REKLAMA

11 dolarów za wjazd do centrum Nowego Jorku. „Ograniczenie liczby samochodów ma rozruszać Manhattan”

Analizy
Data emisji:
2019-04-04 18:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
23:43 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
audycja analizy Agata Kowalska przy mikrofonie i zgodnie z obietnicą przenosimy się na Manhattan przenosimy się to pytanie, jakim środkiem transportu od zaraz się wyjaśni ile nas to będzie kosztowało w studiu Jakub Dybalski z portalu transport publiczny, by dzień dobry dzień dobry mecz to jak to jest Manhattanem będzie drogo i dla kogo będzie dosyć drogo i będzie drogo dla tych, którzy samochodem będą chcieli wjechać na Manhattan, a konkretnie na część Manhattan też Rozwiń » południowy Manhattan zejść poniżej 60 i ulicy to zagoszczą poniżej Central parku ci, którzy będą chcieli tam wjechać będą musieli zapłacić jeszcze nie wiadomo dokładnie ile to będzie około 1112 USD jedno, dlatego że szczegóły tego rozwiązania, czyli strefy która, które mogą powstać w nowym Jorku jeszcze mają obyć się jeszcze mają być ustalone ten czas jest dosyć długiego mają być ustalone tak nie jest do końca przyszłego roku natomiast kilka dni temu radni tamtejsi to znaczy radni stanowego Senatu członek kont w stany Zjednoczone generalnie zajmuje się sprawami transportowymi wniosek ustalił, że takie rozwiązanie należy wprowadzić, który zgodzili się z gubernatorem, bo to jest bardzo ciekawe przy okazji, że to nie burmistrz miasta nowy Jork jak można, by się spodziewać, ale gubernator walczył o ową płatną strefę płatnego wjazdu to jest w ogóle bardzo skomplikowana, ale jednocześnie bardzo ciekawą sprawą, dlatego że że pierwsze pomysły, żeby w ogóle z tym zrobić taką strefę płatnego wjazdu w nowym Jorku w centrum nowego Jorku Tomasz pojawiły przed ponad dekadę temu Tunezja zamek Lubarta trudno się pomysł, że wójt burmistrz nowego Jorku tak to był jeszcze pomysł ma dla Bloomberga potem bili, żeby nas też miałby w różne pomysły transportowe ostatecznie ten pomysł przejął gubernator sam nowy Jork czy Andrew reklamą, który i inne gry, który próbował próbował ten pomysł przeforsować nawet trudno powiedzieć, że wbre w obecnemu burmistrzowi bardziej dochodziło moim zdaniem sprawy personalne to się generalnie niższą gubernator gubernator stanu z burmistrzem Toyota to jest główny problem polega na tym, że jeszcze do niedawna Demokraci nie mieli większości w stanowym Senacie to się zmieniło wyniku wyborów pod koniec zeszłego roku i ponieważ się zmieniło to ich pomysł nabrał jednak rozstrzygną tak jest im, że po prostu go poparli teraz wróćmy na chwilę do tych opłat powiedzmy niech będzie od 12311 USD to jest wtedy za wjazd na Manhattan jego południową część, ale ta główna część Manhattanu tak, w których która występuje we wszystkich firmach i kto miałby płacić mieliby dopłacić kierowcy i to zarówno kierowcy samochodów osobowych, jaki kierowca ciężarówek kierowcy ciężarówek płaciliby więcej tamci mówią zgodnie z 545 USD natomiast pamiętajmy o tym, że nie ma, a co z mieszkańcami, którzy jak to się mówi w Polsce, kiedy jest kolejna walka o strefy płatne czy ograniczenie wjazdu zawsze zmowa mieszkańcy co z nich samochodami to właśnie to skutek jest ich właśnie taki powiedzieliśmy sam pociąg do ustalenia natomiast już się tam przebąkuje, że mieszkańcy mieliby pewne ulgi tam jest mowa o ulgach podatkowych dla tych którzy, którzy musieliby dopłacić mieszkają głód na tafli jeziora, dlatego że ci, którzy mieszkają na Manhattanie dowody, że jedni z najbogatszych Amerykanów decyduje też mieć ulgę podatkową na to, żeby móc nie musi płacić 12 USD, ale ja, ale tutaj tych zastrzeżeniach o to by dotyczyło tych, którzy by zarabiali mniej niż 460  000 USD, a on jest różnica dzieli je za mniej niż 10001000 USD rocznie jednocześnie mieszka na Manhattanie to ciekawe jak duża jest grupa Lotos już za pewnie znajdą przyszli tu ulga dla mieszkańców, a reszta ma płacić tak różną płaci się tutaj warto warto zaznaczyć 1 rzeczą jest także, że to będzie coś tak takiego absolutnie nowego dla mieszkańców mojego nowego Jorku, dlatego że już dziś płaci się za wjazd na Manhattan, jeżeli korzystamy z części mostów i tuneli tam tam jest pewna opłacani będą zgodnie, jakie to są wysokości ale, ale tam są opłaty tutaj oczywiście też są do ustalenia jak to zrobić jak to po ożenić z tą nową strefą i druga rzecz jest taka, że tam od jakiegoś czasu jest również pewien pewna forma opłaty, która została nałożona na Uber list taksówki ona jest w rachunku który, który płaci potem LM potem klientom reforma nie jest jest to opłata, którą ponoszą te pojazdy, które wożą pasażerów no właśnie, czyli wyraźnie widać, że pojawia się jakieś nowe narzędzie lub też poszerzany jest stare narzędzie, które dotyka bezpośrednio aut osobowych m. in. i dodaje można się zacząć zastanawiać nad najważniejszą sprawą jej celem tych zmian, jaki i, jaki ma być cel coś co próbuje się poprzez tę zmianę zrobił to tutaj robić byłbym zajmowały na swoje pytanie chciałbym podniesie może to bardzo często mylimy sąd nie są 2 rodzaje stref miasta, które mogą jak się to sposób dotknąć kierowców to są albo strefy płatnego wjazdu, które polegają na tym że, że samochody, które są tam wjechać muszą coś zapłacić i to jest rozwiązanie, które się tworzy po to, żeby ograniczyć liczbę samochodów ludzie poruszający się po mieście, czyli dzięki temu ograniczamy korki bez nich samochodów my i dzięki temu powodujemy, że to miasto lśni otoczona przez przez samochód albo tak jak w Berlinie ograniczamy te samochody, których najbardziej trujące dzięki czemu odwołano powie to jest druga rozwoju strefy to naszym to znaczy strefa, którą moglibyśmy nazwać ekologiczną to znaczy trudno ją za nazwijmy ją strefą czystego transportu już wcześniej myszek w lewo w stronę Krakowa, a tutaj zaraz hejterzy uprawnione do tego dojdzie to strefa ekologiczna ani wiąże się zasadniczo formalnie żadnymi opłatami, które posłużą za za zabronione niektórym samochodom wjeżdżać to na dany obszar głównie to są samochody, które mają ileś tam lat albo to są samochody, które mnie nie spełniają jakieś tam normę emisji spalin jak Zmarzli k powiedziała, że Uśmiechnij się do Krakowa czy w ogóle się śni się do posłów, którzy ponad rok temu w kim stworzy nam takie narzędzie oni wprowadzili coś co w zamyśle w ścianie takie sprzedawane miał być strefę ekologiczną natomiast de facto jest strefą tą strefą płatnego wjazdu Jacques, a jeszcze bardziej de facto nie istnieje, a jeszcze bardziej de facto nie istnieje dlatego, że ma w Polsce, że są zadowoleni no poza tymi, którzy muszą się przeciskać między samochodami i imię i poza tymi, którzy stają w korku, bo pamiętajmy, że inne, że to strefa, gdzie głównym celem jest właśnie ograniczenie korków spowodowanie, że ten ruch my również stanie się bardziej płynny, ale wcale, ale z Rożnowa w jego filmach w celach o 2 celach takich wprowadzenia takich opłat czy w ogóle jakiegokolwiek rodzaju ograniczeń jeśli chodzi o wjazd natomiast w przypadku Manhattan wrażenie, że jeszcze co innego zagra o tak jest łatanie, ponieważ mówimy o tym, pierwszy rodzaj strefy, czyli tej tej strefie ograniczonego wjazdu pierwszą z 2 podstawowych celów było właśnie, jakby troszkę rozruszanie tego Manhattanu to znaczy jakby, jakby ograniczeniu liczby samochodów i spowodowanie, że ruch samochodowy czy w ogóle ruch miejski na Manhattanie nieco przyspieszy, dlatego że teraz on jest oceniane tak to średnia szacuję, że tam samochody, ale też autobusy w Generali komunikacja miejska taksówki wszystko co tam jeździ porusza się nie więcej z prędkością niecałych 5 mil na godzinę, czyli o to chodzi w niej 78 km / h, czyli możemy serwować te żółwie tempo szybki marsz pozwolił na nic się siłą rzeczy wstydliwe no właśnie w rozwoju dużo miejsca szybciej niższy niż przejechać, ale druga rzecz jest taka druga rzecz ważna polega na tym, że wpływy z tej strefy, a one są szacowane tym drugim to będzie dużo pieniędzy do tych szacowane naokoło miliard dolarów rocznie, ale zostaną przeznaczone na transport publiczny w nowym Jorku, a zdecydowana większość tej kwoty zostanie przeznaczona na metro i to jest coś co nowojorczyk Coma, którzy popierają wprowadzenie tego rozwiązania bardzo się podoba, dlatego że akurat metro w Nowym Jorku i metro, które przychodzi przez Manhattan jest fajne jest dużo jest dużo stacji tak i t d . natomiast sama jakość tego tego metro no pozostawia wiele do życzenia nowojorczycy narzekają, że my tam jeżdżą bardzo stare pociągi bardzo stare wagony ze stacji są niedostosowane dla potrzeb osób niepełnosprawnych w osób zwózkami dziecięcymi mi parę miesięcy temu nawet w nowym Jorku była to kazus duża afera to chodziło o to, że na 1 stacji po prostu kobieta z wózkiem spadła ze schodów nie miałeś dostać na stację schodzą ze schodów zginęło blisko nasze siły się nie stało, ale to wywołało to komuś dużą dyskusję o tym, że to metro wojsk jest mocno niedofinansowana czytam w klubach w Guardianie wypowiedzi obwiniono zarządców metra, którzy mówią, że niektóre stacje powstały w latach trzydziestych niektóre wagoniki są z lat siedemdziesiątych, a my mówimy o 2019 roku 2001. wieku i w najważniejszej SB najważniejszym w transporcie w nowym Jorku, czyli metrze tak jest na jakie psy jak się to porównamy do do tego co ma w Warszawie no to może nie mamy tak źle, chociaż mamy nalej chłodnik kolejny etap Molina do porównania są bardzo wskazane, dlatego że on też mogą nam pokazać, gdzie inni popełnili błędy na i też jak i nie tylko jakich uniknąć, ale cieszy, że już teraz trzeba przewidywać, że metro to nie tylko należy zbudować czy można zbudować radością, a później utrzymać i tutaj też ciekawe, bo wyleci z zarządcą metra włączyli, że 1 z kłopotów on jest korzystne jest słaba jakość tych wagonów tych stacji spóźniające się metro brak dostosowania dla poruszających się w z ograniczeniami, ale w efekcie spada liczba pasażerów i przychodów, czyli tyle samo napędzający się w UE koło mniej pasażerów mniej pieniędzy jeszcze gorsze stacje jeszcze gorsze wagoniki wszystko się rozpada, a dokładnie tak, ale o tym, mówimy za każdym razem, kiedy mówimy o transporcie publicznym, jeżeli transport publiczny jest słaby jest mało komfortowe to ludzie nie są nimi jeździć, więc sąd się, by robić coraz mniej popularne coraz mniej jest im pieniędzy coraz mniej ludzie są nimi jeździć i i uzasadnia swoją samo za ładne zaraz wrócimy z dyskusją Jakub Dybalski z portalu transport publiczny PL w studiu analizy Agata Kowalska przy mikrofonie ze mną studiu cały czas Jakub Dybalski portalu transport publiczny PL i mentalnie przynajmniej jesteśmy na Manhattanie to jest ta część nowego Jorku w lektura wzbudza najwięcej emocji wszystkim kojarzy się z firmami z zewnątrz najwspanialszym miastem świata jak się czasem nowy Jork reklamuje, a jednocześnie owo najwspanialsze miasto świata wprowadza wprowadzić ma już niedługo w opłaty w dna za wjazd do części Manhattanu lennicy o tym, rozmawiamy o tym i kto by tak zdecydował o tym, kogo to obejmie i jaki problem rozwiązać tuż przed informacjami dyskutowaliśmy szeroko o problemach transportu publicznego Manhattanu, który ma być wsparty pieniędzmi pobieranymi od kierowców samochodów miasto wyliczyło, że to może być nawet 1 000 0001 000 000 miliard ziemię na szczęście zabawa miliard dolarów rocznie w tylko pytanie jest takie czy to jest w porządku, żeby kierowcy aut prywatni właściciele aut płacili na fundusz, który ma być później przeznaczone na transport publiczny w kwestii album rozstrzygnięcia od tego na co chcemy przeznaczać publiczne pieniądze to dom publiczny wzrostu, a więc prywatne z mojej kieszeni będzie szło na metro, a ja przecież nie korzysta mógł skontrować i zapytać się, dlaczego my wszyscy czytamy prowadzący samochody jeżdżą samochodami czy nierząd samochodami mam się zrzucać na na budowę autostrad na budowę dróg ekspresowych tak i t d . od tej trochę takie taki dylemat, który należy jak i rewanż odpowiedzą studia w Montrealu przećwiczone 0 dyskusje, żeby mogły jeździć do piekarni nie dojeżdżają metrem tylko samochodem dostawczym, więc wszyscy tu dorzucamy się do nagrody do piekarni Hanna Beda dorzucamy się do tej piekarni kupując bułki mięso, więc kiedy te pieniądze przepływają to jest to jest to jest dylemat, który ostrzy, które muszą utrzymać polityczną w końcu tego są może rozstrzygać takie dylematy co jest naszym priorytetem akurat rumianku tak jak powiedzieliśmy im uznano, że trzeba coś zmienić, dlatego że i jeżdżenie samochodem po po Nowym Jorku no stało się w zasadzie trudno wykonalne jasełka i cały czas będę wracał wraca najeżona rozumiem, że wszyscy ci pasażerowie metra nie mogą trafić do samochodów, bo inaczej miasto już wtedy był po prostu stanęło nie nie byłoby ruch niemalże całą drużyną nissana miastami z gumy i kruszą się to miejsce się skończy zawsze będę będę wracał do do tego argumentu, że wprowadzenie takich opłat klient, który spowoduje to, że tych samochodów pewnie będzie mniej ani pewnie będzie mniej na ulicach spowoduje, że ci, którzy w tych samochodach zostaną będą mieli łatwiej chwilę gorzej to jest wspaniałe wystrzelenie w teorii z aleją takie wrażenie, że to jest zawsze nieprawda, dlatego że wprowadzanie opłat najczęściej idzie równolegle do różnego rodzaju innych ograniczeń dla samochodów np. likwiduje się miejsca parkingowe albo no i zakazuje się leczyć skutecznie z zwalcza się nielegalne parkowanie zdarza się jezdnie i zostawiając więcej miejsca dla pieszych albo, budując drogi dla rowerów wtedy, gdy po postępuje taka rewolucja transportowa z pustym realnie ci kierowcy wciąż stoją w korkach, bo mają mniej miejsca i muszą się tam zmieścić nowoczesne miasto przynajmniej w moim w moim przekonaniu i nowoczesnymi no nowocześni zarządcy miast mają za zadanie nie tyle ułatwiać życie kierowcom pasażerom autobusów pasażerom metra rowerzystom i tak to i t d. mają zapewniać pewne możliwości transportowe to znaczy mają mają spowodować, że ktoś mieszkający w 1 punkcie będzie mógł łatwo się dostać jakieś innego punktu miasta i toczy ten ktoś zrobi to samochodem autobusem metrem rowerem to już kwestia kwestia wyboru, jeżeli dochodzimy do sytuacji, w której dostanie się do tego innego punktu miasta samochodem staje się niewykonalne tu coś co zrobić, ale im i być może jedynym rozwiązaniem jest właśnie spowodowanie, że ten ktoś przysiądzie się z tego samochodu do transportu publicznego dla autobusów, które będzie miał buspas n p . ale wszystko to jest szalenie interesujące tyle tylko, że właśnie nowy Jork wyłamuje się moim zdaniem z tej opowieści, którą sama przytoczyła, czyli teraz sobie będą zaprzeczać, bo stan jest tak jeśli miasto wprowadza różne ograniczenia dla aut stawia na innego rodzaju transportowe mówi głośno nie da się, żeby wszyscy poruszali się prywatnymi samochodami to po prostu niewykonalne fizycznie to wtedy wprowadza właśnie różnego rodzaju ograniczenia oddaje część przestrzeni pieszym rowerzystom i t d . tak dalej natomiast jeśli spojrzeć na nowy Jork mogą państwo to zrobić dzięki Google Maps i przeżyć nie tylko współczesne zdjęcia ulic Manhattanu, ale i ten w 2011 roku dwunastego trzynastego to nic nie zmienia prawie nic są oczywiście ładne zdjęcia ze słynnego tańca z USA nowej maszyny chwali tak dzisiaj parę ulic dalej przyjedziemy znacznikiem wskażemy na którąś z tych ulic słynną sekcją zamienił tam 402 czy którąś one wszystkie pozostają bardzo szerokie tam jest raz czwarty mecz na żywo liczy 345 pasów dla samochodów i tyle samo było w 2011 roku jest sama wielka potężna po prostu betonowa jezdnia dla aut z 5 posła dla samochodów i tak się korkuje tutaj zwróciłbym uwagę firm jak auto to spostrzeżenie troszkę odwróciło i zimnym i spojrzą to z innej perspektywy niż proponował Jorku tylko to jest problem stany Zjednoczone generalnie amerykańskie miasto były budowane pod samochody one są tam ulice są szerokie bezkolizyjne tt wielkie to wielkie węzły komunikacyjne zostaną rozliczeni kilkanaście tych linii do śmierci wiedzie nie wiadomo wieszać trudno tu wszyscy znamy z Illinois i ich zdjęć akurat nowy Jork w całych Stanach Zjednoczonych się na dość mocno wyróżnia na co zresztą też zmuszania zwracają uwagę komentatorzy eksperci mówią, że jeżeli dziś w stanach Zjednoczonych ma się taka strefa udać właśnie w nowym Jorku, dlatego że w tym miejscu, że my robimy jest całkiem przyzwoity transport publiczny mówi się od żony stary zdezelowany, ale jest Niezgoda dużo, a po drugie to jest miejsce to jest bardzo zwarte ma tam wszystkie usługi prace igrzyska zorganizowane tak wszystko wszystko sponsorowane i jest, żeby akurat Dobre Miasto żebrać, żeby coś takiego zbudować na czym mamy dużo rzeczy stosunkowo stosunkowo niewielkiej przestrzeni i może oczywiście tam między tymi punktami usługowymi można się przemieszczać inaczej niż samochodem w no i ich dotąd powiedzmy o tym, tak skład, bo to jest jak państwo piszą do innych do wyszukiwarki hasło, by przed połową zmiana w and make ołówek przemiana ulicy to bardzo często wyskakuje przede wszystkim zdjęcie ze słynnego pańską leczyli przy Broadway ale gdzie oprócz słynnych reklam teraz jesteś taka zmiana, że oto ich części ulicy rym MO zamiast do samochodu przeznaczoną dla pieszych i dla rekreacji od rekreacyjnego odpoczywania i delty to to był symbol Raciąż przemiły gość taką szerszą zmianę czy też pozostał symbolem reżimu wrażenie, że pozostał symbolem niż pokazywane w zasadzie był przy okazji każdej dyskusji o Nowym Jorku i Hani, która takie punktowe rzeczy potrafią zmienić się w okolice i rzeczywiście Hyundai Korea robi wrażenie to był też szok dla wszystkich, że właśnie to miejsce, które w filmach np. mój Diego Allena zawsze było pełne samochodów pamiętają państwo piesze pasów jedno strona 4 w drugą też tak wszystko mieszało i tutaj ten światła huk i nowe jak żyje taka tutaj nagle ogra ograniczono do miejsc dla samochodów po składano krzesła jakiś tam ogródki gdzie, gdzie ludzie mogą przysiąść nagle się okazało, że wszystkim się podoba, że jest miejsce, gdzie na Manhattanie można można odetchnąć nie przerodziło się to w jaki jakiś taki większy większą tendencję, chociaż dzisiaj właśnie rozumiemy takiej dosyć dużej dużo dłużej nie zobaczymy co się dzieje co z nią będzie, ale nowy Jork nałożenie tych właśnie takie miasto, gdzie ich sporo takich pojedynczych prób zrobienia czegoś w zloty dość niski jest to nie jest jedyna taka sytuacja poprzedniemu burmistrzowi bardzo często zwykle przy okazji jakiś taki bardzo drastycznych wypadków drogowych organizowali konferencje wprowadzali pewne działania mające zwiększać bezpieczeństwo ruchu na ulicach rzeczywiście to było takie ataki bardzo bardzo punktowe nieskoordynowane natomiast tutaj rzeczywiście mamy coś co może być i jest jest działaniem dużym, a ich działania które, które w pewien sposób zmieniają zmieni zmieni tylko sposób poruszania się dużym obszarze, ale również idą za tym pieniądze które, która może pozwolą podnieść na jakiś wyższy poziom to metro dziś 3 rzeczy czy inne cele natury są przekazane no tak, bo tutaj mówimy o rozwiązanie związane z opłatami w to jest takie narzędzie, które z Winstonem być może tak jak mówi Jakub Dybalski zadziała systemowo całościowo i jeszcze pomoże wesprzeć transport publiczny, a to ten przykład Starym składzie część zostaje zabrana samochodom przestaje być jezdnią, a zaczyna być co czuję rodzaj deptaka łamane na taki był mały skwer do odpoczynku to jesteś taka interwencja w przestrzeń publiczną, czyli to już nie chodzi tylko pieniądze, które są dość trudno uchwytne tylko takie uwidocznił nie pokazanie ludziom, że ta przestrzeń może inaczej wygląda, że to miasto może inaczej wyglądać i czemuś innemu służyć jest się o 1 przykład podawane jeśli chodzi o nowy Jork to jest słynna dawna linia kolejki miejskiej czy też właśnie z w stacji takiej takiej linii metra, która została wyłączona, a następnie przekształcona w coś w rodzaju ogrodów na wiadukcie w LM i ja pamiętam, że wszyscy zachwycali tym przeobrażeniom i tu znów ono było w, a on na zdjęciach piękne, ale niedługo umiałam zrozumieć, dlaczego to jest taki fenomen okazało się, że jeśli pomyśleć o tym, że amerykańskie miasta są były budowane pod samochody rozwijało się z myślą o samochodach, czyli były akcje mówi po angielsku kochają Orient to zbudowanie nagle ogrodu na wiadukcie i zostawienie go ludziom to co musiało być w tym fenomenem, w którym z naszej perspektywy jednak polskie miasto są zielone z dużo skwerów dużo parków wielu z nich to coś się mnie nie było do końca jasne tak to prawda, ale pamiętajmy, że i znów nowy Jork jest troszkę nietypowym dla dla Stanów zjednoczonych, bo na tym może to nie jest jedno porządne wielkie zielone miejsce, czyli łączyć Central park natomiast poza nim no to nie wygląda już tak beton zieloni i metale i szkło to jest to co tam możemy spotkać jest natomiast zasychają im o to by to, bo to zdaje się też mają tak to tylko jest to rozwiązanie, o których mówisz no rzeczywiście było ciasno wnętrze nagle czymś takim w takim miejscu, które było szare szklane betonowe nagle zrobił zrobił się coś zielonego i rzeczywiście na zdjęciach wygląda to rewelacyjnie natomiast nic z tego co z tego co 3 osoby co się orientuję ma też jest uczęszczana nowi ludzie to lubią i folii z dnia to oczywiście tego mówią o tym, że dla mnie szokiem może takie nagłośnienie zdobyło zdobyły małe w sumie może interwencja jakich proroków wśród nich Awangarda niemądrze to są po prostu najczyściej donice jakieś kwiatki krzewinki, bo przecież to wszystko wpływa praktycznie w powietrzu no ale właśnie zależy, jakiego poziomu wychodzimy z rynnami się okazać, że coś może być fenomenem, jaka z tego nauka dla polskich miast, które nie chyba nikt nas, że po porażkach Krakowa raczej nikt się nie odważył na takie eksperymenty jak w opłatę za wjazd nauka wspólne dla polskich miast snobów chciałbym żeby, żeby nauka, która z tego Inki była taka, że grzyby, żeby się tego nie bać natomiast my się na razie tego boimy bardzo mi może nawet Amerykanie są tutaj podkreśla nawet Amerykanie próbują próbują zrobić coś takiego warto pamiętać, że z niewielu miejscach na świecie tego rodzaju strefy był próbowany wódki jednak duża zmiana w dużych zmianach w mieście duża zmiana polityczna, którą trzeba wytłumaczyć ludziom i duża zmiana w sposobie poruszania się po mieście dorastał, gdzie one były, gdzie one były wypróbowane tam kusił budował w Londynie myśli o tym, żeby to zmieniać, a nawet wprowadza kolejne strefy euro tylko się obok uśmiechnąć okazać, że jest jednak przykład miasta, które się wycofał, bo jest gra teraz pod wpływem braku danych podjął decyzję o likwidacji strefy czystego transportu fenomen tylko, że niestety negatywny Jakub Dybalski z portalu transport publiczny PL odsyłam państwa na portal, bo tam są teksty dotyczące tej macha tajski historii sprzed wielu miesięcy można śledzić jak ta historia się rozwijała z naprawdę interesujące dziękuję za oddanie Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: ANALIZY

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA