REKLAMA

"Polski uczeń jest przemęczony tak jak polski nauczyciel"

Data emisji:
2019-03-22 18:40
Audycja:
Analizy
Prowadzący:
Czas trwania:
14:37 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

analizy Agata Kowalska przy mikrofonie, a teraz zombie zgodnie z zapowiedzią zajmiemy się strajkiem nauczycieli w studiu Artur Sierawski nauczyciel historii w zespole szkół nr 23 w Warszawie oraz współorganizator współ inicjator akcji nie dla chaosu w szkole dzień dobry dzień dobry panie redaktorki nowe państwo czy w zespole szkół nr 23 w Warszawie odbyło się referendum strajkowe tak jesteśmy po referendum i strajkujemy od 8 kwietnia, a wie pan, jakie były wyniki w ERM Rozwiń » choćby 10 % był wynik za referendum także zdecydowana większość pracowników opowiedzieć za strajkiem w las danych przekazywanych przez związek Nauczycielstwa polskiego wynika, że podobna sytuacja jest w innych szkołach, które wzięły udział w referendach on co to oznacza to oznacza, że do szkoły powiedział, że są gotowe czy nauczyciele pracownicy powiedzieli, że są gotowi do tego, by rozpocząć strajk od 8 kwietnia, czyli już tak naprawę klamka zapadła, jeżeli MEN nauczyciele nie przechowywanie dogadam się z ministerstwem i ministerstwo nie budzi jakieś ustępstwo wobec nas nie zaproponuje dziś konkretnych rozwiązań to my nauczyciele 8 kwietnia odchodzimy od tablic nie prowadzimy, zanim podejmą jakimkolwiek pracy w szkołach tych, których referent w referendach widzieliśmy się na tak szpon Łukasz napisał dziękuję zresztą słuchaczom za wszystkie maile i analizy małpa to klub KSM dla państwa dyspozycji po Łukasz jako nauczyciel obawiam się, że mimo chęci strajku to ten strajk nie odniesie sukcesu podejrzewam, że egzaminy i tak się odbędą, bo masa nauczyli uzna, że szkoda dzieci czy przy podczas strajku, gdy przyjadą arkusze egzaminacyjne to nie zostaną rozdane dzieciom jeszcze angaż dodaje, że w jego szkole chęć strajku dług zgłosiło 88 % nauczycieli co będzie z 10 kwietnia pani tak to wszystko zależy od ministerstwa lenie ana koniec marzeń i stylowo nic nie zrobi zaczynacie strajk ósmego co się dzieje dziesiąt przychodzi oczywiście do pracy w tych godzinach, w których teoretycznie będziemy pracować mamy lekcje nie podejmują żadnej pracy czy nie rozdaniem arkuszy nie egzaminuje my nie pilnujemy dzieci jesteśmy, ale nie pracujemy co jest taki, że bierzecie dzieci na zakładników tak to ujęli politycy to nie jest prawda dzieci nie są zakładnikiem im robić wszystko, żeby uniknąć takiego scenariusza, żeby nie wplątać w to dzieci i chcemy dalej nie wplątać w to dzieci, ale piłeczka po stronie rządu to Mateusz Morawiecki to pan minister Anna Zalewska może uratować to sytuacji przez przez miesiące prosiliśmy o rozmowę o negocjacje i co słyszymy przecież dostaliście podwyżkę, a zarazem nie zostały zużyte 80 zł, a ja na wodach w ciągu ostatnich, przywożąc lekarz był problem techniczny w ciągu, jakiego czasu była to podwyżka to znaczy przez jaki okres, jaki ta ostatnia podwyżka, która była też tak mi pani minister Anna Zalewska szumnie mówi, która była od stycznia tego roku w 1082 zloty miesięcznie to posłuchajmy co powiedziała dzisiaj w po 17 w wywiadzie politycznym Karoliny Lewickiej Marzena Machałek wiceminister edukacji właśnie pytana o to w LED jak Polski rząd odpowie na groźby strajku w ja mam nadzieję, że uda nam się do tego czasu pani redaktor porozumieć się na mieście poniedziałkowe spotkanie i też tutaj mogą się przyłączyć do takiego apelu rozmawiajmy odbudowujemy presji zawodu nauczyciela odbudujemy presji służby finansowe zawodu nauczyciela, ale nie róbmy tego kosztem dzieci nasze państwo chcą odbudować prestiż finansowy zawodu uczyć nauczyciele bez dawania im większych podwyżek to czy myśmy podwyżki zaproponowali rozumiem, że to nauczycieli nie satysfakcjonuje my mówimy, że to nie jest nasze ostatnie zdanie będziemy się na ten temat rozmawiać no i co pan na to zobaczymy, jakie propozycje padną w poniedziałek piłeczka jest po stronie pani minister i czekamy tak naprawdę co będzie w poniedziałek natomiast jak się rozmawia z nauczycielami jak się czyta grupy facebookowe nauczycieli to ja nigdy do tej pory nawet przy proteście wobec reformy edukacji nie widziałem takiej determinacji nauczycieli niż Polski nauczyciel jest zmęczony zdenerwowany i ma już tak naprawdę wszystkiego do łatwych właściwie argument przeciwko grupie nauczycieli, dlatego że jeśli chodziło o te 2 mówi do formy reforma edukacji to to był moment, w którym było wiadomo, że ucierpią szkoły nauczyciele dzieci samorządy finansowo i t d . tak dalej takiej determinacji nie było, gdy przychodzi o dostęp do protestu w sprawie pieniędzy nauczyciele z występują nagle tak to prawda pani redaktor i tutaj możemy się uderzyć w pierwszym nauczyciela, że tak nie było inie postawiliśmy się tak jasno i stanowczo wobec reformy ministerialne Zalewskiej min z UE tej reformy edukacji ja akurat tutaj mam czyste sumienie, bo ja protestowałem mija mówiłem ta reforma będzie wysłanie grup najmniej idźmy tą drogą niestety ma oczywiście nikt nas nie słuchał tak, ale nauczyciele w tym czasie stawiali też protestowali też pamiętamy też był strajk w szkołach doszło do szło tak, ale nie było rozmach scenariusza i z urlopu nie to prawda no, dobrze więc mówi pan nie będziemy pracować, by w Groznym jest egzamin się nie odbędą to jeszcze wyjaśnimy słuchaczom, których dzieci może dotknąć sytuacja, że to, kiedy one będą zdawać egzamin dziesiąty 1112 tys egzamin gimnazjalny trzecich klas gimnazjum i potem w następnym tygodniu od poniedziałku do środy mamy egzaminy uspokoi to właśnie los w nogach no ale rozumiem, że nie nie odbędą się one w kwietniu, jeżeli zakładamy scenariusz ten strajk się przeciągnie i będzie trwał tydzień 2 tak to zarówno egzamin trzecioklasistów, jaki egzamin ósmoklasisty śmiał będzie w tej sytuacji oczywiście Centralna komisja edukacji ma w rękach takie narzędzie jak dodatkowy termin czerwcowy i jeżeli się Centralna komisja edukacji zepchnięty jest szansa, żeby ci uczniowie, którzy nie podejdą do egzaminu teraz tej sesji kwietniowej napiszą egzamin w czerwcu i wtedy też dopilnujemy terminów także uczniowie wezmą udział w rekrutacji spokojnie za rekrutację zakończy, ale to jest też wyzwanie dla centralnej komisji edukacji, a ile szkół może to dotyczyć ten element ten problem, dlatego że mówiliśmy na razie o tym, że w szkołach, których były były referenda strajkowe 9080 % nauczycieli jest za strajkiem, ale to nie są wszystkie szkoły w Polsce to jak szeroka jest sama zastrajkować pani redaktor my nie dla hossy szkole prowadzimy od kilku dni ma też strajkową to są nauczyciele, którzy sami zgłaszać swoje szkoły ponad 5000 szkół, które jest zgłoszonych, ale wiemy doskonale doszły zdecydowanie więcej mężczyzn najlepszy bank ma związek Nauczycielstwa polskiego dotąd, choć spór zbiorowy z tego co mówi prezes Broniarz jest 80 % szkół, które weszło wspór zbiorowy, ale dzisiaj słyszymy, że to może być nawet 90 % szkół, które opowiedzą się za strajkiem, czyli tyle ile by ich było tak mniej więcej tych kilkadziesiąt tysięcy szkół w Polsce i te wszystkie dzieci bez Lecha nie wszystkie, bo głośno o ósmej klasy i trzecioklasiści gimnazjaliści w czerwcu mieliby zdawać egzamin taki sposób miałby się to odbyć tak jak w sesji kwietniowej ten sam, który w nowe arkusze przygotowane przez kontrolowane z rekrutacją do szkół nie zdążylibyśmy jeszcze przy dobrej organizacji centralnej komisji edukacji jest to zrobienie natomiast oczywiście my nauczyciele z chęcią byśmy uniknęli tej sytuacji ja naprawdę nie chcę, żeby to rząd tej sytuacji takie podbramkowe ja chciałbym, żeby naprawdę rząd poszedł po rozum do połowy zastanowił się, że ten Polski nauczyciel nie może dostawać 1800 zł na początek i za to wyżyć, żeby nastąpiła pewna refleksja wśród rządzą, ale pani minister zapewnia, że będą ostre były podwyżki będą podwyżki redaktor 80 zlote podwyżki dostała tez podwyżka od września pan ponoć dostać jeszcze 1 noc to ile warte 160 zlote podwyżki pani redaktor dla poczują początkującego nauczyciela to będzie ile w 1960 zł na dzień pani Sylwia napisała też jestem za podwyżkami dla nauczycieli i co za tym idzie za strajkiem, chociaż oczywiście wolałabym, żeby do niego nie doszło, niemniej jednak niezbędna jest dyskusja na temat jakości nauczania w polskich szkołach w dzieci młodzież nie są przygotowane do radzenia sobie we współczesnym świecie są przeładowane teorią, której kompletnie nie rozumieją uważam również dość spora część nauczycieli znalazł się w szkole z przypadku i widać, że się w niej czują w nauczyciele powinni świetnie zarabiać, ale belfrzy z przypadku powinni dostać wypowiedzenia tak się nie dzieje, bo jest karta nauczyciela per pełna zgoda są nauczyciele jak mówią urzędnicy oświatowi, którzy przychodzą robią swoje 4 godziny dziennie wychodzę i nic nie interesuje nie zajmuje się więcej uczniów, ale nie można generalizować są też nauczyciele, którzy faktycznie, poświęcając swoje prace w tym, że problem leży głębiej problem leży w edukowanie polskich nauczycieli, że dziś nauczyciel praktycznie może być każdy wystarczy, jakie studia mieć skończone zrobić się tzw. kurs pedagogiczny przygotowanie i można się uczyć w szkole ja myślę, że boisz myszy z takim modelu francuskim Live Band zawęził uwarunkował jeszcze bardziej wymógł na przyszłych nauczycielach w różnego rodzaju kompetencje to będzie jeszcze mniej chętnych pewnie tak nie będzie mniej chętnych, jeżeli wynagrodzenia, a jej pójdzie w górę tyle mamy selekcja naturalna my to mówimy tak wtedy mamy na rynku konkurencji i tylko najlepsi będą prace w szkole takie jest we Francji, że tylko najlepsi pracują w szkołach, gdzie we Francji to nauczyciele muszą zdać egzamin państwowy, żeby zostać nauczycielem, a w Polsce nauczyciel może być każdy no imamy nauczycieli także z przypadku Janie mówię, że nie, bo w każdym stadzie pani Ela znajdzie się czarna owca ukazują się na łamach GazetyWyborczej szalenie interesujące listy od nauczycielek i nauczycieli, którzy opisują to jak wygląda ich praca w pozują z 1 z wielu tych listów przygotować dla państwa i której fragmencik dosłownie w tym, by nauczycielka, która uczy klasy pierwsze drugie trzecie czwarte, a czasem zastępstwo ze starszymi pisze tak trzecia klasa przy przepisywaniu z tablicy zaczyna się jazda z odgłosami uczniowie, przepisując śpiewają nutą wydają odgłosy zwierząt z reguły są to koty najczęściej zwykłe domowe, chyba że jest duże zmęczenie materiału albo rozproszenie wtedy mamy do czynienia z nawet z tygrysami niby 10 osób w grupie, ale każdy wydaje się być co innego to nie jest żadna karną bądź one po prostu tak mają najbardziej lubię, gdy jakieś słowo wywołuje skojarzenia z piosenką luk i zgody na Bella wpada w podręcznikowym dialogu, ale wzięły go cała grupa leci Rihannę one mają realne la la w takich przypadkach jest właściwie post po lekcji, bo następuje efekt swędzenia mózgu i choćby nawet chcieli nie mogą przestać Ella Ella Ella i to jest tylko 1 z fragmentów wybranych zabawny, ale całość jest oczywiście przerażająca w opis w ONZ i nawet nie udręki, bo to nauczycielka wyraźnie lubi uczyć i lub uczniów, ale tego psychicznego fizycznego obciążenia za kim ona się codziennie mierzy to jest 1 z tych mszy, które przygotowują się w domu nie wychodzą ze szkoły nie, zamykając za sobą drzwi UE i to moim zdaniem nie jest wina tych uczniów niekompetencja i nauczycielki tylko tego jak wygląda po Polska szkoła jest 1 system tego, że takie pomysły mieliśmy poseł prymasem przeładowane nauczycieli rzuca się coraz to więcej obowiązków w papierologii my nauczyciele toniemy w papierach, które mamy przygotować chociażby na koniec semestru czy na koniec roku szkolnego nie mówi pan co ona opisuje to właśnie konkretna nauczycielka uczniów tak przemęczonych, którzy już nie znajdują mnie z radości w samej nauce tylko we wszystkim poza nauką wszystkim co jest ich rozprasza Zejdler co ich odciągnął z tego, jeżeli zaczynają jako siódmy 10 kończymy szesnastej albo później ja mam takie przypadki szkole uczniów tej jesieni dzięki temu, że są zmęczeni mają dosyć nic nie snuje swoje zeznania system, dlaczego polscy nauczyciele tak samo masowo jak teraz, walcząc o swoje podwyżki nie toczą tej dyskusji, ale naprawdę na szerokim poziomie tego w jaki sposób traktuje się uczniów w szkołach jak szkoła jako system traktuje też nauczycieli w efekcie jak są zorganizowane lekcje jak Wrona podstawa programowa myślę, że to ta walka, która jest dzisiaj nie jest tylko walką o 1000 zł przynajmniej ja to tak odbiera z walką o godność zawodu nauczyciela i też próba rozpoczęcia dyskusji nowości kształtem polskiej szkoły to też pierwszy krok, którym nauczyciel podejmuje ja wierzę, że wielu nauczycieli i wiem, bo rozmawiam z kolegami koleżankami w pokoju nauczycielskim i nie widzą mankamenty polskiej szkoły i są do szkoły zmieniać tylko dzisiaj nie mają kompanów do tego, by zmieniać polską szkołę, bo no na pewno partia rządząca nie chciała rozmawiać na temat zmian, bo oni wprowadzić po reformie uważają, że jest wszystko w porządku i doskonale wiemy, że nie jest w porządku inne partie polityczne co tam szkoła to nie jest temat dla nich atrakcyjny bonus za najbardziej atrakcyjnymi tematami i przyszłość są tak naprawdę wszystkie rządy to żadnemu rządowi nie było na rękę edukacji dla pani Kluzik-Rostkowska była ministrem edukacji zakazywała drożdżówek w szkołach to pokazuje jak w rząd traktował nauczyć się nieliczni dobrych ministrów edukacji, ale być może też to w jaki sposób się pracuje w szkole ale jaki tam panuje hałas jaki, jaki jak i jaki chaos też powoduje, że wiele osób się na to nie decyduje opisywała Justyna Suchecka podróżująca po Europie w po różnych szkołach, że np. Finlandii w szkołach jest cicho do tego, że dzieci sobie nie przeszkadzają mu nie potrzebują przeczekać a, żebyś nie nudzić tego w Polskiej szkole nie widzimy dlatego powinniśmy dążyć do modelu fińskiego wiaty ciągle powtarza, że Polska szkoła nie powinny iść model pruski tak jak dzisiaj i sztywne ramy wychowanie patriotyczne i w ogóle cała taka otoczka tego byśmy mogli fiński, gdzie uczeń traktowany indywidualnie dziś czas na rozwój tych zainteresowań tego uczę na to wszystko na czas to nie jest przemęczony uczeń, a polską jest przemęczony tak jak Polski nauczyciel kończymy tę część analiz w poniedziałek dowiemy się ostatecznie, jaka jest decyzja polskich szczecinian nie cierpi, jaka jest decyzja polskich szkół, jakie są wyniki, choć jak i słyszeli państwo raczej w celu jest przesądzona pytanie co dalej w poniedziałek ciąg dalszy tego tej dyskusji na antenie Radia TOK FM ze wszystkimi graczami zobaczymy, jaka będzie też reakcja rządu, czyli ministerstwo edukacji w, a z nami był Artur Sierawski nauczyciel historii w zespole szkół nr 23 w Warszawie i współ inicjator akcji nie dla chaosu w szkole akcji to rzeczywiście zaczęła się wraz z reformą edukacji Ania wraz z urządzeniami ponad 3 lata, więc to prawda to ma pan rację dziękuję za spotkanie Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: ANALIZY

Więcej podcastów tej audycji

POPULARNE

DOSTĘP PREMIUM

Teraz 30% zniżki na Dostęp Premium! Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW", aby słuchać podcastów TOK FM na komputerze i w aplikacji mobilnej już dziś.

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
Przedłuż dostęp Premium taniej!