REKLAMA

Patrycja Dołowy o swojej książce "Wrócę, gdy będziesz spała. Rozmowy z dziećmi Holocaustu"

Wieczór Radia TOK FM
Data emisji:
2019-03-29 21:00
Prowadzący:
Czas trwania:
43:44 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Radia TOK FM dwudziesty pierwsza 14 piątkowy wieczór Radia TOK FM przy mikrofonie Hanna Zielińska, a z nami w studiu jest już dr Patrycja Dołowy pisarka działaczka społeczna popularyzatorka nauki i sztuki dobry wieczór w wieczór autorka książki wrócą, gdy będziesz spała rozmowy z dziećmi Holokaustu książki pięknie wydany przez wydawnictwo czarne w inne książki niezwykle bogatej gminy w treść co mnie zaskoczyło, dlaczego jeszcze my przejdziemy zaskoczony to bogactwo Rozwiń » świadectwem brat pani Maria zabrała ja już wcześniej opowiedziałam naszym słuchaczom kilka minut tego temu w ciągu dotyczy ta książka żadne to jest przede wszystkim tragiczne losy matek Żydówek w czasie drugiej wojnie światowej winne w Polsce głównie w Warszawie, ale nie tylko tam to są reklamy różne plany historyczne i udało się pani odnaleźć mnóstwo świadków i mnóstwo historii wydawał się, że to puzzle są kompletnie by nie do poukładania i rzeczywiście bardzo brakuje i wielu fragmentach jest irytujące się czyta brakuje tych historii mnóstwo pytań, ale to ilość tych pod puzzli udało odnaleźć jest jednak zaskakujące, zanim opowiemy od tej układance chciałbym panią na początek zapytać, żeby przedstawić się na tanią słuchaczom bliżej od strony tej, ale w inne pani działalności tani aktywność na rzecz pamięci na rzeczy zbiorowej tożsamości polsko-żydowskiej Majak rozumiem co najmniej 2 ne 2 filary z 1 strony osobiste tożsamościowy wewnętrzne, a z drugiej społeczne MON tak rzeczywiście w to co się zaczęło bardzo osobiście niż w tej chwili to będzie pewnie z 12 zlotemu Box z tym wiąże z pojawieniem się świecie moich dzieci jak i jako niby zupełnie maluczcy też o te ich usypiają ciemnym pokoju i po prostu nagle dotarło do mnie, że i jest coś takiego co jest nieobecne niewypowiedziane i mojej rodzinie i też przestrzeni publicznej przestrzeni miast Polski nieodpowiedzialne, bo nie ma czym tego zapełnić czy to są słowa, które się nie wypowiadam się nie ukrywa kryzysu to są słowa słowa historie, których nie opowiadałby się w pewnym sensie ukrywa bony są ukryte, bo Tusk zaś do tego ukrytej tam już zostały to są te historie wszystkich, które jest bardzo mocno w Łomży ksiądz szedł ulicami miast w teście było przed muzeum Polin należą Mora nowym i wiedziałam, że tam, gdzie z tych piwnicznych okienkach, gdzie tu wystaje gdzieś między tymi kamieniami w lesie te historie takie małe roślinki dziś są przebijają, ale żyć nie ma nie ma ich nie widać ich nie ma ich przestrzeń miasta niemych w strukturze miasta, ale bardzo podobnie było w mojej rodzinie u mnie w rodzinie było także to było coś co niestety nasza to nasz kawałek tożsamość tej muzyki co chcą co żeśmy ukrywali przed drzwiami albo gdy Rzymianie wiedzieli co nie było co nie było trend ten 1 model ten model choćby takie historie te listy jesteśmy jest to oczywiste inne my wiedzieliśmy też drugi syn bardzo mocny wiedzieliśmy, że to jest takie coś, czego nie opowiada na zewnątrz za takie nasze rodzinne historie i działa i zaczął współpracować wtedy zaczęłam robić taki projekt widoczki z takim zapowiedź reformy z miejskiej Andres PKL maszynę do zabawy dziecięce chowanie widoczków sekret takie obrazki kładzie za olbrzymią niż ta inwestycja leżałem Wołek odsłania światu, że bunkra gość wyłączonej butelki z zalanej nabrzeża w Jaworznie do tego nawiązał natomiast gdy zrobią inaczej by je zdejmował odlewy gipsowe ze swojego ciała w dniu łączyła z takim właśnie fragmentami fotografii z takimi właśnie ministrem już nie opowiada o tych, których nie czuję, że są ważne na wzór także fragment, bo tylko to mamy małe i widać fragmenty to takie kawałki zakupowa w przestrzeni miasto od swojego miasta Warszawa potem zaczęłam jeździć nagle okazało się zresztą już taka akcja takiego właściwie anty pomnika trochę, bo w Bojanie buduje pomników go wręcz przeciwnie zakupuje te historie wpuszczonych w tkankę miasta, ale dla czasy taka dziwna rzecz jest taka taka, o którym marzyło mu paradoksalnie unosiły się spełniła, że rzeczywiście te historie wrosły w tkankę miasta znaczy, że inni to ta pamięć, która w, których to coś było ważne, by świadectwo między mną, a osobami z rezerwą robiły nam, żeby rewersem jest po prostu między mną przestrzenią tych, które zaczęły się ujawnić zaczyna wchodzić ludzie opowiadać swoje kawałki historii inne są różne historie bardzo dużą, a i wtedy był taki moment, kiedy pojawiła się u Dody, która najpier w aktorka, która opowiedziała wszystko jest czas zrobić z historią bez życia prowadzi bloga, aby spotkać się z powodu presji nim reżyserem teatralnym i ich wtedy z tym z tego naszego spotkania z nocnych podpaleń sztuka udała kryjówka ta w tle zaczyna się od tych historyjek z długami, ale inną kryjówkę jest jest taką machiną do opowiadania historii właśnie moment stworzy tworzymy taką bezpieczną przestrzeń ataków na pożegnanie z początku bezpieczną przestrzeń kryjówki ale, ale w tym w przestrzeń, w której może coś za dzieci w tej przestrzeni kiedyś może coś zadziornego są opowiadane historie i my tę historię opowiadamy dopóki ostatnia osoba w ogóle jest w stanie wyjść stamtąd liderów obu izb czuje, że jest gotowa żeby, żeby wyjść i zwykle po tym spektaklu było także ludzie nam zostawiali karteczki z telefonami, żeby opowiadać kolejne historie tych co ten spektakl złożony z kolejnych historii kolejny w historii potem zaś nasze kolejne też spektakle to to były spotkania z następnymi ludźmi następne wysłuchiwanie historii i też spektakl matki, które zrobiliśmy razem z powodu presji Niemców 8 zlotym początek kiedy, kiedy dam sobie w ogóle pozwolenie na to, żeby słuchać czegoś co co w tym wszystkim tym całym morzu historii było najtrudniejsze jest najbardziej nie do 3 najbardziej zdecydowanie niepojęta absolutnie bez ich historie 1 z pań rozmówczyń pyta pani tak, dlaczego właściwie z nami rozmawiasz tym razem to ona zadaje pytanie i to tanio odpowiada zamieniać się na chwilę rolami odpowiada pani tak, bo sama jestem mamą musi wiedzieć potrzebuje wypełnić luki oswoić lęki, które sobie przekazujemy z pokolenia na pokolenie naszych rodzinach kogo miałem pytać jak nie was czy to się udało czy ta książka w jakiś sposób te luki lęki przynajmniej oswoiła i myślę, że Gruzini oswoić z, a mam wrażenie, że przez te spotkania przez to, że jesteśmy w tym razem żyć słuchamy nawzajem, że ja ich słucham słucham tych historii oni rośnie też często ze stoku czułością i wzajemność czuł do mnie podchodzą w tym te spotkania pozwalają mu wyciągnąć znaczy przeżyć, jakby trochę to jeszcze raz to jest bardzo trudne, żeby to przeżyć, ale tak paradoksalnie przez to wspólne przeżycie i strat także tych, którzy też były mniej boli, że może też, że ten lęk, że to się wydarzy jest mniejszy, bo to już się wydarzyło poprzez w naszej historii wspólnej co sobie opowiadamy o zdrowych opowiadania tych strasznych bajek wybrano brzeg już sobie opowiem na dobranoc już osiągnęliśmy już umowę dzierżawy przez stronę bezpiecznie ETF konstrukcja książki jest taka, że my przeplatane są różne inne historie różne style narracji czasami to są niemal takie notatki reporterskie krótkie bardzo często rozmowy zapisane w formie dialogu to co mnie rzeczywiście zaskoczyło i ogromnie ucieszyło to przeogromne bogactwo tych rozmów ja byłam przekonana i to jest też jakiś obraz naszej kultury, że my już nie mamy dostęp do tych historii dziś nie ma właśnie, że one zostały wyparte zapomniane wymazane nie ma z kim o tym, rozmawiać nikt nie pamiętam, bo nikt nie chce pamiętać albo zostało zrobione wystarczająco dużo żeby, żebyśmy od ich historiach nic nie widzieliśmy wiedzieli szczęśliwie jest to książka i nie wszystkie te historie łączy zjawisko nazwane w 1 z rozdziałów amputowane dzieciństwem opowiedzą słuchaczom co to jest wspólny mianownik tych historii co to jest amputowana dzieciństwo, a artysty dzieciństwo, którego tak naprawdę, jakby nie było i czasami się pojawi jakiś fantom czasami nie, ale to przeszłość prawdziwa boi się czuje czuje, gdy czuje albo nicią zwykłych ludzi nie czuje, ale aż nagle ona być szczera i wtedy trzeba ją przeżyć odnowę, a właśnie to bogactwo tych wynika z tego to, że to, że tych tych historii tak bardzo wiele mam wrażenie, że tym pytaniem o mamy opon do dzieciństwa tych ludzi dotyczy to pokolenie dorosłych ludzi to wydarzenie LO im Lenina i Holokaust zdjęcia ciała to jest pokolenie dzieci Holokaustu to z ludzi, którzy byli dziećmi wtedy i to pytanie do nich ciasto kilka miesięcy czasem 12 latach są różne głaz różne głosy tutaj mamy duży przedział, ale i to jest to to pytanie pozwala im wrócić do takiego momentu, w którym oni zostawili dziecko w sobie, gdy jest to budowane dzieciństwo znaczy inny typ 3009 . razem dajemy wykuł granice zawody sztućce są czasem był 3009. 300 czterdziesty pierwszy 10 tys drugi to, ale nagle dziecko musiało przystać jest dieta 5 lat Musiałowicz do flag musiało zejść do ukrycia zmienić tożsamość przez mieszane mnie dorosłości i Dallas, ale ruch okrężny szlak jego adresem to jest także to dziecko jest małe i nawet, że nie doznają tych okrucieńst w to to jest moment, kiedy ono z domu swojej mamy i przyniesiony do domu nawet bezpiecznego innej mamy nagle się wszystko to moment zmienia nerek i 2 i ja po prostu rozmowę z tymi ludźmi trochę o nim na ogół wrócić do tego dziecka w sobie i gadżety zasilą ich spotkań z niskim możemy też razem czy płakać dziecko możemy je przytulić razem to jest też raport z Trianon myślę, że tak źle jest dla mnie, ale też ten model ostatnie, które pani powiedziała, kiedy dziecku po prostu podmieniono plansza do gry i nowe Pionki nowa nowa scenografia nowy język nowa religia nowe obyczaje nowi sąsiedzi przyjaciele rodzina też tak naprawdę najlepszy scenariusz i ta najbardziej szczęśliwe, bo to się różnie kończyło i my też liczba dni nie zawsze nawet jeśli się mylę skończyło happy endem to meta na tranzyt fiata ta ta zmiana środowiska przebiegała łagodnie i czasami to były niezwykle dramatyczne momenty, kiedy matki żydowskie żegnał się ze swoimi dziećmi właściwie niemający żadnej gwarancji BFG czasami odrobina tylko nadzieję, że rzeczywiście ktoś, kto symbolicznie Terence po drugiej stronie muru getta wyciąga po to, niemowlę dziecko starsze dziecko rzeczywiście pomoże i netto może ocaleć się temu dziecku na placu Grzybowskim od kilku miesięcy jest Wierzba płacząca niezwykle sugestywne i piękny pomnik pomnik życie pomnik drzewo pomnik, który się odradza i będzie się odradzało każdej wiosny tak jak teraz Wierzba, która upamiętnia tę współpracę między matkami polskimi żydowskimi pani była na tym odsłonięciu tego symbolicznego pomnika, kiedy ona została ne zasadzona i to jest też początek jak rozumiem w jakim sensie tego projektu upamiętniania tych ofiar wojny, które w gruncie rzeczy nie miał z nią nic przyjęli deklarację w niej wspólnego to była zawsze w naszej historii wojna przede wszystkim mężczyzn, a największy dramat dotyczył kobiety dzieci, które były najbardziej bezbronne tak w środku tej wojny to dotyczy w ogóle wszystkich cywilów też prawda to była to było takie, czyli generalizując tych, którzy byli bezbronni tych, którzy byli bezbronni tak natomiast rzeczywiście jest także to co do historii, których nie pamięta, nawet jeżeli pamiętamy o kobietach czy audycjach nowo nie pamiętam te dramatyczne historie, które da się powiedzieć nie pamiętamy tego, że ktoś mógł leżeć 2 lata pod ziemią, gdy w kryjówce i co najwyżej wnętrz co słyszał to były szepty szeptane wiersze nie pamiętam tego, że bohaterstwo może być uczenie dziecka, żeby zapomnieć swoje własne imię matki mamo żyj żyj bohaterów majątku bohaterstwa może dać się wyrzucenie dziecka przez okno tam są takie historie, że bohaterstwo może być podanie dziecku morfiny z dużej dawce, żeby nie cierpiało, gdyby nie przyjdą inne też jest rodzaj bohaterstwa i też staram się ME w spektaklu matki się przyglądaliśmy się tym historiom kilka zdjęć ryczałt od zgubiliśmy mieliśmy bardzo żywe konkretne osoby myśmy te dzieci znamię, które dawały z de dają świadectwo dietetycy z kół Jakuba wróż ne la i ingresu biskupa jest i te historie, które oni opowiadali tamtych stery strumieniowe tam byliśmy to były historie ludzi, którzy mieli, gdy to te 2 mamy tyle co zmieni to szczęście w nieszczęściu ja w tej książce historyk też są w tej książce z nimi też rozmawiamy zresztą nawiązujemy do dowodu do spektaklu ale, ale po tych stolic tym się spotkam tej książce staram się, żeby też opowieść to inne historie to znaczy te, gdzie bohaterstwem było to, że od mama jedno była blisko drugiej mamie i obyty MON zrobił niesamowite rzeczy, ale też zresztą są to rzeczy może być właśnie czasami podanie po prostu trucizny swojemu dziecku i to jest na coś z czego co trudne stąd się wypowiadają je sama od innych jak dziś myślę o tym, także zewnętrznie ty nie mogę się z tym pogodzić, ale w, ale kiedy, kiedy przybliżamy postać tych matek kim myślimy sobie o tym co one groźnego zrobiły to zrobił coś ważnego też swoje dzieci nasze dzieci to co mogło to co w tym momencie miał dostępny też mogły w tym momencie zrobić, a jednocześnie jest to by w poprzek wszelkim wartościom naszej kultury ten fakt dawania i odebrania życia, gdy te 2 akty zniszczono obok siebie z kilku latach życia tego dziecka czasem kilku miesiącach życia tego dziecka i oba akty miłości to się absolutnie nie mieści w naszym wyobrażeniu w w tym co w naszym kręgu kulturowym uważamy za niepodważalny Absolut wartości, a nie mówimy tu abstrakcyjne historie rzadko konkretnych przypadkach, kiedy dziecku podawanej cyjanek w chwili, kiedy dochodzi do niewyobrażalnego, kiedy po prostu dochodzi do do krańca do końca do ściany egzystencji tak tak mało tego, kto w tej książce cud historie, które z kolei służby zaprzeczeniem też tej drugiej strony to znaczy cudem historie mam, które do kobiet, które wzięły dzieci, które chciały być dobrymi matkami dla nich ale, ale tutaj też tych relacji to nie poszło i to co było bardzo trudne relacje czy zamówienia jest o matkach po aryjskiej stronie matkę po aryjskiej stronie, które w, które często nie były dobrymi matkami dzieci, które nie nie nie poradził sobie też z tą sytuacją i jest życie, gdzie został uratowany, ale Biebrzy było nasze żony jakże Żmuda także w po złoty historie matek, które wróciły i ten moment, kiedy kilka ton takich historii, w którym Klan wyrażał się, że jest oczywisty happy end wspaniale, ale to nie jest ono happy endu matka wraca dziecko mój ty jesteś moją mamą wynagradza wynajem zmieniała schorowana wychudzona bez zębów niedożywiona czasami otwór on mówił Karol do ojca to Platforma ojcu też, które tak wygląda praca ich liczba miejsc pod Starym wraca o kulach do dziecka dziecko ma w tym czasie już jakiś dom mają wszelkie życie już pięknie mogliby w po katolicku i ich pogonić tego ojca tak się zdarzyło tak się zdarzało jak ten dramat dziś ma kolejne i kolejne gminy odsłony wspomniała pani Elżbiecie Ficowski ja mam wrażenie, że do czasu tej książki czy też dla osób interesujących się tematem być może do czasu spektaklu może dla innych osób do czasu odsunięcia tej wierzby płaczące Elżbieta Witkowska była 1 z nielicznych, a być może jedyną osobą w przestrzeni publicznej, która opowiadała swoim doświadczeniu bycia dzieckiem ocalonym przez Irenę Sendlerową bycia dzieckiem, która miała 2 mamy żydowską i polską, ale chciałbym, żebyśmy naszym słuchaczom opowiedzieli krótko historię konkretnych gmin kilku innych dzieci my historie różne, bo czasami nie ma pojęcia żadnego o swojej mamie o tym kiedy i gdzie człowiek się znalazł po drugiej stronie muru czasami coś się pamięta, a czasami, by te informacje są tak trudne, mimo że jest ich dużo, że bardzo trudnej pamiętać im i najchętniej właściwie były one dziś bez zostały Zakopane sernik z niepamięci Opowiedz zobaczą kilka przykładów jak to mogło wyglądać no dobrze to historia historia Inki z aresztu, która zaczyna się od słów, że inni pierwsze co pamiętam to na podłodze spotkanie z tymi drugimi rodzicami AZA chwilę ona mówi nie, ale smok straszny błąd, kiedy nawet samo powiedziałam z drugimi rodzicami w ocenie bezradni drodzy rodzice oboje rodzice ale kiedy odkrywam historię tych pierwszych rodziców to tu też są dla mnie jest, że za, więc po prostu odmówił on taki boom na cześć młodej Holland drodzy rodzice biologiczni rodzice to wszystko ma bunt to są po prostu rodzice to są po prostu mamy w słup wszyscy ojcowie w historię pana Jerzego na historię pana Jerzego za czasy, kiedy one 40 parę lat i przyjął na pogrzeb swojej ciotki i pop rock na pogrzebie setki podeszło do niego zupełnie obca kobieta wręczyła mu listą ten spóźni przeczytała w tym nic, bo chcemy, żeby przyjechało do Warszawy i realizują porozmawia on się uda opłatę na adres a gdy dowiedział się, że jego mama nie była jego mamą zima była na sucho żonę inną mamy, że zima była Żydówką jego tata, który nigdy nic nie opowiadał także był Żydem i co trzeba jednak się okazuje, że jego życie, zwłaszcza przecięte na półkę, a już zupełnie dorosłego człowieka, że wyciągną dywan spod nóg rywala Wierzyca zwykłe utlenienie niż zmiana kół z regionu na pożarach horyzontalnym poziomym 3 od początków starzy i zbudować odnowa była ona, że wszystko zbudować odnowa, a jeszcze ciut dalej nie chcą mówić, gdy ktoś coś powiedział, ale te wszystkie może niektóre ślady są zatarte może niektórzy po prostu dalej tak bardzo mocno tkwią w tym mówieniu, że dalej nie chcą opowiadać ją sam przez kolejne lata musi odbywać także bywać tu swoją historię budowy czuł z takim mozołem zupełnie na nowo, a pani zdarzało się, że żadna ludzie odmawiali albo na pewnym etapie gromadzenia tych puzzli dopasowywania ich 1 pojawiał się ten dramatyczny kształt odmawiali składania z panią dalej tej historii tych puzzli dopasowywania ich takich historii nikt takich sytuacji nie miałam, ale my też, dlatego że my tę sytuację tak naprawdę już długo z nimi rozmawiam myślimy jeszcze spotykamy rozumiemy troszczymy się siebie nawzajem, chociaż przy tym stole, ale nie tylko trudne jesteśmy rodziną po i z remisu bliscy znaczy to korzystne, że słuchamy się nawzajem dzielimy się z tym tymi historiami powoduje, że jest między nami jest taka duża blisko bliskość i czują, że sobie coś nawzajem byliśmy też przez to spotkanie miał takie z kilkoma osobami takie historie, że w połowie powiedzieli mi, że nie, że jednak nie, ale potem potem przed stawami telefon, gdyż myślałam o tym, że jednak to co to co się stało między nami to co ty mi zrobiłeś nie otworzyłem z Trento to jak rozmawiałyśmy to ja nie mogę teraz tego zostawić ten, kto to jednak musisz napisać mojej mamie musi iść pracować dalej narracji reżyseria Werner ten historie to poszczególne przypadki inne przykłady dla mnie najbardziej dramatyczne są inne wtedy, kiedy bohaterowie tej książki jednak całkiem sporo pamiętają być może znacznie trudniej jest mieć taką białą plamę wyrwę w sferze tożsamości ale kiedy czyta się o tym jak ktoś pamięta my też poukrywane gdzieś w jakimś ciemnym miejscu, że właśnie, by ktoś miał 2 lata nie mógł się odezwać się bardzo długo albo, żeby ogolony już po aryjskiej stronie dziewczynka była ogolona miała głowę zabandażowaną i oko też dla niepoznaki zabandażowaną o to, żeby przypadkiem ktoś nie podejrzewał w inne tożsamości żaden z żydowskiej, że ktoś mógł być bite żadne wokół Pożoga czasami śmierci jedno ogrom nieszczęścia i to co jest charakterystyczne co się pojawia wielu tych relacjach, że to jest rzeczywistość, której dzieci nie dziwią i niektórzy mówią to wprost bezpośrednio niektórzy tego nie komentują, ale czuć ich relacji, że to są dzieci, które przyjmują rzeczywistość taką, jaką ona jest, bo innej nie znają to jest ich życia, ale i na zimno na chłodno z dystansem i skupiony na biologiczne przetrwanie mu bez emocji bez troskliwie Ania się nad sobą czy trafiają do sierocińca czy zakonu prowadzonego przez siostry czy trafiają do okrutnej macochy czy trafiają do bardzo dobry macochy czy do ciotki czy są przekazywane z rąk do rąk to są takie dzieci, które tkwią w jakimś emocjonalnym stóp pomoże im właściwie ograniczone funkcje życiowe tylko do tego, żeby po prostu dzień za dniem przetrwać i to jest coś jest niezwykle uderzający to są takie dzieci, które żyją w letargu i właśnie to dzieciństwo tak mija i to w różnego rodzaju letargu czasem rzeczywiście są to takie historie to jest letarg wprost, że rzeczywiście one są w kryjówce i muszą na chwilę przestać być dziećmi albo użyć słów strachu i muszą przestać być dziećmi albo rzucił się podporządkować tym kilkoro z nich mógł przynajmniej mówi o tym, no przecież już wtedy nie byliśmy przecież to nie byłam dzieckiem albo, że Duda z dla nas dzieci wtedy to było oczywiste, że my musimy się, choć dorosłym, że umrzemy tak, ale jest też jak tata Jan, a miasto w tym sensie latarkę, ale nawet tak tak, aby zwiększyć nawet te dzieci, które wspominają dzieciństwo, bo nie mają tej pamięci nad tak jak nasza dieta w Ceska, którą ja byłam szczęśliwa rozwoju z moją mamą to była moja mama, ale jednak jest to taki rodzaj letargu nawet w tym szczęściu, bo to jest moment, kiedy życie poprzednie zatrzymało co się zmieniło i drut i nagle następuje moment już zwykle uzupełnia dorosłych osób lub w nastolatek, kiedy coś zaczyna nie pasować krytykował PiS zaczynają inwestować w inny i w tym sensie rzeczywiście jest takie nawet, nawet jeżeli jest jest w tym rodzaj szczęśliwości to jest już w tym coś takiego niedokończonego jest jakiś takie wyjście do podjęcia nowej stylistyki zejście do pewnego rodzaju krytykę no tak mroczny czas, w którym nic nie widać same nie do powiedzenia najeźdźcy do rozmowy ze spotkaniem z rzeczywiście oni moment, kiedy mysz z dnia do tego, że tego co takiego niezwykłego się wydaje mi się cieszy też się robi, że to historycy dotąd opowiadano o Holokauście to były historie na dorosłych osób, które miały jakąś pamięć lub ich, którzy próbowali zbiec się otworzyć, ale nikt nie mogli, a teraz dali sobie pozwolenie NATO w zapytaniu z ich mamy też, pozwalając żeby, żebyś pochylić nad tym dzieckiem właśnie tu dziecko nagle z tych kawałków jak spóźni zaczyna coś pomiędzy nie mógł się skontaktować z uczuciem tego dziecka jest teraz jak dorosły człowiek może z dość ludzie mogą wypowiedzieć to było dziwne jak mogliśmy nieczystego jak i drugą może jak mogliśmy odrzucać lepsza od 0 liczną rodzinę do danych o tym, że Ala z, ale w ten rejon normalny oraz ich było takie, kiedy był tak po prostu i to to co my możemy zrobić teraz to stąd pochylić się tym dzieckiem, bo nic więcej nie możemy nie możemy mu wrócić tego dzieciństwa, a ten ciężar właśnie takiego dzieciństwa mnie i też, że tożsamości bez Echa my pokolenie bez Echa swoich osobistych korzeni bessy dla innych tych tropów więzów krwi ciężarnej do powiedzenia i tajemnic na ile one rzucać się niczym my utrudniamy zdrową zwykłą świadomą dorosłości co ci bohaterowie mówią znajdzie to wpływa na to jakim się żyje teraz po prostu oni bardzo różnie o tym, mówią i ja też do tego są bardzo daleko od wyciągania od to nie jest książka naukowa zupełnie z rozmowy, ale myślę, że nawet nie dałoby się wyciągnęliście wniosków państwo bardzo różni, a u wielu ich łączy on, ale właśnie mają bardzo różne podejście do swej dorosłości drugiego odczuwają jego portret dzieciństwo o tym, zaważyło bardzo mają świadomość tego czy to znaczy zaważyło czynnych o nic te mają bardzo różna też do tego podejść bardzo różnie to oceniają bardzo różnie o tym, mówią i tych zwłok ważne dla mnie, żeby zostawić to, żeby zestawić te różne głosy żeby, żeby im pozwolić to tak przeżywać nadal żeby, żeby nie, żebyśmy to wypowiedzieli nam głos, ale nie, żebyśmy próbowali tekst na szkodę oceniać właśnie czy nazywać taki sposób uporządkowane wnieść do to też jest ważne, że oni mają takie bardzo, że to właśnie może być tak różnorodne mentor ty też ich odczucia względem tego co co się zdarzyło no bo wszyscy wiemy czy też znamy to zjawisko dorosłych wychowanków domów dziecka, którzy prędzej czy później w ogromnej większości przypadków szukają biologicznych korzeni mają ogromną nadzieję, że okaże się coś wspaniałego, a nawet jeśli nie to bardzo potrzebują spotkać się z dna jest tą biologiczną matką z biologicznym ojcem i póki się dopóki mogą drążą w tych archiwach to są też osoby, które się do wiadomości w pewnym momencie życia ne, że była adoptowana i tutaj też mamy tylko spotęgowane tragediami historycznymi też numer ten przypadek, kiedy ktoś nagle się dowiaduje, że jest kimś innym i to jest coś wielokrotnie większego niż dyskomfort po prostu ta potrzeba potrzeby zaliczania ich zadanie tak i czasami się w branży to my Otóż to czasami się okazuje, że jedyne co pozostało po tamtej mojej prawdziwej jedynej biologiczne jakkolwiek by tego nie nazwać mamie jest n p . ta srebrna łyżeczka z moją datę urodzenia imieniem, a czasami nic czasem kompletnie po prostu nic tak dla mnie bardzo poruszający jest jedno ze wspomnień pani Hani, a Jadwigi, którą opowiada, że ma taki bardzo mocne wspomnienie leży w głębokiej trawie i jakaś kobieta przykrywają swoim ciałem AAA i ona nie wie czy to była jej mama ona może z powieści wnioskować, że być może to było w tamtym momencie imama, bo ona była przekazana zostawiono w tym w tym w tej głębokiej trawie, ale potem po potem te klientek, mówi że inny, gdyby rząd tak myśli sobie że, gdyby to jednak było jej mama to ona wymiar płyty mamy taki bardzo, choć eutanazja jest bardziej Bącal funkcję wspomnienie jednak nadzieję, że to była jej mama, ale nie wie tego do końca z nową erę właściwie to pytanie, by na ile tutaj tabletami nikt się dziecięca może pozwalać się przetrwać dorosłości ana ile jest takim ciężarem kulą u nogi co Kołakowski mówił zupełnie abstrahując od dramatu wojny leżała na nim nie bez przyczyny ewolucja wyposażyła nas mechanizmy czyszczenia pamięci z pierwszych mniej więcej 3 lat życia pod jest bardzo trudny okres pełnej zależności wiecznego domagania się różnymi trudnymi środkami w inne ekspresji mer zaspokojenia podstawowych potrzeb życiowych jest upokarzająca Zbyszka żartował dworował z tego i bardzo dobrze, że nic z tego nie pamiętam no ale tutaj np. mamy takie historie, że gminy Mszana została przez matkę wyrzucona przez okno matka nie miała dla niej truciznę miałam tylko 1 porcję, więc sama ją zażyła dziecko wyrzuciła być może w nadziei nie wiadomo na co, a być może po prostu na śmierć innych to co dalej się dzieje przekraczałaby wszelkich kicia scenariuszy filmowych dziecko zahacza spódnicą o latarnie i tylko dzięki temu przeżywa jest uratowany i mało tego, gdzie ciąg dalszy jest taki, że ta przybrana nowa Polska lista ta katolicka tożsamość okazuje się, że dostaje szansę powrotu do do tych tożsamości przyrodzonej Antonowa się okazuje silniejsza od przyrodzonej wracał rodzina jakaś gdzieś daleka krewni oferują przyp przywrócenie Hanię jej tożsamości i kultura jej roli języka Ghana już sama nie wie kim jest im nie chce wracać i to ona przyczynia się zastanawiam czytam tę książkę czy będąc Hanną wolałabym tego wszystkiego nie wiedzieć to docenta ta dziewczynka wisząca za spódnice na latarni typu Sztum niepojętą historię oni bardzo często zastanawiają się nad tym czy lepiej byłoby wiedzieć czy nie wiedzieć i czy lepsze są te ciemne plamy co bardziej boli co jest ważniejsze niemieckiej tożsamości czy mieć świadomość, że właśnie się przeżyło to, iż dobrze, że to co musi przeżyć rodzin CCC staną przeżyło to co jest tak naprawdę lepsze, a i oni znają też odpowiedzi na to jej twórcy przy każdej rozmowie możemy nazwać to wina oczywiście, bo to w 2 już w sensie są przecież topos kanonu kultury największe dramaty na najbardziej dramatyczne wybory w waszej sytuacji, kiedy każdy wybór jest najgorszym z możliwych i te i do toposu tragiczne po prostu zostałem zrzucony na barki kobiet dzieci kompletnie bez efektu dźwigni nieprzygotowanych na polanie zbierałem tej wojny tego losu tej sytuacji tak to wszystko jest właściwie od tych wyborach które, których konsekwencje zostają mu tak naprawdę do dziś nie są z jego konsekwencjami dotyczącymi konkretnych ludzi wtedy, ale wydają się żyć przykładają tak bardzo głęboko etyczna na relacje społeczne co na to w jaki sposób myślimy o naszej historii to, że to, że pewne rzeczy musiały zostać ukryte to, że pewne historie są nie opowiadane, którzy w ogóle nie opowiadaliśmy o tej historii od tej strony od tej od strony kobiety strony dzieci zdobią teraz próbujemy się tego dobrze zdany jest niesłychanie ważne, żeby próbować go dogrzebać im bardziej to próbuje być Zakopane im bardziej do próby już nazwane inaczej, tym bardziej myślę, że znajduje się w inne różnice, żeby tak, ale ważne, żeby pomóc pomoc w bębny muzycy znaleźli dla mnie po prostu to co się tu, gdzie jest jest też społeczny czy politycznie to jest bardzo niektórzy inni lubią myśleć o tym, że historia mogła być taka niewinna i próbują ją zatuszować było nazwać inaczej postawić inne pomnikiem na miejsce tych z tych zdarzeń pomników, które będą co się oszukiwać cystersi z in innemu inną historię opowiadać zrobić wszystko jest o tym, że to wtedy zostało niedopowiedziane i że nie dawaliśmy możliwości żeby, żeby te różne rzeczy zostały opowiedziane w sensie polityka historyczna z przemocą, że ona na poziomie osobistym, a ona nie tylko historię naszą wspólną w przestrzeni publicznej UKE buduje tuszuje, ale na poziomie osobistym trenerze żużlowej słowników niż się nie na własną historię tożsamość, więc raczej na bardzo mocno bardzo mocnej to jest to jest szyte Ross aktorzy my rozmawiamy, żeby żyć z uchwały nawzajem pozwala nam w ogóle, by w i zrobić sobie taką trudną operację na otwartych serc, ale operacje, gdyż bez wyobraźni, żeby to jest w organie, który z zewnątrz wydaje się bardzo zdrowe i gości wszystko co kraj można, by było żyć nie czytać takich historii inżynierem wtedy też do mnie piszą ludzie, że boją się przeczytać czy nie jest, że były źle albo ty śpisz dziękuję to było niesamowite ale, ale takie rzeczy nie wiem teraz czy młodszych bardzo dobrze, że grzyby płakać nad tym czy nie dobrze IAI bardzo bardzo bardzo różną takie reakcje raczej rzeczy wszystkie służby, że rząd dziękuję za nią albo rzeczywistą zależy od takich starych, ale wiążą się z generalnym szczęściem i skrajną tragedia tak tak znaczy ja po prostu śmierci zmartwychwstanie w w ramach 1 maleńkiego życiorysu stadiony wszystkie takie są one wszystkie to po prostu język bardzo bardzo duża dawka trudnych emocji w tej książce, z którymi można się skontaktować i myślę, że warto skontaktować to jest właśnie tu w ten moment, kiedy trzeba skroić tourana ją wyczyścić żywy, żeby móc zdrowieć, bo to, że jej nie widać to wcale nie znaczy, że tam nie ma i że to się od środka nie nie pusto nikt nie w środku w tym już wiedziałam mówiła i pilnowała tego tematu Irena Sendlerowa ładne i pani książka w jakimś sensie jest na kontynuację jej misji Irena Sendlerowa Werner dbała o to zależało jej żeber, żebyśmy wszyscy upamiętnili, ale te matki po obu stronach przysłowiowego muru może mrugać tam matki Boskiej matki polskie, które na potrafiły w tej pożodze wojennej wywołanej gdzieś przez jakie musi męską agresję głównie męską, żeby przekazywać sobie te dzieci pchają próbować kawałek świata ocalić, dlaczego Irena Sendlerowa uważała, że to jest tak niezwykle ważne, żeby nie pamiętać, że tylko o dzieciach, ale właśnie tych matka i to macierzyństwo wojenna ocalić od zapomnienia one mówią o tych z centrum tragedię tych matek, które tak naprawdę musiały oddawać swoje dzieci nie były absolutnie nie wyrzucamy przeżywał utratę tragedie, ale nikt już nikt ich w tym mnie wspierał, bo ich matki babcie żony były same w tej sytuacji, która jest nazwana i ciśnienia wracaj tak on sam Bodo dokładnie to one one musiały uczynić swoje dzieci zapomnieć własne imiona jak dla mnie jego matki to nic nie wyobrażam sobie, kto jak bardzo po prostu nie są w stanie cały czas gdzieś próbuje próbuje i spotykał się i rozmawiamy, ale to cały czas coś takiego czy gen ten do końca nie mogę dotknąć, bo to jest po prostu tak boli, że w bardzo się nie da i ona rzeczywiście mówiła o tym, że rząd od tych matkach powinniśmy pamiętać, że to jest rzecz, że ona od to oczy to na czym zależy też nie tworzyć tych sztucznych mitów, żeby nie opowiada z tych różnych historii ona sama nie chciała być wnoszone piedestału bardzo wyraźnie o tym, mówi też przywołuje historię w przedmowie tej w tej książki opowiada pani Anna o tym jak jego właśnie Irena Sendlerowa z nią rozmawiać mówiła, że mur i tyle nie chce tych cech tych Drobin, które się po, których się ludzie mknął po ubitych tych wszystkich mitologii, które powstają wokół wokół mnie i wokół Workuty historię ratowania tego co to będzie niemy film chciała, żeby wreszcie ktoś powiedział o o tragedii tych matek które, które i bohaterstwie tych matek, bo to jest tragedia i bohaterstwo zrobić coś takiego co w ogóle nie może być tzw. ponadto nie ma słów w naszym języku, żeby nazwać coś takiego bohaterstwem mówi się o przemocy wobec nich ich totalne poczucie winy, które gdzieś tam jest bardzo mocno związane z macierzyństwem zawsze sobie nie zrobią matka zawsze jest co widzimy co do dzisiaj co przed SZ nie jest to zrobi za źle podlega wpłacie zawsze podlega społecznej ocenie i tutaj znowu one oddają dzieci i nie mają zrozumienia swojego społeczeństwu, dlaczego oddaje czy to nasze dzieci, dlaczego oddaje co dalej pozbawiać się naszej kultury odcinać od naszej kultury nie mają itd to jest coś niezwykłego, bo one próbują uratować to są pytania rzucane np. z na planszy płonącego getta niemal na transze po prostu Mall, gdzie na ulicach są trupy zmarłych z głodu dzieci żydowskich i w takiej sytuacji matka młode osoby te są często dwudziestoletnią dziewczynę dwudziestodwuletni dziewczynę i 1 z nich jedno będąc wciąż jest pobita przez Niemca dziś czekano to są w ogóle niepojęte historie i one konfrontują się z takim światem, które w, którym mówiliby nie jest wystarczająco dobrą matką nie jest też wystarczająco, bo powinna też powinny się oddać dziecko albo, żeby zostawić coś jest go polubowny może zabić dziecko lub wręcz odwrotnie zostać z tym dzieckiem w NTV tak jak znamy te wybory, które zawsze narzuca matkom to tutaj mamy te wybory to co pomnożone tylko o te straszliwe sytuacje i Jateż chcę powiedzieć, że to co to co jest dla mnie też bardzo ważne, że te ich wybory rośnie niezależnie od tego jaki był to zawsze były kosztem oceniane przez przez ich otoczenie i społeczeństwo one były bardzo różne wybory zawsze były tragiczne i el z 1 strony mamy, które podejmują decyzję, żeby uratować życie swoich dzieci oddają je na rys na aryjską stronę idą piękne historie, których dzieci, które miały być nieszczęśliwe dzieciństwo, ale z drugiej strony przed jej panika się mówi moja mama ja wypełniłem scenariusz uratowania niektórzy zrobią zaplanował moja mama krok po kroku go wypełnionego dziewięciolatka, ale dziś jako zupełnie dorosła kobieta myślę, że wzmożone nie powinno było była mi nic takiego scenariusza narzucać zwilżone powinęła się uratować ze mną do środka swoistą może jeszcze gorzej jest wszystko co nas tam miał spotkać to moje sieroctwo z tym została ona zginęła, a IT Expert on w panikę rządu powiedział wprost ale, ale niektórzy mówią może mniej wprost i to też bardzo mocno przebija z tych historii co tak naprawdę zależy od tego jak się potoczyły losy od tego gdzie trafiły tam, ale o tym, że żadna kolejne pole do mamy do oceny, bo w LT kobiety matki przybrane, które zdecydowały się na pomoc ono oczywiście różnie odnalazł się w tej roli, ale nie ulega wątpliwości, że były w znacznej mniejszości nie reprezentowały ówczesnego społeczeństwa i ówczesnego nastawienia do ludności żydowskiej działały często w ukryciu wbre w tej społeczności w kilku historie, jakie są tak tragiczne historie, gdy działa wbre w swojej rodzinie i gdzie to rodzina wydała już jest jest ich przez historię pani Ireny, która uratowała się ze swoją przybraną mamą siostrą bardzo była blisko związana z moją ukochaną mamą, ale do ukochanej mamy przybrana też próbował ratować brata i ojca, a i, ale oni zginęli jak się okazało po latach zamordowani przez przez własnych bratniej przybranej mamy jest historia z byłym to było to, bo nawet nie gra przebiegała przez rodzinę tym czym ten temat kit przebrany gładki czysty działały właśnie wbre w wbrew społeczeństwu wbre w rodzinie wbre w najbliższemu otoczeniu też w jaki sposób potępiane też też oceniane czy już wysłałem im wystarczająco dobrą mamą albo to niesłychane rozmowy Kreta się toczą się nie wiedziało MON mówi nie wiedziałam czy mogę ją ochrzcić mówi po latach nikt do nich nie widziałem czy mogę się ochrzcić, bo oczy czy to jest w porządku w stosunku do twojej Duthoit pierwszy mamy tam do swojej znajomości albo ochrzciła się, bo to ratowało Kobierzyce, ale już nie wiedziałam czy mógł być zaś do komunii no ale ja byłam wierząca to dlaczego nie chcesz wysłać do komunii też człowiek już miejsca odrzucić od siebie, że to była twoja religia, gdy są już przed siebie znowu wraca na temat, że zarówno matki Boskiej, kiedy matki Polski nie miały żadnego wsparcia nie miał możliwości spotykania się wspierania stowarzyszania każda z tych historii była osobą głęboko zakorzenioną tajemnicą rodzinną i inne mnóstwa błędów prawdopodobnie nie popełniono by gdy można było wypracować jakiś zesta w dobrych praktyk spotyka się też jest ona na koła mamy też przybranych aryjskich, gdyby to wszystko nie wynikało z z tego strasznego zakłamania zakłamywania historii tak zakłamywanie ukrywania to w ogóle z bardzo złożone ale, ale tak gęsty, że ten ten moment, kiedy się do historii poszły poszły do ukrycia i nic z niego nie wyszły to był moment, w którym w, którym też wszystkie osoby, które znalazły osobno w swoich sytuacjach wujek w takich małych komórkach treść ze sobą kontaktowały Bogiem chcesz to on wiele tych historii nie tylko historię mam dzieci, ale wiele tych historii żydowskich, w którym później coś zdarzyło, iż nie opowiadano w rodzinach to one właśnie były w takich małych komórkach nagle się trochę wychyli z tej komórki zobaczy to okazuje się, że tam oto w rodzinie obok jest podobnie, że oni też tak mają oni też mają dziś takie pomieszane przed Wielkanoc Pesach Allen to w ogóle do głowy nie przyszło, że w każdą tabu teraz wystarczy wejść z nim do przestrzeni publicznej człowiek orientuje się, że nie jest sam za swoją sytuację nie drodzy państwo mamy dla państwa egzemplarze książki wrócę, gdy będziesz spała rozmowy z dziećmi Holokaustu autorstwa Patrycji Dołowy prosimy o maila na adres dla was małpa to krótka SKM dla was małpa to krok KFM mnóstwo w tej książce historia, ale też mnóstwo poziomów do refleksji łącznie z takimi ogólnymi jak to czym w ogóle jest macierzyństwo, kto to jest matka czy tez ktoś, kto rodzić też ktoś, kto się decyduje o inne na opiekę byle co tak naprawdę dziecku potrzebne, żeby czuć się, że ma matkę, że ma korzenie, że ma tożsamość o tym wszystkim w książce wrócą, gdy będziesz spała ja tymczasem bardzo dziękuję za rozmowę naszym gościem w tej części wieczoru była dr Patrycja Dołowy autorka książki pisarka działaczka społeczna popularyzatorka nauki sztuki dziękuję bardzo dziękuję zapraszamy na Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: WIECZÓR - HANNA ZIELIŃSKA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA