REKLAMA

Czy katolicyzm jest do pogodzenia z demokracją? (powtórka)

Wieczór Radia TOK FM
Data emisji:
2019-03-28 21:00
Prowadzący:
Czas trwania:
47:06 min.
Udostępnij:

W studio dr Justyna Melonowska – psycholożka, doktor filozofii, która rozmawia z Tomaszem Stawiszyńskim o tym, czy da się pogodzić katolicyzm z zasadami demokratycznego państwa prawa.

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
dr Justyna Melonowska dobry wieczór wieczór Akademia pedagogiki specjalnej filozofka psycholożka też chyba właściwie motorówka to taka w innych bardziej domorosłych wyższych na kanwie zmagań wewnętrznych w i rozmawialiśmy w zeszłym tygodniu o wierze i nie wie, że podróżnymi z względu ami i aspektami perspektywami się temu oraz w tym problemom przyglądaliśmy doszliśmy na końcu do sporu o aborcję, a niekoniecznie musimy ten spór kontynuować dzisiaj, bo chyba Rozwiń » najciekawszym elementem w tej rozmowie po naszej poprzedniej była próba jakiegoś nazwania wydarzenia na twoje doświadczenia wiary i mojego doświadczenia niewiary myślę, że takie zejście do poziomu osobistego doświadczenia w tego rodzaju rozmowie w sytuacji, kiedy większość takich rozmów dzisiaj odbywa się głównie na poziomie jakieś polemiki konfliktu o charakterze mniej lub bardziej polityczny może być ciekawym eksperymentem, który może się oczywiście nie powieść ale, ale może się też powieść w 1 z najciekawszych książek, jakie czytałem na ten temat i tak k o takich książek, które rzeczywiście mnie autentycznie Jan egzystencjalnie poruszyły czy dały mi jakiś rodzaj metafizycznej metafizycznego kwitnienia to była książka może państwo się bardzo zdziwiony może też się też Dziwisz i Józefa Ratzingera z alei Józefa Ratzingera jeszcze sprzed zwrotu konserwatywnego, bo Jozef Ratzinger wspólnie z takimi, które z 2 niezwykle ciekawymi teologami myśliciela myślicielami jak w Eugen German i Hans Kling to byli niegdyś tacy 3 apostołowie właśnie liberalnej przemiany w kościele dopiero doświadczenia tam roku sześćdziesiątego ósmego i różnych przewrotów społecznych samego Ratzingera przemieściły na te pozycje konserwatywne, ale kiedyś było naprawdę tak bardzo progresywną teologią jest takie fajne zdjęcie jak właśnie we trójkę w strojach cywilnych nadawcy tacy 3 panowie siedzą piją wino w swetrach i koszulach to jest właśnie Drezno Roman King i plac Singera a gdy barman i King co mu są ludzie, którzy potem przez właśnie Ratzingera zostali pozbawieni prawa przemawiania w imieniu kościoła, ale to nie jest istotna książka, której mówię to książka wprowadzenie chrześcijaństwo, które się w Polsce ukazała nakładem wydawnictwa znak z wieloma odniesieniami dla do egzystencji Rees-Mogg, który w ogóle Ratzinger bardzo kiedyś ceniły chyba dalej ceni zaczyna się ta książka nawiązaniem do Kierkegaarda skądinąd bardzo ciekawym i on rzeczywiście próbuje wyprowadzić to doświadczenie wiary z jakiegoś takiego środka ludzkiego bycia w świecie czy ludzkiego doświadczenia ABC bycia w świecie Ano właśnie pewnego rodzaju niepewności kruchości rozpaczy tragedii ludzkim oraz ludzkie losy doświadczenie wpisanych tam się wydawało bardzo wtedy to, że takie dotykające i mocne mówiąc szczerze nie wiem jak ty patrzysz na tą książkę i 3 czy dla ciebie tego typu myślenie czy mówienie czy pisanie o wierze religia metafizyce też jest bliskie innych wiesz co ta książka Ratzingera jest dla mnie ważne jest dla mnie ważnym punktem odniesienia zresztą leży na mojej szafce nocnej hiszpańskich talię kart kłuje w LM le natomiast myślę sobie na to oczy nie tylko w Nancy cóż temat na inną el Nino na inną rozmowę tylko tak króciutko dom powiedziała, że ja nie postrzegam tego autora jako kogoś, kto wykonał jakiś gwałtowny zwrot np. tak się weźmy taką niewielką książeczkę demokracja w kościele to widać rząd, jakby bardzo trwałe n p . przy takim swoim stanowisku, a on rano inżynier po prostu ikonie sztandarze to to musi być struktura hierarchiczna także on tym myślę, że to po prostu chciał mnie, żeby albo dzisiaj mamy tendencje do interpretowania takich słów przez pryzmat wszystkie klisze występy powiedzielibyśmy radykalnie liberalne to trzeba przez bardzo ostrożnie liberalny klisze na to liczę na to patrzeć wpłynął natomiast tak no rzeczywiście jest także spotkaliśmy się tutaj w zeszłym tygodniu on w Melbourne w nawet w tym samym studio, które jest takie bardzo taką ma bardzo intymną atmosferę, w którym siedzimy tej, a nawet nie widać, kto nas tutaj wypuszczono jedno i kto to jest takie okoliczności, których łatwo powiedzieć więcej, niż by się chciało ja w ogóle nam kiedyś szachy rzeczywisty element powiedzą pewnie więcej niż sam sądził, że mogę powiedzieć w zeszłym tygodniu, ale jestem też wdzięczna słuchaczom, ale twoim el jedno i po 8 dość powiedzieć moim za taką życzliwą reakcję i za życzliwe przyjęcie i teraz obiekt musi zatem Hildegarda z kim m. in . takim w rdzeniu wiary to ja bym chciała powiedzieć, lecz i też cofając się o tej naszej rozmowy, ale taki sposób, który nie będzie wykluczając dla żadnego ze słuchaczy, że to wspomniała, że wówczas o takim doświadczeniu i Enea, że ty miałaś prawda taką odpowiedź, że miałeś takie doświadczenie doświadczenie nie wiem o tej skrytej wiary, które się jakoś nie utrzymało prawda zaś doświadczenie nawrócenia, od którego potem nastąpił odpływ i ja w tej samej audycji mówiłam zaś m. in . o takiej liturgii prawda o takim odczuciu reprymendą Ewę i nie myślę sobie, że to w BM w po to, chciałbym teraz po powiedzieć słowo o tym, dlaczego, jakie to rozumiem, dlaczego odczuwam pewien smutek a kiedy myślę o tej swojej historii, a jednocześnie poszerzono jakoś, by jest taka dramatyczna po prostu dla naszych czasów, która troski, którą noszę w sobie mianowicie ja myślę, że dzisiaj rzeczywiście jest trochę taki problem, żeby to, żeby utrzymać dusza to znaczy, że nawet, kiedy człowiek w szwach król na szuka nawrócenia czynów za niego dosięga jakoś nawrócenie się wydarza to myślę sobie, że UE ten kościół tak, a nie inaczej zreformowany tak nie inaczej uwspółcześnionej w Elle tak, a nie inaczej dostosowane do świata, w którym żyje i rzeczywiście jest takim jak o trudnym Habitat tam, gdzie tego rodzaju dusz to znaczy w ERM i oczywiście może się wyrażać pewną delikatnością nie mogą formułować sądy zbyt radykalnie, ale to może ja powiem tak sam nie robię tom Hilde Brandt, którego zresztą się w zeszłym tygodniu też powoływał się liczą mówi o czymś takim żarem on obecnie Jezus jest przedstawiony w taki sposób ich domów w kontekście kata z dziecięcej tych książeczek o takich ziem dalej jak co mówi tylko idiota może uwierzyć, że ten rolnik twarzą był, a Bogiem Barry i ja sobie myślę, że jeżeli mamy jakiegoś człowieka, który ma to dotknięcie łaski chciałam powiedzieć dobrego mądrego lepszą wcale nie musi być taki rodowód wystarczy, że ma to do dotknięcia nawrócenia to rzeczywiście Wierzawice trudność w tym, żeby go zabrać na euro na taką burzę wierzch i w typowym kościele parafialnym prawda jestem takim horyzontalnym odniesieniem z tymi gitarami w ERM więc, że ja myślę sobie, że gdzieś, jakby pukaliśmy tą groza to doświadczenie tak takie ciężkie doświadczenie sacrum takie ciężkie doświadczenie atramentu i zamieniliśmy na fakt na sprzęt do władz u nas jest właśnie takie w ogóle tak cukierkowo dziecięca, a to, że ma rzeczywiście, a Wielkopolan myślimy tak jest wyjaśnia trudno, a propos tych pojęć, których używa, że to są takie 2 składowe elementy doświadczenia religijnego wg Rudolfa Otto to takiego można go myśliciela religioznawca jeszcze o ojca założyciela religioznawstwo jeśli tak można opowiedzieć właśnie atrament Mijas nas taki rodzaj grozy przerażenia z ruchem lenia wobec czegoś nieskończenie przekraczającego jednostkowe, ale zarazem właśnie przyciągania fascynacji jakiegoś takiego tak poruszenia tego rodzaju dziękuję Lechii Alvin i wieś przychodzi mi do głowy taki komentarz wraz ze środka inni ortodoksji katolickiej, która też nie jest dla mnie dla mnie łatwa i ich przecież to wprowadza dotycząca to jest jednak bardzo trudne doświadczenie to przesuwanie się wieś w kierunku tej ortodoksji, ale Elle, ale wiem, że kiedy Reiss American AM przyjmowało chciała przyjąć chrzest daje on elementy cenzura prowadził mówi no ale wie pani meta jesteśmy takimi rankingami duchowości, a i teraz to jest bardzo ciekawe PTC jest bardzo bardzo ciekawe sformułowanie innymi słowy tu nie chodzi tylko zaliczyli chodzi o takich jak odpowie, więc w sferę, ale taki stosunek do wiary, gdzie wiara jest pewnego rodzaju pracą z trudem, gdy to nie jest właśnie wiesz czy to nie jest Irlandczycy nie jest wydarzenie, a nie tylko ono prawda to nie jest od lat, ale są tylko to jest po prostu robota do wykonania prawda dzień po dniu pewnego rodzaju stabilność pewnego rodzaju zoomu i pewnego rodzaju zmęczenie, któremu to poczucie obowiązku temu wszystkiemu oczywiście towarzyszy wielka radość zdajemy sobie sprawę, że bez łaski to w ogóle było niemożliwe tak źle natomiast jedno mnie głównie wymiana Szkot co wieczór, a tak jest co MO umówiona, że co wieczór odmawiam Konrada w tyle komplety po łacinie i czasem naprawdę dosyć znacznie w całym z nią, nic więc na oczy ze zmęczenia wieś Kodeń dzieciaki jeszcze próbuje robić coś naukowego, ale i przychodzi czas, gdy trzeba być kompletnie się Sejm nie dam rady po prostu i mam taką pokusę, żeby właśnie iść w stronę takiej duchowości, która dzisiaj dominuje znaczenie to żadna kompletacja to jest takie ciężki ciężka robota ja tutaj po prostu porozmawiam z takich ozdób, a wiem, jakie są dzisiaj ciuchy i elit i to jest taka ogromna korekta, którą widzi jak widzę twój uśmiech Rosnieft, choć w, Ergo Hestii hamujemy inny inny punkt widzenia hamowały złe, że ogrodzenie Dayli domknąć zaraz po trze ba ziemi w Senacie to podczas jazdy, ale jako potrzeba co myślą, jeżeli wiesz, bo jak, ale nie to może do końca ja powiem z kolei jak to my strony wygląda wtedy na Wawelu powiem co mam namyśli mówią same w sobie wiesz no i TR, czyli tak czy jakby próbuje powiedzieć, że istnieje taka warstwa taki fundament to jest właśnie całe lato to trwanie tak jest wierna przyp pewnego rodzaju warsztacie wiary, jeżeli tak można powiedzieć, że dzisiaj bardzo zapomnieć o tym, że wiara jest warsztatem, ale również ich to staram się oczywiście na tym nie wiesz mieć to doświadczenie również bliskości prawda to, jakie mówi, że miłości, która nie znaleźli ku LO im w natomiast Arnold to nie jest takie proste, a to nie zawsze się tak składała się jak to trybiki idealnie dopasowanej maszyny ciekawe co mówi z powiedziałam o tym, że, że zastanawia się tą potrzebą, którą masz taką potrzebą właśnie uczestnictwa w czymś co składa się zarówno z tego wymiaru kremem gumiaki i Azji nas co też jest jakoś wyraźnie skierowane w stronę właśnie struktury hierarchicznej powagi pewnego rodzaju uniżenie wobec istoty absolutnej tak dalej to dla mnie w tym moim nastoletnim epizodzie mówiono o nastoletniej w momencie kiedy, kiedy rzeczywiście jakoś wsiąkła w taką, ale to trwało krótko jak powiedziałam z taką w taką jakąś wspólnotę kościoła myślałem wyrażono też jakiś wspólnocie oazowego po prostu to jest skonkretyzowane i w słup we wspólnocie rasowej to właśnie taki moment, kiedy no na pewno zadziałało to taki wymiar bycia razem tego, że to był byłoby, by była jakaś grupa ludzi, którzy byli bardzo jakoś ze sobą zżyci, że to wszystko tam działało wg pewnych mechanizmów które, a później dopiero zidentyfikowała jednak jego przemyślana strategia kiedyś to było dla mnie coś takiego uderzającego, że to są pewne strategie, które się w bardzo wielu różnych grupach nie tylko religijnych stosuje, żeby np. wzbudzić ścieku takie silne emocje, żeby właśnie jakoś skonsolidować grupa wokół czegoś trochę podejrzliwie patrzą na to patrzeć w złą, ale to jest jakiś jakaś kwestia nazwijmy to psychologiczna natomiast dla mnie raczej ten przekaz kościelny właśnie nawet w tym wydaniu liberalnym był czy jest właśnie zdecydowanie zbyt autorytarne, ale nie, dlatego że uważam, że wieś powinniśmy z definicji mieć religię, która jest, które jest miękka otwarta liberalna Sajna i t d . tylko, dlatego że mam poczucie, że jako ludzie jesteśmy w takim położeniu poznawczym, że nie mamy, że tak powiem do niczego więcej uprawnień to znaczy, że bardzo z nim bliskie to co odziani Fatima mówi Tomasz Lis słabej w kontekście metafizyki to znaczy, że my z racji tego w jakim jesteśmy po prostu położeniu poznawczym niejako nie stać nas na więcej wiesz, kto z nas je nie możemy wygenerować, jakby takiego takiego mocnego światopoglądu, bo nam brakuje narzędzi do tego to znaczy jeśli zacząć zastanawiać czytać na ten temat bardzo duże opóźnienie w podczas studiów filozoficznych to właśnie był cały dzień ciągnący się za mało na temat ten temat wiary religii prawomocność przekonania religijne i 1 z podstawą jedno z powstałych wątpliwości, którą wtedy, której wtedy nabrałem którą, którą mam dzisiaj jest wątpliwość taka no przepraszam, ale ale, skąd w ogóle, skąd państwo powiedzą wszystko, skąd państwo wiedzą, że bułka, która chce tego panie tamtego, skąd państwo wiedzą, że mają państwo wyłączne mandat do reprezentowania Boga na świecie, a inne religie tego mandatu w każdym razie nie w pełni, które nie posiadają i t d. i t d . wydają się, że wobec jednak wieś złożoności wszechświata wobec niedoskonałości własnych narzędzi poznawczych wobec różnych jeszcze raz składników ludzkiej kondycji no to my jesteśmy bezradni po prostu ich też budowanie takiej takiej mocnej instytucje oczywiście ma pewien psychologiczny seans jak patrzymy na na historię kościoła NATO to oczywiście jest wielki fenomen jej rola kulturotwórcza jest w niekwestionowana tej instytucji, ale z drugiej strony dziś, kiedy już dysponujemy jeszcze innymi metodami narzędziami już więcej wiemy o świecie już w już nie możemy pokazać się uprawiać metafizyki takie choroby Święty Tomasz innymi słowy wieś powstaną ja bym chciał nawet ja bym bardzo chciała ale, ale nie mają tak po prostu nie nawet w jakimś sensie dla mnie nawet, jaki się w jakimś jakimś jakąś taką niezwykła wieś wreszcie godną podziwu aktywnością czy działa czy taką postawą jest jest to twoja postawa na no bo dostrzegam też jakiś rodzaj heroizmu w tym tak naprawdę poprą poza tym, że mogę uważać to jest momentami właśnie nie wiem za za dużo uproszczeń wobec, jakby świat dookoła, że to, że instytucja kościoła też ma swoje bardzo mroczne strony i bywa szkodliwa w życiu społecznym mogą mieć taki pogląd, ale jak widzę też powiem tak metafizyczne heroizm w tej twojej postawie, który jest dla mnie też jakimś sensie fascynujący nie, ale co rozumiesz podpięcia heroizmu tuż po prostu polityką ich już wyboru tutaj tych lat jest taki wybór właśnie w duchu Kierkegaarda, który rozruszał wzrok wiary to jest taki skok po prostu pan co ty wykonujesz, choć nie zawsze musisz, zwłaszcza wydają się, że niekoniecznie jako osoba przyznająca się do takiego Integra z katolickiego musisz zawsze zdefiniować jako skok prawda no bo nie zna tak mnie do tego co prawda to prawda to ważne, że to rozumiesz Verne tak wiesz co te to rzeczywiście jakoś je jakoś wybrzmiewa jest bardzo ciekawa różnica między nami, gdy w zeszłym tygodniu też mówiłaś o takiej słabości naszej słabości słabości narzędzi poznawczych tylko w zeszłym tygodniu odnosił się to do Giodo do kościoła bardziej dzisiaj to tak ujął wspólnie szprot dość jakąś taką ludzką płaszczyzną wobec euro wobec świata DRAM, a wiesz ja tego tak, a wraz z pełnieniem wice, ale ich w KNF, by ich Hel i dlatego to czy, jeżeli chodzi o wartość taką poznawczą różnych naszych enuncjacje przekonań to od dawna mam wrażenie jesteśmy na równi pochyłej myszy nie znosimy zjeżdżamy to jest też to co mówiłam w zeszłym tygodniu, ale z Jarotą mogę odpowiedzieć bardziej osobiście w taki sposób, że ten po pierwsze, istnieje doświadczenie, ale wiary, ale i to doświadczenie jest doświadczenie objawiającego się Boga, więc w gruncie rzeczy dochodzimy tutaj do objawienia, a prawda LM, ale wiemy, że nie każdy może mieć doświadczenie wiary w sensie realnym sensie Lwów, jakby to powieść jest czymś takim odczuwalnej obecności tak powiedz co prawda albo jak to się tak przereklamowane tak bardzo nauczaniu używać takiego liberalnego języka, ale muszą osobistej relacji prawda a, ale wciąż wówczas zostaje zostaje też ścieżka z lig teraz umowa o ścieżkę Świętego Tomasza właśnie, o którym się mówi niektórzy słusznie mówią, że go w ogóle nie należy czytać jako filozofa tylko jako teologa jednak dla niego filozofia jest zawsze tym ostatnim tyczy są do stopnia prawda i gmin, które mają mu po pozwoli wygrać ten ostatni krok, który jest krokiem krokiem Teologicznym w ale też LG, ale też wieś abstrahując od wielkich nie wiem jakiś tam spra w technicznych, a albo nie do końca abstrahując ja n p . ale co słyszy żale w neuronach Ukah pojawiają się takie koncepcje właściwie jest całkowicie zdeterminowani przez swoje struktury mózgowe prawda goście wszystko nas ranne to co zwykli byśmy byli uważać za zło to są po prostu jakieś takie struktury patologiczne struktury chorobowe i wreszcie można powiedzieć, że wszyscy jesteśmy jakoś chorzy Berger to jest nieprawdopodobne umniejszenie człowieka w tym zaś na pewno nie jest lot wznoszący jest to po prostu, a spadanie Nataszy jest pikowanie, ale ja bym na to odpowiedziała tak nie wchodząc takie wielkie spory techniczna umniejszenie względem, czego właśnie teraz chce o tym, powiedzieć tylko i wchodząc tą wieś taką perspektywę nie wiem o techniczną el tylko jakby wracając do ziarna w białym powiedziała, że dla mnie takim podstawowym zasobem jest koncepcja osoby tylko co, która się wywodzi z teatru antycznego amfiteatru antyczną ten aktor miał maskę w tej masce były wielkie Tomka sygnalizowała prawda z kim mamy do czynienia na sygnalizowała rolą informowała o roli były tam, a ustawy otwór, przez który brzmiał rozbrzmiewał głos com PL głos aktora, ale jego twarz była ukryta prawda i to to 1 głos brzmi rozbrzmiewające przez maskę, czyli personal Area, czyli de ad personam, by potem to pojęcie przechodziło różne transformacje ono zostało podjęte w czasie pierwszych sporów czysto logicznych nie mamy tutaj tego mu, a może omawiać w każdym razie najważniejsze jest to, że po pierwsze mamy już wówczas zasygnalizowano to taką z 1 strony intymność pewnego rodzaju ukryć dość, która próbuje wybrzmieć w próbuje się skomunikować ze światem zewnętrznym i jednocześnie jest także z uwięzioną w pewnej roli, ale możliwe, że zezwala ona przez pewną rolę komunikuje się poprzez rolę, ale też na dalszych etapach zaczęliśmy rozumieć, że tą jest specyficznie, jako że żal, że człowiek ma taką specyficzną jakość to jest nieprawidłowo przetłumaczone rząd jest osobą, że nie tylko on ma osoba, która łączy w sobie ten zaś mam osoby tak jak mam duże i data osoba to są zasadniczo 3 cechy to jest po pierwsze, rozumność, a po drugie, wolność i po pierwsze, zdolność do miłości i teraz ale kiedy ciąża tych narzędziach poznawcze tych LTE to dla mnie jak ty jako katoliczka i uciec robią wrażenie, że co na to patrzeć taki sposób prawda ilościowy strukturalny Ziobrze, że właśnie narzędzia poznawcze to z nim gazu suma kabli pod czy diod, pod które możemy kogoś po podłączyć LO, chociaż myślę, że jesteś zbyt, jakby takiemu jak głębokim poszukującym człowiek może to tylko tak rozumieć natomiast dla mnie to narzędzia poznawcze tymi narzędziami poznawczymi to jest właśnie zdolność rozumu owego odnoszenia się do świata w tym w tym określenia co jest dobrem co jest złem wolność pomaga mi zająć stanowisko wobec wobec tak dobra i wobec zła miłość jest jakby to on, iż ta instancja najwyższa prawda rozstrzygającą tutaj razem z Widzewem to tak widziała wieś i 81 znana minął w czynie popełniasz i czym oczywiście mówiąc, zwracając się do ciebie mam namyśli w ogóle w 2 i niech to będzie, że całą teologię katolicką ale w jakim sensie tak pewnie jakoś całą teologię katolicką czy ten rodzaj myślenia religijnego czy tu nie ma decyzji o pryncypia i BOR zwrócił uwagę powiedziała, że jak się przyglądać temu co współczesna nauka mówi o człowieku to masz wrażenie, że to jest pikowanie po prostu dużą rolę finałem szacuje, że w no ale przez dyżurnych leży w tym sensie byłoby to petycja Prince AP, że ty masz już niejako założony punkt dojścia to znaczy, że masz ten zesta w, o którym powiedziałaś różnych cech, które osobę ludzką w swoim przekonaniu definiują i teraz chodzi o to i dla mnie dyskurs ideologiczny niestety nosi znamiona które, żeby uzasadnić i dojść na papieża czy pojęciową do tych już z góry założonych przekonań to znaczy, żeby właśnie w mniej lub bardziej subtelny sposób wykazać to co do wykazania już jest podane na wejściu natomiast w tej postawie nazwijmy to badawczej zresztą 1 z takich różnic pomiędzy religią, a nauką, które Bertrand wraz z takim tekście swoim znanym w książce, zwłaszcza religia nauka przytaczam w takiej postawie nazwijmy to badawczej musisz też filozoficznej postawie, która się nie zamyka, jakby w żadnym z góry domknięty w systemie mamy taki jest w taki punkt wyjścia, w którym nie wiemy, gdzie dojdziemy wiesz co znaczy oka jeśli się okazuje jeśli współczesna neuro nauka z tego piedestału, na którym człowieka on, na które czekała dawaliśmy przez tyle czasu go trochę zrzuca albo go w ogóle zrzucano to trudno jeśli tak jest no to staniemy wprawdzie, że się posłużymy w tym określeniem o religijnej wyraźnie proweniencji to znaczy tak zobaczymy człowieka takiego, jakim jest nie takiego, jakim chcielibyśmy go widzieć jak go sobie wyobrażamy jak nam właśnie różne nasze systemy podpowiadają tylko zobaczymy go w całej okazałości i ćmy i innymi słowy tam, gdzie nas wiedza prowadzi weryfikujemy nasze założenia falsyfikat ujmuje i t d . teraz myślę, że 1 z takich istotnych elementów sekularyzacji w planie ogólnym i np. mojego nazwijmy to doświadczenia niewiary co się łączy z tym co powiedziałem, że jest taki element, który w inne bym nazwał nowym sporem o to od CDU, który z UE w drugiej połowie dwudziestego wieku się rozwinął myślę w szczególności TSUE w pismach tzw. nowych ateistów o ten wątek przewija, choć nie zawsze, ale rozwój nowoczesnych technologii medycznych z 1 strony i nowoczesnych technologii badawczych w postaci no i rozwoju takich narzędzi jak nie wiem już techniki rejestrowania rzeczywistości internet rozwój technologii także pozwalającą na budowanie różnych urządzeń, które pozwalają nam bardzo głęboko sięgać w świat rzeczywistość strukturę rzeczywistości też przyglądać się temu co dzieje się wszędzie dookoła na świecie Otóż to nam dało niesłychanie taki poziom odmienny od tego statycznego może jeszcze obecnego właśnie u różnych postaci takich rodzajów Tomasza Świętego Tomasza obrazów świata, bo widzimy Maćka dzisiaj nieskończoną wyjaśnienie nieskończone obszar jakiegoś bezsensownego cierpienia takiego chaosu w przyrodzie w świecie jakiegoś bezwładu kompletnego potwornego okrucieństwa oczywiście tłuczniem, a nie nie ma co o tym, mówić, ale okrucieństwa nawet nie tylko ludzi wobec ludzi, ale też np. żywią wobec ludzi do jakiego się jak jakiegoś absurdu biologii tego jak ogromny wpły w na nas na to co się z nami dzieje mają właśnie determinacja genetyczna ja tego nie absolutne zło jest sobie zdać sprawę, że mamy też do czynienia z rzeczami, które są na poziomie mniej lub bardziej prawdopodobne w uzasadnionych hipotez, ale wiesz jak widzą tak to ten tamten świat po prostu takiego się wyłania trochę jestem żywym z tego wszystkiego co możemy się obserwować no to powiedziałbym czegoś takiego nawet człowiek pośredniej wrażliwości etycznej dzisiaj wierzby nie stworzył jako eksperymentu, bo byłoby to potwornie okrutnym eksperymentom nie mnie nie byłby w stanie tego zrobić no a co dopiero po istota wszechmocna zawsze dobra on absolutnie mi się to nie składa, iż cała ta poruszyła sporo wątków jest oczywiście nie do wszystkich się o odniosę, ale i ja myślę sobie także tu nie widzę EMEA jakiegoś istotnego błędu metodologicznego raczej mówią o 2 planach, które dla mnie są po prostu jak i glinie równoległy nie wnioskował o wieś oda do NBA od jakichś przesłanek do określonej w góry konkluzji tylko raczej próbowałam zreferować 2 płaszczyzny, które są po prostu równoległe, które się w uwzględnienie w wolnych dni nie przecinają rozmarza się przecinają w pewnych innych miejscach, które są zasygnalizowały, że nie na dno szkodami to jest ładne odesłanie do do tego jak nauka płynnie zmienia nasze wyobrażenie Boga, ale teraz nie chciałabym podjąć tego tego wątku chciałbym powiedzieć o czymś takim co mi tutaj bardzo wybrzmiewa mianowicie, że coś tak, gdy Mode HR jak koncepcja grzechu pierworodnego euro w gruncie rzeczy dobrze to w swych tuje Kokowski, który skądinąd często bardzo mi prawidłowo wnioskuje o katolicyzmie, ale lubię jego słowa kanar nasiona taki dramat wewnętrzny mówi, żeby ostatecznie sprowadzić sens, o czym tu jest o czym tu w ogóle mowa dostatecznie do tego źródła Eliasa są w zoo są wymieniani poza mną, ale i w tym sensie jest to takie też takie podstawowe memento i teraz Kielce muszą bezsensownym cierpieniu o okrucieństwie pionowo, lecz ważna po pierwsze, okrucieństwo wymaga Terno wymaga ingerencji MEN bycia okrutną zakłada pewną świadomość prawda z inną świadomość skutków pewną celowość tak rzec sprawianie bólu celowość niszczenia nie możemy o rzeczach, które są naturalne, ale są obojętne moralnie po prostu nie żywioły np. żona też stos książek o sekundę, ale ty mówisz o tak to tu się gaz hot-hatch to jest absolutnie ja mówię oczywiście o założeniach i tak już tak Tajlandię w tym natomiast los jest inaczej, kiedy ty mówisz o czymś takim jak wyjawił też są rejony, które są sobie bardzo bliskie zera albo zaprosić mojego kolegę z Instytutu Homo FOB obok wszystkich chyba, czas więc od węzła Marsa albo z wieloma rozmawiamy regularnie co z nim się spierać pozwól mi pójść albo oświatowa nie będzie między nami sporu Holender AmT pozwoli podwoić teraz te rejony które, którym brak danych rozwija się jest mniejsza o to, że ludzie tak zdeterminowani przez GSW genotyp dla mnie to jest po prostu jakieś takie zupełnie nieprawdopodobne z zubożenie znaczy co tak ja rozumiem, że jest nosicielem slogany typu, ale wynik wywieźć z tego wniosek, że on zdeterminowany euro to jest już coś Isuzu zupełnie innego czy będzie to lekko o wiele większe wzrasta procentowo, ale doniosła do ciekawego problemu wierzbą w PRL np. mil, o którym też wspominam w zeszłym tygodniu bardzo często używał takiego słowa charakter to słowo też pojawia się bardzo często w piśmiennictwie wolnomyśliciel okres sądziłam, że dzisiaj gra porozmawiamy tak tak myślą prostą stronę pójdziemy bośmy się pożegnali na tym temacie aborcji ostatnio i mieliśmy rozmawiać z lot katolicy relacji do społeczeństwa prawda, więc sędzią od tej strony to strony skręcimy w HR czy jej mąż Hanny Arendt ona też bardzo często używa pojęcia charakter i docent ciekawe to oczywiście nikt żadne z nich, ale w ogóle nie spotykam się co rusz ktoś próbował definiować co jest charakter to powinno być zupełnie oczywiste w LO prawda to uczynić charakter kiedyś mieliśmy charakter, czego dobrym pomysłem rabat na charakter był dobry bądź silny państwowy wykuty jakoś NBP przez życie dzisiaj sądzę, że mamy do czynienia ze Zniczem, a charakteru na rzecz osobowości to jest taka krytyka krytyka psychologii, którą przeprowadza Ewa i lusterka izraelska socjolożka tracą stronę idzie arcyciekawa autorka wyceniano je wspominam często tak o nim myślę, że tak tak bardzo ją w stanie w ogóle jacy oni zasilali rynek psychologia Elwro regionu mówi, żeby straciliśmy charakter na rzecz taka frajda skoro zmiany osobowości znaczy, że coś to jest złość czy chce związać się za kryterium to musimy zgłębiać traktor się nie zgłębia praktycznie po prostu nam się go nie ma praktycznie wykuwa prawda RN może udowodnić, że Comarch ludziom, ale generalnie też kierunek jest taki charakter jest jakby do innych ustaw pewną relację powinności naszą z innymi, a de, a osobowość w tym sensie jest proza takim kierunkiem egocentryczni narcystyczne tak dalej z ramion siebie, więc mi to tutaj bardzo jakoś jakoś wybrzmiewa w ich teraz zupełnie nie wiem jak stoimy z czasem, ale mam taką pokusę mamy chwilka 10 minut w studiu w suchej, ponieważ nie wiem czy część jeszcze kiedy spotkamy albo Angie, gdy się zapadły, ale myślimy nie wspomniano może się kiedyś spotkamy może się nie spotkamy w każdym razie w różnych nieznane są wyroki giełda buduje Gant chce, więc po ja bym chciała być moją odpowiedź na nasz zeszłotygodniowy dylemat, którą kończyliśmy rozmowę, bo też nie chce, aby słuchacze zostawić wieś bez próby podjęcia tego tematu i zastanawia się jak to zrobić, ale w zeszłym tygodniu powiedzieliśmy sobie zgodziliśmy się co do tego dodamy zgodziliśmy się wciąż bardzo ważny miesiąc za czas zgodziliśmy się wciąż taki, że taką cnotą polityczną jest umiar, a taka pycha hybris prawda takie żądanie dla siebie jest taką złotą anty polityczna to jest coś co nas bardzo łączy tylko teraz chciałabym pójść krok po linii Hanna Arendt, która tutaj wyjaśnia pewne rzeczy o niebo lepiej niż rząd kiedykolwiek mogła zrobić i to również, o czym w takim razie jako liberał czuje aż się ataki dociskany, żyjąc w państwie, w którym kościół próbuje wpływać na regulacje prawne dla Pablo ją miłość oczywiście nie chodzi rzutem kośćmi żadne regulacje prawne tylko, że po prostu nie mamy prawa niezależnie od po prostu z wiary przekonań religijnych tak dalej w jakikolwiek sposób legitymizować zabójstwa, a ja wiedziałem, że też czas obraz naturalizacja przekonań religijnych w tym sensie, że przekonania religijne przedstawia wzór przedstawiać jako jakąś obiektywną prawdę jak przekonania religijne żal żal, że też coś pod ludzkie człowiek się z przekonania religijne tak daj spokój tak wszystko z przekonania religijne w tym rozumieniu dobra, ale to, kto nie chodzimy ja chcę powiedzieć coś takiego a bo szuka naprawdę takie płaszczyzny porozumienia między nami na gruncie takiej myśli politycznej powiedz ani bioetycznej, bo rozumiał, że też to jest wieś żal, że próbujemy się tutaj spotkać mianowicie myślę, że Arendt bardzo trafnie zauważa, że śmierć ich życie są to kwestie anty polityczna, że one są po prostu anty polityczna wszelka polityczność kończy się tam, gdzie dochodzimy do tych 2 kwestii śmierci ich życia, a dotyczy on teraz ze sztabu anty polityczna właśnie wiesz co ja nawet milionowe dzisiaj to sprawdzałam co te role w swoich notatkach z lektury już nie miał czasu grzebać w samej renty jestem bardzo dokładna i Bytomia wręczy prezydent wie, że koszta podkreślono, że anty właśnie Ania, a wiesz, ale polityczne IR Arendt m. in . mówi o czymś takim, że trzeba koniecznie ze słownika naszej myśli politycznej wykluczyć takie są jak posłuszeństwo, że po prostu nie ma czegoś takiego jak posłuszeństwo w tej dziedzinie politycznej i że właśnie nieposłuszeństwo jest tym co ochraniaczy co pozwoliłoby nam napisano w określonym kontekście prawdę historyczną odzyskać coś takiego jak godność i a honor, a człowiek honoru godności może w ze statusu termiczne ontologiczne go statusu po prostu HR istoty ludzkiej teren dalej mówiła o czymś takim, że w było dla nich jasne przez całe dzieciństwo, a było dla nich jasne i pościel dla wszystkich ludzi pośród, których wzrastała w przypadku konfliktu pomiędzy zasadą moralną obrazem zasada moralna bierze pierwszeństwo w PIA w związku z tym ja myślę sobie, że to jest bardzo ważne i to jest coś co do czego możemy się zgodzić myślę, że to mogę uczciwie powiedzieć nie liczy na mnie jako na obywatelka, która jest osobą religijną nieliczna mnie, a że Bender szanowała jakiś porządek prawny np. wygenerowany przez el Nino przez liberałów przez was powiedzmy prawda, jeżeli ja mogę ja mogę się dostosować się w 1000 osób w drobnych ALU czym bardzo ważne dla naszego codziennego życia aspektów takich aspektów są tysiące 2000 tysięcy natomiast istnieje pewna granica ich ciała BMI myślę, że mogę czuć się wypowiedzieć poza te granice po prostu tajną nie mieli ważnych i dużo serca uczciwie, żeby to powiedzieć wiesz i teraz te to wiesz co mu nie powiedział coś takiego powiedz, jaka jest koncepcja grzechu, a pojęcie państwa polityka to co dla mnie jest bardzo ciekawe to, a że ja w pewnym sensie żyję w czasach, gdy świadczą pewnemu rozluźnieniu polityki wypłukane go wypłukane mu z pojęcia grzechu prawda, ale ja nie prowadziłam rozumowania to strony, więc nie ma też żadnych odkrywczych konkluzji, które nie mogą się podzielić natomiast jest dla mnie bardzo interesujące cała UE relacja między grzechem, a polityką, ale również między polityką, a koncepcja rozmów bez grzeczność nie może abstrahować nim matka od od kategorii grzechu, choć rozumiem, że znowu nie miał taki ogromny temperament publicystyczny prawda to nie jest jakaś pogłębiona teza filozoficzna natomiast myślę, że ten odnosi pozwala zrozumieć na takim poziomie, ale intuicyjnym chciałbym się odpowiedzieć na to co mówiłaś o niewliczaniu narzędzie ograniczania autonomii w oknach czy nie ja ciebie w tej sprawie, bo kwestia polityka, a grzech to w ogóle też jest temat na osobną rozmowę, bo to właśnie z są dla mnie zupełne zupełnie pojęcia z 2 różnych porządków, którą sam ale, choć jest ciekawie tak natomiast co do co do tego wieś to to jest oczywiście pewna pozycja absolutyzmu moralnego, którą przyjmuje też i jest to jak również absolutyzm no w tym sensie, że mówisz tutaj o nie swoje nieprzejednane nie negocjowanej postawie to znaczy takim poczuciu, że jest coś z etycznej czy w 2 czy jesteś w takim miejscu, z którego już, jakby nie możesz ruszyć nawet gromki, że to jest jakby taka granica, której te nie przekracza tam jest też przekonana, że masz rację i i teraz, że robisz dobrze innymi słowy właśnie, stojąc w taki już takiej pozycji i oczywiście jest wiersz twoje prawo do tego mam natomiast ja się zastanawiam nad tym że mamy takie absolutnie rur i granice, których gotowi jest kim jesteśmy wspólnie nie przekraczać jak sądzę to znaczy i ja i dzielimy cały szereg różnych przekonaniach charakterze etycznym moralnym, w których jak mamy pełną zgodność istnieją pewnie pewne takie graniczne tematy jak np. legalność eutanazji na takie klasyczne bio etyczna zagadnienia legalność eutanazji prawda legalnością aborcji na zakres tego, czego tak to tutaj legalności i t d. w których się nie zgadzamy i tras wydaje mi się, że to są takie problemy moralne takie zagadnienia moralne czy etyczne wokół, których toczą się dyskusje istnieją bardzo poważne argumenty na rzecz 1 koncepcji, ale też na rzecz drugiej koncepcji istnieją spory różnego rodzaju istnieje mnóstwo ludzi, którzy w porządnych ludzi nie o skłonnościach morderczych z 1 strony i nie o skłonnościach nie wiem do skrajnej depresji prawda po drugiej stronie i przemoc po drugiej stronie, którzy nie mają takich zwykłych bacznie mienie nie mają takiej wykładni z nim lansowanych tutaj tylko uznają, że aborcja może być legalna albo może być nielegalna i nie powiedzielibyśmy, że to są właśnie z 1 strony mordercy z drugiej strony osoby, które chciałyby, które chciałyby zniewalać kobiety teraz możemy to przyjąć, jakby do wiadomości, że tu jest jakieś pole, a przynajmniej niejednoznaczna to znaczy, że okoliczność, że wielu etyków n p . wiele kobiet wiele osób, które nie mają takich jak te przekonania religijne nie ma takiej jasności w tej sprawie jak ty im może przynajmniej spowodować, że pojawia się u ciebie takie założenie dno oka jak rozumiem, że tutaj ta kwestia nie jest tak oczywista tak stuprocentowo pewna jak mi się to do tej pory wydaje albo może dalej zostać na tej pozycji, która w, którą ma aż nie chce się sporu nie chcieli dyskusji no właśnie tak jakby naturalizować to przekonanie hamuje nie wiem, dlaczego ja rozumiem pewną atrakcyjność tej pozycji to znaczy to, że żal że, że to w jakim sensie to jest trochę pójście po linii najmniejszego oporu powiedzenie, że po prostu tak jest to jest obiektywna i prawda racja jest po mojej stronie ja nie będę dyskutować, ale z drugiej strony to jest trochę materiału do dyskusji to znaczy Niemiec i nie trzeba wcale przyjąć jakieś bardzo skrajnej wykładni, że nie płód ludzki to jest część ciała kobiety Jonas w każdym momencie do dziewiątego miesiąca ciąży włącznie może z nim zrobić co się chce, jakby propozycje są znacznie bardziej, a z nim lansowane i wydają się, że w razie wiesz co jest rozumiane jest tak zapalny też pod względem politycznym, że z takich postaw, które są bardzo absolutystyczne niewiele dobrego wynika ze stolicy wiesz co ono oczywiście pewna część pewna część problemów, na które zwraca uwagę to są problemy, które jest całym szacunkiem przepraszam za wyrażenie humor wiesz rozumiesz czy odnoszący się z rezer w zapalne politycznie oczywiście tezami trudno się, że żyję w tym polis prawda rozumianym jako wspólnota polityczna MTR natomiast myślę, że tutaj te grzyby to zrozumieć LUG zrobią sobie opowieść o 34 króciutkie punkciki już przez nich przychód powie pkt 1 kończymy, więc dalej niż w minutach to rząd w pierwszy prosić, żebyś uszanował to że, gdy nie uważam tych pozycji religijne, gdyby ktoś, kto wpadł i z karabinem i powiedział, że prawo dopuszcza teraz nawet punkt wymaganą dopuszcza powiedzmy egzekucje przystojny czterdziestoletni okularnik ów to nie miałoby to nic wspólnego z Rzymu sprzeciw prawda nie wobec egzekucji dokonanej, gdyby nie miałbym nic wspólnego z jakimikolwiek racjami religijnymi potrzebujesz już usłyszał od zjawia się z Afryki Drzyzga, nawiązując tak, ale o tym, mówić, ale potem, kiedy o tym, głośno Szkot mówisz no i uważa, że racja jest po twojej stronie, ale rację ma to do siebie, że rzeczywiście ona zabiera stronę ona bierze stronę albo twoją albo moją dlatego ja nie chcę w ogóle mieć racji mnie interesuje, gdzie jest prawda, a prawda ma dość dużo na nich ani twoja ani moja, ale z Cracovią jest BLS pytanie właśnie to jest on wie, kto to jest Wierzbno ustaliłam teściową Teresą tak zestresowana, że oni też sygnały, że czas dobiega końca no ale w zeszłym tygodniu przeprowadziłam krótkie rozumowanie które, gdy inne sposoby panowały w Chinach rośnie no ładnie z logiką WSK zlot i noce z wież ma zrobić coś z węglem po prostu 1 z elementarnym bardzo poważnych procedur HR prawidłowego właśnie prawidłowego muszą być przesłanki wszystkie ważne, żeby zaniosła dalej ten pkt 2 szybciutko, ale i, kiedy mówisz o znieważanie kobiet reszta jest nie tak troszeczkę bawi jako kobieta jakoś też, ale kobieta, której zrozum, na które jest Wola już niejednokrotnie można odnieść wrażenie, że na tę kobietę ciążą spada po prostu jak GROM z jasnego nieba one nie wiedzą jak zaszły w ciąży ja mogę wyjaśnić jak się zachodzi w ciążę i uprzedzić, że naturalną stosunkom z naturalnym 1 z możliwych konsekwencji podjęcia stosunku seksualnego jest jest ciąża i że ta ciąża może przebiegać różnie mogą być różne gdzieś dalej sytuacja branży bardzo różne sytuacje są, w które teraz plastry biali Zorza 3 punkty w niego właśnie mówimy o żonie autach o sytuacjach, które są bardzo niejednoznaczne dzwoniłem z mniej, ale da no wiesz LG to nie jest to nie jest tak jednoznaczna to się wydaje też w gruncie rzeczy jednoznaczne, ale wystawi też nie możemy teraz otwierać tego sporu dobranych kończy musimy kończyć trzeci punkt, ale znowu cierpliwości już czwarty jak powiedziała, że tak w zasadniczo próżno istnieje pewna kwestia promocyjnego z wolności dodaje gramy taką zasadę rozstrzygającą nie tylko dla mnie istniał zamek zasadniczo do odejścia in dubio pro libertate, czyli w razie wątpliwości w tym rozstrzyga my wszystko na rzecz wolności oraz in dubio inni Gortata i wiat in dubio pro Vita Humana, czyli w razie wątpliwości rozstrzygamy jak wszystko na korzyść życia ludzkiego ochrony życia ludzkiego i po prostu jedyną tak naprawdę ludzką, a odpowiedzią na ten dylemat jest in dubio pro Vita Humana i tyle tylko pytanie właśnie się tego typu rozwiązanie z danych sytuacjach rozumie, bo już nie chce znał ich organizowania dowozu meta poziomu tylko powiem, że to wszystko się rozbija o to jak się zdefiniuje pewne rzeczy to znaczy faktycznie jak postawić znak równości ja wiem, że ty uważasz, że po prostu on istnieje, ale mam zajęć z PiS, który trzeba zrobić z różnych powodów, które możemy wniknąć wstępnej rozmowie bardzo chętnie jeśli postawi znak równości między dwudniowym zarobkiem, a czterdziestoletni okularnik Jamno to oczywiście to wszystko będzie wyglądać tylko kłopot polega na tym, że to niekoniecznie, ale ten znak równości tak łatwo można postawić wcale nie trzeba być krwiożerczy mordercą, żeby nie, żeby go nie stawiać im zadań może się bardziej wysilić, żeby go nie postawić Boenisch obok postaci na zawsze z tym pytaniem państwa zostawimy bardzo dziękuję pani Krystyna Baranowska Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: WIECZÓR - TOMASZ STAWISZYŃSKI

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Skorzystaj z 40% rabatu, wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA