REKLAMA

Tadeusz Rolke: Te zdjęcia się robią, zjawiają się

Kultura Osobista
Data emisji:
2019-03-26 19:00
Audycja:
Czas trwania:
25:03 min.
Udostępnij:

Gośćmi Marty Perchuć-Burzyńskiej są fotograf Tadeusz Rolke i Małgorzata Purzyńska, kuratorka wystawy „Tadeusz Rolke. Fotografie warszawskie”. Rozwiń »

To pierwsza tak duża prezentacja warszawskich fotografii Tadeusza Rolke. Kuratorki wystawy, Anna Brzezińska i Małgorzata Purzyńska, wspólnie z autorem wybrały z jego bogatego archiwum ponad 150 zdjęć.

Wystawa czynna do 9 czerwca w Domu Spotkań z Historią.

- "Prawdziwą wolność daje fotografia niczym nie skrępowana z zewnątrz" - mówi Tadeusz Rolke. Zwiń «

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
dobry wieczór przed mikrofonem Marta Perchuć-Burzyńska w domu spotkań z historią przy ulica Karowej w Warszawie niezwykła okazja do spotkania z historią Warszawy, a przede wszystkim do spotkania z fotografiami wybitnego artysty fotografa Tadeusza Rolke wystawa Tadeusza Rolke fotograf warszawskie do 9 czerwca Tadeusz Rolke jest dzisiaj gościem kultury osobistej witam serdecznie, gdy w wieczór pani dobry jeśli państwo jest z nami również kuratorka wystawy Małgorzata Burzyńska Rozwiń » autorka książki Tadeusza Rolke moja namiętność, która wraz z Anną Brzezińską fotoedytor com dokonała wyboru fotografii Fernando Torres aż po 0 wieczór, ale Ania też z kuratorką tej wystawy nie tylko fotoedytor Kondek oczywiście 2 kuratorki była ta wystawa, a było z czego wybierać, bo warszawskie fotografie stanowią ogromną część archiwum Tadeusza norka trwać może powiesz jak proces jak omijać nie znam od tych proporcji niestety statystyczny nigdy tego nikt nie mierzy on ani ja nawet nie próbowałem po pierwsze, wszyscy ilości, a po drugie, przymusowym terenu rodzaju bałaganiarstwa i z zaliczeniem, by drużyna nie dało w tym, kto wybierał tę fotografię przede wszystkim to są zdjęcia głównie z lat pięćdziesiątych sześćdziesiątych to jednak były wybrane z kilku tysięcy zdjęć się te zdjęcia, które są w tej chwili przechowywane w archiwum Agory to jest około 6000, czyli głównie z tych 6000 plus fotografie, które jeszcze Tadeusz namysłowi, które oglądaliśmy współczesne, ale zdecydował się głównie na te starsze zdjęcia no ze względu na to, że po pierwsze, testy coś bardziej tajemniczej pociągającej ciekawie ze względów historycznych dokumentacyjnych, a poza tym Tadeusz był wtedy zawodowym fotografem stolicy jest stolica była po prostu tematem jego zdjęć z takim wprost po prostu no właśnie ten przymiotnik warszawskie warszawski czy pan się czuję w warszawskim fotografem tak jak są np. warszawscy poeci warszawscy pisarze, którzy poprzez Warszawę w dużym stopniu się definiuję no bo ja pracowałem w piśmie, które nazywały się stolica warszawski tygodnik ilustrowany, więc wolę zwolnienia z głównych tematyka to była warszawska i ja zostałem przyjęty do pisma, w którym pracowało 2 bardzo wybitnych fotografów robiący na liście, które i, a wówczas redakcji zależało od 1 wprowadzeniu większej ilości fotografii z ludźmi, a w, chociaż moi starsi koledzy również fotografowali ludzi oprócz w swoich znakomitych dzieł architektonicznych na to wydawało się, że ja właśnie będę tym, który wniesie większy element humanisty jeśli tak się stało w chyba pierwsza okładka, w których głównym motywem jest człowiek był chyba było mojego autorstwa, a w 2 Warszawa zapamiętana przez pana z dzieciństwa jeszcze czasy przedwojenne podobno te wspomnienia wcale nie są tylko obrazami w pana głowie jak przystało na fotografa tylko zapachami tak tak uważa przynajmniej pana biograf Ka, czyli obecna w studiu Małgorzata Burzyńska no scenie chce udowodnić w Czechach mówi się, by otworzyć książkę albo albo, w których udało BSH i tak to napisałam tekst, ale rzeczywiście Tadeusz jak zaczął opowiadać w Warszawie to przywołał zapachy dawnej Warszawy, ale to podobno jest dodać mózgu zapisane także Hahn także swoją śmierć mózgu także te zapachy śledzi serów tego sklepu urywki tata wspominał jest co minęło, a gdzieś tam jest, ale również kawa mielona i albo pomarańczy u notariusza, gdy jedno z całą panoramę na takich zapachów psy dostarcza mieszkanie w centrum miasta dobrze zaopatrzonym w placówki handlowe w myślenie socjalistyczne prawdziwy bazar bazar Ordynackiej były 100 m od naszego domu tam właśnie w rzece słynny Stelvio uliczki i królewskiej matiasy OKSiR passę w PRL zapomniano w PRL były śledzie i koniec nic, ale w mieście żyje potrzebuje państwo przerwa między cały cel usługi handel w PRL, ale miały na pełnych bar w emisyjnych w mechanizmach i po prostu był dobrze by diesel był ser żółty i był ser biały koń jest teraz jest 364 ,5 gatunków samego z celów tego jakoś jestem gejem w cofając się jeszcze w czasie, kiedy w to dzieciństwo warszawskie pana wkroczyła fotografii tuż przed powstaniem parę miesięcy przed powstaniem jedyna byłem pierwszy mój przyrząd do fotografowania p t. Rycaj z ikon boks ten rok od baby baby i beatbox ten aparat jest na 1 z fotografii, które są prezentowane na wystawie, ale nie jest to zdjęcie zrobione przez pana, bo pan na tym zdjęciu jest tylko zdjęcie zrobione przez Włodka Pawłowa tak, ale jednocześnie cena palec jest prezentowane Echelon identycznym przedmiot jest w gablocie na wystawie, ale to, dlatego że Tadeusz przez wiele lat myślał, że ten aparat zaginął i po tym, jak ukazała się książka biografia właśnie okazało się, że jednak jest u Janka Rolke Janet oddał Tadeuszowi ten aparat i wtedy Tadeusz taki zadowolony z dnia nie wiem jak to było Włodek akurat przyszedł do ciebie tak jak ty się przyjmie realizuje z laureatów założyłeś belce swego rodzaju mała sensacja znaleźli mojego pierwszego paletę, więc władze miast portretował syna aparatem w ręku rozumiem, że tym aparatem robił pan również zdjęcia podczas wojny podczas okupacji Warszawy czy czy też zdjęcia ocalały czy udało mi się zdjęcia cele bowiem zająć pamiętała o nim w Chinach wyniosła jednak z płonącej Warszawy jedno tak tak, bo musiałem te opuścić dom oddany do zawalonej wzięła jednak ich cena tablet IC kilkadziesiąt Muller 30 odbitek maluczkich lwice księżna 9 z tych zdjęć na wystawienie zobaczymy je najstarsza jest 100 czterdziestego ósmego roku jednak pokazujemy Tadeusza jako już zawodowego fotografa to byłaby zupełnie inna wystawa inna historia bardziej wtedy biograficzna mamy się skupiamy jednak na mieście, które już obserwowało oczami fachowcach no prawie fachowca, bo to rzeczywiście początki zdjęcie z 2008 . roku przedstawia kościół Świętego Aleksandra na placu 3 krzyży to jest właśnie chyba takie jedno z tych zdjęć, które zdecydowało o tym co o o pana dalszych losach pan Kaczkowski zakładu przy nowym świecie podobno się nim zachwycił zachwycił mnie wiem, ale powiedział poradził mi, abym dalej fotografa Orient to był jakiś głos z zewnątrz i to głos osoby kompetentnej i Anelką niewoli w Niemczech po przejściach momentami bardzo dramatycznego wrócił do Warszawy i zobaczył to co większość warszawiaków, którzy wrócili po wojnie, czyli morze ruin i wiele takich fotografii właśnie, na których są ruiny warszawskie na wystawie zobaczymy wielu zdjęciach powiemy piętnem wojny przepiękne, a mimo, że kryją się za za tymi fotografiami rozpad strata smutek no ale ruin są czwarte miejsce materiałem dla przesyłu przez kamera, więc ruiny same wyciskają łzy, a nowoczesny dom odświeżony przemalowany i powiększony niekoniecznie pełna dramaturgia, która wypływa z tematyki stwarza nam inne napięcia niż uczucia estetyczne i o tym powinni odbiorcy fotografii też pamiętać to znaczy rzeczywiście daliśmy kilka takich najstarszych zdjęć z lat pięćdziesiątych za nim oczywiście Tadeusz był jeszcze fotografem w stolicy natomiast są też na wystawie takie zdjęcia późniejszy, gdzie mamy bardzo ciekawe motywy ta Warszawy jest tłem dla tych osób, które Tadeusz fotografuje, robiąc ich portrety i to są zarówno modelki to Warszawa odbudowana, ale też Warszawa zrujnowana to zdjęcie, które otwiera wystawę jedno ze zdjęć modelki właśnie fotografowanej dla mody polskiej w latach sześćdziesiątych też jest na tle jakiegoś zniszczonego domu czy zdjęcia aktora Zbigniewa Cybulskiego na tych ruinach Pałacu Kronenberga w góry jest też bardzo wymowne i właśnie jak to Tadeusz mówi malownicze, ale też, że to był jakiś swój autorski pomysł, żeby w ten sposób fotografować pokazywać ludzi miasto jednocześnie miejsce w mniej niż Cybulskiego było bardzo świadomie wybrany, jakby z góry wiedziałem, gdzie go będą fotografować natomiast modelka stoi, a nie na tyle zupełnych lubinian, ale na pewno za ścianą jest też ścianę domu, który też coś im coś ucierpiało, czyli co jest jest jakby z seksem goto Wa zrujnowanego no i potem coraz mniej z tych ruin będziemy tak jak historia ta wysyła to miasto coraz bardziej zaczyna przypominać miasto funkcjonujące co nie oznacza to miało być od razu piękna to dzisiaj w końcu piękny nie jest w Warszawie na fotografiach Tadeusza Rolke rozmawiamy dzisiaj w kulturze osobistej ze mną są sam artysta Tadeusz Rolke i Małgorzata Górzyńska kuratorka wystawy, która do zobaczenia w domu spotkań z historią do 9 czerwca za chwilę wracamy do naszej rozmowy teraz czas na informacje w radiu TOK FM dobry wieczór raz jeszcze przed mikrofonem Marta Perchuć-Burzyńska gośćmi kultury osobistej są dzisiaj Tadeusz Rolke artysta fotograf, którego wystawa fotografii warszawskich jest do zobaczenia od kilku dni w domu spotkań z historią w Warszawie z nami również 1 z kuratorek wystawy pani Małgorzata Burzyńska witam państwa raz jeszcze bardzo serdecznie dobry wieczór dobry krok w pana archiwum panie Tadeuszu znajduje się ponad 100  000 zdjęć to są fotografie dokumentacyjne modowe reklamowe portrety wspomnianej już agentem oczywiście fotoreportaże czy jest czasem tak tak się zastanawiam, że pan przegląda jakieś swoje starsze prace i myśli nie na tamten te nie mogą być działanie to jednak ja takiego zdjęcia w tym nie mogłem zrobić to styl mimo wszystko się jakoś tak bardzo zmienił przez te lata, kiedy pan fotografuje je z takiego za wszelką cenę co sobie nie znajduję się nie znaczy, że niektóre zdjęcia są dla mnie nowością na tej wystawie jest kilka zdjęć, których ja widziałem ich nie pamiętam ich bilans z Wisłą dla mnie zaskoczeniem no ale jeśli pani wspomniała o tej inności, która wypełnia moje archiwum na co chyba nikt nie musimy się dziwić, że nie wszystko musimy pamiętać w błędne wystawienie skupili się państwo tak jak już mówiliśmy na początkach zawodowej kariery Tadeusza Rolke, kiedy pan pracował również właśnie go fotoreporter m. in. dla przekroju czy dla stolicy sporo z tych zdjęć itp także zastanawia mnie to praca wtedy wyglądała pocztą, bo rzeczywiście coś na kształt polowania na tematy na osobę na zdarzenia zdarzało się panu wyjść np. z redakcji bez tematu w głowie i liczyć na jakiś przypadek miałem taki wypadek, kiedy wysiadłem z rezydencji bez sensu w głowie i trafiłem na bardzo fotogeniczna awanturę chodziło o to, że jakaś kobieta z jakimś mężczyzną Ślęza realia kraju okazuje się, że nielegalnie i wkroczyła milicja wkroczyła milicja zrobi się konflikt między milicją, a tymi handlarzami widziałem co w jednostce jej się na konkurs fotografii prasowej, bo był to ja zrobię z tego klasy SUV fotoreportaż z kilku zdjęciowe i wysłałem następny konkurs na jak później recenzje jurorów powiedział nie mogłem dostać nagrody, ponieważ pokazałem konflikt na ja w milicja społeczeństwo, a takich ludzkich co miało nie być fajnie było oprzeć wschodnie zamienione w głównym syn mogłem nic tylko dostać tzw. dyplom honorowy nagrody pocieszenia od TFI to mówimy o tej awanturze na placu Unii lubelskiej rozumiem jest jedno z tych zdjęć bardzo takie wymowne kobieta trzyma dziecko na ręce jeszcze obok mężczyzna w bardzo fajna seria większy wpły w, jakby do mnie ta chemia jestem odbiorcą tego gniewu w AJA byłem niewinnym fotografem, a obok stał milicjant, który więcej Rabka konfiskowano na tak milicja Obywatelska na zdjęciach się pojawia tych na wystawie są również na takie dosyć poruszające zdjęcia sprzed Izby wytrzeźwień chociażby tak no to są fotografie, które każdy fotograf może zrobić każdej nocy w każdym dużym mieście, gdzie ludzie piją i piją za dużo i niektórzy są odwożeni do specjalnych instytucji, które nazywa się tak czy inaczej, ale zawsze w izbach wytrzeźwień czy nie wiemy, jakie są Holding np. jak się nazywają te instytucje takie wytrzeźwienie, a w Warszawie ta izba była dosyć uczęszczanym miejscem miała dobrą frekwencję i raz 2 × jeździłem z milicją w nocy jest to dokument trochę pecha i to były potem takie pouczające reportaże tak no to by takie reportaże zżycia miasta mnóstwo wątków jest na wystawie tak naprawdę nie wiem czy wszystkie poruszymy wszystkie są szalenie ciekawe tematy zdjęć Tadeusza Rolke może może o tym, zdjęciu o cudzie na nowo Lipka np. bo to jest bardzo ciekawe fotografie ludzi stoją tam z rozdziawioną mi ustami na tej fotografii ach, auto było też wiąże się z dosyć interesujące historie jak Tadeusz dostał depeszy spali Maciej morze powierzchnia co było dalej, bo to też mówi o tym, że o miejscu i człowieka a jakby w systemie społeczną, ale i też miejsce i fotografa w zawodzie i tego jak ludzie byli traktowani w ogóle tak co było wolno człowiekowi, czego nie było wolno to taki przykład nos tam na naszych dzieci wierzycieli zaczęły świecić się pokazywać stwierdzili, że matka Boska się pokazuję innym stwierdzili, że krzyż na jakiś wewnętrzny światu jak tam pojechałem wskutek depeszy z bali Marks pisał obserwowałem tych ludzi ten styl tej wierze co nie było obiekt, żeby cokolwiek tam było ciekawego z fotografii zrobiłem to do starej maszynie wysłałem, ponieważ wtedy też została odebrana przez naczelnego redaktora, mimo że byłem na nazwisko rolkę pokazuje, jakie były prawa obywateli w zasadzie przestrzegane w socjalizmie też już od tzw. odwilży, a więc też jest przykład dla tych, którzy wspominają z sentymentem czasy PRL-u natomiast znam wiele osób ja potem jeśli istnieje film z tego wydarzenia, które w zeszłym roku dopiero miał premierę PiS na tym filmie tam są relacje wiele osób sam widział opel, a w akcje nie jest zwyczajne nadzwyczajne, więc tym co i co było takie zjawisko, że w końcu ktoś tak rozstrzelało, iż chodzi o ilość osób, które tam się zgromadziły skończyło się na tym, że po prostu zamknięto teren kościoła i niedopuszczalną publicyści w wojsku kończąc na powieszenie przemocą Actavis służba bezpieczeństwa milicja tanim i tam ingerowanie powiedzieliśmy tylko, że to był 50 dziewiąty rok i że to naczelny zabronił ci wysłać zdjęcia już powiedzmy wprost do galerii Malta Grand vitara i przede wszystkim otworzyło wiadomość nie dla siebie, a po drugie, od razu powierzenie tego nie zrobisz błąd, ale nie zrobi Jemenie poznanie ani posła dużo było takich sytuacji właśnie w tych latach, kiedy jakiś zdjęcia panu wycofano po prostu nie nie miałem więcej takich przebiegów w tym tematem były, jakby jak były neutralne politycznie w jest na wystawie kilka zdjęcie, które robią duże wrażenie z więzienia przy ulicy ratuszowej w Warszawie stan wrócił do tego więzienia jako fotoreporter w pięćdziesiątym siódmym roku, ale wcześniej w roku pięćdziesiątym drugim spędził pan tam kilka miesięcy jako więzienie oskarżony przez władzę ludową o plany obalenia ustroju tekstyliami tam takie wydarzenie tak się zastanawiam i też pani Małgorzata Burzyńska napisała książkę to, że musiało to jakoś panu utkwić też podobnie jak wojna i wpłynąć też na pana jako artysta obydwa wydarzenia i hojnej idealnie na pewno w Rewalu jakiś na mnie wpływ tylko przypuszczam, że większość tej historii została dziś w podświadomości i ja nie wiem jakie by były zachowania moje w pewnych sytuacjach życiowych, gdy za sobą nie miała tych 9 miesięcy więzienia co nie było możliwe, aby cokolwiek zrealizować, ale przypuszczam, że to odegrało jakieś mniejsze tym większa bardzo ważną rolę w pana twórczości odgrywa też portrety są, więc na wystawie portrety Kaliny Jędrusik Zbyszka Cybulskiego wspomnianego już Tadeusz Konwicki Władysław Bartoszewski to są takie zdjęcie, na którym widać, że sfotografowani ludzie pana cenią lubią tak się zastanawiam czy z tego fotografowania dużo też takich ludzkich przyjaźni narodziło się w pana życiu, że właśnie obiekty w pana z Łodzi rozwiązywało to mój portret jest specyficznym procesem to jest Police są robione w reportażu im tam nie ma ani 1 zdjęcia zrobionego na 42 tyle Chin, a i tak zawsze w jakiej scenerii warszawskiej Jachrance bezwzględnie Salej fotoreporter w tygodniku zmusił zrobić szybko umie zrobić szybko komuś w Polsce skrót od kogo ma pretensje gmin od czasu, więc to jest sprawa zawodu, a jeśli chodzi o sympatie antypatie na co to już zależy od sposobu bycia fotografa jakoś się zachowuje co on mówi pan z fotografem wymagające czy jest rozegra wymagającym czy jest czy jest napięty czy jest przyjazna ludzie i co wszystko w szkole się nad tą czy ten ktoś odbierze takie zdjęcie jak i pali w mówi Rz jest jakaś łączność przyjemność między fotografem, a po osobówce bywa Tadeusz Rolke fotografem despotycznym narzucającym im jak w no czasami były sytuacje ze trzeba było tak czy inaczej, gdy jest stanowczo interweniować w FM RMF FM jest oczywiście mnóstwo na wystawie mody, bo przecież się fotografią modowym był pan przez wiele wiele lat to jest świat mody czy to trochę tak jak powiedziała 1 z kuratorek wystawy świat Lucyny tak rzeczywiście Lucyna była moją dziewczyną Lucyna Witkowska ilu takich siłą rzeczy ma więcej zdjęć niż te osoby, które prywatni miały ze mną specjalnych kontaktów, bo również fotografowałem ją poza modą i w ogóle tak sobie, czyli Anna przypuszcza on statystycznie co ma najwięcej jest w swoich podobnie jest w moim archiwum mnóstwo zdjęć modelek również na wystawie trochę niezręcznie z pewnością brzmi takie pytanie wielokrotnie panu zadawane o najważniejsze zdjęcie, jakie zrobił pan w życiu, ale zawężając się do tej wystaw w tym zbiorze bardzo lubię sylwetką, ale zdjęcie pary, które się trzyma, ale ręce i obok stoisko celna wbrew całej jeszcze do tego sąd w serii drzewa wszystko w formie karty graficznej lub jest sekret tego typu kompozycja jest zdrowy, ale niezwykle prostymi środkami nie niesie ze sobą drużyny ekspresji w lesie to uczucie techniki, ale rolkę bierze aparat naciska i jest, kto tak pan powiedział z Niemcami Węgrami idzie prof. Henryk Tomaszewski po rzeczywiście to jest trochę także pan nie wie jak powstają zdjęcia on się po prostu robią w jaju są w 2 Zawisza sformułowaniem, że cel 910 EUR dla Chin, więc nie jest trudno jakoś wytłumaczyć w jaki sposób, a my się Robert zjawiają się także bywa jeszcze także chodzi pan z aparatem po Warszawie robi zdjęcia często bardzo często mam przy sobie palec i nadal tworzy pan zdjęcia na kliszy czy korzysta z nowocześniejszych metod jednak mamy aparat cyfrowy, ale wolę robić moim Starym refleksem nie jest to możliwe, żeby już w tej chwili nie robić z cyfrą tak się zastanawiam teście dużo zdjęć zrobił pan w życiu tylko dla siebie bez potrzeby czy przyp PS w ogóle konieczności pokazywania innym no tego przykład miałaby pani kilka lat temu w Krakowie, kiedy miałem wystawę w MOCAK-u wystawę składają się z 21, więc z tego się okazało jak kiedyś policzyłem, że wszyscy, więc zostały zrobione na skutek pewnych interwencji z zewnątrz, a 18 było moimi absolutnie zrobionym wyłącznie dla siebie nikomu niepotrzebnymi stąd Bijak zajmowanie się przez dyrekcję kolei wykładałem czy na Uniwersytecie czy w prywatnej szkole fotografii zwracają się do studentów z apelem, aby robili jak najwięcej dla siebie, a dopiero, kiedy się jak zostaną zawodowymi fotografami coby nam myśleć o fotografii na zamówienie z prawdziwą wolność daje fotografia niczym nieskrępowana na zewnątrz w, kiedy pan słyszy takie zdanie już na koniec, że dzisiaj wszyscy jesteśmy fotografami to co pan myśli czy pan widzi w tym szansę dla fotografii czy raczej, że zguba wśród tych wszystkich będą jeszcze bardziej i księży wszyscy ci będą robić ciekawe obrazy bardzo dziękuję za to spotkanie rozmawialiśmy o wystawie, która w domu spotkań z historią w Warszawie jest czynna do 9 czerwca Tadeusz Rolke fotograf warszawskie za mną w studiu był Tadeusz Rolke bardzo dziękuję jeszcze raz Małgorzata Kurzyńska, które jest kuratorką tej wystawy i wybrała zdjęcia na wystawy impreza to spotkanie wraz z Danią Brzezińską bardzo proszę o nim pamiętać, że chcę powiedzieć, że najbardziej znane zdjęcie Tadeusza pokazujące Eustachego i Matylda też zdjęciem zrobionym nie na zamówienie tzw . Tadeusz mówi niepotrzebnymi można zobaczyć je na naszej wystawie dziękuję państwu dziękuję pani dziękuję bardzo teraz czas na informację Radia TOK FM Marta Perchuć-Burzyńska do Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: KULTURA OSOBISTA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Z pakietem "Aplikacja i WWW" - niezbędna wiedza zawsze pod ręką!

KUP TERAZ do 40% taniej

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
Przedłuż dostęp Premium taniej!