REKLAMA

Gdybyśmy przekopali Mierzeję Wiślaną 450 lat temu, dziś wyszlibyśmy na swoje

OFF Czarek
Data emisji:
2019-03-20 11:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
43:10 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
łączymy się teraz ze studiem Radia TOK FM w Gdańsku tam jest prof. Włodzimierz Więckowski z katedry polityki transportowej wydziału ekonomicznego Uniwersytetu gdańskiego dzień dobry panie profesorze dzień dobry tak sobie myślę panie profesorze, że żyjemy dzisiaj trochę jak w drugiej Rzeczypospolitej, a prezes Jarosław Kaczyński to taki tor Eugeniusz Kwiatkowski, bo wtedy Gdynia centralny okręg przemysłowy, a teraz przekop Mierzei Wiślanej centralny port komunikacyjny na Rozwiń » kolei dużych prędkości do właściwie robota wre gdzieś się spojrzy my tam drzewa lecą łopaty wbijają się szpadle też i czym jesteśmy gotowi na tyle my tego sukcesu panie redaktorze od 3 lat od czego zaczynamy 3 może od przekopu zaczniemy dobrze dobrze się od czego zaczniemy od tego, że TVN 24 podał informacje, że wydaje się, że ten przekop może już z jeszcze się ani wielu zaczęło może kosztować już 2 × więcej już nie 880  000 000, ale 1 , 3 miliarda złotych tak no to nie jest 2 × więcej, ale 50 % więcej na ja tę informację słyszałem wypowiedź przedstawicielki urzędu Morskiego w Gdyni, ale bardziej niepokojąca jest wypowiedź, która dziś stanowią o tym, że tak naprawdę nie wiadomo, jakie koszty będą 3 to będzie 1 , 5 miliard 300  000 000 czy 1,51 000 000 pół to 1 , 5 miliarda tak naprawdę takich szacunków nie zrobiono, ale wierzy pan pozwoli na zacznę od pewnej anegdoty Otóż, kiedy się dawno temu cesarz Napoleon odwiedzą miasto i miał pretensje do burmistrza, że nie było salut powitalne go na sobór dziś mówi sur no i 16 powodów 1 to pierwsze to nie mamy armat stracona polo mówi to wystarczy i przenosząc to szansa grunt tutaj nasz przekopu jest 16 powodów, dla którego ten przekop nie powinien powstać i pierwsze zasadnicze tezy, że nie ma ładunków, które można byłoby tam przewozić w Elblągu przeładowywać ponieważ, jeżeli mogę rozwinąć tę myśl w tym rejonie, bo nie ma żadnych ładunków masowych takich, które są podatne protest sygnowany do tego, że przewozi żeglugą śródlądową nie ma tam ładunków również skomputeryzowanych, a chcę tutaj dodać, że Elvis w niedużej odległości to znaczy 60 km od Elbląga funkcjonują najbardziej nowoczesny terminal kontenerowy w Gdańsku to ja może niech nie 2 panie profesorze, ale nie 16, ale 2 powody no bo to był pierwszy powód już się pojawił nie niedługo, bo boi kopiąc ponoć trafiono na bursztyn tak bursztynu ma być strasznie duży jak mówią nawet myślę sobie, a co z ładunkami bursztynu, który będzie teraz opuszczał Mierzeję Wiślaną na cały dzień jest o to kto to są raczej anegdotyczne rozważania o bursztynie, który będzie ładowany na statki morskie jak dodał drugi element, gdyby nawet założyć, że w Elblągu Przewozy wzrosną pięciokrotnie ona w tej chwili są poniżej 2 tysięcy rocznie i w zasadzie są to Przewozy wyłącznie węgla z Rosji, a więc wzdłuż, a nie w poprzek zalewu to znaczy z Kaliningradu Elbląga barkami, bo w niewielkim zanurzeniu raz jest więcej tych ładunków oraz niezależność od kontraktów natomiast niczego więcej się tam nie przeładowuje zacznijmy od tego właśnie, że jeżeli nawet gdyby pieszy mogę domyślić, jaką dokończyliśmy tak nawet gdyby zwiększyć przeładunki pięciokrotnie to trzeba byłoby zaangażować się statki o wyporności 3 ,51000 ton, które by tam praktycznie trafiały codziennie od 1100 tekstów, by dostarczyć ładunki do Elbląga przy czym chcę przypomnieć tym, którzy może nie wiedzą, że Żegluga śródlądowa to jest gałąź transportu, która funkcjonuje sezonowość przerwa nawigacyjna i ziemia tam ślizgamy się na nas na łyżwach na Bojarach zdalnie w Polskiej firmie gonienie, ale trochę ta wynosiła 11 stopni na plusie wpycha się trwale Harris ona zawiera zmiany klimatyczne może zobaczyć ciekawe sprytne do niej cholewki FET trzeba byłoby zmienić przepisy bowiem przepisy stanowią o tym, że przerwa nawigacyjna trwała 3 miesiące około 100 dni od prezydent podpisze wszystko macho, że tak, ale 1 rzeczy nie zmieni, a mianowicie, o czym może minister nie wie, bo jest stosunkowo krótko ministrem zaledwie 3 lata Żegluga śródlądowa odbywa się tylko w dzień także dno matą ach ta jest różnica w stosunku do transportu drogowego czy kolejowego, który po prostu funkcjonuje całodobowo, a zatem również tutaj jest przeszkoda w postaci tego, że stawki, by nocą nie pływały w pani profesorze, ale jest to etap 0202. argument zaczepne może takiego filmu amerykańskiego filmu do Dreams, czyli pole marzeń Kevin Costner w Lesznie przychodzi do niego Urszulę Dudziak stan taki znanym baseballistą nieżyjący od 1000 dla tych, którym mówi w polu kukurydzy Stwórz wybuduje pole do bejsbola wina, ale jak to pole do bejsbola w polu kukurydzy tutaj na odludziu w maśle z ZAKSĄ mówi i sił, by audyt tej wód Kan, czyli jak i wybuduj jest to się pojawią ludzie to może to z tym portem też z West jakiś kserokopie my to ten transport się pojawi to te towary się pojawia, toteż statki przypłyną Noaha ten właśnie pytanie, skąd ja jeszcze będę kontynuował ten wątek statków, które miałyby tam dostarczać ładunki 3 z Elbląga zabierać Otóż takich statków o nośności 3 ,51000 ton w ogóle na Bałtyku nie ma trzeba byłoby taką kwotę wybudować Nohant świetnie wciela się, że polskie stocznie mogą liczyć na zamówienia na pod warunkiem, że w Tychach ładunki tak jak na tym polu kukurydzianym, który został zamieniony w boisko do bejsbola ładunki się pod pojawią, ale ja jeszcze raz podkreślam, że Żegluga śródlądowa w Polsce tak praktycznie nie istnieje ta szczątkowa Żegluga przewoził kamienie piasek żwir relacjach lokalnych nawet już węgla się nie przewozi k oczywiście oprócz tego, o czym powiedziałem z Kaliningradu do da to do Elbląga właśnie węgiel jest transportowany zresztą w różne to są właśnie losy tego węgla oraz oczko więcej raz mniej w zależności od kontraktów także w Bojanie bardzo wyobrażam, jakie ładunki miały miałyby być tam transportowany przeładowywane jeszcze raz podkreślę, że kontener, który trafia do Gdańska w godzinę, ponieważ pomiędzy Gdańskiem, a Elblągiem jest nowoczesna droga ekspresowa, a zatem w godzinę ten temat kontenery z Gdańska może trafić do dowolnego miejsca w rejonie Elbląga, a także ich tutaj jest problem poza tym no krótko mówiąc nie mamy do doświadczenia w przewozach kontenerów na drogach wodnych śródlądowych taki eksperyment został przeprowadzony na Wiśle no i ten los ten etap to barka w zasadzie to barka na niej nie nie statek śródlądowy płyną do Warszawy przez tydzień no chyba chodzi o to chodzi chyba to nie jest może złożyć piękne widoki na prawo droga na Ostrołękę nalewał kreowano wiadomo, że nie spieszy piękna pogoda piękne widoki to niema co się spieszyć no tak, ale nawet, gdyby udrożnić Wisłę Bonobo generalnie chodzi o to, że z tego Elbląga drogą wodną trzeba byłoby gdzieś te towary dowieźć prawda, gdyby się nawet jakieś znalazły to proszę mi wierzyć, że prędkość takiej barki to jest 10 km / h nawet na kanałach nie wolno też chce szybciej płynąć, żeby je zniszczyć umocnień na tym kanale także no nie wiem czy 10 km to jest zawrotna prędkość jak ja na rowerze jeżdżę szybciej w no dobrze, a może w takim razie turystyka albo względy bezpieczeństwa tam tamtędy mogłaby Polska Flota, którą się też kiedyś zbudujemy wypływać na manewry w kanonie tutaj gen Dariusz Różański powiedział, w którym jest dla mnie wielkim autorytetem jeśli chodzi o sprawy obronności powiedział, że zale w nie ma żadnego znaczenia militarnego zresztą nie mamy takich jednostek pan redaktor będzie argumentować, ale mógł argumentować, że skoro nie ma to wybudujemy, ale my z eksperci wojskowi twierdzą, że zale w nie ma żadnego znaczenia militarnego, w czym nie ma dla Bałtyku takich statków o wyporności 3 pół 1000 ton nie ma nie ma takie statki funkcjonują na arenie i w rejonie właśnie kanału La Manche natomiast tutaj w ogóle takich jednostek małych nie ma w, a turystyka no bo z meczu może kajakami można płynąć nawet mi, żeby dać Camino, toteż zawsze jest miło no tak oczywiście, ale 3 dla właśnie kilku jachtów 3 jachtów motorowych budować taką taki przekop kanał, bo pamiętajmy, że przekop, którym będziesz miał ponad kilometr długości, a to nie wszystko trzeba budować drogę wodną kanał, którym one mieć 5 m głębokości też jeszcze należy przypomnieć, że Elbląg leży na samym zalewem nad rzeką Elbląg czadem, czego równać również skanalizować i pogłębić, a zatem czy warto takie pieniądze wydawać w tej chwili mówimy o miliardzie 300  000 000 inwestycji dla potrzeb kilku jachtów czy motorówek można jeszcze chce brać się chce dodać, że w tej chwili funkcjonuje droga wodna tzw. pętla Żuławska, którą można dostać się z Wisły praktycznie z Gdańska do Elbląga drogami wodnymi śródlądowymi także na nie ma potrzeby specjalne, żeby budować dla tych celów dla tych celów przekop i drogę wodną specjalną rząd na program 500 plus wydaje rocznie do prawie 25 miliardów złotych to może być w miliardzie k jest jakimś tam ogonkiem warto wydać, żeby zachęcić do głosowania właśnie tych żeglarzy z plaży Nowogardzka żeglarzy jak sam jestem żeglarzem i powiem szczerze, że na ogranie wizytuje takiej palącej potrzeby, żeby budować przekop pod ziemią z Gdańska czy Gdyni przypłynął do Elbląga właśnie przez zalew i trafiało się przez ten przekop ja z przyjemnością takie podróże dokonuje się właśnie martwą Wisłą potem przez psiego linę przez przez skarb nawet aż do Wisły Królewieckiej do Elbląga wasze drogami wodnymi śródlądowymi też są bardzo polecam to jest piękna droga krajobrazowa no i atrakcyjna również ze względów turystycznych także nie widzę takiej potrzeby jak w podkreśla, że te pieniądze, które zostaną zainwestowane w tę inwestycję to są pieniądze wyrzucone w błoto w dosłownie przenosi także tutaj nie widzę żadnych racjonalnych jak zresztą wyliczyłem to zresztą jest nie tylko moje wyliczenia, ale kap. Busha, który jest ekspertem żeglugowym, że inwestycja ta zwróci się po 450 latach od przychodów, które albo ewentualnie osiągniętych przeładunków, gdyby nawet przeładunki wzrosły do 1 000 000 ton rocznie jak bardzo ładnie równo 450 ha ach, jak to zrobić coś tak dokładnie, ale proszę bardzo Otóż Otóż jest nam nawet gdyby przyjąć, że ta inwestycja będzie kosztowała tylko 900  000 000 to przychody netto z działalności Portowej nawet gdyby założyć przystawki portowe ZOZ ulegną podwojeniu to 2  000 000 na podziemny 4900 przez zwaną mamy 450 lat, gdybyśmy się cofnęli to jest to 450 lat to jest era Jagiellońska dziś okolice Unii lubelskiej czyli, gdybyśmy wtedy wybudowali to dzisiaj, żebyśmy wychodzi na swoje tak tak wie pan, ponieważ inwestycje infrastrukturalne w żeglugę śródlądową to są inwestycje 18 wieczne nawet dziewiętnastowiecznego dziecka w wieku budowano koleje także cofnęliśmy się do Jagiellońskiej byli to byliśmy prekursorami, jeżeli chodzi o budowę kanałów to może trzeba zacząć uszczelniać w końcu zamek w Malborku wrócimy do naszej rozmowy po informacjach Radia TOK FM informacje o 1120 studio Radia TOK FM w Gdańsku jest prof. Włodzimierz Więckowski z katedry polityki transportowej wydziału ekonomicznego Uniwersytetu gdańskiego wracamy po informacji w ponownie łączymy się z Gdańskiem ze studiem Radia TOK FM w Gdańsku tam jest prof. Włodzimierz Rączkowski z katedry polityki transportowej wydziału ekonomicznego Uniwersytetu gdańskiego panie profesorze wrócę jeszcze do 1 tego pomysłu przekopu Mierzei Wiślanej i ich do tego, aby port jest w Elblągu stał się jeszcze bardziej znaczący no a co z rozwojem żeglugi śródlądowej, bo także oni się mówi, więc może jedno będzie napędzało drugie albo drugie będzie napędzało to pierwsza to niestety panie redaktorze w mówimy o rzeczy czysto hipotetyczne, ponieważ żeglugi śródlądowej w Polsce nie ma ona pozostała w nazwie ministerstwa natomiast te Przewozy, które są w tej chwili wykonywane to są Przewozy lokalne tak jak powiedziałem czy wolisz jedynie kruszywo piasek żwir np. zaprzestano nawet przewozów węgla ze Śląska z Górnego Śląska do Wrocławia czy dalej nawet elektrownia Dolna Odra jest zaopatrywana węgiel drogą lądową, czyli koleją także praktycznie żeglować lądowanie istnieje nie jest ona model modernizowana od lat i krótko mówiąc wszystkie takie właśnie plany modernizacji czy kanalizacji Wisły czy reaktywacji żeglugi na Odrze to są mrzonki mrzonki proszę wyobrazić, że największe największy port śródlądowy w Gliwicach swego czasu przygotowywał obsługiwał 2  000 000 ton ładunków koszt netto 1 000 000 od chwili obecnej 00 nie ma tam żadnych szacunków nie ma żadnych przewozów na kanale gliwickim sportów śródlądowych we Wrocławiu po co pozostało 1 zlikwidowano porty na drodze Wodnej Wisła-Odra nie funkcjonuje port w krzyżu w ujściu o praktycznie, żeby rządowej nie ma no dobrze no to w takim razie co z centralnym portem komunikacyjnym, czyli do gigantyczne lotnisko, które sprawi, że właśnie co sprawi co ma sprawić to lotnisko panie profesorze do nas szczęście to jest taki pomysł, że trudno syna było wyobrazić skalę tego przedsięwzięcia, ponieważ nawet plany rządowe mówią o tym, że to jest wydatek na samo lotnisko rzędu 3540 miliardów, a razem z infrastrukturą, która doprowadzi w komunikuje to lotnisko z resztą kraju to jest łącznie 100 miliardów złotych, więc trudno wyobrazić, żeby takie pieniądze kiedykolwiek się znalazły czas pytanie właśnie czy tez w ogóle możliwe realnej to jest potrzebne no być jakaś linia musiałaby się tam o, jakby zagnieździć zainstalować, żeby po prostu tych pasażerów przewozić tu chce podać pewne porównanie no pewnie chodzi tu o lot, który miałby się rozwija aż do takiej skali, że byłby konkurentem do w stosunku do tych gigantów europejskich światowych prawdę powiedzieć, że w lot w przewozi przewiózł w zeszłym roku prawie 9  000 000 pasażerów podczas kiedy konkurenci w postaci Dowhan grupy Lufthansy to jest około 130 stół 30  000 000 podobnie grupa Air France KLM te są Kostuch miliardy milionów pasażerów grupa, której przewodzi British Airways z ponad 100  000 000 pasażerów porównajmy również wynik operacyjny w przypadku grupy do fazy to są 3 miliardy 3 miliardy euro w przypadku grupy Air France to są 2 miliardy w przypadku grupy przewyższały to są 3 miliardy euro podczas kiedy lot zanotował wynik operacyjny na poziomie 64  000  000 EUR także po prostu startujemy nie w tej kategorii wagowej poświęcony no dobrze, ale może w takim razie taki centralny port stałby się nie miałby potencjał na to, aby zostać kablem, czyli takim miejscem w 2, w którym zloty, które musiały być dłuższe mogły być coraz krótsze i tu nie dostarczać towary, a towary potem szybciutko ekspresówką do Elbląga, a stamtąd z Elbląga na ostateczne i przez przekopać Mierzeję Wiślaną inny świat tonie pan redaktor tak to trochę żartobliwie przedstawia tymczasem, jeżeli mówimy o konkurencji i właśnie przyszłego lotu kto, który miałby wzrosnąć do poziomu takich właśnie gigantów, o których powiedziałem to nie stanie się tą drogą takiej ewolucji wewnętrznej taki na rozwój organiczny, czyli krótko mówiąc za rok jeszcze 1 000 000 potem jeszcze 1 000 000 pasażerów trzeba byłoby przejąć część pasażerów, które przewożą, których przywożą obecnie ci giganci właśnie w lotach międzykontynentalnych, a tutaj chcę zwrócić uwagę na to, że współczesne tendencje na rynku lotniczym są takie, że nastąpiła konsolidacja wokół tych największych grup, czego przykładem jest zakończenie jest sfinalizowanie transakcji zakupu grasowały lisy przez Lufthansę czy zakupienie linia i irlandzkie relingów przez grupę British Airways, więc ci giganci rosną w siłę i ciężko będzie ich jak gdyby tutaj osłabić poprzez przejęcie pasażerów co więcej jeszcze ci giganci zawierają umowy o charakterze joint venture szerszej następuje również konsolidacja handlowa z gigantami amerykańskimi każdy z tych wielkich przewoźników europejskich podpisał takie umowy, które sprawiają, że funkcjonują jak 1 właściciel, chociaż nie nie jest to 1 właściciele mają wspólną strategię i każdy z tych wielkich europejskich przewoźników ma partnera amerykańskiego jest to albo Delta oboju narty to album American Airlines co więcej wielcy przewoźnicy europejscy, o których mówiłem zawali podobne umowy umowy o charakterze joint venture z przewoźnikami japońskimi chińskimi, więc również ten rynek myślę o rynku azjatyckim staje się dla nas bardzo trudno dostępny co więcej na rynku jeśli mówimy już o rynku azjatyckim mamy konkurencję 3 przewoźników wpływa to rysunki zatoki Perskiej i również Turkish Airways od giganta, który urósł właśnie Lecha tak trochę niezauważalnie nie widzieliśmy go wcześniej, ale w tej chwili jest przewoźnikiem znaczącym bowiem jego Przewozy są na poziomie już prawie też 100  000 000 pasażerów rocznie także no i ciężko tutaj byłoby wyrwać tym gigantom właśnie tych pasażerów właśnie tych strat tych tych właśnie Long hours, czyli tych aut długodystansowych i nie wyobrażam sobie, żeby to było możliwe, ponieważ jak mówią ci giganci tworzą właśnie pewną strategię polegającą na na tym, że my i reszta świata, czyli krótko mówiąc konsolidują się sposób właśnie ich finansowy kapitałowy i handlową, o czym powiedziałem do tego dochodzi jeszcze na rynku północno Atlantyckim konkurencja, która się pojawiła w postaci tanich linii lotniczych to się około 10 % to są tanie linie lotnicze takie jak Nor widzie ten, a pamiętajmy, że normy dzienne już ma ponad 30 samolotów właśnie typu Dreamliner podczas kiedy Dobrzyń Max 8 jedno nie nie wytchnienie tym nie latają na Long call wmyśl tej właśnie Dreamlinera podczas kiedy lot ma staje się ich 11, więc też nawet dreamlinery przepraszam normy i że jest tutaj z naszych silniejszy jeśli chodzi o Przewozy o poprzez Atlantyk do Ameryki północnej to jedni wszystkie tendencje które, które rysują się na nas na rynku transportu lotniczego bowiem również i dochodzi do pewnych ze mną nie chce powiedzieć aliansów, ale porozumień pomiędzy tanimi przewoźnikami, a tymi przewoźnikami nazwijmy tradycyjnego tradycyjnymi, czego przykładem jest współpraca dra Jana z firmą Elin GUS i ramion dowozi pasażerów zresztą z wielu portów polskich dodał glina stamtąd można się przesiąść daje Ringo Starr i lecieć do do Ameryki to może można, by coś było panie profesorze zadekretować bo gdy rząd wspominał niedawno, że przygotowuje się do promocji polskich produktów polskich sklepach nie jest żadne tam jakiś podejrzany Marek niepolski tylko marki Polski ma być polskich sklepach to może na polskich lotniskach czy albo pole samolot latający nad polską muszą lądować na polskich lotniskach n p . w Atom w Baranowie w Chinach od tak, choć nie da rady właśnie to jest ten dylemat Radomia zaczniemy jest to być może od małych kroków jest Radom i on został zakupiony przez polską firmę państwową firmę polskie porty lotnicze, ale trudno zmusić przewoźników zadekretować, żeby oni tam lądowali no po prostu nie wadą jest za mało i dlatego trzeba go rozbudować ten chaos bałagan to jest wystartujemy od mniejszego tymczasem po pierwsze trzeba zachęcić przewoźników, żeby oni tam lądowali i pasażerów, żeby tego dnia lotnisko korzystali na razie te próby są one po prostu zupełnie nieudane nos nic się tam dzieje mimo tego, że jak mówią plany były takie, że o przyjęciu przez PPL, czyli Paul polskie porty lotnicze tam koniunktura i obroty wzrosną także nie to nie tędy droga nie można tego zabrakło wpadek gotować, bo z 1 strony mamy władzę państwową, a z drugiej strony mamy przewoźników prywatnych, którzy się po prostu nie mnie do tego nie po nie podporządkują się w żaden sposób no no w takim razie może panie profesorze jednak może zacząć jak już lotniskiem to rzadkie większym od Okęcia inny, a ponieważ będzie to budowane w szczerym polu w polu na to będzie miał możliwość, aby się rozbudowywać w miarę takiego organicznego wzrostu, a tymczasem te tereny, na których dzisiaj znajduje się lotnisko wojskowe i lotnisko cywilne mogłyby świetnie się sprawdzić jako tereny inwestycyjne nowe osiedla Noniewicza to chyba nie tędy droga, tym bardziej że w wedle wszystkich gmin informacji i analiz eksperckich Okęcie w tej chwili obsługuje prawie 9  000 000 pasażerów podczas kiedy szacunki mówią o tym, że tuż przy niewielkich inwestycjach i organizacji ruchu może obsłużyć 25  000 000 także tutaj ta rezerwa jeszcze jest, a pamiętajmy, że w pobliżu jest ognisko modli, która w, które po prostu jest idealny do tego, żeby rozbudować no niestety ze względów politycznych to się do tej pory nie udaje ci wg pana właśnie tam przepustowość Okęcia MON można zwiększyć niższymi nakładami i też przy pomocy rozbudowy czy też modernizacji Modlina, a niekoniecznie trzeba wybudować czy rozpoczynać budowę czegoś co pewnie nikt nie zostanie dokończone tak dokładnie jedno w ostatnie informacje były takie, że opel, który jest właścicielem Okęcia to decydowało o inwestycjach, które mają również podnieść efektywność funkcjonowania to znaczy, że przy tych samych parametrach będzie można obsłużyć więcej samolotów krótko mówiąc to jest dobry krok w dobrym kierunku, żeby właśnie zapewnić od przynajmniej 25  000 000 pasażerów rocznie podczas kiedy jeszcze pozostaje tutaj nierozwiązana sprawa Modlina, dlatego że ten sam PPL blokuje możliwość rozwoju Modlina w postaci takiej grze jest współwłaścicielem i musi wyrazić zgodę na emisję obligacji, żeby ten modli się mógł rozbudowywać tymczasem no nie wiem jakich przyczyn czysto politycznych chyba takiej zgody nie udzielano im w Modlin to jest w ogóle ma dryg to jest w ogóle jakiś jakiś jakaś gwiazda, która kometa, która wystartowała już bardzo szybkim tempie osiągnęła i przekroczyła znamy przepustowość także w Modlinie już tam nie więcej samolotów, bo mogli więcej samolotów nie obsłuży, chyba że wasze nastąpią inwestycje, które są blokowane przez instytucję państwową panie profesorze, a może po prostu porwie potrzebne są nam jakiś oddzielny lotniska tak, aby marszałek Sejmu Marek Kuchciński mógł swoje partyjne koleżanki wozić no bo wiemy, że lubi my się przelecieć się tu już, gdzie po 200 proc może mamy taką potrzebę, żeby to lotnisko po prostu obsługiwało więcej nerek ostry mróz w nie wiem z Allen, ale tu to polecam polskie porty regionalne dlatego, że to jest ewenement, który na polską świadczy o tym, że tutaj rozwój obu niesłychany od czasu wejścia Polski do Unii liberalizacji dostępu do właśnie jest transportu lotniczego zarówno, jeżeli chodzi o to na tym skorzystało również Okęcia, ale również porty porty regionalne chce przypomnieć, że to też taka no wspomnienia osobiste, ponieważ w 1997 roku w Gdańsku wymyśliliśmy, że to jest tysiąclecie pierwsze wzmianki wzmianki o Gdańsku, które w lesie ukazała jakiś kanałach historycznych i raz tu zorganizować Milenium przy tej okazji oddaliśmy tutaj do eksploatacji port lotniczy przepraszam terminal lotniczy, którym miał zdolności przepustowe 1 000 000 pasażerów rocznie podczas kiedy Przewozy wynosiły tylko 300  000 i krytycy zarzucali, że to jest jakaś gigantomania tymczasem po wejściu do Unii ta przepustowość została wykorzystana w nów w bardzo szybkim czasie przekroczona duetu był dwukrotnie co powiedzieć, że obecnie już mamy kolejny terminal ten supernowoczesny i przewozu przeładunek tutaj obroty w Gdańsku są na poziomie bliskim 5  000 000 także zapraszam pana marszałka Kuchcińskiego razem z koleżankami do Gdańska zresztą piękna pogoda jest tutaj wbrew prognozom mamy supernowoczesne lotnisko również w Krakowie w Katowicach Wrocławiu Poznaniu zapraszam także lotnisk w Polsce wystarczy mam wrażenie, że pan marszałek Kuchciński pewnie by do Gdańska poleciał po Aliorze zmienić nazwę portu lotniczego na wschód pewnie na inną myślą się na inną domyśla się z imienia wiadomo jak i jako jakiegoś imienia, a może można nazwać port lotniczy imienia wiadomo kogo i wtedy każda okazja, bo impreza będzie zadowolona, bo to jest jakieś rozwiązanie, ale właśnie ja bym tutaj optował za tym, żeby ten port w Baranowie nas nazwać imieniem wiadomo kogo to już jest lotnisko Baranów sieci w nogach, ale Baranów, których tam pasów w okolicy hala wrócimy do naszej rozmowy po informacjach Radia TOK FM czy wracamy do drugiej Rzeczpospolitej czy te wszystkie wspaniałe inwestycje i kiedy się się zmaterializują o tym, rozmawiam dzisiaj z prof. Włodzimierzem Więckowskim z katedry polityki transportowej wydziału ekonomicznego Uniwersytetu gdańskiego informacji już za kilka minut o godzinie jedenastej 40 i po informacjach wracamy do programu off czarek kult ponownie łączymy się ze studiem Radia TOK FM w Gdańsku tam jest prof. Włodzimierz Ryczkowski z katedry polityki transportowej wydziału ekonomicznego Uniwersytetu gdańskiego wydaje się panie profesorze, że nasze zoo rząd ma takie zacięcie poziomem zoologiczne, czyli hodowla białych słoni co to są białe słonie w języku ekonomicznym w takt jest określenie amerykański duet NFM to są właśnie wielkie inwestycje w grach i infrastrukturalne, które jak powstaną tu niczemu nie służą i takich przykładów, gdzie będą krótko mówiąc ja spotkają się z takim określeniem w stanach Zjednoczonych i to właśnie na okresie godów dotyczyła drogi Wodnej ten sitcom bigbeat, która została wybudowana w latach osiemdziesiątych i zakładano, że będą tam olbrzymie Przewozy to jest droga wodna, która łączy Żak już na południu Stanów w kierunku jeszcze południowym ten oto droga wodna, która nie jest od części sztuczna czy po części przebiega po rzekach zostały skanalizowane okazało się, że to wielki niewypał no ale krótko mówiąc ktoś na tym zarobił to znaczy ci, którzy budowali pewnie natomiast nie nastąpiło jakieś ożywienie gospodarcze w tym rejonie, czyli krótko mówiąc biały słoń w debacie po powiedzenie pochodzi jeszcze z czasów z innym jej zwycięstwa czy Królestwa Syjamu kiedyś to władca, aby komuś dopiec to właśnie darował mu białego słonia no i teraz takiego biegu osłania nie można było się pozbyć no bo byłoby to uważane za nietakt dużej kategorii, a trzeba go było żywić się nim zajmować się dokładać do interesu i wkrótce taki taka osoba obdarowana białym słoniem po prostu zbankrutowała w po to jest prawda, bo jeżeli chodzi właśnie takie wielkie inwestycje infrastrukturalne to trzeba ją utrzymywać tak jak sądzono, że takim wielkim sukcesem będzie również droga wodna Ren MEN Dunaj tymczasem również przestrzeloną te prognozy, ponieważ ona została wybudowana oddano do eksploatacji w latach dziewięćdziesiątych ubiegłego stulecia budowa trwała kilkadziesiąt lat przerwana przez wojnę i były inne realia, kiedy rozpoczęto rozpocznie rozpoczynano budowę ono inne realia w latach dziewięćdziesiątych później, kiedy rzeczywiście Transpol został zdominowany przez transport drogowy nowoczesna kolej i t d . tak dalej, że droga sądowa o tak rzeczywiście ona funkcjonuje, ale na arenie natomiast na drodze Wodnej do renty renty będą bajki, ale prawda, bo to to tak nasz nazywa to Przewozy są znacznie mniejsze niż oczekiwano natomiast sprawca został moment do naszego właśnie problemu, czyli tego właśnie portu centralnego po chce dodać jeszcze, że budowa ta wymagałaby połączeń kolejowych kolejami dużych prędkości i to jest jakaś rząd wielkości 1300 km takich połączeniach chcę przypomnieć, że w okresie 30 lat od początków transformacji wybudowaliśmy 40 km nowych linii kolejowych w nogach nie od razu Kraków zbudowano no tak, ale tutaj argumentem tych, które jest przywoływany przez tych, którzy są zwolennikami tej metody lotniska tego portu lotniczego jest to, że w rejonie naszym nie ma takiego schabu tymczasem bez takiego schabu grupa Lufthansy obsługuje 20 % tego rynku także dąb wydaje mi się, że dla Lufthansy kwesty potentatem takich, a jest niepotrzebny, ale inni wystarczy, że jest wyjechał w Austrii w Wiedniu, którą jest jeszcze lepiej zlokalizowane, dlatego że jest bardziej na południe zlokalizowanej obsługuje również rejon Bałkanów Ukrainy, która miałaby być być potencjalnym zapleczem dla tego naszego wielkiego portu w Baranowie w aut, jeżeli chodzi o polskie białe słonie to, jakie pomysły innych jeszcze zaliczyłby pan do tej kategorii myślą o polskich domów jest właśnie po pierwsze, takim małym słoniem, ale jednak dość takiemu niebezpieczne, dlatego że chaos rozpoczęto wycinkę lasu i przygotowania do budowy jest ten przekop drugim to oczywiście jest centralny port lotniczy dalej koleje dużych prędkości one nie mają w Polsce uzasadnienia takiego ekonomicznego i to można było też rozwinąć dalej Kaskada dolnej Wisły, a już największym białym słoniem, który się pojawił to budowa kanału w kierunku Białorusi no gałąź o tym jeszcze nie wie, że mamy takie plany, żeby wybudować połączenie popu z opłat od Wisły biegnąca aż do Prypeci gdzieś tam ten i tam elementem ma być kanału, czyli sztuczna droga wodna o długości niecki km to jak ten przekop czy kilku kilometrów drogi Wodnej przez zalew, ale 200 km przez wyobrazić przykryta polską ma być na długości 4 z 200 km i to jest autentycznie pomysł, który został zgłoszony przez ministerstwo to jest jakieś szaleństwo w ogóle trudno to skok w kategoriach normalności oceniać, ale może mamy być za kilka lat czytam kilkanaście lat włączeni do związku z republik dotąd taka droga się przyda wszak wiemy to żart chyba nie wiem jak jednak na razie wszystko zmierza w tym kierunku panie profesorze no ja bym tutaj, jeżeli już mówimy o żegludze śródlądowej to postawił na modernizację dolnej Odry, ale w zasadzie nawet z udanego wylot ze Szczecina do kanałów Hohenzollernów Odra Havla, dlatego że Berlin jest wielkim no takim właśnie potencjalnym rynkiem, które mogą być obcy obsługiwane również przez siebie sądową, która w no po prostu funkcjonowałaby na odcinku Berlin to dodało do Odry i potem Odrą do Szczecina i to jest naprawdę sensowne, ponieważ Berlin jest przygotowany do obsługi przez siebie usiądą tam są porty śródlądowe w Berlinie w samym Berlinie są porty śródlądowe, które są przygotowane do tego, żeby odbierać ładunki z wody także to jest jedyny sensowny kierunek w inwestowania w deblu, gdyż już w żeglugę rządową natomiast te pomysły, o których powiedziałem to są z rzędu w szeregu takich jak Polski program Narodowy oczywiście imienia RODO wiadomo, jakiego były podboju kosmosu im kolonizację Marsa samochody elektryczne samochodów elektrycznych, bo chętnie bym się przez świat, ale na razie nie widzę tu w Polsce, żeby mi, żebym mógł kupić taki produkt polskiej produkcji na razie, a z kolei na nas na te z ramienia stać także chętnie się cieszę na ten samochód panie profesorze, ale jak to w takim razie działa to znaczy mamy poważnych ludzi niektórzy zostali wybrani demograf z osób demokratyczny i ci ludzie w poważny sposób kory konsultują się z ekspertami rozumiem wysokiej kategorii i jakości i ci eksperci mówią dobrze to my sobie teraz policzymy i mówią do nas np. wyszło, że taki przekop ma sens albo ana n p . z naszych obliczeń eksperckich i fachowych wyszło, że zbudowanie lotniska w inny zamiast klepiska to jest szansa rozwoju not to ktoś to przecież chyba z jacyś ludzie za tym stoją jacyś ludzie, którzy nie wiem kończyli może nawet nie daj Boże uniwersytety, a może pani tytuły naukowe domów właśnie chyba nie bardzo, dlatego że mamy do czynienia z takim właśnie w tej i zestawienie opinii z 1 strony ekspertów, a z drugiej strony na nie bardzo wiadomo kogo takim przykładem właśnie sytuacji inne jest właśnie owa to właśnie w tej chwili propaganda antyseptyczne piątkowa z 1 strony mamy ekspertów profesorów mamy badania kliniczne przeprowadzone na dziesiątkach setkach tysięcy pacjentów stwierdzając, że szczepienia nie powodują żadnego autyzm, a z drugiej strony bardzo na nieznane anonimowe osoby, które przeczą temu ja powiem przykład wczorajszy Otóż po enuncjacji pani z urzędu Morskiego w Gdyni, która powiedziała, że przekop będzie kosztować już 1  000  000300  000 000 poproszono o głos przedstawiciela przedstawiciela ministerstwa i taki młody pan od Korony powiedział, że nie ma sprawy pieniądze się znajdą Amy mamy tutaj dyskusja właśnie tego typu nocą jak chcą, ale znajdowanie pieniędzy akurat naszym rządzącym wychodzi całkiem nieźle tak tylko, że wie pan ja mam nadzieję, że po prostu te pieniądze po usłyszeniu znajdą one są tylko 3 swoje worki gruz wory czynione są no gdzież tam w tej chmurze, ponieważ jak pan udzielić wszyscy słuchacze wiedzą, że w tej chwili wydatki społeczne wzrasta lawinowo i takie sumy, o których mówię nawet ten miliard, o którym miliard 300  000 000 to jest pewnie nie koniec tych szacunków, jeżeli chodzi o przekop będą trudne, żeby się tutaj znalazł ani nie mówiąc już takich projektach jak wasze Baranów 3 czy jeszcze właśnie owe kanały czy kanalizacja dolnej Wisły, która wymagałaby budowy 9 stopni wodnych to jest sądzą o poparcie sam się tym, że też tych pieniędzy nie mają nie będzie, a ponoć bukmacherzy londyńscy już przyjmują zakłady, gdyby pan miał obstawiać to powiedziałby pan, że centralny port komunikacyjny i przekop Mierzei Wiślanej dojdą do skutku w, jeżeli chodzi o w centralny port komunikacyjny to tutaj jestem do ograniczeń w 100 %o wą pewnością, że tego nie będzie zresztą jak powiedziałem nie ma takiej potrzeby można stworzyć Duoportu w postaci Okęcia i Modlina co rzadko woli politycznej inwestycji wasze Modlin natomiast do przekopu tych obawiam się, że można rozpocząć budowy to tę budowę i zaczął dłubać w Mierzei też również Kopacz drogę wodną przez zale w wiślany no ale muszę powiedzieć, że jakakolwiek nowa formacja pojawi się w ustach rządów to, aby inwestycja zostanie przerwana po to, szkoda tych pieniędzy, które jak powiedziałem w sposób bezpardonowy takie przerwy w przenośni dosłownie zostaną wyrzucone w błoto, ale i tych ptaków zwierzątek szkoda tak to jeszcze jest aspekt ekologiczny ja po prostu nie spotka się tutaj na Wybrzeżu zwartym środowiskiem, które by popierało tę cienką obudowę ani ekolodzy ani mieszkańcy Krynicy morskiej ani mieszkańcy Sztutowa to próba praktycznie MO no nie wiem kto, kto jest zwolennikiem pomoże tylko właśnie ci, którzy pracują w samym porcie pomijając, że zbieracze bursztynu zbieracze bursztynu pewnie tak no właśnie 3 krajów, ale sądzę, że tutaj również czujność wykaże urząd morski, który wystąpił o prawo do eksploatacji tych złóż i sądzę, że w razie odkrycia w drobnych zbieraczy tutaj korzyści jakich dużych nie odniosą natomiast również, że chodzi o ten bursztyn no bo obawiał się, że to do po to, taka masowa eksploatacja takich służb doprowadziłoby również do destabilizacji rynku no bo przy takiej masowej podaży spadła wycena i trafiałoby tym rynkiem, który jest tutaj bardzo istotne dla gospodarki regionu w nie zna pan nikogo kto by uczestniczył, chociaż w jakimś obliczaniu tych kosztów nikt nie dzwonił do pana mówiąc słuchaj Włodek daje rząd nie poprosił, żebym tam coś policzył swoistą podpowiedź brata nie wiem jak to liczyć na nie no właśnie tutaj mówią, że ci zwolennicy są anonimowi no nie znam żadnych nazwisk z liczących się ekonomistów transportu czy logistyki 3 spedytorów, którzy by byli zaangażowani po stronie właśnie tych, którzy w, które są zwolennikami tej inwestycji West China nie znam takich obliczeń one gdzie są wykonywane ja dochodzę do wniosku, że tutaj chodzi raczej o to, żeby gonić króliczka niż go złapać to znaczy, żeby budować jakieś prognozy analizy projekcji studia wykonalności tak dalej i t d. ona gdzieś tam powstają no ale eksperci w tym nie uczestniczą w Gniewie co powiedzieć jestem zaskoczony, bo myślę że, chociaż jacyś eksperci, które mają inne zdanie może są zafascynowani mnie jakąś inną szkołą ekonomiczną, która trochę inaczej patrzy na rzeczy, niech więc właśnie to nie znam ani 1 osoby ze środowiska właśnie ekonomistów transportu 3 w bramce środowisko wiodących logistyków w Polsce, którzy opowiadali, by się za topową podam pani pan prof. Rucińska ani pani prof. Marciszewska mam przed sobą raport wykonany przez pana Marka Serafina, który jest wiodącym ekspertem baraży lotniczych, które prowadzi portal lotniczy Polski rynek transportu lotniczego przygotował obszerny raport na temat centralnego portu komunikacyjnego i wykazuje tam bez zasadność budowy mało tego jeszcze porównuje prognozy te życzeniowe, które zostały przygotowane w raporcie rządowym z tymi takimi realnymi to te prognozy różnią się nie o kilka, ale kilkadziesiąt milionów pasażerów, więc to praktycznie przekreślają sensowność takiej inwestycji zresztą powiem szczerze, że tutaj zgadzam się z panem Markiem, że ludowcy jak gdyby organisty rozwój LOT-u jest niemożliwe trzeba byłoby no i odebrać pasażerów w tym gigantom europejskimi amerykańskim co jest jak w praktyce niemożliwe bardzo dziękuję panie profesorze w czyim będzie w UE nie będzie powtórki drugiej Rzeczpospolitej na ob powtórka drugiej Rzeczpospolitej, by się poddała, gdyby przydała, ale sensowna, ponieważ jestem mieszkańcem Gdyni jestem i nowych patriotą gdańskim życzyłbym, żeby taka inwestycja w Polsce też w tej trzeciej czy czwartej Rzeczpospolitej powstała także ono życzyłby sobie to tego ale, żeby była to inwestycja realistyczną treściami bunkry macie w tej Gdyni na cześć ukryć, że bunkry i 3 do rozwoju no nie wiem mamy tor upadł torpedowanie także takie obiekty, które służyły kiedyś do ćwiczeń to szkodowych one są w Gdyni na Babich dołach i w okolicach Jastarni Juraty i tamto trenowano właśnie pod Gdynią bunkry i różnego rodzaju takie tajne korytarze w obozach niech nie sprawdzałem Odry są w części wykorzystane jako magazyny o faktycznie coś takiego jest w Kosakowie dziękuję bardzo prof. Włodzimierz Rutkowski z katedry polityki transportowej wydziału ekonomicznego Uniwersytetu gdańskiego był państwo moim gościem informacji Radia TOK FM już za kilka minut o godzinie dwunastej po informacjach Mikołaj Lizut jego program dzisiejszy przygotował Paweł Zientara, a nad jakością szczególnie połączeń z Gdańskiem czuwał Kamil Wróbel Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: OFF CZAREK

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam, oraz sprawdź jak działa nowe internetowe radio TOK+Muzyka. Wybierz pakiet Standardowy i słuchaj wygodniej w aplikacji!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA