REKLAMA

Wypadki drogowe w 2018 r. Czy było bezpieczniej niż w 2017 r.?

Skołowani
Data emisji:
2019-03-29 15:20
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
26:57 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
jest, że goście z kupowanych jest dzisiaj Anna Zielińska Instytut transportu samochodowego i polskie obserwatorium bezpieczeństwa ruchu drogowego dzień dobry jeszcze raz China Brand rozmawiamy o danych statystycznych, które pokazują, jaki stan jest bezpieczeństwo na polskich drogach w 2018 roku z częściami do nowej powiedzieliśmy ile tych wypadków w sumie było w 2018 roku było mniej wypadków mniej ofiar rannych, ale było więcej tych zabitych, czyli tych wypadków Rozwiń » najtragiczniejszych wniosek jest taki, że faktycznie ta PES skutki tych wypadków są one są bardzo tragicznej gorsze niż 2017 roku jest stagnacja pewnego rodzaju, jeżeli chodzi o poprawę na polskich drogach, a przecież patrząc na wyniki innych krajów Unii Europejskiej to my mamy co obniżać na zdecydowanie wyższego pułapu wystartują startujemy natomiast w innych krajach europejskich też niestety jest stagnacja generalnie w skali Unii jest stagnacja w 2018 roku spadek zabitych był tylko 1 % także, a powinien być co najmniej kilkuprocentowy także jest ta stagnacja dotyczy nie tylko polskie, ale i innych krajów w większości innych krajów europejskich tak, ale ten poziom jest zdecydowanie inny tak tam trochę się już wyczerpały już metody narzucono grają równo oddziaływania, tym bardziej tych w ogóle ten stosunek do liczby wypadków i ofiar śmiertelnych jest nieporównywalny reż Tomasza porównywalne i tam już faktycznie ma teraz Unia Europejska próbuje wprowadzić nowe obowiązkowe wyposażenie do pojazdów, które będą przypominać kierowcom skamielin oraz ciast zaś skutkuje to proza wiele lat może zależeć czy dzień dotyczy tylko nowych nowo produkowanych pojazdów, więc z niej nie oszukujmy się tam nie będzie natychmiastowy z w skutek dobrze radzi powiemy trochę o tym jak poszczególne grupy uczestników ruchu drogowego były bezpieczne w tym 2018 roku, ale takie pytanie, które zadaje pani co rok po co jest najważniejsze z tych danych, które K G Policji przedstawia co roku z tych statystyk tak kont najważniejsza rzecz, którą powinniśmy wyciągnąć z nich ma tak jakoś dość trudny jest na raport do przeanalizowania i zaczyna generalnie ważne są tendencje i ważne jest ile osób ginie na drogach to jest dla nas priorytet, żeby te najcięższe wypadki ograniczyć żeby, chociaż ograniczyć liczbę zabitych natomiast w drugiej kolejności powinniśmy się zajmować się już rannymi czy James Knightley najbardziej powinniśmy analizować wypadki najcięższy mi ciężko rannymi ci ciężko rannymi i wypadki, w których ludzie giną i trzeba pamiętać o tym, że osobami najbardziej narażonymi na śmierć na drodze są osoby nie chronione, czyli nie te, które podróżują w samochodzie, który właśnie ma świetne wyposażenie pasy poduszki bezpieczeństwa, a piesi rowerzyści motocykliści motorowerzyści, którzy mają dużo mniejszą szansę na przeżycie, tym bardziej jeżeli dochodzi do zderzenia z bardzo dobrze wyposażonym w ciężkim pojazdem, zwłaszcza że w tych nowoczesnych pojazdach ton tej prędkości nie czujemy, tudzież w części basenowej no to o tych właśnie skutkach powódź najbardziej poważny to świadczy ta prędkość, ale ponad połowa zabitych na polskich drogach to są właśnie Niechronieni, czyli dzień to powinna być nasza troska powinna być głównie skierowana jest w tym kierunku, żeby jakoś poprawić bezpieczeństwo osób, które się przemieszczają po drogach niekoniecznie samochodami Niechronieni, czyli to trzeba tak jak pani podział szczegółowy, że to nie tylko piesza też rowerzyści motocykliści motorowerzyści no właśnie tych trochę przybyło tych rowerzystów Motorolę cyklistów i motorowerzystów i też przybyła liczba wypadków z nimi tych najtragiczniejszych równie silną niestety to tak jak powiedziałam do niej są słabsi, by lud Niechronieni i jak już dochodzi do wypadku to coś się przeważnie bardzo źle kończy dla nich głównie dla dla osób niechronionych zdecydowanie motocykli motocykle motorowery rowery są bardziej popularny jest głównie ze względu na warunki ruchu, ale też może trochę ze względu na coś bardziej dbano o zdrowie, chociaż jak widać nie do końca to byłaś to jest dobry kierunek trochę jeszcze w dół ten wzrost liczby tych pojazdów, czyli rowerów motorowerów i rowerów jest wielu użytkowników tych 3 użytkowników, czyli uczestników ruchu że, poruszając się pojazdami jest szybszy niż rozwój infrastruktury przeznaczonej dla tych pojazdów czy szybszy niż nawet powiedziałbym, że prawo również nie nadąża za rozwojem środków transportu nowych środków transportu, ale jeśli chodzi o to mu infrastrukturę to jednak głównie, jeżeli chodzi o rowerzystów, bo motocykliści motorowerzyści to potrzebują dokładnie tej samej infrastruktury są lub kierujący samochodami, ale są rozwiązania prawne, które bardziej chronione dla cyklistów w innych krajach dają im pierwszeństwo w jakiś określonych sytuacjach na nas motocykl jest dokładnie tak samo traktowany i ciągle nie mają kierowcy tych nawyków np. żeby zostawać przestrzeń dla motocyklistów motocykliści muszą u nas wciąż szybciej się przemieszczać na uczelnie szybciej go skutecznie może podać jadą od tak dojadą zmieniają pasy natomiast za granicą są takie rozwiązania, że pojazdy samochodowe zostawiają miejsce pomiędzy pasami dla motocykli w związku z tym nie mogą jechać bez specjalnego zagrożenia po prostu tą tym dodatkowym jak w wirtualnym takim pasem ruchu, który się wytwarza bomb pomiędzy samochodami ona ciągle tego nie ma on kierowcy za mało zwraca samochodu za mało zwracają uwagi na to co się dzieje za nimi obok nich i stancji i również zachowania motocyklistów często są niebezpieczne boję się zadania i mają za 50 to też tyczy się ich to branża leasingowa, że są niewidoczni bardzo często zapominają, że są niewidoczni myśmy uczestniczyli w takich dużych badaniach europejskich w, badając wypadki z udziałem motocyklistów i zdecydowanie podstawową problemem jest to, że motocykl jest niewidoczny dla co to zabierali widoczny w czasie nie spodziewa się zmniejszy hałas kierowcy jadący tramwaj kierowca widzi duży samochód jest przyzwyczajony do tego, że widzi nie wiem masy, jaką się jak jakiś przedmiot drużyna i rodzeństwo ma kierowca jest mało, a nie należy się szybciej przemieszczać częściej zmienia pas ruchu to jest po prostu mniejsze i cały czas świadomości kierowców samochodów w rynku, gdy to nie jest tak częsty przypadek czyli, a poza tym no i często też zaskakujące jak raptem się za motocykl, skąd drzwi wyłania Szalita po obu stronach powinno być to, żeby dbać o siebie zdecydowanie zdecydowanie z tym, że mały motocykl motocyklista jest słabszy w zetknięciu z samochodem no i zdecydowanie 90 % wypadków motocyklistów to motocykl jest porażką motocyklista jest poszkodowany ani nie pasażerowie czy kierowcy samochodu w ogóle w zdecydowanej większości, jeżeli dochodzi właśnie do kontaktu kierujący samochodem, czyli ta właśnie masa obudowa blacha, a te nie chroniony i właśnie pieszy rowerzysta motocyklista motorowerzysta no to coś na chroni kierowcę samochodu albo tego nie chronionego no nie choćby dlatego nie chroniony no właśnie i to głównie z tej przyczyny, że był wzrost wypadków z tymi uczestnikami ruchu rowerzystami motocyklista mimo to rowerzystami to dlatego nam wzrosła liczba w ogóle ofiar śmiertelnych na zdecydowanie tak jak to wynika, bo jeżeli przeanalizujemy liczby to rowerzystów niestety więcej zginęło 2018 roku w stosunku do 201765 ta jest dużo, bo też 30 %o wy wzrost bardzo duża liczba zabitych rowerzystów motocyklistów więcej 7 zginęła na drodze też 3 %, a motorowerzystów to też jest bardzo zaskakujące od 21 więcej zginęło na drogach i to nie jest jeszcze gorzej, bo też 38 % 4 więcej tych 2 motorowerzystów najwięcej czyta dalej daje razem około 100 ofiar śmiertelnych w tych grupach tych tych 3 grupach więcej, czyli ta jest czy na zdecydowanie należy doszukiwać się główne przyczyny wzrostu zabitych trochę też przepisy się pozmieniały co do osób, które mogą jeździć tymi pojazdami można zdecydowanie coś z tym, że lekkie motocykle tanie motorowery, więc silny, ale motocykla nasz sondaż może w statystykach być może policjanci zakwalifikowali te lżejsze motocykle do motorowerów i stąd ten duży nieraz z w każdym razie na pewno jest bardzo niepokojąca zjawiska i im i bardziej niepokojący trend, że to właśnie w tej grupie niechronionych jest taki duży wzrost zabitych no dobrze, a jeżeli chodzi o pieszych to troszeczkę i patrząc na ogólną liczbę to poprawiło się trochę się poprawiło to już stała tendencja z kilku lat szpital to bardzo dobrze natomiast udziału zabitych pieszych we wszystkich ofiarach śmiertelnych dalej jest dość wysoki jest około 30 %, czyli około 13 zabitych na polskich drogach są piesi mimo tych pozytywnych zmian ta to jednak ten ten udział się utrzymuje i to co jest bardzo niepokojące, że wzrosła liczba zabitych pieszych na przejściach dla pieszych i mamy też tendencję, że co roku, jeżeli hop popatrzymy na wiek pieszych, którzy giną to liczba osób powyżej sześćdziesiątego roku życia rośnie to już jest ponad połowa zabitych pieszych to są właśnie osoby powyżej sześćdziesiątego roku życia to jest problem, który od tych dawna jest znany, że społeczeństwo się starzeje, że osoby starsze często zniechęca media, żeby prowadziły pojazd, żeby się wycofywały z ruchu drogowego kierowcy, bo uważamy, że starsi kierowcy są niewystarczająco sprawnie i że wyprowadzić samochody związku z tym rezygnują z samochodów, więc dziś ruszają na piechotę, a są z z osobami na listę najsłabszymi w grupie wszystkich uczestników ruchu i potrzebują lepszych warunków mają większe kłopoty przechodzenie przez ulicę na pewno na jej niestety płacą cenę za to, że się, że taka sytuacja na drogach u nas jest, jaka jest jaki by pani zalecenia z gry czy też działania zalecała, żeby poprawić byt tych graczy to będzie nudne co powiem, bo zawsze jest jedno jest 1 bardzo prosty sposób zmniejszyć prędkość to trzeba zwalniać trzeba zmniejszyć do zera tak się zamawiają osoby nie urealnienie danych dla młodzieży pomimo doświadczenia wszystkich krajów, które mają duże sukcesy w tym zakresie mówią o tym, że to jest o kluczowy jest sposób kluczowy czynnik, który wpływa na bezpieczeństwo na zmniejszenie prędkości 6 z niższych prędkości do 80 km na godzinę na wszystkich drogach Francuzi poza autostradami Francuzi zmniejszyli prędkość wszystkie kraje, które chcą osiągnąć wynik plus warzywny, zmniejszając dopuszczalne limity prędkości oczywiście nie ograniczają się tylko do zmniejszenia limitów, ale również bardzo egzekwują, żeby kierowcy przestrzegali te limity prędkości co zresztą się zespoły z również spotyka nas protestami kierowców na francuscy kierowcy protestowali przeciwko tym zmianom i przyjść komanda tam młodzież są też głosy, że cały ruch tych żółtych kamizelek któryś jest we Francji dość intensywnie działa również n p . niszczą fotoradary, a tamtejsze drogach niestety, ale tez bardzo egoistyczna postawa na wiadomo że, żeby było bezpiecznie musi być wolniej, a u nas niestety cały czas mamy z tym bardzo duży problem to jak zwykle w takich rozmowach musiałem przejść nad drugą stronę i powiedzieć, że wcale nie prędkość tylko infrastruktura, a Murray struktura jak najbardziej zgadzam źle wyznaczone przez mnie, że infrastruktura jak najbardziej się zgadzam w tym zakresie, że powinna złożyć kierowców do zwolnienia Hommage, a za małym stopniu, a w małym stopniu dążymy do uspokojenia ruchu w jak najszerszym zakresie szczególnie tam, gdzie są piesi Czyż szczególnie w obszarze zabudowanym szczególnie w centrach miast powinniśmy dążyć do tego, żeby spowolnić również przez działania infrastrukturalne, a czy np. przejście dla pieszych, które jest poprowadzona bez sygnalizacji świetlnej poprowadzone przez drogę, gdzie jest kilka pasów ruchu w 1 kierunku nie oczywiście to jest błąd z jej oczywiście to powinna się absolutnie zlikwidować jest bardzo uzależnienie czy jakoś nas jest bardzo wiele przejść dla pieszych poza obszarem zabudowanym na drogach dwujezdniowych wielo pasowych, gdzie ograniczenie prędkości do 70 km na godzinę tam powinna być sygnalizacja wzbudzana bezwzględnie, ponieważ tam rzeczywiście pieszy żel pojawia bardzo rzadko, bo np. przejście dla pieszych przy przystanku autobusowym, więc ten pierwszy, żeby przeżyć pojawiał rano jak jadą do pracy i po południu jak wracają z pustym żadne działania typu zwalnianie z w naszych drogach zmuszanie graczy stawianie dodatkowego ograniczenia prędkości nie ma tutaj jest sensu, bo jeżeli tego pieszego tam prawie nikt nie ma to ten trudno się dziwić, że kierowcy tam nie zwalniają ja pamiętam 1 taką sytuację, że na profilu Skołowanych na Facebooku pokazywałem właśnie takich miejscach droga poza obszarem zabudowanym dwujezdniowa po 2 pasy ruchu w każdą stronę, czyli prędkość lub, która obowiązuje na takiej drodze to 100 km na godzinę to jest dużo i przejście dla pieszych bez tej z udanej synka w ogóle bez sygnalizacji jest tylko był ten pomarańczowy ten znak ostrzegawczy dla Halemby jest taki jest dla nich właśnie przejście przy przystanku autobusowym w pokazałem to sytuacje i powiedziałam, że ma takiego rodzaju infrastrukturze to Basi prosi o wypadek z pieszym chyba 2 tygodnie później była informacja, że właśnie na tym przejściu był wypadek spieszę, więc coś dla nas mamy 2 wyjścia albo tam na takim przejściu wybudować sygnalizację świetlną co nie jest bardzo wysokim kosztem albo po prostu nie wyznaczyć tam przejście dla pieszych, ale przystanek obok sunie, ale w sumie myśmy robili badania teraz zachowań kierowców w okolicy przejść dla pieszych i 1 z tych punktów było przejście dla pieszych w Siewierzu, gdzie jest droga krajowa bardzo obciążonej właśnie takie przejście dla pieszych bez sygnalizacji w sumie piesi tam przychodzili przebiegali pomiędzy samochodami nosili znaleźć tam mógł, aby się samochody nie zatrzymywał tak, by tego przejścia nie było to sytuacji lepiej, żebym była taka sama tak to prawda musiałby doczekać do druku, bo i tak nie ma wyjścia pieszy musi znaleźć lukę pomiędzy pojazdami, ale jednak trzeba jakoś umożliwić tym pieszym przechodzenie i to sprawić, żeby było bezpieczne należy to jest złudne wyznaczanie przejścia dobrze takiej sytuacji bez sygnalizacji świetlnej ta nie jest wcale z umożliwieniem pieszym przejścia, więc jeśli już wyznaczamy i z precyzuje, że jest potrzeba takiego przejścia dla pieszych to trzeba to miejsce odpowiednio zabezpieczyć zdecydowanie tak zdecydowanie powiedziałbym, że nawet psy niektórzy kierowcy, którzy by się ci w takim miejscu zatrzymać powodują bardzo duże zagrożenie, bo inne pojazdy tak szybko jadą, że 1 samochód, który się zatrzyma przy takim przejściu może spowodować karambol, a honoraria w takim miejscu bardzo bardzo dobry bardzo dobre wrażenie zrobił, ale bardzo bardzo by to dobrze wpłynęło z tymże no trudno sobie wyobrazić, że wszędzie mimo wszystko wydaje się że, że łatwiej jednak na umorzenie łatwiej, ale obu spółek, ale zysk ma ono powinno się go do sprawy podejść systemowo filety z badania, że w tych punktowych miejsce, gdzie fotoradary spadła liczba 50 % na czym bardzo spadła do tam, gdzie myśmy badali co w ogóle liczba pojazdów przekraczających dozwolony limit spadała do 1 % ta w miejscu, gdzie trwają razem z kanału przynosiło ono wypadki no to w 2 akurat w tym miejscu dzieją się badać wypadku nie była Lech oraz badań i namieszały w fotoradar powstało ich, ale eldorado nie zawsze jest tam, gdzie dużo bardziej udane zawsze po to, żeby kierowcy z 20 i żeby nie było w wypadku generalnie w Polsce fotoradarów jest bardzo bardzo mało, więc nie narzekajmy było jak jest radny nie narzeka na to, że zmarnowaliśmy jest bardzo mało, gdyż on nie powinny stać tylko tam, gdzie coś się doszło do jakiegoś nieszczęśliwego zdarzenia, bo to za późno one powinny profilaktycznie działy IT powinny być oznakowane, że będzie za chwilę nie powinny to jesteśmy zgodni i 1 rzecz prosiłbym o wyjaśnienie, bo bardzo mi to zastanawia, jeżeli spojrzymy nie wiąże pani tego nie lubię też nie, ale jednak jakaś ta liczba coś może pokazywać, jeżeli chodzi o sprawstwo wypadków z udziałem pieszych to, jeżeli spojrzymy na ogólną liczbę wypadków no to głównie powodują kierujący mówi kierujący, czyli podkreślam to za każdym razem i kierowcy samochodów i rowerzyści motorowerzyści motocykliści i kierujący innymi pojazdami i 2013 roku w sumie tych wypadków spowodowali 67 ,5 % ogółu, a z winy pieszego mówimy tutaj tylko o tych wypadkach, które były z udziałem pieszego to piesi byli odpowiedzialni za 20 lat za blisko 28 %, ale jeżeli spojrzymy na te wypadki, gdzie pieszy zginął tu ktoś zginął no to ta różnica pomiędzy sprawstwem jest zdecydowanie mniejsza i z winy kierującego w 2018 roku tych śmiertelnych było 40 blisko 46 %, a z winy pieszego blisko 44 % jak porównamy do 2017 to w 2011 nawet była ta różnica na niekorzyść pierwszych spowodowania tych śmiertelnych wypadków to jest dziwne zjawisko nawet statystyczne niektórzy twierdzą, że wręcz niemożliwa inaczej niż wydaje, że za dużą wagę przykładamy do tego właśnie określenia tak jak pan powiedział do sprawstwa pieszych generalnie nie powinniśmy w ogóle zakładać, że piesi są winni Czesi z poszkodowanym to sam dba o swojej wyspie zorganizowano jak to się w zachodnich krajach cześć, gdzie indziej w WIG Team Black Milk czy też GameINN VIP Team, czyli obwinianie tych ofiar tak jest i generalnie nie powinniśmy w ogóle dla pieszych patrzeć jako diakona sprawców to są zawsze ofiary zawsze ofiary natomiast to jak policja na miejscu zdarzenia kwalifikuje dane zdarzenie trzeba pamiętać, że Lech szczególnie w sytuacji, kiedy jest osoba zabita to policjant ma bardzo trudną sytuację, bo jest ciężkie zdarzenia Ant prawdopodobnie jest dużo zamieszania na drodze jego rolą naprawdę nie jest czekanie dokładnie co się stało on o przyczynie zdarzenia decyduje na drodze nim doszło do jakiegokolwiek dochodzenia nim zabrał wszystkie informacje, ponieważ dane wprowadzane do bazy danych są danymi, które zdobywa policjant uzyskuje się na drodze Jaros MSS szacunek to nie jest ostateczna przyczyna poco w ogóle to robić w takim razie skoro i tak o winie, jeżeli chodzi o wypadek drogowy to nie decyduje policjant tylko późniejsze dochodzenie e -sąd ewentualna przepraszam to nie jest pytanie do mnie żadnych statystykach europejskich nikt nie mówią o sprawy o sprawcach wypala u nas nie ma czegoś tak, a u nas od lat trop mówimy po co to w ogóle jest i ranni niepotrzebnie no ale mojego punktu widzenia badacza od wielu lat z załącznikami oraz ich za jedyne realne taka jest tradycja, że policjant ma wpisać przecież to nie jest przyczyna to co policja w karcie zdarzenia wpisuje to nie jest przyczyna to jest okoliczność, bo przecież różne są fakty, które policjant w karcie umieszcza umieszcza charakterystykę miejsca zdarzenia o mieście zachowania różnych uczestników, ale również inne okoliczności pogoda w stan nawierzchni to wszystko jest w karcie należy oraz zachowanie to nie jest to nie jest przyczyna jest logo liczna, ale jednak w raportach jest jasno spisane jako i przyczyna, że są pewne przyczyny i ci, którzy są sprawcami nawet przecież w każdym tabel co mamy sprawcy wypadków drogowych dość dużo zajmuje miejsca w tym raporcie właśnie no niestety, ale to jest uważam błąd powinniśmy się za ich zajmować uczestnikami wyżyli się skupiamy na sprawcach i okolicznościami i okolicznościami, jeżeli rzecz skupiamy na sprawcach to przeważnie analizujemy połowy zdarzeń i połowy zachowanie połowa uczestników, ponieważ w 1 wypadku jednak przeważnie z jest z sądu 2 pojazdy albo 2 uczestników 1 z nich jest sprawcą, a drugi jest ofiarą zimy analizujemy tylko sprawców to analizuję połowę poparły zachowanie połowa uczestników związku z tym to jakby fałszuje stał się 1 obrazu zdecydowanie powinniśmy analizować uczestników dane o uczestnikach wypadków nie dano sprawcach i ja absolutnie uważam, że ten moment, w którym kit policjant musi przesądzić, kto jest sprawcą jest zdecydowanie za w wielu wypadkach szczególnie ciężkich wypadkach jest za wcześnie, bo przecież przy takim zdarzeniu jest wielo tygodniowe czasami miesięczne dochodzenie, gdzie biegli analizują, gdzie są zeznania świadków jest cała bardzo skomplikowana procedura dochodzenia do tego, dlaczego do wypadku doszło i kto się do niego przyczynił, a w danych statystycznych, które my analizujemy też pierwsze wrażenie policjanta na drodze to jest to samo co on musiał zadecydować będąc tam przez 2 godziny jeszcze trzeba zaznaczyć to, że wyroki, które zapadają w sądach to w statystykach one nie są aktualizowane, czyli n p . jeżeli z 2018 roku policjant czy też właśnie jest w tych w tych raportach uzna, że akurat powiedzmy kierowca był winny, jakiej sytuacji to w rzeczywistości sąd może orzec inaczej, że inny uczestnik ruchu był w tej sytuacji i bawić i co jeszcze ważniejsze to nawet, gdybyśmy znali te wyroki sądów to niekoniecznie one dają nam wystarczającą podstawę do zweryfikowania tych danych w bazach danych, dlatego że również to jak sąd orzeka o winie może zależeć od sprawności adwokata oczywista niekoniecznie musi być do końca euro, który obiektywne dlatego przyjęło się, że próbuje się zastosować taką metodę badania przyczyn wypadków poprzez jeżdżenie na miejsce zdarzenia tych najcięższych zdarzeń grupy specjalistów, którzy obiektywnie są w stanie przeanalizować co się wydarzyło, ale nie po to, żeby stwierdzić, kto był winien tylko, żeby zrozumieć mechanizmy w sytuacje, w których do tych wypadków dochodzi, żeby przeciwdziałać, czyli celem naszym nie powinno być kogo skarżymy kogo uznamy za winnego tylko jakaś istota tych zagrożeń, żeby je zrozumieć, żeby móc tak zorganizować ten system, żeby tych zdarzeń niezależnych było było jak najgorzej jest najłatwiej jest 1 rzecz, której warto wspomnieć, że jeżeli rozmawiamy o te przyczyny to on nie jest też podana liczba zdarzeń, które były z powodu niesprawności technicznej pojazdu było to tylko 38 wypadków w 2013, ale jak znowu policjant na drodze ma stwierdzić czy ktoś się urwała opona to rywalizujący to jak dziś waży 3 jedno czy skutkiem nota to przecież prawda no proszę, żeby obrazić policjanta na drodze jak Konrad stwierdzić, a jeszcze 1 ważna, że 3 jest taki dział jak wypadki z pozostałych przyczyn i nie zastanawiają ja wiem, że to znowu nie do pani pewnie pytanie no ale patrząc na te tabelki, które mamy na to jest to dość ciekawe, że jest wpisana przyczyna nieustalona w ogóle jakakolwiek no i 247 osób zginęło w właśnie w takich okolicznościach, gdzie policjant na miejscu czy podczas później jakiś prace jeszcze nie nie potrafił określić, choć ja nie wiem czy to jest prawda są teraz powiem, ale być może policjant miał jakiś dylemat nie był w stanie miał za mało danych na miejscu wypadku i wolał wskazać, że niewiele niższy przypisać winę do wymogów konkretnej osoby nadal, że zjazd kilka różnych wątpliwości, o których ja też pisałem co to w ogóle tych danych z pobieranych i zbieranych przez policję np. w czerwcu jak porównać sobie też takie raporty dzienne do tych końcowych to trochę tych ofiar dziś tych danych zniknęło, ale nie ma żadnych wątpliwości, że z bardzo niebezpiecznie obraz co prawda tylko, że dalej nie znamy całościowej skali i tak naprawdę nie jesteśmy w stanie określić jak było naprawdę na tych drogach i to nie tylko w zeszłym roku, ale też w poprzednich latach i t d . chociaż tak jak powiedzieliśmy nawet na tyle ile wiem to wiemy, że jest bardzo niebezpiecznie, więc proszę na siebie uważać proszę jeździć zgodnie z przepisami proszę myśleć o innych o tym, że na drodze trzeba w pewien sposób współpracować i przede wszystkim proszę myśleć o niechronionych uczestnikach ruchu drogowego, bo ich tak jak z nazwy to wskazuje nic nie chroni tylko kości skóra jest kiepskie zabezpieczenie bardzo i uruchamiać wyobraźni o ich jak się ma na głowie 300  000 różnych rzeczy to trudno z tą wyobraźnią Anna Zielińska polskie obserwatorium bezpieczeństwa ruchu drogowego działające przez Instytut transportu samochodowego, która to jednostka jest podległa ministerstwu infrastruktury tak, żeby w pełni powiedzieć bardzo dziękuję za rozmowę Larsa mam nadzieję, że w przyszłym roku jak się spotkamy to możemy będziemy Faber lepszych nastrojach, a że jest na to dane do usłyszenia krzyż to właśnie Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: SKOŁOWANI

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Z Dostępem Premium TOK FM odsłuchasz każdy podcast - bez reklam. Słuchaj wygodniej w naszej aplikacji mobilnej z pakietem "Aplikacja i WWW"

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA