiło się skrzynka Beskid skrzynce, która po prostu niesie samo zło ze sobą natomiast numer myślę sobie że, że na internet tak wniesienie, którzy ze mną badacze nie zgodzono czynna jest taki sposób szczególny tak ze swoją się rozprzestrzenia się żądzą się taką siłą prawda, która też to dotyczy wszystkich od od najmłodszych lat gdzieś tam jest taka presja tak, żeby rząd też Talanta obecność w sieci od najmłodszych była, więc nie wiem czy tutaj nie możemy sobie gdzieś tam wracać do tej przyszłości, ale warto chyba się, jakby przyglądać temu co jest teraz tak inaczej też różnego rodzaju specyficznym trudnościom związanym z z obecnością internetu i wciela się oszacować ile dzieciaków ma kłopot z internetem kłopot w sensie uzależnienia od niego niewłaściwego korzystania z przyczyn nie ma takich badań są różnego rodzaju badania są często są często sprzeczne i właściwie w Polsce mówi się tak naprawdę przede wszystkim nadużywaniu takich nadużywanie bardzo szerokim pojęciem, więc tutaj, jakby doliczy się nie będę odwoływał natomiast mało się na razie mówi o uzależnieniu tak znaczy często się po po podaje taki argument, że Polska nie jest np. Koreą prawda południową której, jakby powstają kliniki odwykowe prawda dla osób, które mają problem z nadużywaniem technologii 3 czy czy telefonu, by być moe być on być może prawda taki problem się też zacznie pojawiać w Polsce na nagraniu może mówić o nadużywaniu, dodając że do tego modelu w ogóle, którą podał się odwoływać jakikolwiek sposób szkolnym dzieci w kolej ostatnio w kryzysie w Canal plus lub bardzo w pouczające dokument o tym, że dzieci tam poddawane są terrorowi nauczania od najmłodszych lat wchodzą nasze konto do szkoły chodzą po okresie korepetycji około pierwszej w nocy zwyżkę o niczym chłop użyłam tego przykładu natomiast pewnie pewnie to to jakby nie jest ani razu nie bez kozery zapytałam, bo chciałbym zapytać w dalszej części czy Polska jest jakimś jakąś wyspą pod tym względem Chin wpisuje się w takiej model Europejski czy też światowym, ale nie jesteśmy wyspą łączy wpisujemy się TEN-T badania teraz co tydzień temu opublikowane przez zespół prof. Jacka Jezierskiego, które są badaniami europejskimi dotyczą właśnie obecności dzieci w internecie wskazują, że jakby na nie odbiegamy od lot tutaj jakoś szczególnie średniej na młodzi dzieci i młodzież w Polsce mają, jakby był podobny jeśli chodzi o skalę tych problem gdzieś tam z Drezna z nadużywaniem też gdzieś w podobnym poziomie dotyczy takich badań dna tego na ten temat także, że rodzice po prostu nie rozmawiają w ogóle z dziećmi na ten temat tak, że rząd to nie jest temat rozmów nie jest temat w ogóle strategie i wychowawcze i tak to jest to jesteś taki duży duży problem wydaje mi się do przerwy proszę powiedzieć problem z internetu albo inaczej nasza ingerencja osób dorosłych życia naszych dzieci powinno dotyczyć, jakiego wieku mówi się o tym, że przede wszystkim należy zwrócić uwagę na to, żeby dzieci w wieku do lat 3, którzy niektóre badania być może na szkodę w wieku 536 lat nie powinny mieć nadmiernego nadmiernej styczność czapka z urządzeniami ekranowymi tak czy tablety komórki i myślę, że tutaj jest jest problem w Polsce, ale nie tylko w Polsce tak jakby takiej sytuacji, że tablet czy komórka służy n p . w komunikacji miejskiej tak jak ja obserwuję do tego, żeby po prostu dziecku, żeby dziecko, jakby miało się czym zająć tak psychologowie pedagodzy mówią też o tym, także, że z różnych badań wynika, że np. telefony z takim urządzeniem, które służy do tego, żeby dziecko zjadło spokojni, tak więc Puszcza się firm też takie obrazki można spotkać się w kadrze też restauracja, tak więc idąc, jakby tego najmłodszego wieku to tutaj warto warto zwrócić uwagę na to żeby, żeby te urządzenia tak mówisz o tym, że na maksimum 45 minut dziennie to z dużymi przerwami to jest ten czas, kiedy dziecko powinno powinna korzystać z czymś, o czym może korzystać z niej nie powinno tak natomiast jeśli chodzi już starsze dzieci no to jest to jest kwestia ta różnego rodzaju właśnie strategii tak wyboru tego do towarzyszenia mu gdzieś tam w tym świecie a jaki jest taki pierwszy sygnał ostrzegawczy bądź też moment do niepokoju, w którym rodzic zdaje sobie sprawę, że sam nie podoła już w uprowadzeniu dziecka z tego stanu czy też nadużywania bądź uzależnienie czy myślę, że na tym symptomem jest to kiedy nam po prostu mówiąc potocznie trudno oderwać od urządzenia dziecko na pana czy jest konsekwencją tego jest jest to że, że właśnie ona jest w stanie być nerwowe reakcje tak nie dziecko po prostu upierać że, że też też samo n p . nie nie potrafi, jakby na tym tutaj mieć kontroli i tak czyli, czyli właściwie, jakbyśmy tak zostawić dziecko z tabletem Tonew jest tam przez z nim cały czas i tutaj też nie nie nie kontroluje tego też też torze, że n p . ten ten świat nie wiem bajek, czego chcieć czegoś co ona tam oglądać w tym urządzeniem jest jest jakby takim światem, który gdzieś tam do dominujących w rozmowach także ciąg np. wraca do tego, że nie chce tam obejrzeć dalej albo właśnie mówię mówię o tym, po to są takie pierwsze symptomy gdzieś które, które tutaj warto wziąć pod uwagę, przyglądając się też tej swojej strategii tak jak jak dziecko się zachowuje w kontakcie z technologią właśnie wysłałem ich nie wiadomo, że nie będą dostępne dziś już po telefon, a niedziela jest pewnie dość dobrym czasem, żeby z dzieckiem np. późna na spacer zamiast miałby siedzieć przed przed ekranem dziękuję panu bardzo pomaga w dzień socjolog Kooperatywa trenerską był moim państwa gościom dziękuję bardzo państwa zaproszono informacje po informacjach niedzielny obiad pani Karolina Szymańska jest już blisko studia widzę, że przyszła z z naręczem czegoś bardzo smaczne, więc będzie, że będzie smacznie będzie 5 składników i generalnie powiem o tym jak inspirować się w kuchni swoimi podróż Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: JAK Z DZIECKIEM

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POSŁUCHAJ RÓWNIEŻ

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

TOK FM Premium 40% taniej. Radio TOK FM bez reklam, podcasty z audycji i podcasty tylko dla Subskrybentów.

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA