REKLAMA

Nie dostałeś kredytu? Bank musi się teraz wytłumaczyć, dlaczego. Jak to działa?

Panoptykon 4.0
Data emisji:
2019-04-04 14:10
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
35:31 min.
Udostępnij:

Są już nowe przepisy, które nakładają na banki nowy obowiązek. Jeśli bank odmówi nam kredytu, musi teraz się z tego wytłumaczyć, to znaczy - podać przyczynę odmowy. W ten sposób dowiemy się, czy chodziło o naszą złą historię kredytową, czyli nieregularne spłacanie rat z przeszłości, czy przeszkadza np. limit na karcie kredytowej, nawet, jeśli jej nie używamy, czy też może przyczyną są, po prostu, nasze niskie dochody, albo przeciwnie: sprawa jest skomplikowana, ponieważ nasze deklaracje, choć zgodne z naszą rzeczywistością, nie z naszej winy nie odpowiadają informacjom, jakie dostał bank inną drogą. Przykład takiej sytuacji pojawia się w podcaście, rozmówczyni Katarzyny Szymielewicz, dyrektor Wydziału Klienta Rynku Bankowo-Kapitałowego z biura Rzecznika Finansowego Izabela Dąbrowska-Antoniak wyjaśnia też, jak stosować nowe przepisy. Warto wiedzieć na przykład, że bank przedstawi nam uzasadnienie odmowy tylko, jeśli złożymy odpowiedni wniosek.

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
gry widać w podcaście Panoptykon 40 mówi do was jak zwykle Katarzyna Szymielewicz na co dzień jestem prawniczką i prezeską fundacji Panoptykon, więc dużo robi w kierunku tego, żeby wzmocnić prawa ludzi w starciu z zerem, a korporacjami i globalnymi i mniejszymi takich jak banki słowo klucz ten dzisiejszy podcast i z państwem, które zbiera nasze dane kontroluje i nadzoruje tutaj mamy komfort tego, że mogę rozmawiać z ludźmi, którzy wiedzą więcej niż ja widzę coś Rozwiń » innego, czego ja nie wiem o samej technologii albo o tym jak ona wpływa na nasze życie dzisiaj wracam do tematu bliskiego konsumentom ludziom, którzy stykają się ze bankami w kontekście kredytów i to nie jest pierwszy raz, kiedy o tym rozmawiamy technologie i człowiek człowiek i technologie, gdzie na tym styku czekają na nas zagrożenia jak korzystać z technologii, by na nich skorzysta jak kontrolować, kto gromadzi ona z informacji do czego ich używa z ekspertami praktykami rozmawia Katarzyna Szymielewicz Panoptykon 40 i podcast tokfm PL i fundacji Panoptykon i w 1 ze styczniowych podcastów rozmawiałam ze Tadeuszem białkiem ze związku banków polskich o tym jak banki oceniają naszą wiarygodność i co tak naprawdę ona zwiedzał z tego co zauważyłam, sadząc po liczbach odsłuchanie to był temat dla nas bardzo ciekawy i w ogóle nie dziwi, więc wdrożymy go dzisiaj również, szczególnie że między styczniem a, a marcem jest istotna zmiana się pojawiła parlament przyjął przepisy, które dają wszystkim konsumentom prawo do wyjaśnienia dokładnie tego, dlaczego bank im odmawia kredytu, a konkretnie, dlaczego ocenia ich jako niewiarygodnych to jest bardzo ważna zmiana treści cieszy, bo Panoptykon oto mocno walczył i cieszy się podwójnie, bo mam dzisiaj nie w studiu gościa, który pomoże mi i wam zrozumieć co tak naprawdę się zmienia, a przede wszystkim jakiś problem, dlaczego ta zmiana jest potrzebna jak dzisiaj wyglądają relacje bank klient, czego nie wiemy, jakie kłopoty z tego, że z tego wynikają jest ze mną pani Izabela Dąbrowska-Antoniak DJ Dan le le uwaga trudne, ale ważne dyrektor wydziału klienta rynku bankowa kapitałowego z biura rzecznika finansowego aż takie stanowisko, ale ważniejsze może nawet dla was zrozumieć czym zajmuje się rzecznik finansowy, więc ja zacytuję ze strony AZA chwilę pani dyrektor powetować z tymi słowami rozumiem, że wspierać klientów w sporach z bankami innymi podmiotami, które udzielają pożyczek n p . w różny sposób doradzać im podejmujecie interwencje wkroczyć nawet postępowanie polubowne mecz jest, że Inter wyniki w sądach, więc dużo robicie, żeby klientom banków było łatwiej lepiej prawda i wiecie co nie działa aż za szeroko pani przedstawia kompetencje rzecznika bardzo bym chciała mieć aż tak szerokie oszklone my faktycznie wspieramy klientów w sporze z bankami czy, jeżeli klient złoży reklamację do banku Jola zostanie rozpatrzona negatywnie może złożyć wniosek rzecznika, żebyśmy go wsparli w rozmowach z bankami tak mówiąc najbardziej kolokwialnie, ale i to jest nasza główna główna gałąź naszej działalności rano oprócz tego wspieramy klientów w sprawach sądowych poprzez przedstawianie istotnego poglądu tak w skrócie mówiąc dziennych chodziło, ale waha się trzecia strona rzecznika analizuje akta sprawy i przedstawia tak jakby wobec sądu dla sądu swoją opinię na ten temat to są naprawdę bardzo wartościowe rzeczy, dlatego że i jest to fajna kompilacja, bo my jesteśmy jednak takim organem tym prawnym KK robimy analizę prawną tej sytuacji z Takao on bandaż mamy mam wrażenie pomocna rzecz dla sędziego, gdzie ma zestawienie już tak powiem wszystkiego przeanalizowane w 1 w 1 dokumencie wspieramy też naszych klientów właśnie formie postępowania polubownego jest to osobna takie czy gaz rozleje się zmęczyć tak można złożyć wniosek jest to postępowanie arbitrażowe i jesteśmy w sieci dealerów, więc jesteśmy takim ADM Azerem Alim, ale to o to jest angielskie w każdym razie chodzi o postępowanie właśnie polubownych pozasądowe rozstrzyganie sporów między konsumentami klientami podmiotów rynku finansowego, a podmiotami rynku finansowego i bankami ubezpieczycielami firmami inwestycyjnymi ten katalog jest bardzo szeroki rynek pracy doświadczenie w dni praktycznej wiedzy to widzi sądownictwo polubowne, ale jest to właśnie taki rodzaj rodzaj mediacji można złożyć taki wniosek do rzecznika praw i spróbować porozumieć się raz drugą stronę na zasadzie jej jakiż on kompromisów 2 stron mniej ważne, że aż takiego podjęcie tego postępowania jest obowiązkowe dla podmiotu może każda mgnienie oka tempem poległo na Maderze Jezus jest także to jest właśnie obowiązkowe, więc mam u nas niestety nie może uciec powinien przynajmniej stanąć, a do tego, że wrócimy do tego jak gdzieś mogli pomóc klientom realizować stop to uprawnienia, o których rozmawiamy szerzej za chwilę, ale mnie nabożny interesuje zrozumienie tego krajobrazu, który jest dzisiaj, jakie w problemy i widzicie, z czym przychodzą do nas ludzie chodzi mi szczególnie w sytuacji, kiedy przychodzi klient banku proszę o kredyt jest odmowa w jeziorze takich towar trafia sporo tak on na czym polega generalnie banki mają taką tendencję do rozstrzygania sporów z klientami w na zasadzie niebo nie bardzo często niestety nadal to obserwuję od wielu lat obserwuję banki w tym zakresie natomiast jeśli chodzi o decyzje kredytowe, które bardzo często są dla nas bardzo ważny tak dla nas klientów kupujemy mieszkanie kupujemy podejmujemy jakąś dużą inwestycję coś zadatku jemy dziś płacimy jakieś pieniądze jesteśmy, dlaczego zobligowani poszło jak poszukujemy tego finansowania składamy ten wniosek nadziei, że ten kredyt zostanie nam udzielonej nagle boom w OWU odmowa i co teraz zrobić ratunku ale dlaczego bardzo często tak jak wynika ze skarg, które wpływają do rzecznika tak naprawdę nie wie sam klient, dlaczego ta odmowa nastąpiła albo dostanie jakąś krótką dzienną uznaniową informację, że oceniliśmy negatywnie pana zdolność kredytową, jeżeli dane były pozyskane z baz danych niektóre banki walczy czy instytucje upoważnione do udzielania kredytów poinformują łaskawie z jakiego zbioru danych pozyskały dane n p . niby wspierają formalnie już nie mówiąc obrazowo zostały w bardzo licznych, ale nie powiedzą o tutaj nam stronie trzeciej tego raportu przekroczył pan nie wiem termin spłaty Iran oraz odwiedzi je w ogóle szlag mnie i to zaważyło na tym, że my oceniliśmy pana jako klient nierzetelne, bo on spłacany terminowo kredyt o ludziach, którzy może nie korzystali z ich raportów wcześniej to można wyjaśnić jak to wygląda taki raport BIK, czyli pan jak to się rozwijam bankowa biuro informacji kredytowej tak HR w BIK ma informacje o tym, czego nie spłaciliśmy im można pokazać z biura informacji kredytowej generalnie ma historię naszych spłat, czyli to co wyszła z samych Gadek tak ma informacje i pozytywne i negatywne, więc to też jest taki jakiś pozytywny aspekt oceny naszej zdolności kredytowej, bo jesteśmy bardzo rzetelnym płatnikiem jest w terminie ładnie płacimy razem z dywidend to bank sobie też może skalkulować auto jest bardzo fajny klientom rzetelnie płacili terminowo notowało takim razie może chętniej musimy kredyt nie będą wnikać jak banki, dokonując oceny, bo to nie jest to już pan zapewne Tadeusz Białek wyjaśniło jak jak oceniają tę realizuje się z niego wyciągnąć polecałbym tych klientów zamiast z naszego punktu widzenia my widzimy ścianę klient pozostaje taki trochę bez radnym bez informacji i on chciałby ten kredyt i nie wie czy to jest także może za mało zarabia może coś właśnie kiedyś w jego historii kredytowej się pojawiło, ale takiego co zauważa radna tej odmownej decyzji i np. chciał, by zadziałać pozytywnie chciałby zmienić swoje albo znaleźliście ta informacja nie jest zły jest naprawdę nie wy macie wy też takie sprawy macie u siebie, ale z oświadczenia powróciła Bojas słyszy historyczny szczyt w mediach historiach nawet o 1 sprawy sądowe pamiętam, że czytałam niedawno, gdzie kobieta wygrała w sporze sądowym z bankiem tylko nie wiem co z tego dalej wynikowo wyszła z Włoch po zupie się mówi zespół właśnie o to, że dane z wieku byłem było błędne to był jakiś rachunek, który do nas wróciła, ale była była ładnej formacji zaciążyło na jej historię odbicia się tego im dłużej czasu zajęło mówiąc wprost, żeby dojść, o co tak naprawdę chodziło czy jakiś mandat czy czekać na historię, która nawet nie musi być na mandatach, gdy ich pewnie nie będzie będzie w biegu, czyli w błędzie formacji czegoś co drugi raz, bo bank może pozyskać natomiast umówmy się faktycznie zdarzają się takie sytuacje, że te dane mogą być przetwarzane błędne w tych bazach danych oczywiście klient może żądać sprostowania, ale może być za postój musi wiedzieć co prostuje może pozyskać się sam siebie na raport i go sobie przejrzeć i sprawdzić czy są one faktycznie jakieś dane to byłaby taka dobra praktyka, zanim się człowieku zabierze za wniosek, iż wydłużamy sobie sprawę, że jest sam raz myślę, że to jest bardzo dobry wniosek Janeczko osobiście staram się okres chciała pozyskać takie dane i znikł i zbiegu jak tam przetwarzane są dane osobowe czy niema tam jakichś ważnych informacji, które mogłyby wpłynąć negatywnie na ocenę zdolności kredytowej miast faktycznie GI żyjemy w takich czasach, gdzie np. dość powszechne są wyłudzenia kredytu na nasze dane osobowe volvo i bardzo dużo skarg takich do rzecznika spoczywa wiedzieć, że mecz w hali o nas, gdzie tak naprawdę BIK przetwarza dane nasze, choć my nie żyliśmy nigdy tego kredytu czy porzeczki historia jest o tyle trudna, że musimy angażować i aparat ścigania i wyjaśnić tę kwestię i dopóki tak naprawdę nie zostanie ta sprawa tak doświadczenia mówi, czyli dopóki bank nie dostanie informacji z prokuratury, że faktycznie doszło do wyłudzenia nie chce dobrowolnie uraz może potrwać mamy możliwość stworzenia zastrzeżeń w tych biurach informacji kredytowej, że te dane są nieprawdziwe i warto z tego korzystać z głów, a jest taka możliwość czy wyją dostrzegać, że bank wziął z tytanem jeszcze czegoś innego źródła np. zajrzą do internetu i tam za informację o tym, że mój pracodawca to w ogóle się szykuje do upadłości albo ma problemy albo, że mieszkam złe dzielnice, bo ta dzielnica ma złą renomę, bo tam ostatnio nie wiem co dużo przestępst w w oczy cokolwiek czy takie rzeczy mogą też wpływać na to jakim jest oceniany, a tutaj dużo trudniej jest zapanować nad tą informacją szczerze mówiąc do rzecznika nie wpłynęły skargi na taki zakres informacji pozyskanych natomiast jestem stanie się to wyobrazić pożyjemy tak jakby w czasach wielkiego brata, że tak naprawdę pozyskanie informacji o sobie jest bardzo proste starczy zaliczek na portale społecznościowe polis oraz otwarte konta i faktycznie wydaje mi się, że coraz więcej podmiotów może je banki również z tego korzystają, więc może rodzić zjedli mówi nie mam dzieci, ale na portalu jest takim szyldem zdjęcia w Tatry chwali się, że muszę urodziła trzecie i wtedy trudno mu się z tego wycofać, ale trudno zdecydować czy taka inflacja mogła przepłynąć przez ten proces, który ma się też dziwić bankowi, że cenią niewiarygodnie wtedy całe świadczenie, które składa klientce w takim przypadku natomiast no tak jak mówię takich skarg realnych nam na papierze 9 w formie mailowej nie nie czytałam nie zdarzyło mi się, ale zarzuty skargi sytuacjach, kiedy dane było błędne, a brak zasobów piku może grozić jakąś ciekawą historię, która naprawdę dotyczy jednak dość prozaicznej rzeczy inny z Mann dziewczyna złożyła do nas wniosek com, gdzie miała przed laty kredyt studencki kredyt studencki miało to do siebie, że on był dofinansowany przez państwo, czyli państwo spłacało część odsetkową w dużej części raty kredytowej małych miast dlatego studenta zostawała zdecydowanie niższa część kapitałowa i tę część odsetek i ta osoba wnioskująca o kredyt tak jak w Europie, wypełniając wniosek no i wpisując dane do tego wniosku wpisała jej obciążenie miesięczne, czyli to ratę, która nas z jej perspektywy była obciążeniem, czyli dom pomniejszoną mniejszą taki kapitał zła, że spłaca kajmana czy członu Tromp ETA była faktycznie miesiąc miesiąc natomiast w pliku dane dotyczyły całej raty bez bliskości całej raty i bank odrzucił jej wniosek tylko, dlatego że skłamała w oświadczeniu, chociaż złamała, jeżeli załóżmy hipotetycznie Jobbiku wysokość raty była 300 ona płaciła 200 napisała 200 no bo tyle płaciła faktycznie miesięcznie i przyznam szczerze że, gdyby nie opór pytanie właśnie wyjaśnianie tej całej sytuacji w tym rolę nawet nie wiedziałaby, że odważnie o tonę tak naprawdę mam taki Miss i forma szantażu tak w błąd zrozumieli sytuację w rozmiarach po swojemu nie wystarczało, że wyjaśniła tę sytuację, że to jest kredyt studencki para Francji doniosła umowę swoją tak, gdzie wyraźnie wskazano, że tam częścią odsetkową spłaca wypłaca państwo nam i uzyskała ten kredyt, ale to było tylko, dlatego że tak, jakby no była na tyle zdeterminowana, że to informacje, że nawet że, zakazując to jak możemy inaczej widzieć te są oczywiste, że to nie muszę mieć OC w stójce, w której jak podam przykład wcześniejsze ktoś coś ukrywać czy rzeczywiście próbuje zatuszować, ale zwyczajnie się nie zrozumieliśmy no właśnie takie są z niezrozumienia nie mają mają miejsce, a do tego wydają się, że klienci, którzy już czują, że potrzebują tych środków uważają, że potrzebują pieniędzy niż mogą oni bez refleksji czy nie stać czy rzeczywiście mogę wziąć każdy taki w takie wartości, o jaką o jak i jakoś sobie wymarzy, choć marzyłem, bo chcemy tak tanie mieszkania albo nie jakiś inny cel i tak kombinują próbują nagiąć rzeczywistość do tego swojego celu, jeżeli się nawet uda to co to to co wtedy czy to też mnie sytuacja, w której Nowakiem przekonanie banków na siłę, że mam czasem brak też może się zemścić znaczy ja mam tym żyje w głębokim przekonaniu, że banki jednak oceniają naszą zdolność kredytową w sposób prawidłowy, więc taka osoba, która nagina rzeczywistość zawyżaniem swoje dochody nie podaje pewnych informacji o swoich zobowiązaniach nie dostanie kredytu bardzo w to wierzyć w pełnym i uważam, że taka jest rola banku on musi rzetelnie ocenić tego człowieka, jeżeli on podaje nieprawdziwe informacje we wniosku to nie powinien uzyskać kredytu, bo bonie stać na ten kredyt albo powinien dostać ofertę niższego kredytu takiego, na który go stać się doświadczenia wiem, że niektóre instytucje niektóre banki czasem mu ona nie do końca rzetelnie dokonującej oceny zdolności kredytowej faktycznie klient, który nie powinien uzyskać kredytu go uzyskuje i to doprowadza do prze kredytowania, dlatego że fakt, że takim Benon nie chce tłumaczyć ludzi po bo historie ludzkie są różne potrzeby ludzi są różne czasem determinacja człowieka w związku z tym też jest różna tak czasem ktoś nie niemal chorobę w rodzinie i potrzebuje pilnie środków należnych za 1 nie pójdzie do Providenta i pewnie pójdzie wszędzie, gdzie się tylko da, żeby te pieniądze pozyskać i zrobi wszystko, żeby te pieniądze pozyskać tak jakby czymś innym jest o co nam moralna takiej jak takie sytuacje czym innym jest rzeczywista ocena czy faktycznie stać go na ten kredyt czy nie stać go, ale rzecznik finansowy widzi, że w skali rynku takie sytuacje, gdzie klienci biorą za dużo na siebie obciąży on to one też występ tajskiego także Williams odmawia czasami dostajemy więcej niż nasza ocena może jest bardziej prze kredytowanie najbardziej funkcjonuje istnienie rozwój instytucji pożyczkowych czyli gdy tych wszystkich firm, które udzielają chwilówek nieszczęsnych bardzo moim zdaniem mogą wpływać na to, że się szybko przykryty był wujem, chociaż te instytucje twierdzą, że jak najbardziej nie one nie udzielają kredytów prze kredytowane, czego po prostu nie widać w tym co Real co widzimy w papierach we wnioskach 1 lodówka na raty drugi odbył się trzeci samochód najczęściej te zapętlenia jest jednak Filmówka, której zwinięta nie wiem na spłatę jakiegoś większego kredytu w banku, bo nie starczyło na 12 raty to już dochodzi kolejna płatność Międzylesie kolejną krzyżówkę na spłatę kolejnej chwilówki i tak na chwilę się robi nie mam 5060 chwilowe, które po prostu są za pan plany i spłacają 12, a potem aż w końcu gdzieś ta panika taka bańka po wsi do tematu, bo też nie chcę, żebyście mi, słuchając takie wrażenie, że rozmawiamy teraz o jakich procedur, bo za chwilę wyjaśnimy co się dokładnie zmieni, która ma posłużyć nam wszystkim ludziom ze and wymuszaniu na bankach kredytu, bo tutaj mówimy o sytuacji, w której nie wiemy pewne rzeczy po i uważamy myślą o swoją lekarza fajnie będzie dobrze będzie i że się dowiemy nasza wiedza będzie bogatsza, ale ta wiedza i nie ma służyć temu, żebyśmy byli sprytniejsi czy byli w stanie lepiej ten bank rozegrać tylko raczej, żeby to była gra fair play i że te szachownice w Wierzchowie siedzieli oboje ja i bank z podobną wiedzę na temat tego co się dalej będzie działo, żebym ja musiałam zgadywać i banki muszą ukrywać też nie mógł grać w informacji, ale nie chodzi o to, żeby zaś wygrała prawda, bo czasami ta moja wygrana i dostaje tego kredytu czy porzeczki może się nam nie zemści to dobrze to może może może porozmawiajmy chwilę o tym co się zmieni to co nie jest pewnie tak bardzo łatwo wytłumaczyć czemu nie twierdzę, że kazał go tak nie ma zła tablice te można adresować żal, że możemy podjąć próbę, jaki dzisiaj już powiedziałyśmy przychodzi klient banku dostaje odmowę i na koniec, kiedy mówi, dlaczego pyta, dlaczego bank szefuje formuł kami mówi ABO w biegu coś było albo nie masz zarobków masz dochodów do widzenia klient idzie dalej puka do kolejnych drzwi i historia się powtarza jak to się zmieni teraz ich do banku dostaje odmowę kredytu co się dzieje dalej i właśnie pojawia się tak jakby pojawiał się dla nas 2 opcje w zależności od tego jak bank dokonywał bank czy kina instytucja dokonywała tej oceny albo w sposób automatyczny zautomatyzowana albo nie w każdym razie mamy prawo do wyjaśnień to jest nasza podstawowa w ZUS w obu przypadkach bardzo dobra Saleta w mojej ocenie przepis skonstruowane są tak, że te wyjaśnienia już nie mogą być jednozdaniowe czy nie mogą odesłać klienta pozyskaliśmy danych ZBiLK-u szuka sobie sam szukać sobie sam tylko np. powiedzieć, że proszę pana w szpiku jest zobowiązanie, w którym pan zalegał z płatnościami powyżej 90 dni co miało dla nas wagę do tego, żeby ocenić pana zdolność kredytową negatywnie do ZUS albo zaś jako kalkulacji wynika, że był tani zarabiałam w Gniewie w nadziei GU 5000, a ma pani koszty na wysokości 2 , 5 el co nie pozostawiają dość środków, żeby taką radę spłacać, ale zysk konkret podane jak bank wyliczył i takiego wniosku doszedł ani nie ogólną formułkę, że jest problem z przychodami cieczy wydatkami tak albo np. dowie się klient żale jego karta kredytowa, o czym może nie jest świadoma wynosi zaważyła o tym, że, że jest odmowa udzielenia kredytu, bo bank tak jakby analizującego sytuację kredytową nawet jak ten klient ma schowaną w szufladzie to na kartę kredytową w ogóle zmieni kurs zaczął nerwowo kurs, jaki w 2 zlotych poziom umowa jest podpisana tam jest pewien limit dostępny na tej karcie kredytowej, z której klient ma zawsze prawo skorzystać może przyjść dzisiaj do banku i zagrażając kulki znak może stać tak zrobili wielkie zakupy, więc bank zakłada rząd korzystał z mamą na maksa czyli, jeżeli mamy nie wiem 20  000 limitu to bank założył, że te 20  000 jest wykorzystany w tym momencie do 20  000 obciąża naszą historię z kredytową w ocenie banku i wystarczy, że my wypowiemy umowę tej karty kredytowej, która jest nam niepotrzebna zbędna i nasza sytuacja finansowa w oczach banku się poprawi i tak nie będzie tego limitu już, który będzie brany możemy także na umowie z klinczu należy to bardzo ryzykowny branżę nie wiem budowlanej albo masz wolny zawód i my w takich sytuacjach zakładamy, że to jest sezonowe albo to jest niepewne, bo to są różne umowy to są nimi wierszówki dziennikarze to są jakieś zlecenia dla wolnych zawodów w szarej willi miesiącu więcej drugi mniej my bierzemy minimum i i ujawni to, że minimum, które zakładali, więc dużo niższe niż temu człowiekowi się wydaje im to też jest cenna informacja dla człowieka tak dlaczego, a i jego sytuacja finansowa jest oceniana przez bank negatywnie, czyli aha, jeżeli podejmę pracę na etat tak to to może inaczej bank oceni moją zdolność kredytową Boban miał stałe pewne dochody inaczej będę go albo przedstawi dokumenty za dany kwartał czynie wymogi dłuższy czas pokazujące, że tak naprawdę idzie świetnie jej fazach jest przynajmniej będzie mógł porozmawiać z ułamkiem na ten temat tak czy, jeżeli ja przedstawię państwu, że nie przez ostatnie 3 lata średnia tych moich dochodów roczna jest dużo wyższa niż założyliście czy to coś nam gaz płynie w ponad 3 miesiące do zera niż to jest problem, że są bańki na rynku, która akurat mają taką politykę, bo takie są prawda nowy szlak barak hamują my rzeczywiście preferujemy przedsiębiorców z jakiegoś powodu mamy taką politykę, więc przedsiębiorcą Przyjdź do nas ani stan konkurencji, gdzie oceniać surowo, bo będą właśnie patrzyli na nas na to co do NATO ryzyko także, że dziś zmienia, więc ta rozmowa zaczyna być możliwa i to jest jak taka procedura mogłaby wyglądać w praktyce czy liczyć klient musi też wniosek wystosować to potrwa nie wiemy tego jeszcze ile to będzie trwało np. taka, jakiej byliśmy szczerze mówiąc bardzo jestem ciekawa jak to zadziała w praktyce przepisy mówią o wniosku klienta tak źli to nie jest także z automatu mu bank odpowie nie tylko jednak musi być ta intencja intencja tego wnioskującego o kredyt jest odmowa no to składam wniosek proszę mi ona w takim razie udzielić informacji udziela, składając go musiał wiedzieć czy ta decyzja była podjęta, bo to państwo jakoś daje ważne przez automat, czyli był jakiś system dużo też mówić w podcaście wcześniej inni klienci tego niech, gdyż nie wzywał glazury jest także mąż za profesjonalistę po drugiej stronie ocenić czy jest ono się mówi wyjaśnić czemu on musi zastosować przepisy tak jest moim zdaniem jest mur, ale oczywiście świadomy, że im bank odpowie automatycznie nie ocenialiśmy pana dane osobowe auto klient może chce zajrzeć do przepisu na halę automatycznie to mam takie prawa jak nie automatycznie to mam inne prawa może to oczywiście zrobić, ale on nie wie tego na pociąg nie można go sprawdźcie też w mojej ocenie akurat zgodnie z RODO czyli, czyli rozporządzeniem o ochronie danych osobowych bank powinien klientowi dosyć wcześnie powiedzieć, że uwaga tu będzie automat po to jest istotna informacja ginie to taka taka taka mała porada ode mnie, że jeżeli wnioskuje dział kredyt, zanim nawet zrobicie warto zajrzeć do tych klas informacyjną rajd brał udziału w Hempla Odrobny czy już w tych czasach może nawet w mailu można z polis prywatności można podwładnym jak z drukiem na stronie internetowej może być napisane powinno być zapisane, że to będzie procedura ta szybka automatyczna, bo to jest nie lodówka na raty w sensie należy spodziewać, bo mało, który bank jakieś ocenia pracownikiem, a dziś jest hipoteka w elektoracie nabędzie uprawnienia lub, więc złożyłam wniosek i co ciekawe długo czekał krótko nie wiemy tego u tego przepisy nie mówią ale jaka byłaby dobra praktyka pani zdaniem tak patrząc na dno na rynek, czego wymagali od banków jak się podpowiedzą trudne pytanie naprawdę trudne pytanie, bo właśnie zostawiam w głowie mienia przepisów, które narzuca różne terminy reakcji banku nie jest to reklamację u dołu, więc nie mamy terminów reklamacyjnych już jakiś rozsądny po prostu niezwłocznych, bo jeżeli chodzi o pieniądze chodzi o moje mieszkanie, gdy wpłaciłam zaliczkę w bojach dziś cała zorientować, że w tym w tym wieku to był błąd, bo tam był jakiś się spłacone rachunek chroni małego niespłacony immisji w czasach, gdy mieszkanie kupić prawda z głowy przynajmniej optymalnie, gdyby banki się tutaj nie nic nie zwlekały z tym terminy są tutaj bardzo ważne, dlatego że klient zazwyczaj jest już opodatkowane gdzieś tam jakieś zobowiązania już są podjęte inne mieszkania nieruchomości nie czekają je kina na tego klina po raz pierwszy, bo mam właśnie operację, którą zbilansować banki ważne zadanie w mojej ocenie te przepisy nie są tutaj znacznie mówiąc nieco tych od tych terminach, a to będzie także praktyka i liczymy też rzecznika finansowego, że będziecie też się tym głosem, kto będzie mówić bankom i no ja miałem nadzieję że, chociaż będzie w przypadku nie ma kredytów hipotecznych w bardziej stosowane będą kredyty z ustawy o znaczy termin z ustawy o kredycie hipotecznym, gdzie tam nie wiem na decyzje kredytowa jest 21 dni tak, żeby zamknąć tę pewność w 21 żeby, chociaż te były takie właśnie 1421 dni na pewne powody takiego no dobra toto to zobaczymy będziemy to na pewno pilotować rozumiem, że jako klient nie musi wiedzieć, jaki był tryb podejmowania, ale jeżeli dowiedziałam się, że to była automat to mogę coś więcej jeszcze poprosić mogę mam ścieki rzadko prawa w takich sytuacjach tutaj przepis bardzo fajnie mówi postaram się go zacytować, bo mam go przed sobą, czyli teoretycznie LM bank ma zapewnić osobie, której dotyczy decyzja podejmowana właśnie sposób ten zautomatyzowany i prawo do otrzymania stosownych wyjaśnień co do podstaw podjętej decyzji o uzyskanie interwencji ludzkiej co w mojej ocenie oznacza, że pojawienie się od pracownika taktyka kogoś tak przejęta decyzja powinna być zweryfikowana przez przez człowieka nie przez automat tylko przez człowieka czy automat faktycznie poprawnie dokonał analizy danych które, która tam sobie zastał dom do tego badania właśnie, żeby takie, by odwołać się tej decyzji czy spróbować w bank musi ponownie przeanalizować dane klienta, ale już z użyciem człowieka ani z użyciem automatu i oczywiście jak klient może się do tego odnieść, bo jest tutaj wyraźnie wskazane do wyrażenia własnego stanowiska wbijał uważam, że ma w niebie źle ocenił moje moją zdolność kredytową, dlatego że nie wziął pod uwagę tego czy tego, więc Aznavoura deklaruje, że tam zastał automat zastał 3 kategorie danych nie wiem właśnie jakąś historię ZBiLK-u moje zarobki, które wpisało do formularza co nie osadza się, że sam sąd błędny montaż zmarło w 2 jedno 0 albo Boboli w Rybniku albo mieć odwagę w ogóle tego, że EFW, czego mógł w nich pod uwagę na nim jakiś moich perspekty w finansowych cieczy czy także dodatkowe źródło dochodu bądź wynajmuje mieszkanie tak, bo oto nie pyta, a ja wiem, że ma dochody i to jak będzie wynikać z automatycznych jakiś wandal może tak jak ja wiem, że nie stać, więc zaczynam o tym, rozmawiać dzięki temu, że ma to prawo bywa z tym człowiek to mogę z nim być dialog w praktyce spodziewać się w taki dialog będzie możliwe, że te banki będą chciały rozlać się też bankom może opłacać taka rozmowa czy i ja zawsze bardzo zdziwiłam się bandą, którym rezygnują ze swoich klientów zbyt pochopnie, a dla mnie to jest klient tak, jeżeli bank dokona ponownej analizy i nauczka z wdziękiem halą, a wie, ale ja mam dodatkowe dochody, ale i Grendowicz celem władz idąc deptakiem Wilk Michał jest błąd to kurczę no właśnie sztab jest klient, który zapłaci prowizję zapłaci wynagrodzenie będzie korzystał z usług różnych bankowych, a może przy okazji założy konto, a może przy okazji weźmy jakiś inny produkt w tej z klientem analogowy licznych rozmowach radnych słuchanych obcego może być z tym pytam o to, bo wydaje mi się też takie jak lwice, by oczyścić z osobą spoza tej branży, ale w mojej ocenie taki dialog taka przejrzystość naprawdę może nie tylko pomóc nam klientom banków zrozumie co tam siedzieli na ten automatyzm trochę ujarzmić innych jakoś się znaleźć w takiej sytuacji jako podmiot, a nie tylko przedmiot pewnej analizy, ale też sposób wypoczynku to jest moim zdaniem w szanse na to, żeby jakiś marketing lepszy zwrot spać poszliśmy my rozmawiamy my wysłuchujemy tych klientów my sprawdzamy to jest szansa na na nawiązanie innej relacji niż taka właśnie, że wpisuje się do formularza dostajesz dziewoja pożar może taka albo nie i koniec rozmowy jednak określić, a co będzie co będzie, jeżeli banki tego tak nie postrzegał i będą się wynikało z tych obowiązków co zrobić trzeba będzie składać reklamacje pisarz do rzecznika witano go pech edycjach niektóre sprawy będziemy mieli plan prac zasypywali nas tak naprawdę no jest to wczesny czas, gdy trzeba pewne rzeczy jak jak za każdym razem, kiedy pojawią się nowe przepisy nowe rozwiązania jest czas takiego i tych takiej ich adaptacja Solanin mam nadzieję, że w wykrył ją się pozytywne praktyki i pozytywna interpretacja tych przepisów takie, by zgodnie z intencją tej zmiany zgodnie z tym co chciał ustawodawca, a nie zgodnie z tym co chciałyby banki, które pewnie będą narzekać na na dodatkowe obowiązki dodatkowe obciążenia, bo to jest standardowe argumenty za każdym razem są wprowadzane jakiekolwiek herbat zjedzonych przychody są nie boję, że stacje bazowe obsłużyć tak ważnego jak zareagują banki twierdzą, że są ból fizyczny po wyjeździe nie widzę wiele razy liczba, ale więcej, a to są jakieś hipotetyczne tylko dane wyssane z palca tak ostatnio słyszałam natomiast faktycznie one faktycznie mam nadzieję, że to owe promuje jakąś dobrą tendencję współpracy klienta z bankiem generalnie ta relacja moim zdaniem powinna opierać się na współpracy ani nabyciu non tym wielkim bankiem, który ma tego małego malutkiego klienta, który jest, chyba że zaciąganych na imię i wszystko będzie tak jak bank sobie życzy Ania tak jak klient sobie rzeczy, bo warto, by było, żeby ten nasz kapitalizm, który rośnie w naszym państwie się buduje od wielu lat zaczął funkcjonować w końcu w takiej relacji, że nasz to klient napędza gospodarkę, że to klient jest podstawą tego całego mechanizmu i warto o nich dbać nawet powiedzieć, że kiedy przepisy były dyskutowane w sejmie posłom stenogram z tego to było publiczne wypowiedzi tak naprawdę mili my jako o Panoptykon byliśmy obecni, bo oto walczyliśmy to i banki obiecywały, że w swoim kodeksie dobrych praktyk uwzględnią to i tak proceder traktują poważnie, więc takie zapewnienia mamy od nich, że nie będą się tego unikać uważał, że jest potrzebny wręcz niektóre mówiły, że sam już eksperymentują z takimi wyjaśnieniami od kilku lat mają przedsiębiorcy, więc nawet niektóre banki same siebie dają takie wyjaśnienia konsumentowi teraz tylko to po prostu na ujednoliconą, a z drugiej strony minister Okoński wiceprezes cyfryzacji apelował do nas wręcz Otóż testowali mówił to stulecie chcemy zobaczyć jak to działa również w sądach, jeżeli szukasz nie wiadomo zdobędziemy te przepisy czy podkręcać, więc jest takie ataki zapewnieniem dla każdej ze swojego siedzenia apeluje do rzecznika do was do rzecznika finansowego, że jeżeli będą tutaj jakiś spory to bardzo liczymy na waszą sypana aktywność i że na pewno będzie do tematu wracać, więc to nie jest ostatni raz, kiedy o tym rozmawiamy czy liczyć piszemy bardzo dziękujemy jest rozmowa pomogła pomogła zrozumieć co się będzie miało i World, dlaczego warto tak, dlaczego warto po tej formacji sięga, dlaczego są ważne była ze mną ani dyrektor Izabela Dąbrowska-Antoniak bardzo dziękuję mówiła wdowa Katarzyna Szymielewicz i jak zwykle jestem ciekawa waszych uwag komentarzy pytań and zwracać się do nas w dowolnej formie jesteśmy na stronie Panoptykon krótka org, ale też w następnych TOK FM ZL podcast MP Panoptykon 40 pozwólcie jeszcze tylko, że zrobi drobne ogłoszenie Fundacja Panoptykon w coraz większym stopniu jest wspierana środkami od ludzi, którzy czują naszą misję od takich osób jak we chodzi także o 1 %, które można przekazywać w ramach rozliczenia swojego podatku zachęca do tego, żebyście zapoznali się z tym co robimy co nam się udało przez ostatni prawie 10 lat zaprasza na stronę Panoptykon trąbka org ukośnie wolności liczy do usłyszenia dziękuję wam technologie i człowiek człowiek i technologie, gdzie na tym styku czekają na nas zagrożenia jak korzystać z technologii, by na nich skorzysta jak kontrolować, kto gromadzi ona z informacji do czego ich używa z ekspertami praktykami rozmawia Katarzyna Szymielewicz z Panoptykonu 40 podcast tokfm PL i fundacji Panoptykon Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: PANOPTYKON 4.0

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Skorzystaj z 40% rabatu w jesiennej promocji. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA