REKLAMA

PRL czy III RP - kto odpowiada za chaos przestrzenny w Polsce?

Analizy
Data emisji:
2019-03-21 18:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
22:58 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
audycja analizy Agata Kowalska przy mikrofonie w na pewno państwo pamiętają, że kiedy ostatnio komentowaliśmy na antenie Radia TOK FM konferencję naukową na Najwyższej Izby Kontroli w tą wywołała ta te dane te informacje z tej konferencji było niezły szum chodziło wtedy o źródła smogu komunikacyjnego w miastach Najwyższa Izba Kontroli przedstawiła w badania, które wskazywały, że głównym źródłem smogu komunikacyjnego smogu miastach proszą smogu po prostu smogu Rozwiń » miastach jest smog komunikacyjny Ania właśnie ta niska emisja, czyli te kominy, o których wszyscy tak teraz walczą, żeby w nos była to oddane życie poruszające wciąż chyba jeszcze nie przebiły się do świadomości z politycznej ale, ale rzeczywiście Najwyższa Izba Kontroli w SLD jest w awangardzie jeśli chodzi o ten temat i dzisiaj odbyła się kolejna dyskusja kolejna konferencja w Najwyższej Izbie Kontroli, zważywszy na rewelacyjną w tej poprzedniej postanowiłam się jej też bliżej przyjrzeć pomoże mi w tym gość pan Wojciech Wojtowicz redaktor naczelny portalu Gulf News PL dzień dobry witam państwa dobry urlop, czyli od Urban News pewnie żal Ka nas poradniom organisty w Chinach od miasta Ano właśnie i tego właśnie dotyczyła też ta dzisiejsza konferencja Najwyższej Izby Kontroli chaos za miliony, czyli o wymiarach i kosztach kryzysu polskiej przestrzeni tak nazwano tę konferencję i po opierała się na danych zgromadzonych przez komitet przestrzenny przy Polskiej Akademii Nauk, który w, których w, którym to naukowcy wyliczyli, że chaos przestrzenny to jest dla nas wszystkich kosztów i to bez na dodatek byli w stanie podać ile płacimy za to Otóż ponoć rocznie chaos przestrzenny kosztuje nas o 84 miliardy złotych i zanim się skupimy na liczbach i na tym tle cóż to jest ten chaos przestrzenny w takim razie to po to, bardzo chciałam już od godziny jedno pytanie czy w ogóle można mówić o tym, że chaos przestrzenny wywołuje jakiekolwiek koszta zwykle kojarzy nam się ze EMP estetyczną z estetycznym kłopotem z brzydotą niektórym może się kojarzyć z dnia funkcjonalnością, ale chyba mało, kiedy mówi Mochol się przestrzennym jako inne czymś co generuje koszta, więc jak to jak to rozumieć tak chaos przestrzenny to jest w oczy koszt chaosu przestrzennego jest przenoszony na wszystkie grupy jest przenoszona zarówno na mieszkańców i Książąt i przenoszone na budżet samorządu jest przenoszony jest przenoszony również na gospodarkę najbardziej oczywistym jest kosztuje płacą samorządy ze swoich budżetów jest to koszt doprowadzenia infrastruktury w dziale to zajęlibyśmy topole na przykładzie czyli jakiego rodzaju chaos przestrzenny ma pan namyśli, kiedy mówi, że samorząd musi zapłacić za infrastrukturę, iż mówimy np. rozlewaniu miast albo o zabudowie terenów podmiejskich czyni zabudowie terenów wiejskich bez określonego planu i bez konkretnych kierunków rozwojowych dla dla tych obszarów to koszt stworzenia infrastruktury czy chodzi o koszty mediów kosz dróg jest od 2 szkół nawet szpitali część infrastruktury społecznej z całych, czyli wszystkiego, czego Polsce korzystają mieszkańcy i od 2 do nawet 8 × większy niż dla terenów już zurbanizowanych terenów, które już znajdują się w granicach miast i gdzie mamy jeszcze wolne tereny wolne działki i problem teraz leży w słabej jakości planów zagospodarowania przez co my nie wiemy, gdzie ta zabudowa będzie, czyli nie wiemy, gdzie budować drogi jeśli nowe budynki powstają chaotycznie samorządowcy nie mają pojęcia i za kij za, gdzie i za ile będą kładły na to ile będą wydawać na ulice na media na nazwę na nowe szkoły na nowe przychodnie, ale od razu wyjaśnijmy, a mają obowiązek obsłużenia infrastrukturalnego tych nowych osiedli tak samorządy mają obowiązek doprowadzenia do osiedli dróg inaczej jeśli samorząd stworzy plan zagospodarowania to musi stuprocentowo budować biogramów egzemplarze żartujemy, ale w moim znaczy się z pracy, gdzie planuje, iż nie ma planu not też jest jak samorząd nie ma obowiązku natomiast wszyscy wiemy, że to jest nasza grupa wyborców i samorządowcy muszą na nich po prostu stworzyć to, bo inaczej mogą się liczyć zmieszanego z wyboru, ale wciąż jak rozumieć tę nadwyżkę opanuje to kosztuje do 8 × więcej niż, gdyby w te nowe mieszkania powstały w przestrzeni zurbanizowanej to koniec końców i tak ktoś z tych dróg korzystała z tych szpitali z tych szkół ci ludzie i tak przecież tam się ostatecznie pojawiają zdecydowały Montagu z wyższym koszcie takich np. mamy zabudowę nawet jednorodzinną, ale w mieście jest zabudowa skupiona czyni działka po działce obok siebie mamy domy jednorodzinne w tym momencie koszty obsługi jakość budowę całej infrastruktury na jest dość jest o wiele mniejsze, ponieważ musimy InPost zbudować mieniem mm budowę kanalizacji nie ma tej budowy budowy wszystkich sieci przesyłowej czy dróg jeśli mamy zabudowę rozproszoną, czyli domy powstają w chaosie często są to domy, które powstają po prostu w 304050 m od jakiejkolwiek drogi i doprowadzają do nich jedynie wąskie ścieżki, które no są używane jako dojazd do posesji w tym momencie niestety, ale dla lekarzy tej posesji musimy doliczyć te kilkanaście kilkadziesiąt metrów więcej wszystkich mediów to radość mieszała mi pan przekonał, że ta infrastruktura jest droższa, kiedy buduje się w rozproszeniu buduje się rolą miasta się rozlewają się, ale ich przecież od razu można zwrócić uwagę na same samorządy skoro one tak tyle ile to kosztuje i o tym, też dzisiaj właśnie na tej konferencji Najwyższej Izby Kontroli wiele mówiono to dlaczego nie zapobiegają temu zjawisku w UE by, tworząc plan zagospodarowania i uniemożliwiając ruch rozlewanie się miast albo prowadzą sensowną politykę mieszkaniową w już na tereny zurbanizowane niestety problemem jest czy koszty planowania przestrzennego oraz jego oczami względem samorządów skomplikowanie każdy plan zagospodarowania przestrzennego plan zagospodarowania przestrzennego powstają średnio w Polsce nic mu przez okres 3 lat natomiast jest to średnia czy niektóre mniejsze plany powstają krócej niektóre plany powstają nawet po 2020 parę lat mamy mamy takie plany NATO nie przykłada szary dym dostają ponad pół potem od ponad 20 lat dla opracowania planu zagospodarowania to samorząd jest duży koszt i nadzorczego trudno pomijam, że ono musi się sporo speców po główkować zrobić konsultacje tak dalekie jest koszt remontu do dziś mamy na działkach gminnych działek, dla której ma obowiązywać stoją tam dlatego przygotowany jest plan jeśli mamy decyzję o warunkach zabudowy, która mogła zostać spokojnie wydana i samorządy tną mają pewne uwarunkowania, na podstawie których muszą tę decyzję wydał przykłady w czerwoną wuzetkę dla budowy wieżowca np. miejsc mamy taką wuzetkę i samorząd przy przyjmie plan, a w tym planie zapisy będą mniej korzystne dla inwestora coś razem z wieżowca dom kamienica przy reklamie nic na stomatologię odznaczy dwudziesto metrowy budynek zamiast wierzą w to co się wtedy, gdy to sam w ciągu 5 lat ten inwestor właściciel nieruchomości może zgłosić do samorządu o zwrócenie kosztów, które mu stracił też, żeby nam na podstawie przyjęcie tego planu zagospodarowania dobrze, toteż jeszcze jedno trudne pytanie, dlaczego w pierwszym rzędzie od teraz też sam samorząd wydał nową wuzetkę, czyli tą decyzją o warunkach zabudowy na wieżowiec nie myśląc perspektywicznie tu dochodzimy do 1 z argumentów, które wielu wielu uznaje za przyczynę problemów z wnioskiem panowania, czyli ustawy sprzed nosa niedługo będzie już 16 rocznica tej ustawy z 2000 trzeciego roku, bo nie będziemy świętować nie będzie świętowania podejrzaną może niektórzy będą Malek, którzy na tej ustawie z solarium co to się projektem ustawy nie jest w tej ustawie wprowadzono tymczasowe zapis właśnie u zf miało płynąć pierwsze są pojawił się wejściowe po 1004 . w ustawie, które by była zapowiedzią, które przyjęliśmy jako ustawę po komunizmie przyjęto, która pozwoli nam dobrze zagospodarować Polski uporządkować Polskę tak krzyczy to uporządkowanie oznaczało Ts z likwidacją praktycznie wszystkich planów, gdyby wcześniej, więc samorządy miały czas do 2000 trzeciego roku na przygotowanie planów i w tym czasie miał obowiązywać wuzetki tak niestety okazało się, że samorządy nie zdążyły z tematu wolność bardzo optymistyczne, że w ciągu 9 lat samorządy pokryją planami całe miasta i całej całą gminę dlatego też postanowiono, że to wuzetki będą dalej ważne im to wuzetki on znaczy, żeby samorząd wydał wuzetek przypięto kilka kryteriów, kto jest m. in. dostęp do drogi publicznej mamy też 18 do mediów to konto nostro drugie półrocze może być realizowane np. przy służebności nie musi to być bezpośrednio przy drodze nie no i też mamy tam odnoszenie eposu rozporządzeniach na temat tego, jaki obszar ma to nasz rynek w obszarze analizuje się tą WZ, choć jak sąsiednia zabudowa i właśnie jak je kształtować zabudowę, żeby pasowało ono z zabudowy sąsiednie Węgry pod Orłem, podsumowując ograniczenia do wydania wuzetki były niewielkie, bo bardzo liberalnie potraktowano to kiedy decyzja jest wydawana co można wręcz musi wydać wuzetkę na podstawie tych warunków, które były zapisane dziś nie może odmówić mówiąc wprawdzie te warunki z ustawy są za spełnione jest w pobliżu droga sąsiedztwo się zgadza, ale my mamy inne plany do tego terenu, więc nie wydaje wuzetki nie może tego odmówić są sposoby na obejście tego u nas generalnie nie może tego zrobić natomiast samorząd może np. rozpocząć procedurę sporządzenia planu tylko, że to dochodzimy do właśnie tego programu samorządy są niechętne, bo ma to też kosztuje, bo być może coś się na sąsiednich działkach mamy już wuzetkę co teraz zaraz wrócimy z rozmową przyjrzymy się tam, gdzie się od krwi ten koszt chaosu przestrzennego w Polsce jeśli mają państwo opinie albo wiedzą coś na dwunaste kosztuje to proszę pisać analizy małpa to krótko szefem komuś ten chaos przestrzenny musi się opłacać, więc może są też zyski po informacjach wrócimy z Wojciechem Wójtowiczem redaktorem naczelnym portalu ulg News PL analizy Agata Kowalska przy mikrofonie w studiu cały czas chaos przestrzenny, który muszę przeglądamy wspólnie z Wojciechem Wójtowiczem redaktorem naczelnym ubi ius PRL, a inspiracją do tej rozmowy była dzisiejsza konferencja naukowa Najwyższej Izbie Kontroli i muszę tutaj już po raz drugi pochwalić NIK, dlatego że nie tylko organizuje ciekawe konferencje na ważne społecznie tematy, ale jeszcze zaprosi ekspertów, którzy mówią ludzkim językiem i można rzeczywiście wiele z tej z tych konferencji wyciągnąć, więc dziękuje dziękuje, bo rzadko, kiedy organy państwa pełniące rolę w rolę edukacyjną rolę tworzenia debaty publicznej, a nie tylko unikanie debaty publicznej, tym bardziej cieszę się, że nikt takiej taką inicjatywę przy przyjął w wracając do naszej naszego tematu główna teza dzisiejszej konferencji Najwyższej Izby Kontroli, bo taka, że w Polsce panuje chaos przestrzenny jest bardzo jest to bardzo kosztowne w pierwszej części naszej rozmowy przyglądaliśmy się temu fakt, że dużą częścią tego kosztu pon byłby bliską więź jest kwestia konieczności rezygnacji inwestowania jest były w infrastrukturę w przypadku, gdy miasto się rozlewają panuje w chaotyczna rozbudowa miast miasteczek wsi, a samorządy muszą na to łożyć i rozważaliśmy też fakt, że mogłoby to zastopować, przyjmując plan zagospodarowania, ale tego nie robią, bo plany są kosztowne w i zanim zajmiemy się innymi skutkami chaosu przestrzennego to skończmy ten wątek związany z DM w w tym, by z tym nic by się mnie między młotem, a kowadłem polskich gmin, czyli plany za drogie, a obsługa rozgrywających się miast jeszcze droższa, który pojawił się nowy pomysł na to jak mają wyglądać ramy prawne LNG i ten pomysł przedstawił jakiś czas temu zespół działający przy ministerstwie infrastruktury w ich koszt kilku elementów chodziło o to by wprowadzić 1 standard usług urbanistyczny i plany ogólne i plany zabudowy w oraz zlikwidować słynne wuzetki czy pana zdaniem to jest dobry kierunek w jakie problemy rozwiąże a jaki stworzy zaś na pewno dobrym kierunkiem jest ten plan ogólny, czyli de facto to będzie zmiana funkcji obecnego studium studium dokument studium nie jest obiekty obrony obecnie dokumentem będącym aktem prawa miejscowego na czym polega chodzi o to, że jedynie decyzję o mandacie jedynie urzędnicy muszą swoje decyzje pod przegrywają swoje decyzje brać pod uwagę przy przy przy udziale studium uwarunkowań w grze gospodarzy jeśli jest mowa w tym kierunku na północ chcemy inwestować w dzielnicę mieszkaniową, a na południe rekreacyjną, ale i tutaj urzędników to obowiązuje toalet urlopu poza nimi urzędnik musi przy stworzeniu planu miejscowego czy tego planu lokalnego wziąć pod uwagę studium urzędnik musi przez swoich decyzjach administracyjnych na 6 pod uwagę właśnie zapisy studium, czyli przy inwestycjach miejskich, ale już nie przy wydawaniu wuzetek to tylko pod naszą jest przebywanie w przygotowaniu wzbudza tak nie tak i stoimy, jako że nie jest aktem prawa miejscowego nie obowiązuje obywateli z kim deweloperów inwestorów już osoby prawne i osoby fizyczne przyjęta także zmiana tego studium Kaplan ogólne, które ma być aktem prawa miejscowego i ma obowiązek używać wszystkich jest dobra to nie do końca powiem, że nie do końca mamy zdejmować nie do końca mówił o zniesieniu decyzję o warunkach zabudowy w ministerstwo planuje decyzje lokalizacyjne na czym miały one polegać miałby do nas na razie znamy żadnych, że sama decyzja o warunkach zabudowy mamy decyzję lokalizacyjną Jona też ma być takim wyjątkiem, a dla terenów, na których nie ma planu natomiast pozytywną zmianą przynajmniej zdaniem zdaniem części części środowiska i jest fakt, że będą one musiały być zgodne z tym planem ogólnym czy zgodne z ogólnymi założeniami Gdyni terminy i te dokumenty NT dokumenty wydawane dla 3 przy przy zgodzie na możliwość lokalizacji inwestycji będą musiały podlegać standardom urbanistycznym standardy urbanistyczne mają zostać wprowadzone mają mieć różne dla poszczególnych miast już mamy przedsmak tych standardów urbanistycznych one z ich one zostały wprowadzone specustawy mieszkaniowej niedawno przyjętej w las budzi on bardzo wiele kontrowersji tak w tym studiu wiele godzin poświęciliśmy temu co wprowadziła ustawa, którą nazwaliśmy lex deweloper na swoje potrzeby ale by standardy urbanistyczne będzie przyjmowany przez daną gminę czy też przez państwo i tak i tak samo samorząd będzie mógł przyjąć standardy urbanistyczne natomiast samorząd tego nie zrobi no to będą obowiązywały obowiązywały standardy państwowe standardy jest nam o to chodzi właśnie o to co mamy m. in . w ustawie ze specustawy mieszkaniowej, czyli n p . od najbliższego przystanku osiedle ma być 4 tyle do szkoły tyle i tyle długu rynki mają być takiej wysokości ani dlaczego diabeł tkwi w szczegółach jak będą te standardy wyglądać i na ile samorządy będą miały możliwość wolność Eneę w tworzeniu własnych standardów, ponieważ obecnie snajper standardy państwowe no niektóre środowiska krytykują te zapisy żona są zbyt liberalne dla szczególnie dla miast powyżej 100  000 mieszkańców dach, bo n p . miasto wielkości i Słupska czy Grudziądza są na tej granicy jeśli przekroczą 100  000 mieszkańców nagle wchodzą tam zapisy, które pozwalają na budowę budynków do 8 kondygnacji, a też pamiętajmy, że w wielu miastach mamy do czynienia z zabudową istniejącą, którą po 10 pięter zabudowa, która powstawała lista w okresie ostatnich kilkudziesięciu lat niekoniecznie zawsze dobre miejsce na przytulisko starej części miast i wspólne standardy urbanistyczne pozwalają na nawiązanie do istniejącej zabudowy, czyli jeśli w Grudziądzu, który raczej jest w mniejszym miastem nie mamy gdzie 55 to deweloper może sobie postawić budynek 55 poseł standardów także rzeźba nawiązał do Gdyni przypadkiem lokaty Gdynia jest takim przykładem miasto niskiej zabudowy, gdy nagle rośnie wielka ta skala Sykała takty zabrzmią zaś ten nieszczęsny budynek i również do niego rozumem nie można nawiązywać w US billboard 200 z paleniem węglem, ale już nie mamy szczegółowych ministerstwo obiecuje obiecuje obiecuje, ale wciąż miały być my dlatego wolę to mamy dużą ilość chętnych w moich czekamy no dobrze, czyli tutaj ma to tę sprawę zamkniemy na razie czekając na szczegóły z ministerstwa, ale w tym, by nim cytowany na konferencję Najwyższej Izby Kontroli raporcie z częścią kosztów chaosu przestrzennego już niebyła sama infrastruktura w tylko coś co nazwano ochroną środowiska i zdrowia i jak to rozumieć po ostatnim toczy się w oczy, by się nie mówiło to tu ktoś znajduje tam Annie szkody dla środowiska i zdrowia i w jaki sposób chaos przestrzenny miałby się łączyć z naszym codziennym zdrowy jest po pierwsze, mówimy tu o efektach innych czynników, czyli efektach np. transportu efektach dużego ruchu czas po to, dość dużego ruchu czas do komunikacyjnego na drogach po drugie, mówimy tu też o trybie życia, który również wśród tych 100 kilkudziesięciu czynników, które Polska Akademia Nauk zbadała wskazała, że zabudowa ekstensywna sprzyja do korzystania ze indywidualnych środków transportu niestety nie są to cenieni są to np. rowery tylko, skąd samochody i wskutek, czego mieszkańcy mostów niż ruszają i paradoksalnie, żyjąc na łonie przyrody w treści, choć ochrony środowiska mówimy o konieczności rekompensaty wobec środowiska zajmowania przez zabudowę nowych terenów, bo każdy każdy nowy budynek, który jest budowany nazwijmy to tak uczyni w polu nie powoduje straty dla środowiska Przyrodniczego, który już mamy dla zwierząt dla roślin i to też został wyceniony w tym mam poczucie szacunku w no i osobną kategorią wyceniono na 31 ,5 miliarda złotych z tych przypomnę państwu 84 to koszty nadmiernie wydłużonych dojazdów do pracy szkoły co jakiś czas pojawia się takie raporty, w które biją na alarm, że każda minuta spędzona w korku to dla polskiej gospodarki strata w wysokości takiej albo innej czy to rzeczywiście mierzalne czy to jest mierzalne w pewnych aspektach, więc pewne aspekty można jedynie szacować n p . ile kosztuje każda minuta w samochodzie danego człowieka, bo dziś, choć o tym, raport mówimy nie tylko o kosztach dla samorządów też grała po prostu dla mieszkańców na Jasną natomiast co jest mierzalne to koszt infrastruktury drogowej stają się to musimy zbudować nie tylko na tym obszarze, ale też na obszarze sąsiadujących gmin na obszarze Sol sąsiedniego miasta szczególnie, która lektury, które funkcjonuje, a także koszty organizacji transportu zbiorowego, który jest mniej efektywny na obszarach po prostu znika stróża tak rzadko zaludnionych no ale jeśli chodzi o ten wydłużony dojazd do pracy szkoły to no można uznać, że z 1 strony ktoś dłużej podróżują do szkoły do pracy, ale z drugiej strony ma ten zysk, że mieszkała w w czystszym miejscu w miejscu pozbawionym tego chaosu hałasu chaosu i jej zanieczyszczenia, jakie jest w w w środku miasta efekt paradoksalnie patrzymy na wyniki badań smogu są prezentowane tu największe zanieczyszczenie nie jest w dużych miastach oraz miejscowych też w miejscowościach sąsiednich czy nie w Krakowie pod Krakowem nie w Warszawie np. w Otwocku czy legionowych także niestety to nie Matejko relacji trzeba naprawdę bardzo daleko zamiast wyjechać się bardzo lekko mieszkać żeby, żeby mieć się mam dobrą jakość powietrza natomiast też chciałbym powiedzieć, że nie ma korelacji z budowy np. jednorodzinnej gęstość zabudowy w sensie typu zabudowy, a typem negatywnego wpływu, bo możemy mieć blok budowany w środku pola, który będzie bardziej negatywne będzie bardziej negatywny wpły w dla dla przestrzeni zarówno w swojej okolicy jak i całej całego samorządu w całej gminie czy miasta niż zaplanował dobrze zaplanowana zabudowana przytacza sieć stacji kolejowej i tutaj te koszty transportu możemy zredukować mamy już dzisiaj widzimy jak mieszkańcy podmiejskich miejscowości chętnie korzystają z kolei w dojazdach do miast i to pozwala nam edukować ten trend ten koszt wymiany w stodole nie wszystko nie wszędzie tak się dzieje no tak to oczywiście osobną dyskusję na temat tego w rym razem z nią rozwijać kolej w Polsce należałoby ją rozwijać i nie zdążyła się dłużej przeżyć, ale tak też taki argument, że ten chaos przestrzenny w Polsce ma przyczyny historyczne w UE to efekt zaborów albo PRL -u to się często pojawia w takim myśleniu, ale wszystko to co pan dzisiaj wymienił to były w czynniki związane z rozwojem Polski robi albo raczej z rozwojem Polski po roku dziewięćdziesiątym, skąd jest przywiązanie do myślenia, że to wina PRL-u albo zaborów i chodzi o okres PRL-u mieliśmy do czynienia z trochę inną urbanisty kompletne natomiast do czynienia z urbanistyką podkreślają, że w Brzezinach organizuje go zaplanowali radni z dnia z panowaniem Chin nawet jeśli za tego okresu nie zdążono zbudować infrastrukturę społeczną czy techniczne ta powinna być to ta inwestycja była zaplanowana do dzisiaj niestety wiele miast operuje na dokładnie tych samych Stanach, które były za 3370 tych także możemy powiedzieć, że my wykorzystujemy te plany, które zrealizowano kiedyś natomiast trzeba przyznać, że zabudowa można wskazać sieć nie zgadza z tym typem architektury urbanistyki natomiast obozowym dorastała w nie mówimy oczywiście to fakt, że tam nawet zachowanie było, iż chodzi o okres międzywojenny w UE trzeba przyznać, że wiele osiedli miasta szczególnie powstawało w sposób bezładny natomiast wprowadzono wiele działań mających na celu poprawę urbanistyki do obszarów, czyli ta szkoła planowania w Polsce zawsze była tam, gdzie jest teraz niestety mam wrażenie kosmetyki własne odczucie, że trochę przegrała z zapisami prawnymi gospodarkom z przedłożeniem gospodarki ponad ponad jakość naszego życia w wodzie Wojtowicz redaktor naczelny portalu Gulf News PL w bardzo dziękuję za to spotka Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: ANALIZY

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Skorzystaj z 40% rabatu w jesiennej promocji. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA