REKLAMA

Kto odpowiada za stan dróg we Włoszech?

Połączenie
Data emisji:
2019-03-22 14:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
22:31 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
łączenie ich różni od dziur 146 Jakub Janiszewski przy mikrofonie ze mną studio dr Piotr Podemski Uniwersytet warszawski dzień dobry dzień dobry będziemy mówić bardzo ciekawej historii, która właściwie jak się tutaj dowiedziałem z rozmowy spoza antenę zespół spoza anten nie wzbudza we Włoszek aż tak wielkich emocji jak np. z UE w prasie amerykańskiej niedawno New York Times opublikował wielkie Story na temat mostu w Genui mostu, który zawalił się w ubiegłym roku Rozwiń » zawalił się tutaj ważne taki co zrobił gest oznaczający cudzysłów nagle zdobyła można je poznać co to była rekonstrukcja, bo ona przebiegała nad miastem właściwie nad torami i nad zabudowaniami, więc kiedy to runęła no to rozumiem, że była to katastrofa budowlana dużej skali i naprawdę cały świat się zdziwił, że w Genui z we włoszech w państwie w 1 z najsilniejszych gospodarek dochodzi do tego rodzaju sytuacji, które jednak nie są normą w tej części świata tak mogę powiedzieć byłem świadkiem naocznym samego wypadku co prawda, bo byłam tam 2 tygodnie wcześniej, ale świadkiem naocznym taki sędzia widziałem ten most widziałem całą strukturę tego ruchu lokalnego krwi zorganizowana i rzeczywiście ten most budzi pewien podziw i wiemy to potem serię artykułów prasowych z innych obserwacji boski, że to był taki cel od razu przy projektowaniu budowie tego mostu ma to być taki pomnik polskiego geniuszu technicznego, ale także i estetycznego, że budują coś pięknego, a co będzie dominowała krajobrazem będzie pokazało to, że to Włosi zaoferowali krajobrazem to chcieliśmy dobrze wyszło jak zawsze niestety się okazuje, ponieważ most się zawali dzieli się po okolicy jeździła samochodem odpowiem na parterze po poziomie gruntu, którego mocno się nie widział z bliska, bo było tak wysoko zawieszony jako humanista oczywiście nie mam dobrej Miarki w oku także nie mam zdolności szacowania dobrego tej wysokości dane było to ładnych kilkadziesiąt czy 100 m po nich powyżej poziomu tego miasteczka czy miasteczek, które by na dole, bo ta trasa uwaga talibów tylko 1 wiadukt, bo to się nie most tyle przez rzekę co wiaduktu nad taką nowinką w samych genów i tylko to jest wielka trasa zawieszona pomiędzy różnymi figurami pagórkami tuż nad morzem liguryjskim wzdłuż całego Wybrzeża Ligurii włoskiej Riwiery najazd na tym obszarze jest naprawdę budowla imponująca wielka olbrzymia ich jest to co czeka jeszcze pomnik lat sześćdziesiątych cudu gospodarczego czy właśnie świadczyć o tym, że Włochy wyszły ze stanem kraju zacofanego biednego brudnego byle jakiego osiągnęły nowoczesność osiągnęły nowoczesność są miejscem, z którego promienieje dobry dizajn dobra architektura wyczucie stylu kompozycji formy i t d . czy najpiękniejsze włoskie tradycja kasę można obrać dokładnie tak to, o czym teraz napisał jakiś czas temu New York Times pokazuje jak byłem w inną epokę trasy te duże zmiany w sposobie myślenia infrastrukturze duże zmiany w sposobie myślenia o tym co jest publiczne co powinno być prywatne Otóż jak się okazuje za stan infrastruktury włoskiej w dużej mierze konkretnie za ten most został tego mostu odpowiada spółka, która jest we władanie ach, rodu Benetton ów ród Benetton, który kojarzy nam się ze swetrami z konfekcją miejscowe od czegoś co można na siebie takim taką modą pret-a-porter jak z reklamami z tego, że w liście okazuje się, że już bynajmniej nie na tym zarabia to jest właściwie jakiś niewielki ułamek zaledwie kilka procent zysków w skali roku, a zarabia się głównie właśnie no w infrastrukturze, czyli na dno na drogach na autostradach tak to dobrze się to ciekawe, że tak upadający most Ponte Baran di tak naprawdę opowiada nam słabą dzieje z włoskiej gospodarki w przestrzeni ostatnich lat 50 około lat kiedyś powiedziałem zbudowane z 263 w okresie tego cudu gospodarczego tego boomu, kiedy właśnie Włochy zamierzały wejść z hukiem pozytywnym skutkiem w nowoczesność no i weszły, ale potem lata dziewięćdziesiąte, czyli przełom pionierem w Chorzowie do słowa nie wiem czy betonowy też nie zaistnieli ważącą ładnych lat wtedy dokładnie wtedy rodzi się właśnie w telewizor czy miasteczku takim Powiatowej wielkości powiedzmy w regionie Veneto także, iż w Wenecji rodzi się właśnie rodzinna firma betonów to, iż mogą odłożyć na kilka mogą też osobny wątek, ale o tym, moście doradzili dziesiąta potęga 90, a potem to jest właśnie okres przełomu pierwszej Republiki chadeckiej katolickiej na drugą Republikę Berlusconiemu niską, czyli taki kapitalizm w natarciu liberalizm i przekonanie o tym za państwowe te państwowe włoskie molochy, które były cechą charakterystyczną właśnie pierwszej Republiki takie państwo oczywiście kapitalizm oczywiście państwo tu Zachodniego, ale jednak duże etatyzm i wielkie koncerny w rękach państwa państwo gra żenująco gospodarce to się musi skończyć trzeba te filmy wszystkie rozczłonkowane drobniejsze kawałki sprzedawać latem inwestorom i to się właśnie dzieje z mostem, ale ładnie nawet samym mostem dostał siecią polskich autostrad, której zbudowana w tamtych czasach także cudu papież autostrady budowa jeszcze Mussolini w czasach faszystowskich i lata dziewięćdziesiąte zaś ten moment, kiedy ta firma ta lasy prywatne ręce co ciekawe znów widzimy tutaj pewien mechanizm dość niepokojący, ponieważ kupują to knebel w Tanowie za kredyt bankowy kocury mogą też tak prześladowany, że wpada na rachunek samej tej firmy, która zarządza autostradami koncertem autostrady za dostawy samochodu spłacał bankom to, że zostały kupione przez rodzinę będę to w 1 z tej okazji są bardzo mnie w tym momencie we włoszech prawda sprytne, lecz istnienie długu w PAK prywatyzacja z UE z oskarżenia już są też takie, że to właśnie z tego powodu włoski autostrady są horrendalnie drogie w porównaniu z GI, który być może nieco populistycznie jak pokazane z krajami typu nawet Austria Niemcy w ustawie na darmowe Czechy wolę te stałe sektory winiet owe tak szósty zmysł do jazdy Włochowi przejeżdżamy, gdzie za prawdę parę euro czy paręnaście euro można spokojnie przez ileś tam dni jeśli atut tej we włoszech mamy bardzo sowite opłaty za przejazd relacje w Wenecji Mediolanie tak, by płacił kilkanaście z 20 EUR, więc są to takie spore pieniądze i mówią krytycy to właśnie dlatego tak drogo płacimy, że to wszystko pracuje na fortunę rodzinną betonów, a także na spłacenie tego długu właśnie, za które kupiono to przedsiębiorstwo autostradowe i tak to wszystko wygląda teraz dalej jeśli tak drogi są te autostrady to, chociaż rozmów mogą użytkownicy liczyć atakują krytycy na to, że standard utrzymania będzie znakomity, bo płacimy wysokie ceny w takim razie usługa musi być świetna niestety to nie jest prawda internauci się prześcigają w tym, że publikują w internecie rozmaite dała rozpadliny dziury rysy przewrócone kawałki inni jakiś pomniejszy go tam sprzętu pomniejszyć tę strukturę pokazują, że to wcale nie jest także osoby są w stanie naprawdę wołający o pomstę do nieba, a my za tę drogę wpłacimy straszne pieniądze wreszcie to sprowadził samego mostu ponownie do mostów w Genui no i profesor romańskiej profesor właśnie czy nie lądowania tak, gdyż uczelni ostrzegał kilka lat wcześniej, że ten most jest zaprojektowany w ogóle bardzo błędnie fałszywie rząd kiedyś padnie i dopadnie z wielkim hukiem nie będzie to wielka strata trzeba temu zapobiec powyższym nie słuchano, ponieważ uważam za alarmistyczne zupełnie ton, a nawet co ciekawe ruch 5 gwiazd krzyczał, że nie da się szantażować tym, które są miliardy wydawać na lanie betonu, bo beton to jest rzecz stara tych dwudziesty wiek naszych czasach coś dostać w ludzi informatyka internet Facebook i Anieli gdzieś tam autostrady połączy most wpadł i okazało się, że jednak ten beton też wymaga uwagi wymaga tego, że się nim zaopiekować były projekty, aby w Genui budować tylko autostrady, która byłaby alternatywnym objazdem miasta ja tam kierować ciężki ruch, żeby tego wiaduktu właśnie nie obciążać państwo mieszkańcy również nie ma nic o sobie składni tego wyobrazić zaakceptować ponieść to jest oczywiście ordynacja miasta budowę wielkich balonów bardzo jest trudna i dotkliwe, więc te budowy opóźniono jej efekty mamy taki mamy nawet czasem zadać pytanie jednak o to, jaką rolę w tym wszystkim pełni rodzina Benetton w po to jest bardzo istotny kawałek tej układanki powiedzieliśmy wcześniej, że w zasadzie w nieobjęte potęgi tej Stacha akcje zarówno mocy oraz innych narządów jak i most w Genoi powstało mniej więcej w tym samym czasie to są właśnie lata sześćdziesiąte co się zadziało stąd prywatyzację autostrad i właśnie z odpowiedzialnością, a do tego rodu już dzisiaj takiego kapitalistyczna treść można tak powiedzieć mówi się, że była to właśnie istotną słabość gospodarki włoskiej, że jedyne wielkie firmy ten tam powstały to były wielkie molochy państwowe sztucznie przez rząd karmione żyją one budowane z Rzymu czy Mediolanu właśnie odgórnie i rodzinna firma Benetton Treviso jest 1 z tych niewielu wyjątków właśnie w małej firmy lokalnej, która przebiła się do tej pozycji koncerny tylko ogólną włoskiego, ale i do koncernu globalnego pana, więc właśnie dlatego brat panowie uważani byli za święte krowy z gospodarki byli tymi uchwalanymi tymi, na którym narażał się zachwycać i tu krytyka nie wchodziła w grę, choć włoskie media nazajutrz po katastrofie w Genui obiegły zdjęcia bardzo gorszące, żeby nowi nie bacząc na nic spotka się w rodzinnym zjeździe w swoich okolicach są tam grillowali tańca mali bawili się je robimy mieli zjazd rodzinny i w ogóle nie przejęli się tym co się stało w Genui Genewie pod ich jurysdykcją handlową 1416 za chwilę wrócimy do rozmowy w RNS łączenie ich Lublin Olsztyn 2 miliony PLN łączenie ich różni od dziur i 424 Jakub Janiszewski przy mikrofonie ze mną w studiu dr Piotr Podemski italianista z uniwersytetu Warszawskiego rozmawiamy o konsekwencjach długofalowych i o rozmaitych aspektach nóż taki nie nowej, bo z ubiegłego roku w historii, czyli o zawaleniu się mostu w Genui potężnego mostu odpowiedzi na to, że on najprawdopodobniej miał wady konstrukcyjne, że o tym, wiedziano, ale też, że nie zadbano w porę, by tej katastrofy uniknąć ich za to odpowiada już jednak podmioty prywatne niepaństwowe, czyli spółka kupiona przez włoski ród Benetton w teraz pytanie w jaki sposób się przekładać się może przełożyć, jakkolwiek na włoską politykę na włoskie życie publiczne czy tam jest wokół tego dyskusja jest dość ciekawa sytuacja, w której właściwie nie bardzo dużo uwagi poświęcił całej tej sytuacji Gazeta amerykańskiego takim zasięgu ogólnoświatowym WallStreet Journal New York Times to można było przeczytać i zobaczyć analizy rozmaite ten most się tam chyba tak i walił natomiast czy ktoś się jakoś przekłada na samą debatę włoską czy mówiąc szczerze co być może zabrzmi też przykro złowrogo, ale trudno oszukać temat na sezon ogórkowy to znaczy na lato coś co rok działo w polityce wtedy wakacje ludzie byli na urlopach i w tym momencie to kwestia mostu, by tym bardziej, że lokowana jest ruch 5 gwiazd rzeczywiście już zapomnieliśmy o tym, wystąpiła z otwartą przyłbicą, że to jest świadectwo właśnie tego jak to prywatny biznes w Wiśle radzi w zarządzaniu państwowym majątkiem jak to prywatny biznes dąży tylko do odzysku takiego brudnego kosztem właśnie obywateli milionów ludzi z tak dalej, że trzeba to wszystko ponownie upaństwowienie i ten lewicowy rodowód w 5 gwiazd się odezwał, więc właśnie kolejny wielką próbę ich akcje niechaj ten wielki kombinat tak wielka firma, czyli właśnie ta spółka od strat dla Italii oraz wiele innych niech wrócą w ręce narodu suwerena, bo tak będzie dobrze, ale po pierwsze mamy we włoszech rząd koalicyjny, a sam rząd koalicyjny ruchu i ligi północnej dawniej obecni, a liga to partia drobnych przedsiębiorców, która absolutnie znieść tego, żeby państwo się mieszało z takimi socjalistycznymi pomysłami tylko właśnie raczej powoli leseferyzm niech sobie przedsiębiorcy rządzenia chcą to jest ich sprawa ich biznes mają osiągać zyski państwo się ma to nie mieszać, a po drugie, ruch 5 gwiazd rozpętał rzeczywiście taką akcję polityczną, aby te koncesje po prostu odebrać w Stalowej to wróciło do państwa, ale szybciutko prawnicy i wytłumaczyli, że zapisy umowy są takie, że ta spółka stodoła ma koncesję do roku uwaga 2038, a więc jeszcze 20 lat po momencie, kiedy doszło do tych czasów budowlanej i przebudowę tej koncesji oznaczałaby tyle tak jest umowa skonstruowana, że państwo musi zapłacić odszkodowanie w wysokości równej potencjalnym zyskom teraz spółka osiągnęła sprzedaż 20 × na prowizji oraz ballady były to ciężkie miliardy euro i w tym momencie sprawa jak umarła śmiercią naturalną tego sylwetka psu zrobić nie dało się, że stan łódzkich budżetu, jakim jest to słuchacze Radia TOK FM śledczy wiedzą, że jest u opłakany itd taki dodatkowy wydatek nie wchodziłby zapewnia w grę, więc ruch 5 gwiazd co chwilę Diego wraca tylko to nie takim czysto retorycznym, żeby zilustrować to, że takie problemy są we włoszech i są nierozwiązywalne, a tak w praktyce jest się wiele zrobić nie da stąd obecnie włoska inny świat włoskich mediów uwaga włoskiej publiczności pobiegła dużo dalej porzuciła ten temat włoskiego mostu w Genui nie tylko lokalnie oczywiście ciągle mówisz o tym, o czym mieszkańcy czym osoby znane występujące w mediach pochodzący z Genui, że miasto jest ciągle sparaliżowane, ponieważ jednak jest tak jakby właśnie wielkie miasto wojskiem innemu odebrać wielką obwodnicę autostradę cały ruch się jak umieścić w dość ciasnych przecież uliczkach centrum Genui dookoła, ale sytuacja lokalnie jest straszna, ale teraz procedury procedury odbudował uruchamianie projekty to zawód potrwa, zanim tam normalność wróci tam też musimy pamiętać, że Rosja to dobrze uzmysłowić jak wygląda Genua, która jest miastem górzystym tak, gdy poruszanie się oni siłą rzeczy jest mocno ograniczone i nie jest tak takie proste, a sytuacja jeszcze kiedy się tą główną estakady goście wyłączono to trochę dowiedzenia się stanu pomysł tego samego mostu, którego wielu, którzy właśnie, by posłania całej Genui dużo dużo wyżej, aby ruszać sobie górą w odległości ogromne samego centrum w tym momencie rzeczywiście jest sytuacja bardzo trudna, ale czy, gdy ta dyskusja toyoty jak dotąd ta słabość w pewnym sensie raczej ten element, który tutaj najbardziej zawiódł czy słabość nadzoru słabość tezy tego kawałka, jakby państwowości można tak powiedzieć włoskiej, która odpowiada za kontrolowanie tego aż wielkiego przemysłu, który posiada co same autostrady czy można powiedzieć, że żartują zachodzą pewne zmiany czy też nie krytycy włoscy także dostawcy złota i właśnie uwagę na to, że ten cały system jest troszkę to Puma Fin de facto, dlatego że inspekcje są prowadzone głównie w imieniu samej firmy autostrady, która sama siebie sprawdza jest firma z firmami szuka agenda rządowa, a u nas to w naszej gdańskiej generalnej Dyrekcji dróg krajowych autostrad i gdyby Button w niewielkim stopniu w to ingeruje w oko ufa temu, że inspektorzy samej firmy w Stalowej to wszystko świetnie nadzorują przecież w naszym klubie panuje całkowita szczerość i nikt nikomu nie musi mówić rzeczy nieprawdziwych, cytując klasyczny Polski film, a więc ktoś panuje w klubie wszyscy ufają w to, że inspektorzy program dobrze nam się okazuje niedobrze, a w składzie Genui do tak bardzo skrajnie dobrze, a jeżeli przypomnimy sobie te wszystkie inne dokumenty fotograficzne to co dokumentację prowadzi internauci włoscy o innych przypadkach to widocznych uchybień braków jakichś tam dziur w zarządach poszczególnych innych autostradach włoskich to widzimy, że tak naprawdę system nie działa dobrze ale gdyby NATO niema rady i co Kniaź tak to wygląda dla naprawdę tak to jest zapisane w ASO niedawno Tomasz Wiejak za to odpowiedzieli w dziejach nie było odpowiedzialności karnej w tym momencie żadnej naturalnie jeśli wątroba jeszcze trwa śledztwo trwa znowu włoscy przedsiębiorcy skarżyli się i to bardzo mocny ruch 5 miast także odnosił że, gdyby w mojej małej firmie powiedział ktoś zawalił się coś komuś na głowę defiladę odebrano mnie skazano na karę więzienia odszkodowanie finansowe i t d. a tak to się we włoszech w przypadku wielkiego biznesu, a nie mogą być bezkarni to oczywiście tylko, że populistyczne głosy głosy płynące od tych maluczkich, którym to się wcale nie podoba, ale to jest ciekawa sytuacja też z tego względu, że tak pan powiedział próbuje na tym zyskiwać Dźwigała ruch 5 gwiazd, który jest takim ruchem południa zaraz się wydarzyło na północy na północy, który dominuje w ligach i to czy liga też próbuje jakoś monetyzować tę kwestię czy w ogóle tego nie ruszamy Świętego spokoju ruch 5 gwiazd nie jest ruchem południowym rzeczywiście w ostatnich wyborach tak się stało, że on uzyskał największe oparcie na południu Włoch gitarzysta jego bastion wyborczy, ale chyba 3 węzły na poprzednie wybory 2013 rok nam w ogóle na taki rodowód ruchu 5 gwiazd to właśnie jego fenomen rząd zbierał poparcie sunie po równo w regionach w ogóle nieporównywalnych tak jak Sycylia i piała to przykład pan jest tutaj błoto i trzecią drogą trzecie ugrupowanie centrowe, które chce obalić i prawicę normalnie, zwyciężając na południu i lewica, która miała ten rząd dusz na północy więc, że ruch 5 gwiazd nie jest tylko podział ugrupowanie na północ też wobec decybeli natomiast liczba innych w ogóle w tych wszystkich kwestiach infrastrukturalnych jest stałym konflikcie ze ruchem 5 gwiazd również jeśli chodzi o słynną kawę czynie kolejową Turyn Eliane ta sama sytuacja dokładnie wiedzieć skrzeczy, że beton autostrady tunele mosty to są rzeczy stare niepotrzebne to jest myślenie jakiś zombie jak oni właśnie mówią, tudzież jakiś pogrobowców jest tego wieku między sobą inne rzeczy, a liga, dbając o przedsiębiorców to właśnie z obudować, ale znowu tutaj nic nie może tego precyzować dlatego właśnie, że musiałaby przyznać, że prywatne jest gorsze niż publiczne, że trzeba byłoby mi jakiś ruch okres kilku państwo mienia co właściwie zdobędą włoskiej lewicy i NATO Salvini pójść nie może to wszedłbym wbre w własnej narracji własnemu taką duchowi libertariańskiej mu tego, że oto jeszcze wszystko wolno w sferze obyczajowej, bo też jest prawicowy, ale wcale nie konserwatywny, a zarazem w gospodarce także wolne inicjatywa swoboda i brak nadzoru państwowego jest dla niego istotne jest można powiedzieć na podstawie tej sprawy, dlaczego tak punktowo analizować to, że późno tak słabe państwo prorocy świata, które się wali takie się wali WOS LO i oczywiście z drugiej strony można, by zadać pytanie czy rzeczywiście był taki moment w historii włoskiej to państwo było kiedykolwiek mocno w czynie nie oczywiście, że nie mówisz o tym, że we włoszech istnieje histeryczny brak państwa brak autorytetu państwa i to jest porównywalny trochę z polską znaczy, że jeśli u nas zawsze rządzący to oni ani my to taki, dlatego że były zabory wiemy był okupacji był komunizm i t d. jest, że społeczeństwo się mieszkańcy Ali bywało od aparatu władzy i państwa włos z bardzo podobnie nie we włoszech przez wieki rządzili obcy w Hiszpanii to straszne są to rząd hiszpańskie każda jest legenda Pogoni zbudowana Austriacy złożyli postępowi, ale rzeczywiście trzyma wszystko twardą ręką, a potem z kolei Piemont, czyli północ podbiła całą resztę podbiła południe od pamiętajmy, że kiedyś zjednoczenie Włoch dokonało na południu Neapol wybuchła krwawa wojna wojna domowa mieszka w polityce rok nie życzyć tego, aby jacyś tam panowie z Piemontu mówiący po francusku dla nich nimi rządzili, a stoi Sycylia zeszło do podziemia Czyż mafia niczym innym nie jest odpowiedzią na to, że państwo włoskie nie będzie nami rządzić to my mamy swoje własne sprawy państw tylko mówi się są takie osie 2 właśnie we włoszech, czyli 1 to Turyn Neapol Neapol czy miał kiedyś swoje państwo państwo szanował Turyn szanuje Piemont i swoją złość Szymańską i druga taka oś anarchiczna właścicieli Bolonia te prowincje papieskie dawne z 2 miliony władzą Watykanu jeszcze Rzymu papieskiego oraz Sycylia zawsze poddane też komuś innemu czy Włoszech generalnie to się tu często mówi domy są piękne z zewnątrz, a domy ulice Najmana od na zewnątrz po ulica jest niczyja fasady jest czynna jest wspólna proces moje indywidualne prywatne to ma być winda i to świadczy o mnie reszta jest bezpańska i zostawiona sama sobie NATO to rzeczywiście są już podobne zachód USA, by powiedzieć szerzej to rozumiem, że wzrost też chodzi o to, że regionalizm Włoch jest tak silna, że ci rządzący to są zawsze jacyś oni, bo te regiony mają zupełnie inną historię często z ze sobą nieprzystającą, tak więc po pierwsze, podbój przez Piemont całej reszty Włoch to niebyła braterskie połączenie zjednoczenie tego właśnie podróżą przez Diamonda, a więc coś złego, a po wtóre przez długie wieki jeszcze wcześniej władza zawsze była obca badaliśmy to państwo regionalne Toskania czy Modena Parma IT dalej to rządzący się budowali spoza tego obszaru to liczę, że ta przysłani przez swoje dynastie były dalekie placówki i był wielki mur niechęci między państwa poddanymi symbolem tego jest także w Neapolu największy pałac królewski w Gazecie mówisz, że to największa rezydencja królewska na świecie pałac Królestwa Neapolu pod Kazar to dobrze, gdy śmiesznie to królestwo słynęła zawsze z biedy i z tego, że prosty lud żył w slamsach wśród cholery i innych zarazy, ale król żył w przepychu Pałacu lepszy niż Wersalskiej odbyła się też musimy kończyć niech pan wytłumaczy rzeczywiste znaczenie tego przysłowia zobaczyć Neapol umrzeć, a to zależy oczywiście od tego kto na to patrzy jak ich oczach to jest postrzegane interpretowane tak to nie jest tak oto chodziło właśnie o tą biedę neapolitańska wójtem tandeta te oczywiście jest to kwestia oceny powtarzam może być także na listach 15 zaś wokół kaplicy Sorento Wezuwiusza, że jak wyście go zobaczy to może, którzy już nic większego na świecie nie zobaczy z kapiszonów mówi o tym, że nie ma nic na świecie piękniejszego niż z tym, iż Neapol jesteśmy gotowi na śmierć, aby rzeczywiście BU złośliwcy wychodzą z tego pociągu z tego albumu samolot na lotnisku w Paryżu roześmiała i rzeczywiście mogą żyć dziękuję bardzo dr Piotr Podemski italianista z uniwersytetu Warszawskiego był ze mną w studiu 1436 osiedle informacje program przygotowała Anna Piekutowska realizował Krzysztof Woźniak, a on włączenie ich różni od Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: POŁĄCZENIE

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Z Dostępem Premium TOK FM odsłuchasz każdy podcast - bez reklam. Słuchaj wygodniej w naszej aplikacji mobilnej z pakietem "Aplikacja i WWW"

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA