REKLAMA

Chcesz przekroczyć prędkość? Samochód Ci tego nie zabroni, tylko poinformuje, że złamałeś przepisy. Obalamy mity związane z automatyką w samochodach, która ma zwiększyć nasze bezpieczeństwo

Poranek Radia TOK FM - Weekend
Data emisji:
2019-03-31 07:40
Prowadzący:
Czas trwania:
17:32 min.
Udostępnij:

Unia Europejska chce wprowadzić więcej obowiązkowej automatyki w podstawowym wyposażeniu samochodów. Wokół nowych przepisów narosło już wiele mitów. O tym, jak w rzeczywistości mają działać dodatkowe funkcje, mówi Krzysztof Woźniak, prowadzący audycję „Skołowani”.

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
ten może bowiem to weekendowy poranek Amber Gold cenzurę do rządu to i tak i Karolina Głowacka przy mikrofonie państwo słuchają poranka Radia TOK FM weekendowego w naszym studio Krzysztof ważny dzień dobry Krzysztofem dobre, ale prowadząca audycje Seko umowa ani zapraszamy serdecznie na kolejne odcinki, a także do internetu, gdzie inne w naszej mchem nasze aplikacje na tokfm PL są poszerzone jeszcze ciekawsza wersja audycje skołowani będziemy rozmawiać o tym co ostatnio Rozwiń » rozgrzewa innych emocje rozgrzewa wyobraźnię kierowców od razu odsyłam państwa na nasz portal tokfm PL, gdzie jest tekst p t . przekracza aż pęd prędkość, a pedał gazu drużyn 7 elementów, które wkrótce mogą być obowiązkowe w samochodach no, więc MF od razu cię zapytam czy za kilka lat Unia Europejska spowoduje, że jeśli będę chciała jechać szybciej, bo np. będę musiała będę miał taką sytuację podbramkową to samochód mimo inny tego, że będę musiał to zrobić podnosząc, że kot uciekł z drogi nie pozwolimy na to, ponieważ będą tam jakiś automaty, które nie pozwolą mi jechać szybciej automaty będą, ale będą pozwalać najechanie szybciej no, więc takie miałem wrażenie nic takiego się nie wydarzy ja mam wrażenie, że przez ostatnie kilka miesięcy żyje w jakiś fajny News owej rzeczywistości to się coraz częściej zdarza nie tylko, jeżeli chodzi mój temat bezpieczeństwa na drogach motoryzacji uczestników ruchu drogowego, ale w ogóle, ale tak bardzo dużo przekłamań się pojawia co do tych propozycji, które chce wprowadzić ogólnie szeroko pojęte Unia Europejska parlament Europejski to, o czym ty mówisz to jest inteligentny asystent prędkości i im po trzeba to wyjaśnić i powiedzieć wprost to nie będzie żadna blokada prędkości to nie będzie żaden ogranicznik prędkości nie ten system będzie działać w następujący sposób wyobraźmy sobie jedziemy samochodem i mamy zbudowane mapy w samochodzie ma GPS, a dodatkowo dookoła samochodu to już jest często spotykane są różnego rodzaju kamer, które skanują znaki drogowe i to już jest możliwa tylko w wersjach premium, bo dziś za dodatkowym opłatom dodatkowego wyposażenia i taki samochód trzeba będzie jechać i z tych map GPS oraz skanowania znaków będzie wiedzieć, jaki jest limit prędkości na danym odcinku drogi i szczerze mówiąc bardzo przydatne, bo niejednokrotnie zdarzało się wyjeżdżać zmniejszy jednak najnowsze nie wiemy, jaki jest gmina nie ma wszędzie na nowo nagle się coś zmieniło i mogłaś przegapić i t d . trzeba uważać na drodze no ale zdarza się oczywiście jedziemy bezpiecznie w miarę taką prędkością, jaka obowiązuje w dzień na danej drodze 311 pas ruchu w każdą stronę to 90 poza obszarem zabudowanym, ale system kierowcę poinformuje o tym, limicie prędkości i ewentualnie w sposób dźwiękowy albo przez czas jakiś sygnał świetlny na kokpicie samochodu czy też przez delikatne właśnie drgania pedału gazu poinformuje też, że przekraczamy tę dozwoloną prędkość, ale jeśli kierowca będzie chciał jechać szybciej niż limity obowiązują niż ten system pokazuje, jaki jest limit to będzie mógł to zrobić mało jak np. w takiej sytuacji podbramkowej, gdzie przekroczenie prędkości możemy uratować życie, bo będą musiano wkład zjechać gdzieś są takie sytuacje niestety na polskich drogach to nie jest tak, że ten system nie przy blokuje to taki jak mało tego ten system będzie można w ogóle wyłączyć, czyli będziemy mogli przez naciśnięcie 1 guziczka prawdopodobnie będzie to takim użytek z napisem ISA Intelligent z PiS tyle asyst trans stykamy i koniec nie działa nawet nie pokazuje nam, że jest ograniczenie prędkości całkowicie go wyłączam no to połowa polskich kierowców stereotypowa teraz powiem po prostu to wyłączenie będzie się niczym przejmować tak pod warunkiem, że nie sprawimy, że nie będzie mogli sprawić, że n p . przy wyłączonym tym systemie EU podczas wypadku drogowego, jeżeli spowodujemy wypadek drogowy to ubezpieczyciel nie będzie chciał wypłacić na ubezpieczenia np. możemy ten sposób to zrobić to jest bardzo dobre pytanie, dlaczego on w poszła Unia Europejska w tę stronę, żeby można było to wyłączyć czy też, żeby te faktycznie Than in inteligentny asystent prędkości nie blokował tej prędkości z prostej przyczyny n p . na europejskich autostradach jak w Niemczech w wielu miejscach nie ma limitów prędkości tam faktycznie możemy jechać więcej więc, jakby ten system działał na takiej autostrady nie pokazywałby tego limitu prędkości, więc jest bez sensu czasami jednak zdarza się tak, że przez interaktywne tablice czasowo wprowadzany jest ograniczenie prędkości to już ten system nie będzie wiedzieć, że czasowo wprowadzono takie ograniczenie prędkości, chyba że będzie mieć jakieś połączenie z tzw. dalej i tarasem inteligentnym systemem drogowym, który wyśle do niego tę informację, że akurat w tym czasie na danym odcinku takim taki drogi tymczasowo wprowadzono ograniczenie prędkości na razie jest to mało możliwe no i niewykonalne, więc będzie można przyśpieszyć pomimo tego, że system mógłby pokazywać niezgodne z rzeczywistością w tym samym czasie ograniczenie prędkości ze Strykowa jeszcze 1 ważna rzecz faktycznie czasami bywa także te systemy, które z cytują znaki drogowe, ale źle zeskanuje znak albo ze względu na warunki atmosferyczne albo przez duże np. w tego rodzaju systemu nie będzie tych kamer tylko będzie przez logowanie z drzew albo znaki za drzewem, więc tutaj też, jeżeli my wiemy lepiej, aby zmiana organizacji ruchu czasowa no to będziemy mogli jechać szybciej to ma być tylko i wyłącznie pewnego rodzaju informacja dla kierowcy, że system informuje o takim ani innym limicie prędkości i ewentualnie kierowca przekracza ten dom Prandelli zupełnie inaczej niż te komentarze, z którymi można było się spotkać wokół tej sprawy, bo pojawił się już, że te wszystkie dowcipy o Unii Europejskiej, która tam zakrzywienia banana nerek kontroluje i że tutaj też będziemy mieli do czynienia z pewnego rodzaju zamordyzm nam unijny no tak takie rzeczy się pojawiają głównie ze względu na to, że w wielu miejscach niedokładnie są wyjaśniane te kwestie jak to wszystko będzie wyglądać jak z listopadzie była w Brukseli i przez kilka godzin rozmawiałem z ludźmi, którzy faktycznie są odpowiedzialni za wprowadzenie tych zmian i to nie są tylko europosłowie w komisjach europejskich i w ogóle w parlamencie europejskim pracują specjaliści w różnych dziedzinach i oni przez lata zajmowali się tymi kwestiami co jest możliwe do wprowadzenia jak to może być działać jak można uniknąć pewnych właśnie kontrowersyjnych sytuacji i w prologu wypracowali pewnego rodzaju kompromis w tym zakresie, więc naprawdę, jeżeli państwo w następnym razem gdzieś przeczytają albo usłyszą, że po 2022 roku samochody nie będą pozwalać na jazdę szybszą niż limity na danej drodze pozwalają jest to nieprawda 2 lata na tytuł całej zmiany czas spojrzeć w wielkim pakiecie tak jak powiedziałaś na naszym portalu pojawiło się 7 różnych zmian tych zmian będzie więcej właśnie chcą rozmawiać o tych kolejnych zmianach jeśli już inne my wyjaśnialiśmy na ile to możliwe w krótkiej audycji sprawy związane z inteligentnym systemem mu prędkości asystent z treścią wnętrz druga rzecz 3 to system monitorowania senności rozproszenia uwagi kierowcy zmartwiło mnie to, że będzie badane czy kierowca nie mruga zbyt często, bo ja strasznie często mruga w ogóle falbany są to co jest 1 z elementów to chodzi o to, żeby już teraz sum takie systemy w samochodach z zresztą większość tych rzeczy, które są proponowane są dobre samochody oraz ich było obowiązkowe było z darmowej wersji pojazdu już są dostępne właśnie w tych z tych wyposażenia premium albo za dodatkową w ogóle opłatą teraz jest już samochód, jeżeli mamy taki system bada to czy np. niezbyt często ruszamy kierownicą co świadczy o naszym uśpieni mu dekoncentracji i t d. dodatkowo nowym systemem będzie torze kamery w samochodzie będą badać ruch naszych gałek i n p . gdy sobie zerknie na bok n p . na telefon za długo będziemy to robić po nas prądem, która już nie będzie pewnego rodzaju system dźwiękowy albo przez jakiś sygnał świetlny i t d . to ważna rzecz to nie będzie nigdzie zapisywane to będzie tylko informacja dla nas, jeżeli coś takiego wydarzy koniec nie ma już nie będzie tego zapisu zwanego tu nie będzie nigdzie udostępniane nikt nie będzie miał do tego dostępne oczywiście pojawiają się różne rzeczy, że system może być zhakowane i t d. tak dalej no może tego może być nasze komórki też mogą być spakowane w i już jednak tutaj znów po rozmowach z specjalistami w parlamencie europejskim oni zapewniali, że ten system będzie tak bezpieczne jak obecne technologie pozwalają zabezpieczyć to wszystko to zapewnić mogą no tak ma zapewnić mogą natomiast, a propos tego zapisywania, bo taśma jest się pojawić takie rozwiązanie w swoim rodzaju czarnej jest księciem będącej w samochodach rejestrację danych w czasie wypadków drogowych co to ma być za to mandat to już jest taśm nie pamiętam dokładnie, od którego roku, ale bodajże od 2010 roku w większości samochodów już tak ADR tzw. czyli rejestratory wypadków informacje o wypadkach drogowych już są problem polega na tym, że żadne służby producenci samochodów nie mogą przekazywać też nie chcą przekazywać służbom odpowiedzialnym za badanie wypadków drogowych teraz będą mogli, ale tylko na potrzeby właśnie badania przyczyn wypadków drogowych to system bardzo prosto działa w momencie jakiegoś zdarzenia i tutaj jest kwestia, kiedy ten system się uruchomić w momencie wybuchu np. poduszek powietrznych czy wcześniej moim zdaniem wcześniej np. też przy wypadku z pieszymi to system zapisze niektóre dane w na kilkanaście sekund przed wypadkiem przed zdarzeniem w czasie zdarzenia i kilka sekund po zdarzeniu to będą n p . czy systemy awaryjnego hamowania zadziałały czy np. inteligentny asystent prędkości był włączony czy nie wyłączy był wyłączony czy np. w jakim położeniu był pojazd podczas zdarzenia czy przekroczył 3 był pod kątem czy linii prostej tak dalej tak bardzo się np. działał ABS ASR i inne właśnie systemy, które są już w dużej liczbie zamontowane w naszym samochodzie to ma dać informację o tym wszystkim służbom badającym wypadki i żeby określić w jakim stanie też był pojazd i znowu zastrzeżenie nie będzie żadnej informacji, która mogłaby sprecyzować, kto kierował tym samochodem bądź, których właścicielem tego samochodu ostatniego numeru z numeru samochodu nadwozia takiego numeru, który identyfikację weryfikuje taki pojazd będą zamalowywane, więc w tym systemie, więc tutaj też mało tego dostęp do tych informacji znów będą miały te tylko i wyłącznie służby, które zajmują się badaniem jasno określone przez instytucje państwowe wewnętrzne, jakim etapie PMI jeśli chodzi o w wdrożenie jeśli chodzi o proces procedury ne są te wszystkie proponowane rozwiązania oraz co one mają spowodować w skali Europejskiej w tym tygodniu zostało podpisane wstępne porozumienie pomiędzy przedstawicielami komisji Europejskiej parlamentu Europejskiego oraz rady Europejskiej jest taki, a zgromadzenie trójstronne, które dogaduje się przez los, ale zostały przedstawione te wszystkie propozycje dogaduje się i oni wstępne porozumienie odpisali, że są za raz te propozycje wracają do komisji Europejskiej rynku wewnętrznego w tym przypadku ta komisja znowu przyjrzy się ewentualnie jeszcze coś poprawi przegłosuje już do dalszej pracy musi też zatwierdzić przedstawiciele służby krajów członkowskich, czyli rady Europejskiej teście przejrzą jeść codziennie i ewentualnie jakieś propozycje, jeżeli wszyscy będą ze sobą zgodni cały pakiet pójdzie do głosowania w parlamencie europejskim siatki sali plenarnej i wtedy będzie można powiedzieć, że Unia Europejska faktycznie sprawiła, że te nowe systemy będą obowiązywać ze obowiązkowym wyposażeniu pojazdów w raporcie można wyczytać, że po 16 latach od wprowadzenia wszystkich tych zmian, bo te zmiany w różnym stopniu będą wprowadzane będzie można ocalić 24  000 osób na europejskich drogach to jest mniej więcej tyle ile rocznie ginie z Unii Europejskiej w wyniku wypadków drogowych co ważne wprowadzenie tych wszystkich zmian nie sprawi, że detaliczna cena samochodu wzrośnie jak to nie no nie, bo jeżeli faktycznie wzrosną pewne koszty produkcji auta, ale jeżeli sprawiły, że to będzie masowe to będzie tańsze w Indiach GAM tak wynika z analiz raportu, jeżeli chodzi o wyprodukowanie 1 pojazdu to jest kilka dziesiąt euro dla producentów więc, a powiedz czy twoim zdaniem tego rodzaju systemy są odpowiedzią na dramatyczny problem z kulturą czy też brakiem kultury jazdy w Polsce w pewnym sensie tak jak przy okazji tym zmianom co, jeżeli chodzi o polskie nasze drogi to obawiam się jednak, że do pojazdu nas będą się pojawiać bardzo bardzo późno w negliżu muszą robić Niemcy zaś ci sprzedać n p . bo my ten nowych samochodów niezbyt chętnie kupujemy, jeżeli te systemy zaczną obowiązywać po 2022 roku to pewnie kilka lat minie, zanim zaczną się masowo pojawiać u nas na pewno w pewnym sensie rozwiążą pewne problemy, bo będą będzie podpowiadać taki asystent prędkości, jakie obowiązuje z ograniczeniem prędkości ci, którzy wiedzą, że prędkość ma znaczenie na drogach to dla nich będzie cenna informacja zresztą tak jak powiedziała, że czasami zdarzać się nie wiedzieć, jaki jest limit nadano moc w Chinach drożeje wtedy dla bezpieczeństwa w jadę trochę wolniej, ale i złych kierowców, którzy jeżdżą 70 na godzinę wąskich uliczkach w Warszawie tak i oddala wiedzą radarem prędkość Gil tak, ale przez to, że nie dostają też informacji może na nich to nie wpływać, a jak będą częściej dostawać te informacje no to może to sprawi to też jest dołączą jasne tylko trzeba pamiętać, że Unia Europejska, a nie operuje w takich kategoriach jak my nie robi przepisów tylko dla Polski dla 1 kraju tylko dla wszystkich, gdzie w pewien sposób wiele rzeczy jest już rozwiązanych to jest fajne rozwiązanie w kategoriach takich, że dajemy pewnego rodzaju pomoc nie narzucamy nic, choć moim zdaniem nie powinno być także właśnie ten system inteligentnego asystenta prędkości możemy wyłączyć całkowicie jakoś sobie pytań nawet ciszej trochę, ale nic ciągle pytanie całkowicie go wyłączamy, więc tak licznych jako przykład w niektórych samochodach są systemy innych, które po prostu marudzą cały czas goniąc za inne pasy bezpieczeństwa i koniec tak jak inni też tego było ich zdaniem tak samo powinna to być jednak przedstawiciele Unii Europejskiej Polski no troszeczkę za daleko i uda uważam, że to też było w ramach pewnego kompromisu przyjęcia przez społeczeństwo Unii Europejskiej tych zmian wiele debat wskazywał na to, że niektóre środowiska mogłoby mieć się coś przeciwko właśnie takiemu rozwiązaniu, żeby nie można było tego całkowicie wyłączyć dla wprowadzeniu całego pakietu powtarza, że to jest ważne, żeby wprowadzić cały pakiet tych zmian przedstawiciele komisji Europejskiej no i zrezygnowali z takiej możliwości co też ważne nawet ten inteligentny asystent prędkości nie będzie dostosowywać prędkość w momencie, kiedy tempomat jest włączony, a taka propozycja wcześniej była została wykreślona, więc ja myślę, że to jest dobre rozwiązanie że, że idziemy w dobrą stronę pewnej coraz bardziej większej autonomii z racji pojazd, bo to i tak i tak zostanie będzie następować, gdy wszystkie kamery systemy wspomagania hamowania nie należy się obawiać jej drugiej stronie rozumiem ludzi, którzy nie lubią jak coś się narzuca, że to powinno pozostać w opcji dodatkowej za jakiś tam wygórowane pieniądze na niemal geniusz, a jak mi kierowcy się na, rzucając się z nimi na zderzaku groźna n p . straż, więc dajemy możliwości tego, żeby te systemy były też w autach dla ludzi, których nie stać na dodatkowe wyposażenie takie drogi i rozmawiamy też o tym w kategoriach życzę jej śmierci, bo to nie jest kategoria Unii Europejskiej, które komuś coś narzuca albo w złej policji, która chce zdobyć mandaty tylko o to chodzi o to czy ktoś przeżyje czy zginie czy ktoś zostanie osierocony albo czy będzie inny osobą niepełnosprawną do końca życia oczywiście taki te wszystkie systemy mają jedno zadanie one informują o pewnych niebezpieczeństwach na drodze o to, żeby ten ludzki element jak możliwie najmniej w dół było przyczyną tych wypadków drogowych to nadal jest najbardziej winny jest człowiek to niejedyne propozycje o wszystkich przeczytają państwo na stronie tokfm PL zapraszam serdecznie wam nie dziękuję bardzo Krzysztof Woźniak prowadzący audycję skołowani radio TOK FM dzięki Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: PORANEK RADIA TOK FM - WEEKEND

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA