REKLAMA

Cenzura internetu czy walka o prawa twórców? Kto skorzysta na najnowszej dyrektywie o prawie autorskim?

Popołudnie Radia TOK FM
Data emisji:
2019-03-27 14:00
Prowadzący:
Czas trwania:
25:35 min.
Udostępnij:

Marek Kościkiewicz, muzyk, wokalista, kompozytor, autor tekstów przekonuje o słuszności nowo uchwalonego artykułu 13. Unii Europejskiej dotyczącego prawa autorskiego. Twierdzi, że strat nie poniosą żadni legalnie działający twórcy. Nie ucierpią także memy oraz inne twory oparte na parodii. Rozwiń »

Wojciech Hardy, z Digital Economy Lab UW zaznacza w jaki sposób mogą ucierpieć twórcy w internecie. Algorytmy są i będą zbyt niedokładne, aby poprawnie rozróżnić treści legalne od nielegalnych. Zwiń «

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
minęła 14 dokładnie 14614 popołudniowy program Radia TOK FM kolejny temat to przyjęta przez parlament Europejski dyrektywa oprawie autorskim i pierwsza zmiana Europejskiego prawa autorskiego od 18 lat wywołuje wiele kontrowersji jej także, gdy dzielił, o czym za chwilkę państwu być może się przekonają zmiana ta zacznie obowiązywać w przepisach krajowych za kilkanaście miesięcy tymczasem witam moich gości są nim pan Wojciech hard dzień dobry dzień dobry Digital ekonomii Rozwiń » była w Uniwersytecie warszawskim jest z nami także Marek Kościkiewicz dzień dobry wzór muzyk wokalista kompozytor autor tekstów producent muzyczny już panowie stoczyli się tak też taką walkę będącą forpocztą do tej dyskusji poza anteną rozumiem, że Marek Kościkiewicz jest za dyrektywą tak oczywiście w wodzie Hardy sprzeci w przynajmniej przeci w art. 13 w piątek no dobrze to teraz, gdybyście panowie zechcieli wyjaśnić swoje stanowisko pana Wojciecha rosły proszę do czego by powiedział, dlaczego ten art. 13 jest tak kontrowersyjny dla pana główny problem z art. 13 wydaje się taki, że nie pozostawia zbytnio polana inne rozwiązania niż de facto, jaki zautomatyzowane filtry i po prostu ciężko w tym momencie uwierzyć, że tego typu rozwiązanie mogłoby być precyzyjne i nie powodować całej całego szeregu negatywnych skutków ubocznych tak dla twórców, jaki w związku z tym też dla odbiorców, którzy po prostu nie był dostęp do mniejszej ilości treści Marek Kościkiewicz oto absolutnie się nie martwi z perspektywy twórca takich się uczyć czytać takich Altman całą listę, czego art. 13 nie będzie zabraniał, czego nie będzie utrudniał Niemców czyją przyczyną rozwodu sąd po takiej dane, które są chyba tutaj istotne, bo szczerze, że ta rozmowa może być też o o pewnej idei dyrektywy jak i jakiego w sprawach merytorycznych nie ukrywam, że nad sprawami merytorycznymi pracowało grupa prawników surowca w Europie grupa prawników, która nos wszelkiego z wszelkiego rodzaju zagrożenia stara się wyeliminować jestem też użytkownikiem internetu jestem za naszymi Tomasz Wojtynek nam daje dzisiaj i dostęp do rynku dodaje nam możliwość przekazywania swoich swoich celów stworzony przez nas treści muzyki filmów i w wolność wypowiedzi tak prawda, że mogę też, że w internacie rzeczywiście od drzew i przekazać przez internet czy przez w tej przesunięte w swoje swoje uwagi także w UE jeśli chodzi o art. 13 rzeczywiście był bardzo artykułem takim, na którym opierała się do Aten ten to ten sam opór nie grupy niezadowolonych z dyrektywy zjadamy też niewiele zabrakłoby cenne oraz tego nie przeszedł do 5 głosów zdaje się brakowało w ty tak dyrektywa zresztą zmieniała swoją swoją formę i była w początkowo zupełnie miała zupełnie inną inną inny inaczej była sformułowana na wyniku negocjacji pomiędzy środowiskami nie twórczyni AM z wydawcami, a dużymi dużym i medialnymi gigantami globalnych sieci zostały tt tt te negocjacje doprowadziły do dyrektywy, która została wczoraj przez parlament Europejski zaakceptowana większością głosów chciałem podziękować to ich swoim kolegom, którzy mnie czy Tomka Lipińskiego mama Marysi Sadowskiej między niektóre artystom, którzy w tej w Strasburgu lobbowali za tym że, żeby ta dyrektywa rzeczywiście została przyjęta Jaś jest z tego bardzo cieszy o, tyle że uważam, iż ta odwlekanie w czasie od sformułowania prawnego tego jak powinna wyglądać dzisiaj przestrzeń internetowa do działał działa na na niekorzyść mniejszych aut daje również czas na to, żeby duże firmy globalne firmy wzbogaciły się, korzystając z treści, które my dostarczamy im dobrze, bo dotowało miasto jakieś zagrożenie bombek z 8 Marek Kościkiewicz, mówi że zagrożeń żadnych nie ma żadnych zagrożeń nie ma takich, by w samej dbają o trzeciej ich nie ma w teorii jak są rzeczywiście treści tego artykułu nie mówi wprost o tym, że należy co filtrować co więcej zaznacza, że powinno się dbać o prawa twórców użytkowników oto co oni mogą tam zgodnie z prawem na serwisach typu YouTube zamieszczać natomiast tak naprawdę samym platformom daje bardzo mało tutaj pole do wyboru, ponieważ przenosi odpowiedzialność na Platformy za to co jest rzucane przez ich użytkowników w związku, z czym wystawiający je na to, że będą zagrożone procesami jeśli nie będą się temu przeciwdziałać wymaga od nich tego, żeby dokładały wszelkich najlepszych starań, żeby te treści usuwać co w zasadzie, jakby narzucała w zasadzie chciałem służyć jako alternatywną od tej wersji tego co mogą robić, ale w zasadzie chyba muszą po prostu zastosować filtr prawdę, bo trudno oczekiwać, żeby taki mecz był w stanie zatrudnić tyle osób, żeby one to ręcznie wszystko przyglądałem to nie jest kwestia napisanie algorytmu i kwestia wrażliwości tego, który ten algorytm pisze, bo też jego gorliwości w trochę jest oczywiście dojść już 1 taki algorytm posiada weksel się już nazwa kontent Dayli i on działa lepiej lub gorzej się na przyznane jest wiele przypadków, że były usuwane na czym wskazywane w każdym razie treści użytkowników, które były całkowicie zgodne z prawem, ale były wskazane jako potencjalnie naruszające problem polega na tym, że w tej chwili taki właśnie np. YouTube będzie musiał ma 2 opcje brak w serwisie trudno zrobić tak stuprocentowo precyzyjny algorytm jest mecz albo troszkę zbyt słabo wykrywał i z diety się wystawia na procesy albo będzie zdrowe w drugą stronę przechylony znak, że będzie usuwał zbyt dużo tych, które rząd jeśli dobrze rozumiem pańską obawa wynika z tego że, chcąc uchronić przed procesami noty za ten filtr będzie podwyższony do tego stopnia, że właściwie 1 z treści będą w sposób znikomy przenikać do sieci tak tak, że może z kamienia, ale myślę, że odbierze wynoszą one wręczane są w tak, zwłaszcza w przypadku twórczości takich które, która ułatwi pomylić z chronionymi utworami Rage, czyli typu parodia mem to ciężej mi się tutaj odnieść muszę powiedzieć and Women, jakby pływała z założenia jest czymś w rodzaju parodii tak modne jest taki filmik rzucane na YouTube w nie wiadomo na wstępie czym jest czy on jest czymś zupełnie nowym czy on jest np. nagranie muzyki gość wydarzenia publicznego, gdzie w tle, lecz jest piosenka czy on jest po prostu, że jest jakaś osoba, która siedzi u siebie w pokoju i gra coś na gitarze trudniej to będzie algorytmom odróżnić, a ponieważ ów artykuł zawiera wprawdzie przepis, że te rzeczy powinny być chronione w sensie użytkownicy jak i stosując te swoje prawa robiący dozwolonego równocześnie bez zbytniej w jaki sposób mają być chronieni mogą się odwoływać NATO w dalszym ciągu oznacza, że jestem jakiś ileś dni będą musieli czekać, a ich rzeczy Phnom Penh zdjęte czasami robi kluczową różnicę tak przed czy to nie jest też trochę także twórcy sieczkę padną z broni, którą się w tej chwili posługują, czyli te treści także ich treści tych mogą być znacząco ograniczone co wpłynie na popularność przygód dzielenie zostaną ograniczone i nie zostaną ograniczone linki zostaną ograniczone mem nie zostanie ograniczona parodia, a wręcz, by powstaną przepusty powstaną pewne zapisy, które regulacje będą będą właśnie potrafił określić czym jest dana wypowiedź naruszenie prawa autorskiego czy korzystanie z praw twórców jest krajem głównym elementem tej regulacji jednocześnie jest to też regulacja, która pomoże wydawcom w w równo w taki w konkurowaniu z dużym globalnym przedsiębiorstwem, które wykorzystuje poprzez różnego rodzaju cytowanie itd, tworząc własne własne strony z 1 z jakąś treścią w ten sposób pozbawia wydawców siły, które przekierowuje czy, która wskazuje na to, że to, że autorami tych treści są są dziennikarze zdany jest zamek z danej gazety i jednocześnie wiem mylimy dla nas artystów w bardzo ważnym elementem jest też sprawiedliwe rozliczanie z tych też pieniędzy, które są przychodem z reklam jest to bardzo istotne ja myślę, że tutaj w tych dyskusjach się bardzo martwimy o o Facebooka obarczy się bardzo Google słowa są to przedsiębiorstwa, które mają, zatrudniając do szkockiej Google 18  000 osób o miliardowe osiąga dochody, czyli ma pieniądze na to, żeby wprowadzić pewne mechanizmy, które w będą tworzyły tworzyłyby not to świat Trump już istnieje prawo, w którym są pewne sprawy regulowane jak myśleniem nie obawiał o to, że Facebook Lu Google od obrazi się na nas powie no tak skoro one też nie podoba to się wycofamy z Europejskiego i ich albo nie będziemy tutaj funkcjonować ten okres dla nich olbrzymim olbrzym z Zagłębiem przynoszącym pieniądze pieniądze z reklam bardzo mądre wykorzystanie treści wiadomości informację, które są niezwykle cenna pod tym przekazywanie w ich za darmo co wydaje nam się jedno z takim błogosławieństwem dostajemy właściwie w ciągu ułamków sekundy może ożywić nakaże temat, ale okazuje się, że cały ten proces służy temu, żebym poznasz nasze upodobania, żeby poznać nasze przyzwyczajenia i na nich zbudować w maszynę reklamową, która będzie adresowana konkretnie do danej osoby na tym te firmy o te firmy osiągają dzięki temu korzyści wydaje się, że cała cały proces i walka z rzeczą bardzo mocno rozbudowana przez przez grupę ludzi akurat te strajki, które miało się odbyć nazwanie tego nieuprawnione zupełnie jak te 2, bo tu przerwa w aktywach przechodziła uzależniła taktu doktor to atut to jest rodzaj kampanii, która była przez to, że prowadzona przez przez Google czy Facebooka nie da odkładać rezultatów, bo on z tego co z badań Rzeczpospolitej wynika że, że ponad 60 % internautów jest za tym, żeby to prawo prawo autorskie 3 Lwy czy prawo w sieci, by było regulowane i technikę wracam do naszej rozmowy czy hardo Marek Kościkiewicz są moimi państwo gości po informacjach powiemy m. in. jak powinien zdaniem panów wyglądać cała wieś powinna wyglądać to idealna przestrzeń internetowa, która zadowala absolutnie we wszystkich innych niekoniecznie sporu z zapisów, jakie to przestrzeń regulują tę informację zewsząd jesteśmy popołudniowy program Radia TOK FM 1425 pan Wojciech Hardy Digital ekonom dla Uniwersytet warszawski dzień dobry dzień dobrych Marek Kościkiewicz muzyk wokalista kompozytor autor tekstów producent muzyczny dzień dobry kłaniają się na dyrektywę prawno autorska jest tematem naszego spotkania panowie zdążyliście bądź nie do końca przypadkowo na wodzie zaprezentować swoje stanowisko generalnie skończyliśmy nad i tutaj posłużę się słowami Marek Kościkiewicz, że nie jest tak to 2 nie jest to cenzura jest uregulowanie rynku, które powinno służyć absolutnie wszystkim nie niesie to żadnych zagrożeń tak dla twórców jak dla użytkowników to dobra wezmę tego są drugie tyle, że to coś we wsi dzieje w sieci zawsze zagrożone jakąś manipulacją zaś zagrożone pewnym kpili z pewnym ryzykiem i by my nie będziemy niszczyć nigdy takiej sytuacji, że to będzie, że to będzie taki praworządność wspaniały kolorowy i świat tylko musimy liczyć z tym, że to, że tej sieci dużo, że rzeczy będzie jedno z rzeczywiście nie tak, jakbyśmy chcieli i dlatego potrzebne potrzebne są ślady po środki prawne potrzebne jest jest sens trzeba stanąć prawo, które będzie starało się to ty też rzeczy regulować i eliminować na co to, czego tak naprawdę nie chcemy, a tych zagrożeń nos ostatnio w wiele mówiło się o rejestracji zamachu mówiło się od wykorzystywaniu zdjęć nieletnich tak dalej tak dalej to są wszystko rzeczy które, które muszą podlegać jakiejś cenzurze niestety nie możemy pozwolić na to, żeby żeby można było można było wszystko, ale z waszej perspektywy mówią o twórcach jest to druk jest to także zabezpieczenie swoich zysków mówiąc wprost, bo przy zmieniającym się świecie przy metoda dystrybucji tego co wychodzi spod pióra nie wiem spod rąk czy też rozgłosu artystów w sercach sercach tak najczęściej z potrzeby serca jest dostępne właściwie na każdym kroku gratis taka do tego jeszcze pamiętajmy, że te treści, które są najciekawsze, które są najbardziej popularne one też zostają opatrzone reklamą ta reklama jest to konkretny przychód dla dla dużego koncernu nie były z wykorzystaniem wizerunku tak oczywiście Winston Tonic, że każdy, kto będzie, którego ktoś, kto będzie w swojej treści mieszczą się w internecie będzie na stronach tych wielkich KUL firm będzie otrzymywał wynagrodzenie będzie Legia w otrzymał wynagrodzenie ten, który rzeczywiście przyciąga największą uwagę będzie zdolny widziały tutaj w imieniu twórców, którzy też startują o to nie chodzi o to, że my bronimy jakich pozycji, którą mamy, które mieliśmy wypracowaną przez Niewiem ZAiKS jest już ponad stuletnia tradycja, których ochrony 3 i prawa autorskiego, ale mówił też od tych, którzy startują młodych ludziach, którzy zaczynają swoją karierę artystyczną i chcieliby podjąć decyzję czy jako twórcy mogą z tego utrzymać rodzinę nożem pani wyciągnie pan pomyśli, że jestem nawzajem w roli arbitra występuje tylko, chociaż starałem się zrozumieć stanowisko twórców w USA, ale pana stanowisko teściową zrozumieć 3 jak chciał tekstu rodzice trochę odejście od rządu wydają się, że też, że w mediach znaczna część dyskusji trochę stara się wskazać, że 1 stroną sporu są głównie tacy giganci technologiczni, a na bardziej tak naprawdę myślę, że powinno nam zależeć na całej ich populacji twórców, którzy nie są takimi może z tradycyjnego o tradycyjnym znaczeniu tego słowa twórcami nacierali nie zawsze im zależy w ogóle na tym, żeby monetyzować to co tworzą tylko oni chcą jakoś uczestniczyć w tym z w co jest zespoły społeczność cyfrowej co coś się od siebie dawać nagrywają siebie, żeby się tym dzielić wzywa osobę intuicja podpowiada mi też moje doświadczenie, że to jest początek, bo koniec końców zdobycie popularności wiąże się też z pewnymi zyskami w środę być może wielu z tych przypadków tak należymy do tego momentu BOŚ konto trzeba jednak jeśli jednak na jakiś sposób zaistnieć i tutaj właśnie obawa jest bardziej taka, że jeśli dojdzie do tego, że te treści będą filtrowane no to w tym momencie tego rodzaju właśnie twórczość będzie trochę będzie się ona nie odbijało po prostu, dlatego że te filtry będą musiały się, w którą stronę stronę przechylona i będą raczej na niekorzyść właśnie tego typu małych indywidualnych użytkowników, którzy musieli walczyć o swoje racje w 2 proc odwoływania się ich tak, ale z drugiej strony nie ma, że jest jakaś cena, którą trzeba zapłacić za regulacje jeśli chcemy uregulować jak jakiś segment w przestrzeni społecznej, bo to do niego nie odbywa się to tak, że wszyscy są z tego zadowoleni jakość cenę trzeba za to zapłacić taką ceną jest to jego rozmawialiśmy być może gorliwość tych, którzy te algorytmy ustalają którzy, którzy filtrem nakładajmy, a co za tym idzie może nie wszyscy będą mogli dokonać takiej swoje ekspozycje, by chcieli Nowaka w tym w takim wypadku okazuje się, że osoby, które są, jakby mało najmniejszą jakąś moc w tym wszystkim co najbardziej poszkodowane i tym samym użytkownicy też są poszkodowani już mają dostęp do całej tej twórczości, która w związku z tym się nie przedostaje do obiegu cyfrowego, a wydaje mi się, że trudno oczekiwać od tych filtrów, żeby były jakieś bardzo precyzyjne i tutaj też padł w odniesieniu do tych rejestracji zamachu niedawnej wydaje się, że to jest dobre przykłady Bujak to co się działo w kraju Strzeż się pojawiło i to na Facebooku wymiar tragedii sprzed kilkunastu dni w nowej Zelandii tak dokładnie tak no na Facebooku na jej czubie na Twitterze no to ogół kryzys tak, ponieważ te filmiki nagrania z tego się pokazywał tam co sekundę ktoś rzuca nowe i Facebook później ogłosił, że oni wciąż jest 4 godziny usunęli 1,51 000 000 tych nagrań z czego tylko jakieś 80 % udałem się zablokować na wstępie, mimo że oni mieli algorytm który, jakby starał się od razu wygrywać na wstępie czy to jest ten filmik, ale wystarczyło, że ludzie są w użyciu to obraz zaburzyć dźwięk cokolwiek to już się przedostawał, a oni pracować nad wejściem na godziny do wszystkich moderatorów do tego rzucili, żeby się tym zajmowali, a i tak źle przeszło sexy pomyślimy o YouTubie, gdzie tylko jakiś pół 1 000 000 godzin nagrań co dziennie wchodzi do domu nie ma szans, żeby te filtry to wyłapywał, a jeśli jutro ma wybierać między tym czy się narazić na procesy sądowe czy tym, że zablokuje trochę osób, którym się tą nie należy do blokowania no to wybierz blokowanie tych osób wiernych jak dotąd tak widać że, że to blokowanie istnieje, że już są filtry te filtry muszą być coraz doskonalszy na to są środki te firmy masz środki na to, żeby tworzyć filtry i rzuca sztuczna inteligencja była rzeczywiście coraz bardziej skuteczna natomiast co powiedziałem zawsze jest jest ryzyko zawsze jest jest może dojść do takiej sytuacji, kiedy w, kiedy reakcja będzie spóźniona adres niewiele, żeby filtrowanie treści było groźne dla dla twórców, którzy tych małych gier jak też mam podobne zdanie twórcy nie tworzą dla czy nie są w stanie przewidzieć czy ich utwór będzie popularny czy nie tworzy tworzona tego, że to jest ich pracami do kuchni natomiast kiedy utwór osiąga ich popularność wtedy duża firma, do której reklamy i mówi dobrze ten film ten teledysk ta muzyka ma szansę być oglądana 1000000 × w związku z tym jest szansa, że jakiś procent tych, gdy publiczność zobaczy też reklamy i za to pobiera pieniądze i wtedy tylko uważać wtedy chcielibyśmy, żeby w te pieniądze, które są przekazywane twórcom były pieniędzmi sprawiedliwie dzielonymi ani, że to jest po prostu jakaś tam mała części za to co tutaj to, o czym mówimy że, że za 1000 odsłon otrzymuje twórca dolara i słyszeli też taką wypowiedź, którym mówiono, że dno dzięki tym dzięki internetowi artyści mogą grać koncerty, ale nie musimy też oddzielić artystów występujących na scenie twórców twórca często pisze tekst i toteż jego rola kończy pisze teksty komforcie kompozytor pisze piosenkę przekazuje wykonawcy, który oczywiście potem może osiągać popularność grać koncerty natomiast twórca jedyne pieniądze, jakie może osiągać to jest z tantiem, bo my też nie wiemy czy ten utwór jest na tyle dobry, że w Arce artysta osiągnie dzięki tym dzięki niemu jako jakiś sukces w związku z tym tantiemy są bardzo sprawiedliwie, bo one są liczone od ilości wykonania czynności emisji stacji radiowej od ilości kliknięć w internecie, więc 1 z tych ów moim zdaniem mechanizm bardzo uczciwy sprawiedliwy, a ci mniejsi mają szansę myśleć o tym, że zacznę swoją karierę kiedyś będą mogli z tego żyć, bo chcemy wydają się, że to robią to co robić jak najdłużej najlepiej im się w na tyle dobre warunki, żeby nie myśleć o o tym, żeby szukać drugiej pracy to, że tak zapowiedzieliśmy, że dotkniemy nie tego wątku powinien wyglądać idealny świat to przestrzeń internetowa panów zdaniem ja myślę, że przede wszystkim musimy bardzo wnikliwie patrzeć na wszelkie detale niuanse i eliminować oczywiście zagrożenia ktoś kiedyś powiedział, że już dzisiaj wielką kompetencją, który w, których oczekują dzieci nie jest wiedza, bo do Gdyni można sięgnąć, ale odróżnianie prawdy od od kłamstwa i to jest coś co jezdnia jest bardzo istotne stąd w tej całej debacie, która miała miejsce musimy zwrócić uwagę na to żeby, żeby rzeczywiście posługiwać się argumentami, a nie demagogią pan Wojciech Rodek to jest bardzo oczywiście trudne pytanie łatwiej jest znaleźć się coś złego jakiś propozycji niż wymyślić skuteczną alternatywę na pewno sądzę, że powinno być większe nastawienie na chronienie na ochronę pojedynczych użytkowników to, który nie zostanie powołać się na ochronę większej organizacji naj nie powinno być także duże podmioty technologiczne zostają motywację, żeby w przypadku, gdy musiał wybierać między dużymi wydawcami podmiotami, a pojedynczymi użytkownikami mam motywację, żeby wybierać tych pierwszych już z 4 Stowarzyszenie autorów ochronić wszystkich autorów inżynierze bądź nawet członkiem stowarzyszenia, żeby prawa autorskie były chronione, żeby autor mógł jak monetyzować swoją twórczość także jest bardzo ważny jest dzięki organizacji jesteśmy my możemy w ogóle stanąć naprzeciwko dużej firmy prawa to jest bardzo istotne jednocześnie bardzo żałuję, że nie mieliśmy poparcie ministerstwa kultury sztuki, które obcina wariacje na kulturę w wielu przypadkach jednocześnie nie poparła tutaj głosu RTL twórców także system jest mniej jest z tego powodu bardzo przegrali i 60 dziękuję panu bardzo Wojciecha Digital ekonomi dla innych ustaw warszawski Marek Kościkiewicz muzyk wokalista kompozytor autor tekstów producent muzyczny także dziękuję państwu za wspólnie spędzony czas zmienia swoją Bartłomieja granicznego, który był wydawcą tego programu Krzysztofa Woźniaka, który był jego realizatorem Przemysław Iwańczyk kłaniam się inni usłyszymy jutro o godzinie trzynastej teraz informacje Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: POPOŁUDNIE RADIA TOK FM

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Wszystkie audycje, kiedy chcesz! Teraz TOK FM Premium 30% taniej: podcastowe produkcje oryginalne, Radio TOK FM bez reklam i podcasty z audycji. Nie zwlekaj, słuchaj wygodniej!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA