REKLAMA

Jakub Skrzywanek: Nasz cel jest jasny, "Mein Kampf" inauguruje rok antyfaszystowski

Kultura Osobista
Data emisji:
2019-03-22 19:00
Audycja:
Czas trwania:
27:45 min.
Udostępnij:

Gośćmi Marty Perchuć-Burzyńskiej są dziś twórcy spektaklu "Mein Kampf" w Teatrze Powszechnym, reżyser Jakub Skrzywanek i dramaturg Grzegorz Niziołek. Rozwiń »

Jakub Skrzywanek, reżyser: "Faszyzm się odradza, mimo, że staraliśmy się chronić społeczeństwo przed książką "Mein Kampf".

Grzegorz Niziołek, dramaturg: "Złudne jest przekonanie, że to jest psychopata, który porwał za sobą sfanatyzowane masy, to była bardzo długa droga do władzy politycznej. Hitler osiągnął władzę bo wsłuchiwał się w społeczeństwo, przebywał wśród elit i na nizinach społecznych".

Grzegorz Niziołek, dramaturg: "Demony już dawno zostały obudzone w naszym kraju. Wśród młodzieży wzrasta stopień antysemityzmu". Zwiń «

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
dobry wieczór przed mikrofonem Marta Perchuć-Burzyńska tym razem kultura osobista prosto z teatru powszechnego w Warszawie tuż po próbie 1 z ostatnich prób przed premierą spektaklu Mein Kampf głos mi trochę drży, kiedy mówię te słowa tak jak drżała mi rękę muszę przyznać, kiedy książka Adolfa Hitlera szukam w internecie, żeby przygotować się do rozmowy z twórcami przedstawienia są ze mną dramaturg Grzegorz Niziołek witam serdecznie dobry i reżyser spektaklu Jakub Rozwiń » Skrzywanek trener Runjaić szybko znalazłam bardzo Mein Kampf w internecie to znaczy skrót tej książki aż do przeraziła teraz mamy oglądać Mein Kampf w teatrze no tak mądrzy to jest 1 z powodów, które też skłoniły nas do tego, żeby się tą książką zająć rzeczywiście, kiedy narodziła się, iż taka idea dla mnie przeczytania po prostu ten nowy teatr Mein Kampf ona wynikała z debaty m. in. w której występował w Serie nad kreskę bańki i ona wtedy stroszy analizować współczesny język, którym oferujemy także z perspektywy nienawiści, który z nich wpisany z tym językiem lat trzydziestych tak to było kilka lat temu na festiwalu Malta 1,5 roku temu tak to wtedy za swoją sielankową głowy no to rzeczywiście jak między porównywać pod nowym pomysłem to może w czasie działań kant i to dokładnie takie samo zaskoczenie, że nagle książka od razu wyświetla się w internecie mnóstwo stron, które można ją pozyskać jest powszechna jest nieściągalna patrzyli pędził grana jest to widać że, że jest to jakieś duże grono, które tu książkę czyta i był też dla mnie ten pierwszy impuls znaczek to nie jest jednak dziś do końca prawą nogę dziś powszechna jest, więc coś się z tym zrobić też to niezapomniana historia tak tak tak absolutnie i tak się wydaje, że właśnie niezapomniane historia, a w chcielibyśmy, żeby tak było trzeci wydawało nam się w ostatnim okresie, że tak było to demonizowanie Mein Kampf rocznie nie przyniosły dobre znaczenie także byśmy zapomnieli o ideologii nazistowskiej czy to w ogóle, że faszyzm nagle gdzieś nam znikną się odwraca mimo tego, że do tej książki staraliśmy się publicznie nieoficjalnie dziś chronią społeczeństwo, żeby ono do niej nie docierało na, a jak widać i ona powszechna jest i to jest duży problem, o którym myślę, że warto też rozmowy nad spektaklem jak były jeszcze wyciągać się tę książkę jeszcze bardziej na światło dzienne, bo nie ukrywać się na plakacie każdy przeczyta słowa Adolf Hitler czy nie wariacje na temat tylko tekst, który przez lata był zakazany, który był podwaliną najbardziej zbrodniczej ideologii, jaka kiedykolwiek powstała w teatrze na warszawskiej Pradze 15 minut od Warszawskiego getta tak, ale te tekst przede wszystkim nie był zakazany prawda to znaczy to była kwestia praw autorskich dysponowania nimi prawda i zakazane jest zgłoszenie poglądów faszystowskich prawda w realnym w osiągnięciu realnego celu politycznego, ale z kolei wprowadzenie takiego zakazu tak jak już tutaj też pani o tym, wspomniana czy to to był izolacja powoduje, że tak się dostaje się kurz księgą świętą prawda to znaczy, że i w gruncie rzeczy produkujemy wtedy rodzaj takiego zakłamania społecznego to znaczy, że uważam, że ta książka nie istnieje ona istnieje ona chce, by łatwo dostępne to seks pierwsza rzecz, która toczy nie udawajmy, że jej nie ma to znaczy, że nie poprawiają sobie samopoczucia w tym momencie krótko mówiąc, ale też jest inny argument to znaczy co stoi za zakazem czytania tej książki to znaczy, że wtedy się obawiamy, że no wtedy te poglądy faszystowskie będą się rozpowszechniać Alone i tak się rozpowszechniają się okazuje natomiast od samego początku, kiedy książka Hitlera się ukazała rozegrały się głosy bardzo rozsądne moim zdaniem głos takiego porządku oświeceniowego to znaczy należy czytać rzeczy, które nam zagrażają należy poznawać rzeczy, które nam zagraża on, że wzrosną, żeby je zrozumieć prawda i wielu osób na to zwracał uwagę m. in. pod sam koniec wojny Churchill to w swoim Dzienniku notował, więc tu była też dla nich jakaś taka osobista refleksja, kiedy on powiedział wszystko w tej książce było trzeba było uważnie czytać wszystko w tej książce było prawda i wiele osób też mu taki wybitny teoretyk literatury Kenneth Borg Amerykanin jedno zżymał się bardzo na to na sposób czytania Mein Kampf w stanach Zjednoczonych przed wojną w latach trzydziestych i mógł mówić jak czyta jakiś komentarz na temat Mein Kampf to mam wrażenie, że autorzy i zada walają się zadawaniem symbolicznych ran autorowi i i w jego książce ba, mówi że z większym pożytkiem publicznym byłoby to by się tą książką uważnie przeczytaj, bo ona jest groźna, ale będziemy mówić n p . że Hitler jest głupi Hitler pisał nudną książkę Hitler jest po prostu fanatykiem to w tym momencie, jakby nie rozprawiają się z pewną metodą jego działania i myślenia, bo złudne jest przekonanie, że to to po prostu jest psychopata, który porwał zasobów fanatyzm zwane masy to była bardzo długa jego droga do władzy politycznej bardzo przemyślana z użyciem wielu środków z odwołaniem się do wielu argumentów społecznych prawda Hitler nie zdobył władzę poprzez ktoś wzywał do zagłady Żydów i prawda w ogóle od nie wspominał w MNK w nie ma o tym, mowy prawda my czytamy w Mein Kampf z perspektywy skutków historycznych prawda, ale wtedy właśnie no przestajemy rozumieć w jaki sposób udało mu się osiągnąć tak potężną pozycję przy pracach nad wydanie Mein Kampf po polsku były pewne dyskusje z tego co pamiętam prokurator musiał oceniać czy książka pojawia się w celach naukowych historycznych czy poznawczych czy czy też w innych celach czy wy mieliście jakieś problemy z tym, że chcecie użyć Mein Kampf właśnie do stworzenia spektaklu znaczy, że rzecz, którą w pełnym dopiero skutku zobaczymy jak ten zostanie odczytany, ale nasz cel jest bardzo jasny i myślę, że przez nikogo nie będzie podważany my od początku bardzo jawnie mówimy o tym dlaczego ten spektakl powstanie on w ogóle inauguruje w teatrze powszechnym rok 2019, czyli rok antyfaszystowskich, które już ponad 80 instytucji kultury postanowiło w 2019 rok będzie tym rokiem antyfaszystowskim Mańka rozpoczyna ten rok tutaj w teatrze najbardziej faszystowska książka rozpoczyna rok antyfaszystowskie chcecie pogodzić właśnie przez wyciągnięcie ich wspólne podjęcie refleksji przeczytanie narzędziami teatralnymi to jest ten gest, który musi dzisiaj wydaje bardzo istotny w momencie, w którym zaczynamy tę książkę czytać to on jest absolutnie zaskakujące na wielu polach i to nie chodzi tylko kwestia tego dokonać rozpoczynam rozpoczyna się pierwszą osobą owej sentymentalnej narracji Hitlera próby do relacji z ojcem chodzi o finezję modeli ich bezdomności w mało kto, kto wie, ale dalej też stawia pewnego rodzaju bardzo konkretne idee polityczne, które dzisiaj też są bardzo bliskie pewnej rzeczywistości, w której my się znajdujemy dowód też trzeba do tego jednak podjąć refleksję idee koncepcje polityczne Hitlera, bo koncepcja Narodowego socjalizmu dzisiaj łączenie ze sobą postulatów socjalnych z kwestiami narodowymi znów zdobywa nie tylko w Polsce, ale w Polsce też przecież ogromna rzesza wyznawców 33 czy poparcia i teraz to jest dla nas rzecz absolutnie istotna to co się w tej książce znajduje może już odbija się mocnym echem w stosunku do tego jeśli chodzi o kwestie, które tam padają polityczne, ale też o języczek jest używany w tej książce do rzeczywistości, w której się znajdujemy, więc mając świadomość, jaka jest wciąż końcówce wywołała właśnie przeczytajmy ją i niech to zmusi nas do refleksji nad przeczytajmy ją z komentarzem tak, ale teatr ten dysponuje teatr jest komentarz do mety nie musimy dopisywać tekstu prawda to znaczy, że mamy środki inscenizacyjne, które pozwalają nam ten tekst, jakby wobec niego zdystansować się uruchomić te narzędzia te narzędzia krytyczne prawda to właśnie jak wyglądała praca nad adaptacją tego tekstu jak ten temat się wypluwał z tekstu napisanego właśnie przez Hitlera to czy pierwszy pierwszym naszym punktem wyjścia było coś takiego żeby, żeby nie czytać tego jako pani jako takiej ma być opowieści biograficznej o losach prawda tyrana zbrodniarza ani wyłącznie jako takiej książki do logicznej to znaczy, że tylko momentami 1 głos tego ideologa, który przeprowadza swój wywód ale, żeby się usłyszeć tam różne głosy to znaczy, że jednak Hitler osiągnął swoją władzę dzięki temu wysłuchał społeczeństwa wsłuchiwał się to społeczeństwo czy słyszał te wszystkie różnego rodzaju urazy kompleksy poczucie niesprawiedliwości sam tego doświadczył w życiu bardzo mocno przeszedł przez bardzo różne no, jakby znajdował się przybywał wśród elit społecznych, ale też na nizinach prawda był bezdomny był był na wojnie prawda starał się dostać do Akademii sztuk pięknych no tak, by te środowiska były bardzo różne i naszym pomysłem było to, żeby usłyszeć tam różne głosy i wyrwy wyodrębniliśmy takich 14 głosów takich 14 figur na niebie syn socjalista nacjonalista artysta Jerzy Eko terrorysta prawda bardzo różne głosy, które dzięki temu też udało się uchwycić taką, bo to jest bardzo ważne taką dynamikę tego tekstu znaczy na czym polega ta książka nie tylko tak jeśli przez jeśli uznajemy, że ta książka miała się realny wpływ na ludzi to nie tylko w sensie głoszenia poglądów, ale też w sposobie narzucania tych poglądów chodziło o to, żeby uchwycić taką dynamikę, żeby wydobyć te postaci prawda wstydzisz się okazało nagle, że to, że nieraz można je ze sobą jak skonfliktować to znaczy, że tak, że np. nacjonalista socjalista niekoniecznie mówią to samo prawnej, żeby wtedy pokazać pewnego rodzaju paradoks, bo rzecz polega na tym że, żeby zdobyć taką dużą władzę to trzeba przygotować do różnych środowisk do różnych emocji prawda i równocześnie, jakby ukryć konflikty, które są pomiędzy tymi wielkimi grupami i stworzyć poczucie jedności wiadomo jak tworzy poczucie jedności poprzez wyznaczenie silnego wroga prawda tym wrogiem może być Żyd prawda albo tym wrogiem Narodowy tak jak dzisiaj w naszej polityce stają się prawda środowiska LGBT prawda Otóż dokładnie ten mechanizm budowania wspólnego wroga, który ma zjednoczyć wszystkich prawda i jakby zatrzeć te konflikty prawda, a myśmy się dokopali do tych głosów oto, żeby pokazać właśnie, że to są, że to są różne osoby prawne, które się próbuje włączyć w 1 jedno idol i tu błędu może być pierwszy ruch tu przez nas wykonany, a drugi polegał na nad takimi jak by przejść przez takie 3 kręgi to znaczy wychodzi, bo taki właśnie tej sfery polityki rodzinnej domowej bardzo prywatnej potem wchodzimy w sferę relacji społecznych kwestii niesprawiedliwości ekonomicznej prawda, czyli cały ten krąg zagadnień społecznych socjalnych osób z socjalistycznych wręcz i wreszcie dochodzimy do tego najbardziej przerażającego w naszym poczuciu wymiaru książki tłumaczy tego mitycznego, gdzie Hitler rozprawiał na drugi raz się prawda i to jest tam jest źródło moim zdaniem tak jak wcześniej, nawet jeżeli te poglądy są straszne trudne do przyjęcia to można, by powiedzieć mechanika zbrodni rodzi się tam to znaczy w jego rozważaniu Choroszcz tam się rodzi mechanika zwrotni i mechanika ludobójstwa to znaczy, kiedy budujemy takimi oparty na jakimś poglądzie na temat natury, kiedy dajemy sobie przywilej decydowania, kto zasługuje na życie, które nie da czyjeś życie godne jest zachowania, a czyje może być skazany nawet Grzegorz Niziołek dramaturg i reżyser Jakub Skrzywanek są gośćmi kultury osobistej rozmawiamy o premierze spektaklu Mein Kampf w teatrze powszechnym w Warszawie za chwilę wracamy teraz czas na informacje w radiu TOK FM dobry wieczór raz jeszcze przed mikrofonem Marta Perchuć-Burzyńska tym razem kultura osobista prosto z teatru powszechnego w Warszawie, gdzie już niebawem premiera spektaklu Mein Kampf wg książki Adolfa Hitlera ze mną są dramaturg Grzegorz Niziołek reżyser Jakub Skrzywanek rozmawiamy o tych współczesne odniesienia ach, które twórcy spektaklu również znaleźli w książce Adolfa Hitlera, ale jeszcze abstrahując od treści, chociaż w tym wypadku trudno o jakikolwiek abstrahować nie widzieliście tak naprawdę na warsztat teatralny książka, która z literackiego punktu widzenia jest dosyć nędzna czy wiecie już co jest takiego w tym języku, że uczynił ten przekaz tak bardzo mocne to jest też taki mit, który z Rennes na pierwszym poziomie zaskoczą Bóg jest takie przekonanie, że to straszna grafomania skoro ona jest nieduży napisana prawda nie mniej mnie nie nieatrakcyjna w jaki sposób i to co nas absolutnie taki nasz pogląd wmyśl, których tutaj mamy z Grzegorzem jednak nie zgadza się z tą ustawą ogólną opinię, ale przede wszystkim to jest książka siwy komunikatywna toczy ona miała dotrzeć do wszystkich i to jest absolutnie mniej widoczne nawet trochę tak jak broszury propagandowe też muszą być Hyper komornika tak, ale walczący w pożądanym, bo tylko o tym, że tak jak i 1 jedno uwaga, że George Orwell jednak, bo co bądź wybitny pisarz prawda mówił bardzo wyraźnie tą książką pomoc ta książka moc on nie mógł już to smutne jest to napisane przez kanał był tak ciężko moc nie mógł tego, że to książka wybitny literacko, ale mówił jedno taksówką z i myślę, że pomoc przede wszystkim przejawia się w tym, że Hitler zderza ze sobą każde zdanie nasycone takim ogromem silnego komunikatu opartego o bardzo mocno emocjonalnym doświadczeniem i to sprawia, że absolutnie czytelnik z uwagą śledzi to, o czym pisze Witold Rosset to jest niesamowite połączeń, by te czasy, że mamy z 1 strony jakiś budowanie własnego mitu, jaką książkę biograficzną, ale z drugiej strony z tego wynika, iż bardzo konkretny odważny mocny program polityczny, który w których, który wychodzi, gdy w tej książce ten miks jest absolutnie zaskakujące jest no tutaj trudno im powiedzieć inaczej niż po prostu zgodzić z tą ustawą z Orłem, bo w tym przypadku, że to działa wielu poziomach i to jest też w tym przerażająca chcecie te emocje przekazać na scenie czy raczej wolelibyście emocje tonować chcemy je przede wszystkim uświadomić, a następnie oczywiście w jakimś sensie skompromitować to znaczy zdemaskować oczywiście to naszym celem bo, bo nie chcemy przecież głosić poglądów Hitlera ani być jego tubą tylko wprost przeciwnie chcę pokazać w różny potencjał odkurzacz, jeżeli nie uruchomiono w przedstawieniu tego groźnego potencjału to to widz, jakby nie poczuje na czym polega właśnie ta siła problemy z 300 tys takie działanie które, jakby muszę się do dotychczas przybliżyć, żeby móc się do niej oddalić prawda jako znaku wstępną dla nas intuicją i inspiracją była też liczba kasztelana tego małego chłopca, który siedzi podszyć pod jej klęczy pod w takim Obra w takim z tytułu braku do pierwszej komunii klęczy pod ścianą prawda jest w odległości się temu przyglądamy jak podchodzimy bliżej okazuje się, że ma twarz Hitlera prawda pewne, że pierwsze co zobaczył na wystawie w Paryżu to przeżyłem szok nawet nie znam tej zimy przeżyłem szok i trochę nam też o to chodziło to znaczy żeby, że najpier w widzimy coś co się wydaje niegroźne, a może nawet jakiś miły, a może nawet co z tym się zgadzamy prawda, żeby uchwycić to uwodzicielską moc prawda, żeby przejść do tego momentów mówił jednak nieprawda, że to jest straszne, bo Azoty jest ważny przykład to lubi też tych kwestii, które będziemy rozpracowywać oficerów są tanie narzędzie to jest jakaś wielka przy zaskoczenie testy książki on sam, używając pewnych narzędzi manipulacji które, która w tej książce daje nagle wstęp na cały fragment propagandzie politycznej, w którym te narzędzia do konstruuje znaczy to jakaś ogromna odwaga i polityka, który ja bardzo jasno tłumaczy Kruk czytelnikowi na czym to powinno polegać i to jest to kiedy Hitler w pewnym momencie nawet ty jesteś w zapiskach zwierzył się bardzo bliskim gronie że, gdyby wiedział, że zostanie kanclerzem nigdy do tej książki nie wydał też to Biblię to było dla nas ważny jest znalezienie takiego nie oszukiwanie się temu, bo to też może jest dla nas jakiś sygnał rzeczywiście tam zostało powiedziane za dużo i to jest wtedy ważne jeśli on stwierdza, że to już jest zbyt odkrywa pewne pewne mechanizmy, które są używane właśnie jesteśmy właśnie nie wymagajmy od taśmy z obecną tak tak działa i to działa dziś nadal w zamian strategie polityczne same metody manipulacji ciekawe, że sam Hitler przecież dążył do ocenzurowania Mein Kampf prawda to znaczy, że kiedy ukazywały się jeszcze w latach trzydziestych wydania we Francji czy w stanach Zjednoczonych on ponieść dysponował prawami autorskimi nie chciał, żeby taksówkarz ukazała w pełnej wersji premium uważa, że powiedział za dużo i chciał, żeby właśnie ją odpowiednio do każdego języka i do każdego społeczeństwa odpowiednio dostosować i co jest paradoksalne, że doprowadził do konfiskaty całego nakładu francuskiego przekładu, bo wydawca się nie podporządkował powiedział, że obywatel francuski ma prawo uznać w pełni książkę, która jest tak wrogo nastawiona do Francuzów jest zagrożeniem dla Francuzów i Francuzi mają prawo znać tę książkę i Hitler dysponując po prostu narzędziami prawa i demokracji i sądu doprowadził do komisji do skonsultowania tego nakładu czasu to paradoks współczesnego świata tym się znajdujemy najeść muszę spytać jednak by się nie boicie, że wystawienie tego tekstu w teatrze nada mu jednak mimo wszystko niepotrzebnej rangi to po pierwsze, albo, że obudzi demony, których lepiej nie budzi i że sięgną po Mańka właśnie to trochę dzięki spektaklowi ci, którzy nie powinni tego robić, którzy znajdą w tym właśnie dzięki przedstawieniu i szumowiny wokół niego, który z pewnością się podniesie i już się trochę podnosi niezdrową podniety faszyzmem, którzy wyrwą co się da z kontekstu i zaczną handlować pod teatrem powszechnym zjawa chciałbym obalić mit, bo mamy takie, iż przekonanie ciągle skupimy się trudniej też nie zgadzam nie tylko jako artysta czy osobno, robiąc spektakl, ale Czyż obywatel kraju, w którym żyjemy z tym mitem że, że my z tym nie mamy do czynienia znaczy to naprawdę wystarczy wpisać w internecie Monika i zobaczyć jak ta książka jednak jest powszechna żona jest czytana czy mamy do czynienia z tym w ostatnich latach w Polsce z ogromnymi jawnym propagowaniem podobnej ideologii jest na to przyzwolenie to się coraz bardziej wylewa narastała, więc myślę, że taki zarzut, który mógł być w nas wystosowany p t. teraz przez nas książka zostanie mu się czy zostanie znacznie zacznie być czytana uważam, że istnieją kuriozalnym z nimi niezgodne z prawem każda książka jest czytana tylko co gorsza jest czytana przez osoby, które szlak mówi, jakby wierzą używają książkę do własnych celów to właśnie uzbroją się z drugiej strony jeśli o to chodzi i poznajemy to nie uznają to zło i może wreszcie nauczymy jak z nim walczyć tak, a poza tym można powiedzieć demony już dawno zostało obudzone prawda to trudniej jest także te demony już nie krążą i nie mówi o pełnym głosem w naszym społeczeństwie także, choć nie tylko, ale przy okazji 1 z debaty w teatrze powszechnym towarzyszącym tej premierze Bożena Keff właśnie mówiła o tym w jaki sposób polscy uczniowie polskich dzieci są uczone o Holokauście i w ogóle obecności Żydów polskich historii w Polskiej kulturze i ona, mówi że odkąd właśnie te nowe programy zostały wprowadzone prawda maczety i mówię, że teraz tatusiu to już jest praca prawda jakiś tam dekad ostatni ona mówi, odkąd zaczęto uczyć o Holokauście to wzrasta wśród młodzieży stopień antysemityzmu i to nie chodziło o to, że edukacja o Holokauście jest czymś niewłaściwym tylko to w jaki sposób one z przekazywana w jakim kontekście prawda powoduje narastanie prawda takich posta w, więc możemy zapytać co jest groźniejsze książka Hitlera czy podręczniki do historii, w których uczą się dzieci w polskich szkołach Kuba jest się nazwany młodym Olivierem Felicjan nie bez powodu byłeś jego asystentem przy słynnej klątwie w teatrze powszechnym w Warszawie tak się zastanawiam właśnie teraz pracujesz nad mankamentem czy to wyciągnąć lekcję z klątwy komu tak jak teraz patrzysz na to z perspektywy czasu dyskusja nad klątwą przyniosła najwięcej korzyści i czy na tej dyskusji skorzystał tak naprawdę Polski teatr czy ja tutaj muszę się rzeczywiście do tego odwołać też w szerszym kręgiem rzeczywiście jest tak, że z mojej obserwacji klątwy pracy trybun wszczynanie bardzo istotna i współpracy z liderem jest na pewno dużym doświadczeniem zdobywania pewnych narzędzi umiejętności teatralnych i uważam, że to efekt ten spektakl też otworzył w debacie publicznej jeśli chodzi o kwestie pedofilii w kościele i t d. było bardzo mocnym znaczącym gestem i absolutnie się po tym, pod tym podpisuję, ale moje mówi o moim indywidualnym bezpośrednio po by było to bardzo emocjonalne doświadczenie tego co potem też premierze wyniknęło spowodowało to, że po premierze klątwy moje działania teatralne ukierunkowała potem na dłuższy czas związał się na tym dzieci młodzieży i to jest dla mnie istotne bardzo kwestia, którą sami uruchomią szyję, widząc parę tysięcy ludzi przed teatrem powszechnym, gdzie z 1 strony jedni krzyczeli w obronie konstytucji z drugiej strony grupa chciałoby się uczuć religijnych i widać to 2 grupy są nie dogadają, bo używają innych narzędzi w oczy zupełnie innym oczy, że zwróci się przestrzeń debaty to jest o wiele trudniejsza i zaczął właśnie podejmować duże działanie jest dla mnie bardzo ważne w ogóle sama idea, że tak jest też miejscem nie tylko debaty rozmowy, ale też ministrem edukacji dla mnie bardzo ważne i tu skierowałem też było ogromną pracę, której na pewno nie będę rzucał i będzie ona mi bardzo blisko no właśnie o tym, przypadkiem nie przeceniamy jednak roli teatru krytycznego dzisiaj w Polsce czy rzeczywiście możemy powiedzieć, że ta siła oddziaływania jest silna i czyni także mamy tutaj do czynienia jednak takim trochę za piątym kołem staracie się chociażby tym spektaklem, który przygotowujecie właśnie jesteśmy przed premierą Mein Kampf starać się przekonać przekonanych bo kto jak nie oni przyjdą jednak do teatru powszechnego dziś mogę to co to znaczy po pierwsze, tak to znaczy, że żadne medium oczywiście poza wielkim medium masowym nie dociera do wszystkich prawda zawsze docieramy do pewnych środowisk i budujemy prawda jakieś linie argumentacji czy np. obrony społecznej w szczególnie wobec środowisk wrażliwych na jakiś rodzaj dyskryminacji prawda teraz jest pytanie takie właśnie norm jak mamy być rozliczani z skuteczności tych działań Kremla to znaczy skuteczności tych działań oczywiście, że teatr w Polsce Matu pęcherze myśli, że jest teatrem Narodowym to znaczy, że gdziekolwiek się coś w ustawie, że to rzekomo dociera do całego społeczeństwa już przekształca całe społeczeństwo to nieprawda, ale z drugiej strony np. no wydaje się, że tradycja właśnie istota edycjach po uważa, że Polski traktuje się troszeczkę żegnać to znaczy rozstawać natomiast bardzo moim zdaniem ciekawa jest doświadczenie np. teatrów amerykańskich to znaczy teatrów, gdzie właśnie te działania było oparte jak mówią teatrach komercyjnych prawdomówny raczej takich datach zagrożonych społecznie one były oparte właśnie na takie ruchy emancypacyjne ich właśnie to było dla mnie jak słusznie kiedyś zaczął interesować to znaczy, że to mówienie do przekonania ma także swoją wartość to znaczy, że nie chcemy się plecami to znaczy chcemy też wiedzieć, że ludzie podobnie myślą prawda, że możemy liczyć na czyjeś poparcie możemy liczyć na to już ogromne, a zawsze jednak wydaje mi się tak jak obserwuje to znaczy, że ziści to robimy to jest nadzieja, że tych przekonanych będzie więcej, niemniej przykład, jeżeli będzie będziemy porządnie wykonywać swoich psów prace kosmetyczne zgromadzimy tylko tych, którzy nas popierają to może za chwilę będzie więcej jakoś tak to sobie tłum w środowiskach prawicowych już zawrzało, kiedy tylko padły pierwsze zapowiedzi naszego spektaklu czy też chcieliście wywołać taką reakcję to jest trochę jednak obliczone na prowokacji to znaczy ja nie chciałbym komentować sytuacji, których ciała wynika z przedpremierowym one przezroczyste tak, by się rząd naprawdę będzie dla wszystkich mocno zaskakujący i też były trochę do wcześniejszego pytania, które padły w moim kierunku i język, który jest uruchamiany w tym spektaklu pewne decyzje inscenizacyjne są absolutnie odmienną od tych które, choć zostały użyte w końcu Olivera Frljicia myśl tej osi zupełnie inną drogą myślę, że to też będzie ich zupełnie inną próbą dyskusji z widzami niż, toteż dla widzów nawet tych przekonanych będzie dużym zaskoczeniem, ale jeśli chodzi o tych komentarzy, które się pojawiły no to moim marzeniem było, gdyby oczywiście jest to utopijny, gdyby te komentarze na razie został wstrzymany poczekały na spektaklu, który się pojawi i wtedy zaczniemy na ten temat debatować jedyne co trochę z lekkim przekąsem mogę powiedzieć, że to co mi dziś ucieszyło dla zobaczyliśmy jak wiele czy nawet wszystkie media stały się zagorzałymi przeciwnikami mowy nienawiści i faszyzmu to rzeczywiście akurat jest gaz, który dziś nie zaskoczył i myślę sobie, że jeśli trzeba było potem wystawić Mein Kampf też również o to, żeby wszystkie media od prawa do lewa powiedziała o tym jak i nazizm faszyzm jest przerażający zły się pod nie podpisujemy, bo słychać zewsząd odczuliśmy to bardzo cieszy, bo zostało złożone deklaracje niż teraz społeczeństwo Czytelnicy mogą z tej deklaracji te media także nas wszystkich rozliczyć jako prezes przerwana kryzysem i dramaturg Grzegorz Niziołek twórcy spektaklu Mein Kampf w teatrze powszechnym w Warszawie byli gośćmi kultury osobistej bardzo dziękuję za to spotkanie Chile Marta Perchuć-Burzyńska do usłyszenia teraz czas na informację w radiu TOK Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: KULTURA OSOBISTA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POSŁUCHAJ RÓWNIEŻ

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

TOK FM Premium 40% taniej. Radio TOK FM bez reklam, podcasty z audycji i podcasty tylko dla Subskrybentów.

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA