REKLAMA

Ile kosztuje przewiezienie dzieła sztuki?

OFF Czarek
Data emisji:
2019-04-04 11:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
40:18 min.
Udostępnij:

Wie to dr hab. Wojciech Szafrański! Rozwiń »

Więcej: https://www.theguardian.com/artanddesign/2019/mar/21/how-to-move-a-masterpiece-secret-business-shipping-priceless-artworks-art-handling Zwiń «

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
po ich z w łączymy się teraz ze studiem Radia TOK FM w Poznaniu tam jest dr Wojciech Szafrański prawnik specjalizujący się w problematyce obrotu dziełami sztuki Uniwersytet imienia Adama Mickiewicza w Poznaniu dzień dobry witam serdecznie panie doktorze kinowej państwu dziękuję panie redaktorze w zapewne państwo wspominają te długie kolejki, w których państwo Stalina przykład, kiedy państwa mieście w jakimś muzeum Narodowym albo galerii pojawiło się o wynik pojawia się Rozwiń » wysoko albo wyjątkowo interesująca ekspozycja wystawa, jakiej działa trudno dostępne niektórzy także podróże do innych par miast państ w do Londynu do Berlina do Wiednia od czasu do czasu pojawiają się i właśnie grupowe albo tematyczne zbiory w każdym razie oprócz tych fascynujących artefaktów fascynujących obrazów rzeźb i innych obiektów sztuki równie fascynujące, a może nawet bardziej fascynujące jest to co dzieje się za kulisami czyli w jaki sposób obraz z muzeum x albo z prywatnej kolekcji pojawia się w końcu w tym muzeum, w którym oglądamy prace wystawy takie tematyczne n p . co się dzieje co się musi wydarzyć czy te inne obrazy czy te dzieła sztuki podróżują pociągiem samolotem czy może pod ochroną specjalnie na specjalnych bojówek jak wysokie są ubezpieczenia a kto je przybija do ściany no i w końcu co się dzieje w momencie, kiedy taki obraz zostanie albo zniszczony albo uszkodzony na bardzo interesujący tekst ukazał się niedawno w Guardianie aut mówi Master pistacji Kret biznes zawsze pięknie Price Les, a Płock ne i o tym, właśnie mam nadzieję dzisiaj będziemy rozmawiać panie doktorze, dlaczego otrzymałem mnóstwo aktywator mnóstwo od czego zaczynamy to może zacznijmy od, a od tego czym jest w ogóle taka podróż, bo to, że podróż skraca życie dział sztuki to właściwie nie trzeba nikogo przekonywać rzeczywiście jest także wyjazd każdego obiektu z muzeum z kolekcji prywatnej gdziekolwiek to jest nie tylko ryzyko, ale rzeczywiście na takim taki moment trudny dla tych instytucji dlatego żadna instytucja nie lubi się w sumie jest ważna jednak krótki czas swoich najlepszych obiektów, a z drugiej strony liczna nie tylko większą rozpoznawalność często liczy na środki dodatkowe, ale liczy także na torze do niej za to przyjadą inne obiektywne i są takie muzea na świecie, które posiadają taką wyjątkową dźwignia tak tak nadszedł z 2 nowojorska, gdzie poza samą reputacją tego muzeum ci wszyscy wiedzą jak przyznają obiekty z 2 NATO to by to będą tłumy na wystawach chociażby w Polsce, by przyjechały takie obiekty, ale po drugie, są też fenomenalny kolekcję no i teraz jest pytanie na ile można byłoby lepsze zainteresowaną, że przyjechały te obiekty do Polski i co może można w zamian zaoferować, bo często jest także z poszczególnymi za rozmowę z Niemiec Sobów w ten sposób, że Słuchajcie no wy robicie tutaj wystawę objazdową Tycjana na koniec od was przyjdzie Tycjan do nas przyjedzie ktoś inny my jesteśmy takim miejscu jest handel wymienny ale, ale takiej wzajemny układ instytucji i rozliczanie w tym zakresie tego, skąd i, gdzie przyjeżdżają prace także to jest on to jest 1 temat, ale przecież nie rozmawiamy tylko muzea rzeczywiście tak grać w podziale także o VAT od tych prywatnych kolekcjach jawią się miał wskazać, a są zabytki co zadecydowało o tym, że należy dzisiaj działa sztuki w Utah wysyłanie dzieł sztuki jest nowym biznesem, ale trudnym elementem też przygodą muszę powiedzieć coś jest 5 takich elementów pieszy też w ogóle rozwój rynku sztuki szczególnie po drugiej wojny światowej, gdy ceny po prostu błyskawicznie, czego się w latach siedemdziesiątych, ale w ogóle do 400 piąte roku rynek sztuki toczy się błyskawicznie rozwijać, a my to powoduje, że wzrost cen dzieł sztuki w noc determinuje ona na koszt ubezpieczenia wszystkich innych elementów z tym związanych drugi to jest to, że mamy pokazy na całym świecie to znaczy ludzie chcą oglądać na żywo Rubensa Picassa w rewanżu ograli impresjonistów wszędzie chcą oglądać, mimo że dziś jest dostęp do buntu przez golarki do do tych obiektów czy jest taka możliwość cyfrowego zobaczenia należeli takie obiekty pojawiają się na żywo w jakimkolwiek muzeum tortur mimo to zainteresowanie oczywiście olbrzymia to jest bardzo ważne, jeżeli tak w kadrze naszych szkołach, że właściwie te dzieła sztuki możemy obejrzeć wspomniał pan o tym projekcie Googlea w dużo większym detalu niż byśmy najbliżej zbliżyli nasze oko do do tego samego odwiertu to prawda ja nie pamiętam wystawę impresjonistów 2001 roku w muzeum narodowe w Poznaniu kolejka taka, że ja tutaj się ze studiów w Poznaniu nie ma tutaj okna jakieś fajnego to jest takie pomieszczenie 1,5 m na 2, jakbym wyjrzał testów przy placu Wolności to żeby, choć części tamten czas to kolejka była od samych drzwi muzeum aż tutaj Chochół jeszcze się ciągnęła i nie może to być obiekt jest mi, że dostaje, ale to nie była najwyższa półka tak, ale i tak ludzie chcieli zobaczyć na żywo to no bo to jest jest to przeżycie rzeczywiście na przeżycie nie tylko estetyczne takie, że jesteś bliżej obiektu to jest to jest bardzo ważne i jestem takim drugim element innej teraz właściwie tembr w te obiekty jeżdżą w Europa daleki wschód wszędzie praktycznie w trzecim elementem przy tym przy tej determinacji to wysyłka to są oczywiście nowi nabywcy z różnych części świata no bo tak jak kiedyś oni być zamknięty w stanach Zjednoczonych i w Europie no to jednak w ciągu ostatnich kilkudziesięciu lat to są nabywcy z krajów dalekiego Wschodu z oczywiście także znał z Emiratów tak tutaj są bliskowschodnich państw Rosja także w naprawdę to przemieszczanie się, a jest istotne najczęściej jest to, że same domy aukcyjne zaczęły otwierać filie w różnych w różnych miejscach na świecie Christie czy Sotheby mają kilkadziesiąt takich takiej chwili i tam też organizujemy aukcję muszą przesyłać do obiektu, bo w przyszłym aucie można również jak wtedy, gdy nabywcy na sali aukcyjnej widzą rzeczywiście te obiekty mają szansę w ogóle ich obejrzenia i kolejne to są targi sztuki no proszę wyobrazić, że stąd też przywozić cały czas obiekty tych targów sztuki zbliżamy się do takiego ważnych targów sztuki zbliżał się takiej magicznej granicy 300 rocznie Novita dom no to przesłanie z miejsca na miejsce oczywiście jest jest dosyć chłodno nie chce być kosztowna, ale jednak z wielką operacją logistyczną właśnie cóż to za operacje logistyczne myślę że, zanim się do tej logistyki przejdziemy to warto powiedzieć że, zanim jej obraz czy inny obiekt sztuki zostanie inny zapakowany i przesłany to jeszcze pewnie miną lata, jeżeli chodzi o negocjowanie warunków często wystawy, które oglądamy w którymś momencie, które są takimi choćby niestandardowymi pomysłami tak czyli, że to sobie wymyśli, że to nie jest 10 obrazów, które są akurat z piwnic Książ w magazynie muzeum i taras wyciągniemy pokażemy, a potem chowamy tylko np. trzeba inny od, a te obiekty rozmawiać z innymi podmiotami ewentualnie właśnie zakresie koncepcja typu 100 przedmiotów, które coś tam no to takie negocjacje trwają Indie 4567 lat takiej i ma im to wystawa jest poważniejsza rzeczywiście i gromadził przez obiekt z bardzo różnych muzeów na świecie i kolekcji prywatnych potem te zabiegi trwają dłużej to nie uczestniczą tylko muzealnicy oczywiście także bezpieki także uczestniczą prawnicy jawny bunt w ostatnim czasie taki ciąg właściwie sytuacji, w których uczestniczą w negocjowaniu umów między kolekcjonerami prywatnymi albo poszczególnymi muzeami między sobą dotyczącymi właśnie tej kwestii ubezpieczenia transportu w ogóle całej na całej logistyki i muszę powiedzieć, że żyją naprawdę także w Polsce postępuje on profesjonalizacja w tym zakresie to nie jest tak, że już poza przesuwają zwykłe typowe umowy użyczenia, dlatego że w dno wysoka właściwie każdego inny każdego obiektu o specyfice lot determinuje to jak się powinien jak jak powinien wyglądać transport, ale także to jak powinien wyglądać umowa ubezpieczenia i t d. mowa w przy przewozie ubezpieczeniu od samego takiego na dzieła sztuki tak, że jest do tego jest naprawdę jest sporna, ale chciałbym pamiętać, że najwięcej zniszczenie następuje właśnie w instytucjach od czasu wystaw najwięcej oczywiście takiej potencjalnej możliwości, a on występuje jednak w transporcie i przemieszczaniu w ogóle obiektów też trochę takim strasznie się podoba to porównanie, że z wysyłką dzieł sztuki jest rzeczywiście tak jakby wysłać swego starszego krewnego krewnego to jeszcze za podkreślał takie, którego się kocha tak w podróż tej czekasz na to, że nie tylko tam bezpiecznie dojedzie także bezpiecznie wrócili i worki i jednocześnie to jest taka sytuacja zdaje sobie sprawę ile może, by się ryzyk po drodze związanym z tym, żeby on dotarł szczęśliwie na miejsce i trochę tak z dziełami sztuki ludzie, którzy przy tym pracują, którzy dziś pozostają bezimienni, o co tutaj dużo kryć albo nawet mają tak często w kontraktach napisano, że już obyć bez zmian w ich czy można im to nic nie może dowiedzieć działaniu właśnie nieraz zaszokowali Tycjana albo w górach albo cokolwiek jej inni tak wygląda też myślę, że tak jak z tymi naszymi krewnymi czasami bezpieczniej jest jak wyślemy takiego powiedziałbym najbardziej czujnego członka rodziny z nimi i właśnie takie osoby wyruszają razem z obiektem sztuki z podmiotu, ale do podmiotu BRE oczywiście, jeżeli się da to podróż podróżują z tym przedmiotem cały czas przy sobie, a więc oznacza drugi bilet w klasie biznes albo w pierwszej klasie, na którym to bezpiecznie spoczywa nasz pakunek czeka, jeżeli tempo kuleczek jest większy niż dopuszczalna dopuszczalny standard no to niestety podróżuje w luku bagażowym, chociaż czasami zdarzyło się także tenże opiekun dzieła sztuki n p . nie zdążył na samolotowe z innego powodu do niego nie wsiadł np. 1 jedno osoba spędziła na zbyt dużo czasu w nalot w lotniskowym barze wrócimy do naszej rozmowy po informacjach informacja o godzinie 1120 dr Wojciech Szafrański prawnik specjalizujący się w problematyce obrotu dziełami sztuki z uniwersytetu imienia Adama Mickiewicza w Poznaniu z państwem gościem informacje o 1120 studio Radia TOK FM w Poznaniu jest dr Wojciech Szafrański Uniwersytet imienia Adama Mickiewicza rozmawiamy o tym co się dzieje za kulisami wielkich międzynarodowych wystaw jak i w jaki sposób działa sztuki podróżując co się musi wydarzyć przed informacjami wspomniał, że czasami mnie specjalne pracowników z wyspy wydelegowany przez właściciela dzieła sztuki podróżuje od 1,5 do punktu Bear, czyli od momentu, kiedy dzieło sztuki opuszczali zdjęte ze ściany czy z podłogi skądkolwiek aż do momentu, kiedy zostanie znowu umieszczone już w docelowym puczu w gablocie czy też na ścianie nie, spuszczając tego działa z oka, chyba że no właśnie wypije o 1 kieliszek za dużo lotniskowym barze w kinie zdarza się zdarza się, ale trzeba przyznać, że to są takie wyjątkowe nie można lokalizować w nich jest zasada zgodnie, z którą bez względu na to, jakie wartości jest obiekt oczywiście im wyższe etatowy tata się zmienia, ale zawsze jest Kurier, a tzw. kury muzealny, który opiekuje się tym tym obiektem gdy, gdy obiekty są większe wartości to oczywiście przyjeżdża także konserwator, który ocenia ten stan jeszcze przed dniem przed pakowaniem SLD, by pokazać państwu 1 bardzo ważną rzecz, bo może nie wszyscy wiedzą, że to, że muzea, a także światowej Polska one nie mają w ogóle własnych służb generalnie duży służb przewozowych transportowe korzystają z reguły scenę z zewnętrznych przedsiębiorstw oraz zewnętrznych firm IT są takie firmy, które już od dzisiaj się absolutnie specjalizują w tylko włącz się w przewozie dzieł sztuki w Polsce też mamy kilka takich firm, ale i teraz w zależności od tego, skąd państwo chcą przewieźć dzieło sztuki na to mogę państwu powiedzieć skoro korzystali z nierządu akt o reklamach ktoś leczy się w ciągu specjalizuje i na in 2 takie firmy amerykańskie, czyli my mamy partie, a tych z pań, a Service rano to są takie, które obsługują największą liczbę muzeów amerykańskich linii, ale także kolekcjonerów prywatnych i takie zestawienie zeszłego roku pokazuje, że 70 % tych przewozów to są właśnie z muzeów 30 są z kolekcji prywatnych i poszły też 80 % jest to, że taki zakłamany, dlatego że guza odbierają od kolekcjonerów prywatnych obiekty no to tak naprawdę to wpada do tej puli 70 % na działalności muzeów w tym zakresie i jej rzeczywiście tak samo jest sens sami tymi w skrzyniach ami innymi rzeczami do przewozu tych dzieł sztuki o to nie jest tak, że muzeum narodowe w Krakowie na psie dysponuje setkami skrzyni do Bordeaux do wszystkich obiektów tylko skorzysta także z nazw firm zewnętrznych na jej one są odpowiedzialne za to żeby, żeby dostać wszystko właściwie to akurat za 3 skrzynie oczywiście także materiały do mat opakowania wszelkiego wszelkiego typu, bo te nie są tak niektórzy mogą myśleć, że jakiś woli, bo bajkowej tyle fakt do sądu oczywiście wizja liny styropian wszelkiego rodzaju papiery bez klasowe papiery silikonowa, ale tylko po 1 stronie mnóstwo w zależności od tego jakie obiekty się się pakuje ani zakresu tyrana po prostu się pracownicy firmy transportowej osobnym problemem Zacisze konwojowanie inna rzecz ma duże państwo zastanawiali ile to kosztuje my mówimy tylko o transporcie netto przykładowo, żeby przewieźć czy też przetransportować 1 obiekt z Anglii do Australii to trzeba przygotować na wydatek rzędu 300  000 zł lub troszeczkę mniej niż połowę to rozumiem jest np. przewóz ciężarówką pomiędzy Anglią Francją i toteż jest także, jeżeli nadamy naszej przesył c na status to musi lecieć dzisiaj to na lotnisku to koniecznie poleci dzisiaj tak, bo oczywiście samorządy, ale też to wojna to jest absolutnie wojna oto ona na lotniskach, dlatego że jest zbudowanie taki status ma strajk, czyli pierwszeństwo ładunku o wysokim priorytecie na, ale to przecież każdy chce przewieźć prawie jest w stanie zapłacić więcej żeby, żeby rok obiekt do lekarza można było bublem wchodzi na płytę lotniska i cały czas towarzyszy rzeczywiście obiektowi ma, ale z Unii wszyscy się śmieją rzeczywiście to zresztą widać też swą we wszystkich tekstach, które opisują ład ładunki za dowód, że jednak ten trend ten status 0101. cud i pierwszego to zawsze walczą właścicieli koni przetoczy się lepszego koniach arabskich tak się dział sztuki blondynka nieraz wyprzedzają, ale nieraz są jednak na drugim miejscu i muzea 3 czy kolekcjonerzy jednak testy nie mogą zdobyć tego absolutnie priorytetowego miejsca ale, toteż zwiększa koszty także status Poznaj powoduje, że może tak to wygląda jak na jak wygląda na alarm jest szansa właśnie na to żeby, żeby one podróżowały prezentować się w zależności od tego, że zesta w kołowy morski, bo przecież tak to się transportuje dzieła sztuki w specjalnych kontenerach czy lotniczy generalnie można iść Europa stawia jednak na transport kołowy mimo wszystko po tak to daje się tak zdarzyło, że przykład 3 obrazy Matisse ugrzęzły w śniegu od 1 moc tak na Łotwie Łotwy oraz w ciężarówkę, która nas obowiązek istnieje cenny artystyczną ładunek zepsuła się w środku Teksasu i trzeba było sprowadzać części zamienne, które do wody oddalone kilkaset kilometrów także miał też oczywiście prawo pozwala sobie wyobrazić sytuację, gdy wszyscy tam gości drżące się coś w rzeczywistości wydarzyło w tym czasie, bo do sądu w zjawiskach natknie na Krymie nie można opanować niektóre firmy transportowe przygotowały się wszystko na wypadek przyjdzie taki boom absolutnie ME pełen system przewozową, gdzie się znajduje dana przesyłka w każdej minucie praktycznie ani na dno i żeby też ewentualnie później z perspektywy roszczeń, a w, którym miejscu, kto zawinił można było skutecznie przeprowadzić się na postępowania takie sytuacje się zdarzają no i złożyły się w chów chów chów w filmie Antosi przyszło w Kilerze się zdarzało się mężem był transportowany tagi i pompa paliwowa padła tak, jakoby szpachli tak samo jest z dziełami sztuki, ale trzeba pamiętać, że bardzo często zdarza się wartość nawet w transporcie kołowym na nie jeżdżą samemu jest w Polsce sąd jednoznacznie, wskazując przepisy o tym jak należy im Zaj, stosując chciał powiedzieć jak należy transportować działa sztuki w zależności od wartości jest dostosowane takim atakiem taka magia jednostek obliczeniowych tak to się nazywa to, więc wygląda w ten sposób, że 1 jednostka obliczeniowa jest to dwudziesto krotność przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia tak, żeby zobrazować non razem, gdy przeciętne miesięczne wynagrodzenie wg podane przez GUS jest dziś około 41870 zł oraz 120 tys 584  000 naj to wygląda mniej więcej w ten sposób, że jest dla obiektów do tych 584  000 zlote jednak tutaj nie trzeba jakiejś specjalnego kolejowe w konwoju wania wystarczy 1 uzbrojony lub nieuzbrojony pracownik ochrony obok tego Kuriera takiego który, który dowozi, a to niezależności wraz ze zwiększeniem się już tych tych tych słów na to to motto to wygląda całkowicie inaczej jest wprost powiedziane, że przy 15 takich jednostkach obliczeniowych to do przeliczeń to też Sokołów 8  700  000 to w takim wypadku już wchodzi w grę konwój policyjny także, a także to powyżej 8  000 000 to inne instytucje kultury może zwrócić się do policji o to, żeby konwoje wała ten cenny teren te obiekty, zwłaszcza państwo, gdy państwo nie widzą, żeby jak dni jechał jakiś konwój był napisany muzeum narodowe w Poznaniu album zawody w Warszawie atutem, bo zdaniem nie przewozi się w opisie tego wydarzenia już, że jedziemy konwojem z władzami niewiele wartych polityków w miejscach nie lata 2 w gminnym to zdanie byłoby i nie ma tyle stąd tak proszę pamiętać przy konwoju wanie rzeczywiście obiektów tak co przy kontrolowaniu polityków Kahn, a także tutaj jest pod tym względem jest lepiej widocznie go profesjonalnie zorganizowane w wspomnianemu ubezpieczeniu i oczywiście kolejnym wyzwaniem, chociaż to chyba też zwyczajność rozwiązuje jest kwestia tego, kto opłacił ubezpieczenie a, ale też co to co to za ubezpieczenie np. odwagi jego zdaniem istnieje taki system, gdzie odbywa się państwo ubezpiecza szkody inne wielkie grono naszych trendami państwo jest taki, jakby no tak państwo to można tak powiedzieć, że państwo tak, ale oczywiście do jest tak, że się wracając do członków rządu w tym zakresie go specjalnie zbudowana taka komórka w i pewnie nawiązujemy od razu do tego bojownik państwa i piosenek jest poziom zabezpieczenia to znaczy na ile państwo w Polsce też podobnie znajdą państwo nam daje gwarancje w przypadku ubezpieczenia to wielka Brytania specyficznym SO, bo tam przecież odbywa się na skutek wystawi ten ruch graniczny jest jest gigantyczne no i to jest średnio około 18 miliardów tak z tego co co pamiętam, ale ważniejsze chyba to ile rzeczywiście odszkodowania z jak z tego funduszu poszło na wypłaty tych co się rzeczywiście wydarzyło jej rocznie to przez bank jest historia 30 czteroletnia tegoż tegoż terytorium tego organizmu na system funduszami i średnia to wychodzi około 34  000 z tego co pamiętam funtów od dziś niewiele nie jest to niewiele naprawdę przy tym przy tym poziomie przy tych 18 miliardach to jest oczywiście ma oczywiście nic co się tak też pamiętać, by rozróżnić, że chodzi o ubezpieczeniach rzetelnego i ubezpieczeń w transporcie tak, a co innego jest ubezpieczenie samego obiektu co rusz trafia do muzeum teraz kto za co odpowiedzialny, kto co ubezpieczamy oba są także jest także ktoś kupuje się dzieła sztuki w Christie jest norma jest także, jeżeli zdecyduje się na przewóz oczywiście kryzys mają zapełnić cały przewóz tych pieniędzy za pomocą zaprzyjaźnionej firmy, ale koszty też ponosi wtedy kupujący tak i samego przy samej przepustki ubezpieczenia, ale nieraz można tak się poza izbami lekcyjnymi tak samo zresztą z Muzami, że te koszty pozostają po strych domu aukcyjnego przybyło tu zależność tak jak sobie to rozkładamy konkretnego muzeum poza oczywiście nie dałby sobie radę bez wsparcia państwa dlatego jest taki taki fundusz stulatka abstrahując od tego tematu się sobie, że taki moment kiedy, kiedy obiekt w końcu pojawiają się już w punkcie docelowym, ale jeszcze nie są dostępne dla publiczności tak czy np. stoją sobie oparte o ścianę czy też właśnie jeszcze w skrzyniach i jest np. scena sam z 1 albo zwiększą liczbą takich takich obiektów niezapomniane przeżycia, tym bardziej że, żeby wyjąć skrzynię toczy się podobnego dotknąć tak, a także to jest jeszcze dodatkowa jest ja nie zakłada rękawiczek przynajmniej od Chin przynajmniej teraz nie będzie bada się z ADO nie będzie można tak łatwo zbliżyć wtedy latek został w ścisłej to poszczególne instytucje będą bardzo różnie podchodzą do rękawiczek to nie, mówi że do rękawiczek, ale nawet do takich rzeczy można podejść bez skręta Arkonki nie można podejść pożar kłopot ze śrubokrętem czy cały jest taki sam, a i tak się zdarzają wypadki też się zdarzają kieszenie w muzeach, ale chociażby na targach sztuki jest taki klimat najbardziej znany przypadek, bo to są targi sztuki, a bazarów oraz znajomi rzeczywiście ta sytuacja już nie biegłam parę lat temu obija się cały świat jak przy rozpakowaniu takich obiektów oczywistych z tych skrzyń wózek widłowy chciał podnieść po prostu cała skrzynia na jej wschodniej nie trafił, że tak powiem współ skrzyni tylko trafił w samą skrzynię na niej jedno niestety źle to wyglądało już w środku także, gdyby to była jakaś nie wiemy rzeźba dodaje styczna to już nie zorientowała, że niechętna osób bez ich do siebie, że dostał czas taki problem nosy z tych problemów takich logistyczne, bo to, jeżeli te obiekty sprzedają różne strefy klimatyczne albo nawet jak jest taka sytuacja w Polsce, że przywozimy z dniem z Poznania do Krakowa obiekt jest zima, a na to Next przenosi z reguły w skrzyniach na sklejkowej drewnianych nigdy się nie pakuje na twardej na miękko to znaczy w transporcie nikt nie jest także jeździ z gwiazdą skrzynie, a jednocześnie zapakowane w folię, bo bankowe nie daj Boże jakiś jakieś obrazy tak, bo to niebezpieczeństwo jest olbrzymie we wszystkich pokojach skrzynie ne przewozi się do danego miejsca na jego nieraz się czeka po prostu nie można od razu o pakować może sami dziś jest taki transport Jeana wyrównuje temperaturę na ogół wszystkie, zwłaszcza że czytać także wilgotność tak, by tak dalej, ale jednak często kosze są tak wielkie, że na pewno takie mini ustępstwa się chłód i czas decydować tylko, abym radzi sobie takie bardziej domowymi metodami i przytrzymać na chwilę w przedsionku, że tak powiedziało, ale dzieła sztuki zanim, zanim wjedzie, zanim zostanie zadanie zostanie spakowana na co takim obiektem te są olbrzymim obiektami no i nierzadko wymierza reformę to jeszcze jest 1 rzecz mam nadzieję, że o tym, porozmawiamy po informacjach bo kiedy myślimy o obiektach sztuki to i tak nie mamy namyśli takich Mistrzów, którzy oprócz tego, że wyjątkowo np. malowali to jeszcze mieli świetny warsztat, jeżeli chodzi o samo przygotowanie podłoża oprawienie obrazu i zabezpieczenia obrazu tak, czyli powiedzmy taki obraz przygotowany przez mistrza, czego warsztat był obiektem, który może przetrwać następne 500 lat no ale byli przecież tacy artyści pewnie ze wskazaniem na współczesnych artystów, którzy robią, którzy w robiono swoje dzieła sztuki z byle i to nie jest byle tylko właściciele nie oddawać się nawet nie jest żadną nową materiałową w no właśnie, bo bolały przecież mamy mamy przecież słynne dzieło sztuki, na które polega na eksperymentach z artysty z umieszczonych w puszce w akta i teraz jak to przechowywać jak to zabezpieczać tak czy coś co robić bez dachu i muchami, z których słynie z nowo inżyniera artysta w nerwach porozmawiamy o tym, po informacjach Radia TOK FM informacja 1140 dr Wojciech Szafrański z uniwersytetu imienia Adama Mickiewicza jest państwo moim gościem informacje o wracamy do studia Radia TOK FM w Poznaniu tam jest dr Wojciech Szafrański prawnik specjalizujący się w problematyce obrotu dziełami sztuki Uniwersytet imienia Adama Mickiewicza na no właśnie dzieła sztuki transport ubezpieczenie przewóz pakowanie rozpakowywanie uszkodzenia jedno wydaje się, że to co się dzieje za kulisami jest dużo bardziej interesujące my warto też wspomnieć o tym, że mamy takie obiekty sztuki, na które wprawdzie są własnością jakiegoś muzeum n p . państwowego powiedzmy 3 instytucje narodowe instytucji, ale ich wartość własnej wartości nie da się sąd wezwany wycenić to są tzw. bezcenne obiekty czy obiekty o wyjątkowym znaczeniu dla kultury danego państwa teraz, gdy to, żeby takie obiekty podróżowały no to potrzebna jest zgoda najwyższych władz partyjnych państwowych oczywiście, że w ogóle na wywóz takich obiektów już, pomijając wartość jest to jest potrzebna zgoda na czasówce czy nawet jak wjeżdżają na nałożone na wystawy i im i wszystkie państwa mają ograniczenia w tym zakresie są to toaleta jest oczywiste muszą dbać o to być, nawet jeżeli są obiekty, które są aktualnie pochodzą z muzeów instytucji kosmos z prywatnych z prywatnych zbiorów ona również muszą, jeżeli co powyżej wartości wieku muszą przejść całą procedurę ENA i moja to doskonale rozumiem teraz można podzielić te państwa na te bardziej lub mniej restrykcyjne, ale też także bardzo mnie restrykcyjnych z punktu widzenia tych chociażby przepisów, o których mówiłem, czyli tych Goethego konwojowania, bo mistrzami świata w tym zakresie są w Europie przynajmniej są Włosi, którzy się je kupują wszystko w asyście samochodu dodatkowych oraz coś takiego, żeby się asystą samochodu bez, gdyby USA są obiekty powyżej 8  000  700 zgodnie z tym przelicznikiem, o których państwu mówiłem 818  006 zł natomiast natomiast we włoszech transportują mnóstwo rzeczy to jest tak jak on w sposób absolutnie ich absolutnie pokazowy jakżeby ciekawe jest w ogóle torze żal, że rozwija się specjalny transport pod te dzieła sztuki żal, że już są przygotowane i polskie firmy zajmujące się przewozem dzieł sztuki, z których korzystają polskie muzea też mają specjalnie się ciężarówki takie wyjście Łany, że tak powiem z zespole specjalnymi co metrami, czyli pokazującymi, jakby ta drgania jakiś porządek do tych drgań na Zachodzie prowadzi się takie badania czy buduje się coraz lepsze te skrzynie i wkłada się normalnie do takich skrzyń falsyfikaty dzieł z dzieł sztuki się rzuca skrzyni sprawdza się jak one rzeczywiście sobie radzą co się może coś może i kiedy z nimi może się coś dziać nie samymi skrzyniami oczywiście z kobietami, które są ranny wewnątrz, a przecież chciałaby w wielkim tak samo obliczenia bardzo ogólne, dlatego że każdy obiekt jest za inne dni i idea jest naprawdę trudno, żeby to, żeby trafić w kąt nawet przy prowadzeniu takich ras takich badań także to są rzeczy szczególnie, gdy mówimy o tej sztuce współczesnej, o który wyznaczyliśmy ośrodka mówi się wtedy, gdy obszar rzeźby są w takich najtrudniejszych rzeczy, bo najtrudniejsze mógł przewozić ileż to mogę państwu powiedzieć, że wszyscy i cukier kurze Nowy Targ wskazane czy Sandy Skoglund MŚ w taki przypadek też w Polsce, gdy 1 z muzeum złożyło do ministerstwa zapytania zakup obiektu przestrzennego a gdyby wykonane z soli morskiej re no i jak się obie bardzo bardzo interesująca, ale problem oczyszcza domu topowym wielkogabarytowe obiekt, ale problem oczywiście dotyczy tego jak w ogóle transportować jak i czy warto też sami kupować ma być skoro on miał przyjechać w ogóle z Izraela akurat w tym wypadku mógł kupić, ponieważ są dziś jest kwestia zabezpieczenia innym przedziwnych substancji, z których obiekty sztuki bywają wykonane od Muchy do wspomnianego doskonale ekskrementy w takt, ale też, a nawet po zwykłą rzeźby na nie mogą państwo i włożyć jest normalnie do skrzyń, bo czas, aby cały system podpórek w tej chwili w tych skrzyniach, ale to nie wygląda tak można ją opakować po prostu ona musi jechać w miarę inna sztywno nie na sztywno, że tak powiem, że to, że to nie jest tak, że to jest taki proste w w ustawieniu, ale jest on dotykamy tego tematu i myślę, że bardzo fajnie, żeby nasz skład też usłyszeli o pewnym Polaku, o które wpadł na pomysł biznesowy takiej formy w wielkiej Brytanii zaś odkupił kilkanaście takich skrzyń z firmy spedycyjnej, a jeszcze taki staż firmy spedycyjnej, która przewoziła dzieła sztuki, na które były takie karty przewozowe burze i dojechał Ruben stój auto jechało coś tam tak w tym, aby taki syn zaczął robić tego mebla w także i to się oczywiście szybko sprzedało to nie jest tak, że ten towar był dla nas być tak rząd cały czas odkupywać, ale kilkadziesiąt takich mebli wykonał to cały czas wszyscy szli w taki dobry, jaka to była niezwykła historia, że właśnie w tym meblu moją uczyła się z tej skrzyni, które zrobiono przed stolik no i najechał van Gogh n p . takiego grantu, a przy sobie, że w tym momencie nie było więcej więcej mebli niż kiedykolwiek obrazy van Gogha ich także to fakt, że to jest taki nie tak jak trzeba także w naprawdę to rządową, ale to jest całym cały taki turniej nie tylko biznes, ale też Trading takie piękne dzieła sztuki, które przychodzi tak znana na transport i na innych ludzi tuż obok tego biegałam Poznań sporo z różnych muzeów oglądać głównie Polski oczywiście przez zawody w Poznaniu w Krakowie i innych ludzi, którzy są też nie miały takowa oczami, bo to jest takie dotyczą pożal się takim ludziom, którzy zajmują od strony ZUS, ale także od strony firmy transportowej i to jest tak naprawdę nie niezwykłe jak on musiał się przenikliwością w ogóle wykazać choćby wyjazd w ostatni w zeszłym roku spotkanie z wielkiego płótna Edwarda Dwurnika konstytucja 3 maja nic nowego w Poznaniu typy na zamek królewski i Csabo naginać stąd dopóty miał 27450 cieniem nie wyszło żadnymi drzwiami z muzeum trzeba było zdjąć płótno z z Krosna ENA widać na olbrzymi wałek trwałe jest oczywiście ma większą średnicę, by zwiększa większa szansa, że obiekt miał nie ulegnie zniszczeniu i ten Wałcza były w ciągu włożyć do ciężkiej przeciera się nawinie to takiego formatu pod wodą skrzyni, a osoba wyciągnąć jeszcze Krosno także operacje jak państwo rozmachem przez całe muzeum wyglądało tak rzeczywiście, by ktoś wysyła w nocy tak doszło już za sobą prawie zamknięta tylko zostawić pracownicy tak, by był napad na muzeum także policja mogą państwo bierze się zatrzyma na chwilę, żeby to co się dzieje czujność taka ruletka rewolucyjna nowość, ale właściwie co się może wydarzyć, jakie dziwne i mniej dziwne rzeczy Czecha czyhają na dzieła sztuki, które przemieszczają się z punktu ADO punktu obrad wszyscy się żadne inne jednak na takim elementem najbardziej niebezpieczny sposób kradzież, bo łatwiej ukryć w transporcie oczywiście obie dlatego on ona jeżdżą bez imienia niż muzeum to jest to jest oczywiste, ale największy problem to jest chyba jednak zmienność się warunków pogodowych tego co się może stać na trasie lobby wypadki to codzienność na ląd na drogach także dlatego nie mogę się także to w tym wypadku uczestniczy uczestniczą tylko ludzie, ale też Osiek oraz pod tymi dziełami sztuki także to to jest tak jak na problem też tak samo jak z ludźmi to znaczy te dzieła sztuki też tak samo jak ludzie są nie, ale nie do zastąpienia też są po prostu jednostkowe i nie są sobie też wartość symboliczną także to NATO to to jest stan to jest ten problem warto też drugie takie proste rzeczy proste mówię w takim, że w, którym nie budzą już takich emocji czy odpowiedzialności finansowej tak dalej tyle samo zniszczenie zawsze budzi największe największą rozpoczyna kampanię to czy nawet dostanie się za to sumą ubezpieczeniową to jest tak naprawdę drobiazgu pamiętajmy, że dział sztuki w sztuce zarabiają one jest Damian cel zarabiają tak będzie czynny, ale też wypłaci odszkodowanie potem to to coś, jakby koniec euro zarobku tak i nasączyć je za daleko jesteś taki los Superb i tych wartości samego muzeum w gotową oczywiście, gdyby to pewnie zależało od kuratorów wystaw czy od osób, które są odpowiedzialne za to inne obiekty czy dzieła sztuki na tonery nigdy by nie opuszczały murów muzeów czy też kolekcjonerzy to prawda, ale do czasu politycy decydują no bo pamiętamy jak sprawdził niż 1500 dziewięćdziesiąty pierwszego roku jak Wałęsa z Bushem uzgodnili, że na 500 lecie piesze wyprawy Kolumba w notowały zawiązywać się wybrać niech to właśnie nie wyjątkowa, ale miała się wyprawić się ona i zajął się złudne 1 dama z gronostajem, ale rzeczywiście się wyprawiła ani pojechała do do Waszyngtonu na decyzję była przede wszystkim na polityczne także to ówczesne nawet w fundacji Czartoryskich Adam Karol Czartoryski nieco i był zadowolony nie był zadowolony, bo jak się okazało, że te obiekty często wyjeżdżały Szwed Szymaszek dama ma teraz na pewno zadowolony zostają często teraz teraz my myślę, że tak, ale nawet w 2011 roku musiał podpisać takie memorandum podpisał takie memorandum, że po wystawach w Berlinie Londynie Madrycie przez 10 lat dama na mózg zostanie wyjedzie będzie Kamionka, a teraz będzie ją pewnie można na nowo zobaczyć w nowym otwarciu dopiero pod koniec 2 czy można już teraz być w MNK, ale w nowym Sączu w nowym Tomyślu traf jednak w ramach otwarcia muzeum Czartoryskich w Krakowie pewnie listopad to się pod uwagę zobaczyć jak działać dzieła sztuki obiekty sztuki podróżowało zawsze, ale takie powiedziałbym podróże innych, które ściągały całą masę ludzi to są lata sześćdziesiąte to te słynne skarby Tutanchamona katodą Tutanchamon tak pijany to prawda to my oczywiście moment, który mecz, jaki Kennedy i namówiła do ministra kultury Francji André ma to, żeby mona Liza wybrała się w 1960 trzecia roku, gdy wszyscy muzealnicy francuscy uważali, że nie, że tak jak to naprawdę miały siłę przekonywania udowodnić sobie nie wyobrażam, żeby logo Google wyjechał z Francją rzeczywiście pojechał do Stanów zjednoczonych i te lata sześćdziesiąte były takim jak one przecierały szlak takiej historii, która się będzie toczyła z nim i toczy się walczyli o to, że nie musimy pojechać do rana do Paryża, żeby obejrzeć ona zaś jest taka szansa, że obejrzymy ją u siebie w domu wypatrzył mnie w Waszyngtonie Warszawie i tak i t d. teraz sprawdza się siłę, a polityczną siłę danego muzeum przy stanie ściągnąć w ogóle stworzyć taką absolutnie wyjątkową wystawę i cały czas wszyscy mówią, że jest to możliwe dziś już tylko wtedy, gdy ten projekt zaangażowanych jest kilka muzeów to znaczy, że ten obiekt nie pojedzie tylko Włosi do Waszyngtonu, ale my będzie jeszcze w euro w Rio de Janeiro, gdzie jeszcze, że Abu Zabi Narodzenia, a może w ich tak tak jeszcze się to po prostu uda, ale lata sześćdziesiąte były takim, jakie wtedy się wydawało, że taka kwota ubezpieczenia jak tymi skarbami Tutenchamona tam 9  000 000 funtów to jest jakaś zawrotna suma ma, ale dzisiaj to nie robił się na nikim wrażenia, gdy rzeźby obrazy można za tyle kupić tak to już właściwie to jest taki ale, ale tak było rzeczywiście ktoś coś z Pietą Michała anioła, która wyjechała z bazyliki ona przecież ziemia do nowego Jorku sześćdziesiątym czwartym roku, gdyż to jest kawał kawał pracy kawału obiektu tak Pieta faktycznie był taki moment my, ale wie pan sobie myślę, że nie ma najbardziej korciło, gdybym w takiej branży pracował, żeby tam coś właśnie do malować dopisać się, a czy pan taki jest w rozwój taki trochę tak czy to w Sobowie to nawet nie w formie do tego, by należało brać różnica nie jest dziełem zamkniętym dobrze jest rzeczowe, a nie tak daleko zrównoważyć doskonali Allianz aktywnie działa jest włączane w momencie jego krewni mówi się także działy skończone dał swoje prawa autorskie w momencie jego upublicznienia przez artystę tak byśmy walczymy z lokalizacją w takim razie ma konserwacja dostają tylko nie będzie wchodził w długi ten pan tego co najtrudniej konserwować najtrudniej konserwuje się gumę do Bumaru na samym dole piją, ale on ogłasza mam nadzieję FR FR bus pasów świat środkową jest on cały czarny no to tam 1 czarna kreska co zmienia zmienia bowiem kontekst, ale filozoficznym bardziej to jednak nie będzie dodaje nie będę polecał pana redaktora do żadnej z tych firm na topowych transportowych, bo ja widzę, że to naprawdę spory wpły w także zostać w takim razie w TOK FM prezes Newagu obie bar miejsce w taki obiekt zmienia swoją wartość z zyskuje na wartości zyskuje walor tak tak narządów układów zależności od tego, skąd jest na rok to myślę, że muzealnicy tylko lekarzy prywatnie mieliby inne ciasto i inne zdarł, ale rzeczywiście jest to, że jeżeli jest to problem to, że taki problem gościem Kwapisz taki pocisk mógł ujawnić się nie stało ruch też akcji przerzucanie się to odpowiedzialność, które mogą odpowiedzialnością, w którym momencie co się wydarzyło menedżer działu w transporcie tak, że to też takie sytuacje Violetta zostaje wtedy w pracy na prawników bardzo dziękuję pani prawników dr Wojciech Szafrański prawnik specjalizujący się w problematyce obrotu dziełami sztuki z uniwersytetu imienia Adama Mickiewicza był państwem moim gościem o tym jak się przewodzi sztukę przeczytają państwo więcej w bardzo interesującym artykule w Guardianie dziękuję serdecznie informacje Radia TOK FM już za kilka minut o godzinie dwunastej po informacjach Mikołaj Lizut jego program, a dzisiejszy program przygotował Paweł Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: OFF CZAREK

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i zabierz TOK FM na wakacje!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA