REKLAMA

Raport o wypadkach drogowych w 2018 r. Czy było bezpieczniej niż w 2017?

Skołowani
Data emisji:
2019-03-30 15:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
13:20 min.
Udostępnij:

Mniej wypadków, mniej rannych, więcej ofiar śmiertelnych. Od kilku lat bezpieczeństwo na drogach nie poprawia się.

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
, aby kwestować przed mikrofonem audycje skołowani dziś proszę państwa o statystykach drogowych bezpieczeństwa jak to było 2018 roku, bo w końcu doczekaliśmy się danych z K G Policji za mną w studiu Anna Zielińska Instytut transportu samochodowego i polskie obserwatorium bezpieczeństwa ruchu drogowego, która działa przy Instytucie transportu samochodowego dzień dobry dzień dobry z panią Anną się widzimy praktycznie co roku już od kilku lat przy okazji powstanie nowych Rozwiń » raportów K G Policji biura ruchu drogowego K G Policji Wilno próbujemy wyciągnąć jakieś ciekawe informacje o tych danych trudne te raporty są statystyczne porozrywane to po różnych miejscach te dane ciężko złapać jakieś zmiany w tym, zwłaszcza że są niewielkie w skali rok do roku znacznego, że informacje, że sytuacja się ustabilizowała i to niestety na bardzo wysokim czy jest złym poziomie, czyli bezpieczeństwo ruchu było bardzo złe przez kilka lat obserwowaliśmy tendencję spadkową i to nas bardzo cieszyło natomiast w ostatnich 2 latach nic się nie zmienia, czyli jak zatrzymaliśmy się w miejscu troszeczkę spada troszeczkę rośnie, ale generalnie jest stabilizacja do dziś nie poprawia nie poprawia się, czyli informacja jest, że dalej zagrożenia na polskich drogach są bardzo wysoki no dobrze to jak, bo w tym 2018 roku do policji zgłoszono tak policja się jakość nie wiem broni przed tym przecież muszą wypadki być zgłaszane wypadki drogowe, czyli te zdarzenia, w których ktoś ucierpiał w, więc było 31  674 wypadki, w których zginęło 2862 osoby, a rannych w 2018 roku było 37  359 osób i tak, żeby porównać do tego 2017 roku no to było trochę mniej wypadków o 3 i 3 % osób, które zginęły było niestety więcej o 11 % i było mniej osób rannych to jest o 5 troszeczkę ponad 5 % z tych danych wynika, że wypadków jest mniej 123 lat są cięższe auta, czyli skutki tych wypadków są to najwięcej zabitych w mniejszej liczbie wypadków to znaczy żony są cięższe wypadki są przeważnie cięższy, jeżeli dochodzi do nich przy większych prędkościach Motor wiadomo to tzw. ta energia kinetyczna z tym, że to jest 1 tylko dana nie powiedziałem, bo w owym w te osoby ranne tutaj też jest podział na osoby ranne i w tym ciężko rannej i z tylnych ciężko rannych w 2013 roku było 10  963 osób, czyli trochę mniej trochę mniej niż po roku wszedł ogólnie jest także nic się nie zmienia pod względem bezpieczeństwa tak jak pani powiedziała od kilku lat co jest bardzo kiepskie, bo przecież nawet w tym programie często mówimy, że to jakieś działania robione, że powstają np. jakiś różnego rodzaju poradniki wytyczne i t d. tak dali na to się nie przykładano na ten spadek o naborze jest ważna rzecz to co jest robione, jeżeli jest robione to jest robione w skali lokalnej wykluczyli Gil nie wszędzie są miasta, który bardzo intensywnie próbują podejmować działania głównie w zakresie infrastruktury gorsza lepsza, ale próbują natomiast nie mamy informacji co się dzieje w skali całego kraju te dane dotyczą całego kraju w związku z tym, jeżeli byśmy mieli szukać ci przyczyn tej stabilizacji na niechlubnym poziomie to musielibyśmy wiedzieć cokolwiek co dzieje się w skali kraju na takich danych w macicy co się dzieje nie w zakresie ofiar liczba tylko tego co się działo się tak działań, jakie działania są podejmowane, gdy profilaktyczne, które działania, które mają przeciwdziałać takim zagrożeniom jest bardzo dużo akcji policyjnych z wczoraj była duża akcja policyjna z ogólnopolska Niechronieni uczestnicy ruchu drogowego przez cały rok słyszałem tych akcjach, że tam któryś piątek miesiąca to jest akcja niechronione któryś piątek miesiąca to jest kaskadowy pomiar prędkości no, więc być może te działania może są podejmowane są niewystarczająco skuteczne skoro sytuacja na drogach się nie zmienia tak jak się to powinny być codziennie nie powinno być nazywane jako akt jest działanie zdecydowanie wydaje się że, że nie jest z tych takich tego typu działań jest za mało no dobrze, ale my tutaj się spotkaliśmy, żeby przedstawić państwu jakiekolwiek te dane, które są właśnie zbierane z całej Polski to jakich miejscach głównie są wypadki śmiertelne, jeżeli chodzi o obszar o zabudowane niezabudowane na tych tendencja jest taka, że mamy 75 % wypadków wydarza się na obszarze zabudowanym w natomiast połowa zabitych to są obszary poza obszarami zabudowanymi co również związany z prędkością to po prostu poza obszarem zabudowanym wypadki są cięższe czy jest mniejszej liczby wypadków ginie więcej stosunkowo więcej ofiar, bo tam jeździmy szybciej no ale jeżeli spojrzeć na przyczyny wypadków oto mamy 3 podstawowe to jest tak jak pani powiedziała niedostosowanie prędkości do warunków, ale to nie jest główna główną jest nieustąpienie pierwszeństwa w skali oczywiście kraju i trzecia no to jest wypadki z pieszymi no tak, ale to są przyczyny, które się nie zmieniają od lat 20 nowo także te wynikają tak tak chwali klasyfikację przyczyn wynika stąd, że gdy większość wypadków jest na skrzyżowaniach, bo tam jest najwięcej punktów kolizyjnych, a skoro na skrzyżowaniach NATO prawdopodobnie wynik jest związany z nie ustąpienie pierwszeństwa przejazdu tak, że to wszystko ma je ze sobą powiązane jak pani wytłumaczyła pewien paradoks, że najwięcej wypadków to jest to czas dobrych warunków atmosferycznych to jest zjawisko od dawna znane po prostu przy dobrej pogodzie czuję się bezpieczniej i wydaje nam się, że te warunki pozwalają na to, żeby jechać szybko, a jak już trzeci raz powtarzam jest prędkość jest decydująca, jeżeli chodzi o śmierć, jeżeli chodzi o ciężkich wypadków, więc jeżeli jest ładna pogoda sucha nawierzchnia i wydaje nam się, że możemy jechać szybciej często znacznie szybciej niż dopuszczalny limit prędkości NATO, jeżeli dojdzie do jakiegoś nieszczęśliwego zdarzenia jakiegoś nieszczęśliwego zbiegu okoliczności te nie mamy czasu na zareagowała nie a gdy skutki takich wypadków przy większej prędkości są znacznie cięższa, a ja tak, żeby nie być gołosłownym to mam tabelki przed sobą i właśnie podczas dobrych warunków atmosferycznych w 2018 roku było 21  055 wypadków drogowych, w których zginęło 1825 osób jest bardzo dużo, ale z prawie połowa tak dla Grecji nawet więcej o więcej niż, żeby porównać do tego wcześniejszego roku 2017 roku to w 2018 było więcej wypadków w dobrych podczas dobrych warunków atmosferycznych i więcej osób zginęło podczas tych dobrych warunków ich więcej osób odniosło rany, a to nie jest także jednak te drogi po, których można jeździć właśnie szybciej jest ich coraz więcej więcej tam dochodzi do tych zmian należy w większym generalnie dobre drogi, czyli kimś umówiona ciasto holenderskie budujemy po to, że było bezpieczniej, ale one będą bezpieczne, jeżeli będziemy poniżej jeździć z bezpieczną w miarę prędkością dzisiaj oglądałam limity prędkości na autostradach w innych krajach np. Szwecji ten limit prędkości 300 km na godzinę na autostradach, a w Polsce 140 jesteśmy jedynym krajem w Europie autostrady może, w którym dopuszczamy prędkość 140 na autostradach, a nie oszukujmy się jeździć szybciej tym także to w to co możemy zyskać dzięki temu, że jedziemy autostradą czy drogą bezkolizyjną bardzo szybko niweluje my swoim zachowaniem nieprawidłowym zachowaniem najważniejsze bezpieczeństwo jest świadomość ryzyka, więc musimy sobie zdawać sprawę, że mu nie jesteśmy w stanie przewidzieć wszystkiego co się wydarzy na drodze w związku z tym powinniśmy to w wyobraźni uruchomić to nie jest kwestia umiejętności technicznych to jest kwestia zachowań, czyli przełożenia z naszego doświadczenia na nasze zachowania tego się nie da niestety nauczyć można to w drastyczny sposób próbować wyegzekwować poprzez wystarczająco częsty nadzorze i karanie, ale z tym niestety w Polsce też nie jest najlepiej w branży a z czym jest dobrze no dobrze jest rozwijają się sieci dróg rowerowych teraz więcej z infrastruktury dostosowanej do potrzeb o tyle szczególny udział lekarze zapowiadali części podcast owej do tych autostrad tak patrzeć czy coś się zmieniło i trochę spadła liczba wypadków w stosunku do 2017 roku też spadła śmiertelność na tych drogach i również liczba osób rannych, więc coś tam się dobrego zadziało drgnęło drgnęło, chociaż z drugiej strony jak się za rok spotkamy jednak wyjdzie z tą drugą stronę to się okaże, że wcale nie znaczy sytuacja jest zmienna natomiast trend jest dosyć stabilne, czyli mniej więcej 7050 ofiar zabitych na autostradach strachu jest czasami to jest trochę więcej czasami trochę mniej, ale się sytuacja powtarza Ano właśnie brak spojrzymy drugi rodzaj takiej najwyższej klasy dróg, czyli drogi ekspresowe no to już był wzrost wypadków i wzrost ofiar śmiertelnych tych dróg przybywa właśnie, więc jest, gdzie się przemieszczać, ale ich przybywa po to, żeby było bezpieczniej realnie nie możemy tłumaczyć się tego że, że jest więcej kilometrów tych dróg w związku z tym zgodził się na to, żeby więcej osób zginęło w takich sytuacjach przeraziły posługiwać wskaźnikiem chociażby liczby zabitych na kilometr tak danej kategorii drogi i tutaj różnice między autostradami drogami krajowymi n p . jest niewielka, bo na 100 km dym i autostrad ginie 29 osób, a na 100 km dróg krajowych w kinie 30 parę osób w związku z tym ten pozytywny aspekt autostrad, czyli tego, że powinny być znacznie bezpieczniejsze jest niewidoczny praktycznie te wskaźniki są bardzo porównywalny czynił wydający by, inwestując w autostrady nie oszukujmy się inwestujemy w nie głównie ze względu na wygodę na czas podróży, a nie na bezpieczeństwo i ich jak widać z danych nie udaje nam się osiągnąć tego, że w nocy z celem było bezpieczniej co również jest dosyć proste do wyjaśnienia były autostrady są bezpieczne długo się nic nie dzieje, ale pisze dalej, ale coś nadzieję Marta wraz z karambol to raz jest wiele pojazdów i wiele osób poszkodowanych dlatego roi się wcale nie okazuje żona są takie komfortowe i szybciej można dojechać bratu staniemy na autostradzie trochę postoimy dobrze to jestem tylko w szybko w tej części antenowej musimy powiedzieć, kto powoduje wypadki, choć tak ja wiem nie powinniśmy się na nich skupiać, ale z dziennikarskiego obowiązku trzeba to zaznaczyć głównie wypadki powodują kierujący i mówiąc kierujący ma namyśli wszystkie osoby, które kierują jakimkolwiek pojazdem w sumie było spowodowanych 27  553 wypadków drogowych IDS 87 % ogółu, w których zginęło 2177 osób to jest 76 % ogółu, a rannych było 33  261 osób 89 % ogółu liczby rannych żyje mało można skomentować to obciążając winą kierowców trzeba pamiętać że, żyjąc kierujących trzeba pamiętać o tym, że, kierując się tak zachowują, jakim na to pozwala infrastruktura, więc mimo to, że mówimy, że jako, że zły manewr wykonał niezgodnie z przepisami to trzeba pamiętać, że to nie jest ich jedyna niezrzeszona nie kraju, który się nowocześnie patrzą na bezpieczeństwo raczej Izy są tendencje, że nie obciąża się winą uczestników ruchu drogowego tak za bezpieczeństwo twórcy infrastruktury i systemu całego odpowiadają czas tej części antenowej dobiegł końca, aby za chwilę informacje Radia TOK FM, a my zapraszamy na tę dłuższą rozmowę to podcastów słyszymy się już za kilka minut Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: SKOŁOWANI

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Skorzystaj z 40% rabatu w jesiennej promocji. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA