REKLAMA

Czy przecięcie się dróg, zawsze tworzy skrzyżowanie?

Skołowani
Data emisji:
2019-03-23 15:20
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
30:18 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
, że państwa i moim gościem jest Adam Misiński ekspert odprawa ruchu drogowego, a omawiamy przepisy drogowe, ale jesteśmy w ustawie prawo ruchu drogowym art. 2 pkt 10 jest w tej części antenowej wcześniejsze punkty omówiliśmy Irwin wcześniejszych odcinkach zachęcam do odsłuchania, ale pkt 10 skrzyżowanie w przecięcie się w 1 poziomie dróg mających jezdnię ich połączenie lub rozwidlenie łącznie z powierzchnią utworzonymi z powierzchniami utworzonymi przez takie Rozwiń » przecięcia połączenia lub rozwidlenia określenie to nie dotyczy przecięcia połączenia lub rozwidlenia drogi twardej drogą gruntową z drogą stanowiącą dojazd do obiektu znajdującego się przy drodze lub z drogą wewnętrzną i przyznam się szczerze że, gdyby nie pewna praktyka i gdyby nie chodził na kurs naprawo jazdy tobym proszę mi wybaczyć za cholerę nie wiedział co to jest skrzyżowanie tak no cóż tylko po przeczytaniu tego co właśnie spróbowałem zrobić mogą być wątpliwości w praktyce nie twierdzę, że rzecz, że także, że ja ich nie mam, bo powiem szczerze sama definicja skrzyżowania nie określała chociażby początku i końca tego krzyża, ale prawda no przyjmuje się w literaturze się przyjmuje generalnie, że to jest boks jest powiedziane z ZUS łącznie z powierzchnią ale, ale tak na dobrą sprawę w komentarzach do ustawy prawo ruchu drogowym spotyka się różne stanowiska chociażby w kwestii tego czy tak to przejście dla pierwszych, który przylega do skrzyżowania, które jest jak gdyby już oddzielone ona ono ono jest powiedzmy o tym, przed tą jezdnią, by no 3 czy honoraria są skrzyżowania przy Okęciu ma jeszcze przed skrzyżowaniem tak czy nie jest zły albo czy już jest Rosja już jedno taka jest zależna jest rejestrowany jest tani praw do, bo tutaj jest powiedziane, że w generalnie łącznie z powierzchnią z powierzchniami utworzonymi przez takie przecięcia prawdą jak on w wychodzę założenia, że jeżeli mamy mówimy o przycięciu i o powierzchni, która jest tworzona przez takie przecięcie no to z tej mapy z tego rzutu z góry i przeciągamy sobie po prostu 2 drogi jest, że jeżeli mamy chodnika to przedłużenie, jakby tego chodnika, jeżeli chodnika nie ma to inny inne części drogi, które wchodząc w skład drugiej przedłużamy tyle zaraza, gdyż jest ważna rzecz skrzyżowanie to jest przecięcie się w 1 poziomie dróg mających jezdnię chodnik nie ma jezdni to nic, ale droga ma jest ich, ale do tak ale, ale jezdnia to jest coś innego niż o tak, ale droga w skład drogi jak weźmiemy też definicję drogi NATO w skład drogi wchodzi też chodnik, bo tak ale, ale to nie jest dnia, bo nie no ale chodnik zaliczamy do drogi, czyli całość całość jest Murowana la jest nie tak wyraziście te przepisy mogą zaliczać dochodzą do tego co się dzieje na chodniku no tak mamy definicję drogich i tylko wcześniejszą prawda droga droga w rozumieniu ustawy o drugi Odra liczy i t d . no tak, czyli czy w skład tej drogi chodzi wszystko wchodzi chodnik obok przechodzi to co wchodzi w skład drogi w zależności czy mamy to czy drogie mamy zlokalizowaną w mieście czy nie prawda, czyli czy czy jest na ulicy łącznie z ulica i całość przecięcie się tym bas i ruchu od niej nieruchomo ten pas gruntu całość, czyli jezdnia i elementy wchodzące w skład drogi z tą drogą poprzez są też, która też musi mieć jezdnie tak jest musimy się z nim stanowi skrzyżowanie na no dobrze to dotychczas kontrowersyjnych kwestii to będziemy przechodzić przy okazji np. pierwszeństwa przejazdu przed skrzyżowaniami i tego jak regulować pierwszeństwo czy wjeżdżając na skrzyżowanie i t d. tak dalej jest na kanwie tego na kanwie tej definicji tu jest w praktyce bywają problemy dotyczące właśnie dróg wewnętrznych i nad tym się trzeba zastanowić, dlaczego dlatego, że w generalnie ustawa o drogach publicznych mija cały katalog dróg publicznych, czyli mówi, że to są drogi krajowe drogi wojewódzkie drogi Powiatowej drogi gminne jak mamy 4 i ich katalog zamknięty i jest powiedziane dalej, że wszystkie inne drogi niezaliczone każda droga, która jest zaliczana do tych drugich jest nie jest drugą ligę wojewódzką krajową giełdą i gminną jest drogą z mocy samej ustawy z drogą wewnętrzną bez względu na to czy ona ma tablice drogowe na czacie tam nie ma tylko dziś ona powinna mieć tablice, ale może nie być, ale to, że nie będzie tablicy droga wewnętrzna to wcale nie pozbawia przymiotu Johna de facto z mocy przepisu ustawy jest drogą wewnętrzną innych i przecięcie się czy połączenie takiej drogi publicznej, którą jedziemy samochodem jakąś inną drogą asfaltową nie zawsze daje nam odpowiedź czy to jest droga publiczna czy jest druga wewnętrzna, a to ma bardzo wymierne skutki dla pierwszeństwo przejazdu no tak tylko, że wyjeżdżając z drogi wewnętrznej jest obowiązany jest ruch musi ustąpić pierwszeństwa tak nie tylko nie tylko pojazdom, ale też pieszym tak, ale poruszają ale, ale to jest pierwszą tak, ale ten, kto wyjeżdża w tej drogi wewnętrznej zazwyczaj będzie wiedział, że wyjeżdża z wewnętrznej, chociaż też nie zaszły tak nota nie zawsze gorzej ma ten, który jedzie po drodze publicznej i dojeżdża do, jakby tego miejsca łączenia się do Lublina denerwuje sytuacja i następuje sytuacja taka patowa można powiedzieć, bo zarówno 1 się zatrzymuje i drugich zastanawiają, kto powinien jechać pierwszy starocie zostaną zdolną i myślą, kto tu powinien przyjechać pierwszy złem robią tak jest, bo ten uważa że, że ten z prawej strony z, który wyjedzie z prawej strony drogi wewnętrzne ma pierwszeństwo, a tynk wjeżdżający drugi wymiar czasu zdaje sprawy z tego, że wyjeżdża z wewnętrznej i mówi tak ja nie pojadę łakomie dojdzie do zdarzenia to będzie moja wina są, więc tutaj się należałoby się zastanowić czy w jakiś sposób nie należałoby tego problemu to jest wyniosły problem praktyczny rozwiązać oczywiście jedyną rekomendacją moją na chwilę obecną tom to byłoby to, że jeżeli po prostu jak taką drogą nie wiem do jakiego połączenia do się zbliża to po prostu nie uszczelnienie nie egzekwuje pierwszy sparing czy ta sytuacja trwa mówi nam jednak się decydujemy, że się zatrzymuje zatrzymujemy się oczywiście z tak jak nie wiem to się zatrzymać sprawdzić upewnić oczywiście, że trudno, ale spróbujmy coś podpowiedzieć czy nie rozwiązałaby sytuacja takich właśnie portowych spra w, gdybyśmy przed takim połączeniem się drogi wewnętrznej drogą publiczną stawiali znak, że jedziemy po drodze z pierwszeństwem można posta 21 lat Ziomek jak w znak do 1 czy droga z pierwszeństwem i wtedy te akty oczywiście taki to to jest taki sposób rozwiązania problemu, ale jak i albo zrobić nowy znak informujący, że dojeżdżamy do pewnego rodzaju właśnie łączenie się drogi wewnętrznej drogą publiczną tak jak mamy przecież znaki ostrzegawcze o dojeżdżaniu do skrzyżowania prawda wcześniej informujące o krzyżowaniu się dróg tak i wtedy też tak, by już byśmy wiedzieli, że za chwilę jakiś oznakowanie Carlos informuje, że to jest połączenie się drogi wewnętrznej erozji, która w, którym z, której wyjeżdżający nie mają pierwsze lata już wolontariuszom WOŚP włączają się do ruchu to rzeczywiście w liście to mówię to jest praktyczny problem w szczególnie w dużych miastach Warszawie, a mamy takie połączenia, gdzie indziej, gdzie nastręcza to wątpliwości, toteż jest przy okazji właśnie takiego łączenia się drogi publicznej i też drogi publicznej, ale która jest oznakowana jako strefa ruchu, z której wyjeżdżają też włączamy się do ruchu, więc musi ustąpić pierwszeństwa temu innemu uczestnikowi ruchu, który porusza się nie pod drodze, które są oznaczone jako strefa zamieszkania strefa zamieszkania ze strefy zamieszkania wyjeżdżamy to też włączamy się do ruchu prawda, więc ustępujemy pierwszeństwa tak, ale mam już o strefie ruchu strefy zamieszkania przepraszam strefa zamieszkania montaż wyjeżdżając ze strefy zamieszkania ustępujemy pierwszeństwa tak tak mocno, więc jest to też ta informacja mogłaby być przydatne, że dojeżdżamy do takiego łączenia się miejsca, gdzie jest połączona droga, która jest oznakowana jako strefa zamieszkania z tą drogą taką ulgę ja się zastanawiam jak no tak, ale jak zrobić jak przekazać informację temu, który jedzie tą drogą de facto z pierwszeństwa no właśnie tu rzesze zbierało się zorientuje, że on że, że rząd szedł do takiego połączenia zbliża, że to jest druga wnętrza tak czy jakaś strefa dopiero w momencie, kiedy siedzi tam już znajdzie spojrzy w prawo, ale tak samo jak z drogą wewnętrzną tarcza dla Luisa fabia oraz dokładnie to samo dokładnie są no, dobrze więc takie zalecenie podpowiedź nastał czas, żeby może jakoś to faktycznie oznakowywania że, że jesteśmy na drodze z pierwszeństwem przejazdu, a nie, żebyśmy musieli się zastanawiać za zerkać na dialog chodzi o to, żeby ta informacja była przy dla 1 uczestnika ruchu dla drugiego przekazano czytelna, że k, z której do informacji de facto będzie wynikać jasno, kto ma pierwszeństwo no właśnie to wieś ma pierwszeństwo jest rozwidlenie Noto tak oto te wszystkie kwestie, ale jeszcze są określenia drogi gruntowej z drogą dojazdową obiektu czy też drogą utwardzoną i tu się znów pojawia problem ta droga do kitu jest analogiczna sprawa, a droga do dojazdu ma do dość lekko, bo też to są często bardzo szerokie asfaltowe dojazdowe ruszali teraz nie jest powiedziane, a ile ona może mieć maksymalnie o długości czy nie nie, jeżeli taka droga ma być nawet chodzi gdzieś w osiedle to się zastanawiamy myśmy mieli taką mam w warszawskim Mokotowie do niedawna już w tej chwili zostało na szczęście to oznakowane, ale taki skrzyżowany kom mieliśmy, gdzie na trasach zostało oznakowane co zupełnie inaczej kierowcy zachowują przerzutki zresztą niedaleko uliczka i też z osiedla droga wąska droga, ale w tej chwili już jest oznakowane jako skrzyżowanie równorzędne i jest znak ostrzegawczy już teraz działa pierwszeństwo w nadjeżdżającego z prawej strony, ale nie było jest i wszyscy kierowcy traktowali poważnie jako wyjeżdżający z osiedla włączający się do ruchu, ale skrzyżowanie nie jest przecięcie połączenie grupy los rozwidlenie drogi twardej drogą gruntową tak mi też musimy wiedzieć, że akurat to do 20 m tak tak gruntowa to jest droga gruntowa z drogą stanowiącą dojazd do obiektu znajdująca się przy drodze jest de facto musimy często gęsto się tam tak drogie zatrzymać, bo przy samym skrzyżowaniu jest wyasfaltowane albo iść za cel to nie jest skrzyżowanie not przy połączeniu, zwłaszcza administrowanie, a dalej się zaczynała w grunt już wiadomo, że to na skrzyżowaniu w rozumieniu ustaw w oczy i dam przykład ktoś ma taki ładnie zrobiony wjazd do każdej dużej posesji jak jest szeroka droga ojców dobrze następnym punktem jest pkt 10, a szkoda istotna przy toczymy szkodę w zakresie elementów układu nośnego hamulcowego lub kierowniczego pojazdu mającą wpływ na bezpieczeństwo ruchu drogowego kwalifikującą pojazdu dodatkowego badania technicznego i stwierdzoną przez ubezpieczeniowy fundusz gwarancyjny lub przez zakład ubezpieczeń w związku z otrzymanym zgłoszeniem szkody z tytułu zawartej umowy ubezpieczenia, o którym mowa w dziale drugim w grupach 3 i 10 załącznika do ustawy z dnia 11 września 2015 roku o działalności ubezpieczeniowej i re z Reas i reasekuracyjnych izba, czyli ja powiem w ten sposób że, gdyby ta definicja tej szkody istotnej pojawiła się w wyniku to jest młody przepis w wyniku nowelizacji, a dotyczy tych przypadków gdzie, gdzie w wyniku wypadku drogowego pojazd został tak znacznie uszkodzony, że ustawodawca jednak zdecydował się na wprowadzenie pewnych przepisów, o których będziemy mówić w części szczególnej ustawy i które były natomiast mają na celu no nie wyeliminowanie też były wyeliminowanie z ruchu takich pojazdów w Lesznie o dojazd do naprawienia nie nadaje fakt od naprawienia, bo to jest dla nas naprawdę jest całkowita tak potocznie zwana no nie gniewaj się na nie nadają do naprawienia u Kowalskiego w garażu, jeżeli na na tej zasadzie, jeżeli wystąpiła taka szkoda istotna, czyli są uszkodzone poważne elementy NATO to rok będzie rodziło pewne skutki prawne, o których będziemy rok później mówić w przypadku właśnie tych wypadków samochodów powypadkowych i żeby zachować ciągłość to przeczytaliśmy to, ale jest następny punkt w tym, na którym się pewnie dłużej zatrzymamy pkt 11 przejście dla pieszych powierzchnię jezdni drogi dla rowerów lub torowiska przeznaczoną do przechodzenia przez pieszych oznaczoną odpowiednimi znakami drogowymi co to za znaki drogowe odpowiedź mamy znaki poziome i mamy znaki pionowe poziome, czyli tzw. zebra wymalowana na jezdni i pionowe, czyli ten metalowy prawda człowieczek z człowiekiem z jest niebieski prawda z wieczkiem tak to wy tak tak to wygląda teraz może być zazwyczaj te znaki występują wspólnie, czyli mamy jedno drugie i mam zabić mamę zabrali mamę wymalowany i mamy jeszcze postawiony w słupek z pomocy, ale przepisów przepisy szczegółowe, czyli tzw. czerwona książka mówiąc żargonem inżynierów drogowych albo mówiąc językiem prawniczym szczegółowe warunki techniczne do znaków sygnałów drogowych i stanowi, że dla bytu przejścia dla pieszych najważniejszy jest znak pionowy i może on występować samoistnie, czyli może być tak rzadkie przypadki, ale bywa może być tak, że nie ma na jezdni zebry, a będzie tylko i wyłącznie znak pionowy to, po której części w takim razie w razie jezdni pieszy może przejść, jeżeli nie ma informacji, że ta zebra to właśnie jej i że nie ma zebry taki, że nie ma zatem, ale ja powiem inaczej panie redaktorze przecież, jeżeli chodzi, by w styczniu popada Śnieżek i WizzAir nie będzie widać tu mamy taką samą sytuację Okaj, ale ona jest kwestia tego, że są odpowiednie służby nie dopełnił swoich obowiązkach Linda to też nie można powiedzieć, bo jeżeli jest intensywniej opadający śnieg, a służby mają zgodnie z zareagować w ciągu 20 minut, a jeszcze nie upłynął uda się tu też nie mogę pochwalić gotów był może być sytuacja taka, że tego znaku nie będzie widać przez śnieg, a zasada wynikająca z owych podsta w prawa jest taka, że jeżeli przepis prawny, a znak drogowy tę swoistą normą prawną tylko forma przekazania jest poprzez znak administracyjna norma prawna przekazana w formie znaku drogowego, jeżeli ten przepis, czyli znak drogowy jest mniej widoczny, bo został nim zasłonięty zarośnięty zamalowany zasypany śniegiem to niemożna kierującemu czy pieszemu czy uczestnikowi ruchu ustawiać jakiegokolwiek zarzutu, że o tym, momencie się do tego znaku nie zastosował formalnie tego znaku nie ma on nie obowiązuje do tak samo jak warunkiem 100 od odpowiedzialności człowieka jest jednak karnej jest odpowiedni tryb uchwalenia i odpowiednia pełnili zapisy i publikacja w ustawie, jeżeli nie ma tej publikacji, bo np. jakaś pani nie opublikowała na czas lotu nie ma przepisu oka formalnie jasne i ten znak pionowy to jest informacja o bardziej dla kierującego rzesze zbroje dla kierujących to, skąd pieszy, który jeszcze, który nie widzi pojedzie od innej strony niż te znaki umieszczone frontem, a więc dochodzi zwykle są na razie jaśniej odbieranie zbiorów pieszy zawsze będzie wiedział, bo jak będziesz z 1 strony to z 1 strony będzie miał znak po lewej stronie jezdni, a z drugiej poprawić, ale może być taka droga szeroka, że nie dostrzeże no i teoretycznie może nie tak może teoretycznie może tak brzmiał, więc skąd ma wiedzieć to inaczej czy jest gdzieś w przepisach określona odległość w jakiej pieszy może przekraczać jezdnię czy też droga dla rowerów tak jak napisaliśmy od tego znaku pionowego i nie ma nie ma nie ma, ale generalnie na zdrowy rozsądek a czyja to ja, by w ten sposób jest bardzo mało przypadków, gdzie występuje tylko znak pionowy Adamie teoretycznie może być taka sytuacja, że rzecz, że wystąpi sam przemoc może być taka sytuacja i praktycznie może być taka sytuacja wtedy, kiedy rzeczywiście, gdy przysypana jest na jezdni śniegiem nawierzchnia i nie będzie widoczny przez jakiś czas stała rozebrano, ale mówię to są, ale to strasznie niebezpiecznie, by było teoretyk to są czysto teoretyczna zazwyczaj zazwyczaj ten poziom występuje no i całe szczęście i lepiej, żeby tak było również na drogach dla rowerów, bo to jednak to jest ważne, żeby zrobić wszystko, żeby poinformować wszystkich uczestników ruchu drogowego, że jeśli przejście dla pieszych jest to jest w tym miejscu jest oznakowane i t d . jest jeszcze oczywiście znak informacyjny, że za ileś tam metrów będzie przejście dla pieszych oznakowane także wiele znaków ten znak może wystąpić, ale nie musi i tam tak tak tak to Solarczyk ostrzegawczych, a czasami się przydać sam się przydaje, ale już możemy jako kierujący pojazdami przygotować odpowiednią chociażby zdjąć nogę z gazów i wyczekiwać tego nie jako galeria Rzeszów normy zachowania w danym przypadku o czasach jest zarządca drogi, gdy decyduje, że istnieją podstawy, żeby ten znak ostrzegawczy dodatkowo wcześniej stał do tego jak się zachowywać się w okolicy przejść dla pieszych w poprzednim odcinku trochę mówiliśmy, a propos wystąpienia Rzecznika Praw Obywatelskich, ale oczywiście wrócimy z późniejszych o tym, że, chociaż 2006. będziemy mówić jak najbardziej, czyli jak się mają i kierujący i piesi zachowywać, wkraczając bądź wchodzę w to wkraczający w taki brzydki wchodząc na przejście dla pieszych pkt 12 art. 2 ustawy prawo ruchu drogowym przejazd dla rowerzystów powierzchni jezdni lub torowiska przeznaczoną do przejeżdżania przez rowerzystów oznaczoną odpowiednimi znakami drogowymi i wraz z analogicznie czy muszą być zachowane i znaki pionowe i poziome przy przejeździe dla rowerzystów generalnie rzecz biorąc ja wychodzę założenia, że znaki pionowe są ważniejsze w sensie, jakim oczywiście tutaj w art. 5 ustawy prawo ruchu drogowym ustawy ustawodawca nie nie różnicuje czy znak pionowy metalowy jest ważniejsze tak czy czy też wymalowane na jezdni, bo to akurat jest na tym samym szczeblu drabiny i prawa tutaj nie ma czegoś takiego, że rzeczy, których jest ważniejszy ale dlaczego to z praktycznego punktu widzenia, który wcześniej mówiłem ten pionowy jest dla mnie ważniejsze o, tyle że częstokroć może być ta jezdnia wytarta zasypano i t d. tak dalej, a znak pionowy niech nikt generalnie ja przyjmuję rząd nie będzie zasypane przez śnieg i chociaż chociaż widziałem mokrym śniegiem niewiasta chce, by tam leżeć, ale on jeszcze dalej on jest istotniejsze on z nami istotniejszy, ale teoretycznie powinny być też znak poziomy tak dobrze zarządca robiono je nabyć i to tak jest i znów szczegółowe warunki techniczne znaków sygnałów załącznik do rozporządzenia określa załącznik nr 2 latek, który mówił o tym, znak o znakach poziomych określono wreszcie prawda, jakie muszą być parametry jak wymalowane to wszystko i tak są takie gruba porządne przerywane linie to są takie traktach takie takich grup jest charakterystyczna dosyć naj naj naj częściej po powierzchnia ma, chociaż nie jest to jeszcze w tej chwili w dni nie wszędzie, ale czerwoną nawierzchnię, ale to jest jasno wynika, że musi być pomalowana czy nie może być może być może być może być pomalowane oczywiście do kwestii to nam bardzo długo zajmie kwestii tego jak się zachowywać w obrębie przejazdów dla rowerzystów to również będziemy do tego dnia jedno i nie wracać będziemy jeszcze mówić o pytaniach, na które tak na dobrą sprawę w odpowiedzi dzisiaj jeszcze nie są jasne inni, czyli kwestia czasu przejazdu dla rowerzystów, czyli kwestia też drugi dla rowerów prawda tak czy to przyjazna dla rowerzystów to jest dalej z drogą dla rowerów czy też ma być samoistny i nie jest drogą dla rowerów i 1 bardzo ważna rzecz, która jest przy okazji przejść dla pieszych, że jeżeli przejście dla pieszych jest oddzielony np. wysepką, bo są 2 i traktuje jako oddzielne szczęście takie czasy przejazdu, ale też wysepka no właśnie HR albo urządzenia urządzenia oddzielają się zdawać z jezdni wysepka jak nie musiał rządzenia, a prowadzi dochodzenie owi działające Ano właśnie no ale pan mówić tym momencie jak i nie musi wystawiać opon mówi o czymś innym opłat jest wyłączony ruch na aut, czyli przytoczyć nie można się po urzędach, a pytanie jest właśnie czy powierzchnia wyłączona z ruchu, czyli mówiąc językiem policyjnymi tzw. serek wymalowane to on jest wysokość jest gra tak mówią tak jak kiedyś jak kiedyś jeszcze będąc policjantem w wypadkowi ty nauczyłem się pewnego żargonu i Ebay dzisiaj jako o innym prawnikowi i czasami nawet za błąd cóż przeszkadza, ale wszyscy, którzy miewają 2 pewnie, ale to jest, ale to przynajmniej 3 przy okazji przejść dla pieszych jest taka adnotacja, że z pewnych momentach z pewnych sytuacjach przejście dla pieszych traktowane są jako 2 oddzielne jeziora np. co 2 jest internet tak rzec, że przy okazji przejazdów dla rowerzystów nie ma czegoś takiego więc, a ty taki właśnie wysepki czy też tak jak pan powiedział o miejsca wyłączone z ruchu no to się zdarzają także tam, gdzie są przejazdy dla rowerzystów i jak do tego podchodzić ciekawe rzeczy nas będziemy go słuchają postaramy się przyda, bo tak pkt 13 przystanek miejsce zatrzymania się pojazdów transportu publicznego oznaczone odpowiednimi znakami drogowymi w Przyjezierzu nie chodziło tak jest chodzi o wszystkie przystanki prawda i tramwajowe autobusowe komunikacja miejska dalekobieżne i t d. tak tylko tutaj też jest jednak kwestia, że jak jedziemy od strony jezdni czy jako prowadzący pojazdy Noto Kaja, ale od strony pierwszego to dość sporna jest to winnych pewnie też w aktach prawnych jeśli zaś Ameryką będzie się zaczynać się dla nas sprawa dla uczestników ruchu istotne jest to, że by to się jak gdyby wiąże z zatoczką twarda i jeżeli jest no od tak może się wiązać z zatoczką, ale wiadomo, że jeżeli jest zatoczka ma to wtedy dotyczy całej zatoczki dalej to Tomasz Różański swoje tak i to też od strony jest mianem szkoda chodnika tak tak to gdzie ta druga opcja jest zawsze no tak na jezdni ta od strony jedno, ale jeszcze też kwestia, gdy nie ma zatoki i jest tzw. przystanek, który musimy wyjść na jezdnię, żeby wszcząć n p . do tramwaju tak jest i udzielane tylko w Baku Stare Miasto pod tunelem prawda w trasę w Żarach Warszawie, ale wielu wielu wielu miejscach, więc ale, toteż wszystko jest określone w innych przepisach, więc niech najbardziej będziemy wracać tu szybko przenosimy pkt 14 testu na budowle na drodze oznaczoną odpowiednimi znakami drogowymi znak drogowy wjazd do tunelu to jest dość dość jasno nie ma tutaj problemu przepisy są jak najbardziej do jazdy w tunelu chociażby odległość pomiędzy pojazdami chociażby włączania odpowiedniego oświetlenia i t d . i t d . no i obszar zabudowany, a nieraz będziemy mówić o tunelach, które są długie, chociaż w Polsce jedno 12 zmarnować taki robot da się z kwestią o te idą także odległość i t d . tak tak pkt 15 art. 2 ustawy prawo ruchu drogowym to obszar zabudowany obszar oznaczony odpowiednimi znakami drogowymi i tu ważna rzecz to ten znak taki biały z domkami czarnymi i t d. prostokątny znak funkcjonująca od dawna, więc problemu nie ma nie ma problemu obszar zabudowany nie mylić z wjazdem do miejscowości, bo jest też znak określający wjazd do miejscowością, ale to jest zgodnie z Zielonej zarządzono tak tak i też nie mylić z z innymi gałęziami prawa, bo np. wprawie budowlanym mamy teren zabudowy mamy byłyby budowlanki geodezji i t d . tam mamy bardzo pokrewne określenia, ale to zupełnie co innego ustawodawca to się inaczej wyraził w tych poszczególnych gałęziach prawa poszczególnych ustawach, a zasoby jest taka, że generalnie, że jeżeli ustawodawca używa innego języka no to znaczy, że to żadne inne zakresy desygnatów pomieści tak jest tak musimy się zawiedziony, że są budowane na potrzeby ustawy prawo drogowe dobrze a jakie są przepisy, które pozwalają wydzielić obszar zabudowany no bo czasami się zastanawiali się w starej ustawie od dawna znamy jednak do edycji, kiedy było co prawda nie pamięta tamtą historię z filmik rajd Baja tak jest tak no 33 były 3 domy są dziś przewróci, a prawda no i Policach opóźnienie wiedział co ma zrobić go na osie dąb przewrócił wstał i nie było, a tutaj mamy sytuację taką, że dzisiaj w praktyce ten znak szczególnie koniec obszaru zabudowanego zabudowanego czy przekreśloną tabliczkę na trzeźwo jest częstokroć umieszczana w dość kontrowersyjnych miejscach to znaczy kończą się te zabudowania, a nie ma nie ma nic tam jeszcze przez jakiś ból w Oslo Smektała powiedzmy i dopiero wjeżdżamy do lasu w lesie pod tablicą pojawia no i oczywiście wszyscy są oburzeni, że ktoś to on robił bez ryb bez żadnego nut, jakie ma uzasadnienie Otóż zarządcy dróg wychodzą z takiego założenia, że jeżeli gdzieś tam na końcu mamy jeszcze jakiś newralgiczne miejsce punkt nie wiem stacja benzynowa włączające się pojazd do ruchu coś tam coś tam to, żeby nie tworzyć znowu znaków ograniczenie prędkości wyczyścić i t d . przesuwają po prostu to znak obszaru zabudowanego co rodzi później no po poniekąd może rodzić frustrację kierowców, czyli to zależy od tego jak sobie zarządca drogi znów są oczywiście pewne wzorce dość ogólne -li no i dość ogólne, gdzie jak ten obszar zabudowany ma być wyznaczany i t d. natomiast natomiast generalnie rzecz biorąc to z 1 strony rozumiem logikę tego inżyniera, który co z innym tej ekipy, która co projektuje, ale z drugiej strony też rozumiem to frustrację kierowców, którzy mówią no tak to nic tylko tyle jeszcze pół kilometra od km nic nie ma, a tam jeszcze tata biała od 3 co jest dziś nowość no tak no tylko, że ich tutaj mamy kwestię też ograniczeń prędkości, które informujemy pod tym znakiem, że na całym obszarze zabudowanym np. jest 40 ani 50 możemy tak zrobić prawda jest, ale musimy pamiętać, że to musi być w takiej sytuacji musi być wszędzie pod każdym wjazdem taka sama tak samo oznakowanie może przeznaczyć pod każdym wjazdem pod każdym wjazdem na obszar zabudowany pod każdym tablicą, jeżeli jeździ tam ograniczenie ma dotyczyć 40 na tym obszarze zabudowanym no to jak dotąd tych drugich do tego obszaru zabudowanego będzie nie wiem dojazdowych 20 tak wszędzie musi być tak każdy los tak inaczej jesteś jak np. jest to ograniczenie prędkości pod znakiem zjazdowym właśnie do miejscowości, a dopiero później jest obszar zabudowany prawda i wyjeżdżają z obszaru zabudowanego mamy 50 km na godzinę, ale na tej odległości pomiędzy obszarem zabudowanym, a wyjazdem z miejscowości jest 40 mamy jest to chodziło o fotoradarach Ciechanowiec zdarzeń jest sytuacja, gdy sytuacja jest też dla tak wielu kierowców niezrozumiała sytuacja w przypadku takim, kiedy mamy obsadzą je mamy 1 miejscowość n p . która jest wyznaczona jako obszar zabudowany zna, czyli czy nie jest jest i kończy się ten obszar zabudowany i zaczyna się w tym samym momencie zaczyna się następny jak gdyby następna miejscowościach i znowu jest tablic taka sama biała tablica, czyli kierowca jedzie przez EBC 2 km ma je do tablicy białą, by nie przekreślono nie ma tej przekreślonej w ogóle tylko za 2 km, a następnie miało mówi jasno skoro jest dostępna biała to dziś wcześniej się skończył ten obszar zabudowany skoro się zaczyna nowy Intel Atom nie szczegółowe warunki techniczne czerwona książką mówi, że jeżeli występuje sytuacja tak aż 2 obszary zabudowane przylegają do siebie tu można tytułem przypomnienia jeszcze jedno postawić, ale to, że to stanowi i dzieje ja bym ja bym, tworząc te przepisy dla uniknięcia wątpliwości dały taki sam takie są taką samą w sołectwie 2 obrotami do góry do dołu jak jest przy zakazie zatrzymywania i wtedy, kiedy kierowcy kierujący wiedzieli o tym, że to jest to kontynuacja, bo jest to pewne rozwiązania Johna legenda jak najbardziej staramy się pewne propozycje, ale drodzy państwo o tym, jaka prędkość jest na obszarze zabudowanym no to będziemy mówić przy okazji prędkości jest to wszystko w ustawie prawo ruchu drogowym przypominamy, że z reguły jest to 50 km na godzinę pomiędzy piątą dwudziestą trzecią, a pomiędzy dwudziestą trzecią piątą godziną to jest 60 km na godzinę tak sobie wymyślił, ale to tak ustawodawca, ale to tak teoretycznie to atuty są wątpliwości możemy później o tym, powiedzieć to w następnych w następnych częściach drodzy państwo, jeżeli są jakieś pytania co do tego co do tej pory omawialiśmy do tej pory, a jesteśmy na pkt 15 z art. 2 ustawy prawo ruchu drogowym to bardzo proszę pisać skołowani małpa to kropla w sam z holowaniem aut, a to kropkę FM to są definicje to jest dopiero początek tak naprawdę cała zabawa zacznie się, gdy do konkretnych przepisów, że dojdziemy regulowały bijących jak się zachowywać na drogach no ale musimy przejść się te definicje mam nadzieję, że przyśpieszymy trochę czaszek widać co druga definicja to sprawia jakiś problem nami odnosimy się do innych rozporządzeń na dziś kończymy Adam Jasiński ekspert prawa ruchu drogowego za miesiąc następny odcinek wszystkie spotkania z takich w aplikacji mobilnej bardzo dziękuję za dzisiejsze spotkanie już jesienią Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: SKOŁOWANI

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i zabierz TOK FM na wakacje!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA