REKLAMA

Rzeźba "Przyjaźń". Nie wiemy co się z nią działo od 90. roku do zeszłego piątku

Pierwsze Śniadanie w TOK-u
Data emisji:
2019-04-01 06:00
Prowadzący:
Czas trwania:
14:03 min.
Udostępnij:

W studio Agnieszka Tarasiuk -kuratorka Muzeum Rzeźby im. Xawerego Dunikowskiego w Królikarni

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
do 4 i 50 sekund kiermaszach witam ponownie bardzo serdecznie wszystkich naszych słuchaczy, zachęcając do dyskusji na profilu Radia TOK FM na Facebooku oraz mailowo na śniadanie małpa to w klapkach FM liczy, że państwo będą do nas pisać komentować i 1 i drugi temat 1 z naszych słuchaczy napisała do nas pytanie co się dzieje w sprawie 2 wież nie wiem w miliony ludzi czy 1 człowiek nie ma znaczenia życie jest bezcenne niemożna rozpatrywać pod kątem liczby to pani Olga Rozwiń » Skorży z kolei w kontekście Bandery, że to ohydnych mordercach to zachęcam państwa do dyskusji w państwie moim gościem jest Agnieszka Tarasiuk kuratorka muzeum rzeźby imienia Xawerego Dunikowskiego w Królikarni, w której to można oglądać cały szereg rzeźby socrealistycznych jak aktualnie można oglądać w dzień dobry wystawę o pomnikach w Europie środkowo-wschodniej ostatnich 100 lat siłą rzeczy niektóre z nich są socrealistyczne k, a nie chciałbym porozmawiać z panią o pomniku, który chyba jest ostatnio najgłośniejszy, choć siłą przeżyła taką swoją drugą młodość mocno okaleczonym wyrażona w DF 3 Michał Hubnik przyjaźnię się październikowej przepraszam dobrze pisze, że bocznica rocznik Szapocznikow ptak jest, który to, którego to historia no bo pani, że mogłaby być scenariuszem chyba dobrego filmu tylko niestety nieomal bez ich szczegółów no właśnie na gotowe jeśli my no co to za pomnik na początek to jest pomnik właściwie rzeźba, która stała w jakiś ból, że rzeźba nazywa się przy rzeźba nazywa się przyjaźnił przedstawia 2 mężczyzn zajmujących sią objętych w uścisku pierwotnie kluczowe było to, że trzymali wyciągniętych rękach sztandar sztandar, który był oddany z brązu, ale w domyśle był czerwony i była to przyjaźń polsko-rosyjska radziecka polsko-radziecką oczywiście balastowych oraz wczesne lata pięćdziesiąte w USA w wnosimy pałac kultury 3 innym Rosjanie wznoszą dar bratniego narodu Polska artystka rzeźbi rzeźby p t. przyjaźń, która jest wybitną w wybitną pracą, ale oczywiście zanurzone mocno w swoim gatunku w socjalizmie socjalizmie takim mieście te z lat czterdziestych inny mamy w Polsce taką rzeźbę bardzo podobną kobietę w podobnym stylu kobiety ze sztandarem wyrzeźbioną przez Henryka Chęcińskiego 200 czterdziestym pierwszym roku w także socrealizm to nie jest także był tak przyniesione nam przez co przez Sowietów, a my tutaj ugruntowane podstawy mieliśmy też lewicowych artystów od lat dwudziestych, który w, którym takie myślenie było bliskich ten nurt, którzy reprezentowali tak jest no dobrze to wróćmy do przyjaźni przyjaźni wypadła z Łask w Spodku wraz z upadkiem PRL-u z końcem PRL natychmiast w czasie transformacji w roku bodajże jeszcze 9 zarząd Pałacu kultury chce się przyjaźnić pozbyć, ale jest problem jak nie mieści się jak wieść gminna głosi ze rzeźba została podarowana przekazane złomiarze owi jako zapłata za usługę usunięcia rzeźby w wieść gminna czy, bo 1 w jaki sposób rzeźba Sierry była wyeksportowała spała z pisała o tym, Dorota Jarecka w Gazecie wyborczej można, by się władze tego artykułu wreszcie sprawdzoną informację nie wiemy natomiast co się działo od dziewięćdziesiątego roku oddano do ubiegłego piątku wiemy, że dziś w dziewięćdziesiątym pierwszym albo dziewięćdziesiątym drugim pewnie ktoś, kto ją wywoził dokładnie, by pamiętał została wy eksportowy ekspert związany z Pałacu kultury i nauki tam w holu głównym witała wchodzących pozdrowienie Polska oraz została wyekspediowana my taki podział podarowane tej firmie, któremu usunęła w międzyczasie zaginęły ręce ze sztandarem, a wieść gminna niesie, że zostały usunięte, gdyż z rynkami się nie mieściła w drzwiach przyjaźń albo w samochodzie została brutalnie przyp albo w samochodzie brutalnie przycięta to przyjaźń i o ile miejsce pobytu rzeźby było jakoś tam znane historykom sztuki, którzy jeździli podglądać przez płot i żeglarz ogrodu pod Warszawą Lotto run i sztandaru nikt nie widziała dziewięćdziesiątego roku jak to możliwe, że zaginęło ręce reszta naród radziecki wzrost można przetopić to właśnie jest na wolnym ferii czy mogą być także ów zaradny biznesmen nie, licząc zapewne na torze w przyjaźni, którą wywiózł będzie kosztowała kiedyś 1  700  000 zł sztampowy działo się w teren żeby, chociaż napalić w oko wypatrzyło za wywóz UEK mogło być myślę, że wtedy nikt nie zdawał sprawę, że ta kwota może być taka po 20 latach no dobrze to nie została wywieziona wróciła do Łask w Desie Unicum został wystawiony na aukcje z zastrzeżeniem, że do zakończenia sporu kaucję warunkową licytację warunkową również upomniał się zarząd Pałacu kultury, a także szynka no właśnie to ZOZ osiągnęła cenę wstawiono głos 400  000 to już jest ceną imponującą jak my tę artystkę jest ceną standardową wzrosła do 1 000 000 szyld standardowo to za chwilę wyjeżdżam do 1  700  000 w 2 zł tak, kto ją kupił nie wiemy, kto ją kupił to jest tajemnica domu aukcyjnego desa Unicum zarówno, kto ją sprzedawał jaki kto ją kupił tego nie wiemy wiemy natomiast, że od 3 bardzo ważną i godną propagowania, że prywatny nabywca, który ją kupił od razu zadeklarował, że przekaże rzeźbę długoletni depozyt do muzeum sztuki nowoczesnej liderem jest piękny gest, którym postawy jak najbardziej godne wspierania rany i często za granicą one dopiero raczkująca taka współpraca między prywatnymi kolekcjonerami prywatnymi pieniędzmi na publicznym instytucja mi, ale bardzo potrzebna potrzebna szczególnie w momencie zawirowań politycznych i nagle się okazuje te prywatne pieniądze na kulturę mają bardzo duże znaczenie w łaźni no dobrze im nie jak to się dzieje, że pałac kultury i nauki nagle uznał, że to jest jej nie znaczy próbuję zrozumieć ten mechanizm trochę trudno być wstydliwe dla Dyrekcji Pałacu kultury nauki Kopernik pożogę może podjąć decyzję, żeby wywalić mi to coś pewnie tak brzmiało, bo nie mogę patrzeć jak chodzę, a teraz nagle, bo jest wartościowe to trochę takie nieeleganckie brzmi słabo brzmią słabo no niestety mogą tłumaczyć się muzea muzea też mają tutaj swoje za uszami w latach, kiedy Dorota Jarecka pisała swój tekst, kiedy namierzyła też rzeźba w latach dziewięćdziesiątych liczyła na to, że któreś z dużych muzeów zareaguje uratuje tę rzeźbę wtedy na pewno nie kosztowałaby jeszcze 1 000  700 ale, ale nikt z nas muzealników ten nie zareagował potrzebowaliśmy 25 lat, żeby docent nic się socrealizm, żeby doceniać jakość dzieła niezależnie od sytuacji politycznej, której doznała to drugi rok, ale widać tu każda nawet najsmutniejsza refleksja przemienia się już było chwilową samodzielnie Szapocznikow i porozmawiali i w ogóle o tych twórcach artystach, którzy ten nurt uprawiali, których działa w Polsce możemy oglądać dużo mamy takich jeszcze mamy mamy dość sporo w kolekcji, którą mam przyjemność kuratora w Królikarni mamy w muzeum Zamoyskich w Kozłówce to ciekawe byłoby to wcale nie jest także byli artyści socrealistyczną inni po prostu Xawery Dunikowski większa część artystów czynnych w w latach trzydziestych latach kwater liderką już w drugiej połowie lat czterdziestych uprawiali reż Alice, chociaż trochę niemiecką telewizję, choć wiedzą, że ci, którzy w latach trzydziestych np. 3009. 3007 . roku zgłaszali swoje projekty na pomnik marszałka Piłsudskiego to są ci sami artyści, którzy w pięćdziesiątym trzecim budowali MDM i robić socrealistyczne płaskorzeźby Karol chorych n p . Stanisław Sikora lista ta ciągłość zarówno formalna i przede wszystkim nazwiska artystów zaangażowanych jest bardzo wyraźna rzeźba jest taka dziedzina, która potrzebuje dużych nakładów potrzebuje energii i wyjątkowo często w tej dziedzinie ego artysty musi współgrać z władzą często artyści rzeźbiarze szczególnie tacy, którzy zajmowali się monumentalnymi działami, mówi że bardziej są rzemieślnikami niż artystami tak tak bardzo często Dunikowski np. potrafi słynny pomnik na górze świętej Anny właśnie o tym, zeznania o dzieło i w dokumentacji, którą przechowujemy okazuje się Dunikowski potrafił rozpala się do czerwoności, że wysokość stopnia jest kilka centymetrów inna i nieco wykładał formalnie ten projekt straci natomiast dość łatwo poddawał się z sugestią co do programu merytorycznego, jakie wydarzenia historyczne mają być upamiętnione cóż pięknego pani zdaniem jest w rzeźbach socrealistycznych w 100 panią tak osobiście zachwyca oczyszczane są różne wywołają gniew ziarno jest rozbierają każdy dzień w Indiach jest szczególnie w dziedzinie sztuki, która jest obowiązująca oficjalnie przez jakiś czas, ale myślę, że w takich rzeźbach jak przyjaźnie, ale Aliny Szapocznikow fiesty autentyczna wiara w modernizacji społeczeństwa tych dziewczyna, która wyszła z obozu, które cudem przeżyła ma wielką energię, żeby drugą wojnę światową ma wielką energię, żeby tworzyć i wierzy w to że, że przyczynia się do budowy nowego społeczeństwa i Tor-Tor czuje pani, kiedy patrzy na przyjaźń n p . tak, a ich ani co jeszcze czy w ogóle jest coś jeszcze na sza początkowej co można w Polsce gdzież tam ukradkiem przez płot nie przez pola może mnie przez można zobaczyć rzeźbę Aliny Szapocznikow na wystawach muzeum sztuki nowoczesnej na Galery dwudziestego 2001. wieku w muzeum Narodowym w Warszawie można oglądać w Królikarni na naszej wystawie pomnikach jest n p . Aliny Szapocznikow projekt zgłoszony na konkurs pomnika ofiar faszyzmu w Auschwitz ogłoszony 5 siódmym roku jej prac jest dość duża, a on bardzo dużo pracy dzięki karierze, którą Kutz, u której którą pośmiertnie zrobiła w ciągu ostatnich 20 lat jest ich za granicą, ale w Polsce mamy też całkiem poważne zbiory jak to się stało, że żyje tyle dzieł Aliny Szapocznikow w Polsce akurat można podziwiać dzięki temu, że w latach sześćdziesiątych instytucje kultury miały pieniądze na zakupy i muzeum na Zielonej przeżyłam i Ewy Rosji radzieckiej, a mnie ona tworzyła jest w Polsce dlatego pytam jak to się stało żona dubletów w Polsce się tak bardzo, ale z Polką, a pan Szapocznikow Szapocznikow jest Polką z rodziny żydowskiej studiowała czy w Pradze czeskiej w Warszawie i w latach czterdziestych rzeczywiście bardzo była zaangażowana w odbudowę Warszawy w w w ten socrealistyczny wystrój, ale i pod koniec lat pięćdziesiątych po śmierci Stalina, kiedy wybuchła nowoczesność odkryła swoją tylko abstrakcyjną abstrakcję biologiczną i wtedy wytworzyła swój styl przy własnym własne, za który teraz jest ceniona na świecie ruchomości albo zaś zaprzyjaźni to nie za bardzo na świecie ktoś próbuje się zastanowić nad tym ile jest w tej w tej w tym pomniku jest sztuki, a do tego, o czym pani mówiła jednak jakiś emocji energii, a ile w cenie wartości 1  700  000 takiego resentymentu trochę z czasów sam resentyment nie wystarczą to są przede wszystkim aukcyjne ceny rynkowe międzynarodowe i nazwisko Aliny Szapocznikow doceniono przede wszystkim wpływa na cenę tak tak, gdybyśmy nagle sprzedawali socrealizm kogoś zupełnie nieznanego do nich grupy to sam sentyment tutaj nie bez oceny cenni napędził nadesłał pan absolutną rację to nie jest tylko sztuka to jest cud socjologia historia historia polityczna pomniki też takie taki twór pomiędzy burzyć czy zostawiać u nas moim zdaniem opisywać i wyjaśnia, że to osądzać enigmatyczne odpowiedzi wykazała się sztuką dyplomacji Agnieszka Tarasiuk kuratorka muzeum rzeźby imienia Xawerego Dunikowskiego Królikarnia przy okazji zachęcam państwa do odwiedzania przy okazji, udzielając mniej państwo lekcji z historii sztuki w początku drugiej połowy dwudziestego wieku tak powietrza dziękuję panie bardzo dziękuję bardzo miłego dnia wzajemnie państwa zapraszamy informacje po informacjach prof. Igor Lubaszenko centrum studiów nad demokracją Uniwersytetu SWPS będzie państwo opowiadał o wyborach w Krynicy Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: PIERWSZE ŚNIADANIE W TOK-U

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcasty TOK FM oraz internetowe radio TOK+Muzyka teraz 40% taniej. Wybierz pakiet Standardowy i słuchaj gdziekolwiek jesteś

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA