REKLAMA

Borys Lankosz: Każda z postaci "Ciemno, prawie noc" ma coś ważnego do przekazania

Kultura Osobista
Data emisji:
2019-03-19 19:00
Audycja:
Czas trwania:
31:41 min.
Udostępnij:

Gośćmi Marty Perchuć-Burzyńskiej są scenarzystka Magdalena Lankosz i Borys Lankosz, reżyser i współautor scenariusza do filmu "Ciemno, prawie noc" na podstawie książki Joanny Bator pod tym samym tytułem. Rozwiń »

Borys Lankosz: Świat "Ciemno prawie noc" mnie pochłonął bez reszty, im bliżej było końca tym wolniej czytałem, nie chciałem wychodzić z tego świata i bałem się czy zakończenie sprosta wszystkiemu co stało się po drodze. Poczułem oczyszczenie po lekturze i chciałem podzielić się tym z widzami. Zwiń «

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
był ciemny ciemny las, a w tym ciemnym ciemnym lesie był ciemny ciemnych domy, a w tym ciemnym ciemnym w domu był ciemny ciemny pokój, a w tym ciemnym ciemnym pokoju był ciemny ciemny stół co leżało na stole dowiedzą się już wszyscy ci, którzy wybiorą się do kina na firmy ciemno prawie noc firm w kinach od 22 marca firmy w kinach od najbliższego piątku gośćmi kultury osobistej są dzisiaj twórcy filmu scenarzystka Magdalena Lankosz dzień dobry i reżyser Borys Lankosz Rozwiń » Singer współautor scenariusza film został nakręcony na podstawie książki Joanny Bator o tym samym tytule powieści uhonorowanej Anna kilka lat temu nagrodą literacką Nike morze słów kilka o fabule, zanim zaczniemy naszą rozmowę reporterka Alicja tabor w tej roli Magdalena Cielecka po latach powraca do rodzinnego Wałbrzycha, aby napisać reportaż o porwanych dzieciach w i przy okazji mierzy się również ze swoją mroczną rodzinną historię co takiego odnaleźli jeszcze w ciemnym, a w ciemno prawie nas, że zdecydowaliście się na filmową ekranizacją powieści Joanny Bator, a on jesienią, bo ta książka natychmiast jak wyszła nie znam 2 poprzednie książki Joanny Bator PiS osoba obdarzona inni w niewiarygodnym talentem językowym tak to się czyta takie, by człek ściągawek z panią poezja równocześnie świat przedstawiony jest mało poetycki w taki nieprzyjemny, iż odczarował ująć najgorsze lęki człowieka i tak to jest gruba książka film trwa prawie 2 godziny jest książka tych jakich 500 parę stron jak ciężko żyć tam 2 dni byłam zachwycona znaczek o w i Joanna Bator dotknęła Gui taki, by najgłębszych moich lęków Nana Nana najtrudniejszych przemyśleń na temat świata i zrobiła na tym takie egzorcyzmy także wziąć tej książki, jaka oczyszczona i natychmiast się, że wybory to przeczytał szukaliśmy wtedy też pomysł na następny film to bardzo, że kobiecy film, więc byłam zaskoczona rząd tak szybko też zdecydował się także, że to jest coraz natychmiast to pamiętam doświadczenie pierwszej lektury IAM taką sytuację, w której ten ten świat nie pochłania energię bez reszty i też takie dziwne doświadczenie związane z tym, że im bliżej byłem końca tym wolniej czytałem i zastanawiają się wtedy na tym, dlaczego tak się dzieje i przyszłam do głowy, że powody są 2 po pierwsze i to klaczy sam się zdarza kiedyś trafię na wspaniałą książkę nie chciałem jeszcze wychodzić z tego świata, a po drugie, bałem się czy zakończenie sprosta temu wszystkiemu co wydarzyło się po drodze, ponieważ jednak autorka prowadzi nas przez coraz głębszy piekielny, a oficjalne piekielne kręgi i i pomyślę sobie życie na koncie nie będzie jakiegoś świata nie będzie już katharsis, który miał do niej potworny pretensje, ale tak się nie stało i właściwie w momencie, kiedy poczułem oczyszczenie czytając w finałowej strony miałem w głowie taką pewność siebie wszystko, żeby takim doświadczeniem spróbować podzielić się z przyszłymi widzami ni ta decyzja zapadła w związku z tym bardzo szybko natomiast sam proces oczywiście trwał jak w przypadku firm szczególnie firmom trudniej tematyce dość długo, bo zaczęliśmy 5 lat temu chyba tak, ale producent zdecydował się natychmiast tak to był Leszek Bosek, który później odpowiadał na pokaz filmu ostatnia rodzina, który był ogromnym sukcesem artystycznym i on przeczytał książkę 2 dni i powiedział dobrze leczył wystartujemy razem próbujemy kupić prawa namówić autorkę do współpracy, więc to były bardzo szybkie decyzje odnośnie do chciałam zapytać, jaką rolę w tym procesie twórczym odegrała Joanna Bator cieczy konsultowali się z nią scenariusz dobrego ducha Jana zdecydowała, że nie piszę scenariusza nie lubię wracać do własnej historii i przemierzać jeszcze raz przez siebie, a i tak naprawdę myśmy pokazywali wszystkie postępy naszych prac, ale to było takie kurtuazyjne zaprzyjaźniliśmy się w międzyczasie Allen niewykonanie nie musiała tego dostawać nim nie czuła, że musi mieć tak wielką kontrolę nad Czerną zaufała też po prostu im dorównać obsadzie takich rzeczach wszyscy mówią rozmowy wideo również na planie filmowym z tego co 2 zagrała Matan taką kamerą postać czy wraz z cieniem myślę, że się najwięksi fani rozpoznają ją pomimo tego, że jest make-up ani kostiumami deszcz też zmienia znaczenie to niebyła taka współpraca jak przy okazji rewersu z Andrzejem Bartem pisarzem i przy okazji ziarno prawdy z Zygmuntem Miłoszewski mnie, w który był współ autorem scenariusza był kiedyś taką tradycją dobrą w Polskim kinie było to, że reżyserzy współpracowali z z pisarzami może to był dobry sposób na polskich kin pewnie są różne sposoby, ale ten się wydaje akurat bliski, bo ja przywiązuję ogromną ogromną wagę do do jakości scenariusza i szukasz litera noży, dlatego że naturalnym wydaje się szukać w literaturze, bo po powieści są pisane przez przez ludzi, którzy poświęcają się czemuś takiemu w zupełności dało to temu z całych siebie i mnóstwo czasu i to jest tam też rękojmia jakości, bo w przypadku scenariuszy często jednak są dużo bardziej pochopnej szybkie w Krośnie dotąd prace nad scenariuszem chciał zapytać, bo w 1 z wywiadów powiedział żal, że podobno początkowo scenariusz miał ponad 3 godziny w w jaki sposób udało wam się dokonać skrótów lub tak to trudna miłość to rzeczywiście był taki proces, żebyśmy najpierw całą tę powieść rozpisali zdania pojedyncze co się dzieje Alice idzie Alicja wstaje Alicja widzi i tym owi szliśmy cały całe swoje mieszkanie na seks był potwornie potwornie dużo się z nauczyliśmy się każdego wątku na pamięć, a potem zobaczyć sprawdzimy co by było, gdyby zaadaptować całą książkę i to był właśnie taki 3 , 5 godzinny potwornie intensywny film być może nadający się na miniserial telewizyjny, ale to też było doświadczenie związane z 3 z odbiorem tego zaufania Czytelników jak ich nazywam żartobliwie piloci oblatywał 13 pokaż mu przeczytać tylko 1 wersję, bo kolejna wersja czy tatuś odnosili do chętnych do poprzedniej do poprzednich wrażeń dyskusji nie było tak obiektywny jak i za pierwszym razem i tą metodą, jakby poprzez kontakt z różnymi zaufanymi ludźmi próbowaliśmy ograniczyć treść nie mnie nie mnie nie, gubiąc ducha powieści, bo to było najważniejsze i w ogóle był skomplikowanym procesem czy też kwestia różnicy medium po prostu kiedyś też powieść to po pierwsze, jeżeli przeczy też bardzo wstrząsającą scenę to może to książka odstawić wróci do nich jakiś czas myślałam o tym co prawda, jeżeli zapomnisz jakiś wątek w natłoku wątków to możesz się cofnąć kilka stron czy kilkanaście stron go rozpoznać na nowo w filmie nie ma takiej szansy musisz to przeżyć na 1 garaż i czas ja sobie dopiero w po pierwszym spotkaniu z SM właśnie takim zaufanymi czytelnikami świadomie, bo ta pierwsza wersja trumny trzecie namiotem 168 Strączek 33 półgodzinny film to był i tam braliśmy odpowiedzialność za wszystko łączy wątki miały sens konstrukcja była dobra wszystko się zgadzało tylko był nadmiar tego już po prostu nie wytrzymam Walii na 1 oddechu im przyswoić, gdzie też takie miejsca poza percepcją czy nie myśleliście 1 słowem dokonać wyboru i niektóre wątki ominęli iście wróciliście tak naprawdę jest termin mija się głosić chwałę skracanie, jaką była redaktorką uwielbiam to robić i ja odpowiadam za to karany za to wyrzucani to jest moja rola przy pisaniu pieszo taką arbitralną decyzją którą, którą ma matka odpowiedziała Jenkins akceptowała to było ograniczenie tej historii do opowieści o Alicji w poszukiwaniu dzieci i rozwiązywaniu tej tajemnicy i rodzinnej traumy czy cały ten wątek, który określi może publicystycznym bardziej tam, gdzie Joanna Bator jakiś sposób płaszcze prócz, choć co mówiła o pochylić się i odnosiła się do do religii po smoleńskiej tylko działo się wszystko jak na wałbrzyskim rynku postanowiliśmy odsunąć na bok, ponieważ ta publicystyka dawała nam się dość taka właśnie codzienna i skoncentrować się na no właśnie tym, że w tym elemencie baśniowym pełni bardzo mocnych aut wjeżdża w różnym od powieści Joanny Bator mimo chwilami straszliwej tematyki jest napisana w konwencji baśniowej wasz film też pewną taką baśniową otoczkę zachowuje wpada w konwencję bliską realizmowi magiczne mu raczej typowym kryminałem nie jest nam kino gatunkowe mu po prostu ucieka, a mimo to fani to policja radzi, by w 2 miał nadzieję, że to jest także moich zdjęć dziś już niema żadnych czystych gatunków znaczy nic nie tworzy się na ich rzecz gatunek jest jakoś im po prostu formą opowiadania, która ma zawrzeć troszkę inne treści no wiesz jak Agatha Christie 40 ni więcej znaczy nikim nie próbuje naśladować jakich powodów czystej czysty gatunek jest dla współczesnego czeka nudne żyjemy dużo później niż innym niż czyste gatunki inną niż te naklejki służą głównie dystrybucji są dobre dla handlu Ano w tym sensie że, że po pozwalają je w jakiś uproszczony sposób naprowadzić widza natomiast mała jest na szczęście nawet w ramach marketingu czy cała masa innych możliwości zbilansowania tego i myślę, że wyrobiony widz jest w stanie dostrzec w tym właśnie to co powiedziałaś, że to nie jest, więc jest w stanie dostrzec to, o czym powiedzieliśmy tej bajki, bo bardziej znany z bliska od dzieciństwa jesteście bardzo łatwo rozpoznajemy to jest takie bardzo archetypiczne i rzeczywiście Joanna Bator korzysta z tych rzeczy nie bez powodu jest doktorem filozofii wy doskonale takich narzędzi umie korzystać tak podprogowo nami składać do głowy iść na wkład niemieccy Czytelnicy, którzy bardzo lubią Batory Jonathan odnosi liczne sukcesy od razu nazwali RM tej powieści baśnią dla dorosłych Alicją w krainie koszmarów ani tak wspaniała, dlaczego tego nie widzieliśmy w kontekście nie przyszło wczoraj przy oglądaniu filmu kochanie wrócimy za chwilę do naszej rozmowy o kulturze osobistej moimi gośćmi są Magdalena Lankosz reżyser Borys Lankosz Magdalena Lankosz scenarzysta rozmawiano o filmie ciemno prawie noc, który już niebawem w polskich kinach dobry wieczór raz jeszcze przed mikrofonem Marta Perchuć-Burzyńska twórcy filmu ciemno prawie noc, który już od najbliższego piątku w polskich kinach są gośćmi kultury osobistej witam was jeszcze raz bardzo serdecznie dobrych cen przypomnijmy, że scenariusz filmu powstał na podstawie nagrodzonej literacką nagrodą Nike powieści Joanny Bator o tym samym tytule rozmawialiśmy już trochę o samym filmie o tym, że nie jest to typowy kryminał, że jest to jednak firmy w konwencji bliskiej realizmowi magiczne, mówi że firmy wymyka się kino gatunkowe mu jak tylko może, ale jednak wybory się ciągle szukasz natchnienia do swoich filmów w kryminałach i nic, uciekając od nich dalej bliżej ciągle jednak w tym kryminalnym nuci się zanurzać, bo i Rewers i ziarno prawdy i teraz ciemno prawie noc pewnej ścieżki nie schodzić się wydaje, że to co łączy te filmy, kto może nie tyle intryga kryminalna co temat przyszłości, która z pełną mocą próbuje się wydostać jak na powierzchnię i myślę, że to jest coś i we mnie i w nas Polakach bardzo aktywnego i dziś wierzy w to ewangeliczną mądrością prawda nas wyzwoli się, że żyjemy w takiej przestrzeni w takim czasie, gdzie jednak do tej zbiorowej podświadomości zostało zepchnięte mnóstwo rzeczy, które nie są trauma mi, które są nie przepracowane i i wszystkie te 3 filmy i w jaki sposób mierzą się stąd w tym tematem dajmy się, że jedyną szansą do wolności jest jest właśnie wyciągnięci na światło dzienne tych dni przepracowanych aromatycznych treści to tylko tak można się od niego uwolnić, ale jeszcze chciał zostać przy tym wątku, który już został poruszony troszkę w poprzedniej części audycji, bo oprócz tej historii kryminalnej jest w ciemno prawie noc podobnie to było w powieści Joanny Bator to tło społeczne obyczajowe, ale nie jest to moim zdaniem jakaś taka dokładna diagnoza Polski w pigułce mnie nie jest to jest ten gnie w dekoracja tego świata najważniejsze jest Omanić, który jest troszeczkę takim domem właśnie złem i wszystko co się dzieje wokół niego ten dom jak mówiła Joanna Bator przeszedł taką traumę teraz generacyjna oznacza wydawał wydawały się w nim złe rzeczy, które my też pokazujemy przed wojną w czasie wojny zaraz po wojnie, a potem w dzieciństwie Alicji i on był takim przekaźnikiem tego on tego jadu, który ten, który trafił jej rodzina tym sensie to jest uniwersalna, ale też jest myśl Hearts aż 3 polskie, bo to jest o taki niewoli powtórzenia o tym, że, że to zło jest przekazywany z pokolenia na pokolenia, ale też mówię w pierwszej części naszego spotkania to katharsis, które przeżyłem w trakcie czytania ostatnich scen powieści, więc on tam, gdzie tak jest jest nadzieja też jest jest wskazana szansa na to, żeby nic takiego kręgu zła umieć wyzwolić i gmin dlatego wydaje mi się to warte opowiadania Bator często przywoływała w tym kontekście taki cytat system kina z władcy pierścieni czy ten pamiętał państwo taką scenę, kiedy sam przyjaciel fora domem monolog, w którym który mówi mu się teraz nie możemy zawrócić rada ma dosyć chce zawrócić on mówi nie pamiętasz te wszystkie opowieści, które nam opowiadano, który był strasznie, których baliśmy się poznać zakończenia, ale bohaterowie zawsze szli w tych opowieściach do końca i teraz myśli wiem, dlaczego zdecydowali się na coś takiego decydowali się coś takiego, dlatego że w tym świecie w dalszym ciągu jest odrobina dobra, które warto walczyć i wydają się, że to też było to właśnie w tym podejmowania decyzji o zrobieniu tego filmu kluczowe tak dla mnie to jest cel rzeczywiście opowieść to chyba nie pada takie zdanie ZUS siostra Alicji, że najlepszym człowiek otwierają się przejść niektórymi zło wchodzi do środka tak w ale też są przejścia którymi to zło może się gdzieś tam ulotnić jest nadzieja, której Borysie mówiłeś w miłosierdzie myślę, że ważnym tematem tego jest też sprzedaż miłosierdzie przebaczenie tak tam też taka scena, kiedy Mn 1 bohater chce powierzyć inną kluczową dla swojego życia tajemnicę w głównej bohaterce Alicji i prosił, żeby przysięgała na pokazie tej tajemnicy dochowali się mówi nie wierzę w Boga, więc pytają ta postać silny to co pani wie, że im i Magda Cielecka czy Alicja tabor wypowiada zdanie, które w Timesie może być 1 z credo tego filmu nie jest niczym nie bliskie my ona mówi wierzę, że trzeba zapobiegać okrucieństwu i robić swoje najlepiej się da także Themis kilka takich zdań które, które są dla mnie istotne jedynie np. jest to, który mówił z kolei Marcin Dorociński to jest pytanie o o tu i teraz są jego ojciec był bardzo złym człowiekiem, o czym dowiadujemy się do bójki, w jakich jakiś czerwony potwór i Alicja mówi ale gdyby nie nie było bycie tutaj a, a Marcin odpowiadają jakiem znaczenie ma, czyja komórka jajowa plemnik były na początku ważne jest to co robimy teraz chcę, więc jest kilka takich nawet zdani wokół, których nie być sobą całe idee, które nam się co dla tej powieści bardzo istotne i że nie każdy również zasługuje na opowieść, toteż pada też jest konieczna jest chyba gaździna z Marcinem Targ wejście do tego tła chciałam wrócić, bo w tej opowieści tego tła jest sporo jest wątek po transformacyjnej biedy jest wątek emigracyjny jest też wypaczony system opiekuńczy jest zaś bolesna historia tego miejsca niemiecko -polskiego jeszcze na jej halnego pod koniec wojny przez radzieckich Hunów, że tak to nazwę na wyeksponowaniu któregoś z tych wątków we mnie zależało to było bardzo trudne, żeby zbilansować tę historię w taki sposób, żeby nasze od środka nie rozsadziła, gdy wolą matek oraz inne rozłożenie akcentów mogłoby ją po prostu spowodować taką kusi implozji jak i też na to co mówił wcześniej że, że pewien przesyt w którymkolwiek kierunku powodował, że ludzie już wymień Kalisz czy to wszystko miało jak dalej sens, ale emocjonalny ładunek w pełni poczuł tak duży, że się odłączać i mnóstwo czasu spędzi na tym, żeby tak to z balansować, żeby właśnie takiej imprezy nie było tych filmach taką konstrukcję chińskiego pudełka także otwieramy różne opowieści jest tak główna ogromna czynniki ambicja i jej los ten z otwieramy różne różne opowieści te są te opowieści, o których pan teraz mówisz, czyli właśnie tułów tu wątek matki, która zostawia dziecko wyjechała na emigrację te wszystkie rzeczy natomiast tak jak w rękopisie znalezionym w Saragossie nie musimy zawsze zostawać długo z tymi historiami one coś znaczą coś znaczą Galicji coś ważnego popychają jej własne prywatne wewnętrzne śledztwo kim jestem, czego chce, dlaczego robię tak jak Robbie do przodu na natomiast nie muszą z nami trochę tak jak w życiu wieś jednak spotykasz na dłużej, a i innych poznańską powierzchownie co nie znaczy, że nie byli dla ciebie ważna jak bardzo ważny Wałbrzych był w tej opowieści, bo tak trochę, porównując ziarnem prawdy Sandomierz był trochę taką już użyliśmy tego sformułowania wcześniej taką polską w pigułce Kasi, a Wałbrzych jest dla mnie jednak w tym filmie bardziej takim miejscem odrealniony to mogłoby się wydarzyć w Wałbrzychu, ale wcale nie musiałoby, gdyby nie ten wątek oczywiście, że historyczne to ich jedynie zamek Książ nie my chcielibyśmy, chociaż okazji ziarna prawdy i literacką filmową miała dużo dużo mocniejszy taki publicystyczny ładunek właśnie mniej, a powieść Bator i nasz film ma ten element baśni więc, więc pewnie stąd wrażenie, o którym mówisz, ale też jak wieże z generacji myślę, że w Wałbrzychu ma bardzo mocny bardzo mocnego tego ducha i to czuliśmy nawet nas samych siebie, kręcąc Bena z samym Czyż to były kilka pór roku zmieniające się czas po wracaliśmy do niego wyjeżdżaliśmy tam jest bardzo silna tak grawitacyjna siła i i ta historia ta odcisnęła swoje piętno i nawet jeżeli nie w sposób dosłowny to wie, że żona się nad wcześniakiem przynosi, a jak Bołoz wybraniem Oksany do firm jeśli chodzi o Magdalenę Cielecką to tylko ona była od samego początku brany pod uwagę napisany dla Magdy, a to ja czytając od razu będzie miała 2 zresztą to było to było fajne jak jak dziś na tym Batory Jana Englerta Krasna z radości w ręce i rękami mówi mówi jest także, że jak miałem jakieś spotkania autorskie i ludzie Dawid dowiadywali się już o tym, że ma być kręcony film to ogromna część moich największych fanów widziała Magdę w tej roli, więc w tym sensie tym ten nasz pomysł specjalnie oryginalny na to prezydent Suwałk Sejn to jest w ogóle bardzo ciekawa kwestia czy ciągle łatwo jest wybrać obsady, kiedy bardzo wielu Czytelników książki myślę, że właśnie o nich też myśleliście gdzieś tam kręcono w cywilu ma swoje własne osobiste wyobrażenia postaci nie jest trudne, bo jeśli np. czy ma mocno oberwałem zaś szackiego, a także w Tychach w kasie okazało się, że duże, że ludzie wyobrażali sobie inaczej niż Roberta, więc tak, ale to też moje myśli prawo jako autora widzieć postać tak jak jak ja jak sobie obrażony cieszy się, że tutaj akurat przypadku ciemna była taka taka zgoda wspaniała jest w ogóle obsada tego filmu ona musi to powiedzieć, że jestem zachwycona kreacjami wymienia tylko może 2 osoby, ale mam nadzieję, że nasze nie obrażą Krystyna Tkacz na fenomenalny Piotr Fronczewski, który udowadnia moim zdaniem w ciemno prawie noc, że kino polskie powinno się o niego realny upomnieć auta Anglicy mechanicznie koniecznie on jest do zrozumienia nie aktorzy to trzeba dać tylko kawałek tekstu, który wprawdzie z mojego męża, bo aktorzy bardzo lubią pracować moim mężem on bardzo lubię aktorów to różnie reżyserzy skupia się na różnych aspektach swojej pracy ten ten związek Borysa, która mnie bardzo bliskim, ale też te z zalet zaleta tekstu umówmy się, bo jest coś takiego by się stało z tym chińskim Delfina, który mówiłaś to jest bardzo duża ilość bohaterów, ale i część aktorzy mogliby nawet kręcić nosem, że też mała Julka tańczy tam są przez 3 minuty czy 5 minut na ekranie, ale w przypadku tego tekstu to jest także za obecność i ta postać ma też tak ważnego do przekazania każda z nich, że w życiu nie było tego typu zawahanie to znaczy wszyscy mieli mieli pełne przekonanie, że warto w tym wziąć udział po bici przez Sejm dla siebie do pokazania swojego talentu co jeszcze Roma Gąsiorowska Marcin Dorociński wspomniany już i oczywiście Jerzy Trela ten z operatorem tego jak i na koniec różnych działań rejon danych analiz również żądać Dawid ogrodnik, który mówił podobno że, że jak się dowiedział, że będziecie się nam, że mnie, że zapowiedział, że może herbat nosi Havla nie tylko chętnych wśród tych tak też, że jeżeli dana nam powierzchni, a ponieważ spotkał się z naszym producentem, grając 1 z głównych ról w ostatniej godzinie NATO natychmiast przekazał producentowi swój akces wzniesień i rolady dla niego się znalazły inne części się znalazł operatorem zdjęć podobnie przelewa się jest Marcin Koszałka, skąd ta decyzja żeby, żeby znowu razem pracować w starej Miłośnie rdzewieje to ich jest mój pierwszy naturalny wybór Marcin, bo przyszło 13105 letnia przyjaźni zrobiliśmy wiele rzeczy czasem, więc stres trochę jak oddychanie to świetny jest w tym że, że nie mnie nie traci wiele czasu na tłumaczenie czegokolwiek bym się w dużym stopniu porozumiewamy bez słów jak Marcin Marcin Koszałka operator też słynny dokumentalista kilka lat temu pokusił się o swoją fabułę nakręcił czerwonego pająka czy to swoim doświadczeniem i fabularne też w jaki sposób przeniósł na na plan ciemno prawie noc od bazy rozgranicza te są bramy wystarczy mówi tutaj w nowym nawet to może wykorzystam, gdy jego adwokat w taki sposób, by jej wielu reżyserów ma jakiś taki podświadomy lęk do zatrudnienia operatora, który za zadebiutował czy robi film jako reżyser jak tam emocje było mi obca to, dlatego że jego bardzo dobrze znam, ale też ma się bardzo czytelnie to mówisz etosu kompletnie 2 różne profesje jak doskonale to rozgranicza z pustym tutaj jestem tu twojej dyspozycji jak autor zdjęć wolę używać tego terminu jednak prestiż niż operator w tym się szlachetniej brzmi bardziej oddaje sens czy sprawy jest jest artystycznym przyjacielem i fantastycznym partnerem w z takiej podróży, jaką są te zdjęcia w 3 piwa z podobieństwa pchają do przodu nie przeciwieństwa, ale z musu przeciwnicy, ale to oto skuteczność przyciąga do siebie i to z twórczym bardzo w taką punkty konflikty są takie, jakie zawsze właśnie przyjęcie do żyta do przerwy w ku dobremu jak w Limanowej są 2 bardzo podobnie jak w odrębnym neurotyczny w innych bazach pochodzą wręcz nie myślę, że świetnie się dogaduje się w międzyczasie zrobiliśmy z Marcinem też inny film, bo zaraz po tym, jak skok Polska czy zdjęcie dać się nas, żebyśmy taki artystyczny eksperymentalny film o Katarzynie Kobro i Władysławie Strzemiń ski Dadacz Marcin był autorem zdjęć i też te zdjęcia były bardzo ciekawe wszystkie były takie płynące z rezerwą Agata Buzek, która w ciemno prawie noc gra w małych firmach ma w najtrudniejszych furię w ogromnym stopniu przekracza wszelkie możliwe tak patrzycie panowie razem pracują też w swojej ciekawej zabawne trochę jej też tę muzykę, żeby spytać koniecznie autorem jest Marcin Stańczyk niezwykle zdolny Polski kompozytor muzyki współczesnej w nurcie tak ogólnie mówiąc bardziej warszawska jej się na mniejsze lekkimi przyjemnym jak się odnaleźć jeszcze Jan Marcin trafił do wód to dość tajemniczy wszystko zaczęło się w tym gorzej montowane w ciemno prawie noc, a byłym już zdjęcia do Kobro Strzemiński, montując tak ciemno prawie na 3 korzystałem z muzyki toru tak remisu też być tylko najwybitniejszy japoński kompozytor taki człowiek bez klasy Pendereckiego w Japonii i oczywiście zakupienie praw do muzyki, którą czekam słupek, a poza jakimkolwiek w ogóle możliwe budżetem naszym natomiast w dużym stopniu wpłynęły na rytm filmu moje myślenie muzycy w tym filmie i równocześnie toczą się ds. Kobro Strzemiński i ministrem muzyka Zygmunta Krauzego, który próbował idee zawarte w teorii widzenia Strzemińskiego przenieść świat muzyczny i w ten sposób odkryłem Marcina, który jej, którego Krauze jest profesorem, który też ma utwory tak jak w tym szansę np. 3 i podziw nie powiedział tylko po dźwięki, a tam po polsku i zaproponowałem mu zilustrowanie swoją muzyką Kobro Strzemiński i zła Cushman, a to znaczy tamten film składa się z bardzo długich kilkunastu bardzo długich ujęć i ta muzyka, którą dopasowywał wyglądało to tak jakby to było napisane specjalnie do ekranu także nie są jednak ten film produkowała nie miał w nim takie twórczego udziału, ale chętnych to był bardzo tanich nie stać nas było na orkiestrę nagranie muzyki od nowa Borys odkrył utwory Marcina Stańczyka spotkali się dogadali się Marcin przyjechał rzeczywiście w momencie ich bohater klaskać akcent w muzyce było tak nie są też jak wyglądało, jakby ktoś to potem obraz nazwał tymczasem to są utwory z 2009 roku 2012, jakby starsze rzeczy, ale alejek jeszcze dobrego to w spróbuje dopłynąć i jej i nagle czytam CV Marcina stać jego utwory podsłuchami wcześniej zrobiły na mnie duże wrażenie i czytam, że jest jedynym Polakiem nagrodzonym najbardziej prestiżową japońską nagrodę okresie zatoru takimi co łączy z uznaniem to już naprawdę w PiS duże znaki dali sygnał na i tak ta współpraca się wspaniale wspaniale uszyła mi liczę na to, że coś jeszcze w przyszłość wspólnie zrobimy, chcąc niechcący, kręcąc filmy masz Borysie swój reżyserski charakter pisma są pewne filmowe klimaty również którymi jest też oczywiście przesiąknięty zafascynowany i one gdzieś wychodzą również na ekranie umieszcza się zanalizować, żeby powiedzieć do kogo ci najbliżej im to się zmieniało w w tym w winnym momencie, by różnych ludzi najbardziej ceniłem inne maszynami działali tak w tej chwili, ale wydaje mi się, że tutaj Jerzy tutaj czułem droga uczczono pamięć czułem obecność mojego profesora rektora łódzkiej szkoły swojemu mówi o Wojciechu Jerzym hasie, ale też, ale też przypomniałem sobie, że jako 1415 letni chłopak największe wrażenie na na mnie robił takie filmy, które miały sobie już jako tajemnicy, która nigdy nie została wyjaśniona i myślę o Odysei kosmicznej Kubricka, zwłaszcza tej ostatniej sekwencji, kiedy bohater przechodzi poza nieskończoności i o i piknik pod wiszącą skałą Petera Weira im się, że coś z atmosfery tych 2 mierzącą zupełnie różne od tego co proponujemy w tej chwili ale, ale jakoś blisko z nimi pokrewieństwo czułem obecnie naprawiono z bardzo emocjonalnie odebrał ten film, przypominając sobie, dlaczego pewne strony tak naprawdę w książce Joanny Bator przeskakiwał pan w, kiedy taki senny koszmar przekłada się na scenariusz, a potem na firmy to trzeba w sobie obudzić jakieś pokłady mroku w głowę w jedno GI nie bowiem w jak krzyż na planie to kto to jest to jest wyczuwalne w po to jest wyczuwalne pamiętam takie sceny i Venus, które panią takie sceny, które powodowały wyszczególniła aktorów wyspiarzy my mamy jakiś jakiś rodzaj warsztatu, który w, który nas chroni, ale pamiętam takie sytuacje, że ekipa autentycznie czuła się chora i zniesmaczona i źle po prostu źle i wszyscy w jakim sensie musieliśmy to odchorować także to nie jest wszystko tak też bezcenne oczywiście się, że przychodzi za to płacić inaczej się trochę dzieje w trakcie ich zapisania wzruszenia wjeżdżanie między nim nie takie grzebanie w jego najczarniejsze i części swojej duszy tam są takie sceny, które ja, pisząc zawsze przy nich płakałam i to nie nikt nie, dlatego że coś takiego fajnego napisałam tylko też było w tekście Bator w efektownym autem, które rząd Mariano, ale to pytanie jurorzy Nike najczarniejsze rzeczy, choć ma dbać o takiej mocy też nam towarzyszyły dzięki Bogu no bo tak byśmy pewnie przetrwa tego prawie roku zdjęć prawda to jest coś takiego orzeczenia były różnego różnego rodzaju emocje NATO w kilka dni później mogliśmy przeżyć coś co byłoby zadośćuczynieniem za ten koszmar to przecież kilka dni wcześniej, więc inne sceny tortur to jest też jasne natomiast na pewno to nie jest to nie jest tak, że żal, że to przychodzi łatwo i inaczej trochę w PIT dlatego tak bardzo czekam na premiera i na spotkanie z widzami bo, bo z kolei ten ten proces postprodukcji montowania szczególnie powoduje pewien rodzaj znieczulenia to znaczy koncentruj się tylko na rytmie opowieść na tym, żeby to miało swoją wagę i siłę i de facto te emocje no no trudno przejść gęstość 1000 × 1000 × otworzyć sobie taki stan emocjonalny Porsche znieczula aż natomiast one wracają do ciebie momencie spotyka się z publicznością ECE atrakcjami widza na 1 dla Basi to to jest to co jest przed nami zdarza się, że już trzecia zacznie się już niebawem na szczęście tak jak powiedzieliście wcześniej w tym filmie jest również nadzieja jest przebaczenie jest nadzieja ich jesteś taki ukojenie wyszukuje w 2 października 2 marca można go szukać m. in . w miłości macierzyństwie w bieganiu w coś nam powiedział, że ten czynnik był dla niego takim testem na inteligencję emocjonalną i być może jest nadzieja i jakie patrzę na świat czy jest na niego obojętna albo obojętny czy torze wokół mnie dzieje się coś złego jakąkolwiek na mnie wpływać jestem gotowy interweniować i takiej odpowiedzialności myślę, że też tekst Batory nasz film, że tak tak trzeba krzyczeć jak się komuś krzywda dzieje zniesiony z jakimś wyzwaniem i bardziej doświadczeniem niż oglądanie Planta jednak taką żywię nadzieję bardzo wam dziękuję za to spotkanie cięcie Magdalena Lankosz scenarzysta i Borys Lankosz reżyser i współ scenarzysta filmu ciemno prawie noc na podstawie powieści Joanny Bator byli gośćmi kultury osobistej w Marta Perchuć-Burzyńska do usłyszenia ciasnej formacji w radiu TOK FM Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: KULTURA OSOBISTA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcasty TOK FM oraz radio TOK+Muzyka bez reklam - teraz 40% taniej w zimowej promocji!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA