REKLAMA

800 mln na autobusy może trafić do... Warszawy i Krakowa, a nie gmin bez połączeń

Analizy
Data emisji:
2019-03-19 17:20
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
27:51 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
audycja analizy Agata Kowalska przy mikrofonie dzień dobry państwu dzisiaj w analizach przeniesiemy się do Luksemburga, gdzie skończyła się w rozprawach w Trybunale sprawiedliwości Unii Europejskiej PN sprawa dotyczy pytań prejudycjalnych zadanych przez Sąd Najwyższy Polski Sąd Najwyższy Trybunałowi w sprawie tzw . krajowej rady sądownictwa w sprawie sędziów Sądu Najwyższego w o tym co działo się na rozprawie, jakie będą jej skutki opowie Patryk Wachowiec, który jest Rozwiń » analitykiem prawnym for, a wybrał się do Luksemburga, żeby śledzić rozprawę osobiście ta rozmowa została nagrana wcześniej w czasie przerwy w rozprawie będziemy mogli zatem państwu przytoczyć sprawę, że na gorąco w to jaka tam panowała atmosfera to wszystko po osiemnastej w analizach, ale wcześniej porozmawiamy o realizacji obietnic rządowych ze mną studio pan Jakub Dybalski z portalu transport publiczny PL dzień dobry dzień dobry tyle obietnic, które złożył urząd czy prawo sprawiedliwość obywatelom i było ich 51 z nich dotyczyła transportu publicznego prawo sprawiedliwość rozpoznało nagle, że istnieje problem białych plam na mapie Polski białych plam transportowych, czyli takich miejsc, gdzie nie funkcjonuje żadna komunikacja publiczna w efekt część mieszkańców korzysta z samochodów część skazana jest na łaskę i niełaskę sąsiadów ne i dalszej rodziny w PRL i zanim powiemy o tym jak realizuje gminom prawo sprawiedliwość swoją obietnicę naprawy tej sytuacji to jeszcze krótko zapytam jak pan myśli, dlaczego akurat teraz ten temat celem podjęto przecież były 3 lata może głośnym zająć całe ciało co zainspirowało prawo i sprawiedliwość i mam nadzieję, że po prostu był ktoś w partii rządzącej wreszcie wpadł na to, że jest problem i ten problem można było rozwiązać, a skoro nic się tym problemem interesuje no to może warto warto coś z tym zrobić tylko, że od momentu, kiedy w takim dosyć dużym z dosyć dużym zadowoleniem okazało się, że jednak kogoś wykluczenie transportowe interesuje to potem niektórzy już co do czego i jakich przyszło do konkretów, żeby dzieciom leczone zrobimy, żebyś występowały wykluczeniem transportowym walczyć o to, iż coraz gorzej robi się coraz trudniej i zaczyna wyglądać troszkę także rzeźby jest co jest problem i pisanie było, żeby się na problem rozwiązali natomiast w praktyce trochę nie wiemy jak w no właśnie to nie też szalenie interesuje jak zamierza rząd w radzić na te białe plamy transportowe w i mamy w Nieświeżu ten projekt ustawy ustawy o funduszu rozwoju przewozów autobusowych o charakterze użyteczności publicznej nazwa równie koszmarne jak w jak często się, by bywa w transporcie i w ogóle tematach tematach inżynieryjnych, ale ustawa o funduszu, którą możemy w skrócie można zwać się w Ernst Busch lex lex PKS w meczach piłkarze są one o TK słowo rak nazywajmy właśnie to dużo ładniej, której był głównym celem powołania funduszu, czyli prawdy rozumem, że chodzi o pieniądze tak Jarosław Kaczyński sam początku rzucił, że znajdzie pieniądze na to, żeby ratować autobusie potem długo zastanawialiśmy się, jaka to będzie słomą ta oscylowała między 1 , 51 000 000 pół miliarda złotych w końcu stanęło na tym, że będzie to 800  000 000 zlotych rocznie my potrzebujemy ustawy do tego, żeby coś z tymi pieniędzmi zrobić my właśnie tę ustawę inne przed sobą mam w no właśnie i teraz rozumiem, że to będą pieniądze z budżetu państwa, które trafią do banku gospodarstwa krajowego i stamtąd będą już dystrybuowane do konkretnych samorządów, w które odpowiadają za transport publiczny, bo to jest w ogóle funkcja samorządu, żeby zadbać byśmy wszyscy mogli jak Polska długa szeroka wsiąść do autobusu to jest obowiązek samorządu tak na różnych poziomach samorządu i gminnymi powiatowym wojewódzkim one w zależności od tego jakimi, jakim rejonem kraju się zajmują tam powinny zapewnić transport publiczny ZOZ proszę mi wyjaśnić czym jest cena usługi w tym projekcie ustawy definicja jest równie koszmarny sezon projektu kwota deficytu pojedynczej linii o charakterze użyteczności publicznej wyrażona w złotych w odniesieniu do 1 wozokilometra, czyli ostatecznie pieniądze pójdą na co otworzyła może nie troszkę mu puszkę z Andorą, dlatego że może ona także i w zasadzie choćby system przy tym przepisie możemy się możemy się zatrzymać na długo no właśnie znaczy, by cała ta ustawa jest skonstruowana w ten sposób, że ona narzuca organizatorom transportu publicznego narzuconej obowiązek policzenia o nie pytajmy jak go w błoto to pewnie nikt nie nie tylko ja i ten szczegół wyższe będą nad tym głowić się niedługo policzenia ile kosztuje ich uruchomienie pojedynczej linii już nawet nie chodzi tutaj o stworzenie sieci transportowych, którzy tutaj ta ustawa każe każe wyliczać ile ile samorządy będą traciły na konkretnych liniach czy zyskać jeżeli, jeżeli mówimy o o Warszawie no trudno taki ZZM na szkodę musiał sam się te pieniądze na trudnym musi się dowiedzieć się ciężko zarobione linii 509 ani nie zagra, ale zaraz, bo muszę to wyjaśnić ten, że ten fundusz nie jest przeznaczony na pełne finansowanie linii autobusowych tylko na dosypanie samorządom w uznaniu zresztą, że Przewozy autobusowe nie są dochodowe tylko raczej my są pewną funkcją publiczną, którą trudno, ale państwo służy zobowiązało finansować je realizować więcej stąd ten deficyt rozwiąże to zawsze wiemy, że bilety nie zrównają kosztów uruchomienia takiej linii jest, dlaczego kłopotem jest on policzenie ile, o ile kosztował bilet kosztuje chociażby, dlatego że że transport publiczny jest organizowany na na pewnym obszarze my tutaj, by tworzymy sieć transportową natomiast sieć transportową która, która może wyglądać różnie w zależności od potrzeb zdarza się od tego jaki jest skonstruowany inne sieci miast 33 czy miasteczek w danym rejonie czy mówimy o sieci mówią o pewnym Dudu dużej rzeczy trudno w tym momencie, jakby wyciągać każdą z pojedynczych linii linii autobusowych i twierdzi, że ona jest czynne jest dochodowa albo nic hodowano w razie ciężar win, bo mam wrażenie, że to chodzi o to, że rząd myśli, że skoro przewoźnicy prywatni likwidują połączenia nie dochodowe deficytowe połączenia uda się odwrócić ten mechanizm skoro tamci policzyli, że jest to nie opłaca to da się też odwrócić policzyć, który aktualnie ile kosztują tylko, że rozwiąże drugą stronę to nie jest takie proste buty z bardzo trudno zresztą ten ten sposób myślenia, jakby niedostrzegalny nie tylko w tej ustawie, ale też też we wcześniejszych pracach nad ustawą o publicznym transporcie zbiorowym są też był taki pomysł, żeby wziąć niedochodowe zięć niechybnie dochodowej łączyć w pakiety tak, żeby cały ten pakiet linii był opłacalny dla przewoźnika dzięki temu ta tam, gdzie przewoźnikowi nie opłaca się dziś oni i tak byłby zmuszony jest ich sposób działa zapewniali byśmy inne połączenia autobusowe tym którzy, którzy ich nie mają natomiast to jedno i jest to bardzo trudne mądre i w ogóle mam wrażenie, że ta ustawa we wszystkich tych momentach, gdzie jak można utrudnić wykorzystanie tych pieniędzy wszystkich tych momentach, gdzie można było znaleźć zatrudnienie dla urzędników dołożyć im pracę to właśnie to to właśnie robimy test i i jakby ten inny ten punkt, na który zwrócił uwagę na tacę na usługi, która jest największym uproszczeniu tym ile przynosi takie od nas to rozumiem tej ustawy jest tym ile samorząd traci na armaty i na tej na tej linii autobusowej, czyli musi do niej dopłacić no i jest bardzo trudna do oszacowania w momencie, kiedy mówimy o organizacji je przewozów większej skali co więcej tutaj też są początki tej ustawy jest moim mowa o tym, że, że należy też wziąć pod uwagę rozsądny zysk z tej z tej linii autobusowej co już na koniec z rzędem temu kto, kto wymyśli coś co jest rozsądny zysk, dlaczego taką kategorię zapisujemy w ustawie na tym rynku i jest rodzicem no to jest projekt może jeszcze słowo rozsądny znajdzie jakiś inny bardziej precyzyjny prawny w odpowiednik jeszcze nienależnie rzeka, zanim przyjrzymy się temu jak co miałoby działać i ran i być liczone czy to znaczy pan wymienił oprócz Warszawy, a nieco czas mówi o białych plamach Warszawa nie jest białą plamą to transportową krew czy to oznacza, że samorządy dużych miast, które tak przecież utrzymują niedochodowe autobusy tramwaje, a Warszawą nawet metro czy to trolejbusy tu ukłon w stronę tych miast, które korzystają z tego samego środka transportu w czy to znaczy, że nadal będą mogły się sięgać po te pieniądze no nie zauważam tutaj powodu, dla którego miałyby Niemcy są naprawdę wszystkie te pieniądze na los rozdysponowane w następujący sposób będzie na fundusz, z którego pieniądze będą przekazywane wojewodom, iż wojewodowie do tych wojewodów będą się zgłaszali organizatorzy transportu z wnioskami, w których będą zmieniali i niektóre, na które potrzebowaliby dopłata żona będą jeździć konno będą jeździć nam taki uproszczony powiedzmy plamkę transportowym inaczej nigdy nie dochodowe nie będą dostawali pieniądze przy czym te wnioski będą rozpatrywane w kolejności złożenia tego projektu wg tego projektu ustawy tak, więc jeżeli ktokolwiek liczył, że dyrektor wyrządzone przy pieniędzy nie Solę dużo, kto pierwszy ten lepszy, ale czy, jeżeli ktokolwiek liczył na to, że ta ustawa będzie w jaki sposób próbowała się nie chować próbowała znajdować miejsca, gdzie rzeczywiście są i jest problem z transportem próbowała różnicować te tereny w Polsce zimą białe plamy transportowej nie idzie tych białych plam nie mamy ułatwiać życie tym tym pierwszym ułatwiać uzyskanie dofinansowania w tym pierwszym, a utrudnia się w ogóle w nim też nie możemy z tym wiążą się tym którzy, którzy sobie z tym razem świetnie radzą to ja takiego po przeczytaniu tego projektu takiego wrażenia nie ma Otóż mam mam wrażenie, że po prostu mamy 800  000 zlotym do rąk do rozdysponowania milionów przypada 600  000 000 zloty do rozdysponowania dzisiaj rzucimy, kto pierwszy złoży wniosek ten te pieniądze dostanie i ich tyle ja też inne nie chodzi o wrażenia z ekojazdy po prostu nie widzę w tym krótkim był dość projekcie tego typu kredyty kryteriów, które by wskazywały, że te pieniądze mają trafić właśnie do białych plam transportowych, a nie, ale gdziekolwiek nie ma n p . gdy rzecz, która wydawała się oczywista, czyli np. jeśli dane miejsce i pozbawiona jest autobusów, ale jest to dużo linii kolejowych takich regionalnych Noto też nie powinno być w pierwszej kolejności dotowane transportu kolejowego w ogóle w tej ustawie nie ma z jakichś powodów z jakichś powodów piątce Kaczyńskiego uznano, że nie wie, że kolejni z transportem publicznym nie pomaga w w wykluczeni zostali Serbowie tylko na autobus uzależnia uznania, że tego, że w niektórych miejscach kolej świetnie zastępuje połączenia autobusowe przynajmniej części tak w tych w tych głównych korytarzy rzeczywiście, choć tutaj tutaj jakby niemoc słowa co więcej mam wrażenie, że ta ustawa dużo łatwiej, gdy powoduje, że dużo łatwiej będzie uzyskać dofinansowanie ma już istniejące linie, które może są mniej dochodowa dzięki temu miasto stało się bardzo opłacalne niż na uruchomienie linii od zera, a to znaczy to tam, gdzie w ogóle nie ma transportu autobusowego tam, gdzie w ogóle autobusie nie jeździ nie wiem czy to usta właśnie sposób wydatkowania pieniędzy przekonać kogokolwiek do tego, żeby takie, żeby taką linię uruchomić, dlatego że samorząd będzie musiał kupić autobus będzie musiał zatrudnić ludzi w Toszku są koszty Krysia podnieść na samym początku natomiast tutaj dostaje dofinansowanie do każdego ograniczenia nie ma od taśmy to tutaj nie ma ograniczenia, że to trafi tylko tam, gdzie trzeba stworzyć im rzeczy odtworzyć często linie funkcjonują, który to po prostu ukryć po prostu teraz nie ma to może też trafić do funkcjonujących linii jak rozumiem no i istniejące już punkt, prowadząc sprawę do do samego skraju na istniejące linie w Krakowie Wrocławiu albo właśnie w Warszawie te pieniądze 800  000 000 EUR już biorąc na chwilę na wjazd te wszystkie kryteria raczej brak kryteriów, gdybyśmy myśleli o tym, związek jako realnie przeznaczonych na te białe plamy na ile on rozwiąże jakiś problem w ona, gdy okazuje się mogą problem rozwiązać, dlatego że pieprzone przynajmniej dużej części bądź, kiedy w momencie, kiedy pojawił się zaczęliśmy mówić o tych kwotach od nich pytałem różnych ekspertów różnych ekspert od transportu na co te pieniądze mogą wystarczyć to będzie udaremniono czy to jest 800  000 i wg nich, nawet jeżeli to mnie nie spowoduje, że w każdej gminie w każdym miasteczku będzie mieć autobus to w wielu miejscach może rzeczywiście pomóc Zorro słyszymy z rozmową Jakub Dybalski z portalu transport publiczny PL w studiu analizy małpa to klub KSM to my dla państwa, a my wracamy po informacjach kondycja analiza Agata Kowalska przy mikrofonie ze mną w studiu cały czas Jakub Dybalski z portalu transport publiczny PL i z nami również ustawiano się projekt projekt projekt rządowy w ustawie o funduszu rozwoju przewozów autobusowych w chodzi o to by spełnić obietnice prawa sprawiedliwości, że za zostaną one zaliczone białe plamy na mapie w transportowej Polski chodzi o miejsca, w których który nie dojeżdża ani autobus ani kolej ani żaden inny środek transportu poza w realnym rowerem w i samochodem tam spędziła postanowił zająć tym problemem 1 ze sposobów mają być pieniądze dofinansowanie do nie niedochodowe jak to bywało, gdy w komunikacji zbiorowej w w pierwszej części rozmowy nie dyskutować o tym, że ustawa jest bardzo nieprecyzyjna co znaczy nie wiadomo do końca jak liczyć na co te pieniądze pójdą co właściwie ma być finansowany jak to ma być wykazywane przez samorządy, a co gorsza nie ukierunkowuje tych pieniędzy nie wskazuje na białe plamy, które mają być zasypane dodatkowymi złotymi tylko golf oferuje te pieniądze każdemu samorządowi każdej gminie w UE niezależnie od jej warunków niezależnie od tego jak sam, ale z tym transportem jest chciałam, żeby wmieście spojrzeli na 1 przepis, który właśnie też mówią o pieniądzach dopłata jest limitowana, ale w tym wiemy, że rocznie 800  000 000 z budżetu państwa, ale dodatkowo w maksymalnie 08 zł na 1 wozokilometr co 2 rozróżnia 2 czynniki pierwsze co znaczy to znaczy, że za kilometr to znaczy, że zła za to, że autobus bus czy cokolwiek przejedzie 1 km to za nasz dom, jakby wlicza się ile to kosztuje mnie i leasing to dowód tego kosztu, który różnie w zależności od tego jak i jaki to jest pojazd, gdzie jeździ też też może różnić kosztować może kosztować 2 zł może kosztować 10 zł w dużych miastach co może być nawet nawet więcej to jest mówiąc tego ustawa też jakoś nie różnicuje tłumaczy to niezależnie od tego czym będziemy jeździć jakimś dużym pojazdem trzymałem busikiem ten limit 80 gr jest utrzymany dla rozwoju to są loty z góry zakres widełek i że może być mniej może być mniej nie może być, więc ktoś będzie decydował ile się opłaca, jeżeli dobrze pamiętam w ustawie prawdopodobnie wojewoda w zależności od tego ile jest, o ile zawnioskuje o samorządzie z wnioskiem samorząd wśród pszczół 1 uwaga do końca 2 dwudziestego 2020 pierwszego roku maksymalna to górna granica wynosi złotówkę na czczo to dużą pompą przepisy przejściowe to jej ktoś to się jakoś chłodzić i ten to dopłata może wynosić 1 zł wciąż jeszcze bardziej można przewidywać, że samorządy zrzucą się na te pieniądze póki jest tego więcej, a niekoniecznie będą te pieniądze wydawane sensem podejrzewam, że tak natomiast mam wrażenie, że dotyczy to tych samorządów, które już w jakimś stopniu organizują transport publiczny po prostu będą będą mogły to wykorzystać nasz pamiętajmy, że w tej ustawie inne co też przezimują zwracano uwagę również starosta lipnowski niedawno był w Warszawie miał okazję z nim z nimi rozmawiać z Lipna to jest teraz taki bardzo modny w tym temacie bardzo modne miejsce, dlatego że dziś państwo, którzy nie wiedzą Otóż ze starostą lipnowskim funkcjonuje transport publiczny w ocenie bardzo dobrze Otóż jeżdżą i Litwa jest takim przedziwnym miejscem na mapie naszego kraju, który nie ma problemów transportowych rozważa też na lince odpowiednik Jaworzno jeśli chodzi o bezpieczeństwo ruchu drogowego Koszalin sezon z kolei króluje jeśli chodzi o umiejętność, jaką i to robią tam w KRUS w skrócie cały wywiad na portalu transport publiczny PL proszę czytać jeść oni to by zrobić własne pieniądze i uznali, że to im się będzie opłacało i tam się opłaca tłumaczy nawet nazwa publicznie się opłaca to transport publiczny im się opłaca chociażby z tego powodu tu też wyższe starosta lipnowski powtarzał, że dzięki świetnie zorganizowaną zwanemu transportowi publicznemu WIG jest więcej uczniów tam jest kilka szkół ten jest kilka szkół średnich chętniej chętniej dzieci przyjeżdżają do tych szkół niż oczko do szkół we Włocławku i dzięki temu miasto żyć na zasadzie powiat otrzymuje dotację na subwencję oświatową przywiązuje się światu dzięki temu chociażby zarabia też są tam by sposobów na znak, na których to wzbogaca powiat starosta podawał więcej ADO, czego zmierzam już starosta lipnowski sam zaznaczył, że tak naprawdę inny te pieniądze, które trzeba wyłożyć na samo funkcjonowanie transportu publicznego on bez problemu znaleźć z nas własnym budżecie to co może być problemem to jest początek to znaczy zakup aut nowych autobusów dlatego rząd bardzo jasno podkreśla, że nie możemy kupić, jaki zdezelowanych jelczy czy ci ikarusów które, które będą woziły pasażerów muszą mieć nowe fajne komfortowe autobusy, żeby ludzie polubili czuli z nimi każdy wychowuje 2 tygodni, kiedy ktoś nazwie, że możemy coś poczytać albo rada nie przyznał sam początek to znaczy zakupy autobusów nam się zorganizowanie jakiś zakład długu Samorządowego, który był, który będzie, który będzie jeździł zatrudnienie osób do pracy zatrudnić kierowców to już na początku wydatek, którego w tej ustawie nie ma i jeżeli jej mamy gminę powiat, który jest białą plamą transportową Otóż, zanim on dostanie dopłatę do wozokilometra najpierw będzie musiał ileś tam pieniędzy wydać, żeby cokolwiek zorganizować, żeby do tego można byłoby opłacać na razie nie ma pewności, że dostanie te pieniądze we wspomnianym gość przed informacjami, kto pierwszy ten lepszy czyli, jeżeli jakaś jakiś jakaś gmina nie zdąży zorganizować transportu, a w tym czasie mógł, by móc wnioskować u wozu kilometry i od opłaty to w tym czasie ci, którzy już mają transport rozumiem wezmą po prostu pieniądze dla nich właśnie dla tej miejscowości mam wrażenie dla tych miejscowości, które są wielkimi planami transportowymi skorzystanie z dobrodziejstw tej tej ustawy bo jakby mniej jest pamięci możesz żyć mimo wszystko mamy dodatkowo 800  000 000 zł na transport publiczny bardzo pani natomiast dla tych, którzy są wieńce donice sportowymi skorzystanie z tego będzie chyba najtrudniej w środek, by rząd chce dopłacać do internetu, ale jeśli chcą państwo dopłaty do internetu to muszą mieć internet, żeby sprawdzić, gdzie są dopłaty rozdawane w i takie są przy przebywają ci, którzy internet mają w ani ci, którzy go potrzebują w RN to żart, ale teraz jeszcze 1 ważna sprawa w tutaj czytamy w ocenie skutków regulacji bardzo dużo uwag na temat zwolnień z ustawy z całą sumę o projekcie ustawy o funduszu finansującym autobusy natomiast w OSR, że tzw. pojawia się po bez przerwy nie tyle ustawa o tron o publicznym transporcie zbiorowym są wręcz o projekt ustawy z publicznym transporcie zbiorowym, który zdaniem tutaj projektodawców jest splecione ze tymi pieniędzmi którymi, o których rozmawiamy z tym Funduszem jak to rozumieć co co jedno ma zrobić wspólnego i w takim razie, kiedy te ustawy i czy wspólnie te wejdą w życie to znów temat rzeka i to tak naprawdę moglibyśmy na ten temat rozmawiać cieszy jeszcze długimi dniami, dlatego że sam pomysł na dofinansowanie transportu publicznego na prowincję oka jest fajny kocioł asyst zdawać sprawę, żeby podstawą ustawą regulującą funkcjonowanie transportu publicznego w Polsce i zostało publicznym transporcie zbiorowym ta ustawa obecnie obowiązująca pochodzi podziwia się z 2010 o roku milionowe powiedzmy jasno reguluje to ich obowiązek, który przyjął na siebie państwo i scedował na samorządy to zapewnienie, że pomoże, że możemy siadać do autobusów i do innych środków komunikacji zbiorowej to przynosi tę funkcję na samorząd tak i to ustawowo obory takie takie pójdzie ona jest z początków tej dekady natomiast część przepisów dotyczących konkretnego organizowania i rozliczania finansów transportu publicznego została nieco przesunięta w czasie, dlatego że dlatego, że założenie tej ustawy było takie, że samorządy powinny największą puszek zapanować transportu publiczną u siebie choć, kiedy zapanują wtedy będzie można też mającego konkretny jeśli chodzi o to jak ten transport publiczny w danym obszarze ma wyglądać to ten będzie się można zastanawiać co zrobić, żeby nie autobus linii znikały żeby, żeby ode mnie, żeby samorządy mogły otrzymywać dofinansowanie w szczegóły szczegóły tych tych przepisów były przesuwane w czasie one miały wejść w życie 202016 roku 2016 w UE weszły w życie od 2016 roku do dot 2 tygodnie temu staje się mieliśmy już 10 projektów nowelizacji ustawy o Wybrzeże rozważniej regionalizacji dziurze tak dokładnie 10 wersji tego co Włosi są co miało wejść w życie inne kilka lat ale gdy zaczynamy na chwilę brak tej dużej nowelizacji uszczegółowieniem tej ustawy co powodowało on powoduje, że tak naprawdę cały czas cały czas nie mamy modelu finansowania transportu publicznego, ale również samorządy przecież samorządy finansują transport publiczny grosz ludzie grodzą swój na podstawie tego co jest natomiast cały czas nie wiadomo do końca, gdzie mogą jeździć przewoźnicy tak tak naprawdę, jakby w tych przepisach, o których teraz mówimy jest szereg drobiazgów drobnych kroczków, której nie dają nam obrazu jak ten transport publiczny powinien wyglądać, kto może liczyć na dofinansowanie, kto może liczyć na refundacje ulg ustawowych czy n p . czy można stworzyć takie pakiety, o których pan wcześniej wspominał przewoźników może siedzieć na rentownych liniach, o ile weźmiesz też na siebie te mniej rentowna oburzenia to był 1 z pomysłów i to jedne z pomysłów na walkę z wykluczeniem transportowym, zanim walka z wykluczeniem transportowym stała się modna w dni nie wiem w COS nigdy się znaleźli mówi się pojawić takich przepisach oraz na dziesiątą wersję, która sobie leży w cały czas jeszcze w szufladach ministerstwa infrastruktury, ale z tego co czytam jest konieczna, żeby ten fundusz właściwie ujęły działał w no tak naprawdę jest podstawą takiego jak powiedział wcześniej nauczona jest już samo, w której w, którym powinniśmy się poruszają się kiedy, kiedy próbujemy próbujemy tworzyć n p . takie rzeczy jak w Kiekrzu jest tutaj omawiany przez nas fundusz wsparcia czy fundusz rozwoju połączeń autobusowych, dlatego że tutaj tak naprawdę mówimy tylko o o o 1, jakby konkretnemu narzędziu, który ma spełnić chłopięce na czym ma spowodować że, że wierzy, że będą się rozwijały połączenia autobusowe za miasto może nie funkcjonuje w pewnym w pewnym środowisku co, do którego cały czas nie mamy konkretnej konkretnej wiedzy pewności czyje wizji tego jak ona będzie wyglądało, ale znam też niepokojące dzwon mówi, dlatego że pan minister Adamczyk obiecywał na tej konferencji słynnej 5 pkt 5 obietnic, że w maju już zacznie działać ustawa i 5 rok jak tak jak ujmował wtedy to właściwie mają już wdroży się, że przepisy, które mają zapobiegać białą plamą transportowych i w maju 2 tysiące dziewiętnastego mamy połowę marca 2 połowy marca z panią premier Morawiecki też coś obiecywał, że już niedługo po uszy się będą pojawiały na inne, jakby chodzi choćby mając przed oczami tę ustawę, o której mówimy to wiem jak to jest możliwe nasz pamiętajmy, że w tej ustawie nosami w końcu jest przewidziane vacatio legis trzymiesięczna to znaczy jest tutaj art. 30 tabl, który mówi o tym, że ustawa wchodzi w życie po upływie 3 miesięcy od dnia ogłoszenia dopiero za 3 miesiące od przyjęcia tego projektu na razie to wciąż jest etap rządowy może zacząć z przejmować te plany wydatkowania pieniędzy dopiero później je wypłacać jeszcze później LM, choć umowa wg tego projektu oczywiście zakładamy, że to jest dopiero projekt miasto może może się zmienić zmagań z Legii zmieni się na 1 dzień np. być może, ale z drugiej strony z drugiej strony nagłym minister Adamczyk coś obiecuje nam jedynie, by ten projekt wychodzi jego ministerstwo jest łóżko tutaj widzę pewną niespójność co mówi, a nawet minister Adamczyk wziął dzisiaj pod pachę ten projekt pojechał do Sejmu zmusił posłużyły do przyjęli pojechał do Senatu, by załatwić, ale są nasze pojechał do Pałacu prezydenckiego co już sprawę z prezydentem dotąd nie ma siły, żeby ta ustawa przyznaje wg przepisu nie w weszła w życie wcześniej niż w drugiej połowie czerwca, a pamiętajmy, że do tej ustawy potrzebne są jeszcze rozporządzenie wykonawcze potrzebny jest z umowy między wojewodą organizatorami transportu publicznego i Deville pan minister powinien przygotować, więc właściwie mam nadzieję, że już teraz to on też mam taką nadzieję odszedł ze złem tu potrzebny jest czas na zawarcie tych umów na zatrudnienie, chociaż w urzędach wojewódzkich osób, które się będą tym czym zajmował ojcowie są stworzyli osobny Departament w BGK, który Bóg, który będzie finansowany na szczęście z tego funduszu, więc nie ma oba w rozumiem, że gorzej z Zabrza nadziei, że nie będzie na niego pieniędzy w każdym razie w każdym razie innych bardzo chciał, żeby nowe autobusy zaczęły jeździć w okolicach maja natomiast i nie wiem, jakim cudem mógł się tu zdarzyć Jakub Dybalski z portalu transport publiczny PL odsyłam państwa na tym portalu to dużo ciekawych rzeczy m. in. wywiad szansa ze starostą Lipna warto czytać dziękuję za spotkanie Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: ANALIZY

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i zabierz TOK FM na wakacje!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA