REKLAMA

"Powrót" Magdaleny Łazarkiewicz. Historia młodej dziewczyny, która po życiowej traumie powraca do swojej rodziny

A teraz na poważnie
Data emisji:
2019-03-25 12:00
Audycja:
A teraz na poważnie
Prowadzący:
Czas trwania:
24:39 min.
Udostępnij:

O wchodzącym na ekrany polskich kin 5 kwietnia filmie "Powrót" mówiła Magdalena Łazarkiwicz, reżyserka i scenarzystka. - Ten film to demitologizacja takich instytucji jak rodzina, matka Polka katoliczka i środowisko skupione wokół Kościoła - mówiła Magdalena Łazarkiewicz.

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Mikołaj Lizut witam państwa bardzo serdecznie, a państwo innym gościem jest Magda Łazarkiewicz reżyserka filmowa i autorka filmu powrót, który będą mniej państwo okazję zobaczyć od 5 kwietnia na ekranach polskich kin witam się bardzo serdecznie w szpital państwa czy stan ten twój film trochę jako dekonstrukcja, a tradycyjnych wartości w Polsce czy twoim zdaniem szarżuje nie czas dekonstrukcja, ale na pewno bym mitologii za akcję takich instytucji jak rodzina matka Polka Rozwiń » matka Polka katoliczka na jej niewątpliwie też środowisko skupione wokół wokół kościoła kościół w via Box zacząłem się zastanawiać nad tym na ile powrót to jest historią uniwersalną znaczne ile w każdej tradycji i taka historia mogłaby się wydarzyć wydaje się, że tak na pewno zresztą mam, ale pewnego rodzaju potwierdzenie, bo już troszkę po jeździłam po świecie z filmem pokazywałam goli w stanach w kilku miejscach i w Europie i wszędzie wszędzie stykam się z taką opinią właśnie w tym w tych środowiskach, że życie kiedyś też film uniwersalny, że to jest film LM dotykający takiej choroby współczesnego świata, która niestety rozszerza się coraz bardziej, czyli hipokryzji życia w świecie fałszywych wartości, a także w w świecie, w którym w, którym wyklucza się innego, o którym niema miejsca dla kogoś, kto nigdy nie pasuje do danej społeczności Benetton znanego układu jedno i to wydaje mi się niestety dotyczy my wielu społeczności także religijny, ale można tak nie tylko w waszym komentarzach hipokryzja to jest taka taka dotkliwość niezależna od z Osia tradycji od wyznawanej wiary od właściwie w ogóle niezależna to jest po prostu część kondycji ludzkiej nie jest tak no na pewno, ale obserwuje rzezie w dzisiejszych czasach ten ten stan duszy się w lesie, by pogłębia, gdyby myślę, że NATO się składa wiele czynników na pewno na pewno media społecznościowe odgrywają w tym dużą rolę my też właśnie we mnie paradoksalnie wzmacnianie się różnych religijnych ośrodków, a więc szybko się ze sobą mieszali i stwarza taką dobrą nowy dobry grunt dobrą płaszczyznę do oddania do do tego, żeby ta hipokryzja nam kwitła, dlatego że żyjemy w świecie, którym nastąpi następują jakieś pomylenie wartości prawda i jest my z tworzyła się jakimś rodzaju taka akcja logiczna pustka prawda którą, którą już, w którą niestety znikają takie fałszywe wartości i zgoda na to, żeby żyć w świecie tych fałszywych wartości to jest bardzo niebezpieczne funkcja zastanawiam się na wschód motywacjami twoich bohaterów to właściwie taka ta kie główne pytanie, które zostało mi po obejrzeniu filmu powrót po bo właściwie to są dobrzy ludzie tak tak to błąd, ale to było naszym zamiarem żeby, żeby w każdym z nich zobaczyć jakieś ziarenko o jakiś zalążek dobra, które niestety na skutek okoliczności, których żyją urzędy wiele z nich tak ich, żeby pokazać się i pokazać się czy ich ich jak błędy błądzenie po wszystkich słabości wydają się, że ta perspektywa w każdym razie ta perspektywa patrzenia na człowieka jest mi najbliższa tego, że właśnie w dzisiejszym świecie, w którym bardzo łatwo o taką z ubikacji prawda o tym, Twente Enschede taki barmani chiński podział na dobro zło wydają się, że artyści powinni właśnie szukać tej kombinacji tych komplikacji, które jest w człowieku, bo ona potencjalnie daje szansę na pana na to że, że świat 1 ludzie trochę lepszą stronę w nowych, bo on pożal się co się zastanawiać nad tym czy twoim bohaterami są w filmie nie targają takie szekspirowskie właściwie demony to znaczy triumf innymi słowy czy, w czym mogłoby się udać czy widzisz taką taką wersję, w której oni zwyciężają własną słabość własną hipokryzję i idą dobrą stronę i Noll poza oczywiście główną bohaterką jest państwo spoilera uważamy ten film kończy się dobrze w sumie natomiast w zastanawiam się wież nad nim ludźmi, o których opowiadasz na Targ bardzo bym chciała, żeby z tej ciemności gdzieś tam można było te ciemności można było dostrzec jakiś błysk światła, bo inaczej można, by do biletów w w kinie dodawać tylko sznur ten nie no jasne oczywiście w tych ludziach i jestem zalążek dobroci chciałam się chciałam chciałam, żeby to zaistniała, ale bardzo mi cieszyć, bo jest kojarzeni z szekspirowskim światem, bo dziś tamto nam przyświecało ne, żeby pokazać właśnie te takie stworzyć takie postaci najtańszy i ja chciałbym powiedzieć zastrzegł się, że mam poczucie że, że nie zrobiliśmy tego filmu do końca realistycznego, że to jest film, który z jakimś rodzajem przypowieści i te różnego rodzaju skojarzenia co jest z szekspirowskim odniesieniem, ale myślę, że też dużo takich tropów symboliczny prowadzący w stronę religii prawda pop począwszy od tytułu powrót, które można kojarzyć z powrotem syna marnotrawnego nie jedno to co w banku córki nowe funkcje regionalne mówią o tak jakby symbolicznie mnie, że na dno, że tych skojarzeń jest tutaj dużo i to nie jest tak ten świat, który w sprawę, że nie takie świata realistycznego, ale jest tak naprawdę bardzo starannie wykreowany przez nas w, a jednocześnie zarząd i wiesz w pamiętam dobrze twój film ostatni dzwonek, który był na jakimś świat no poniekąd w ale w pewnym sensie widzę jakiś link jest zawarcie w 2 i to i tu opowiadasz o takim okresie chyba szalenie ważne w ogóle wżyciu człowieka, czyli okresie dojrzewania jakoś bardzo tak poważniej z czułością przygląda się człowiekowi w tej fazie i cieka w jestem czy czyta to jest taka twoja fiksacja no i na pewno wynik wydaje się, że to jest taki moment w życiu człowieka, kiedy na bardziej intensywnie odbiera się, bo akcyzy ze świata i w dodatku jest znany jest to, o czym, o co pytasz poprzednio właśnie może nie wiedziano to pytanie że, że zawsze to jest taki moment kiedy, kiedy jest ten potencjał w człowieku Puszcza w ten dobrą stronę dziś właściwie wybór na tym etapie decyduje o wszystkim co się dzieje z Lechem kuźni w kalendarz test taki moment, kiedy odkrywamy natury świata znaczy właśnie w widać, iż widać trochę ten sernik z mówią o hipokryzji to znaczy o tym, że bardzo często te wartości, które się wychowaliśmy to są wartości fałszywa no tak tak myślę, że nasza bohaterka w filmie powrót bardzo boleśnie przeżywa zderzenie z tym z tym światem właśnie inne po może troszkę zdradza jakbym, o czym opowiada film to jest historia dziewczyny z małego miasteczka żądze inspirowana prawdziwą historię, która na skutek pewnych okoliczności, których nie chce do końca zdradzić, żeby właśnie ich wypełnienie spoin żerować my trafia w ręce ob Lecha facet faktury, które ją zmusza do prostytucji wozi do Niemiec byli zmusza do prostytucji, ale o tym, opowiadamy tylko gdzieś tak, ale one zwracane zastali w domu opowiada o tym, że o jej się udaje uciec i ona wraca po 2 latach nieobecności wraca na łono rodziny rodzina jest bardzo konserwatywna katolicka po powiązana z miejscowym kościołem osobą księdza, który jest bratem i teoretyczne stara się podźwignąć i teoretycznie stara się podźwignąć, ale jednocześnie okazuje się że, że nie jest w stanie pomóc, dlatego że ta Urszula, bo nasza bohaterka jest nie tylko poobijana psychicznie fizycznie, ale też już, jakby nie pasuje właśnie do tego świata, z którego odeszły prac wrócimy do naszej rozmowy tuż po informacjach Radia TOK FM Magda Łazarkiewicz reżyserka filmowa autorka filmu powrót jest państwa innym gościem w Magdalena Łazarkiewicz jest gościem programu rozmawiamy o filmie powrót k, który trafi na ekrany polskich kin 5 kwietnia jest zaczęliśmy trochę mówić o w fabule tego filmu o nie jest, doradzając obłęd i zwrotów akcji też bardzo ciekawe co powiedziałaś główna bohaterka filmu, o których opowiadasz o życiowej klęsce ramię w traumie trafia Ender z z powrotem do rodziny rodziny, która ją kocha w sumie i stara się ją podźwignąć i da się nie udaje, ale chciałbym właśnie tutaj na tym się zastanowić, dlaczego im się to nie udaje najprostsza odpowiedź to hipokryzja, ale to jest chyba bardziej skomplikowane jak wydoić no Gas niewątpliwie jest bardziej skomplikowane hipokryzja jest podłoże prawdę, bo okazuje się, że w tej rodzinie oprócz 3 takiego bym takiej zgody na życie w stanie taki status quo prawda jest MDS są są jakieś tajemnice zamiatane pod dywan prawda IT Time na skutek pojawienia się na nowo Urszuli na skutek pewnych emocji których, które się po pojawiają tę tajemnicę, jakby nie zdarzają jak on teraz no ale ja myślę, że jest jeszcze coś co inne przyczyny w 1000 składają to jest na pewno taki brak komunikacji między tymi ludźmi nie radzi ci ludzie nie potrafią ze sobą rozmawiać zresztą w filmie jak jest dostrzegalne gołym okiem, ponieważ nasza bohaterka Włosi wypowiada pierwsze słowa między sprzed 30 minucie filmu zawieźli na równie ważne na ekranie to ważna uwaga wieś i IR myślałem, że to jest taki stół BOR prochy wynikający z traumy z ona jest taka zablokowana, ale cieszy INE i rodzina nie pytają o to co się z nim działo prawda nie zadaje tego pytania wszystko jest jakimś takim zawieszeniu może już zadała go nie widzimy tego na ekranie to, czego nie widzimy na ekranie to nie istnieje ich jest w domyśle jakoś żyć myślę, ale jednak widzimy, że oni umieją ze sobą rozmawiać z nią mięsie nie umieją ze sobą komunikować prawda matka Edyty z komunikacją generalna na poziomie Lu gotuje raczej zupek organ zamieści przytulić i powiedzieć ci dobrze, że wróciłaś czy tęskniliśmy do ciebie i t d. i t d. oni nie umieją prawda okazywać swych uczuć zamiast tego właśnie z marzący jajecznicę czy zmarły kanapki kawę albo modlą się o dochodach rozdarła, który jest jakąś figurą właściwie tylko związaną z rytuałami prawda ani nie naprawdę oddziałujące na nas na ich relacje chcemy zadbać oto postać matki i tak jest u świętej właściwie, która okazuje się jednocześnie osobą szalenie niewrażliwa okrutna to oczywiście jest motywowane państwową tajemnicą ale, ale chyba nie to jest istotne istotne jest to, że to jest na postać zła no tak, ale myślę żona też budzi współczucie prawda, ponieważ jest osobą która, która zamroziła sobie jakiś emocje, które niewątpliwie w niej istniały prawda jest no właśnie można powiedzieć, że dosyć atrakcyjną kobietą, która zredukowała swoje wszystkie potrzeby do do właśnie do takich funkcji osoby, które organizuje życie rodziny tylko na razie takim poziomie od trochę służących dość kruche służącej w każdym razie ktoś powiedział nie pamiętam już nad jakimś spotkaniu z widzów powiedział, że ma poczucie, że to jest przed tym filmie występują postaci czy, które mają w sobie, które wszystkie z nich mają w sobie chłodzenie spełnienia Enei myślę, że ten strach na uwagę, że ta, gdy ta matka się nie spełniła go w roli kobiecej kobiety w roli były też jak pisze religijne, które na początku przyjęła w roli matki ram dysk oszczep żadnej żony kochanki to są ludzie, którzy zamrozili swoje potrzeby swoje emocje prawda zredukowali jednak już poziomu minimum egzystują w jakimś takim świecie, w którym czuję się bezpiecznie zmiany, ale no, ale w jakimś momencie ten balon zostaje przykuty prawda okazuje się, że testy w świat fałszywych wartości, że leży to u chodzenie na idealny do kościoła modne modlitwę, jakby nie przynoszą im ulgi nie przynoszą jakieś prawdziwego rozładowania są pewnym rytuałem temu są poddani ważny jest gorąco mówić o ciąży oni tkwią, jakby jakiś, jakiej pułapce wiary tak też odebrałem to, że w takie wielkie kwantyfikatory w tym filmie jest religia i to jest w ogóle ciekawe pytanie nad ich funkcją w życiu społecznym życiu rodzinnym w życiu osobistym człowieka czy też nie boisz takiego w takie etykiety, że zrobiłeś film antyklerykalny po prostu no i jeżeliby mi się to przysłużyło przynajmniej 10 % tak jak przysłużyło się filmowi kler to byłabym szczęśliwa, jeżeli chodzi o chorych i ilość widzów na moim filmie, ale i wie, że bym się też jest bardzo powierzchowna ocena tego filmu i ma absolutnie nie masz też tak uważam natomiast wiesz no logo w tę powierzchowną ocenę też są ważne, bo one, jakim jest w jakiś sposób w ogóle szufladkę ujął to co robimy i właśnie był tam się o ten poziom to oznacza, że to jest się w ogóle zagrasz jakaś pop publicznie głos w dyskusji o roli funkcja kościoła w życiu społecznym w Polsce czy myśmy się bardzo starali się i wydają się, że bez widocznych w imię, żeby ten kościół, który występuje w nim ani nie było taką instytucją jak inni w sposób oczywisty z krytykowaną przez okno dachowe opowieść o człowieku zasad działania instytucji no tak dokładnie, ale też 3 bardzo nam zależało na tym, żeby je, żeby nie pokazywać te instytucje co często ma miejsce w polskich filmach jako TW, więc takiej wersji odpustowej prawda chodziło też pokazać, że to jest miejsce, w którym jest jakiś rodzaj tajemnica prawda co się dokonuje takiego wzniosłe ego i że ludzie mają go jako jakiś odruch, żeby tam my, żeby tam przebywać w darze to jest miejsce w tym też czy dokonuje się jak mnisi coś bardzo zwięzłego prawda choćby sposób pokazania rytuału, a obok ognia i wody, czyli części dnia Triduum Paschalnego prawda tego nabożeństwa to jest bardzo się nie musieć powierzono dla mnie rozniosły też odkrycie, bo ja nie widział, że coś takiego w ogóle się odbywa na bardzo wiele osób nie wie o tym, że odbywa się coś takiego i że możemy się złą osobą do pytania o to, bo wiesz u nas jako ateista nie ujmuje mnie nie stykał się z tym na co dzień ja pojechałem nawet katolików, którzy nie bardzo wiedzieli że, o czym się taki maty z 1 z najważniejszych nabożeństwo w kościele katolickim, ale też bardzo piękna ona ma piękną oprawę trudna, bo testy wniesienie światła do do uczelnianego kościoła prawda i jest to bardzo magiczny, więc mi zależało na tym, że okazałyby się jednocześnie w twoim filmie to się odbywa jakoś tak niezwykła walka człowieka z własną słabością z własnym pijaństwem na to jest rzeczywiście taki dramatyczny moment, bo rzeczywiście test to jest jakiś taki tak powiedziałaś bardzo niesamowity rytuał, a jednocześnie też potworna walka ze słabości ze słabością są w jakaż jakaś taka próba resztkami paznokciami ich wycenia się zachowania własnej godności coś niesamowitego no tak tak właśnie chodziło oto zderzenie no i akurat w tej scenie to zderzenie jest taki namacalny prawda chodziło o zderzenie tego świata wartości przed ustawionych z nocną prozą życia prawda, w której ludzie nie inni nie są w stanie nie są w stanie tych wartości wcielić w życie w sposób praktyczny naj właśnie chcieliśmy pokazać tym ten rozzie w radna między tymi 2 światami, które nie, jakby nie pasują do siebie niestety w ornaty obydwa ja nie wiem czy co 3 trzebinianie nie obrazi taka klasyfikacja, ale jest odnoszę wrażenie, że od zawsze uprawiasz tzw. kino zaangażowane, czyli noc z przesiadką na taką wiarą, że to, że sztuką może opowieścią można coś zmienić jakoś wpływać na rzeczywistość się naprawdę są wierzysz no ale może zaangażowane to się nie wzdraga maleje, ale nie publicystyczny nadmiernie nie to są znaczy gdzieś tam czasami coś łączy ale, ale u ciebie nie natomiast chodzi mi mi o to czy stanowią już taką dosyć naiwną tezę, że sztuką da się straszyć czołgi no, jeżeli na czas, gdy myślę, że można przywołać takie przypadki choćby ten kleru, którym mówiliśmy Henryka Stażewskiego myślę, że miał jakiś olbrzymi wpły w na rzeczywistość w naszym kraju na na paletach ilość ludzi, która w żaden film i myślę, że on zrobił na nich duże wrażenie na myśl, że miał jakiś bezpośredni wpły w na inne sytuacje polityczną w naszym kraju na świadomość wzrost świadomości ludzi, więc on okaże się, że my bywa także, że ten zły wpływ jest taki dosyć bezpośredni, ale wiesz no nie ja nie mam w sobie takiej misji staram się dosyć rzadko robię filmy może właśnie, dlatego że nie potrafię tego traktować jako ZL tylko jednak pewnej części rozrywki świata rozrywki w danych, chociaż bardzo chętnie bym zrobiła film, który z jakąś fajną Super świetną wesoły zabawny ona jest wygrana, ale w GM reżyser Zhang jest zapewnienie władz jest bardzo harem, ale jedno w jakości mem staram się reagować na nasz świat w tym żyje, ponieważ to moje kino to jest tzw. kino autorskie, więc tym staram się znajdować się też takie tematy takie opowieści, które moim zdaniem jakoś skupiają w sobie bolączki tego świata i nie stara się jakoś wyartykułować nazwać opowiedzieć prawdę zresztą nie wiem czy masz też takie skojarzenia, ale to jest dosyć ciekawe, bo wydają się, że w ostatnim czasie 3 kobiety reżyserki z różnych pokoleń i różnych temperament twórczy gruncie rzeczy opowiedział też podobną historię prawda jest zarówno film twarz migawki Szumowskiej, jaki film Agnieszki Smoczyński fuga i właśnie mój film przypisują właściwie w troszkę podobną opowieść o świecie prawda o tym, świecie, w którym właśnie ktoś, kto nie pasuje dodała do niego zostaje wyklęty przez korek z bardzo ciekawe spostrzeżenia, ale wiesz co im przyszło mi teraz do głowy, że te w te 3 firmy są właściwie jakąś taką opowieścią przedrewolucyjnej to znaczy zwiastują coś jako taką ważną przemianę społeczną, która na, której progu stoi we 4 uważa, że Polska Anno Domini 2019 to jest powiedzmy Irlandia przed odwrotem od katolicyzmu tak znani wymyka się ułoży w czasie, ale wydają się, że ten Sojusz obserwujemy prawda odwrót od regionu religii od kościoła w Polsce chyba dziś czytałam że, że największa ilością osób, którym przez zaprzestanie praktyk religijnych w kościele to ma ma miejsce właśnie w tej chwili w Polsce także my jednocześnie to jest w dalszym ciągu mogą na niej tak najważniejsza najmocniejsza siła społeczna i siła sprawcza w Polsce no tak, bo troszkę uzurpator skok prawda o sobie LTRO lepszy przyznała myślę, że już w ludziach dojrzewa jakiś rodzaj buntu o wobec tego i on wybuchnie prędzej czy później nie wiem czy dożyjemy tego momentu ale, ale to nabrzmiewa to się czuje prawda, bo ja myślę, że właśnie stoimy na progu tej przemiany bardzo dziękuję ci za tą spotkania wszystkich państwa zapraszam do obejrzenia filmu powrót, które od 5 kwietnia będzie na ekranach polskich kin studyjnych i Magdalena Łazarkiewicz reżyserka i scenarzystka była państwa i moim gościem bardzo dziękuję za chwilę informacje Radia TOK FM, a po nich raport gospodarczy, na które zaprasza Aleksandra Dziadykiewicz program przygotował Szczepana Żarek Mikołaj Lizut Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: A TERAZ NA POWAŻNIE

Więcej podcastów tej audycji

POPULARNE

DOSTĘP PREMIUM

40% rabatu w zimowej promocji TOK FM. Nie czekaj - zdobądź swój pakiet "Aplikacja i WWW" z solidną zniżką, aby słuchać wygodniej!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
Przedłuż dostęp Premium taniej!