REKLAMA

Jak odciągnąć dzieci od ekranu i przekonać je, że warto zakochać się w naturze?

Jak z dzieckiem
Data emisji:
2019-03-31 12:40
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
17:23 min.
Udostępnij:

Wyjaśnia Aneta Chmielińska – pedagog leśny, projektant gier i trener kreatywności; założycielka i instruktorka „Dzikoprzygód”.

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
pani Aneta schronisko jest moim państwa gościem pedagoga leśne przyznał, że z taką funkcję z ceną jest prosta w Czechach projektant gier i trener kreatywności założycielka instruktorka dziko przygód powiemy w naszej audycji gościł zrobi to pani, by panią o to poproszony w jaki sposób możemy pokazywać dzieciom naturę i jak odwodzić od tych zjawisk technologicznych, które być może gdzieś powodują, że od otaczającym świecie nasze dzieciaki wiedzą niewiele ich Rozwiń » przede wszystkim powinniśmy zastanowić nad tym, dlaczego chcemy do tej natury przyciąga, dlaczego chcemy odciągać od technologii i pomyśleliśmy sobie uświadomić, że ta technologia z nami będzie im będzie z nami dziś jeszcze bardziej niż jest z nami, więc zamiast dawać szlabany lepiej pokazać dzieciom jak odpoczywać od natury, bo jak odpoczywa chodząc na los ich rodzin może jednak ani na rzecz technologie bo, choć lider wahanie powinniśmy pokazać w jaki sposób dzieci mogą odpoczywać od technologii i właśnie taką drogą do tego jest spędzanie czasu w naturze dzięki już spędzamy czas naturze z 1 strony dzieci mają lepszą odporność obniża się przez nich krwi, ale mają też okazję do tego, żeby wytwarzać witaminy da, żeby spędzić czas ze swoimi rówieśnikami z tremą był wobec tego propozycja wersje pośrednie lub wykorzystajmy te technologie, ale o to, żeby matki natury obserwować naturę badać mając Niewiem smartfon i bardziej wymyślamy sobie, że podczas wyprawy do lasu nakręcimy filmu o o zwierzętach nie wiem o 5, które spotkamy włącznie z owadami jak najbardziej to jest świetny sposób, żeby pokazać dzieciom, że technologie można wykorzystywać do tego, żeby poznawać świat, żeby rozwiązywać zagadki święceń świetnym pomysłem jest np. puści z dzieckiem na spacer znalezienie czegoś ciekawego czegoś ciekawego dla dziecka nie dla nas, czyli nasze czekamy dziś nic ciekawego tak ciekawego liściach zastanowić nad tym czemu wygląda w ten sposób apotem zwrócenie do domu np. poszukanie odpowiedzi w internecie poszukanie odpowiedzi w aplikacji instalowanie aplikacji, dzięki której możemy rozpoznawać drzewa czy zioła i pokazanie dzieciom, że ta technologia jak najbardziej może być w naszym życiu tylko może troszkę innej wersji w bardziej przydatny może edukacyjny panien co dużo pani roboty charczy dużą roboty idą z dziećmi do lasu nie czy równie dużo ma pani chętnych jak wielu ma pani chętnych z perspektywy rodzica rzecz jasna duży uważają, że to jest istotne wychowywać w zgodzie z naturą, a te natury objaśniać też i korzystają z usług Niewiem nauczyciele rodzice właśnie chętnych jest coraz więcej rodziców bardzo interesuje to, że dziko przygody odbywają się co tydzień, a nie są jednorazowym wyjściem przyrodniczym, bo jednorazowe wejście przyrodnicze tego mamy coraz więcej w Polsce, ale w ten sposób możemy zaciekawić dzieci tymczasem dzieciom w Polsce w dużych miastach jest potrzebny jest regularny czas spędzany co tydzień na zewnątrz na świeżym powietrzu dzieci w przedszkolu maluchy potrzebują od 5 do 8 godzin dziennie spędzanych na zewnątrz dzieci do trzynastego roku życia powinna zacząć przelewać odpięciu do 8 godzin ciężko jest osiągnąć to liczbę, kiedy dziecko jest w przedszkolu, kiedy chodzi do szkoły, gdy chodzi na zajęcia pozalekcyjne, na których jest w pomieszczeniu i na których siedzi dlatego dziko przygody są inne i dlatego jest coraz większe zainteresowanie nim od w jaki sposób należy przystąpić do takiego projektu dziko przygód zręcznością przygodowych wystarczy wejść na stronę www krotka dziko przygody pl i zapisać swoje dziecko, jeżeli jest w wieku od 69 lat może skorzystać z 1 z 4 grup, które są w Warszawie w lesie Kabackim lesie Bródnowskim parku Skaryszewskim czy w polu Mokotowskim parku wielu chętnych przemieścił się między 4 lokalizacjami, bo chcieli zobaczyć jak najwięcej byli tacy śmiałkowie na razie jeszcze nie i przyznam, że trzęsie się wrzenia, bo dość ważne jest to, żebyśmy poznali to przyrody najbliższą to przyrodę, która jest dookoła nas, żebyśmy pozwali poznanie tych swoich przyrodniczych sąsiadów najbliższy park najniższe las najbliższe drzewo nawet to otrzymane za oknem to, że jakiś ptak codziennie przepływa przechowywana przez rok przed oknem bardzo ważne jest to, żeby poznać tego ptaka, bo to jest nasz stały sąsiad to jest taki, który mieszka u nas i ważne, żeby poczuć się pewnie na swoim osiedlu, żeby dzieci czuły, że je znają czują, że to, że to jest ich dom rzeź to przyroda obok nich jest dla nich ważne mają z nią relacje i wyznaczyła pani ramy językowe między 69 lat intuicja podpowiada mi, ale też doświadczenie rodzica może jednak to ta fascynacja technologiami oraz elektroniką szeroko pojętą ustępuje zdecydowanie w późniejszym od 10 ich More jest jakaś propozycja dla tych nieco starszy pan na razie jeszcze nie na razie ta propozycja dla starszych uderza głównie do szkół, ale wytłumaczy, dlaczego ta oferta jest dla dzieci w wieku od 69 lat i wynika to z tego, że to jest moment, w którym dzieci zaczynają uczyć się przyrody z książek, ale coraz mniej czasu spędzający przy radzie dlatego właśnie oferta jest dla tych dzieci prowadzę też na stronie zapisy do młodszej grupy, bo też rodzice młodszych dzieci maluchów są zainteresowani tym, żeby wychodzić z nich przyrodę, żeby wyjść też z kimś, kto ma tą wiedzą przyrodniczą Warszawa czy jeszcze inne lokalizacje pójdą drugi zaś Warszawa kupcy Warszawa, ale są plany, żeby dziko przygody rozprzestrzeniła się w innych miastach Polski jak najbardziej Jack wiele osób dopytuje jak pani to zrobiła pani na to wpadła jak wielu chętnych jest sporo jest tych osób naprawdę sporo idzie do osoby dowiadują się dziko przygodach tych z Leszna przygodowe w zajęciach są często mocno zachwycone i żałują, że nie ma właśnie tego w innych miastach Polski też zajęcia różnią się odrobinę tym, że w przeciwieństwie do harcerstwa spędzamy oczywiście dużo więcej czasu w przyrodzie nie siedzimy w harcówce nie uczymy się historii, ale faktycznie wychodzimy do lasu wychodzimy do parku i wykorzystujemy pasje dzieci do tego, żeby zarażać tą przyrodą, więc z 1 strony swobodnie się bez lidera, ale z drugiej strony np. rzeźbione w Drawnie chodzimy na taśmie slackline swobodnie się bawimy poznajemy zwierzęta tropimy je obserwujemy ptaki no dobrze to trasy proszą byśmy sobie obrazili i ani nazistą takim rodzicom rodzicom, których przyprowadza malucha ośmioletniego, żebyśmy wygrali z taką środkową część z nich Malty hrabiego przedziału przychodzi w sobotę przychodzimy w ciągu tygodnia, bo to są zajęcia pozalekcyjne między 1730 godziną dziewiętnastą tak jak mówiłam zajęcy dzików przygody zostały zaprojektowane tak, żeby faktycznie rodzicom pomagać tym, żeby dziecko miało okazję co tydzień regularnie być na zewnątrz w weekend bardzo czarno co tydzień wskazywałoby na to, że leży w podczas weekendu waży bardzo często jest także rodzice nie mają większego problemu z chodzeniem z dziećmi w weekendy mogą to zrobić sami mogą mieć większą grupą znajomych niektórzy również interesują przyrodą za to ciężej jest im znaleźć ten czas i tą przestrzeń nabycie w naturze w ciągu tygodnia a, toteż jest ważne, bo dzięki temu dzieci mogą się wybiegać dzięki temu lepiej skupią i dzięki temu będzie im też łatwiej n p . na lekcjach w szkole to dobrze tu odprowadzamy dziecko na szesnastą 30 na 1712 osób aż 1730 to po zmianie czasu chce inwestować to bardzo szybka i coś się wtedy z dzieckiem dzieje a jaka jest jak liczna jest grupa będzie wiedzieć co robić detalicznie, gdyby zechciała pani opisać nasi słuchacze uruchamiają wyobraźnię grupy są do 10 osób wynika z tego, żeby mogła poświęcić dzieciom tyle uwagi, ale potrzebują, więc bezczelnie zostawiamy rodziców za sobą idziemy tylko z dziećmi do lasu do parku i zajmujemy się w zależności tym, jaki jest dzisiejszy temat różnymi rzeczami możemy np. skupić się na tropieniu zwierząt możemy skupić się na obserwowaniu ptaków i pro zajęcia są zaplanowane w 100 %, ale jeżeli zainteresuje nas coś po drodze to skupiamy się na tym co nas zainteresowało, bo bardzo ważną częścią tych zajęć jest to, żeby podążać z ciekawością dzieci, więc jeżeli zaobserwujemy naszej drodze dżdżownica i tak dżdżownice dzieci zainteresuje tym wszyscy pochodzimy z taką dzielnicą ja zapytam dzieci o to czy wiedzą co to jest, bo pierwsze pytanie zawsze powinny być takie dzieci znały nań odpowiedź, by poczuć się w tym dawni dziś odpowiedzą, że to dzielnica wtedy z kim się jeszcze bliżej AJA zadam pytanie czy wiecie, z którą strony też dżdżownica idzie dzieci wtedy już bardziej skupią teraz muszą się rozejrzeć muszą poobserwować kiedyś się rozejrzą dookoła zobaczył ślady dżdżownice Jazz łatwo nie odpowiedzą na pytanie, że idzie w daną konkretną stronę, a wtedy ja rzucam pytanie, o którym dziś nawet jeszcze nie myślały i pytam, a jak myślicie, skąd dżdżownica wieś, którą stronę idzie, w czym ona widzi i wtedy dzieci są zdziwione i zastanawiają się, iż w tym pytaniem mogą wrócić do domu, jeżeli chcą jak mógł na to pytanie odpowiedzieć ważne jest, żeby to ciekawość podsycać ważne jest, żeby samemu być na tych zajęciach co mógł być w tym procesie samemu się temu dziwić i samemu przyklęknąć na tej ziemi ubrudzić swoje kolana i samemu pokazać, że przyroda jest ciekawa również dla nas dorosłych i wiemy jak CEZ miarą udanych zajęć dla dzieci i można, by wymieniać się zmienia zdanie w Japonii oraz USA w rodzica uznaje zajęcia za udany, na które zaprowadzi moją działalność to dziecko wracali, trzymając się tej tematyki okryć mówimy idzie do kogoś, do którego z domowników i mówi, a czy ty wiesz, że dżdżownica podąża tymi w tym kierunku, ponieważ kieruje się nie wiem, bo ja nie znam odpowiedzi na to pytanie, dlaczego dżdżownice podąża w danym kierunku dla mnie to też jest wspaniała miara drugą taką miarą jest to kiedy dziecko wraca do domu i wykorzysta tę technologię po to, żeby poszukać odpowiedzi albo np. dziecko, które na co dzień nie lubi czytać, a zainteresuje się jakimś tematem potem będzie po prostu wciągał książki na ten temat, bo za fascynują go mrówki zafascynuje go kryształy albo sroki dobrze to wybierzmy jeszcze hipotetycznie dziś temat, bo dżdżownica była tak przy okazji kalendarz wizyt lepszą salonka Isaaca dżdżownice po drodze a, zatrzymując się jakimś temacie tak realizuje się np. taki w takim razie, jeżeli chodzi o ptaki fascynującym tematem jest mowa ptaków i torze tomów Move faktycznie możemy zrozumieć, więc kiedy na zajęciach zajmujemy się ptakami po pierwsze, zwracam uwagę dzieci na to, że ptaki śpiewają różnie i ptaki śpiewają różnie z gry z tego powodu, że z 1 strony śpiewają n p . o tym, że jestem tutaj zwrócić na mnie uwagę do innego ptaka, ale czas śpiewają, dlatego że chcą zaalarmować inne ptaki, że idzie niebezpieczeństwo jest się zbliża dzięki temu, że możemy rozpoznać domowe możemy zobaczyć co się dzieje dookoła nas możemy zobaczyć, że faktycznie zbliża się jakiś ptak drapieżny dzięki temu zaczynamy słuchać tej mowy ptaków dzieci zaczynają zauważać, że ptaki śpiewają różnymi tonami mogą powtarzać n p . to ważny jest też to, żeby te zajęcia były dość mocno muzyczne, żeby dzieci mogą sobie też pośpiewać rytmy, które śpiewają ptaki dzięki temu jest nie łatwiej zapamiętać, więc przed tak przede wszystkim skupiamy się właśnie na obserwacji ptaków na zauważeniu, że taki to nie jest 1 gatunek, że jest wiele i warto obserwować czy mogę się różnią to, jakie są inteligentne i jakie różnice występują między gatunkami jak różnie potrafią śpiewać i dymi ile w ciągu takich zajęć dzieci są w stanie go trzymałem się tych planach rozpozna gatunków jest pani pomocą powiedzmy, że do 5 gatunków, ale tu nie jest istotne jak bardzo duże, iż jest prawdopodobnie dzieci zapamiętają i tak 1 gatunek i to zdecydowanie wystarczy, bo słuchanie Muzy ptaków jest całkiem skomplikowane dla dorosłych również jest, ale nie ma nic lepszego niż nauczenie się 1 głosu ptaka Puszcza potem na spacer i zrozumienia, że to jestem tak nie ma nic lepszego dla motywacji do uczenia się niż swobodny spacer, w trakcie którego zrozumiesz, że właśnie usłyszał sikorka to jest niesamowite uczucie niesamowici słyszeć historie dzieci, które potem wracają zajęcia i opowiadają o tym, że widział się korki niż rozpoznały, że sikorka śpiewała w alarmowe śpiewam i są w stanie się dostrzec różnice w na podstawie 1 ptaka tak potem uczymy się kolejnych najważniejsze jest to, żebyśmy spędzali ten czas w przyrodzie, żeby był ten moment na to, żeby tworzyć to relacje dobrze to najmłodsze dzieci mają lat najmłodsi chórzyści mają lat 6 galeria itp znacząco innym językiem mówi się do 6 lat trojga 9 latka jak pani to różnicuje zdecydowanie zajęcia prowadzone są taką metodą teraz myśli kobiety dziewczynki i ono polega na tym, że przede wszystkim idzie się zająć zainteresowaniem dzieci z ciekawością dzieci w związku z tym dla niektórych dzieci nie jest ważne to jak nazywa się to taki, jaki jest gatunek to jest potrzebne dorosłym też potrzebne starszym dzieciom młodszym dzieciom bardziej przydatne jest to by były w tej naturze, by zobaczyły, że te ptaki wyglądają inaczej rzecz się różnią, że różni śpiewają o dokarmianie ptaków, bo to jest też bardzo ciekawy typ tak znacznym są razem z pewnego powodu zaszokowani się przekona, ale z, jakiego w też o tym, mówić w jaki sposób można im pomagać w jaki sposób można im przetrwać komu pomóc przetrwać zimę np. jak najbardziej dokarmianie ptaków jest bardzo wdzięcznym tematem m. in . dlatego że dzięki dokarmianiu ptaków blisko naszego domu blisko naszego mieszkania możemy obserwować deptak taki ale gdzie go przygodach ważne jest też troszkę to, żeby wychować przyszłych obrońców przyrody i żeby oni wiedzieli jak te zwierzęta się troszczyć w związku z tym oczywiście opowiadamy o tym co warto zwierzętom zostawia, czego nie warto znaleźć przede wszystkim, że jeżeli zaczynamy zajmować dokarmianiem ptaków to nie przystajemy tego robić, bo ptaki przyzwyczajają się do tego, że zostawiamy jedzenie w danym miejscu druga zasada, która jest bardzo ważna jest taka, że kiedy to już nie jest potrzebne nie robimy tego, kiedy już temperatura jest powyżej zera pozwólmy ptakom, żeby radził sobie naturalnie czy to nie jest wcale tak dobrze budować te karmniki i zostawiać tam jedzenie dużych, kiedy ptaki radzą sobie naturalnie, kiedy już jest odpowiednia pogoda do tego, jeżeli temperatura jest poniżej zera no to absolutnie nasza pomoc jest tutaj bardzo przydatna jak dzieci reagują na takie wiadomości to jest w sprzeczności z tym co co do tej pory słyszało rodziców najczęściej w sprzeczności z ciekawością zwyczaje tak jak pan wspominał wracają potem do domu i opowiadają, kto widział, że nie powinniśmy np. zastawiać wtedy ptakom jedzenie, kiedy już jest ciepło absolutnie nie nie reagują na to negatywnie jeśli chodzi o dzieciaki, które w maju najwięcej na największą uważność do tego co pani o to jest to jest bardzo różnie są dzieci, które potrzebują się przede wszystkim wybiegać dopiero jak się wybiegają potrafiący do siebie przyjąć swoje dzieci, które są zapatrzonej zaczarowane od początku zajęć to bardzo zależy od dziecka co rodzice Bogurodzicę w dziś posyłają swoje dziecko na zajęcia pozaszkolne bardzo często lubią w tym współuczestniczyć Lotos determinować pchać się zobaczy to nazwać tamto pani właśnie chcą uniknąć tego typu sytuacji na zajęcia nie zabijam rodziców dlatego, żeby dzieci miały szanse stawiać czoła takim małym leśnym wyzwaniem same i zrobi z tym radzić, ale relacje z rodzicami jest dla mnie osobiście oprowadzał dla prowadzącej bardzo ważne i bardzo istotna Janas foto relacje z rodzicami utrzymuje spotykają się z jezdni przed zajęciami w zajęciach, ale też wysłać do nich co piątek niestety takie niskie pachnące lasem, które trafiają na ich skrzynkę, w których podrzucam im sposoby na to jak mogą zakochać swoje dzieci w przyrodzie bowiem, że bardzo często wiele wiele jest w ogóle takich rodziców, którzy nie są gotowi, żeby posłać takie zajęcia, ale bardzo chętnie sami wprowadza swoją pociechę świat przyrody no dobrze za to rozwinął swój ślad za pani opowieścią o tak sobie myślę, że można to połączyć się rozmaicie choćby poprzez szkolne nauczanie co tymi ptakami idąc można na lekcjach techniki i budować karmniki np. zostanę tam jedzenia, bo to nie jest tak jak powinno być 3, a na lekcji języka polskiego np. nauczyć wiersza Juliana Tuwima ptasie radio, że jak najbardziej jak najbardziej imię mam nadzieję, że uda mi się wspierać również nauczycieli w tym, żeby jak najwięcej lekcji przynosi inną naturę coraz więcej taki młody przychodzi do nas w Skandynawii stulatka bardzo popularne takie leśne zielone zajęcia, by jak najwięcej zajęć niezależnie od tematu przenosić właśnie na łono natury mam nadzieję, że w Polsce testowanie coraz bardziej popularne dziękuję pani bardzo pani Aneta Chmielińska, którego nasz projektant gier i trener kreatywności założycielka instruktorka dziko przygód po takim hasłem trzeba szukać pani temat będzie stosowany w ich przygody to była audycja z cyklu jak z dzieckiem pani bardzo dziękuję teraz informacje po informacjach o godzinie trzynastej łączy się z Agnieszką Lichnerowicz z Radia TOK FM, która obserwuje wybory na Ukrainie pozostań cie państwo Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: JAK Z DZIECKIEM

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POSŁUCHAJ RÓWNIEŻ

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

TOK FM Premium 40% taniej. Radio TOK FM bez reklam, podcasty z audycji i podcasty tylko dla Subskrybentów.

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA