REKLAMA

Matematyka nie do przejścia. Historia niezwykle zdolnego ucznia, który... ma problem z maturą z matematyki

Data emisji:
2019-03-30 15:40
Audycja:
Twój Problem - Moja Sprawa
Czas trwania:
15:16 min.
Udostępnij:

Historia chłopaka z Zespołem Aspergera, który w tym roku po raz trzeci będzie podchodzić do matury z matematyki. Jest niezwykle zdolnym humanistą - ma ogromną wiedzę historyczną; świetnie poradził sobie z maturą z polskiego czy angielskiego. Ale matematyki przejść nie może - w opinii z poradni psychologiczno-pedagogicznej ma to wprost powiedziane, ale nikt tego nie bierze pod uwagę. W efekcie, nie może zdać matury i iść na studia - mimo, że wszyscy dookoła wiedzą, że jest typem naukowca i dużo mógłby w życiu osiągnąć. Ben nie jest jedyny - takich dzieci z niepełnosprawnościami i z podobnym problemem, jest o wiele więcej.

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

twój problem moja sprawa to Anna Gmiterek-Zabłocka witam wszystkich ponownie w drugiej części mojego programu, a w tej części będzie o problemie, który dotyczy m. in. uczniów z zespołem Aspergera, ale też np. uczniów niewidomych problem z maturą z matematyki, zanim opowiem dzisiejszą historię historię z Krakowa przypomnę, że matura z matematyki jest obowiązkowa jak wynika jednak z raportu Najwyższej Izby Kontroli nauczanie tego przedmiotu w polskich szkołach pozostawia Rozwiń » wiele do orzeczenia świadczą o tym, osiągane przez uczniów niskie wyniki w latach 20152017 średnio co szósty uczeń nie zdał matury z matematyki, a dzisiaj u mnie uczeń, który ma ogromną wiedzę z historii był bardzo dobry z języka polskiego czy z języka angielskiego, ale matematyki nie jest w stanie przejść dwudziesto jednoletni Dan z Krakowa Benny z zespołem Aspergera i jego historia o zawsze myślę o tym, sytuacja jego się przypisuje Einsteina wieńczy tu faktycznie on to podział tego nie wiem że, gdybyśmy oceniali rywal po tym, jak wchodzi na drzewo no to myślałam, że jest głupi powinniśmy oceniać ludzi przez ich możliwości ani przez cały czas tylko przez pryzmat porażki i to w dodatku tej zimy 21 i system, jaki jest, że jest bardzo sztywne i promuje raczej powiedzmy średniaków niż specjalistów, jeżeli w domu dziecka osoba, która jest bardzo mocne w 1 dziedzinie oraz słaby w drugiej dziedzinie to znaczy, że nie zdam maturę i nie ma szans studiować, a w dzisiejszym świecie specjaliści są jak najbardziej potrzeba natomiast, jeżeli ktoś uzyskuje powiedzmy 30 parę procent w każdym przedmiocie to znaczy, że zdam maturę po co stwarza się matematyki jako bariera dla dla kogoś, kto może być wybitny w pewnej sferze to jest to jest marnotrawstwo w pewnym sensie zdolnych ludzi, którzy powinni mieć wielkie kariery, a niestety są zablokowane Benowi zamyka się droga zamykamy się rozwój, dlaczego właśnie ten system nie może być bardziej przyjazny dla tego typu uczniów na tego typu osób, które on no mają określone problemy, ale są dziedziny, w których naprawdę mogą osiągnąć osiągać bardzo bardzo dobre wyniki, a w lesie nazywamy gdynian muzealny nie jestem niedoszłym maturzystą jeśli chodzi o zawód to chwilowo nie mamy żadnego znajdzie się w takim stanie zawieszenia aż się tak wyraża Brenna Jiang większość zdjęć z list ze spektrum ma harmonijny rozwój specyficzne problemy w uczeniu się matematyki Matys kalkuluje ma na brak widzenia przestrzennego zmiana Moran jestem mamą bohater ma ona Graff autorka zaburza ono ma problem z przetwarzaniem obrazu także n p . nazywa figurę, ale nie jest ani narysować to są olbrzymie problemy dla innych takiej osoby jak test maturalny, który ma zamknięte zadania, bo to wręcz prowokuje do uszczelniania odpowiedzi Ania rozwiązywania tych zadań będą ma problemy z maturą z matematyki ile razy do tej matury do tej pory podchodziła aż 3 ×, gdybyśmy mieli porównać, bo matematyka jest obowiązkowa zdawała się tak jak wszyscy, ale zdawały się także język Polski historia język angielski, gdybyśmy mieli porównać te właśnie przedmiotowe i swoje wyniki z nich z matematyką i historia to jest 70 punktów gier w centrum pracę w stanach bank polskiej angielskiej porównano w części ustnej i 90 części pisemnej 56 w Polsce banki angielskich dziennikarzy, a matematyka 16 Elżbieta Grabska jestem nauczycielką języka polskiego uczy w piątek w prywatnym liceum w Krakowie nauczycielka MEN, by był uczniem idealnym uczciwe nielogiczne błyskawicznie się uczy jest dokładny na zawsze był przygotowany i to co w dzisiejszych czasach jest takie symptomatyczne Libańczyka umorzeniu samego początku, ale potem wszystkie lektury w dodatku bardzo lubi ludzi z pasją, a będzie miał taką pasję w pierwszej klasie jak zaczynaliśmy nasze spotkania zaczynamy naszą naukę od mitologii od biblijnej trochę zwiedzam Bena była nieoceniona, więc stał się naszą taką klasową Wikipedią ten wynik matury z matury ustnej 90 % wcale nie zdziwił natomiast z języka polskiego będą bardzo dobry pisał pracę na początku trudno mi było uwierzyć, że to są jego samodzielna praca jego logika wypowiedzi powoływanie się na przykłady, które wychodziły czasami bardzo mocno poza podstawę programową jest czasami pozwalałam nawet na to zresztą za pozwoleniem Bena czytać te prace nad głos w klasie i en tarza się wszyscy, którzy słuchali uczniowie byli pod ogromnym wrażeniem napra w, ale tak jak, jakie głosy pani miała np. nauczyciela historii bowiem, że żebranie jest wielkim pasjonatem tego przedmiotu zabawna historia to jest pasja jednak trochę zazdrościłam profesorowi nie ma takiego wspaniałego ucznia natomiast podkradała troszkę Bena i starałam się jakoś w nim zaszczepić taką pasję do czytania i wydaje mi się też nam to trochę udało Kia, zaczynając uczcić ten ma on właściwie nie miał żadnych doświadczeń, ale tak sobie pomyślałam, że z Nikolą Master wiara tak to był mój pierwszy taki uczeń i stwierdziłam, że po prostu nikt nie chce być postrzegany jako zbiór deficytów każdy chce być postrzegany jako człowiek i po prostu zaczynam Bena postrzegać jako normalnego ucznia, który przychodzi do szkoły traktujemy go tak samo i wiedziałam np. tacy uczniowie mają problem przy analizie dzieło lirycznych trudno czasami odczytać, iż metafory symbolem tego jak poleciłam Benowi, aby zapoznać się ze słownikiem Władysława kopalińskiego ze słownikiem symboli Niewiem czy mam przeczytał cały ten słownik natomiast potem na lekcje okazało się, że świetnie odczytuje symbole i po prostu jestem z nową naprawdę najlepszy jeśli chodzi o tę historię co 3 dni tak fascynuje, jaki okres, jaki czas na ogólnie historia nie mówi Rz dwudziestym jak Hans landa zdarzali się udzielać korepetycji siostrze, więc chyba, o czym świadczy, a często się zdarzało w szkole, że zaskakiwały się innych tą swoją wiedzą i tymi pytaniami gdzieś na pierwszym roku po przyjściu do szkoły do nędzy i koleżanki mi nawet zadały pytanie i zrobiłem wykład z całego przebiegu 3 z ogólnego przebiegu drugiej wojny światowej i pośrednich całkiem dobrze pani jest bez matury, bo przez matematykę ta matura jest niezdana w związku z tym no wiadomo, że zamyka mu to dalszą możliwość edukacji mama walczy zresztą z tatą razem no bo coś z tym zrobić tak, by pokazać tym, którzy są na górze, że są pewne rzeczy, których bardzo zdolny chłopak nie jest w stanie przeskoczyć usłyszeliśmy w ministerstwie przede wszystkim, że nie jest obowiązkowa matura nie jest obowiązkowe w ogóle liceum i że nie wszyscy muszą studiować chodziło o to, żeby te dzieci, które mają konkretnie orzeczenie już nawet nie, żeby dla wszystkich była taka możliwość, ale właśnie dla takich osób, które mają wyraźnie zaznaczone w tym orzeczeniu wydanym przez poradnie też mają deficyty w tym przedmiocie prac na razie nie są w stanie, jeżeli ktoś ma dysk kalkuluje no to naprawdę, żeby on bardzo chciał to on też matematyki nie jest w stanie znać i dla mnie, jeżeli jest w orzeczeniu napisane, że w sferze słownej ponadprzeciętna inteligencja, a w sferze tych umiejętności matematycznych na poziomie klasy czwartej czy piątej szkoły podstawowej im na to ciężko gada ciężko cóż dalej tak, choć bene jeśli chodzi o to kim chcesz być i co chciałby w życiu robić, gdyż zakładamy, że maszty matura mógłbym pójść albo na ich studia głównie piesi zapewne lingwistyczne lub historyczne to matematyka jak ją oceniasz liczymy na blacie wyjazd irytującym elementem, z którym trzeba sobie radzić w trzeba pokonać ten trzeba walczyć u nas w stowarzyszeniu, które założyliśmy parę lat temu właśnie Stowarzyszenie jestem za zniechęca rodziców i dzieci z zespołem Aspergera mamy bardzo dużo takich przypadków akurat tak się składa, że sporo dzieci ze spektrum autyzmu jest uzdolnionych matematycznie i dzięki temu one sobie lepiej radzą to znaczy przechodzą przez Sitko i wnukom później funkcjonować, ale tworzę sporo jest taki incydent nie znaczy, że wszystkie o nim myślę, że najważniejszy był źle, gdyby 1 z głównych dostosowań zamiast wymyślać tysiące niepotrzebnych zapisów, że tu podkreślić ma tu zwiększymy przyciągnęła tłumu rozłożymy to inaczej na stronie zmieniony zapis graficzny najważniejszym dostosowaniem był ubrany w możliwość wyboru tego przedmiotu i cel bardzo ważny mówię o osobach, które mają orzeczenia, w których jest wyraźnie zaznaczone, gdzie mają te deficyty z punktu widzenia pani jako nauczycielki w momencie, kiedy widzi pani takiego zdolnego ucznia i widzi pani też tonował grono pedagogiczne się spotyka ich nauczyciele między sobą rozmawiają służy pani o tym, że bank jest bardzo słaby z matematyki i naprawdę ma bardzo duże problemy z tego przedmiotu co pani maskę głowy im ślina państwu głowę co to będzie z tą maturą jak to będzie czy w ogóle była pani przekonana że, że będzie dobrze, a nie byłam przekonana rozmawiałam z nauczycielką Bena, która uczy matematyki i wiedziałyśmy, że na bardzo duże problemy natomiast zgadzam się, że nie to jest marnowanie talentów może chcieć nie zawsze więźnia uszkadza takim uczniem i tam jakiś tam określone pieniądze do szkoły ja nie wiem jakie, jakie to są kwoty, ale tak, jakbyśmy po prostu wyrzucali te pieniądze gdzieś tam marnowane albo po prostu, jakby Benowi zamyka się drogę zamykamy się możliwości kształcenia, a ja rozumiem, że rzeczywiście nie każdy musi mieć matury tak ale gdy popatrzymy na to świadectwo popatrzymy na wyniki maturalne to widać, że będą głównie z uczniem przeciętnym, a jest uczniem bardzo zdolnym i na pewno ma wyjątkowe zdolności właśnie z tych przedmiotów humanistycznych w w firmowym jest cenne TVN na tu nie chodzi tylko matematyka to nie jest także, że im, że matematyka jest czymś nowym wyjątkowym, bo to może być także dziecka np. kto jest podobnie powrotne do franka jest bardzo zdolny na nóżkach matematycznie ta technologia jest olbrzymie problemy gdzieniegdzie i ten potencjał tego dziecka ma tematy matematyczne możemy zostać zmarnowane, dlatego że n p . ma problemy z z językiem obcym obozy zjazdy z językiem polskim w dzisiejszym świecie specjaliści są same najbardziej potrzebne przygotowywał się w domu przygotowywał się w szkole robił te zadania program będą polega na tym, że są inicjały z matematyki, która z ostrymi on naprawdę całkiem dobrze sobie radzić bardzo dobrze radzi sobie z funkcjami bardzo dobrze radzi sobie z seksu między Chinami, gdzie można odczytać sens wykresu lub rolniczej, z jaką statystykom czy też trygonometria sobie radzi, więc są takie działy, ale u niego jest problem arytmetyka jest olbrzymi problem też taki, że on kupi znaki, że dla niego zapis matematyczny jest trudne jako taki pomnik ma problem z odręcznym pisaniem, więc napisanie na wpłaty potęgi takie, żeby ona była wyraźnie mała to do podstawy tej potęgi no to sposób są naprawdę olbrzymie problemy też gra w Motor 3 wystarczy, że sobie coś źle zapisie i cały wynik zadania jest błędna to też jest także Pęk pracuje skinów i rozwiązuje z kim zadanie i co chwileczkę się go pytamy, a co teraz trzeba zrobić, a zastanów się na komisji jak jest naprowadzany to jest w stanie takie zadanie rozwiązać ten powiedzmy, że jako przedmiot matematyka, ale jakoś sobie radził natomiast matematyka już jako egzamin jest poza jego możliwościami czy jest jeszcze istotne jest się z gazem najbardziej z tym, że nie wszyscy muszą studiować nie wszyscy muszą iść do liceum, ale jeżeli w mojej mamy taką sytuację, że tylko akademicka ścieżka rozwoju jest możliwa, bo są inne jakieś przeszkody w wykonywaniu pracy fizycznej, bo n p . są z niepełnosprawności sprzężone przy bramie przy takich reform, który chce on wynik dotyczy jego pisma on w ogóle miał duże problemy z motoryką rąk z otwieraniem drzwi kluczem czymś przykrym, zanim czegoś z obraniem, więc też odpadają zawody precyzyjne prawda no nie wiem no w inny zawodnik klubu, w których trzeba wziąć odpowiedzialność za 2 inne osoby zorganizować jakoś stanowisko pracy to to wszystko odkłada dla takiej osoby natomiast praca na uczelni czy rozwój osobisty właśnie w kierunku takim, który interesuje, ale takiego młodego człowieka my z tyłu idealnym rozwiązaniem też nie nie zamyka właśnie tej tej drogi rozwoju, a później nie wskazuje tych ludzi na zamknięcie tylko oni już mogą wrócić na rynek pracy mogą być spełnieni mogą się realizować będą, o co apeluje też do tych, którzy rządzą ideowcy, którzy decydują o złagodzenie Mocha przystosowanie do innego do Zachodniego np. angielskiego systemu tak, żeby każdy mógł sam decydować o tym co chce studiować, że klient chce nam historię zdjęła z nas swoi tak dalej i Wioletta matematyka była tak inna opcjonalnym ani obowiązkowym, bo z całą pewnością poprawi sytuację, a zapewne także stopień zdawalności w Nigerii chrupie ją mogli się rozwijać, a nie było to tylko w interesujący mural, który muszą sforsować proszę państwa będą w tym roku po raz kolejny przystępuje do matury z matematyki trzymajmy proszę kciuki jak najmocniej możemy musi się udać tym razem w, a to był już ostatni temat na dziś ja zapraszam państwa na Facebooka na mój profil twój problem moja sprawa tam również inne tematy, a już teraz u nas informacje Radia Tokarz Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: TWÓJ PROBLEM - MOJA SPRAWA

Więcej podcastów tej audycji

POPULARNE

DOSTĘP PREMIUM

Teraz 30% zniżki na Dostęp Premium! Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW", aby słuchać podcastów TOK FM na komputerze i w aplikacji mobilnej już dziś.

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
Przedłuż dostęp Premium taniej!