REKLAMA

Banach: Jeżeli rząd uważa, że subwencja wystarcza, to niech weźmie na siebie odpowiedzialność za pensje nauczycieli

EKG - Ekonomia, Kapitał, Gospodarka
Data emisji:
2019-03-21 09:00
Prowadzący:
Czas trwania:
14:43 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
K2 w pewnych ekonomia kapitał gospodarka jest dziewiąta 4 to jest magazynu EKG Maciej Głogowski dzień dobry, a dziś naszym gościem jest pana Mariusz Banach wiceprezydent Lublina dzień dobry panie prezydencie dzień dobry pozdrawiają z pięknego Lublina wynagrodzenia nauczycieli są też dokończyć zdania są zdecydowanie za niskie od lat są za niskie, a ta sytuacja staje się coraz bardziej dramatyczna, a miasto Lublin w pełni finansuje pensje nauczycieli czy to jest podział, Rozwiń » że część finansuje budżet państwa część miasta zgodnie z prawem oświatowym tak naprawdę pensja nauczycieli w szkołach ne ani w przedszkolach powinna powinna nam zapewniać dofinansowanie subwencja oświatowa, której dostajemy zbyt mało w związku z tym miasto Lublin systematycznie co roku dopłaca do pensji nauczycieli coraz większej mówiono już o setkach milionów nalotu spróbujemy jakoś tak doprecyzować Lublin duże miasto niech będzie świetnym przykładem dla naszych słuchaczy jak to dzisiaj w Polsce funkcjonuje ile kosztują pensje nauczycieli w szkołach, które panu podlegają w Lublinie już mówię ja mam tutaj przygotowane dane za 2 ostatnie lata to znaczy w roku 2017 na zadania objęte subwencją miasto Lublin wydało 552  000 000, a z subwencji otrzymało 409  000 000 w roku ubiegłym na pensje wydaliśmy blisko 600  000  599, a subwencja otrzymaliśmy 4201 000 000 to jest sytuacja taka, kiedy w ubiegłym roku do zadań objętych subwencją dołożyliśmy z budżetu miasta ponad 42 % tej kwoty, którą powinniśmy otrzymać od państwa musieliście ją dołożyć musieliśmy dołożyć co mnie co gorsza jeszcze powiem to są dla nas wydatki bieżące każdy, kto cokolwiek zna się na samorządach wie, że dla nas te wydatki bieżące to jest znacznie większy problem niż wydatki inwestycyjne, bo po prostu nie możemy na niej zaciągać kredyty i obowiązuje nas zasada tyle możesz wydać ile wpływa dobrze dobrze, ale jeszcze chciałbym zrozumieć, a kit z jakim jest powód tych rosnących kosztów, ale i tak bym w całej skali trudniące się zupełnie zupełnie po ludzku tak naprawdę trzeba powiedzieć, że wzrasta standard oferowanych usług ani idą za tym niestety nic zatem wzrost subwencji nam przykład 1 chyba dla nas najdroższy nie, jeżeli nie mieliśmy w klasach gimnazjalnych dopuszczalna liczbę uczniów 30, a w tej chwili w szkołach podstawowych mamy 25 to zdajemy sobie sprawę z tego, że bez 5 klas gimnazjalnych mamy 6 w szkole podstawowej oczywiście dla uczniów jest to sytuacja znacznie lepsze, ale trzeba pamiętać o tym, że subwencja, która jest naliczana na ucznia nie wzrasta w związku z tym ani 1 gr, a my musimy zatrudniać więcej nauczycieli w związku z tym w Lublinie największy wzrost dotyczący wydatków oświatowych to są nowe etaty no ale ten limit np. ze uczniów w klasach to nie jest to jest wasza dobra Wola, że chcieliście, by było ich tylko 25 do Danii sprawdzony wynik sprawy to jest wymóg prawa oświatowego, czyli chodzi o to, że nie prawo oświatowe tworzone przez Warszawę rząd w sejmie tak dalej narzuca obowiązek za tym idą pieniądze dobrze rozumiem oczywiście, że tak, ale z drugiej strony możemy podać znacznie więcej takich, które nie są nie znajdują odbicia w rosnącej subwencji pomoc psychologiczno-pedagogiczna ostatnio wprowadzone funkcje nauczyciela wspomagającego mogą tutaj mnożyć te przykłady nowych zadań za którymi nie idą większe pieniądze, ale z drugiej strony sam pan, podając te wyliczenia za rok 1718 potwierdził, że ta suma suma ta subwencja z roku na rok jest jednak wyższa no tak, ale niewystarczająco no, jeżeli my mamy różnice w subwencji rok do roku około 11  000 000 da, a wzrost naszych wydatków to jest ponad 30  000 000 na to tak to jest atut panie prezydencie ja bym tutaj czytam komunikat ministerstwa edukacji, która przedstawiła procentowy wzrost subwencji oświatowej w tym roku, czyli na rok dziewiętnasty dla Lublina to jest 8 % to znaczy taką zdecydowanie nie gej to znaczy my zakładamy mamy nadzieję, że to nie jest jedyny wzrost, jeżeli słyszymy o podwyżkach we wrześniu to rozumiemy, że wzrośnie w związku z tym subwencja, która powtarzam jest absolutnie niewystarczające na 8 %o wy wzrost nie gwarantuje nam tego nie nie tylko tego, że nasze wydatki nie będą tak ona na tym samym poziomie one ciągle ta struktura wydatków zmienia się na naszą niekorzyść to znaczy, że potrzeb jest więcej niż pieniędzy, która trafiają do miasta właśnie na stronie teatru my zresztą my popieramy wczoraj przedwczoraj odbyła się taka komisja wspólna rządu samorządu dotycząca właśnie zadań oświatowych konkluzją w tego ciała jest to, żeby coraz częściej rząd dawał nam pieniądze w formie dotacji nie subwencji, bo jeżeli będziemy mieli we wrześniu podwyżki to znów na mnie bardzo byśmy chcieli, żeby wzrastała subwencję, bo ona wzrośnie tradycyjnie zbyt mało chcielibyśmy dostać po prostu subwencja znaczone pieniądze, że na chcielibyśmy te dotacje to znaczy oznaczone pieniądze z informacją mamy wydać 1 wojna to inni i koniec rozmowy i to będzie dla samorządowców korzystna zdecydowanie tak zdecydowanie tak, dlatego że my chcemy naprawdę czytelności zadań i pieniędzy, które za nimi dom proszę zauważyć coraz częściej słyszymy samorządów taki głos z wmieście tutaj w Lublinie się do do niego no chyba nie do końca przekonaliśmy, ale słyszymy z samorządem głos mówiący o tym, mówi skierowany do naszego rządu weźcie po prostu na siebie pracę nauczycieli, jeżeli twierdzić, że subwencja wystarcza weźcie na siebie to znaczy, by rząd wziął na siebie i cała stolica Danii co było wtedy to oznaczało tak w praktyce, jakby się zmieniła nasza rzeczywistość w praktyce oznaczałoby to, że odpowiedzialność za pensje, które są przecież bardzo wyraźnie opisane w karcie nauczyciela, że tę odpowiedzialność bierze na siebie rząd niechby tam nawet dotyczyło jedynie tych pensji zasadniczych, o których rozmawiamy ma oczywiście dodatkami zajmiemy się, bo Bastylii nie mamy problemu i w każdym samorządzie nauczyciele otrzymują wszystkie dodatki, na które które są opisane w regulaminach płac gościem magazynu EKG jest pana Mariusz Banach wiceprezydent Lublina panie prezydencie zarówno lublinianki inne miasta także te większe popieracie protest nauczycieli tak tak wyraziliśmy to w stanowisku narodem samodzielnym postulaty nauczycieli tak tak tak dużo na ten temat rozmawiamy w gronie miast zabranych w unii metropolii to stanowisko z ubiegłego poniedziałku wydaje mi się w sposób wystarczający na wyjaśnia wszystko stajemy po stronie nauczycieli zdecydowanie rozwiniemy nauczyciel, a coś stanie jeśli odbędzie się ten protest, który ma teraz jeszcze decyduje związek Nauczycielstwa polskiego po w poszczególnych placówkach nauczyciele biorą udział w referendach mówi się, że najniższe poparcie to 70 % w poszczególnych zawodach sięga on prawie 100 większości czy być może w wielu miejscach ponad 90 % przecież to dla miasta takiego jak Lublin, która musi zapewnić uczniom opiekę będzie kolejne wyzwanie być może kolejne wydatki na ten temat po pierwsze bardzo poważnie chcemy rozmawiać ze związkami zawodowymi związek zawodowy nasz związek zawodowy Nauczycielstwa polskiego poinformował nas inne bardzo wyraźnie i my rozumiemy to stanowisko, że o skali strajku dowiemy się tak naprawdę zgodnie zresztą z przepisami prawa 5 dni przed datą 8 kwietnia netto rozumiemy, dlatego że związek ma różne złe doświadczenia z działaniami restrykcyjnymi i tak naprawdę dopiero wtedy, kiedy dowiemy się o skali strajku będziemy podejmowali różnego rodzaju działania my sobie z tym poradzimy, dlatego że my rozumiemy, że ci nauczyciele walczą o coś naprawdę ważnego wydaje mi się, że źle się stało, że rzeczywiście to proces ten nauczyciele ograniczyliśmy do tego symbolicznego 1000 zł myślę że, że też społecznie nie do końca rozumiem, o co nauczyciela chodzi o nominale 1000 zł jest jednak wyraźnym konkretnym oczekiwaniem, które łatwo zestawić z innymi propozycjami, które ostatnio rząd skierował do dołu do nas do obywateli, a to do osób mających dzieci, a to do osób będących na emeryturze jak najbardziej taktyki nie podoba się panu ten postulat 1000 zł mniej się bardzo podoba natomiast aż posłuchasz nauczyciela nie mówią o o wielu innych rzeczach to znaczy n p . o bardzo poważny problem nie wydłużenia ścieżki awansu zawodowego proszę zauważyć, że ten awans zawodowy Obamy dzisiaj głównie, kiedy rozmawiamy o pensjach nauczycieli mówiono o pensjach nauczycieli dyplomowanych co zupełnie nieuczciwe, dlatego że nauczyciel zgodnie z nowymi przepisami prawa, żeby stać się dyplomowanym musi zrealizować 151315 lat proszę pamiętać o tym, że my mamy w szkołach, a w dużych miastach widać to coraz coraz wyraźniej mamy realną bardzo realne niebezpieczeństwo tego, że tych nauczycieli po prostu nie on się, bo bałem nauczyciel stażysta, który ma dzisiaj być stażystą przez 2 lata zarabia tak mało, że naprawdę jeśliby nie szukać w nim jakichś głębokich pokładów emisyjności to trudna, bo do tej pracy nam panie prezydencie, ale jeszcze wracając do tego, o czym mówiliśmy w kontekście potencjalnego protestu 8 kwietnia pan powiedział na 5 dni wcześniej dostaniecie ostatecznej oficjalne powiadomienie o tym, że ich nie opanujemy wcześniej nie oczekuje powiedział pan będziecie gotowi, ale to znaczy, że ma pan jakąś się wizji, jaką zakładkę w budżecie ile trzeba będzie wydać potencjalnie na ten protest no bo przecież opieka nad dziećmi młodzieżą miasto zapewnić musi dobrze rozumiem oczywiście, że tak to znaczy etatu to jest oczywiście sprawa, której w tej chwili jeszcze w samorządach nie rozmawia z wiadomych powodów no bo to jest pytanie oczywiście toczy czy nauczyciele otrzymają pieniądze za ten efekt nas zgodnie z prawem tak jak sobie teraz myślimy no to nie w związku z tym pieniądze to każdy z Cekcyna niestety mówiąc wprost daje nam jakieś oszczędności natomiast należy strona słyszeliśmy, że z samorządowcy prezydenci miast zastanawiać się jak później wynagrodzić nauczycielom ten okres strajku skoro nie będzie można im zapłacić za ten czas częstych powodów no chyba też moralnych nie rozmawiamy o tym, przed rozpoczęciem strajku no to jest chyba dosyć oczywiste wiadomo jest rzeczą, że nauczyciel podejmujący strajk musi się liczyć z tym, że inne, że za ten czas nie będzie on miał płacone jak w Lublinie będzie mniej absolutnie tego nie chce powiedzieć absolutnie tego nie chce, by po prostu nic na ten temat w tej chwili się nie wypowiadamy nie wypowiadamy pyta pani osobiście czy będę namawiał prezydenta i rady miasta do tego, żeby nauczyciele mieli za to zapłacono oczywiście, że będę namawiał, ale nie wie pan, jaka będzie ostateczna decyzja oczywiście, że nie chcieli rzeczywiście jest także za ten protest nauczycieli jeśli wezmą w nim udział swoich pieniędzy nie dostaną jakieś części oczywiście rozumiem, jaki szczęście no tak oczywiście wynika to ze zwykłych przepisów prawa natomiast rywale nie wyklucza pan, że później będziecie starali się wyrównać nauczycielom absolutnie tego nie wyklucza przez jakiś np. dodatkowe zajęcia no właśnie n p . no ale tak czy inaczej w dniu, kiedy proces będzie trzeba będzie wydać też jakieś pieniądze na opiekę nad dla dzieci to znaczy my dzisiaj naprawdę absolutnie nie wiemy, jaka będzie skala tego protestu, bo zdajemy sobie sprawę z tego, że jeżeli chodzi o proste zapewnienie opieki dzieciom to 30 % pracujących w szkole nauczycieli jest sobie w stanie z tym dosyć dobrze poradzić, jeżeli nie ma oczywiście mamy 100 pomysłów na to jak sobie z tym poradzić, ale zakładamy w Lublinie sztabu kryzysowego, bo też nie chcemy dolewać tutaj oliwy do ognia i tak źle, że Warszawa jakiś tam założyła i Jan Bury ma on absolutnie ten nie chce tego tego powiedzieć, jaka sytuacja każdego samorządu jest jest inna w Lublinie takiej potrzeby zawiązywania takiego sztabu nie widzimy wczoraj rozmawialiśmy z dyrektorem na temat z dyrektorami lubelskich szkół na temat strajku wydaje się, że sobie z tym bez problemu poradzimy i problemu organizacyjnego, jaki jako takiego dla nas wielkiego tak naprawdę nie będziemy sobie, ale Morgana de mówi pan o tym, że tak spokojni być może to zrozumiałe ale gdyby ten protest miał trwać ile to by zachowa pan taki spokój dzień 2 jak będzie trwał dłużej proszę mi wierzyć poradzimy sobie jestem bardzo daleki naprawdę bardzo daleki od wywierania jakiejkolwiek presji na nauczycieli mówiącej o tym, odwołując się do odpowiedzialności i t d. tak dalej wszystko to słyszymy odpowiedzialnością nauczycieli jest myśleć o przyszłości nie tylko swoje, ale również swoich uczniów, a taka sytuacja to do jakiej doszło w tej chwili sprawia, że po prostu tak się dalej nie da nie da się nie tylko pod względem finansowym nie da się względem organizacyjnym programowym i t d. ten zawód coś trzeba z tym zrobić pan Mariusz Banach wiceprezydent Lublina bardzo dziękuję panie prezydencie za rozmowę z pan prezydent Banach był w naszym lubelskim studiu teraz informacje w radiu TOK FM po informacjach druga część magazynu EKG podobno trochę mniej pieniędzy jest teraz w budżecie no właśnie najpier w te pieniądze na początku stycznia były natomiast już podobno nie ma o tym za chwilę Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: EKG - EKONOMIA, KAPITAŁ, GOSPODARKA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu! A w promocji Black Friday obowiązuje prawdziwe 50% zniżki!

KUP TERAZ 50% taniej

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA