REKLAMA

"Wyrok odnośnie Malty nic nie zmieni, nie przekona Glińskiego do przestrzegania procedur"

Kultura Osobista
Data emisji:
2019-04-04 19:00
Audycja:
W studio:
Czas trwania:
25:20 min.
Udostępnij:

Gościem Marty Perchuć- Burzyńskiej jest Beata Chmiel- krytyczka literacka i działaczka kultury. Rozmawiamy o wyroku w sprawie cofnięcia dotacji Festiwalowi Malta, działaniach ministra Glińskiego, podziale kultury, powołaniu Elżbiety Wrotnowskiej-Gmyz na p.o. dyrektora Instytutu Teatralnego.

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
dobry wieczór przed mikrofonem Marta Perchuć-Burzyńska i Beata Chmiel krytyczka literacka tak naprawdę przestronne działaczka kulturalna menedżerka kultury animatorka ruchu społecznego obywatele kultury jest gościem kultury osobistej witam serdecznie dzień dobry dużo ostatnio siedziało na linii kultura władza władza kultura i o tych zwarcia ach, które niestety ostatnio wydarzają się coraz częściej będziemy się rozmawiać zacznijmy od spra w najbardziej palącej najbardziej Rozwiń » gorącej, czyli od wyroku w sprawie festiwalu Malta w Poznaniu Sąd Okręgowy w Warszawie orzekł, że minister kultury i dziedzictwa Narodowego wypłaci organizatorowi Malta Festival Poznań 300  000 zł wraz z odsetkami ustawowymi oraz 15  000 zł tytułem zwrotu kosztów procesu to są te brakujące pieniądze z dotacji w 2017 roku w tej dotacji festiwal Malta nie dostał wygrało prawo sprawiedliwość wygrało prawo i sprawiedliwość oczywiście jedynie szkoda, że my wszyscy przegrywamy na kolejnych decyzjach ministra dlatego żem BMW 300  000 dotacji, które nie otrzymał festiwal ma Malta wtedy małą nie są częścią tylko, dlatego że te ustawowe odsetki, które ktoś kiedyś policzy pokażą ile tak naprawdę nerki realną stratę minister swoją decyzją sprzeczną z prawem naraził skarb państwa w coraz częściej się mówi o tym, że politycy powinni odpowiadać się nie tylko politycznie za swoje decyzje, ale także finansowo, czyli 3 decyzje ministra kultury, które narażają skarb państwa na straty nie powinny być powodem do obciążenia, by konta osób polityka osobistego albo konta partyjnego polityka, dlatego że mam takiej decyzji jest coraz więcej minister kultury tam, bo to nie jest jedyna przegrana sprawa ministra kultury płaczki i w końcu z naszych kieszeni, bo naszą kieszenią z budżetu ministerstwa kultury ani kieszenią ministra kultury no tak tutaj pytanie jeszcze pojawia czy Malta wygrała proces o pieniądze czy wygrała proces o wolność sztuki to Marta wygrała w formalnie w prace są pieniądze, ale dlatego, że ten proces nie dotyczył mu bezpośrednią cenzury ingerencji w program dotyczył umów z umowy, która była podpisana imię, które nie została dopełniona, więc z punktu widzenia formalnego to jest ten proces o pieniądze oczywiście w kulturze nie jest takie proste, bo pieniądze są też władzom, a władza jak wiadomo bardzo lubimy w ostatnich latach, ale nie tylko Born in, a nie oszukujmy się ministrowie kultury bardzo chętnie korzystają ze swojej władzy, przenosząc swoje uprawnienia urzędnika jakieś inne sfery kuratora np. albo organizatora wydarzeń więcej się podoba albo coś im nie podoba inni nie odmawiam są różnymi ministrami kompetencji nam trzeba pamiętać o tym, że ministerstwo kultury ma jasno wyznaczony na delegacji co może co nie może dać tej delegacji na pewno nie leży ingerowanie w wolność artystyczną nowość, ale nie powiedział wmieście tak do końca o przyczynach utraty przez Matta wtedy tej dotacji 300  000 zł ministra kultury dzisiaj podczas konferencji prasowej dementował to, o czym informował dyrektor Malty Michał Merczyński, że powodem odwołania dotacji była zmiana sytuacji politycznej twierdzi, że to była kwestia 1 artysty Oliviera Frljicia twórcy słynnego spektaklu klątwa z teatru powszechnego w Warszawie, który został ambasadorem ówczesnej Malty i którego twórczość jak twierdził minister kultury rzekomo stoi w jaskrawej sprzeczności z formułą inkluzywnego wydarzenia społeczne artystycznego co mieli napisać we wniosku organizatorzy festiwalu na dzisiaj minister Gliński, mówi że działania wylicza mogły zagrozić zasadom życia społecznego w latach, ale czy czy obrona takich zasad życia społecznego jest obowiązkiem ministra kultury jak twierdzi minister kultury w najmniej nie wiem w jaki sposób przedstawienia teatralne wystawa albo książka zagrażają bezpieczeństwu Narodowemu cofnijmy się o krok, ale minister mówi o inkluzywności, czyli wydarzenie kulturalne ma być włączające no jasne tylko pytanie co to znaczy to znaczy czy każde wydarzenie artystyczne każda książka każdy teatr każdy obraz jest inkluzyjne i co to z, a niby miałoby znaczyć, jeżeli jest ono dostępne w sensie każdy może kupić bilet, a każdy może wejść po kupieniu biletu albo, jeżeli wydarzenie jest otwarte na placu u mnie, że każdy może uczestniczyć to nie znaczy żona jest dla każdego naczelnemu tutaj ten hak, na którym powiesił minister z całą swoją obronę złamania podpisanej przez siebie umowy, czyli słowo inkluzywnego jeść tak naprawdę miałem nic nie znaczy, dlatego że nic nie jest dla wszystkich w tej instytucji kultury, a nie festiwal stwarzają szansę uczestnictwa, ale nie obowiązku uczestnictwa tłumaczy dzieli biletu można nie kupić do teatru można wejść tak oczywiście, że tak ginie nie ma obowiązku oglądania klątwy nie ma obowiązku oglądania żadnego innego przedstawienia teatralnego nie ma obowiązku chodzenia do kina w Nakle minister kultury jest bardzo wrażliwy i bardzo mu różne formy działania polskich artystów przeszkadzają, a od UE opowiada na przykładzie nie dają żadnych pieniędzy na thrillerem Wojciecha Smarzowskiego na po pierwsze, minister nie ma swoich pieniędzy, żeby dać albo nie dać wolną nie sądzę, żeby jak dał dotację na fundację, która MBA z kim współ produkowała Winkler w związku z tym minister musi zrozumieć co prawda trwa to już bardzo długo żyje jest jedynie w efektywnym narzędziem, które powinna mu realizować politykę kulturalną państwa ma tak go trochę od jazdy Perseusz analizowała no ale tak naprawdę urzędnik tylko wypełnia pewne zobowiązania urzędu, a nie wypełniała swoich poglądów nie wypełnia swojej ideologii, która mu przyświeca nie wypełnia swojego gustu artystycznego, jeżeli minister uważa, że jakiś przedstawienie jakiś reżyser jakiś film są niedobre no to ma narzędzia do tego, żeby ewentualnie rentę i inne dobrem finansować lub wspierać przy pomocy ekspertów ani za pomocą procedur, które powinny być przestrzegane wiemy ten minister nie przestrzegają żadnych procedur potraktuje ministerstwo jako pewną swoją domenę, w której może używać swojego gustu lub swoich idei poglądów nieprzyznanie wtedy dotacji festiwalowi Malta to była miękka cenzura no tak ta kwota ma, bo musimy pamiętać, że cenzura to nie jest tylko mu zakaz nie ma urzędu cenzury w tej chwili nie ma nawet indeksu ksiąg zakazanych w kościele natomiast można w różny sposób uda nam cenzurować dzieje kultury w no dobrze Eldo w takim razie popatrzmy na to z innej strony i trochę szerzej nie tylko, skupiając się w tej chwili na festiwalu Malta o tym, dzisiaj trochę mówił minister Piotr Gliński podczas konferencji prasowej czy mówienie zawsze, że jeżeli nie ma dotacji to oznacza to cenzurę czy to jest słuszne wszyscy nie mogą dostać dotacji ministra kultury, bo pewnie ten worek jednak ma jakieś dno no tak przez wiele wiele lat zostały wypracowane rozmaite narzędzia, bo wiadomo, że budżety ministra kultury mimo zwiększenia go odda tego 1 %u budżetu państwa Enei jest budżetem niewielkim nie jest oczywiście nie wszyscy dostają dotacje, ale dlatego zostały stworzone pewne procedury AMG też, o które polegają na tym, że minister oddaje swoje uprawnienia ekspertom, którzy decydują w ramach jasno określonych programów i celów strategicznych, jakie wydarzenia warto finansować z dotacji publicznej a jakie nie warto nadal jest pewna uznaniowość w tym się zawierano wiadomo co znaczy dlatego jest to za pośredniczenie ekspertów, a komisje eksperckie, które co roku są wybierane i oczywiście wiadomo, że też eksperci są dobierani wg pewnego klucza no ale wtedy już ekspertyzę, by stawia swoją parafkę pod decyzją, kiedy mówi, że właśnie festiwal Malta jest festiwalem godnym wspieranie ze względu na swój program artystyczny celem publiczność można różne tutaj czynniki wskazywać no ale w tym roku widać wyraźnie, że ta wajcha się przesuwa coraz bardziej mi mieć, bo on pamiętamy decyzje dotyczące festiwali literackich, kiedy np. festiwal Conrada z nieznanych powodów nie otrzymał dotacji też różne inne na aktywności wieloletnie wysoko oceniany nie zostało docenione w tym roku po raz pierwszy przez ministra musimy pamiętać o tym, że te europejskie centrum Solidarności, które nie dostało imię dostanie z tego co wiemy dotacji oprócz festiwalu Conrada jeszcze jest festiwal Sopot, który też musi się obejść bez pieniędzy jest chociażby sama festiwal znany i lubiane także sporo tych rzeczywiście ta lista się wydłużyła no tak i tutaj niestety jak się analizuje domach całe, czego pewnie słuchacze nie wiedzą tak kwota, która składa się na punkty przyznawane w ramach procedur konkursowych jest podzielona na tam o 51 % to są, jakby punkty za skuteczną organizację umiejętności organizacyjne i formalne, a reszta jest dzielona pomiędzy oceny ekspertów, która ma być oceną merytoryczną i ocenę strategiczną, którą sobie coraz bardziej rozszerza minister przyznając, która jest nie MO definiowane w związku ściemy jak analizujemy ten dokumenty, które są ciągle jasny widzimy, że nawet jeśli eksperci przyznają wysoką liczbę punktów o różnym przedsięwzięciom kulturalnym wtedy urzędnicy ściągają w dół Gene hamulec przyznają one przykłady bardzo zasłużonym inicjatywom literackim artystycznym teatralny bardzo mało punktów strategicznych, uznając np. że dodatek o książkach dla tygodnika powszechnego nie spełnia warunku strategicznych mecze z celów strategicznych nam pytanie nie jest wtedy tak naprawdę czym są cele strategiczne czy celem strategicznym jest dotarcie z promocją czytelnictwa do Czytelników mam wrażenie, że ministerstwo ma inne cele strategiczne jak np. ukarać za strategicznie zalana recenzowanie nie tych książek co uważa się za słuszne tych celów nie musi się minister tłumaczyć, ale my będziemy jeszcze tłumaczyć wrócimy do tej sprawy zaczniemy znowu od Malty teraz czas na informacje w radiu TOK FM, które raz jeszcze przed mikrofonem Marta Perchuć Burzyńska Beata Chmiel krytyczka literacka menedżerka kultury animatorka ruchu społecznego obywatele kultury jest gościem kultury osobistej zaczęłyśmy nasze spotkanie od najbardziej palącego tematu, czyli od wyroku, który zapadł przed warszawskim sądem w sprawie fundacji Malta Fundacja wygrała sprawę o dotacje cofnięto dotację z ministerstwa kultury sprawa rozbiła się 1 z kuratorów Malty to był rok 2017 do Oliviera Frljicia, którego działania zdaniem ministerstwa mogły zagrozić wtedy w Poznaniu w roku 2017 podstawowym zasadom życia społecznego w tym roku na 11  526 wniosków jak twierdzi minister Piotr Gliński ponad 3000 zostało zaaprobowane i dotacja została przyznana to nie tylko wydarzenia sympatyzujące z narracją obecnej władzy Marta dostała w tym roku 200  000 nie wiem co powiedzieć no bo my ci się słusznie te pieniądze należało trudno oceniać się musiałybyśmy zobaczyć co nie dostało co dostało w wielkim skrócie ministerstwo nie opłacało się nie przyznać medal macie pieniędzy, bo on ją w sytuacji procesu, który jak i jakby w tle my się wydarzają innym byłoby to działaniem sprzecznym z dobrym myśleniem o wizerunku ministra na razie nie brałabym tego tak za bardzo pod uwagę czy Malta w tym roku dostała pieniądze czy nie na jego nową drogę do przychodów, ale rzeczywiście przykład, który nam trochę pasuje do tej dyskusji, chociaż żona zaczęła się oczywiście od czegoś innego od tego, że Marta swego czasu dotacji nie dostała i wiemy już dobrze dlaczego, bo o tym rozmawiamy z od początku tego spotkania w bęben to minister zapowiedział, że podejmie decyzję w sprawie apelacji, bo ten wyrok nie jest prawomocny wtedy, kiedy zapozna się z uzasadnieniem jak pani myśli ten wyrok jeśli zapadnie co może zmienić tej naszej kulturalnie również podzielonej Polsce nic nie zmieni, bo o nim w ramach moim zdaniem nic nie skłoni ministra do przestrzegania procedurom skoro przez 3 lata nie udało się wpłynąć na ministerstwo w taki sposób, żeby przestrzegał zobowiązań, żeby np. opisywało na listy, żeby nie zdołało ciała społeczne, które działają przy ministerstwie, które wciąż działają, ale nie są zwoływane nie są rozwiązane nie są powołane n p . n p . jest rada dialogu społecznego bądź przez wiele lat udało się doprowadzić do tego, że minister kultury konsultował wszystkie działania nie my z rozmaitymi ciałami społecznymi też, że jeszcze mam powołanymi w wyniku paktu dla kultury podpisanego w roku 2011 tak Traore nadal obowiązuje też tak to absolutnie obowiązuje co więcej minister się bez przerwy do niego odnosi mówiąc o tym, że to myśmy wywalczyli 1 % budżet na kulturę chociażby no to trzeba sprawdzić, gdzie prawdę powie nam powiedział krzyczy to jest rzeczywiście prawda po co roku PGE budżet się bardzo zmieniają i minister jesieni, mówi że coś jest dodane to niekoniecznie to wpływa na wysokość procentu dale w każdym razie te 3 wszystkie działania, które są podejmowane w ramach paktu dla kultury, bo przypomnę, że tak dla kultury miało służyć szerokiemu dostępowi do kultury chodziło o wspieranie czytelnictwa otwieranie instytucji tworzenie zasobów kultury w gruncie rzeczy moglibyśmy powiedzieć, że w pewien sposób są realizowane, nawet jeżeli się nie zgadzamy z tym jak są realizowane na akurat tę władzę w ministerstwie kultury, ale też w różnych instytucjach zależnych od ministra kultury bardzo mu w mniej chętnie konsultują się zarówno z artystami, jaki z odbiorcami kultury o, uznając takim mężem powiedziałabym Starym stylu na małe, że my wiemy lepiej znają inne nikt nie wie lepiej raz, a zwłaszcza urzędnicy nie wiedzą lepiej niż mniej niż praktycy kultury, bo mnie środowisko, czyli rozmaite środowiska to znaczy przypomnę, że np. ja właśnie te ciała powołane w inny w wyniku paktu dla kultury miał taką zasadę, żeby w ogóle maksymalnie otwierały się na rozmaite środowiska zarówno artystów jak i menedżerów kultury, jaki organizatorów kultury jakich ras dużych ośrodków z małych ośrodków edukatorów tych, którzy promują kulturę i tych, którzy wytwarzają kulturę i otwierały rzeczywiste procesy wiele lat udało się osiągnąć się różne cele, które były jak z tego podkreślam z tego punktu widzenia dostępu do kultury bardzo cenne i celnej nadal są realizowane mówi myśmy wtedy nie przewidzieli 1 w swoim takim otwarciu na potrzeby odbiorców kultury, że trzeba zadbać też od twórców kultury, którzy ten pakt tworzyli negocjowali z nim trochę tak nie egoistycznie nie zadbali o własne interesy no i teraz mamy tego efekt taki, że od lat neon twórcy próbują mu w ale też pracownicy kultury, bo trzeba pamiętać, że kulturę tworzą nie tylko są inni artyści w bankach, ale też pracownicy kultury menedżerowie kultury edukatorzy właśnie im i rady kultury, które dzisiaj protestują nie protestowały no właśnie będą mnie jest taki zastany Brzechwę obcy myślę przynajmniej 81010 . roku nie docenienia tego co jest tak naprawdę w takich strategiach rozwojowych bardzo ważne dla edukacji kultury w UE dzisiaj mienia można przeczytać informację, że na Litwie ma inny prezydent państwa ogłosiła wynik bardzo ciekawych konsultacji każdy mógł zgłosić każdy obywatel Litwy mógł zgłosić swoje pomysły na rozwój państwa i tych nieomylnych pomysłów napłynęło ponad 1500 projektów zebrała się rady, która przeczytała to z EOG i okazało się, że tym co zostało najczęściej zgłaszane, ale też wybrane to było podniesienie prestiżu zawodu nauczyciela i działania na rzecz oświaty to myślę, że coś nam powinno dodać do myślenia, zwłaszcza że właśnie w sytuacjach, gdy jesteśmy dziś dokładnie takie jeszcze o 1 palącym problemie działamy z nią porozmawiać spytać o Instytucie teatralnym w Warszawie minister kultury powierzył pełnienie obowiązków szefa instytucji Elżbiecie wrocławskiego Myers na zasłużone dla Instytutu Dorota Buchwald została odsunięta bez propozycji przedłużenia kadencji co się stało kilka miesięcy temu konkurs nie został rozstrzygnięty teraz mamy decyzję podaną niemalże pół szeptem bez konferencji prasowej ta ma się odbyć podobno za 2 tygodnie bez tego co wiem nowa szefowa chce się rozeznać w w sprawach placówki prom będzie zarządzać to pierwsze, o co pani jako znawczyni kultury chciałaby przede wszystkim zapytać Elżbietę wrocławską Gómez i jeśli chcą poprzeć taką kwestię, jakie są zagrożenia takiej sytuacji pod hotel mówiłyśmy też, że minister na nie, wsłuchując się w głos tego środowiska, którym pani mówiła podejmuje decyzje, które to środowisko elektryzuje tak mamy bardzo dobry przykład, bo my pamiętajmy, że listy poparcia dla Doroty Buchwald podpisało ponad 2000 twórców mała i odbyła i mniej ludzi związanych ze środowiskiem teatralnym Dorota Buchwald była Anna współ inicjatorką współzałożycielką Instytutu teatralnego, ale dyrektorką była tylko 1 kadencję im minister miał pełne prawo obszerna przedłużyć kontrakt na następną kadencję nie zrobił tego nie rozstrzygnął też konkurs, w którym Dorota Buchwald startowałam tu trzeba dodać, że na naradzie Elżbieta drobnostka w myśl jest powołana jako pełniąca obowiązki inne nie wiemy nic na ten temat no może pełnić obowiązki ma przez rok ma talent zasadnicze jest pytanie, bo tych pytań np. Wojciech Majcherek postawić kilkanaście, ale zasadnicze pytanie jest, dlaczego się na to zdecydowała się po co znaczy, jaka wizja Instytutu teatralnego Remus stoi za tą jej decyzją, dlatego że na wiemy, że minister był bardzo niezadowolony n p . z tego, że na stronie dokument po trującej wszystkie doniesienia prasowe dotyczące teatru pojawiały się artykuły roku były recenzje, które były negatywne w stosunku do rzeczy popieranych przez ministra, bo dostanę nową samego ministra na to już rozmawiałyśmy tutaj o cenzurze NATO to jest właśnie taki rodzaj cenzury jak zdołał mnie zadowolony urzędnik dzwoni do podległego sobie pracownika mówi wymienić tutaj z kleszcze to nas napisano azerski muszę nic nie skreślajmy ich, więc wydawałoby się, że minister Gliński, który jest socjologiem pracującym na tzw. faktach znających lamp, a warto źródła powinien o tym, wiedzieć na nic nie ginie internet tak też nic nie ginie nie wszystkie takie działania są działaniami przeci w skutecznym ich, więc pytanie da Elżbiety we wrocławskiej jest takie to znaczy co ona chce zmienić w Instytucie nie takie rzeczy byt dodała, a dlatego, że klienci z bardzo łatwo bardzo łatwo zniszczyć instytucję widać to po innych instytucjach podległych ministrowi kultury tam muzeum drugiej wojny światowej ingerencje w zestawieniu nie posłużył na tej wystawie Instytut książki MZDiM wanie programów np. zakupów do domeny publicznej nie posłużyły czytelnikom, a Romney o połowę polityka na różnych instytucji z polityką przeciwskuteczne także dla samego ministra na czele nie ja po prostu tak, a z punktu widzenia gospodyni domowej to mówi tak, dlaczego minister nie podpina się pod sukcesy połowę kultura Polska ma liczne sukcesy artyści polscy mają liczne sukcesy a dlaczego minister nie składa gratulacji Oldze Tokarczuk wydawał się, że to nic prostszego prawda winno to nie wymaga wielkiego trudu w, dlaczego minister nie składa gratulacje rozmaitym reżyserom artystom pisarzom, którzy zdobywają liczne nagrody na całym świecie, które na, których przedstawienia film o ludziach i wyborcy ministra Glińskiego chodzą takim wielką ławą wydawałoby się, że minister powinien odbyć się z chęcią, by się dał ponieść temu no niestety tak się nie zdarza nam natomiast widzimy, że się różni urzędnicy państwowi z idea bezskutecznie próbują promować tych, którzy z niej artystów, których uważają za słuszny, a nie tych których, którzy są dobrze w musimy powoli kończyć, ale muszę zadać jeszcze bardzo krótkie 2 pytania mamy w Polsce 2 kultury w turniejach nie jak pan tak nie jest, a trwa wojna w kulturze czy wojna o kulturę, a jeśli tak specjalnie Bytom, używając słowa wojnę, bo obok pani bardzo nie chciała używać takiej militarnej takiego mi interes sztucznego militarnego języka pamiętamy to był program Pegaz w TVP kultura grudzień 2017 roku i wtedy się pani zrezygnowała właśnie taki wojennej retoryki mówiła pani mówmy o różnicach podziałach nią wojny dzisiaj słowa wojna nadal pani używa, niemniej bardzo wszystkich przestrzegam przed euro i takim słownictwem i też wiele możemy widzieć się, że wiązał zauważyli, że on powoli słabną dwunaste mechanizmy obronne i miejscami my zaczynamy używać coraz silniejszego języka dajemy się w ich ponieść emocjom Hajto wini Unię nie ma różnych kultur ja, a jedyną oceną, która powinna rządzić w obszarze kultury jest właśnie ta ocena wartości artystycznej i ocena aut to była właśnie nastręczał wrócimy do ministra Glińskiego i inkluzywności, czyli otwartości dostępu do kultury i tego, żeby nie zamykać się na jeszcze przed innym sposobem myślenia myślę, że to jest te najważniejsze w naj tutaj warto chyba postawić kropkę bardzo dziękuję Beata Chmiel krytyczka literacka menedżerka kultury animatorka ruchu społecznego obywatele kultury była gościem kultury osobistej Marta Perchuć-Burzyńska do usłyszenia czesne informacje w radiu TOK FM Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: KULTURA OSOBISTA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Skorzystaj z 20% rabatu, wybierz pakiet i słuchaj wygodniej!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA