REKLAMA

Ile polską gospodarkę kosztuje chaos przestrzenny?

Data emisji:
2019-04-03 10:00
Audycja:
Przedpołudnie Radia TOK FM
Prowadzący:
Czas trwania:
36:44 min.
Udostępnij:

Gościem programu był dr Adam Kowalewski, architekt, urbanista z Fundacji Rozwoju Demokracji Lokalnej, związany z Komitetem Przestrzennego Zagospodarowania Kraju PAN. Według opracowanego przez naukowców PAN raportu, polska gospodarka traci 84,3 mld zł rocznie. - To jest suma, którą udało nam się udokumentować. Ale są też obszary niemonitorowane, w których państwo nie sprawdza ile wydaje. Na przykład w orzeczeniach sądów administracyjnych, które ustalają kary dla gmin z oskarżeń deweloperów czy właścicieli nieruchomości. Tam jest setki milionów złotych, ale nikt nie wie ile naprawdę - mówił dr Adam Kowalewski.

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

trzeci dzień kwietnia 2019 roku jest punktualnie o dziesiąte A 6 Przemysław Iwańczyk konia przewin w swoim też Szczepana Majorka, który jest wydawcą tego programu i zaprasza na dwugodzinne spotkanie, w którym mówić będziemy o nastrojach Europejczyków przed eurowyborami w drugiej godzinie po godzinie 11 natomiast w pierwszej godzinie będziemy zastanawiać się wraz z moim gościem, którego zasięg przedstawia ile kosztuje polską gospodarkę chaos przestrzenny czy w ogóle jest Rozwiń » chaos przestrzenny jakoś rzekł chciałbym przywitać pana dr. Adama Kowalewskiego dzień dobry dzień dobry architekt urbanista z fundacji rozwoju demokracji lokalnej w latach 201622  0122016 członka komisji Kodyfikacyjnej pr. bud. reprezentuje pan także komitet przestrzennego zagospodarowania kraju Polskiej Akademii Nauk no właśnie wychodzimy od raportu, który wyszedł z ZUS -u z państwa rąk komitetu przestrzennego zagospodarowania kraju, z którego wynika, że po pierwsze w Polsce panuje chaos przestrzenny po drugie, kosztują nas aż uwaga w 84 com 3 miliarda rocznie się nie pomyliłem kosztują nas więcej to jest suma, którą udało nam się w raporcie udokumentować są dowody na to, że tyle stracimy na tym są obszary nie monitorowany, gdzie państwo nie sprawdza ile wydaje i to jest n p . jej orzeczenia sądów administracyjnych, które ustalają różnego rodzaju kary dla gmin jest oskarżenie deweloperów czy właścicieli nieruchomości dom są setki milionów złotych, ale nikt nie wie ile tego jest naprawdę wiemy z wyrywkowych informacji n p . na bulimię przedstawiciel 3 lata temu Poznania powiedział, że oni mają 400  000 000 w tej chwili w sądach są oskarżeni Gazeta wyborcza, a parę lat temu podała, że miasteczko Wilanów inwestor wygrał 300  000 000 od urzędu to są pieniądze, które my płacimy, bo jeśli płaci gmina to są pieniądze albo z funduszów, które gmina posiada albo z podatków 84  000 000 wracając do pana pierwszego pytania to są wynik badań zespole naszym, którą opracował raport pracowało ponad 40 osób 10 zespołów badawczych różnych instytutów i uczelni i tam były badane jest koszt transportu koszt uzbrojenia koszty energetyczne koszty środowiskowe we wszystkich tych dziedzinach bałagan, jaki mamy w przestrzeni to budowanie po na polach w środku pól i rozpraszanie zabudowy jest bardzo kosztowny, bo proszę sobie wyobrazić, że mamy obszar planu w nas w obszarze planu wszystkie elementy są skoordynowane są zaprojektowane drogi uzbrojenie i to realizuje gmina, ale w środku na polach powstanie 3 inne budynki i tam trzeba doprowadzić drogę trzeba doprowadzić uzbrojenie nie doprowadza się tam ogrzewania i tu warto taką dygresję przypomnieć walczymy ze smogiem to o wpływie tego bałaganu na ochronę środowiska też sobie powiemy w dalszej części możemy być albo w związku, z czym to 84 miliardy to jest to co potrafiliśmy udowodnić, że tyle kosztuje jeśli kogoś interesują te dowody to proszę wejść na stronę internetową komitetu przestrzennego zagospodarowania kraju albo Najwyższej Izby Kontroli tam te raporty są w całości i ich tak jak powiedziałem 10 zespołów badawczych szukało jej kosztów szacowało koszty jej 10 różnych nawet jej badano ich sprawy kosztów dla zabudowy wiejskiej i dla gmin też są straty i straty sołtysi z tak oczywiste, że były już od wielu lat monitorowane i miał w tej sprawie pierwsze raporty pierwszy duży raport powstał w 2013 roku przez dość naszą fundację i przez komitet przez tych samych autorów są obecne wcześniej było szereg ostrzegawczych raport tych mówiących o stratach wiele lat temu już 2 i fanatyków z gminy Lesznowola Olbryś i 200 dni jego przyjaciel policzyło ile gminy kosztuje w projektowanie dróg niepotrzebnych, bo bardzo często pomoże nam brak planów tam, gdzie się odbywają dziś inwestuje bardzo dużo planów jest na polach rolnych, które się przeznacza pod zabudowę mieszkaniową, która nigdy nie będzie zrealizowana, bo gminy nie mają takich potrzeb ile w maju terenów zaplanowanych, jaki jest efekt, że tam jeśli się na każdym takim terenie zaprojektuje drogę to gmina ma obowiązek teren pod tą drogę wykupisz czekając co się tam będzie budował i właśnie Olbryś wyliczył i to było wiele lat temu, że zobowiązania gmin z tego tylko powodu przekraczają 40 miliardów złotych to był pierwszy raport, który wywołał takie zaniepokojenie, a potem zaczęły się badania w ciągu ostatnich 10 lat, ale panie redaktorze to co ja mówię co jest w raporcie to jest również w dokumentach rządowych Ano właśnie, bo chciałbym teraz jeszcze raz ślad za za pańskimi słowami dopowiedzieć, że także Najwyższa Izba Kontroli ten chaos potwierdziła zresztą Zwoleń raport mniejszościowym wyniku powstało, ale i jak układy zawsze bardzo duży nacisk jak tu sprawy tłumaczy, że kolejne rządy w swoich dokumentach również w Piszu, że za rozpraszanie zabudowy jest kosztowne niż 1100 po w ogóle i w kąt koncepcji przestrzennego zagospodarowania kraju nie jest to zaś została zatwierdzona uchwałą rady ministrów w roku 2011, jaki jest to jedno wielkie oskarżenie bałagan, jaki mamy w przestrzeni i tu jest coś zdumiewającego, że politycy się od kilkunastu lat dossier było wszystko kłócą w 1 miejscu są zgodnie nie będziemy porządkować planowania przestrzennego trzeba dać priorytet inwestycjom, a planowanie co jest absolutnym absurdem ich zdaniem planowanie utrudnia inwestowanie to jest kompletna bzdura, która w Polsce ma prawie dogmatem jest powtarzana, dlaczego aż taka postawa determinuje krótkoterminowe zyski to jest tym czynnikiem, który tak, aby wiosną 2 i daje zyski nie tylko z tej inwestycji, ale również Syjon dochodzenia do tej decyzji lokalizacyjnej, zwłaszcza w przypadku administracyjnych decyzji, by tu jest tu jest duży problem natomiast cofając się trochę koszty tych obcych 8884084 miliardy są bardzo różnych dziedzinach jej pan powiedział, że wrócimy do tego to możemy później niż się to kolejne dziedziny sobie omówić natomiast ja chcę jeszcze raz zwrócić do tego dokumentów rządowych komisja przestrzennego jej komitet przestrzennego zagospodarowania kraju szereg raportów w ciągu ostatnich 10 lat cząstkowych wykonał ten nasz raport czy domowe to jest jakby podsumowanie wielu lat pracy wielu zespołów i wielu ludzi, którzy się tym zajmowali i nie, dlaczego i wracam było jej roli rządu Sejmu, ponieważ rząd PiS Sejm decydują o tym, bałaganie ten bałagan jest bezpośrednio produktem wadliwego prawa, a wadliwe prawo jest efektem pracy rządu i Sejmu i tak jak powiedziałem rząd kolejne rządy w swoich dokumentach zapowiadały, że podejmą walkę z tym w kolejny, że w kolejnych rządach po już po komisji Kodyfikacyjnej powstały 3 kolejne koncepcje kodeksu urbanistyczno-budowlanego wszystko poszło do kosza i dlaczego no to jest bardzo duży punkt do mówienia co chwilkę informację Radia TOK FM Boni pozwoli pan panie doktorze, że porozmawiamy, dlaczego jest tak mało planów zagospodarowania przestrzennego, dlaczego tak często wydaje się warunki zabudowy i też, jakie są konsekwencje rozproszenia zabudowy, bo WOT wpływ na środowisko już częściowo powiedzieliśmy pan dr Adam Kowalewski z moim państwa dość informacji za chwilę wraca radio jesteśmy ponownie na antenie to jest nasze przedpołudniowy program ma pan dr Adam Kowalewski jest z nami dzień dobry dzień dobry architekt urbanista Fundacja rozwoju demokracji lokalnej komitet przestrzennego zagospodarowania kraju Polskiej Akademii Nauk w latach 20122016 członek komisji Kodyfikacyjnej pr. bud. rozmawiamy o chaosie przestrzennym z kraju to m. in . w konsekwencji raportu Polskiej Akademii Nauk o tym jak wielki stos chaos i ile kosztuje obiecaliśmy sobie panie doktorze, że będziemy konsekwentnie omawiać poszczególne tematy, które się z tym wiążą Turcy zapytam pana jak wiele, jaka część kraju pokryta jest planami zagospodarowania przestrzennego, że tak wiele wydaje się warunków zabudowy i czym są warunki zabudowy jak i jaka to formuła prawna to zaś kilka słów powiem procent pokrycia kraju, bo tak się mówi o tym, przez plany przy miejscowe plany przestrzenne to około 20 % on nie ma takiego znaczenia to niewiele tak czy wiele i tym właśnie chce wyjaśnić, że to jest jest pewne nieporozumienie landy 20 % planów, by wystarczyło całkowicie, gdybyśmy nie mieli na terenach presji tak my to nazywamy presją inwestycyjną, czyli tam, gdzie ludzie chcą budować natychmiast, ale przeproszą z czego to w takim razie wynika z opieszałości niektórych gmin, a też ruiny garaży innych nie jest już szereg przyczyn główną przyczynę jest taka, że jej chaos przestrzenny przynosi nie tylko straty, bo posługuje straty publiczne, ale również zyski bardzo duże i tu jest presja na strażakom deweloperów do ulicy od umowy z umową, gdy jest Super uproszczeniem mówienie o deweloperach jest dużo deweloperów, którzy wykonują świetną robotę, a równocześnie mamy spekulantów, którzy takie roboty nie robią tylko jej walczył o odrolnienie terenów walczył o to, aby wyznaczać tereny budowlane na obszarach rolnych wizji, ale Teresy temat, który ja proponuję, żebyśmy wrócili, bo to jest temat bardzo ich bardzo ważny alejek, kto jest beneficjentem tego chaosu, bo to jest źródło naszej niemocy, żeby z tym hałasem skończyć wróćmy do planów i plany powinny być tam robione, gdzie gmina chce prowadzić politykę przestrzenną inwestycyjną tam, gdzie gmina sobie życie, żeby budowano w Holandii podam przykład, bo ponoć wszystko wyjaśnia gminy holenderskie wybierają obszar, na którym będzie się rozwijała zabudowa wykupują ten obszar to się z zasady obszary rolne płacą jak za obszar rolny po wykupieniu uzbrojoną w portfelu ujął robił projekty i terapia tym cały obszar ma rynek część tego obszaru idzie pod inwestycje gminne i publiczne część jest w przetargach teren ten zwiększa swoją wartość od tego czy gmina zapłaciła od 5 do 10 × z mamy na ten temat badania holenderskie bardzo dokładnie to pokazują ten zysk, który gmina przynosi je służy uzbrojeniu w projektowaniu, ale co jest jeszcze bardzo ważne poza obszarem, który gmina holenderska wyznaczyła pod zabudowę poza tym obszarem nie wolno w ogóle budować wolno przeprowadzać remonty jedynie w jak ten system doskonale zna, ponieważ kilkanaście lat temu byłem wiceministrem gospodarczej w ministerstwie budownictwa i podpisywałem umowę z Holendrami współpracy w naszej dziedzinie i było o nim nie wyjaśnili, dlaczego tak rygorystycznie kraj, który mam wolną wolny rynek i demokrację i prawo własności bardzo chroni, dlaczego oni są tacy rygorystycznie ani Mru z tyłu jeśli ich minister powiedział miał każdy metr kwadratowy, bo walczymy Paul g na morzu dla nas każdy metr kwadratowy się z niesłychanie ważny i dlatego pilnujemy, żeby żaden z powrotem, by się nie zmarnował natomiast u nas przyjęliśmy aż do naszej sytuacji na rynku albo są jeszcze w nawiązaniu do twojego do tego wątku holenderskiego to tam miasta rozumiem rozrastają się w sposób kontrolowany uraz nie to intuicja podpowiada burzliwy bierze się za to jednostkę samorządu z programu przy Przedmieścia pokazaliśmy na tej konferencji w Najwyższej Izby Kontroli to jest olbrzymi obszar rozwoju dużego miasta, ale on już całkowicie zaprojektowane TOZ uporządkowane i zabudowań niska zabudowa wysoka usługi drogi to jest po prostu kawał bardzo pięknie urządzonego miasta jeśli natomiast nie ma planu tak jak u nas i tę lokalizację przypadkowe są podejmowane na podstawie decyzji administracyjnych to ma pan budynki w środku pola i ma pan warunki zamieszkania, który nigdy nie będą dobre ma pan dlatego gigantyczne koszty przytoczyliśmy również w studiach nie jest badania kanadyjskie, gdzie porównano koszty utrzymania, ale mówi układzie zaplanowanym na terenie miasta i na terenie ślubu lub Youth większości funkcji, czyli większości straż pożarna legalnej drogi i autobusy i t d . tak dalej oni z ich badacze zidentyfikowali żyje podali kilkanaście tych funkcji i porównali ile to kosztuje w mieście ile pod miastem okazuje się, że pod miastem kosztuje zasady 2 × więcej w związku z tym większość krajów przyjmuje zasadę że, dopóki w mieście na terenie zurbanizowanym się jakiekolwiek rezerwy, które zgodnie z rzeczy sztuką urbanistyczną można zabudować to nie wolno wchodzić na tereny inne tereny tzw . na dużych firm, czyli lasy pola i t d . to i ma to być tam sztabu tam się nie buduje i no niestety w Polsce jest to droższe unikalna sytuacja, bo nie znam drugiego kraju Biela spędziłem za granicą pracują w różnych krajach i wykładając i t d . tak dalej, który doprowadziłby do takiego upadku planowania przestrzennego i polityki przestrzennej Polska jest jakimś kuriozum w tej chwili to Unia panie doktorze odniosę się do ogrodu do własnej sprawy kupując działkę na terenach wiejskich kupioną od zwolniony kawałek i pewnie nie skusiłem się nad ofertą była atrakcyjna, gdybym nie miał gwarancji żona dostanie warunki zabudowy ściśle określone, zwłaszcza że działka sąsiaduje z obszaru natura 21000, a panie redaktorze warunki zabudowy nie dają panu gwarancji, że tam będzie pan miał autobus się pan będzie miał temu, bo wodę doprowadzoną warunki zabudowy określają co ta musi być zrobione, żeby działka mogą funkcjonować jako czyjś dom o jakiej wysokości jak liczba godzin w liście jest wymóg n p . ale i te nie zawsze przestrzegane, że musi być dostęp do drogi publicznej tylko ten dostęp do ligi publicznymi to nazywamy ten fenomen tzw. urbanistyką na rolną, bo koszty te tematy warto było mówić w Polsce nie robi się sole jak gmina nawet wskaże tereny pod zabudowę to one się przeważnie składają już długich wąskich pasków i deweloper i tu można zobaczyć pod Warszawą wykupuje taki pasek, który ma długość kilometra szerokość 15 m robi Szeregów kanon i tam obok pisze Roguski leci drogach, czyli jest dostęp z tej drogi wewnętrznej, ale jeszcze kompletny absurd urbanistyczny, bo ta zabudowana tym wąskim pasku zawsze będzie osób standardem domy i Mazur klub właśnie wracają w złotych 84 miliardów ona kreuje jako 1 z problemów te straszne długi, które wkładamy panie doktorze te wobec tego zapytam, jaki odsetek warunków zabudowy nie powinien był zostać w ogóle wydany w Radłowie zmarły zmaga się, że był równy z mądrzejsi od nas warunki zabudowy winnej pod inną nazwą występują w Niemczech również tylko, że im się powoływali powołujemy często na te niemieckie warunki zabudowy żona tak świetnie one działają, ale trzeba powiedzieć, że w Niemczech warunki zabudowy wolno budować jeśli są 2 sąsiednie działki o takiej samej funkcji, czyli tak mówi językiem fachowcy to promowa zabudowa jest wolna działka z prawej strony ma 1 działkę z drugiej jest zabudowana z lewej jest zabudowana jest drugi warunek to 2 rzeczy te 2 działki sąsiednie muszą mieć taką samą funkcję, czyli to może być albo mieszkaniowe albo warsztaty krótko mówiąc musi to być to samo, żeby nie było kolizji z tym, który buduje w środku bonusie to w punkcie również jej zachować w Polsce niema obowiązku nie mamy promowej zabudowy w Polsce mamy zasadę, że musi być wystarczy 1 działka obok, czyli jeśli ma pan jakąś w polu już gospodarstwo czy zbudowanej pojedynczy dom to do niego może założyć dołożyli 0203. czwarty i t d. krótko mówiąc to się zaczyna rozlewać tak naprawdę mówiąc obrazowo, ale jest jeszcze jedno, gdy bardzo bardzo ważna uwaga, że te nie warunki i funkcji, czyli jak jest użytkowany teren jest to bardzo ważne, bo się pan ma działkę w Polsce mieszkaniową, ale z powyższym inaczej kupiła działkę chce pan zbudować hotel zbudował pan hotel, bo obok był jakiś tam pensjonat oprawa działka była wolna i przychodzi z WZ kół tzw . się z pozwoleniem na budowę ktoś, kto zbuduje warsztat samochodowy i pana inwestycja traci sens w ogóle prawda zaczyna w Niemczech to jest niemożliwe, bo obydwie działki mają tą samą funkcję w Polsce nie mamy tej samej funkcji i jaki jest przepis, mówi że należy zrobić obszar analizy i ustalić, jaką funkcję trzeba dla tej działki i wybrać na czym polega tutaj bzdura, bo środki z analizy nie ma określonej wielkości, czyli jeśli 200 m dalej coś stoi to można powiedzieć, że raz, że główną oś i mamy dobre sąsiedztwo no nie no niestety nasz nasz system roi się od takich absurdów, które państwo mówią o komitecie przestrzennego zagospodarowania kraju Polskiej Akademii Nauk po pierwsze, apeluje o to, żeby te wuzetki wstrzymać jej popiersie trzeba natychmiast poprawić rozporządzenia wykonawcze, bo to jest możliwe i zlikwidować możliwość bierze zareagować kryteria wydawania tych wyzwala założywszy, iż zbliżyć do niemieckiego to jest pierwszy ruch, który trzeba wykonać, a drugi ruch to jest problem co zrobić z jej wydanymi już dziadkami, bo tego jest mnóstwo to może zadziałać wstecz to jest bardzo trudne Konstytucyjny problem, bo to jest wywołujemy idąc do swojego problemu, aby się oburzył, gdybyście teraz bić po zakupie działki powie, ale państwo, że pan nie może tak nazwano go za budową wału pisze pan zbudował też inna sytuacja nie jest ona zrobiła, a dom to tu jest właśnie ten problem o prawo własności praw własności polskiej konstytucji ma bardzo silną pozycję i tutaj, żeby to uporządkować będzie na pewno spór, bo konstytucjonaliści już się kurczyły dziś prawnicy prawnicy, którzy są specjalistami właśnie od tych spraw już się kłócą, że to co zostało wydane już nie może ulec zmianie tylko, że my nie jesteśmy w stanie jako państwo wykupić od tygodni czy płacić odszkodowania, bo to są miliardy na stęp, do których nie ma mowy w naszym raporcie wydano olbrzymią ilość tych tzw. wuzetek na terenach rolnych wszyscy wiedzą, że tam nigdy nie będzie zabudowy, bo to były te rzeczy, które wielu Gdoś gminy nie będzie potrzebowała tam tej zabudowy jakiś procent oczywiście da się zabudować większość nie jest to Chruściński właśnie profesor w swoich tam je bardzo dokładnych badaniach pokazuje, ale z drugiej strony właściciel działki budowlanej z młodziutką mówi, a to ma teren budowlany nie może się go zabrać go, że państwo w następnych kilkudziesięciu miliardów NATO niema to jest 1 z głównych problemów przed jakimi stoimy i tylko to co mnie martwi, że nie chcemy o tym, poważnie rozmawiać to robimy to dziś w naszym cotygodniowym programie, że się bardzo wyładniała jest dla mnie są bardzo smutna no i jej cechą naszej całej debaty jest to, że większość Polaków nie wie, o co chodzi i nie ma świadomości ile płaci swoimi podatkami za te bzdury przestrzeni lat o tym, porozmawiamy z informacją dr Adam Kowalewski jest z nami informację o przedpołudniowy program Radia TOK FM jest 6042 w naszym studiu dr Adam Kowalewski architekt urbanista Fundacja rozwoju demokracji lokalnej komitet przestrzennego zagospodarowania kraju Polskiej Akademii Nauk rozmawiamy o chaosie przestrzennym pan panie doktorze wskazuje na kilka innych problemów po pierwsze, język, jakim mówi się do rąk do ludzi i też ich świadomość właśnie w dość istotnej sprawie, a druga druga rzecz, którą chciałbym teraz poruszyć dotyczy także ochrony środowiska i wpływie tego chaosu na ochronę środowiska, ale rozpoczniemy pozwoli pan od tego co drugą gminy, które zechcą uchwalić plan zagospodarowania przestrzennego, a napotkają nas na swojej drodze szereg tych w tzw wuzetek, czyli warunków zabudowy i jeśli zechcą z z przygotowywać się uchwalić plan, który będzie obejmował wuzetki to musi muszą uszanować przeznaczenie tych WZA czy wówczas taki plan będzie miał sens jej nie będzie miało sensu zwłaszcza, gdyby Gosia zrobiła na dużych obszarach, gdzie tych 2 zł wydano bardzo dużo, ale tu się musimy trochę cofnąć pan żeby, żeby było to zrozumiałe do pociągu do momentu, w którym znajdzie się zrodziło chaos tak wielki to jest spełnienie lata 200532005 tys nowe prawo zaczęło wchodzić w życie i to jest efekt pewnej doktryny i prawnicy do dziś się nie pogodzili się jeśli się prawo własności, które z bardzo silnie bronione konstytucją zawiera w sobie prawo do zabudowy tutaj prof. Izdebski powie, że na pewno nie ja profesora inny powie, że zawiera to kto ma olbrzymie konsekwencje dlaczego, bo jeśli sobie powiemy, a niestety przez sąd Administracyjny Bardo długo takie stanowisko zajmowały w, że prawo do zabudowy 10 probostwo się trudny każdy właściciel niby ma prawo żądać pozwolenia na budowę Otóż nie ustawał z drugiej strony z jak gdyby nie nakazuje troski o ład przestrzenny i wprowadza innych osób plany miejscowe jako główne działania gmin z tym, że to jest teoria w praktyce w większość gmin w prawie połowa chwilę w niektórych latach ponad połowa inwestycji zbudowana poza obszarami objętymi planami już mówiliśmy o tym, jaki to by wynosi takie to przynosi skutki tylko, gdybyśmy powiedzieli sobie, że robimy porządek z tego co w ciągu ostatnich tam ponad 10 lat nabór rejonu, czyli cofamy decyzje o warunkach zabudowy unieważnia my to wtedy trafiamy na olbrzymią ilość odszkodowań, ale to i tak panie doktorze możemy zrobić zresztą posługuje się teraz pańskim argumentem w sytuacji, kiedy te budynki to nie powstał ja o tym, mówię tam, gdzie jest Bóg powstała zabudowa nie wyobrażam sobie, żebyśmy kazali to burzyć jako kazali myć jako władza, czyli rząd Sejm o ludzi musiało odpowiednie ustawy uchwalić, żeby w ogóle zrobić porządek z tym, ale nie dla mnie jako dla architekta urbanisty po 60 latach z zawodu jak było nie wyobrażam sobie, żeby te błędy gminy i błędy prawa kończyły się rozbiórka mniej istniejących już budynków natomiast zagrożeniem gigantycznymi zmian to co zabudowane tylko to co formalnie jest terenem budowlanym wydanych w łóżeczkach tzw . to jest problem, bo tam w zasadzie właściciel, który ma pozwolenie na budowę w warunkach zabudowy musi może żądać odszkodowania jak za teren budowlany i to kiedyś próbowaliśmy je oszacować to właśnie Przemek Soczyński to to badał to jest suma niewyobrażalna jest powyżej 100 miliardów złotych i pytanie teraz czy jesteśmy w stanie jako państwo ten ciężar udźwignąć przy czym co tu warto zauważyć, że w historii planowania po drugiej wojnie światowej wielokrotnie zmieniano Heyah ustawami w tego typu zobowiązania wstała rano, by likwidowano odwoływano je tu jest pytanie do prawników konstytucjonalistów było jej Trybunału Konstytucyjnego do jedno wszystkich mędrców i to co mnie przeraża ziemi ciągle huk, bo mamy chowamy głowę w piasek my chcemy o tym, rozmawiać nawet powstają kolejne projekty kodeksów urbanistycznych, a żaden nie miał przepisów przejściowych tzw. czyli jak z tego pięknego obrazu, w którym kodeks pokazuje przejść do naszej rzeczywistości, bo to będzie przejście bardzo kosztowny bardzo bolesne panie doktorze obiecaliśmy sobie na początku naszego spotkania opowiemy o wpływie chaosu przestrzennego na na ochronę środowiska to jest temat bardzo istotne ostatnich lat jest jest cały duży rozdział w naszych badaniach polecam, żeby zajrzeć, bo te badania są na stronie internetowej szef komitetu przestrzennego zagospodarowania kraju to jest jak gdyby w Sokółce nie całych ekosystemów i specjaliści mówią, że ta ingerencja rozproszonej zabudowy ekosystemy będzie nas coraz więcej kosztowała, ale podam 1 przykład i to pokazane pokazaliśmy na wyniku na konferencji jeśli będzie rozproszona zabudowa to wiadomo, że tak nie do odbędzie doprowadzono ogrzewanie żadne sieciowe w związku, z czym mamy po takie było śliczne zdjęcia Stacey domek na polach wizje go nie z tego domku bucha czarny dym z komina dlaczego, bo wtedy się pali byle co my płaczemy, że mamy tutaj czasami bardzo zły stan bardzo ostry smok nawet polskie bardzo bym powiedział były liberalne dużo wyraźniejszy niż unijne normy euro ostrzegają nie wychodzić, bo jest bardzo zanieczyszczone powietrze, a równocześnie budujemy na polach to co zresztą później przypomnicie mu mówię, że kolejne rządy obiecują prezent Morawiecki w exposé premiera mówił, że na polach nie będziemy budować wprost opowiedział i co zrobiono zrobiono ustawy mieszkaniową jest specustawę i w tej chwili pierwsze 2 osiedla powstały na polach to pokazuje to co, o czym mówiłem wcześniej jej niesłychaną konsekwencję kolejnych rządów, żeby zniszczyć ład przestrzenny to niekonsekwencja też polega na tym, że miejsce do tej pory grotów cudzysłów święte to nie myśmy Warszawę wiklinę na powietrze dające też zostały już za monitorowane przez deweloperów, kto to jest 8 z dumą przez deweloperów deweloper jest niewinny on buduje tam, gdzie mu prawo pozwala oprawą ustala rząd i Sejm nie adresujemy w i źle je w naszych pretensji, bo z tego wynika, że całkowity absurd dyskusja panie rektorze tylko, że koniec końców mieszkaniec, ale potem, któremu leży na sercu ochrona środowiska widzi tego dewelopera nie zastanawia się w jaki sposób do tego doszło dlatego trzeba mieszkańcom tłumaczy cały czas, skąd się dobierze ja zresztą w w naszym raporcie z bardzo ostro skrytykowali, iż mieli te buble legislacyjne próby te próby zrobienia bo, ponieważ nie mamy do tego co się nazywa fachowo partycypacją społeczną te propozycje nie poszły do społeczeństwa, żeby nie było żadnej publicznej debaty my w ramach tzw. partycypacji społecznej legislator, czyli rząd minister uzgadniał te plany z tymi, którzy są zainteresowani w dużej części, żeby nie było zmian natomiast mieszkaniec miasta obywatel, który jego podatki idą na te bzdurne koszty nie ma świadomości, że co się dzieje, gdy miał świadomość byłby nacisk na polityków PiS zaczęłaby się sprawa poprawiać my nie mamy poprawy cały czas w tym do grobu grób to w takim razie proszę wskazać panie doktorze tych największych beneficjentów tego chaosu w dół jest dosyć długa lista nie jest znowu radzę zajrzeć do pierwszego tomu naszych studiów z popiersiem te wszystkie spekulacje na rynku nieruchomości rynek nieruchomości na całym świecie jest kontrolowany Polska jest unikalna, bo stwierdzono, że rynek nieruchomości będzie wolnorynkowym produktem on nie spełnia warunków wolnego rynku dlaczego, bo tak jak podają przykład z inwestowaniem, gdzie są kolizje nie mamy na wolnym rynku i jego tz w efekty zewnętrzne to słowo to trzeba zrozumieć, bo to jest bardzo ważny element przeskoczą każdy, kto buduje wywołuje jakieś efekty i ich do starosty beneficjentów w spekulacje polegają na tym, że się oddalenia, a potem się załatwia wuzetkę potem się załatwia pozwolenie na budowę na każdym etapie można sprzedać no bo są tacy, którzy kupią tu i teraz rzadko tak jak pan prawda, ale tam wyższy zysk kogoś, kto tu wuzetkę załatwiła, ale są jeszcze inne grupy większym niż koszty postępowania administracyjne i jeszcze raz, ale są jeszcze inne bywają sytuacje bardzo skomplikowanej lokalizacji i deweloper chce tam n p . w albo powiesimy swoje pozwolenie na budowę ten, który załatwia załatwić pozwolenie na budowę, żeby tam było bardzo dużo mieszkańców, ale nie będzie terenów zielonych nie będzie usług sami mieszkańcy wtedy jest największy zysk, żeby to przepchnąć przez sąd Administracyjny Bogdana k może zaskarżyć taki wniosek to się powołuje ekspertów lobbystów pracownie urbanisty jakoś pracownie prywatną UR projektował prawników kancelarie adwokackie i to jest olbrzymi rynek ja znam przykłady, gdzie paręset mieli paręset milionów wydał deweloper na, a te wszystkie dodatkowe a gdy koszty po to, żeby przepchnąć to przez sąd Administracyjny, żeby zbudować takie argumenty, że byli są w końcu uznał, że rzeczywiście rozwodu o dowolnej zabudowy trzeba to pozwolenie wydać i oni też nie są zainteresowani, by przejść do samorządów nie wszyscy wójtowie są zainteresowani, dlaczego Bobuch zatkał pozwala mu swobodnie działać, by budować tam, gdzie inni chcą go, iż pod olbrzymim inni naciskami również społecznymi, żeby te tereny rolne za mniej zamienić na budowlany, bo wtedy w ich właściciele mogą liczyć na jaki zysk prawda z tym, że to, że tego dnia ich wyniesienie zabudują i większość tego nigdy nie będzie okupione nie ma znaczenia, ale dostał już czysto piętno terenów budowlanych, czyli jej związek miast polskich Bolszoj od lat to zmiany prawa, ale nie wszyscy nie zawsze ma poparcie swoich w swoich członków to nieoficjalnie różne rzeczy można usłyszeć w także beneficjenci i jakie są powiązania polityków teraz wszyscy ze środowiskiem deweloperów jedno to są sprawy bardzo trudne do ustalenia natomiast wiadomo, że deweloperzy mają olbrzymi wpły w na to zablokowanie kolejnych kolejnych inicjatyw i legislacyjnych, a ja się o ostatnie powiem, bo to jest bardzo bardzo ładny przykład i rzeczywisty ja byłem kiedyś w kilka lat temu to był 2011 rok doradców Senatu wtedy i z górskim z Kuleszą członkami z sił gorzki był wicemarszałkiem i szybko przygotowaliśmy bardzo krótko szybką poprawę jej wuzetki zostaliśmy wy nie my tylko ci 2 senatorzy wezwani na posiedzenie klubu rządzącej partii skrzeczy oni, że nie wolno naruszać prawa Świętego własności i sporo poszło do kosza to co nie jest optymistyczny akcent jutro kończymy naszą rozmowę dr Adam Kowalewski był moim państwa gościem dziękuję panu bardzo no przykro, że użyte na rzecz różnych trudnych powiedziałem ale, ale no niestety syn tu jest potrzebny szerokie społeczne poparcie dziękuję panu bardzo informację o nich wracamy dr Piotr Buras będzie moim Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: PRZEDPOŁUDNIE RADIA TOK FM

Więcej podcastów tej audycji

POPULARNE

DOSTĘP PREMIUM

Z Dostępem Premium TOK FM odsłuchasz każdy podcast! Wybierz pakiet Aplikacja i WWW - słuchaj gdzie chcesz i kiedy chcesz!

Kup teraz

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA