REKLAMA

Katarzyna Surmiak-Domańska o książce "Kieślowski. Zbliżenie" (powtórka)

Data emisji:
2019-05-23 21:20
Audycja:
Wieczór Radia TOK FM
Prowadzący:
Czas trwania:
31:19 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Radia TOK FM na piątkowy wieczór Radia TOK FM przy mikrofonie Hanna Zielińska, a z nami w studiu jest dzisiaj Katarzyna Surmiak Domańska reporterka dobrych stron do 10 rozpoczynam magazyn Horyzonty dzisiaj będziemy poszerzać Horyzonty w temacie historii polskiego kina będzie częściowo historii Polski kulturę na tle epoki Beatą pokój z PRL, ale głównym bohaterem naszej dzisiejszej rozmowy jest Kieślowski, a właściwie książka w ten sposób zatytułowana Kieślowski Rozwiń » zbliżenie biograf Kiszczaka i 600 stron, kto to będzie czytał chyba się zastanawiam się jak wiesza się pisze tak laptopy toczonych w obronie bilety stromych nieważne, że jest w fabryce nici wydawało, że to, że to wcale nie jest tak dużo i dopiero potem właśnie tyle to złożona nagle się okazało, że rzeź to dochodzi do 600 stron razem z indeksem się trochę trochę się przeraziłam, ale powiedziano mi, że ludzie właśnie chętniej czytają grube książki ja należę do tych ludzi jest obrażona książka jest dobra i za krótka no bo wtedy naprawdę poczucie żalu niedosytu, a tutaj można można naprawdę się nasycili się można też mam wrażenie uczy się zgodzisz tę książkę czytać wybrane przez siebie kolejności szczególnie jeśli ktoś się nim jest ciągnięty mocno w historycznych kinematografii Kieślowskiego to może sobie tak czytać na wyrywki, bo też nie jest to taka typowa ne forma graficzna to też powtarza się w wywiadach, że wpisała się to z nastawieniem reporterskim warsztatem reporterskim i że jest to właściwie reportaż biograficzny tak oczywiście jaj w gminnym nigdy wcześniej nie dostałam takiego zadania napisać biografię, więc szansa, że podejdę do tego jak do kolejnego reportażu po prostu na czym się różni biografia od reportażu niż w eterze, że pewnie tym, że w reportażu ważne jest też, żeby inni, że wielu tylko o tym, o czym jest prawda, czyli że gen Krzysztof Kieślowski dobrze Kieślowskiego to znaczy, o czym jest książka, bo nie powinna być tylko Krzysztofie Kieślowskim i mnie chciałam mieć wyłącznie rekonstruować jego życia i nie wiemy doprecyzować prawda szczegółów jego jego biografii jego jego życiorysu tylko zastanawiam się, o czym my dzięki Kieślowski Emu będą mogły opowiedzieć tak podchodzą do każdego tematu remont carskiego wydawało mi się, że Kieślowski jest takim kluczem do powiedzenia o czymś, o czym jeszcze jedno oczami niczym się to udało to oczywiście tutaj osądzą to już Czytelnicy na pewno mamy kilka planów, bo mamy tutaj makro skale taką właśnie historyczną szczególnie dla Czytelników, którzy nie pamiętają z własnego doświadczenia klimatu karp to przede wszystkim klimat, jaki duszny Dymny momentami ciężki właściwie kojarzony z kinem Kieślowskiego, ale i on wyłożony zezwalało na gardle aż czuć się właśnie tą atmosferę, ale właśnie historia polskiej kultury po prostu 1 z jakich warunkach się bez tworzyło historię polskiego kina ta tajemnica listopad czy paradoksy geniuszu polskiego kina wczasach wszech ograniczanie i wszerz niedoboru, a z drugiej strony mamy mikro skalę, czyli takie, gdy właśnie zbliżenie na człowieka i inne na te wszystkie kwestie czy zjawiska, które wydawałoby się, że dzisiaj już pewnej ręki powszechnej po psychologicznej wiedzy inne jakoś ogarniam tu mogło to on pojawić się takie z promowania perfekcjonizm ma pracoholizm jakiś nie samą unicestwienie co mamy kilka takich planów, które są jeszcze o czym oprócz tego, żeby o konkretnym przypadku i tak się wydawało, że zieleniec, przyglądając się temu życie Resovii Krzysztofa Kieślowskiego Czytelnicy tak jak ja zresztą będą mogli znaleźć coś co jest im bliskiej, że ta książka ta historia jest nie tylko dla ludzi, którzy się interesują Kieślowski też są fanami jego kina jego filmów nie tylko dla ludzi, którzy się w ogóle interesują kinem to to jest chyba taka opowieść o różnych perypetiach emocje dramatach naszych związanego z życiem zawodowym tak pisze wydają często jest rzeczywiście jeszcze nasze życie zawodowe z taką sferą słuchanie Boga są emocje prawda możemy w Polsce mamy zresztą materiale telewizji są w portach na najwyższych w Puławach, a w naszej kulturze się tak o tym za dużo nie mówi tak mam wrażenie że, że właśnie chętnie opowiadamy naszemu życiu intymnym prywatnym rodzinnym publicznie niż nasze jakich takich lękach frustracjach prawda upokorzenia związanego z życiem zawodowym nadzieja tak dalej się również w zwolnionym ta i tak się wydaje, że to jest trochę taki temat tabu jest takie słowo prawda po angielsku terier prawda folk Dance jest zupełnie neutralne to jest kariera Italiana może mieć i murarz robotnik i dentysta prawda Yard jest tam życie zamurować wejście i każdy ma jakieś ambicje jakieś cele trudno natomiast w Polsce, jeżeli mówi, że w swojej karierze 3 udane szczególne życie zawodowe no tak daleko weźmy przykład moja kariera rozwija się najlepiej albo coś tam netto to to brzmi jak zaklęta pretensjonalnie prawda trochę podejrzana jest też tak naznaczony nazwać o tym, że w wykopach czyjeś ambicje prawdy nasze oczekiwania nadzieje związane właśnie się zawodowym były czymś takim wstydliwym, o czym nie warto mówić trochę publicznie, a jest to przecież jakaś taka sfera, która prosto kosztuje nas bardzo wiele w nocy można, by nazwać osunęły się rykoszetem, bo to rzeczywiście niezwykle ciekawe tematy opisujesz np. Kieślowski przeżywał nie długie oczekiwanie na premiera bez końca albo też przypadek był tzw. pułkownikiem, czyli leżał na półce, ale też wieczna wieczna naprawdę podważanie własnego talentu auto sabotaż wieczne podważanie zasadności wyboru zawodu i właściwie taki, by wieczny wewnętrzny sparing et no tak to rzeczywiście i on publiczna no publicznie tak no bo to przecież chociażby tej słynnej książce autobiografia, która była też dla mnie tak moja koleżanka wywiad rzeka, który przeprowadzony przez Danutę stok to takie oczywiście ona oczywista lektura dla wszystkich, którzy interesują też rosną też od tej książki się odbijam najpierw ma to właśnie tam znalazłam wiele takich wypowiedzi Kieślowskiego, kiedy on no Contest jedno właściwie na swój własny sukcesy mówią o tym, że jest to jednak, że wraz z jego bardzo miło tak, że brakowało zawsze talentu wielkiego talentu może raczej tak mówi mówiącym, że jest rzemieślnikiem, ale nie artystą, mówi że ostatecznie jeszcze wychodziły mu filmy dokumentalne, ale ich robić nie chce, a w fabularnych nie umie tak tak powiedział w dziewięćdziesiątym drugim roku dobrze prowadzonych dziś kolej dużych graczy no nie tyle okresu życia, ale on drukarnię szczytu kariery, którą przecież zawdzięcza narośli, choć miał żonę już ogromny dorobek w tym nowy rodzaj i sukces już niemal, a następnie ich zachwytu, że jest geniuszem prorokiem, a on twierdził, że nie umie robić filmów fabularnych prawda błoto po sukcesie podwójnego życia Weroniki Dekalogu gnom, który zrobił ogromną po prostu w furorę za granicą, więc rzeczywiście coś w tym co z tym można było można oczywiście powiedzieć kokieteria prawda ale, ale jest też trudno raczej, kiedy tylko Śląski kokieteria co to jest trudne do uwierzenia się go już trochę lepiej pozna tym wiadomo, że idę ginąć za godzinę wyraźnie chciał być charyzmatyczny to był taki on sam, kiedy chciał przejąć się kontrole czy miał coś dopowiedzenia pomówił rzeczywiście to chyba nie było ważne jest, że on rzeczywiście w to wierzy łączyć konsekwentnie zawsze bardzo był krytyczny wobec swoich filmów właściwie rzadko mówił o tym, że jakiś film wyszedł rzeszy udał chyba największy komplement na temat swojego filmu to pamiętam kiedyś powiedział no w tym filmie udało mi się zrobić 35 % tego co sobie zaplanowałem to bardzo dużo Haręza Żnin należy Niepokalanej są duże firmy no tak mi nie wyszedł, bo o tym nie wiem, dlaczego mi nie wyszedł ten byłby lepszy, gdyby coś nam tego ten byłby całkiem niezłe tylko tutaj się coś posypało i t d . tak dalej bardzo był krytyczny ogląd wielki problem na Zachodzie, bo bo, kiedy podpisywał kontrakty z producentem francuskim to w umowach francuskich jest coś takiego, że autor nie możesz mówić o swoich filmach i to wynik duży problem, bo on lubił mówić o swoich filmach, ponieważ chciał, żeby o jego filmach dyskutowanych się o godzinach można zobaczyć też zaburzone w klimacie lat osiemdziesiątych to mi się bardzo kojarzy właśnie z takim spinem z tym brakiem nadziei, chociaż ponoć ta nadzieja bardzo wzrosła, ale ona też jedne opadała jestem ciekawa też szczyt poranny jego auto sabotaż i inne w zasadzie ostateczne samochód unicestwieniem właśnie przez takie pewne zapętlenia się na karuzeli pracy, która nigdy nie wyhamowała czy to można jakoś wpasować się w układankę wydarzeń nic jego życia na tle Polski ówczesnej właśnie takie trudne siermiężnej PRL nie był specjalnie sprzyjający miejscem dla dorastania wyjątkowego, choć sam był wyjątkowy od początku o tym, pisze, że już właśnie jako dziecko bez potrafiłby skupiać uwagę nocna sobie, by być właśnie charyzmatycznym takim naturalnym liderem, ale też w zasadzie można było o nim powiedzieć, że był nieśmiały też czasami trzeba go było czynne do czegoś namówić czy jest coś się w jego biografii w jego układzie rodzinnym nie wiem stosunki z rodzicami był synem urzędniczki inżyniera budowlanego z siostrą pełne jakiś złoży życiowe rodzinne, które pomogłoby nam zrozumieć, dlaczego one się czuł taki splątane jako osoba dorosła dziś wydaje się, że na to odpowiedź jest dość oczywista, ale na pewno na pewno bardzo nas nauczyło go trudne dzieciństwo jego ojciec inżynier budowlany był chory na gruźlicę dzieciństwo Krzysztofa IR wyrósł na szeroką zawsze było naznaczone właściwie oczekiwaniem na śmierć ojca oni jak dzieciaki mieli świadomość, że tata będzie odchodził wiadomo było, że choruje widzieli jak cierpi mieszkali też uzdrowisko Kołobrzeg Sokołowską na na Dolnym Śląsku ojciec czasami mieszkał z nimi w mieszkaniu, a czasami mieszkały w dal był w szpitalu czy w pensjonacie obok no w każdym razie cały czas byli świadkiem jego choroby jego powolnego odchodzenia z drugiej strony to było doświadczenie pokoleniowe dzieci dróżników bywały jednak przywożone do prewentorium z trybun co po co pokolenie dzieci akurat my rodzinie był dokładnie ten sam model ojciec patrzył na bal zarażonego w czasie wojny dróżnika, który umierał w też jakoś na jego oczach zupełnie inaczej ta trauma się, by ukształtować inny ślad zostawiła, więc coś coś w nim było psy z takim bardzo wysokiej wrażliwości myślę, że tutaj jeszcze ważne było to, że ten ojciec był ukochanym ojcem, że to był doskonały ojciec to był ojciec wzór często jest też pewnie różnica, bo nie zawsze te relacje między dziećmi rodzicami są tak wspaniałe rzeczy już nie mogę się tej rodziny goście Kieślowski tak i ty na to dowód mamy chociażby w listach, które dzięki uprzejmości pani Marii Ciesielskiej udał się zacytować to dość obszernie w tych listach widać tak jak niesłychana więź łączyła właśnie rodziców i Romana Kieślowskiego Barbarki śląską z dziećmi, które rzeczywiście bardzo często były pozbawione tej bliskości fizycznej z rodzicami, bo musiały jeździć także historię śmierci są tak, więc jeżeli mówimy właśnie od niego po plątanie u Kieślowskiego czy też może tym smutku słynnym smutku Kieślowskiego Bono był już rośnie wraz z 26 mówił smutny smutny Kieślowski to niewątpliwie to miało inny miało związek z dzieciństwem, które po pierwsze, było właśnie czekaniem na śmierć ukochanej osoby najważniejsze może osoby, a po drugie, tą samotnością ciągle to był chłopiec, który wiecznie jeździł sam pociągiem po prezentacjach i to ta prezentacja to to było chyba 2 czy 3 × do roku na kilka tygodni i Krzysztof i Ewa jeździli w osobne miejsca, by jeździli w to samo miejsca, ale byli w osobnych grupach no bo różnica wieku mają osobne były grupy dla chłopców dziewczynek czasem inne miejsca jest zły samotne podróże samotne emeryci rozumiana środa rozliczą nas do nich należą do tego samego krematorium tylko w domu za każdym razem inny prezent chorym inna grupa rówieśników i mniej inni wychowawcy, czyli tak, czyli z dala od rodziny spędzał wigilie nowy rok sylwestra zaczynało nowe niż rywalizacja bywa często bywał klimat zbliżony do domów dziecka, mimo że właśnie w jakimś sensie to miał być ochrona tych dzieci przed zarażeniem się od rodziców ale aby to to też były takie czasy, kiedy podmiotowość dziecka inaczej się w Nigerii mają z tego je, ponieważ ja jest bardzo dużo pracują za tą książką rozmawiał z Ewą Kierzkowską siostrą Krzysztofa Leona mówienie mówiła o żadnych traumatycznych doświadczeniach strony w Dortmundzie, gdzie rozgrywany u nas także dla środowiska zagadnienia jest na szczęście tam się chyba nic takiego strasznego nie działo w tych prezentera chyba było zdecydowanie raczej miło tylko, że jednak na to, że dla dziecka to jest jednak straszne nowe środowisko Krzysztof zaczął jeździć, kiedy miał lat 8, a Ewa już zaczaić się tym jak ad 5, więc ta koegzystencja rodzina, bo rzeczywiście bardzo bardzo rwana, więc jest tych badań nad to nie jest jakimś strasznym sekretem, że należy, że właśnie to na pewno się ona oznaczać jakąś melancholię z wyraźnym, że kretyn czy miała się na jakieś naprawdę cięższe dylematy biografistyki wiedząc o tym, wszyscy o tym, wiemy, że Kieślowski strzegły swojego prywatnego życia i dopóki żył to raczej wolał rozmawiać o swojej pracy i to jeszcze w taki sposób odpowiedzialni głównie sabotował swoją pracę tereny, ale starał się sporo ukryć no i teraz pojawia się pytanie co należy dobiegł we wszystkich rozstrzygniętego już Czytelnicy oczekujemy oczywiście jak największej dawki informacji, by zrozumieć jako człowieka innych zmian wiemy co on tak naprawdę się ukryć, że rada mało mówił osobie jedynie 8 zlotym oraz Norbert Ziętal z miasta przyjęła założenia żydowskim zakładać, że jeżeli, jeżeli są jakieś sprawy prywatne NATO tony nie dotyczą samego Krzysztofa Kieślowskiego to też też innych osób prawnych, które uczestniczyły w tym życiu, więc jeżeli coś się sekretem Krzysztofa Kieślowskiego może być też sekretem też innych osób i to jest kwestia tego uczono o tym, chcę mówić jesteś ich życia prawda, iż historia też mają prawo do tego, żeby przemówić, więc na to, że zdam się na moich rozmówców jak do tej książki czy Ślązacy rozmówcy w fazie wgląd w historię kultury poezją to jest to zrazu przegląd historii kultury polskiej oczywiście, ale to jest wobec też 3 jedno wielkie spektrum osobowości Diabłami niejednokrotnie zaskoczona jak rozmaitych przyjaciół Kieślowski miał czasami ludzie zupełnie niepodobnych do siebie ja muszę powiedzieć, że jako reporterka nie zawsze interesująca, gdy tacy bohaterowie, którzy rzadko się wypowiadają publicznie Onoszko, którzy jeszcze nie mieli okazję się wypowiadać czy są zawsze ciekawszy można to tam dowiadują się obyć bez tych co do dzisiaj jest największa satysfakcja oczywiście jest wtedy, kiedy się dotrze do kogoś, kto jeszcze, kto jeszcze nie mówił no, więc jeżeli mógłbyś oto dylemat no cóż no ludzie opowiadają to jest to jest kwestia życia więcej, bo oni biorą za to odpowiedzialność jeśli chodzi o relacji przyjaźni znajomości bez Kieślowskiego to pewnie naszą Czytelników wyobraźnię najbardziej rozpala SM zawodowy duet Piesiewicz Kieślowski, który byłby na taką fuzją 2 talentów Piesiewicz przynosił historie przynosił fabułę w ASO w UE, aby Kieślowski beretem fabuły przenosi na ekran, gdyż właśnie uważał, że on nie jest stworzony do tego, żeby wymyślać historie o meczu udało się dotrzeć do jakich się w tajemniczych intrygujących ciekawych rejsów tej współpracy duetu Piesiewicz Kieślowski w deszczu jeszcze jak ognia przeszli takie wyobrażenie, że Piesiewicz 3 i Kieślowski, jakby powiedzieć, że oni byli, że może nie może być sam Mariusz Piesiewicz jednak były scenarzystom, że on pisał te scenariusze okazało się, że tak Krzysztof Piesiewicz nie wpisał tych scenariuszy pisał je Kieślowski natomiast Krzysztof Piesiewicz 3 były dla obozu taką inspirację to był człowiek, który znał mnóstwo historii umiał wymyślać to właśnie też kompleks Krzysztofa Kieślowskiego, że on lubił wymyślać tak dlatego trudno było mu przeskoczyć się z filmów dokumentalnych fabularnych, a Krzysztof Piesiewicz jako adwokat znamię mnóstwo takich historii znam mnóstwo anegdot niezwykły jakichś ludzi i ta współpraca polegała na tym, że oni siadali i Kieślowski zapalał papierosa grą maszyna do pisania czy też jakiś notesik najpier w sadzał Krzysztofa Piesiewicza naprzeciwko mówi no no dawaj dawaj i Piesiewicz musiał tam opowiadać jakieś leki historia jakiś pan robi jakąś pauza to Kieślowski montowania my dalej dalej i zapisywał pewny jakiś jego myśli, ale potem scenariusz jest jednak sam i niejednokrotnie już na planie pracujący już z aktorami jeszcze i ubogaca ten scenariusz jeszcze zmieniał wtrącono sceny tak naprawdę poza Krzysztofem Piesiewiczem byli było jeszcze wielu innych autorów tych scenariuszy, którzy tam opowiadali jakieś historyjki o bardzo Kieślowski bardzo lubił czerpać z opowieści swoich znajomych ten sam kilka innych osób to samice dodawało nam Zuzanna Łapicka czy Agnieszka Holland et często właśnie czerpało z życia swoich swoich znajomych i ubarwią udoskonalał cały czas te scenariusze natomiast rzeczywiście coś takiego było w tym duecie, że oni dopiero we dwójkę stworzy raczej odnieść jakiś niesamowity sukces prawda, czyli jest to już gdzieś tam latać jak rynek międzynarodowych targach tak tak rzeczywiście idąc tym w jaki sposób się cudowne uzupełniali co nie było absolutnie oczywistą samego początku, ponieważ ich pierwsza próba sił bez końca jak pamiętasz skończy się totalną porażką i to jest właśnie coś niesłychanego, że oni sobie pierwszy raz dali szansę prawda przy tym bez końca nosze i skończyło totalną klapą Krzysztof Kieślowski, który już wtedy był trochę sfrustrowany, bo akurat jego film przypadek ja mam wrażenie leżała na poręczach sfrustrowanych oto historia była mniejsza lub większa dziura, ale źle klamoty frustracji naprawdę się pojawił, bo bez końca to wiem, że to nie dziwię się, bo czytam recenzje w barwach Legii bardzo długo czekał na premiera tak bez końca, a potem w ciszy, a potem już 2 etapy obecnie gotowość zrozumienia możliwe, że rok żałował, że część odbyła się to było straszne i teraz tak sobie myślę, że przecież normalnie moglibyśmy się zniechęcić prawda przecież on to był eksperyment prawda zatrudnić się prawnika do tego, żeby napisać scenariusz w i jednak postanowili zapytać drugą szansę, bo Dekalogu drugą szansą czy jakoś nie przejmować tymi nie przejmując się tymi złymi recenzjami postanowili pracować nadal innej w tym momencie nagle eksplozja wielki sukces tak, chociaż piszesz też o tym, że Dekalogu właściwie byłby tworzony na 1 tchu Jackiem w takim amoku, bo twórczym, chociaż tego nie czuć jak teraz oglądamy Dekalogu wydaje się, że każda osobno stary jest przemyślana od początku do końca, a tam wręczył wygląda na coś było trochę improwizacji Thaksina dla nas szybko wykłada się ogląda Dekalog to wydaje się, że on jest został stworzony przez kogoś niesłychanie wyluzowanego spokojnego prawda po staremu nutą razem z zamysłem tak kalosze to kolejna rzecz w tym tran ukończyła w oczy węża właśnie ludzie, którzy pamiętają Krzysztofa Kieślowskiego z tamtego z tamtego czasu przed rozpoczęciem zdjęć do Dekalogu mówią, że on był niesłychanie zdeterminowany i niesłychanie obawiał się tego, że nie pozwolą tego Dekalogu zrobić tego się spieszył tak czy na tych, którzy leczą się spieszył, by przede wszystkim się denerwował czy w ogóle się uda rozpocząć zdjęcia w tym myślę, że dla Kieślowskiego czymś najtrudniejszym była to bezczynność rektor nasączone były lata osiemdziesiąte no tak naprawdę duży poziom tego, że ta no człowiek, który nieźle aż do tak, na który nie zna nie zna właściwie odpoczynku, który cały czas spełnia się poprzez pracę nagle nagle musiał pauzować między 81001 . rokiem, a osiemdziesiątym siódmym, kiedy przystąpił do do Drezna dekalogiem zbił tylko 1 film bez końca miał tam jeszcze 1 nieudaną próbę filmu dokumentalnego tak naprawdę mijały lata i nic się nie działo prawda w i potem potem potem jest takie powiedzenie żyj spadnie z konia to śmieszna jak najszybciej z niego wysiąść z powrotem tak właśnie było z tym bez końca prawda potem on stwierdził, że musi koniecznie to zrobić dużo ludzi mówi o tym, że dla niego to był wóz albo przewóz być albo nie być po prostu no i wtedy rzeczywiście kiedy, kiedy zaczął robić ten tandem katalog robił go straszliwych nerwach myślę, że już na czym on już nie młodym człowiekiem i chyba już zaczynał się go prawda problemy zdrowotne ma rząd tak, ale przy tym był taki pomysł, że zrobi 2 filmy w wersji kinowej czy krótki film zabijania ludzkich nie ma miłości sprzedaje po to, żeby zdobyć pieniądze na taśmę, która umożliwi dokończenie całego cyklu i co było najstraszniejsze sobie wyobrażam, że oni na planie tego Dekalogu, robiąc go w tym samym czasie producent, czyli Krzysztof Zanussi próbował sprzedać już te 2 pierwsze firmy za granicą po to, żeby zdobyć pieniądze na dokończenie całego cyklu i się okazywało, że nikt tego nie chce kupić coś się nie nie nie podobało po prostu, czyli z 1 strony pracom nad ekologię, a już nią głosy, że tak naprawdę to, że będzie kolejna klapa, by nowe dzięki determinacji trzeba mieć, żeby jednak się nie załamać i dokończyć staną, więc jak brak narzędzi jednak co do swojego dzieła mimo jakichś wewnętrznych cały czas idzie wątpliwościami 1 dzień najwięcej zarobić tak oczywiście na filmach jak niewypełnienie niczym nie no tak to właśnie dzięki swej biografii tego możemy się dowiedzieć, chociaż nie do końca, a my możemy np. rozwikłać tajemnicę czy istota sukcesu za granicą ona dla mnie nie jest oczywista na podwójne życie Weroniki 3 kolory, by przyniosły Kieślowskim słabe, ale właściwie można, by się zastanawiać się, dlaczego akurat te filmy albo dlaczego w ogóle Kieślowski nagle tak, aby zabłysnąć rozkwitło nel za granicą, bo był w netto polskie kino bez okresu PRL-u godną przeczytam na tzw. kino moralnego niepokoju mogą wcześniej gdzieś się z zabłysnąć się w za granicą coś innego mogło się spodobać czy naczep jest jasne oczywiste by, dlaczego akurat ten fragment twórczości Kieślowskiego, dlaczego akurat Kieślowski stał się takim nośnym w normie sąd wydaje mi się, że tutaj ty najważniejsza jest data, kiedy wydarzyło po osiemdziesiąty ósmy roku festiwal w Cannes maj, czyli kończył się z wolnej Europie komunizm już drżała żelazna kurtyna 3 trojga oraz Miss Polonia gra mistrz świata nie wybieramy tam też podoba, ale wygram z powodu, iż ojciec stąd tak nie ma się, czego z Zabrza spekulować wystarczy zabrać do Francuzów jest Adam to pytanie na najbardziej kompetentnej osoby, czyli dyrektorowi festiwalu filmowego w kampanii zamierza kondominium i finansów na, w których znać prawdę no to prawda, ale od rządu, ale on mówi radny w imieniu przemawia w imieniu właśnie tych tłumów widzów no bo przecież, kto jak kto, ale właśnie on doskonale zna gusta Francuzów, a już nie może być bardziej francuskimi Żylicz żakom zapewniamy cię Ion powiedział było wtedy w nas Francuzach coś takiego, że strasznie kibicowaliśmy tej Europie wschodniej prawda, która powstaje z kolan Bozia tak powiedzieć dzisiejszym językiem zakończył się komunizm i o czym były zwrócone tam strasznie strasznie jakoś chcieliśmy na czele z bardzo bardzo często intrygowały fascynowały nagle przyjeżdża człowiek z tym filmem krótki film zabijanie, bo to właśnie ten film został pokazany w maju osiemdziesiątego ósmego roku w Cannes i ten film po prostu jest tak totalnie inny od tego co my tutaj znamy sprawdzano wyobraź sobie tę tragedię szarości siermiężność warszawską pokazano w krótkim filmie o zabijaniu w ogóle sobie jak widzą to ona z Temple wszyscy mali ludzie we wzmocnieniach prawda i w tych kreacjach na Lazurowym Wybrzeżu i jak oni mogą odebrać więcej to odebrali w ten sposób, że uznali, że to jakaś wielka metafora komunizmu, że to jest film o upadku komunizmu, który najpierw zabijał, a teraz właśnie przyszła czas na laurach na rozliczenie nagłe egzekucję właśnie po taką metaforę podejrzewam, że sam Kieślowski, ale dlatego nie pomyślał jednak, ale tak to tłumaczy, że Żakowi mówi też o tym, że była moda mówi Magda, a nawet snobizm na kino właśnie ze Wschodu zza żelaznej kurtyny, więc po prostu to się wyjątkowo złożyła oczywiście jedno mógł być Kieślowski mógł być jakiś inny przecież reżyser zza tej żelaznej kurtyny padło na Kieślowskiego niewątpliwie z powodu talentu z powodu jakiś jakiś aury jak tak muszę sobie, że rzeczywiście musiała zadziałać też ta egzotyka no właśnie tego tego filmu to do takiego polskiego filmu dla nich to było opóźnia zobaczyć zresztą cały Dekalog również Sień zachodzą w specjalnym Francuzi dlatego, że to była taka rzeczywistość, której im się po prostu nie śniło oni uważali to stracimy jakąś karykaturą Żyda z przerysowane to jakiś surrealizm, bo to jest niemożliwe, żeby żyło przez Donalda to było w latach 21, że obyczajowość naszą wizytę u g zachwyt, który zresztą zaczął się łamać w momencie, kiedy Kieślowski zaczął robić filmy Francji tak i wtedy oni się zaczęli zobaczyła, że żyje, choć Fuszara Danuta dokładnie ono Kieślowski nie zna dobrze Francji Travel spółki jak bym opowiadał o własnym od owych w podwórku był odkrywczy, bo egzotycznego fascynujący ale kiedy zaczął pokazywać im to co oni znają dobrze to już zaczęło już zaczęły się właśnie takie głosy trochę krytyczne, a coraz bardziej zresztą nośne zaczęło się jakieś takie domniemanie czy król przypadkiem jest nagi nic czy twoim zdaniem inne z kolei te pytania i domysły czy zarzuty, że Kieślowski dokonał samounicestwienia są zasadne faktycznie można tak powiedzieć no to jest oczywiście wieś to samo co z samą unicestwienia na jej Dolnośląska rodzina pożycza na długości satyra się do zatem dał się należy za nie zapominajmy o tym, że oprócz tego, że się za trwające jeszcze palił po 3 paczki papierosów dzielenia się pracą pożegna się z 3 kolorami i tak na morderczym od piątej rano z najchętniej oczywiście, że tak to znaczy niewątpliwie był pracoholikiem i miał jakąś my jesteśmy do dzisiaj ludzie, którzy go pamiętają z tamtego okresu nie potrafią zrozumieć nie potrafią wytłumaczyć sobie, dlaczego on właściwie tak się zarzyna, dlaczego on tak bardzo zdenerwuje w takim tempie mimo tak szybko i tak dużo chciał prawda detal tego jakby zachłanność i jest jakby nam niezrozumiała, ponieważ to nikt inny czegoś takiego w sobie nie nie nie znajduje być może to była jakaś jakaś chęć takiego, jakby nowym tylnym wypełnienia prawda czy też nadrobienia tego straconego czasu w latach osiemdziesiątych być może właśnie w ten sposób była, ale alei dlatego, ponieważ istotne jest to niezrozumiałe, ponieważ mało ludzi pracuje w takim trybie jak Kieślowski bądź też robił no Dekalog to było właściwe robienie 10, a właściwie 12 filmów jednocześnie dwunastego mówią, że przecież 2 filmy były też wersji kinowej to jest też, jakby trochę osobny projekt i robił to w ciągu roku 1,5, a ja nie powiedziano każdy normalny reżyser robi 1 film, a potem w jeździe na dwumiesięczne wakacje we Wrześni grozi kara regenerować Tal, który wraca na montaż od odświeżyć oko i t d . potem dopiero po mieście niż kolejnym on już im 12 filmów rząd znalazł prawda Podemos bujne życie Weroniki, a potem zaraz 3 kolory, które były również 3 filmami pełnometrażowym nic z końcem w 1 produkcji i stres oczywiście niesamowitej to jest niezrozumiałe, ponieważ jest to niezrozumiałe to powstają jakieś się takiej interpretacji, że to była jakiś samobójcy i samounicestwienia, więc ja się nie wierzą w jakiś takie wyrafinowane samobójstwo Krzysztofa Kieślowskiego rodem z absolutnie wierzę w to, że człowiek ma jakąś straszną potrzebę ani wieżyczek dąży do czegoś po prostu, że ma w sobie jakąś determinację i i coś coś coś co z Gubina do przodu i zacząć pędzi czasami niewiele zabójcą jest więcej energii niż nasze zdobywa w kontaktach natomiast oczywiście, jeżeli chodzi o to co jego zabiło to nie tyle praca, ale chyba jednak przede wszystkim te papierosy, na które po prostu palił w ilościach absolutnie niesamowitych kawa jakiś takim takiej nie wiem ona też zresztą w młodości było coś takiego, że on niesłychanie instrumentalnie traktował swoje ciało on w ogóle nie nie było swój organizm nie było zdrowie można tak powiedzieć może przecież miał już swojego ojca, który przecież w oczy na gruźlicę też palnął straszliwe ilości papierosów to też o tym trzeba pamiętać, że ten niedawno odziedziczył też skłonność do nałogu odziedziczył też przez iPoda po ojcu, ale tam jest coś tak taka klamra kiedyś esej o tym, właśnie w jaki sposób instrumentalny sposób on traktował swój organizm pod koniec życia prawda, czyli cały czas go jakby, trzymając na wysokich obrotach przez kawę i papierosy przypominam sobie takiej taką sytuację, kiedy miał lat nie ma się naście próbował się wywinąć od wojska tak, żeby wyrok za głodzić stadionu przez 10 dni jak twierdzi na nie sprawdzimy tego tak twierdzi nic nie jadł tak twierdzą przyjaciele, którzy pamiętają go z tamtego czasu po prostu powiedział sobie, że musi schudnąć aż tamci, żeby dostać po prostu odpowiednią kategorię i dla niego to nie było żadnym problemem przez 10 dni nic nie jest, bo wszędzie oraz 3 ciążą więzy krwi i ja widzę w tym coś takiego podobne ktoś, kto się czy złożył taką historię, że podobno złamał sobie rękę także tapczany czy wersalką nie wiem próbował ją ma właśnie w końcu chyba nie złamał i ktoś coś takiego słyszy słyszał, ale wraz z Ustki Śląskiego, czyli właśnie sam jako żelazna Wola i właśnie jakieś totalne nie wiem odcięcie się od bólu praw do tego wszystkiego co nas jakby ogranicza do Kieślowskiego, jeżeli osiągnięcie celu była w jego ograni w jego zasięgu, jeżeli chodziło jakiś wysiłek fizyczny ani urząd nie będzie albo zważyć ani ograniczać tak tak tak 2 duże problemy drodzy państwo mamy dla państwa egzemplarze książki Kieślowski zbliżenia wydawnictwa Agora prosimy o maile na adres dla was małpy to krótka FM dla was auta TOK TOK FM, a ja bardzo dziękuję za rozmowę naszym gościem tej części wieczoru Radia TOK FM była Katarzyna Surmiak-Domańska autorka książki Kieślowski zbliżenie reporterka dziękuję bardzo dziękuję zapraszamy na informacje o Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: WIECZÓR - HANNA ZIELIŃSKA

Więcej podcastów tej audycji

POPULARNE

DOSTĘP PREMIUM

Teraz 30% zniżki na Dostęp Premium! Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW", aby słuchać podcastów TOK FM na komputerze i w aplikacji mobilnej już dziś.

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
Przedłuż dostęp Premium taniej!