REKLAMA

Kłopoty Boeinga: Po katastrofie lotniczej w Etiopii

Połączenie
Data emisji:
2019-03-19 14:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
24:42 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
on włączenie ich różni od dziur też czternasta 6 Jakub Janiszewski przy mikrofonie za mną studio Michał Setlak publicysta zajmujący się lotnictwem dzień dobry dzień dobry, a będziemy rozmawiali, że państwa o konsekwencjach katastrofy Boeinga 737 Max 8 z Etiopii to była druga tego rodzaju tragiczne w skutkach katastrofa, gdzie ten sam los rzeczywiście rozbił chyba nie jest wciąż jasne co dokładnie wydarzyło się postarać się natomiast, że cały ciąg wydarzeń Rozwiń » międzynarodowych decyzje poszczególnych linii lotniczych są rzeczywiście bardzo ciekawym przypadkiem, bo po samej katastrofie kilka linii lotniczych zdecydował się tak, żeby samodzielnie samoistnie z własnych pobudek z urzędniczką samolot zrezygnować z latania nimi, a potem ten proces zaczął się rozszerzać kiedyśmy rozmawiali tydzień temu o tej sprawie to jeszcze było na etapie wydawało się takich właśnie decyzji marketingowych, że chcemy pokazać, że dbamy o bezpieczeństwo pasażerów, ale dziś już jesteśmy zupełnie innej sytuacji niż jesteśmy zupełnie innej sytuacji, dlatego że ta wersja samolotu została uziemiona również przez amerykański nadzór lotniczy i to jest bardzo poważna decyzja w skutkach jeśli chodzi w ogóle podejmowanie tego rodzaju decyzji to trzeba mieć świadomość, że to nie jest tylko kwestia samej decyzji o opóźnieniu, ale ta decyzja powinna również definiować kryteria umożliwiające przywrócenie samolotu do lotów i taką decyzję właśnie pod powinien podejmować nadzór lotniczy to się w tym momencie już stało oba wypadki są jeszcze badane oczywiście badanie pierwszej katastrofy jest dużo bardziej zaawansowane, ale również w przypadku tej drugiej katastrofy pojawią się nowe informacje, które wskazują na razie nie pomaga dostrzec realne realne sztangę tam było wiadomo, że ten samolot miał wcześniej problemy z tym nowym systemem stabilizacji, że w poprzednich lotach te kłopoty się zdarzały, ale piloci byli w stanie ten system wyłączyć i przejść na ręczną stabilizację i dokończyć lot bezpiecznie w newralgicznym tym fatalnym, choć to się nie udało, a może spróbujmy wytłumaczyć słuchaczom na czym polega działalność tego systemu i dlaczego on może wejść w kolizje z decyzjami pilota do tego stopnia, żeby się kończy katastrofa to jest system nowy, który został wprowadzony po raz pierwszy właśnie w wersji Max, która różni się od poprzednich samolotów 77 w tym, że ma silniki o większej średnicy po to, żeby one się zmieściły pod skrzydłem, gdzie jest stosunkowo mało miejsca w przypadku Boeinga 707 zostały wysunięte do przodu i trochę uniesione co z kolei właśnie zmieniło zmieniło położenie tej siły napędzające samolot w stosunku do do środka masy samolotu i zwiększyło o moment zawierający noc w przypadku dodania mocy ten efekt był na tyle silny, że konstruktorzy zdecydowali się wprowadzić system elektroniczny, który temu zapobiega zapobiega temu przez przestawienie statecznika poziomego w ten sposób, że wytwarzany jest przeciwdziałające moment, pochylając no i samolot teoretycznie powinien się znajdować w równowadze ani nie powinien zadzierać nosa co może doprowadzić do spadku prędkości ani nie powinien tego nosa opuszczać co się dzieje automatycznie mało tego dzieje się bez informowania pilotów o działaniu tej automatyki to jest to jest w sumie problem to, że piloci nie są informowani o działaniu automatyki i ryzyko polega na tym właśnie, że jeżeli ten system będzie działał nieprawidłowo no to właśnie może doprowadzić do przejścia samolotu nurkowanie co już w przypadkach zakończyło się fatalnie, jeżeli byśmy mieli sobie zadać pytanie, dlaczego w ogóle doszło do tego, że ten system został zainstalowany w takiej właśnie w wersji taki właśnie sposób na to szansę wypowiedzieć się, że znaczna to jest jednak moment bardzo ostrej, kiedy 737 przechodzi tą ponowną, ale ten lifting właściwie to ulepszanie to wymianę silników to jest moment bardzo ostrej rywalizacji między boeingiem airbusem ta rywalizacja oczywiście trwa dalej, ale wtedy pojawił się takie sygnały, że być może rynek zacznie się skłaniać coraz bardziej wobec w stronę airbusa, a 320, a nie strony binga 737 i być może to przyspieszyło prace jak rozumiem wytworzyła pewną presję, żeby rozwiązać co szybciej łatwiej nam zdecydowanie tutaj wpły w miała rywalizacja i tempo tej rywalizacji Airbus, wprowadzając nową wersję swojego flagowego produktu, a 320 wersje Neo z większymi bardziej wydajnymi silnikami miał łatwiejsze zadanie, bo Airbus ma wyższe podwozie silniki bez większych problemów udało się zmieścić pod skrzydłami Boniek miał trudniejsze zadanie, o czym wspominałem z tego, iż w kilku innych powodów wynikła sytuacja, w której wojny było mniej więcej rok opóźniony w stosunku do airbusa wiadomo, kto pierwszy wprowadzi lepszy produkt na rynek ma większe szanse zyskać klientów no i tutaj Bonin znalazł się pod presją czasu i certyfikacja tego samolotu przez amerykański nadzór lotniczy eseje i była również prowadzona pod presją czasu w sytuacji, kiedy amerykański nadzór lotniczy MAK jest jednak trochę niedofinansowany tam było zbyt mało pracowników PIA zdecydowano się części zadań związanych z certyfikacją powierzyć Bondowi to nie jest żadne wyjątkowe sytuacje takie rzeczy się po prostu zdarza na ten tutaj to nastąpiło na stosunkowo dużą skalę i to w połączeniu z pośpiechem spowodował błędy błędy tego procesu certyfikacji już podczas badania wypadku czy wypadków obydwu okazało się, że dokumenty certyfikacyjne zawierają nieaktualne dane zawierają informacje o tym, że ten wpływ tego systemu na możliwości sterowania samolotem jest mniejszy niż w rzeczywistości to są prawdopodobnie dane, które były prawdziwe w którymś momencie prób wlocie natomiast podczas tych prób była również prowadzona optymalizacja tego samolotu i tam pewne rzeczy zmodyfikowano, ale to nie znalazło odzwierciedlenia w dokumentach kłopot też polegał na tym że, aby ułatwić proces szkolenia przeszkolenia pilotów na nową wersję samolotu nie wszystkie informacje zostały umieszczone w materiałach w szczególności nie opisano szczegółowo działania tego systemu stabilizacji, choć można powiedzieć, że trochę zrobiono to po łebkach, że właśnie pod presją czasu to co w ogóle się wojna się pan coś podobnego jak podobna historia, która miała takie konsekwencje złości się masa niedopatrzeń działanie na szybko i potem poważny problem takich przypadków historia i na pewno można, by znaleźć sporo w tym momencie trudno mi podać jakąś konkretną analogie, ale też czasy zdawać sprawę z tego, że rzeczywiście analogicznej sytuacji nie znajdziemy, dlatego że lotnictwo się zmienia bardzo dynamicznie jest coraz więcej systemów automatyki teraz więcej systemów cyfrowych w tym momencie już na porządku dziennym są systemy wpływają na jej, których kiedyś nie było także na sterowanie zdalne sterowanie elektroniczne bez mechanicznego połączenia sterownik z z powierzchniami sterowymi tak działa na Szkota Airbus nowości wszystkie airbusy w tej chwili produkowane w zresztą wojna, gdy zajdą też już jest w zasadzie na porządku dziennym te nowe systemy trzeba w inny sposób z oczywistych przyczyn badać testować certyfikować, ale czy można powiedzieć, że od Boeinga sytuacja była o tyle niezwykła, że właściwie, zanim swojej zabrał głos, zanim ta służba, która jest odpowiedzialna za nadzór lotniczy się wypowiedziała cały świat już właściwie nastawiony na nie jeśli chodzi o blisko 737 Max PL jedno to jest normalna powiedzmy reakcja obronna tak, ale czas zdawać sprawę z tego, że nadzór lotniczy nie może funkcjonować w oparciu o przeczucia musi działać w oparciu o fakty, choć nie jest dziwne, że linie lotnicze tak wielu krajów zdecydowały się zadziałać w oparciu o przeczuciu, a to właśnie taki bardzo ciekawe newralgiczny moment całej tej historii to było działanie uwzględniające emocje i przewidziane zmyślą o emocjach pasażerów, żeby nie zaznaczyć swą dbałość o bezpieczeństwo pasażerów na nadzór lotniczy tak działać nie może puszczać w oparciu o fakty tutaj, bo drugiej katastrofie znaleziono szczątki napędu statecznika które, których stan wskazywał na to, że ten statecznik właśnie został przestawiony z położeniem powodujące przejście samolotów drukowanie, czyli to była ta analogia z pierwszym wypadkiem która, jakby legła u podsta w decyzji o brzmieniu 77 Max 1417 za chwilę wrócimy do rozmowy, ale on włączenie ich różni czternastą 24 Jakub Janiszewski przy mikrofonie ze mną studio Michał Setlak rozmawiamy o rozmawiamy o sytuacji do bardzo ciekawej właśnie na swój sposób bezprecedensowej z obelgami i 737 Max, które najpierw został mu uwięzionego przez linie lotnicze wielu krajów, a dopiero potem wypowiedziała się w nie administracja z Central Administration Aviation Administration, która właściwie z była do tej pory takim na taką instancją nadrzędną słuchało się tego co oni mają dopowiedzenia, a nie co mają dopowiedzenia ewentualnie komu konkurencji tutaj po katastrofie Etiopia stało się inaczej, ale to wszystko ma swój kontekst biznesowy mówiliśmy o tej rywalizacji airbusa Boeinga Real zagra w rywalizacji, która trwa, która jest bardzo ostra to rzeczywiście walka jest intensywna niż ostatnie ostatnie decyzje tych producentów można powiedzieć wskazywały na tym, że wygrywa Boeing Airbus muszą się wycofać ogłosił koniec produkcji airbusa 380 Boeing takich decyzji dramatycznych nie muszą podejmować tak naprawdę Beijing ma do czynienia również z końcem 1 swojego miejsca ze swoich największych programów mianowicie 747 w tym momencie już, o ile mi wiadomo nie ma zamówień na pasażerską wersje jumbo Jet ta jedynie na wersje towarowe i generalnie ten samolot też już kończy kończy swoje życie, ale to wynika z ze zmiany podejścia w ogóle lotnictwa do modnej kiedyś koncepcji Chabrów, gdzie wielkie maszyny miały dowozić przewozić pasażerów między wielkimi lotniskami, a potem małe samoloty rozwozić małe lotniska to się nie sprawdziło okazało się, że są bardzo efektywne samoloty duże, ale nie aż tak duże typu Dreamliner typu Boeing 777 czy Airbus 350 i one po prostu wyeliminowały z rynku te największe maszyny, o ile trochę tak kanibalizacji oprócz samego producentom w pewnym sensie tu akurat Boeing niema dużego problemu, dlatego że 747 zdążył się wielokrotnie spłacić i c zarobił dla firmy ogromne pieniądze no to Airbus tutaj zaliczył potężną porażkę, bo sprzedał mniej więcej połowę tej liczby samolotów, która pozwoliłaby na zwrot zainwestowanych funduszy także de facto połowę pieniędzy zainwestowanych w 2380 topił i to będzie musiał zaliczyć jako straty, bo 380 był produkowany za krótko to sprawdziliśmy od 2007 roku, czyli zaledwie kilkanaście lat z 12 lat to jest mały Adaś rozumiem jak na nowy program nowy pro 747 został oblatany w roku 1969 akcji to już jest 50 lat 50 lat w powietrzu 50 lat produkcji 737 ze 2 lata starszy i inni no i mimo tego potknięcia w tym mamy w tej chwili do czynienia na pewno nie zostanie ten typ wycofany z produkcji wręcz przeciwnie analitycy oceniają, że 737 Maz przed sobą jeszcze jakieś 2020 parę lat produkcji najprawdopodobniej chwilę samorządy, które zostaną wyprodukowane za te 2020 parę lat będą jeszcze potem latać przez 2020 parę lat co oznacza, że tylko będzie w eksploatacji ponad 100 lat to jest dno może nie rekord świata, ale może będzie z tego wynika z czego to wynika z różnych powodów na popiersie koncepcja tego samolotu, jeżeli chodzi o wielkości możliwości okazała się bardzo bardzo skuteczna pasująca liniom lotniczym pozwalająca dobrze zarabiać całej linii runner operują 1 typem samolotu to jest właśnie z 77 i to w danym okresie czasu w 1 konkretnej wersji przez co redukuje się koszty koncepcja się do okazał się na tyle udana i skuteczna, że Airbus zdecydował się sam wprowadzić analogiczne ty, czyli model 320, który w tej chwili jest najpopularniejszą maszyną europejskie firmy także i 77 i 320 mają mają przed sobą jeszcze długą przyszłość do momentu, kiedy któryś z producentów nie zdecyduje się na skonstruowanie no od podstaw nowoczesnego odpowiednika takiego samolotu, czyli z wykorzystaniem nowych materiałów zupełnie nowych rozwiązań technicznych w większej, żebym elektryfikacji np. Dream Team najwyżej układy klimatyzacji, które w normalnych samolotach w standardowych są napędzane mechanicznie silników Dreamliner, że już są elektryczne co pozwala uprościć eksploatacji zmniejszyć koszty zmniejszyć masę samolotu i t d . od mnóstwo korzyści, a jeżeliby spojrzeć na to jeszcze w ogóle są takie kryteria, które pozwalają stwierdzić, kto tu jest w danym momencie mocniejsze czy to raczej trzeba by podzielić na segment wypowiedzi są mierzalne być może Boeing ma ten swój flagowy produkt p t. 737, ale Airbus ma coś innego co pozwalamy, by niwelować ten balans nerwowości przyznała, że jest to jest samolot, na którym na, którym się najwięcej zarabia, kto jest mocniejszy tutaj konkurencja zależy od zbyt wielu czynników również w zupełnie odległych od techniki chodzi konkretnie o politykę o politykę o marketing o zdolności EBC przekonywania klientów o możliwości finansowania i tutaj nie ma reguł, a czy można powiedzieć, że właśnie jeśli chodzi o Neill ten światowy rynek produkcji samolotów to są właściwie te 2 marki i cała reszta zaczyna być pomału połykane przez w tej chwili w praktyce nocą są 2 firmy, które podzieliły między siebie rynek w dużym sukcesem było pojawienie się na początku niewielkiego niedocenianego producenta z Brazylii, czyli Embraer, a firma się bardzo zła rozrosła i odniosła duży sukces nie tak dawno mieliśmy do czynienia z pojawieniem się nowego samolotu mniejszego od 3 odpis 737 i airbusy 320, czyli kanadyjskiego bombardiera Sisi jest w tej chwili już niema bombardiera sesji jest się teraz nazywa Airbus jeszcze 20 po prostu program został odkupiony w znacznej części przez Airbus Airbus i w ten sposób wyposażył się w samolot, któremu umożliwia opanowanie nowego segmentu rynku natomiast Embraer i prowadzi rozmowy z boeingiem czy też Bonin z zebrałem jest joint venture być może to się rozwinie również w ten sposób, że brak będzie w większym stopniu uzależniony od Boeinga są jeszcze producenci inni, bo Rosja stara się wrócić prowadzić swój swój program ani pod względem możliwości technicznych są całkiem nieźli Rosjanie słyną z ze znakomitej aerodynamiki i swoich konstrukcji, ale tam jest cały szereg innych problemów, a największy problem problemem Rosjan jest są trudności z uruchomieniem produkcji najpóźniej sprzedawanie tych produktów jednak panie mogą konkurować praktycznie tylko ceną dużo też dzieje się w Chinach i niewykluczone, że za jakiś czas chińskie samoloty mogą zacząć pojawiać się w dna na różnych światowych rynkach pełnienie tych najważniejszych największych ale w rękach mniejszych krajów Niewiem wkład w Afryce czas nie rozumiem, że tutaj przełamanie tego może nie monopolu tylko było wielu jest związana przede wszystkim z gigantycznymi kosztami to znaczy ten próg wejścia z bardzo wysoko, bo to są koszty, ale też kwestia technologii tak to wymaga określonej kultury technicznej i doświadczenia pracowników i kultury w produkcji nie jest takie proste, ale po Chińczykach no możemy się spodziewać bardzo wielu rzeczy broni póki co są dobrze w kopiowaniu rozwiązań, które inni przetestowali rozwiążesz może awiacji przypominał niedawno jeszcze stawiali na to jak na taki 1 z flagowych biznesów to znaczy ten program chińskiej jesienne dni 2025 lat mówił właśnie o tym, że mediacja ma być 1 z czołowych biznesów z czołowych wybór kierunków rozwoju biznesu chińskiego, ale po ulicach jak rozumiem większych sukcesów nie ma w gminach są pewne konstrukcje, które która nie budzą spore nadzieje, ale ty jeszcze kwestia czasu a gdyby tak stworzyć szeroką na kierunki rozwoju tego biznesu, jakim jest lotnictwo dzisiaj lotnictwo cywilne samoloty cywilne to właściwie, jaki to jest trend czy to stawia się bardziej nam takie samoloty średnie roczne tak jak Dreamliner czy zakończy będziemy latali jak chce w trochę z zysku skończyć tę rozmowę w stylu niegdysiejszej sondy no to co, o czym mówiliśmy przed chwilą, czyli widać, że te największe samoloty się nie sprawdziły z innym przeloty na naprawdę duże odległości to są to są samoloty typu Dreamliner Airbus 353 jeśli chodzi o te samoloty dużej pojemności 330 z rynku wypadają generalnie samoloty, które mają więcej niż 2 silniki za drogie 1 z elementów porażki airbusa 380 i końca kariery Boeinga 747 było właśnie to, że miały po 4 silniki 4 silniki wymagają 2 × więcej pracy przy utrzymaniu ich ruchu niż 2 silniki także tym roku jest bardzo proste czy są energochłonne jedzenie przede wszystkim chodzi o o ilość pracy, którą trzeba włożyć w utrzymanie w ruchu, czyli konserwacje remonty tego typu historie Airbus miał on w 4 silnikowych model jeszcze 1 z podtytułem 340, który też jakiś czas temu już został wycofany z produkcji, a wraz z Tyczyna sam koniec tej afery czy można to tak nazwać Boeinga 707 Max jak pan sądzi, że to jeszcze może potrwać to są gigantyczne straty przed cudowny wciąż ogromne straty dla wszystkich obawiam się, że Boeing będzie musiał partycypować w w tych kosztach firma zadeklarowała, że do końca tego miesiąca, czyli przed początkiem kwietnia powinna mieć gotową poprawioną wersję oprogramowania, która powinna wyeliminować te kłopoty no ale samo załadowanie na nowego oprogramowania, a to jeszcze nie rozwiązuje sprawy, bo nowa będzie wymagane potwierdzenie tego, że to oprogramowanie i rzeczywiście działa tak jak powinno, czyli powtórzono jakiś etap certyfikacji to też trochę potrwa w trudno powiedzieć był dziękuję bardzo Michał Sadlak publicysta zajmujący się lotnictwem był państwa moim gościem 1437 za chwilę informacje, ale on włączenie ich różni od Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: POŁĄCZENIE

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Z Dostępem Premium TOK FM odsłuchasz każdy podcast - bez reklam. Słuchaj wygodniej w naszej aplikacji mobilnej z pakietem "Aplikacja i WWW"

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA