REKLAMA

NATO z pęknięciami. 70 lat istnienia sojuszu

Data emisji:
2019-04-05 13:40
Audycja:
Połączenie
Prowadzący:
Czas trwania:
14:26 min.
Udostępnij:

Wojciech Lorenz, Polski Instytut Spraw Międzynarodowych, zaznacza że nigdy nie było tak dużych napięć w NATO, nawet podczas zimnej wojny. Pomimo tego, obywatele państw członkowskich nie odczuwają niepokoju.

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

, ale on włączenie ich Lublin Olsztyn Igor 1343 Jakub Janiszewski przy mikrofonie ze mną studio Wojciech Lorenz z Polskiego Instytutu Spraw Międzynarodowych dzień dobry dzień dobry New York Times, pisząc o 70 leciu NATO mówili przedstawiciele świętują, ale w środku widać rysy straszą pęknięcia od 3 od środka boimy się zauważyć i chyba to nie jest tak, że te pęknięcia zauważono dopiero teraz prawda takim największym po nim symptomem czegoś się dzieje w NATO czegoś Rozwiń » co chyba nie jest do końca plasuje samego Sojuszu dobre jest zarówno przez sławny przypadek zakupu US 400 przez Turcję to jest 1 z oczywiście z przejawów, chociaż nie tych różnych pęknięć ładnie uważam, że najem na najpoważniejsze akurat trzeba przede wszystkim zdawać sobie sprawę z tego, że te pęknięcia istniały także w czasie zimnej wojny, chociaż wtedy udawało się je najczęściej przebudowywać nie, dlatego że w dawnym niczyim interesie nie było ich eksponowanie to on percepcji zagrożeń była jednak non tak poważna to dlaczego dotyczy one dotyczyły one przede wszystkim konfliktu między Turcją, ale on Grecją o mocy mieliśmy jednak atak członka Sojuszu na dnie na Cypr co wyglądają one zawsze trudnym dzieckiem Turcja była tym trudnym dzieckiem, ale z pieniędzmi wcale nie trudniejszy niż Francja chociażby, która wystąpiła ze struktur wojskowych Sojuszu Grecja po tureckiej inwazji na Cypr wystąpiła ze struktur wojskowych Sojuszu mieliśmy jednak ogromny kryzys w czasie francuskiej brytyjskiej interwencji w Egipcie w o kanał Sueski myta NATO to były naprawdę ma poważne kryzysy, które tak jak w przypadku on francuską brytyjskiej interwencji prowadziły do podniesienia poziomu gotowości sił nuklearnych przez związek sowiecki stany Zjednoczone najwięcej teraz oczywiście w nowej sytuacji strategicznej po rozpadzie związku Radzieckiego nie obserwowaliśmy kryzysowa niem Meran zaznacza obserwowaliśmy rzeczywiście Powała bardzo poważny kryzys był w czasie amerykańskiej interwencji w Iraku ale, ale najczęściej to była to było także w czasie, kiedy nie ma poważnych zagrożeń no to tekst z sojusznicy nie muszą znać mierzyć się z poważnymi wyzwaniami te różnice interesów się nie pojawiają w czasie, kiedy tak jak w czasie od oto od momentu aneksji Krymu przez Rosję i nasilenia zagrożeń się z południa, kiedy w 2 pojawia się ta różnica w percepcji zagrożeń między państwami południowymi państwami flanki wschodniej i północnej nie różnica interesów między Stanami Zjednoczonymi Europą, a pamiętajmy o tym, że NATO bez Stanów zjednoczonych nie istnieje no bo to jest po prostu są już to są gwarancje bezpieczeństwa udzielone przez stany Zjednoczone europejskim sojusznikom, więc to, kto to jest fundament tego tego Sojuszu w momencie, w którym pojawia się realne strategiczne zagrożenie zarówno ze strony Rosji, jaki ze strony Chin, a jeszcze na dodatek dziennej mamy wezwania ze strony południa, gdzie jak Amerykanie przesunął swoją wagę strategiczną w stronę Azji Pacyfiku to ktoś będzie musiał wziąć odpowiedzialność większa za to południe, a tak, więc na zwiększenie wydatków się nie obejdzie no i to wszystko generuje rzeczywiście bardzo poważne trafny zarówno jęczał, że ostatnio z takiego już, ale naprawdę zimno wojennego jeszcze już dokończy z jego winy urzędnika, który kilkadziesiąt lat NATO pracował powiedział, że tak dużych napięć są już nigdy nie obserwował i to mnie trochę zmartwił ale by to wszystko, o czym pan jest prawda, ale równocześnie w dalszym ciągu funkcjonuje ten 1 wspólny mianownik, który od samego początku maja w NATO istniały goście to była, gdyby Motor napędowy, czyli działania Moskwy weszli wszyscy członkowie NATO czy też gazety członków NATO czy te czołowe media podkreślają właśnie ten aspekt to znaczy, że tak jak NATO było zawsze wymierzone czy zmierzono 3 miał stanowić kontra wobec działań rosyjskich tak dalej w tą kontruje zna, ale to się toto na inne ktoś bardzo poważnie zmieniła jednak trzeba pamiętać, że Anton to była zupełnie inna strategiczna sytuacja w czasie zimnej wojny chociażby z tego powodu, że potencjał sowiecki był tak ogromny, że my i plany co można było wnioskować z prowadzonych ćwiczeń zakładały, że niezależnie jaką, by tam Sowieci nie mieli czym mieli intencję przeprowadzenia ofensywy czy nie mieli ich strategia opierała się na tym, że jakby nagle poczuli się zagrożeni byłaby realna groźba amerykańskiego ataku, a zwłaszcza w czasie, kiedy jeszcze nie mieli równowagi strategicznej nuklearnej ze Stanami Zjednoczonymi to po prostu mieli ułożyć tę przewagę swoją konwencjonalną do przeprowadzenia ataku na Niemcy zachodnie i dalej dopóki aż po prostu im się uda im tymi czołgami zajechać zakładano, że w zajmą też dużą część Francji być może nawet dojadą do Hiszpanii, więc to ukształtowało bardzo poważnie percepcji zagrożeń wszystkich państw oczywiście najbardziej się czuły zagrożone Niemcy zachodnie potem się czuły te państwa, które były za Niemcami Holandia Belgia land czy, ale już trochę mniejszym stopniu Francja, bo jednak Francuzi zaczęli zakładać, że Sowieci wcale nie mają intencji nie ma celu politycznego, który taką ofensywą można, by osiągnąć, więc spokojnie można się z NATO wypisać nowych jak mamy popatrzymy na ilość mocarstw Sojuszu stany Zjednoczone i 3 główne mocarstwa europejskie Niemcy Francja wielka Brytania to jak 1 z nich pisało się praktycznie oznaczono to był gigantyczny wstrząs, ale czy Moskwa dalej tak kształtuje percepcję zagrożeń wcale nie mogli jednak potencjał rosyjski jest o wiele słabszy, gdyby doszło do jakiegoś konfliktu to on by ogarnął państwo Bałtyckiej części terytorium Polski albo nalega natomiast już od Dawida SO na Wschodzie Zachodzie kraju mogą oczywiście dużo mogą zdemontować właściwie ten system bezpieczeństwa Europejskiego jak i jaki znamy, ale rozumiem jak pan jeszcze 10 osób może 20 w Polsce w Europie zachodniej to już zupełnie mało no chyba jest, więc na pewno będą oczywiście przerysowany, ale my znamy, ale adresów i jak popatrzy pan na to jak te państwa, które są dalej od Polski i zwiększają wydatki na obronność, czyli ich w zasadniczo tak bardzo nie zwiększają no to widać, że społeczeństwa nie nie czują tego zagrożenia to oczywiście pojawia się pojawia się w mediach, ale to już zupełnie inny, ale percepcja zagrożeni bardzo trudno będzie tym państwom rzeczywiście znowu przestawić się na takie inwestycje, które będą wzmacniały ten Sojusz pozwalały jest efektywnie Rosję na Rosję odstraszać wzmacniać nasze bezpieczeństwo dlatego do tego ten Sojusz tak fundamentalnie się musiał zmienić po po zakończeniu zimnej wojny rząd musiał odpowiadać musi odpowiadać na zagrożenia także innego rodzaju, żeby był użytecznym narzędziem dla Hiszpanów Włochów i dla Stanów zjednoczonych, które już nie nie czują się tak zagrożone przez dzisiejszą Rosję dawniej związek radziecki jak realny jak wtedy dlatego ta strategia już się nie obejmuje tylko odstraszania, ale obejmuje także prowadzenie misji reagowania kryzysowego i nie było i stabilizowanie bezpieczeństwa online nie tylko w obszarze euro powstała na Atlantyckim, ale wręcz globalnym przez przez budowanie partnerstw i tutaj w momencie, w którym Amerykanie będą nieuchronnie się koncentrować na Chinach mnie to widać, że w ciągu dekady to naprawdę zdominuje amerykańską percepcji zagrożeń jeszcze się w sobie tego tutaj w Europie nie uświadamiamy to prawdopodobnie tak wraz z determinuje ich percepcję zagrożenia zagrożenie konfliktem nuklearnym w w czasie zimnej wojny i to będzie miało kolosalne konsekwencje Europa będzie musiała przejąć dużą część odpowiedzialności właśnie odstraszania Rosji jak duża część państ w UE będzie on argumentowała, że nie należy odstraszać, bo to za dużo kosztuje tylko trzeba się dogadywać jak to dogadywanie będzie wyglądało czy będzie się odbywało nad głowami takich państ w jak państwa bałtyckie czy w meczu Polska to on dużo zależy od od naszych umiejętności był niezależny, że teraz pan, mówi że właściwie na to perspektywy dla NATO nie są najbardziej pomyślne i że to nawet nie jest już w kryzysie to być może on się po prostu kończy i że zgłoś się na wiadomość mam nadzieję wydaje mi się wziął się odnawiają zdradza nam powiedział tego przekierowania wektorów naszych Anthony Noto, gdzie są na pewno on się na nogę z zobaczmy, że to to wszystko jedno z do tej pory kryzysy udawało się rozwiązywać, dlatego że na to potrafiła stworzyć taką strategię, że nawet, jeżeli nie dysponowało odpowiednimi zasobami, żeby wyrównać znowu wrócą przypomnę zimną wojnę, żeby wyrównać stan ten pan potencjał sowiecki to po prostu ową przewaga technologiczna kreatywność pozwalała na złe przygotowanie takiej doktryny i rozwój takiego uzbrojenia że, że poczucie bezpieczeństwa państ w członkowskich było na odpowiednio wysokim poziomie od demokracji się nie nie waliły spójność Sojuszu o była w miarę utrzymywana, żeby zapewnić jego dane z dniem 1 nie da się powiedzieć co efektywnie odstraszała, ale możemy założyć, że dobrze, że była to wystarczająca do efektywnego odstraszania i dzisiaj to będzie realne widzimy, że w taki sam sposób zachodzi Amerykanie czy tam prezydent tran mówi swoje, ale Amerykanie zwiększają swoją obecność w Europie i od 2014 roku zwiększali wydatki na odnowienie składów sprzętu uzbrojenia na stałą obecność tam rotacyjną obecność swoich brygad pancernych tutaj w Europie, gdy do pewnego poziomu to obecność większą część być może ją jej ugotują teraz jest pytanie na ile Rosja będzie dalej inwestować destabilizować rozmieszczać różnego rodzaju uzbrojenia w pobliżu granic Sojuszu i czy będziemy musieli właśnie na to odpowiadać już w formacie europejskim poszukującego nowoczesnych technologii już jak się popatrzy dokumenty strategiczne to kolejna dekada imienne dokumenty strategiczne NATO-wskie to tom to widać, że w ciągu tej dekady będziemy wykorzystywać sztuczną inteligencję systemy autonomiczne dotąd to już nie jest science fiction to są rzeczy, które będą wdrażane na wdrażane właśnie o to, żeby zneutralizować obecną rosyjską przewagę w niektórych obszarach, żeby nie uwikłać się w takiej wyścig zbrojeń, że jeżeli Rosja ma 6 czy 10 dywizji to my też musimy mieć tutaj 610 lat nadają się lepiej zrozumie, że podział na samym początku wydawałoby się z rzeczy, która tego podważa tę energię największy kłopot na to czy właśnie zagrożenie ze strony rosyjskiej, że zakupy z 400 przez Turcję to właściwie nie jest największy kryzys w historii NATO pewnie w historii nie, ale obecnie chyba to jest jednak jakiś kryzys z drugiej strony poziom pan, że zainteresowanie Stanów zjednoczonych absolutnie uwaga Stanów zjednoczonych przesuwa się w kierunku Azji i w zasadzie ta kwestia Europy i kwestia co rusz Sojuszu transatlantyckiego może na tym stracić będzie razem to jest pytanie o to na ile politycznie tą inicjatywę przejmie Europa, która w niekoniecznie jest do tego tak znowu zdalnym czy rozwiąże być może ktoś, kto ten, kto mógłby taką inicjatywę przecież to są Niemcy i Niemcy są w poważnym kryzysie i w NATO to ciężko było przejąć taką inicjatywę, jeżeli na zaledwie kilka procent społeczeństwa popiera zwiększenie wydatków na obronność to on to trudno tutaj, by było doszukiwać się niemieckiego niemieckiego przywództwa ono w czasie zimnej wojny wynikało tylko seks oralny z położenia Niemiec i Niemcy inwestowały w swój potencjał na na użytek obrony własnego terytorium natomiast nie miał być wykorzystane do obrony Norwegii czy cię do obrony Turcji główna część odpowiedzialności za za obronę jest terytorium Sojuszu przed ewentualnym w jakimś ograniczonym przypadkowym nieprzypadkowym, ale atakiem rosyjskim na państwa bałtyckie czy terytorium Polski spoczywa netu tajna na państwach regionu na Polsce i na dla tych państwa, które by się bezpośrednio czuły zagrożone jest zagrożona takim takim konfliktem natomiast przywództwa jednak na to upatrywałbym w wielkiej Brytanii, która je w na poziomie europejskim, która dysponuje odpowiednim potencjałem i wolą do rządu do jego rozwalają wolą także też nową widać topową zarówno po wydatkach jakich inwestycjach i oczywiście że, chociaż w inwestycje do projekcji siły Omon kryzysie politycznym związanym z Brexitem co widać po każdym kryzysie widać, że w UE David Cameron z zachował się skrajnie nieodpowiedzialnie i doprowadził uruchomił siły nad którymi nie potrafią Brytyjczycy zapanować, ale porządne niech samorząd należy być przywódcami NATO w myśl, że myślę, że może także w 2 dzieją rzeczy trzeba te 2 rzeczy trzeba oddzielić to będzie miało poważne, bo oczywiście konsekwencje, jeżeli wyjdą z Unii Europejskiej poważne konsekwencje negatywnie wpłynie to na percepcję na poczucie bezpieczeństwa chociażby słynne Finlandii czy Szwecji, które polegają na banalne gwarancja bezpieczeństwa w ramach Unii Europejskiej, ale to Brytyjczycy i paradoksalnie powiedziałbym, że Francja, która powróciła do struktur wojskowych NATO kilka lat temu dziękuję bardzo Wojciech Lorenz Polskiego Instytutu Spraw Międzynarodowych był ze mną w studiu 1357 za chwilę maluch Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: POŁĄCZENIE

Więcej podcastów tej audycji

POPULARNE

DOSTĘP PREMIUM

30% zniżki na hasło: WYBORY2019 - wpisz kod na stronie tokfm.pl/aktywuj aby skorzystać z rabatu!

Aktywuj teraz

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA