REKLAMA

Czy budżet stać na piątkę Kaczyńskiego

Gościnnie w TOK FM: Polityka Insight podcast
Data emisji:
2019-03-22 18:20
Audycja:
Czas trwania:
18:05 min.
Udostępnij:

W dzisiejszym podkaście Polityki Insight rozmawiamy o budżecie i stanie finansów publicznych. Leszek Baj zastanawia się, jaka przyszłość czeka minister finansów Teresę Czerwińską. Adam Czerniak wyjaśnia, jak spowolnienie gospodarcze wpłynie na sytuację w Polsce. Prowadzi Andrzej Bobiński.

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
czym się z Łodzi państwu podcast polityki Insert platformą wiedzy z liderów polityki biznesu co tydzień nasi eksperci może najważniejsze wydarzenia polityczne gospodarcze analizują krajów europejskich globalny trend Janas mówi Andrzej Sowiński zaproszą do wysłania kolejnego odcinka jej odwiedzenia strony polityki z www polityka więcej w gorzej nowej piątki Kaczyńskiego trwa ogólnonarodowa dyskusja czy budżet państwa są na sfinansowanie obietnic wyborczych PiS najgłośniej Rozwiń » dobrze jak cisza ze strony Ministerstwa Finansów, a przede wszystkim minister Teresy Czerwińskiej w mijającym tygodniu dowiedzieliśmy się, że po 2 miesiącach deficyt wynosi 800  000 000 zł z portalu wpolityce z kolei dowiedzieliśmy się 3 tygodnie temu Czerwińska poda się do dymisji natychmiast zdementował to rzeczniczka rządu oraz jej rzecznik Ministerstwa Finansów oraz codziennie pojawiają się informacje o kolejne strony wiadomością dla budżetu są ze mną Adam Czerniak i Leszek Baj panowie zaczął pytania i został punktów i w jakim stanie są finanse publiczne dziś finanse publiczne są jeszcze w dobrym stanie co prawda faktycznie odnotowaliśmy deficyt po raz pierwszy od 2016 roku mamy deficyt po 2 miesiącach ma zwykle te pierwsze miesiące roku to są te miesiące, w których budżet regularnie wypracowuje nadwyżkę miast teraz mam na deficyt Adam deficyt wynika nie z gorszego wykonania dochodów przez jakieś tąpnięcie po stronie przychodowej, bo zarówno dochody zwartą wolno, bo wolno, ale dalej rosną szybko rosną dochody z podatków PIT z podatków CIT są bardzo dobre wykonanie wyszedł w miesiącach dochodów niepodatkowych one były o 14 wyższa niż przed rokiem miasto co sprawiło, że mieliśmy do czynienia z deficytem to był szybki wzrost wydatków rząd zdecydował, a pewnie samo Ministerstwo Finansów, bo trudno tutaj mówić o tym, żeby pozostali ministrowie mi na to duży wpływ zdecydował o tym, że wydatki wzrosły o 14 % w porównaniu z zeszłym rokiem na co największym stopniu złożyło się przekazanie środków do budżetu Unii Europejskiej wcześniejsza niż ubiegłe lata, bo zwykle robimy to w marcu kwietniu oraz przekazanie dużo wyższej o blisko 2 miliardy złotych wyższej dotacji do funduszu ubezpieczeń społecznych, a zatem wygląda to na celowe działanie rządu pytanie tylko jaki cel mogą być Ministerstwo Finansów w tym, żeby właśnie ten deficyt był wyższy i widzę te 2 powody pierwszy powód jest taki, żeby jednak uwrażliwić pozostałych członków rządu oraz sposób na to, że sytuacja w finansach publicznych jest dobra, ale nie aż tak dobra, żeby można było teraz na prawo lewo wydawać środki przed wyborami albo drugi bardziej pragmatyczny powód to jest taki, żeby po prostu zrobić przestrzeni w budżecie na wydatkowanie środków, gdyż mokre rzeczy przez można teraz te wydatki, które i tak są sztywne i tak mają nastąpić w kolejnym miesiącach to przesunąć na początek roku po to, żeby później mieć właśnie możliwości zwiększania wydatków na inne cele w tym związane z realizacją piątki Kaczyńskiego czy twoja interpretacja ciężko jest podobno czy też jak to widzisz tośmy się do Jeża Adam uderzył w sedno sprawy wydaje mi się, że tak patrząc na harmonogram tych wydarzeń przedstawienie piątki Kaczyńskiego nastąpiło 23 lutego i później tak jak wspominałem się pani minister Czerwińska trochę zamilkła, ale wiemy też z naszych informacji wiemy z doniesień medialnych, że ona nie do końca zgadza się z niektórymi propozycjami przedstawionymi, więc wydaje się, że wniosek, by takie ostrzeżenia ten deficyt po 2 miesiącach ale, toteż w tych danych też widać ciekawe informacje dotyczące wzrostu dochodów z VAT -u, które już nieraz są tak szybko jak w zeszłych latach w zeszłych latach było widoczne ewidentnie uszczelnianie podatków teraz mamy dochody z VAT-u rosnące w polu tylko 24 % naprawdę niewiele, jeżeli mogę się wtrącić Leszku to częściowo wynika to z efektu wysokiej bazy, bo w zeszłym roku nastąpiło przesunięcie zwrotów VAT-owskich ze stycznia lutego na grudzień co spowodowało wyższe dochody z VAT bez tych właśnie zwrotu w pierwszych miesiącach i teraz w lutym i styczniu mieliśmy do czynienia z tzw. wysokim efektem bazy czy porównywać je prosto z nietypową wysokimi dochodami z VAT-u z początku zeszłego roku jest dopiero dane za marzec kwiecień pokażą, o ile naprawdę rosną dochody z VAT-u natomiast zgadzam się stąd do zasady, że w tym roku już jakiś nadmiernych zysków z tytułu uszczelnienia systemu podatkowego mieć nie będziemy nie sądzę, żeby dochody z VAT-u rosły szybciej niż 56 % w tym roku ja o tym, wspominam, dlatego że widzieliśmy na początku marca prezentacje piątki Kaczyńskiego w kancelarii premiera, gdzie były takie tablice przedstawiające, jakie inne źródła finansowania tego i osoby z kim rozmawiałem mówią, że te źródła finansowania, gdyż nie był jakoś tam do końca konsultowane z Ministerstwem Finansów, że nie do końca, jakby jest także te wszystkie pieniądze da się łatwo szybko zebrać, tak więc wydaje się, że minister Czerwińska ma uzasadnione podejrzenia, że Okaj w tym roku być może jeszcze da się sfinansować te wszystkie propozycje te spełnia około 20 miliardów złotych natomiast z kolejnym roku druk będzie rokiem po wyborach, więc może być może części polityków brała i sprawiedliwości już to tak bardzo nie zajmuje, ale ekonomistów takich, jaką jest pani minister Czerwińska na pewno będzie to już ponad 40 miliardów złotych jest ryzyko dobicia do 3 % PKB się, choć deficyt sektora finansów publicznych jest ryzyko jakiś tam naruszenia reguły wydatkowej, więc to są na pewno uzasadnione podejrzenia, które się każdy ekonomista powinien martwić w już w tym momencie tak ani myśli krótkoterminowo w jakiej perspektywie kilku miesięcy ten prozie bardzo ciekawy wątek Leszku, bo to nie tylko ekonomiści powinni martwić, ale politycy niestety też mam poczucie, że tego nie widzą pomysł może budżet z 2020 też będzie budżet dla nowego rządu dla nowego parlamentu natomiast zapominają mam wrażenie o tym, że ten budżet będzie trzeba w zasadzie od kwietnia zacząć pisać i we wrześniu rada ministrów będzie musiał go zaakceptowali przestawić się parlamentowi, a zatem jeszcze ten rząd będzie musiał przedstawić budżet na rok 2020 jest, że ani te wszystkie zapisy z piątki Kaczyńskiego się znajdą i one faktycznie będą tak jak zaplanowano zwiększać wydatki publiczne to złożenie tego budżetu będzie bardzo problematyczne, bo nie trzeba szukać oszczędności, gdzie indziej albo trzeba będzie zlikwidować regułę wydatkową państwa, bo ta reguła wydatkowa nie dopuści do tak szybkiego wzrostu wydatków na rok 2020 ich zatem Ministerstwo Finansów, ale to nie tylko ono boi cała rada ministrów będzie miała bardzo poważny zgryz w sierpniu wrześniu przyjdzie tuż przed wyborami w jaki sposób ten budżet na 2020 rok zaplanować albo gdzieś komuś zabrać albo po prostu mówiąc już bardzo kolokwialnie rozwalić bezpieczniki finansach publicznych, a ja bym więcej prezes marzec wybory będą jesienią czy zostały jeszcze kilka dobrych miesięcy te propozycje z piątki Kaczyńskiego zostały tak się wyrażę kolokwialnie rozczarowany na kolejne miesiące, ale zobaczymy co pokażą sondaże, jeżeli n p . się okaże, jaki nie przewidywane zdarzenia się zdarzą się tak brzydko powiem protest nauczycieli mamy różne czynniki ryzyka może się okazać, że po wakacjach n p . we wrześniu będzie trzeba tuż przedwyborami znowu coś obiecać znowu zaplanować jakieś wydatki w tym budżecie na kolejny rok, w którym wspomina siadam i NATO będzie jeszcze trudniejsza sytuacja ministra finansów, który odpowiada mu swoją reputację tak naprawdę za to co się dzieje z finansami publicznymi ja myślę, że nie ma takich osób na nim rozsądny, który by się zgodziły na jakiś nielimitowany w ogóle wzrost wydatków i jakiś obietnice bez pokrycia kolejnych reform wierzę, że Surkis rejestracji, tyle że z 1 strony PiS opowiada o tym, że finanse publiczne są bardzo dobrym stanie i że jesteśmy w stanie udźwignąć bez większych problemów dodatkowo wydatki, ale z drugiej strony mecz, gdy pojawiają się różne roszczenia różnych grup takich jak pracownicy sądów takich jak nauczyciele pracownicy cywilni wojska rozumiem, że zacznę go na mniejsze, bo właśnie zaczęli strajk z tych grup będzie tracących rolnicy przecież rozsypuje UJK i palą opony, więc z drugiej strony w takiej sytuacji PiS, mówi że jednak nie ma pieniędzy na dodatkowe wydatki strona zastanawiam się, jaka jest to opowieść PiS -u jak ona brzmi z 1 strony do wewnątrz, czyli na użytek debaty publicznej w Polsce z listy na zewnątrz, czyli dla oddziału agencji ratingowych rynków kapitałowych tak jak i t d. jak sprawdzacie czy jesteśmy dobrej sytuacji czystsze w słabej sytuacji moje ulubione pytanie, jaka jest prawda jako ekonomista powiem to zależy od turystów na budżet spojrzeć, bo oczywiście sytuacja w skaner bardzo dobra tylko OPS znają pytają, dlaczego dlatego, że mamy świetną koniunkturę, dlatego że wzrost gospodarczy w zeszłym roku przekraczał 5 % na razie wszystkie dane za pierwszy kwartał sugerują, że dynamika nieco poniżej 5 % będzie tam dynamiką wzrostu, którą zobaczymy, a to oczywiście pomaga gospodarce obniża wydatki państwa zwiększa dochody państwa i w takiej sytuacji pieniądze znajdują natomiast spowolnienie jest na horyzoncie i że nawet nie w tym roku, bo gospodarka pobudzi gang Kaczyńskiego to w przyszłym roku ono będzie nieuniknione im później nadejdzie tym negatywny impuls ze strony wspólnie dla finansów publicznych będzie większy, a zatem oto mamy stabilizującą regułę wydatkową, żeby nie dopuści do nadmiernego wzrostu wydatków w okresie dobrej koniunktury, żeby tych środków, które teraz byśmy oszczędzali nie przejdzie na kolejne lata, bo później wydarzy się dokładnie to samo co wydarzyło się w roku 20092010, gdzie skokowo deficyt wzrósł o kilka procent PKB i później ciało przez 5 lat mocno zaciskać pasa i nie dało rady z większej żadnych wydatków do finansowej żadnych grup społecznych no i to jest bardzo szkodliwe niezależnie od tego kto wygra wybory parlamentarne na koniec roku, więc z 1 strony faktycznie sytuacja jest dobra, a z drugiej strony tak jak mówisz nie możemy tej firmy pozwoli na to, żeby te są dobrą sytuację przejeść pni później mówić, a po nas choćby potop zastanawiamy się przez tak naprawdę cały tydzień i chętnie was zapytam czy minister finansów Teresa Czerwińska dotrwa do wyborów europejskich, a potem pytań pomocniczych czy dotrwa do wyborów parlamentarnych na jesieni, ale dzisiaj czytałem krótki komentarz Rzeczpospolitej Piotra Skrzyneckiego, który sugerował, że sytuacja powinna być odwrotna znaczy, że minister Czerwińska powinno zostać zrobiona z wicepremierem w tym momencie, żeby w ten sposób umocnić rzadziej pokazuje jednak, że ktoś, kto pilnuje sytuacji budżetowej jak ty jesteś my skupmy się, że prędzej minister Czerwińska podeszli do dymisji czy zostanie wicepremierem w rządzie Mateusza Morawieckiego ciekawa propozycja z wicepremierem wydaje się dosyć racjonalna z takiego ekonomicznego punktu widzenia i stabilności jak i wiarygodności rządu natomiast nie wydaje mi się, żeby było to możliwe z punktu widzenia politycznego patrząc jak by jakie są napięcia, jakie w rządzie chociażby Niemcy lekarz flagowy projekt co się stało z matrycą VAT w sejmie to, że nagle z porządku obrad został zdjęty projekt, który był przez wiele miesięcy uzgadniane jakieś ustępstwa, bo względem branży spożywczej i napoje owej robione i nagle się okazało, że niebo jest decyzja polityczna, że nie to on mam wątpliwości czy to jest możliwe to czy minister Czerwińska dotrwa daj mi się, że ona ma w sobie taką jakość odpowiedzialność za państwo i chce dotrwać do wyborów i dociągnąć, ale no może to milczenie jest taki wymowny, że stawia w ten sposób warunki tak i być może, jakby coraz więcej osób zaczyna rozumieć w rządzie noże nie można, jakby w kolejnym grupom obiecywać znowu czy, mimo że bardzo byśmy wszyscy chcieli, żeby wszyscy zarabiali więcej tak to jest oczywiste natomiast nie można po prostu, bo już tyle zostało obiecane w tej piątce Kaczyńskiego to naprawdę duże wydatki, że te ryzyka bardzo wzrosły na przyszły rok dla finansów publicznych niepewność sytuacji gospodarczej my nie jesteśmy w stanie przewidzieć niektóre rzeczy n p . co będzie z niemiecką gospodarką mamy nowy odczyt pij my w Niemczech, gdzie to jest wskaźnik taki wyprzedzający koniunktury, który pokazuje bardzo słabo czy niemieckim przemyśle pamiętajmy, że jesteśmy bardzo mocno połączeniem nasze firmy produkujące części samochodowe z niemiecką gospodarką wiadomo jak to będzie wyglądało za kilka miesięcy może się okazać, że będzie jakiś mocny uderzenie z tej strony i jakby z punktu widzenia ministra finansów on musi przewidywać to i mieć jakiś bufor bezpieczeństwa mam wrażenie, że tak, jeżeli minister Czerwińska przy jakich rozmowach wewnątrz rządu czy politycznych będzie miał informację żona nie ma takiego buforu, żeby nie liczymy się z pani zdaniem to jawne i Miss zrezygnował pewnie no bo będzie firmowała nazwiskiem te wszystkie dane, które się pojawią w przyszłym roku ten deficyt tak ten to złamanie reguły wydatkowej natomiast jeśli będzie jakichś ustępstw ze strony takich twardych polityków PiS już tak się wyrażę, którzy gdzieś tam pociągają za sznurki, żeby jednak uwzględnić te czynniki, żeby konsultować wszystko tak jest tylko 1 moim zdaniem twardy polityk PiS w no to mam wrażenie, że będzie wolał, żeby dotrwać tak tylko po prostu chodzi o to, żeby jakiś zachować się zdrowy rozsądek Radom z kolei teraz zapytam w drugą stronę trzeba taką opinię, że Mateuszowi Morawieckiemu dużo łatwiej byłoby rządzić w sytuacji, w której nie byłoby Teresy Czerwińskiej, że dużo łatwiej byłoby mu objąć stanowisko takie już był ministrem finansów i spędzać powiedzmy 5 godzin w tygodniu w ministerstwie, a następnie rządzić dekretami mailami poprzez umocnionych wiceministrów niż liczyć się z minister, która mówiąc potocznie operują przeszkadza i nie chce współpracować czy myślisz w takim razie, nawet jeżeli minister Czerwińska nie zrezygnuje, ale cały czas będzie nie pomagała też czy nie dojdzie do sytuacji, że może zostać poproszona, o ile jeszcze zarządu NBP albo np. przeniesie się w banku światowego albo będzie też propozycja, która będzie ciężka do odrzucenia z kolei zwolni to stanowisko także mógł objąć Mateusz Morawiecki TAWS co do pytania, a myśli, że premier liczył się z panią minister finansów w tym momencie ktoś ma kłopot myślę, że jeżeli w prasie i w mediach praktycznie co drugi dzień jest historią o tym, że jest konflikt w rządzie i cały czas jest temat, który żyje w debacie publicznej o tym, że władza polityczna, która mówi, że pieniędzy nie brakuje, ale że jest jednak władza urzędnicza, która mówi, że mamy tutaj kłopot no to jest kłopot Morawieckiego MEN zapewnia, że teraz na swoje pytanie o zdanie, bo mu łatwiej tak nawet mając więcej obowiązków byłoby łatwiej zarządzać komunikacją rządu pytanie czy łatwiej oznacza lepiej to znaczy, że wydaje mi się, że w tym jednak bardzo gorącym okresie przedwyborczym tego typu kubeł zimnej wody, jaki od czasu do czasu wylewa na rządzących pani minister finansów jest im bardzo bardzo potrzebne bo o ile do tej pory te wszystkie obietnice, które zostały zrealizowane, czyli obniżenie wieku emerytalnego 500 plus i szereg innych pomniejszych wydatków socjalnych państwa nie odbiły się znacząco negatywnie na sytuację finansów publicznych wbre w części prognoz natomiast w tej chwili ta piątka Kaczyńskiego na zasadzie, z której strony badania nie spojrzeć może krótkookresowo jeszcze da radę podtrzymać wzrost gospodarczy i część tych pieniędzy wróci do budżetu państwa o tyle w długim okresie to by był taki trochę gwóźdź do trumny dla finansów publicznych przez bardzo długie lata musielibyśmy się z tego wycofywać się, dokonując oszczędności w innych obszarach, bo tego już nie da się sfinansować tych 50 kilku miliardów złotych nie da się sfinansować z dalszego uszczelnienia systemu podatkowego, więc wprowadzenie tego programu spełni jest bardzo szkodliwe dla rządu i finansów publicznych i w ogóle polskiego państwa, zwłaszcza że mamy do czynienia w nadchodzącym w tej chwili spowolnieniem, które to sytuacja finansów publicznych automatycznie pogorszy, więc moim zdaniem byłoby łatwiej, ale wcale nie oznacza, że byłoby to koniec końców dla samego premiera i dla PiS -u lepiej jest dlatego też się, że oni bardzo by chcieli, żeby pani minister finansów mi zostało już z awansem pozwoli na taką spekulację, bo nie mam pojęcia jak zgaduję, że pani minister odejdzie w czerwcu, ale odejdzie teraz albo już zrobić budżet na 2020 rok odejdzie przed samymi wyborami, bo musi dokończyć budżet w trakcie robienia budżetu na kolejny rok jesienią odchodzi podobnie zrobił zresztą ja dobrze pamiętam pierwszy minister finansów Paweł Szałamacha, który dowiezie budżet we wrześniu powiedział dziękuję do widzenia dziękuję do widzenia na dziś już, skąd zaprasza w przyszłym tygodniu na kolejny odcinek podcastu polityki więcej w międzyczasie odwiedził naszą stronę internetową www polityka USA w PRL w związku Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: GOŚCINNIE W TOK FM: POLITYKA INSIGHT PODCAST

Więcej podcastów tej audycji

POPULARNE

DOSTĘP PREMIUM

40% rabatu w zimowej promocji TOK FM. Nie czekaj - zdobądź swój pakiet "Aplikacja i WWW" z solidną zniżką, aby słuchać wygodniej!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
Przedłuż dostęp Premium taniej!