REKLAMA

Nierówności w Polsce takie jak w USA? Prof. Szahaj: "To katastrofa społeczna"

Światopodgląd
Data emisji:
2019-04-03 16:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
30:08 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
, a świerk lub pod blond zdobycz w Agnieszka Lichnerowicz w studiu jest już teraz natomiast prof. Andrzej Szahaj filozof polityki i kulturoznawca związany z Instytutem filozofii Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu, ale też z Polską Akademią Nauk i wieloma innymi nie tylko polskimi uniwersytetami czytam notkę biograficzną wspomnę książki neoliberalizm turbo kapitalizmu kryzys część tych uczelni jest kilka pozwoli także krótko opowiedziała pani profesor zażądała, by w Rozwiń » dzień dobry stan prawny mechanizm zarzewia wiele wątków hormon, który chciał on w rozmowie z panem poruszyć, ale mogą chyba powiedzieć, że pan zajmuje się tak naprawdę filozofa kapitalizmu, jakby to należało okradł to znaczy, że euro Javier, zanim sama Magnolia się zajmuje filozofią polityki przede wszystkim filozofią kultury tutaj te 2 rzeczy w kapitalizmie się ładnie łączą jej kultura i polityka dlatego kapitalizm jest bardzo wdzięcznym obszarem zainteresowania naukowego moim zdaniem no i publicysta z tego jednak ta książka, którą pani ma przed sobą jest bardziej publicystyczny niż niż naukowa natomiast nie jest także, że zawsze tak tak bardzo jakoś koncentrowała się te kwestie związane z kapitalizmem, bo w zajmuje się nauką 30 paru lat Nate tematy się zmieniały, ale miasto natomiast na wygraną ostatnia myśl takie ostatnie 10 lat no to jest moje strony koncentracja na tym co się dzieje z kapitalizmem, którą stronę zmierza w na jakie to będzie miało konsekwencje dla nas wszystkich pozbyli się to w tych moich ulubionych ulubiony temat i ja z kolei, przygotowując się do rozmowy z panem zostaną, więc któryś z wielu wątków, które chciała podjąć od, których zacząć przypomniałam sobie słowo Różyczka, który podczas prób przemówienia podejmę przybyło styl mówi to co też wielu też z premią sam wymyślił, ale jego zacytuję potrafimy sobie wyobrazić koniec świata, ale nie umiemy sobie wyobrazić końca kapitalizmu pan potraf sobie wyobrazić no jest umożliwią też kłopoty się zgadzam zgadzam się z dzieckiem dotyczy to z tak jakby deficyt trochę naszej wyobraźni, a poza tym pamiętajmy, że pewne pomysły na alternatywę wobec kapitalizmu się zdyskredytował skompromitowała to bardzo utrudniło takie myślenie o tym co ewentualnie mogłoby zastąpić go o tym, myśleć pewnie część słuchaczy miał pod zimowym zastoju, choć niebezpieczną choćby dlatego wypełnią uczy nas historia, że nie ma systemów Ekonomiczno polityczny wieczne towarzyszymy tego chcemy czynie oto wreszcie coś zastąpili pewnie kapitalizm, bo bała użyto tak po prostu już jest w dziejach historii, że te systemy przemijają prawda, a może to jest najlepszy już wypracowany przez cywilizację 1000 lat cywilizacji wzywa no co jest pewnie system, który ma poważne zalety i plusy, ale ma też bardzo poważne minusy i poza tym wie pani no może warto by go było czymś innym zastąpić ktoś miałby dobry pomysł jest pierwsza sprawa druga sprawa jest taka, że są pewne wewnętrzne procesy, które kryją się sam kapitalizmie, w które mogą spowodować się na jego auto degradację właśnie taki proces anihilacji gruncie rzeczy związane z tymi destrukcyjnym elementami, które w tym systemie z pewnością są ukryte, a jak wam wyliczył jest przede wszystkim my przekonujemy Gdańsk to złodziej torebek z rowerem to znaczy on, że jakoś rozwija się jest im wszystko każdą poprze pedałuje na rowerze prawda jedzie się poddały się też to się jeździć na trasie przestaje pedałować to szybciej przywracana jest kapitalizm trochę jest tak samo, że dopóki on znajduje jakieś takie nowe obszarem ekspansji to może się rozwijać też jakoś kręci natomiast w momencie, w którym ekspansji czy to zwłoki z geografią z naszych taras jest Lech to wchodzi w każdą strefę myślę, że odrzekła cóż to jest kwestia wejścia głęboko w naszej osobowości zaś takiego towaru Wienia człowieka prawda i teraz można wyobrazić taką sytuację, że w sensie geograficznym nie ma nic do podbicia człowiek został całkowicie skapitalizowane przez kapitalizm jest mu, iż można tak powiedzieli jego relacje z ludźmi teraz pozostanie nam kosmos ewentualnie Arktyka Antarktyda no i tutaj zaczyna się ona jeszcze trochę się, że one jeszcze trochę się bronić anty, ale coś zaczyna kłopot, bo było w co wtedy rozdamy znamy kapitalizm jako system, który się wciąż rozwija jest niezwykle dynamiczny wzrost może popsuć autor jest oparty na wzrost czynszu musi jednak rosnąć startuje z 13 lat więcej dziur w ziemi energii tak jest wszystko na to wskazuje, że niezrozumiałe jest stagnacja na dłuższą metę to znaczy że, że to jest taki system, który ma wbudowany się mechanizm wzrostu waży dobrze pani ujęła to coś z czasów pytanie czy są granice tego typu wzrostu z pewnością są w tej chwili nie ulega żadnej wątpliwości, że taką górną granicę granica ekologiczna po prostu ten typ gospodarowania w no nie może się utrzyma w nieskończoność, bo planeta tego nie wytrzyma po prostu rozdają chciałbym, żebyśmy to, by za kilka minut już po godzinie szesnastej porozmawiali o nierównościach auto też pan pisało oczywiście dziś szczególnie ten temat wraca przy okazji raportu współpracowników Thomasa Piketty ego, z którego wynika, że wbre w innych współczynnika bliźniego i przekonanie bardzo wielu ludzi te nierówności w Polsce są największe, bo jedne z największych w unii Europejskiej, ale wydaje się opadł też o tym, pisał, że warto zwrócić uwagę, że cały czas kapitalizm celem jest jak przezroczysty takim technokratyczny bardzo wielu ludziom wydaje się, że właśnie to jest teraz najbardziej racjonalny neutralny system, jaki wymyślono nieopartych na żadnych założeniach żadnej ideologii nowej pandy jest wielki sukces tego systemu dlatego rząd wykreowała rzeczywistość bez alternatywną to znaczy, a wpojono nam przekonanie, że nie ma innego świata nie ma innej rzeczywistości to jest zawsze każdy system, który w, którym się udaje taka sztuka to to jest to system, który ma szansę na bieg na długie trwanie prawda jest ogromny gigantyczny sukces ideologiczną kapitalizmu, który uzyskał hegemonię tu w stworzeniu ekonomicznych także w sferze kultury co spowodowało, że myśmy właśnie przestali w ogóle nieomal myśleć o jakiś alternatywa SA jakiś systemach, które mogłyby ewentualnie zastosuje alternatywa to komuna dawno dawno to często jest to gigantyczny problem ograniczenia naszych wyobrażeń, które wiąże się z tymi niezwykle bolesnymi doświadczeniami, jakie mieliśmy prawda natomiast czy te doświadczenia powinny całkowicie zabijać wynalazcy siłę wyobraźni, a także per Grzesiu utopijnego myślenia, bo utopijne myślenie, by panie często bardzo niebezpieczne na obecną utopijnego myślenia nie ma zmian nie ma zmian prof. Andrzej Szahaj jest państwo gościem za kilka minut po informacje wracamy ATA świat lub podgląd itp itd, a światu podgląd itp, a Agnieszka Lichnerowicz państwa gościem cały czas jestem prof. Andrzej Szahaj filozof polityki z Instytutu filozofii Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu profesorze mam przed sobą raport, którego autorami są współpracownicy Thomasa Piketty ego tak mówimy o tym, bo on stał się już profesorem w rozpoznawalnym autor kapitału w 2001. wieku, gdzie bada nierówności szczególnie majątkowym i dochodzi do wniosku, że one już wracają do tych dziewiętnastowiecznych normalne feudalnych bym powiedziała na Zachodzie, bo już tam oni mają dane my z danymi u nas gorzej my ci współpracownicy napisali raport, z którego wynika że, chociaż europejskim kontynentem EU, w którym udawało się najbardziej powstrzymać rosnące nierówności miała dochodowe, które właśnie na świecie te nierówności rosną od lat osiemdziesiątych, ale mimo wszystko one w urosną w Europie czytamy w raporcie, że średni dochód tego najbogatszego 1 % rósł 2 × szybciej niż tej połowy biedniejszej no a przede wszystkim, że Polska wedle tego raportu jest krajem największych nierównościach w Unii Europejskiej niż 10 % osób o najwyższych dochodach dysponuje u nas około 40 % dochodu Narodowego i w ogóle w naszym regionie te nierówności rosły szybciej naturalnie, dlatego że był punkt wyjścia był po przed punktem wyjścia był poprzedni system jeszcze tylko dodam przypominać siebie Mączyński w Gazecie wyborczej ze, że z Europejskiego sondażu społecznego wynika, że 60 % Polaków zgadza się ze stwierdzeniem, że duże różnice dochodowe są akceptowalne, jeżeli są wynikiem talentu i wysiłku dla Europy ten odsetek wynosi 40 % mamy większą wiarę w to, że różnice dochodowe wynikają czy akceptujemy je Miss talentu i wysiłku ballada o nierównościach też pisze już od dawna i też rozumiem nie zgadza się na to, żeby rozstrzygać się je czy badanie ich poprzez współczynnik Giniego tylko, bo pokazuje, że tak średnio z woli to znaczy, że państwa jest bardziej skomplikowała też sprawa jest taka, iż z 1 strony nie jestem zaskoczony tym raportem, ponieważ od lat pisałem, że nierówności w Polsce są niedoszacowane zresztą nie tylko Jabłonek ja, bo przecież byli inne szczególnie młodzi badacze, którzy to uważam, że nie są tak mierzone są niedoszacowane w także to mnie nie zdziwiło natomiast skala tego niedoszacowania rzeczywiście szokująca znaczy ja byłem przekonany, że to nie znoszę, bo są znacznie wyższe niż to wychodzi z nowego współczynnika Giniego nie spodziewam się rząd aż tak wysokie, bo jeśli one są na poziomie Stanów zjednoczonych to katastrofa społeczna ta, która zresztą wyjaśniała, by w pewnym sensie takie rozjeżdżanie się polskiego nasze takie rozkładanie się wspólnoty ma takie takie szatkowanie społecznym, a toby toby naprawdę bardzo wiele wyjaśniało także jestem z 1 strony zaskoczona z drugiej nie jeśli chodzi o współczynnik Giniego nie mamy w gruncie rzeczy z wielu lepszych narzędzi do badania nierówności społecznych oraz narzędzia się bardzo niedoskonałe, ale coś na tych nierównościach mówiła porównuje to jest, ale żadna z najbogatszych inne mają też na Boże tak to zwraca też bardzo tak jest bardzo niedoskonałe narzędzie na rynek to bardzo dawna stosowane i też już coś nam opolscy od dawna mówiło ono choćby to, że nawet, jeżeli uważaliśmy, że współczynnik Giniego w Polsce nie jest najwyższy w Europie czy tym bardziej na świecie no to jest nauczka dużo wyższe niż taki kraj jak Słowenia 3 Czechy i USA Szwecji prawda jest myśmy się wedle tych oficjalnych danych tytułowa Lili w w stanach średnich tych nierówności albo trochę powyżej Stanów średnich teraz widać, że byliśmy zbyt wielkimi optymistami i to nie tylko moje przekonanie, że te nierówności były niedoszacowane znajduje potwierdzenie w tych badaniach to Paweł Bukowski, który zwraca uwagę na to, że niedoszacowane są dochody tych najbogatszych tak jest, dlatego że te dochody są bardzo trudne do uchwycenia naukowego przy pomocy tych narzędzi co druga część dochodów ukrywa Anna ci ludzie bardzo niechętnie mówią o swoich dochodach trudno się to bardzo bada także my no zawsze trzeba wziąć tę poprawkę na trudności metodologiczne badanie nierówności to bardzo ciekawe są 2 wątki na pierwszej stronie zwracają autorzy uwagę na to, że wzrost nierówności w widoczny we wszystkich niemal krajach Europy w mam miejsce w kontekście rosnącej konkurencji fiskalnej między krajami europejskimi, które ta konkurencja rosnąca podważyła progresywną szczere podatków i rzeczywiście badania wskazują, że w Polsce mamy raczej opodatkowanie progresywne, czyli większy odsetek płacą im ktoś zgłosi tym większy odsetek wręcz spłaci swoich w podatkach różnego rodzaju, a ten podatek dochodowy w Polsce de facto liniowy tak ostatnio pisał Instytut badań strukturalnych dla z czego wynika to, że tak bardzo w Polsce podatki są tabu w nowy typ trudno się rozmawianie w opodatkowaniu właśnie tylko tych najbogatszych wyraz są sceptycy albo w drobną w ogóle temat podatku zmniejsza ilość narkotyków, których zły najgorszy odległe nie budzi opodatkowanie ich tak dużego entuzjazmu i będą się przyszli tak zbiorowe pranie mózgu jeśli mogę tak określić mianowicie jedno, gdy ta ideologia, która dominowała w czasie transformacji później na sam czas wmawiano nam przy pomocy tej drogi, że podatki nie są niczym dobrym państwo nie jest niczym dobrym państwo powinno się jakimś sensie ograniczać podatki powinny coraz bardziej maleć co spowoduje, że jedno jest zrodzi się jakaś klasa ludzi bogatych klasa średnia niska no i zacznie rozkopywać poza notowała dołączy oczywiście bajki, które w kapitalizmie opowiada się od od ponad 100 lat co najmniej, ale w Polsce też jakoś dziwnie przyjęło chyba dlatego, żeby się przez wiele lat w ogóle nie poddawali wątpliwość takich dogmatów, które rządziły naszym myśleniem przez ostatnie 30 lat odda w związku z tym to jest to jest 1 z powodu drugi powód jest tak kinomani kochamy państwa o zmianie kochamy państwo Ano podatki łączymy z państwem uważam, że państwo jest niedobre, że podatki wykorzystał, że te pieniądze zmarnuje to też okres tej ideologii wgląd w 200 Chile, a z tym, że właśnie dokładnie chciałem powiedzieć, że to jest zgodne z naszą tradycją tak, żeby myśleć o państwie były podejrzliwie, że państwo jest już raczej złem niż dobry no i teraz do tego jeszcze dochodzi do tak mamy no jednak ekspansja bardzo popularny szczególnie wśród młodych ludzi idei wręczana koło kapitalizm to znaczy, że ściana kapitalizm najlepiej by się miał do państwa prawie w ogóle nie było i odzwierciedla rozkwit każdy mógł obrazić, bo jest on to jest połączone z taką jest ideologią wolności to znaczy takiej nieograniczonej wolności dla ronda im szczególnie zauważył, że zamierza zadziwiające, że młodzi ludzie bardzo są podatni na tego typu hasła, kiedy to wszystko połączymy ze sobą namiot zobaczymy, że spora część z nas myśli o podatek jako kradzieży, czyli w taki sposób typowe dla myślenia części myślicieli filozofów amerykańskich dziewiętnastego, a nawet dwudziestego wieku próba natomiast o to by niesprawiedliwością jest ewidentna o tym, się pisze od lat i prawdę powiedziawszy to możemy nie dokonujemy korekt w tej skali podatkowej zadziwiające, bo dziś wszystkim się wydaje, że to od razu oznacza podniesienie stawki podatkowej dla wszystkich no to prawo i sprawiedliwość wprowadziło przecież bardzo dużą korektę socjalną w polityce też myśleniu bardzo wielu ludzi w kwestii tego, żeby wprowadzać jakieś zmiany w podatkach również ulżyć niektórym, a niektórym dołożyć trzyma się z daleka ostatni tylko ruch polegają na obniżeniu o osłabieniu opodatkowanie niektórych grup tak bowiem pani boi się robi badania i okazuje się Polacy nie chcą wyższych podatków no to politycy po dobrze, bo nie będzie wyższych podatków prawda, że teraz wracają Ziobro kontekstu Europejskiego to nie jest choroba tylko Polskę tak to znaczy to się zaczęło w momencie, kiedy do władzy doszła pani tacie albo prezydent Reagan, kiedy neoliberalizm stał się dominującą ideologią my wtedy okazało się, że inne podatki są czymś złym to dla nas są takie gwałtowne burze gwałtowne stopniowy odwrót na Zachodzie generalnie od myślenia o podatkach w kategorii dobra wspólnego zbieramy te pieniądze po to, żeby realizować owo dobro wspólne prawda zaczął się indywidualizm, który nijak nie współgra z takim przekonaniem, że warto zbierać pieniądze, żeby robić coś dobrego dla wspólnoty, a nie tylko dla jednostki nie uważamy, że państwo to zrobiono uważam, że inni narzucają bardzo niedobre procesy, któremu towarzyszy nam 30 lat i Europa się broniła niektóre kraje lepiej niektóre gorzej, ale generalnie uległa również tej ideologii tak w związku z tym to bardzo niedobre procesy takiego myślenia o podatkach właśnie w tych kategoriach oraz te procesy narastające nierówności notes odprysk na tej dominującej ideologii, która szczególnie wdzięczne pole penetracji znalazła w stanach Zjednoczonych Wielkiej Brytanii w niektórych krajach europejskich to się tak rozpowszechniło troszeczkę nam na resztę Europy teraz zbieramy w cudzysłowie owoce tego stanu to za kilka minut wrócimy do rozmowy z prof. Andrzejem szacha i milczy się do tej bez alternatywności kapitalizmu czy pan profesor z rewolucjonistą nie jest to, żeby była pełna jasność ja myślę przez moich to bardziej krewkich kolegów zdecydowanie bardziej na lewo ode mnie byłbym tu traktowany jako reakcję nic Chavez, bo moje interesy, skąd taka, żeby starać się reformować kapitalizm nie wybiera te jego modele, które są zdecydowanie najlepszy, bo tata jest za to jest złudzeniem, że mamy tylko 11 kapitalizm kapitalizm jest cała masa są różne odmiany prawda gorszych lepsi my akurat w Polsce wybrać moim zdaniem najgorszą odmianę moglibyśmy to zmienić wybrać odmianę znacznie lepsza wrócimy rowerową też wyzwoli, które stoją siły nowych wyznaje wezwać mogliśmy się w eterze ewoluować, żeby odkładać na wyzwania po informacjach prof. Andrzej Szahaj jest państwa gościem ATA świat lub podgląd itp, a świerk lub podgląd ten etap 2 Agnieszka Lichnerowicz państwa gościem cały czas jestem prof. Andrzej Szahaj filozof polityki kulturoznawca związany z Instytutem filozofii Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu też autor książki to znaczy to jest olbrzymi zbiór felietonów tekstów esejów o neoliberalizm turbo kapitalizm kryzys, który wydał książkę i prasa mówiliśmy o bez alternatywności obecnego systemu kapitalistycznego tego wolnorynkowego, ale kapitalistycznego chyba lepiej oddaje jego istota właściwie nie ma jak bardzo te słowa myślę, że ich zamiennie zaś bywają kapitalizm bardziej mnie wolnorynkowe i w tym sensie to tak do końca się nie pokrywa nos druga dziś nie ma kapitalizm bez wolnego rynku prawda, ale są takie modele kapitalizmu, gdzie ten wolny rynek jest lepiej regulowany bardziej regulowany bardziej okiem znanej takiej, która nie jest znany był 2 no i montaż można powiedzieć, że w, jakim sensie, że część Polaków nawet w mocno nad kapitalizmem gondola i pociągnąć do przekonań religijnych, by był, gdzie część ludzi może go rozumieć jako system, który się -li jest wsiach samo regulujący jest taka siła, która prowadzi do naturalnej równowagi w nim, iż rozwiązuje wszystkie problemy nie wymaga korekty to żadna z nich wie pani o tym, pisałem w kilku swoich adwersarzy Otóż świstaki, ale znawcy religii tak, bo ludzie chcą coś wierzyć w 2 i dni tez i dlaczego to jest tak atrakcyjne beztroskę beztroska chorobą mówi się z nałogiem wysłać zdajemy się wszyscy na wolny rynek on sam wszystko załatwi i tak nic nie potrzeba żadnej rysy go nie przeszkadza im notę z bardzo wygodne no w takim razie nie trzeba niczego robić tak go co pozwoli wolnemu rynkowi działać, więc to jest taka i tak ma małe państwo ograniczone państwo nikt nie przeszkadza im pozwoleń każdy mógł działać to wszystko jakoś fajnie samo wynagrodzenie od dziś nikt w świecie nigdy w historii sama nigdy nic nie układało no to są to są mity tak to jest właśnie fragment tej ideologii zawsze im państwo musiał ingerować państwo musiało być obecny był obecny przy nowo, żeby ratować zajmowali się także remontować kapitalizm przed kapitalizmem, żeby pewne luki wypełniać, których wolny rynek nie wypełnia, więc pani cały czas obracamy się w sferze prawnej mitologii kapitalizmu można powiedzieć toną w co nawiasem w Polsce niezwykle efektywnie z tworzonych i ona się sałata ekran w dominująca, bo boi i w tym sensie to jest to jest jesteśmy takim krajem Nowickim wciąż znaczy tak bardzo byśmy się zakochali w tej w tej ideologii, że my przestaliśmy myśleć o tym, dziś nam jak to jak każda ideologia próbuje nam namówić pewne rzeczy, które są kolebką jest prawdziwe i teraz LM, jakie są główne wyzwania stojące przed kapitalizmem oczywiście robotę jak był taki stary związane z monopolem powstające monopole ami bliższa chronić wolny rynek właśnie przed tym, że poprzez kumulację najsilniejszy mogą temu wolnemu rynkowi zagrozić z drugiej strony mówimy o nierównościach to co się wiąże w zasadzie tą kumulacją też przekazywaniem w pokoleniu na pokolenie majątku, który potem już tylko rośnie prawie siłą własnego napędu oś no imamy ten typ to cyfrowe związane też z globalizacją i podmiotami, które prawi są mniej sterowalny przez społeczeństwo przez demokrację nim po co jeszcze do tej listy dołoży Duńczyk, dlaczego w ogóle marudzimy na tym kapitalizm wyobrażam sobie część słuchaczy mówi Real Bonda dodałbym przede wszystkim rzeczy zapewnia powinno się znać na pierwszy konsument się możliwość katastrofy ekologicznej Otóż ten system no nie ma się, by budowanych żadnych bezpieczników, które pozwalałyby tej katastrofy uniknąć w tym sensie kapitalizm musi się zmienić albo coś musi zastąpić kapitalizm bez litości nie stanie notowały skończymy wszyscy marnie pozabankowe rośnie im kara jest tylko, żeby rozstało tak nie jest ideologią wzrostu oczywiście oba pasze bez nich trochę nie da PEZDA i sam kapitalizm nie może obyć bez tej ideologii bez wzrostu samego, ale na dłuższą metę widać w bardzo wyraźnie, że to jest droga donikąd czy to znaczy krótką metę żyć będziemy się upierali, że żaden z Rosji Skonieczny z nową technologię już wiemy, że planeta tego nie wyczynowo technologie przyjdą nam pomagały to nie jest wyłącznie kwestia nowych technologii to zresztą pewna naiwność jest taki romantyzm technologicznym, ale zawsze nam jakoś nowe technologie pomagały w tym przypadku nie muszą pomocy wraz z 2 TENIS to kwestia nowych ideologii czy kwestia pewnych scen bez sensu życia celów życiowych to choćby kwestia jednak do dominacji ideologii konsumpcjonizm też oglądam chcemy my wciąż więcej więcej konsumować już z al-kaidą Boogie nas stosunkowo mało znanych osób w tej bogatszej części chorych wyobraźmy sobie że, że każdy Hindus czy film 3 k będzie chciał mieć własny domek z ogródkiem duży samochód najlepiej SUV-a i będzie chciał, chociaż raz w roku odwiedzić Europę ileż mięso codziennie tak no bo wydaje się, że planeta tego po prostu nie wytrzyma, że z krótką metę dogadani konno i w tym sensie te wzory sukcesu które, któremu świat poza zachodnim portu jest Zachodu mogą się okazać się zabójczy dla całego świata wszystko dlatego świata świata Zachodu Wschodu i w ogóle nas od oświaty w mieście pomnik szuka pomysłów alternatywnych czy wpły w takich całościowych właśnie koncern propozycjach przystaną systemowych czy w propozycjach indywidualnych, czyli konsumuje mniej dla najmniej zmienił siebie, w czym, w jakich rozwiązań systemowych jest to zawsze wszędzie trzeba szukać jakiś czas próby zmian w moim przekonaniu nogi z gmin wydają się, dopóki nie postanie dość realistyczna alternatywa wobec kapitalizmu to próbujmy go zmieniać nasz próbują go reformować tak od lat dotąd toaleta alternatywy nie wyglądają zachęcająco prawda no, a jeśli chcemy go zmieniać zmieniajmy go na wszystkich płaszczyznach to zaś jest kwestia zmian systemowych zmian politycznych zmian ekonomicznych walczy także kwestia zmian no takich oddolnych, czyli wymuszanie na pewnymi działaniami zdolnymi zmian systemowych w bagno, jeżeli połączyli byśmy te wszystkie płaszczyzny to jest taki cień nadziei, że moglibyśmy zachować efektywność ekonomiczną kapitalizmu, które jest istotna, bo kapitalizm pozwala nam zaspokajać zaspokajać nasze potrzeby, a jednocześnie bylibyśmy w stanie stworzyć system trenował zdecydowaniem lepszy dla świata Lidla dla ludzi, którzy w jego obrębie działają tak go średnio co z gazet dziś priorytetowe dla pań niż wydaje, że w tej chwili sprawą zupełnie kluczową jest walka z nierównościami to jest walka z nierównościami oprócz kwestii katastrofy ekologicznej, która wchodzi w grę walka z nierównościami na poddanie pod kontrolę wielkich korporacji głównie amerykańskich, które właściwie brąz stanęły poza demokracją poza państwem w częściowo pozaprawnym tak i jeżeli szybko się tych wielkich korporacji nieokiełznana to grozi nam za kanałem szerzeniem wspomoże warstwy jeśli tak jakoś jakaś katastrofa nie jestem też przekonany, że musimy wycofać się z takiego powszechnym powszechnego utrwalą zmienia naszego życia, a to znaczy to zabrzmiało za daleko prawda i tak kina na tej płaszczyźnie jednostkowej powiedziałbym, że sposób myślenia o nas o naszym życiu w kategoriach biznesu to znaczy, że właścicielem my szansą jest jak firma ja jestem Dachser malarz Azja jest małym przedsiębiorstwem teraz trzeba robić wszystko, żeby to przedsiębiorstwo, bo jak najbardziej efektywne ekonomicznie dlatego, by uniknąć tak to z tej prostej przyczyny rzeczy prędzej czy później to się kończy osobistą klęską, dlaczego w wie pani, dlatego że człowiek jest już znacznie więcej niż tylko w małym przedsiębiorstwem, że to nie przynosi nam ani zadowolenia nieszczęścia dodatkowo wyczerpuje całkowicie nasze siły psychicznej fizycznej i a epidemia, a Milne depresji oraz samobójstwom mamy do czynienia na świecie także częściowo w Polsce to jest taki skutek uboczny tego myślenia o nas jako małe przedsiębiorstwa, które są zaangażowane w bezlitosną konkurencję w wyniku tej konkurencji i inni ludzie zaczynają nam się jawić jako wrogowie, a człowiek jest istotą społeczną potrzebuje przyjaźni potrzebuje pewnego ciepła wspólnotowego takie podejście do świata do życia rozbijała takie środowisko, które pozwala nam odczuwać szczęście i satysfakcję dla na czym oprzeć, bo to logika taka Munka witali styczna fundamentalistyczna jest dosyć prostą opartą na efektywności tak im lepiej zarządzać tym jest silniejszy bardziej konkurencyjne ogrywać innych niż do przodu rozwija się więcej masz więcej konsumuje się też bezpieczniejszy jest silniejszy, a łódzką Jan jak było utrzymujące się oprzeć to znaczy przede wszystkim zacząłbym od tego, że istnieją różne odmiany warianty kapitalizmu i są takie społeczeństwo na świecie kapitalistyczny raj, w których jakość życia jest bardzo wysoka i zadowolenie zżycia jest bardzo wysoka jak miłość szczęście i Mazur wczoraj tradycyjna historia z czymś zupełnie nie zgadzamy ja od lat uważam, że system kapitalizmu skandynawskiego ono jest zdecydowanie najlepszy z tych wszystkich modeli kapitalizmem wzajemne zaufanie do siebie do władzy i t d . bo i tradycje takie wspólnotowym zdolne Nowaka ze szlachty, ale wie pani doświadczenie zawsze taka była Skandynawia nie zawsze taka była kultura się w plastycznym można na nią wpłynąć poza tym my istniejemy gigantyczne pole do popisu na płaszczyźnie instytucje instytucje mają taką funkcję można powiedzieć wychowawczą to instytucje zmieniają pewne regulacje prawne zmieniają nasze myślenie o świecie, więc ja się tutaj nie zgadzam uważam, że to inna to jest zbyt takie defekty stycznych Fatalista 3 takie myślenie w katedrze na my Polacy zawsze tacy byliśmy my się nigdy nie zmieni, ale nigdy nie znajdziemy i jak idealistycznie niedawno odnotowaliśmy różnic w dziejach i trudno powiedzieć, że jacyś jesteśmy tacy z natury prawda, gdybyśmy mieli inne wstyd instytucje, gdybyśmy mieli inne media, gdybyśmy mieli innych polityków, gdybyśmy mieli inny system wartości dostalibyśmy się również inni prawda i w tym, że się wcale nie uważam, że więzienie jest tutaj pan społeczną nos zrealizuje prognozy są w pewnym sensie, że nie rozpoczną nie jest niczym złym, jeżeli z nacjonalizmem ta leży głaz z Nigerią aż trudno w ogóle wie pani uciec od inżynierii społecznej w 2 natomiast jest głęboko przekonany, że ta ścieżka wzorowanie się na tym co najlepsze w świecie, a tys niewątpliwie ten wariant skandynawski i tak boks weźmiemy pod uwagę w wskaźnik kilku jakości życia zadowolenia życie poczucia szczęścia to tam zawsze w pierwszej piątce są kraje skandynawskie wysokie dodatki tak tylko właśnie tych gotowych mat wymagałoby zupełnie innego sposobu myślenia o państwie zupełnie innego sposobu myślenia o wspólnocie to akt innego sposobu myślenia o podatkach innego sposobu myślenia o nierównościach nierównościach innego sposobu myślenia o związkach zawodowych, a to się zmienia w Polsce to myślenie to znaczy właśnie wydaje się, że jednak po euro rządy prawa i sprawiedliwości symbolicznie, bo to oczyszczenie także już Platforma zaczęła się wydaje mi się pod koniec nieco zmieniać swoją politykę Alone z takim punktem odcięcia wydaje się, że rzeczywiście not w debatę bardzo przesunęły gdybania, ale czy to się zmienia nie wiem trzeba by dokonać stosownych badanie społeczne dla mnie rzeczą charakterystyczną jest, że przez to 30 lat od momentu rozpoczęcia transformacji ja nie pamięta może pani pamięta jakiegokolwiek polskiego premiera, który pojechał, by odwiedzić Szwecji kraje skandynawskie nie zamierzał uciec, że jest on nie pamiętam, żebyśmy gdziekolwiek powiedzieli, że chcemy stamtąd korzystać wzorować się, że będziemy prosili o pomoc o wsparcie o radę wie pani Sylwii położenia i Irlandią, jeżeli zaś nieogrodzony Zjednoczone Żydowi zawsze bardzo proamerykański i Ameryka jest pięknym wspaniałym krajem spędziłem tam najlepsze lata swojego życia, ale to nie jest w moim przekonaniu najlepszy model dla nas żądanie model kapitalizmu ani model społeczny z nie uważa, że my powinniśmy się orientować się na naszą politykę i nasz sposób myślenia o tym co dobrej złej zwróci się do naszych sąsiadów zza Bałtyku, bo to są naprawdę w moim przekonaniu bardzo dobre wzory mamy tam do czynienia z kapitalizmem jest niewątpliwie to są wielkie społeczeństwo liberalne, ale jednocześnie z wieloma problemami, które nas trapią trafią inne kraje Zachodu oni sobie najlepiej poradzili AMG to szło zawalił się kończy też chciał pana zapytać czy wydają się pan zbliżający się o wybory do parlamentu Europejskiego z tej perspektywy gość istotne jest to, o czym dyskutować i one są niezwykle istotne, dlatego że Unia Europejska w obecnym kształcie nie ma racji bytu to jestem głęboko przekonany, że za nie utrzyma się ten stany Unia Europejska wymaga szybkich reform i a i to jest kwestia najbliższych lat, jeżeli dalej w kierunku reform na moim przekonaniu trzeba dążyć do do dalszej integracji, ale to dalsza integracja może okazać bolesna dla wielu krajów europejskich, które dotąd próbują wykorzystywać w gruncie rzeczy swoją dominującą pozycję w unii dla własnych interesów, a Duda zamierza się tak niestety najbardziej negatywnym przykładem jest w Londynie w dniach jest Irlandia dodatkowo to jest dla nas jak to będzie pretekst do Łodzi początek kolejnej rozmowy na dziś to tyle prof. Andrzej Szahaj filozof z uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu, bo państwo goszczą bardzo dziękuję za rozmowę bardzo dziękuję bardzo dziękuję tyle co dla państwa z Małgorzatą Połczyńską przygotowałyśmy program realizował Adam Szulc informacja, bo jeszcze więcej sportu, a świerk lub podgląd na dobę Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: ŚWIATOPODGLĄD

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcasty TOK FM oraz radio TOK+Muzyka bez reklam - teraz 60% taniej w promocji Black Friday!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA