REKLAMA

Jak oddziałują na nas portale społecznościowe?

Data emisji:
2019-04-02 22:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
49:03 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

godzina filozofów Tomasz Stawiszyński przy mikrofonie w studiu prof. Małgorzata Jacyno dobry wieczór dobry wieczór Instytut socjologii Uniwersytetu Warszawskiego nie ma pani konto na Facebooku Niewiem, dlaczego nie mam czasu i chyba w pewnym momencie, kiedy się z góry zakładało takie kontrole ja tego nie zrobiłam na jej nie mam, ale mamy czasy te ban KO cha cha cha e-konto Haarde aha rozumiem pytam no bo faktycznie media społecznościowe stały się niebywale popularne dzisiaj na Rozwiń » całym świecie i służą bardzo rozmaitym celom stają się narzędziami do bardzo wielu spraw właściwie mam takie wrażenie, że debata publiczna się przeniosła na media społecznościowe dzisiaj przeniosła się debatę, ale mam też wrażenie, że jest coś co tę debatę z ograniczoną co oni pozwalają w internecie zobaczyć się sfery publicznej, a mianowicie i tutaj chciałabym użycie takiego pojęcia czy takiej koncepcji, żeby objaśnić ten mój punkt widzenia używanym właśnie koncepcji urządzenia, a czasami się mówi dyspozytor to jest konwencja stworzona przez Michela w kotka i ona jest o tyle Help ręczna ja będę mówiła urządzenie do hal wydaje mi się, że w tych okolicznościach wystraszyła dyspozytywny byłby niepotrzebny z manierą ani ME i dyskusji nad, więc tak to jest o tyle użyteczna koncepcja żona pozwala zobaczyć, że w grę wchodzi jakiś obiekt materialny ości czy technologia, ale sposób tego funkcjonowania w systemie określają interpretacje jeśli chodzi o internet to mamy cały czas do czynienia z takimi przynajmniej 2 opozycyjnymi opowieściami 1, która mówi o wolności możliwościach, która mówi o bliskości o komunikowaniu się właśnie sferze publicznej i druga opowieść, która mówi o tym, że jest to coś w rodzaju piekła i PiS, że wszyscy ci, którzy przekraczają ten próg muszą się pilnować, ponieważ spotkają ich tam różne złe rzeczy ludzie, którzy tam się pojawiają są agresywni inni dokonują różnych nadużyć i brakuje pomiędzy tymi propozycjami takiego takiego spojrzenia czy takiej opowieści, która pozwoliłaby nam zobaczyć tę przestrzeń ten sposób komunikowania się trochę inaczej inaczej przypominam powieść le Guin nie przypomnę sobie w tej chwili tytułu, który sam opowiada o takim systemie na pewno nie jest to system kapitalistyczny, w którym też jest technologia, ale ona ma zupełnie inne znaczenie na czym ma, ale nie jest tak przeceniona jak u nas ten ma pan Bartosz takich świecidełek błyskotek zabawek futrzane Hedeby pną się miast naszego wymiaru, czyli ona, ale ta autorka zaproponowała coś co się nazywa vana niż kulturowej oraz Sygnity akację spojrzenia jak zobaczyć w pewnym urządzeniu coś innego nie upierać się przy tym, że ma taką moc determinującą, że koniecznie prowokuje do tego n p . bardzo często się, mówi że ludzie korzystają w taki czyn winny sposób z internetu z tego powodu, że inne chronią się swoją anonimowością idiomu absolutnie się z tym nie zgadzam, bo można powiedzieć, że można przecież wysyłać listy anonimowe hal, ale już ta epoka właściwie anonimowości w internecie, że chyba też trochę kończy idealnie na wesoło, ale co wtedy, kiedy trzeba, by wyjaśnić przemoc to wtedy odwołujemy się właśnie do tego argumentu moją uwagę zwróciło to, że niedawno, kiedy został przedstawiony raport Żaka tubą na te ssaki francuski ombudsman, z którego wynika, że w wyniku cyfryzacji dostępu do usług publicznych i dostępność zmniejszyła się o 10 % i on echem nie tylko, dlatego że nie ma sieci albo niektórzy są realnie sprawni są z współczesnymi analfabetami jeśli chodzi o internet, ale chodzi o to, że czasami 1 błąd wystarczy, żeby aplikacja nie została przyjęta czasami jest także język urzędniczy jest niezrozumiały, więc siła nabywcza spada powinno być więcej wniosków o pewne usługi publiczne tymczasem one spadają 10 %, ale dla mnie ciekawe było to, że Żak tubą 3 × zastrzegał się, że nie jest wrogiem cyfryzacji, że nie o to chodzi o Zięba i te znaczące, bo z tego wynika też podałam tylko taki przykład, ale wydaje mi się, że codziennie można coś takiego przeczytać czy usłyszeć, a mianowicie, że technologia pełni jakąś specjalną rolę takiego, że jest takim pomysłem na to, żeby objaśniać różne zjawiska kierunki różnych procesów, jeżeli ktoś uderza w internet cyfryzację sensowność pewnych rozwiązań to taki, jakby uderzył w dogmat Trójcy świętej Joannie Musze się zastrzec musi musi przedstawić swoją argumentację taki sposób, żeby nikt nie nabrał przekonania, że jest kimś w rodzaju na lód jest jednak, że wierzę, że chce zniszczyć technologie Bona pełni bardzo taką użyteczną, aczkolwiek równocześnie bardzo przewrotną taką rolę w inny, bo właśnie dostarczą wyjaśnień w zasadzie wszystkich procesów ekonomicznych i politycznych i tego co się dzieje ze sferą publiczną i wydaje mi się, że ten problem, którym często się mówi, a mianowicie problem przemocy w internecie nie jest w tej chwili Iran do rozwiązania problemem, dlatego że ale, dlatego że ranne zostały zaniesione wszystkie te emocje, które niegdyś były rozwiązywane inaczej było rozwiązywane przez instytucje publiczne Slaughter daj używa takiego określenia banki gniewu takie miasta Chełm, czyli takie instytucje, które przyciągają kumulują jak mówią psychoanalityk psy Hunt generują złe szkodliwe, ale niszczące emocje w Chinach, ponieważ te instytucje znikają no to właśnie internet staje się taką przestrzenią właśnie takim bankiem gniewu musi gromadzić wszystkie dobre, ale również wszystkie złe emocje dlatego ten problem wydaje się zupełnie inny tylko 2 rozwiązania przez żadne regulacje no właśnie to jest ciekawe zatrzymajmy się przez moment z właśnie przy tym to znaczy przy tych emocjach, które się rozlewają gdzieś w świecie wirtualnym no bo tam nie ma już, pozostając przy terminologii psychoanalitycznej właściwie żadnych struktur sublimacji innych to znaczy te emocje się tam wylewają, ale my nie potrafimy żaden sposób z nimi się obchodzić nasze stają takie takie właśnie z 1 strony dominująca z drugiej strony nie przekształcone w interes chyba problem prawda, bo oczywiście rozmawia się teraz bardzo wiele o tym w jaki sposób regulować pewne kwestie w świecie wirtualnym różni badacze internetu też aktywnie współtworzące pewną mitologię, która towarzyszyła narodzinom sieci powiadają, że w tej początkowej fazie to rzeczywiście myślano o internecie jako takim eldorado pomieszane trochę z różnymi wyobrażeniami rodem ze wschodnich religii np. bo część ludzi, którzy tam współtworzyli tę pierwszą wirtualną rzeczywistość to byli często właśnie byli hipisi albo ludzie, którzy komentowali nie byli zainteresowani znaleźli rozmaitymi formami wierzeń wschodnich jest tam myślano o takim ogromnym wielkim umyśle, w którym wszyscy będziemy połączeni jakoś będziemy w nim partycypować albo takie przekonanie, że mamy jakąś właśnie nową utopię taki świat, w którym wszyscy będziemy równi będziemy mogli się ze sobą komunikować im będzie to przestrzeń niezakłóconej wolności na to przez pewien czas funkcjonowało później była taka faza, która spowodowała pewne otrzeźwienie no bo okazało się, że wchodzimy właśnie z tym wszystkim co jest jakby nie powiedzmy w sferze kontaktów realnych jakoś już no właśnie poddane pewnym procesami sublimacji kontroli, a tutaj kompletnie ich nie ma, więc się leje jakaś agresja i mnóstwo różnych zjawisk bardzo negatywnych w internecie i później kolejna faza to faza takiej komercjalizacji internetu z kolei kierują się stało po prostu przestrzenią rynkową i wszystko to razem jakoś nam rozbiło takie idealne wyobrażenie i teraz wszyscy zastanawiają w jaki sposób to sfera uregulować co tu jak regulacje wprowadzić jak dalej pani, mówi że tutaj w zasadzie żadnych regulacji nie być nie może milczeć o niej nie, dlatego że właśnie na tym polega problem z różnymi sugestia finałami, ale także z tymi jak debatujemy w sferze publicznej o sprawach publicznych, a te głosy, które najczęściej słychać to są takie głosy, które dzisiaj mówią jeśli chodzi o to oskarżyciel ludzkie, że to jest taka przestrzeń, w której leni się narcyzm oprócz agresji, że to jest okno przestrzeń, w której ludzie dziczeją erę, w której brakuje, której brakuje cywilizowania skądinąd akurat we Francji mówi się o tym w tej chwili, że powstała pewna przestrzeń publiczna i nikt nigdy nie myślał o tym, żeby n p . tam stworzyć jakiś reprezentację od razu przechodzimy z regulacjami ran, jakie jak jak to uregulować jak to ograniczyć natomiast nigdy nie powstał taki pomysł, żeby dał też była przestrzeń, która funkcjonuje analogicznie do tej materialnych sfery publicznej, a więc, żeby tam mogły funkcjonować w myśl pewnych zasad trener reprezentacji to jest to jest 1 kwestia druga, jakby to miało wyglądać przepraszam nie wiem trudno mi powiedzieć to jest czas temu w tej chwili to jest taki czas, której był, w którym bardzo dużo się we Francji debatuje tam jest bardzo dużo pomysłów dotyczących także nowych sposobów uregulowania funkcjonowania mediów prywatnych publicznych pomysłów jest dużo to jest to, czego wydaje mi się brakuje w Polsce czasami się, mówi że tutaj te nasze debaty są już zaściankowe ja myślę że, że to nie jest kwestia zaściankowości i tylko to jest kwestia też dopuszczenia dopuszczenia innych narracji innych opowieści ja mam takie wrażenie, że nam brakuje ciągle jakiegoś wymiaru, kiedy chodzi się po ulicy to ludzie są wysocy niscy wystarczy 23 m 30 m być patrzeć na niego z góry wszyscy są równi i tanga, ale i to jest coś czym było ich o takie kontakty w taki wymiar, którego nam brakuje brakuje mi też np. zaleca, by miało być są inną tak opowieścią, gdybym miała inspirować się 3 imitować to co w tej gminie dzieje się w sferze publicznej we Francji no n p . Żak Rosję przypomniał o takim przedsięwzięciu artystycznym bas 2005 roku, bo to było po którejś z rebelii na przedmieściach Paryża i to przedsięwzięcie polegało na tym, że cała społeczność na jakiś fragment dzielnicy zebrał się stworzył puste miejsce i osoby, które chciały przebywały w środku przez jakiś czas tak długo jak jak chciał i po to, inni Falcao to działanie artystów miało pokazać pokazało, że także samotność także izolacja, o której się mówi w kontekście internetu też bardzo często są możliwe pod osłoną wspólnoty, a także także te akty, które bardzo szybko klasyfikujemy jako przejaw narcyzmu czy jako przeja w właśnie izolacji jako przeja w takiego pompowania swojego regionu także one mogą być widziany jako działania, które są chronione są dopuszczane przez wspólnotę, dla których wspólnota tworzy osłonę, ale wydaje mi się, że w tej chwili mamy taką sytuację, w której są właśnie te 2 role opozycyjne narracje o noszenie znoszą można powiedzieć 1 inspiruje drugą także intensywności, a tym zwrot do wewnątrz co jeszcze sprawia, że w żagle wg mnie te regulacje nie odniosą żadnego skutku, że może być ich po prostu tylko coraz więcej i raczej w tym kontekście przypomina mi się o coś, o czym pisał w kółko, a mianowicie, że każda władza marzy o tym, żeby wystąpiła jakaś plaga jak jest dla możnych wprowadzić regulacje, więc epidemie różne katastrofy kryzysy są w istocie mam namyśli taką nowoczesną włada, więc oczywiście nie konkretne osoby nie nie konkretną partię tak tylko władze taką władzę nowoczesną właśnie, gdyby zapytać jak taka władza, o czym taka nowoczesna władza, która jest rozproszona, który jest wszędzie tak także w panu także we mnie jak badać jej sny my co zrobić żeby, chociaż z chwilą chciała być pacjentem, żeby dał poddała się psychoanalizie co ona wypowiedziała, o czym marzy, jakie ma fantazję na koniec są to fantazje erotyczne marzy o pladze Franz marzy o tym, że wystąpiła jakaś katastrofa wtedy ona będzie mogła przystąpić do działania, bo tak w istocie ta nowoczesna władza niewiele ma do zrobienia ona podąża raczej za rzeczywistością chce zobaczyć, w którym kierunku rozwinie się rzeczywistość Ano to ona wtedy zaczął za to rzeczywistością pójdzie to nie jest to nie jest to cały wykład sztuka KO nowoczesnej władzy, ale on dobry, ale to dobrze pokazuje, że tak pewną przewrotność czy tych wszystkich prób nakierowanych właśnie na urok to uregulowanie tej sfery publicznej poza tym jeśli internet tak jak często się go oskarżała jest taką przestrzenią, w której wylęgają się nim i intensyfikują się inne takie życie, a takie sposoby życia, które są coraz bardziej zwrócone do wewnątrz tak, bo to jest coś takiego co uderza w także z 1 strony jest to sfera publiczna jednocześnie jest dużo i Jazz funk oraz dużo idiomu maniery konwencji i jeśli ktoś, chociaż trochę pomyli to widzi, że to wszystko jest jak my te konwencje sposoby reagowania są obniżane nijako jak na wadze aptecznej resztę cukru za dużo wrażeń cała konstrukcja się już przewraca z tego powodu i staje się to taką przestrzenią życia nakierowanego na widok wewnątrz zwrotu wewnętrznego paradoksalnie właśnie w sferze publicznej, ponieważ ceny, ponieważ właśnie ta we wnętrzności staje się dzisiaj i poręczy no chyba jedyną też inne treścią, w której można poszukiwać związków przyczynowo-skutkowych objaśniać siebie dadzą się przydarzyło, bo rzeczywistość czy ekonomia dzisiaj to na jedno wychodzisz to przypomina trochę takiego chyba w ogóle o tym, pisał przypomina trochę takiego miłego sąsiada on podlewa ogródek tak mało sama, którą się opiekuje strzeże strażnik macha ręką czar dawnego brzmienia któregoś dnia będzie on któregoś dnia obudzimy się patrzymy przed domem sąsiada stoją 3 radiowozy zamordował całą swoją rodzinną i to jest kontekst, które sprawią, że wiele większą nadzieją wybieramy się na eksplorację naszego dzieciństwa badamy traumy tam szukamy wszelkiej przyczynowości inna tyle na te przyczynowości próbujemy oddziaływać w tym jest coś ciekawego jeszcze paradoksalnego proszę dokończyć je od zaraz coś intencją innych chcę powiedzieć żadna inna instancja silne instytucje publiczne tak takie, które cieszyłyby się autorytetem takie instytucje, które pozwalałyby nie myśleć o o emeryturze, którą skądinąd dzisiaj już nikt nie bierze na daną to on to wtedy nie byłoby takiej potrzeby szukania związków przyczynowo-skutkowych, gdzie indziej wewnętrznej rzeczywistości niż recenzowania remonty zalewania jej eksponowania traumy to jest powód tak, dla którego ta kultura stała się kulturowo jak to określał Beniamin kulturę trauma to silną chętnym tak rozmawialiśmy w jakimś stopniu o tym, podczas naszej poprzedniej rozmowy tutaj mówiąc o książce Dora SLD wyk Tim Good Culture to właśnie jest przykład opisów takich dramatów silnej kultury trochę pod innym kątem rzecz jasna niż ten napis Beniamina ski, ale chciałbym się na moment jeszcze skupić przy tej we wnętrzności właśnie takim domykanie się w niej czy zwrocie wewnętrznym, który się z internatem łączy czy w ogóle z tym moduł sam egzystencji internetowej, ale i trochę chciałbym zapytać panią właśnie o to co to w jakim sensie głębszym porządku z nami robi no bo to jest jednak poważna rewolucja dotycząca sposobu funkcjonowania społecznego i w jakim sensie na bardzo zmieniającą naszą psychologię czy wpływająca na naszą psychologię kształtująca określono sposób także interakcje z innymi ludźmi z 1 strony jest tak jak pani mówi z drugiej strony internet jest taką przestrzenią, w której nieustannie jesteśmy oglądani przez innych i oglądamy innych ciągle co więcej nieustannie jesteśmy oceniani przez innych i sami nieustannie innych oceniamy mamy do tego mniej lub bardziej ne dedykowane narzędzia w postaci różnych takich przycisków np. z portalach społecznościowych, które pozwalają wyrazić tam aprobatę bądź też dezaprobatę dezaprobatę naj jakoś jeszcze w taki inny sposób za pomocą różnych komentarzy et Cetera i teraz tworzy się z tego coś takiego pań tam, że dziś czytamy krzyki tekst, a Giddensa właśnie dotyczący tego jak funkcjonuje świat internetowy współcześnie konto porównywał do średniowiecza powiada, że to jest tak jak w średniowieczu róże w jakimś sensie wraca ten model funkcjonowania, w którym wszystko jest na widoku i wszyscy nieustannie obserwują wszystkich, jakby na oczy się tam prywatności eksponowanie prawa prywatności także prywatnych traum podpada pod powstaną po to, diagnoza ale jakby ta cała sfera internetowa jest tutaj no chyba najbardziej istotna właśnie ze względu na to, że wciąż nieustannie oglądamy życia innych i wciąż nieustannie nasze życie jest oglądana oczywiście my kształtujemy ten własny wizerunek mniej lub bardziej go możemy kontrolować, ale następują też relacje zwrotne, bo np. szerzy się na pewnego rodzaju epidemia zaburzenia zwanego, gdy zmarł w OFE robią, który związanemu z taką podział na radykalną nie akceptację własnego wyglądu, ale o, której specjaliści twierdzą, że bezpośredni sposób związana jest z popularnością tzw. selfie to znaczy my mamy takie filtry już w aparatach, które mi robimy sobie zdjęcia wrzucamy je nieustannie nam portale społecznościowe żona prezentują nam nasz własny wizerunek, jakby zupełnie odmienny aniżeli ten, jaki realnie mamy więc, gdy widzimy, że w lustrze to w porównaniu z tym ciasto co widzimy na takim selfie albo jak ktoś nam przypadkiem zrobi zdjęcie nagle pan się na twarz w reakcji władz, by nam przed oczami to przeżywamy to przeżywamy liczę, że wraz z nim tak jesteśmy udane zdjęcie jak to w kontekście tego co pani mówiła o tym, zwrocie wewnętrznym jak cały ten kontekst, o których mówiłam pani widzi on znajomym znowu próbowałam oderwać te rozważania o tych technologii WiMax tłumaczy zastanawiałbym się na teren jak to zrobić ja KO jako operacja myślowa jest potrzebna do tego, żeby tak kompulsywnie nie przebiera się do tego interesu kraju, żeby zobaczyć coś jeszcze się innym, bo technologie mogą funkcja może można sobie wyobrazić taki High tek feudalizm np. masek mówił, że bezustannie się oceniamy i t d. widać, że to jest taki proces, który w, którym noc można powiedzieć się z łatwością będzie można wprowadzić rankingi obywateli, a Temptation 12 godzinach należy, zwłaszcza że organy w związku z ostatnią wizytą prezydenta Chin we włoszech, a potem we Francji w związku z tym, że podpisał nowe kontrakty no, więc można powiedzieć, że lista czasami tak już robimy robimy tak, ale zastanawiałbym się nad tym rzeczywiście to jest przepraszam pani wygasła ona krótka chwila tak taki odcinek serialu Black Mirror, który jest bardzo ciekawą produkcją czy pani zna ten serial on prezentuje różne warianty rozwoju technologicznego jest właśnie bodaj w przedostatnich basen liczy w ostatniej taki odcinek, w którym mamy świat, gdzie właśnie portale społecznościowe służą mamy aplikacje każda relacja społeczna każda interakcja z dowolną osobą skutkuje oceną, którą się natychmiast dostaje tak jak już dzisiaj się z takiej oceny Robina przed kierowcą Ubera taksówkarze mają bronić kurierom, którzy dostarczają różne rzeczy to tak tutaj każda tura każda transakcja społeczna każda interakcja właśnie tak oceniana na inny dostaje pani natychmiast, jakby swoja panią po poniżej odpowiedniego poziomu aprobaty spadnie to niema pani w przepraszam parkingowa fantazja tak sobie myślę, jakby można było odnieść do innych zjawisk w innych procesom to na co zwracają uwagę niektórzy to fakt, że zmieniła się także sfera publiczna dobra władza to jest taka władza, który ma do różnych sytuacji publicznych wprowadzono jakiś element prywatności tak popularność niektórych polityków czy też ich bym powiedziała taka strategia bycia blisko ludzi bardzo często wiąże się z tym, że złamią jakąś konwencję, że zrobią coś oczywistego, że powiedzą coś o sobie tak to jest wtedy lepsza jakość relacji z władzą, więc to nie jest tylko także sfera robi się sfera publiczna robi się coraz bardziej prywatna publiczna w internecie, ale i, że w ogóle, a także w ogóle ta rzeczywistość czy ta rzeczywistość zmienia zmienia swój charakter, ale problem problem z internetem z całą rzeczywistością polega na tym, by jak rozmawiamy o tych różnych zjawiskach to, że tak o tym, opowiadamy zazwyczaj, jakby była 1 możliwość widzenia, ale co to znaczy nie oceniać kogoś widzieć, ale nie oceniać tak oczywiście w grę wchodzi coś co można, by było nazwać etyką widzenia, a że ten sfera publiczna w tym sensie, że tam już są pewne reguły przecież możemy różnie reagować na czyjeś absurdalne selfie tak możemy nic z nich możemy w ogóle nie komentować możemy powiedzieć jak też tam byłem możemy mu nie wiem co jeść chleba w muzeum możemy tak żywo przypomina mi się tutaj przypominają się tutaj takie rozważania w trojga wtedy, kiedy on zastanawiał się nad Wschodem innymi zaburzeniami widzenia, bo czasami tak jest, że nie ma żadnego uszkodzenia anatomicznego ktoś ma problemy z widzeniem, a Łomża regionalny nagle robi film jest odpowiada organ rejestrowy ślepota nerwicowe atak neurotyczna no, więc właśnie przypomina mi się emerytom High tech, zajmując się ten przypomina taką legendę lat średniowieczną u mnie o Leigh godzić wiele nie wiem czy pamięta pan też jest taka legenda, która mówi o tym, tak, że władza sama chciała narzucić mieszkańcom większe podatki oni protestowali, bo znaleźliby się na skraju już nędzy i wtedy ujęła się za nimi żona tego władcy i obiecała mu, że jeżeli nie podniesie tych podatków to ona przejedzie nago przez miasto konno i wtedy mieszkańcy lojalnie wszyscy podchodzili do domów, a nawet zamknęli okiennice jednak tylko osoba oglądała, ale i Gottlieba i właśnie ta osoba straciła wzrok chodzi mi Anka to, że także renowacja determinację, które są w internecie ach te relacje, które są umożliwione przez nowe technologie, a nie eliminują tego trzeciego tak nie eliminują pewnej zasady pewnej etyki tego jak się widzi nic nie nie następuje tak po prostu, że jakiś obraz w fakcie część autoportret po prostu wsiada na moją siatkówkę tylko gdy nie zachodzi dokonuje się na dach musi przejść widzenie, żeby się pojawił mój komentarz to widzenie przechodzi przez różne labirynty meandry ściera się spierają się ze wspomnieniami z różnymi agresja mi z czułością współczuciem i t d . dopiero na końcu nic nie jest na końcu rannych, a dopiero potem może się pojawić komentarz widzeniem nie jest chcę powiedzieć, że nic nie jest takim procesem automatycznym, na którym zupełnie nie panujemy i teraz widzimy dlaczego, ale przenoszenie tych wszystkich rozważań do internetu ale kto ich od, ale też niebezpieczne, że wtedy tam będą musiały się konsekwentnie pojawiać coraz większa, ale ograniczenia i regulacje tak podczas gdy my mamy problem z całą rzeczywistością nie z internetem tak, ale z etyką widzenia lub w ogóle idea bank to bardzo ciekawe to znaczy że, jakbyśmy mieli przełożyć teraz to co pani powiedziała na konwencjonalne funkcjonowanie w portalu społecznościowym, który dzisiaj się stało po prostu rutyną dla re dla większości z nas przynajmniej na balon rzeczywiście Facebook nie tylko chaos, bo różne inne kanały komunikacyjne ran tak jak już mówiliśmy dostały się rzeczywiście niebywale popularne to jak praktyka Nemo etyki widzenia miałaby wyglądać to znaczy jak pani wyobraża sobie na przełożenie tego na konkretny sposób funkcjonowania w tej w tej sferze mniejsze dodaje, że potrzebny jest właśnie autorytet instytucji publicznych na dywidendę i te emocje złe agresywne nie będą składane w pewnych miejscach nie będą też wiedziałabym nie będą się tak pełniły w karambolu rozlewają się mylą się w różnych miejscach to jest not, a chodzi o to, że problemem nie są nie są konkretne aktywności problemem nie są konkretne praktyki rzeczywistość raczej te rozwiązania, które w tej chwili istnieją one zmierzają w inną stronę dlatego upominam się właśnie ta taktyka widzenia, ponieważ te rozwiązania, które się dzisiaj stosuje on raczej związane są z czymś co można, by było nazwać właśnie algorytmiczny zarządzaniem rzeczywistości tak i zaraz po może w ten sposób będzie łatwiej wytłumaczyć, o co mi chodzi, kiedy mam namyśli etyka widzenia czy dodanie pełnego wymiaru możemy zrobić krótkie słuchowisko i oranżada oczywiście zróbmy słuchowisko radiowe i może pan zechciałby Chin 2 osobami dobrze takim chłopakiem, który bardzo się stara i uczy odrabia lekcje no ale nie wszystkie mają przede wszystkim pięknie rysuje do nich mieszka pan jakimś niedużym w Tuluzie i dołożyć starań i rentach z przyjemnością i druga osoba, którą mógłby pan być no to jest chłopak z przedmieść, który handluje narkotykami brał udział w kilku rozbojach na kuratora, a tak nie ma problemu tak trochę się tak czuję, jakbym miała lepsze role trochę się czuje jak, tak więc starsze drewna rodzaj ich ochrony swojej wierze, ale 3 zamachy i dorobek nocne Lech nie ma co prawda może się kiedyś były uchylane bezprawnie no GI el zrobił jakieś inne słuchowisko jeszcze dziś, a ja będę ja będę sędzią i będę ministrem edukacji prosiła znani teraz powiedzmy, że ten chłopak, który pięknie rysuje chciałbym iść grą na Akademię sztuk pięknych chciałbym być artystą, a k my ją bije żony ma słabe oceny z biologii z matematyki i że kwalifikuje się n p . na geodezję i chcesz jest potrzeba rysowania, jaka będzie mógł rozwijać swój talent jeśli chodzi o bycie artystą w prowincjach prowincjonalnego miasta chłopak ma naprawdę niewielkie szanse, zwłaszcza jeśli myśli o malarstwie sztalugowym na niej np. dizajn jasnych, więc skierujemy opona do technikum geodezyjnego Best New Times odbiciami algorytm Pańskiej książce jak podał urząd zauważyć ostrych cięć z Realem proszę zwrócić uwagę na to, że ja prawie nic nie robię to, jakie są pańskie szanse na to, żeby pan został uznanym artystą tak nie imamy tego drugiego chłopaka na jej tle widzimy, że to już jest, że 3 jest to trzeci konflikt z prawem ne ja mam też dane od właściciela takiej firmy logistycznej i on trzeba planować działalność ekonomiczną Ion na rok 2020 zobowiązał się, że dostarczy tylu tylu więźniów np. 6000 daje nam dane jako sędzia, który mówił mi, że prawdopodobieństwo, że pan czwarty raz popadnie w konflikt z prawem wynosi 95 proc jasne, kto tak, ale z drugiej strony wiem, jakie region ma zapotrzebowanie jeśli chodzi o pracowników no i inni znowu podążam tylko za rzeczywistością mogę dać wyrok od 4 do 8 lat jak ci dam się nad głowami, a nie przecież tam z powrotem trafi na rok i to jest algorytmiczny zarządzanie rzeczywistością jako wyraz obaw teraz ich różnicach nieprzypadkowo okolicznością w kontekście właśnie algorytmicznego charakteru tych zjawisk, o których pani powiedziała, że moje role nie zakładał żadnych kwestii w tym słuchowisko naszym tak nie jest przypadkowe, gdyż wiadomo, że dorzućmy chór, który będzie śpiewał duża akcja jest w trudnej frontowej ściany, a rzeczywistość jest złożona, a rzeczywistość jest o nich to jest dobra kwestia jeśli chodzi o chór, dlatego że w chwili, a może to niesprawiedliwe jest Enea jest ten podział ról jest Włochem może, ale może chciałby tam protestować malca dodaje jakości co niemoralny niewiele da, dlatego że są nowe regulacje ale, żeby było śmieszniej może nie śmiesznie może strasznie to co wcale nie jest takie science-fiction to co pani mówi, bo to już działa takie systemy już działają n p . w stanach Zjednoczonych są brałam psiakiem program Stanów zjednoczonych Francji nasza to nie jest wymyślone to jest taki składa, że one to jak najbardziej oddaje to co się w tej chwili dzieje i teraz proszę zwrócić uwagę mówi tam też ten mój przykład był tak dobrany, że ja eliminował on 5 % szansy jeśli chodzi o to komu tego chłopaka, który pięknie rysuje mu tylko 5 % szansy wejść na człowieka tak ten chłopak, który trudni się już być może sprzedażą handlem narkotyk o narkotykach i tylko po 5 %, a k i to jest, ale nie to jest właśnie ten moment, który pokazuje, że wtedy, kiedy Manny ten dodatkowy wymiar to usilnie byśmy protestowali przeciwko takiemu algorytmicznych Emu zarządzaniu rzeczywistością trzeba by było też to akurat łatwiej zauważyć, że to w grę wchodzi nie tyle poziom podążanie za rzeczywistością co w istocie jej powiększono i w Soczi powiększona reprodukcja albo już w tej chwili 1100 % szansy na jedno i na drugie wydarzenie, więc i jeśli zostawiamy tę przestrzeń i UE uzna, jaki musiałby być system, jaką musielibyśmy mieć etyka widzenia ludzi i żebyśmy chcieli przyznać, że te 5 % szansy otwarcia o systemie tak przysługuje wszystkim, dlatego że są równi wielkich protestów nie ma oczywiście są krytyki, zwłaszcza we Francji, ale także w stanach Zjednoczonych są już takie całościowe tak krytyczną opracowania odnoszące się właśnie do takiego sposobu zarządzania, a rzeczywistością czy administrowaniu rzeczywistością zamiast uprawiania polityki, a zamiast uprawiania polityki, ale widać, że brakuje nam tych sił tak czy taki etyki widzenia ludzi, która krety, która pozwalałaby nam zobaczyć równość ludzi, więc ta, która pozwalałaby nawet nie o to chodzi, że pozwalałaby niektórym ponieść porażkę a, ale otwierałaby ten system w taki sposób, że kazałaby o wszystkich w różnych sytuacjach mówić o źle mają ten sam rozum, że przysługuje im ta sama wolność my w tak to jest w jakim sensie dość koszmarna wizja tego takiego żal gorycz emitowanego świata, w którym w, którym wypowiedzenie nawet właśnie tej równości jest niemożliwe, ale z drugiej strony to po pierwsze jest trend, który ewidentnie się rozwija, bo mimo różnych krytycznych punktów widzenia to coraz więcej sądów n p . w stanach Zjednoczonych korzysta z takich programów właśnie obliczając prawdopodobieństwo recydywy i to jest na razie oczywiście jakieś narzędzie, które sędzia ma jako narzędzie pomocnicze, ale wszystko wskazuje na to, że na rzeź, że to się będzie rozwijało tylko z jeszcze 1 element tego całego tego całego zjawiska Otóż to jest właściwie wyłącznie na narzędzie dostarczane przez podmioty komercyjne to znaczy, że w ogóle nie wiadomo tak naprawdę jak te algorytmy działają, bo są one objęte tajemnicą biznesową są opatentowane i w ogóle strzeżone jak nie wiadomo co w związku, z czym w ogóle nie wiadomo tak naprawdę co ten algorytm robi, jaką do końca przetwarza te dane, które do niego wchodzą tylko wiemy, że coś tam wchodzi coś potem wychodzi i koniec i to, że akurat wyłącznie sektor prywatny zajmuje się dostarczaniem takich takich usług podobnie jak i to, że właściwie internet jest sferą całkowicie skolonizowana przez sektor prywatny też się wydaje dość istotne w kontekście także takich zdarzeń, które w Polsce na wasze przyszło trochę bez Echa ale, ale trudno się o tym, dyskutowało w stanach ja o tym akurat tutaj rozmawiałam raz czy 2 × jeszcze jakiś taki felieton wygłaszała mówione Otóż jest taki propagator teorii spiskowych bardzo popularne w stanach Zjednoczonych niejaki Alex Jones, który jest człowiekiem no i niezwykle też popularne mając 51 000 000 odbiorców straszne taki los nie chcę używać taki albo nie jest jakoś subtelne intelektualnie publicysta tylko raczej właśnie ktoś ogólnie siermiężny dosyć, ale on po prostu słał w eter jakieś niebywałe ilości w sierpniu słów nie jakichś teorii spiskowych medycznych niemedycznych i t d . jakby czara goryczy się przelała w momencie, kiedy zaczął mówić, że taką propagować teorię, że strzelanina w szkole Sandy huk w 2016 rok 2 dwunastym roku tam 26 osób chyba zginęło wtedy dokładnie to była inscenizacja medialna to znaczy, że nigdy nie było w ogóle takiego wydarzenia zostało wymyślone rodzice udawali płacz et Cetera dzisiaj w przedwczoraj ba czy wczoraj wyciekło takie nagranie z trzygodzinnego przesłuchania ego Jonesa John właśnie jeszcze powtarzam to tezy, że w ogóle uważa, że szkodzą mainstreamowych mediach przechodzi test inscenizacja to wszystko wszystko bzdura z przesłuchania, bo rodzice tych ofiar wytoczyli mu proces, ale jego zablokowały pospołu Google Twitter Facebook prawda jakiś Platformy Apple, a i t d. wszystkie kanały zamknięto właśnie w związku z tym, że na zasadzie facet, jakby nie istnieje w obiegu informacyjnym dzisiaj przez to w jaki takim fajnym taki bardzo lokalnej przestrzeni no ale toteż pokazuje, że na dobrą sprawę właśnie taka sfera publiczna w jakim sensie tam, gdzie gdzie, gdzie dziś komunikujemy, gdzie pewne poglądy za sobą zderzamy i t d. nie ma aż tak dobrze czy wdrażanie go za zaraza zablokowali, bo można mieć różne poglądy na ten temat, ale to pokazuje, że w zasadzie zabrali się z CEO nas wielkich korporacji ustalili, że akurat ten rodzaj przekazu, która informuje jest na i mnie nie nie pomyśli w związku z tym, jakby wyłączają go odesłać do realnie, bo on już niema dostępu do RODO do tej sfery informacyjnej jest ten wymiar komercyjny chciałbym, żebyśmy jeszcze na moment jakoś mówili związanej z tymi algorytmami, które są przecież produktem biznesu i właśnie z tego, iż są maszyny zastanawiała czy to jest faktycznie się mówi o wymiarze komercyjnym, ale zastanawiam się czy to jest trafne określenie, dlatego że, kiedy myślałam o tym dlaczego tak często odwołuje się do takich przykładów związanych z tym co się dzieje w ekonomii, dlaczego tak często odnoszą się różne sytuacje do procesów ekonomicznych jak np. rozmawialiśmy o studentach miał przecież to są zadłużeni ludzie to są bankruci itp, dlaczego mamy się zajmować takie ich innymi problemami z zastanówmy się na tym tak zwróćmy uwagę na to, że rząd to są ludzie, którzy nie tylko nie mają pieniędzy, ale mają długi i lutego dlatego tak często robię odniesienia do ekonomii, ponieważ tak, że ekonomia to i jest w istocie ma też w istocie taka sfera działania, które ma dzisiaj przejęła wszystkie kwestie związane z za współ istnienie nie ma ludzi, a helem n p . tak czy chodzi nie chodzi tu ekonomia to ile kto ma pieniędzy jasno tylko chodzić, bo relacje, które mogą być horyzontalne mogą być wertykalne feudalne tak mogą być mylnie może być jakaś hierarchia Mery to praktyczna tak czy Czech czy jeszcze inne niż dzisiaj ekonomiści francuscy i włoscy przewidują, że mu proces, który w, którym w tej chwili się znajdujemy to jest proces, który będzie zmierzał do prywatyzacji długu publicznego albo kiedy pan mówi o tym, że to jest przedsięwzięcie w dużej mierze komercyjne to trzeba zauważyć koleje są tak prywatyzowane w tej chwili nie jest projekt już prywatyzacji linii lotniczych we Francji i prywatyzacji dróg narodowych nie wiem jak po polsku będzie w krajowych i grają grają pewnie tak po polsku, więc to nie jest tak, że także inne nie dotyczy to tylko internetu chodzi o to, że sfera publiczna tak to sfera właśnie, w której można było praktykować równość, a PL 1 człowiek 1 głos, że to sfera zdaje się przedmiotem prywatyzacji, ale w tym również właśnie internet, który bardzo szybko stał się tak został nam wyznała zmonopolizowany tak czeka na uczestniczenie wiele podmiotów jeśli my jeśli chodzi o to by ostatnie były wyliczenia, że Google Amazon chyba mają połowę PKB mają tyle majątku co połowa PKB Francji Jean Reno to tak nieźle, ale tak nie zalega z całą tę słynną kantatę 4 firmy mają już cały PKB w francuski na czym na czym to polegać to znaczy, że to znaczy, że ten dług publiczny, o którym się mówi może stać się takim długiem, który zostanie rozdzielony między jednostki, a po, ale cały czas nam niezależnie od tego kto rządzi na skrzyżowaniu na skrzyżowaniu Alej Jerozolimskich Marszałkowskiej jest ten słynny licznik tak tak cenne wiesza się zaciągnąć okiem, żeby kilkadziesiąt tysięcy euro stronić rozpuścić w powietrzu, a to bardzo dobrze pokazuje, że ekonomia jest kwestią tą dziedziną niesłychanie emocjonalną, a także to my, że działalnością ekonomiczną z procesami ekonomicznymi wiążą się niesłychanie duże, a fakty właśnie też częściowo, dlatego że rzecz dotyczy to możliwości współistnienia ran ne możliwości doświadczania siebie jako ludzi równych i też możliwość doświadczania siebie jako ludzi po prostu org, więc prywatyzacja długu publicznego w tym sensie nici autorzy przekonują, że coraz częściej słyszy o tym jak bardzo zadłużona inni jest niemowlę, które się rodzin w kilkadziesiąt tysięcy euro w unii Europejskiej na stanowiskach co zrobić w tej chwili tak mamy sprywatyzowane różne usługi te kolejne programy, które zostały ogłoszone stają się wskazywać na to, że rząd również inne instytucje i inne rozwiązania publiczne będą znoszone na rzecz tych prywatnych indywidualnych strategii bardzo możliwe, że ludzie będą spłacali przez 30 lat swój kredyt na mieszkanie i jak go spłacą to w ramach odwróconej hipoteki będą odbierali, żeby mieć emeryturę, a dla Chin, więc to nie jest problem tylko internetową Arkę zaczyna się o takim punktem wyjścia do wszystkich tych procesów jest przede wszystkim hybrydyzacja tego co prywatnej publiczna, ale i to jest taki proces, który non dokonuje się jest można powiedzieć jest programem programem reform na koniec jeszcze bym powiedziała żony w latach siedemdziesiątych już były takie rozważania, w których uczestniczyły w nich von Hayek ani free man, a mianowicie rozległ się na mit neoliberalny wolny żałowałem, że to jest bardzo ciekawe, bo my zatrzymujemy się tam na pewnych wydarzeniach z lat dziewięćdziesiątych i na kryzysie przede wszystkim na kryzysie 2008 roku natomiast badacze włoscy francuscy interesują się tylko jak ten projekt wyglądał wtedy, kiedy się zaczynał i właśnie wtedy neoliberałowie umówieni, że lepiej będzie, jeżeli inny zmniejszy się wydatki publiczne będą wynosiły dajmy na to 40 miliardów, bo wtedy będzie dług, gdyby było 70 miliardów przeznaczonych na instytucje publiczne nie będzie długu, ale też nie będzie można nie będzie mógł, dlatego że będziemy szybko np. pomoc opieka lekarska tak nie będzie takich różnych wydarzeń, które przysparzają kosztów dodatkowych i lepiej, żeby była finansowana w tej mniejszej kwocie sfera publiczna publicznych zobowiązań, dlatego że wtedy można dyscyplinować ludzi i wracamy do wsi Kopacz każda władza marzy o plac na każdy z nas liberał o 2 na świecie, aby dyscyplinować wprowadzać regulacje bardzo dziękuję dziękuję będziemy wracali oczywiście jeszcze do tego tematu prof. Małgorzata Jacyno była państwa gościem teraz informacje po informacjach Paweł Boguszewski Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: GODZINA FILOZOFÓW

Więcej podcastów tej audycji

POPULARNE

DOSTĘP PREMIUM

Teraz 30% zniżki na Dostęp Premium! Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW", aby słuchać podcastów TOK FM na komputerze i w aplikacji mobilnej już dziś.

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
Przedłuż dostęp Premium taniej!