REKLAMA

Mroczna historia założyciela marki Renault i jego związki z nazistami

Data emisji:
2019-04-06 12:00
Audycja:
Zmotoryzowani
Prowadzący:
Czas trwania:
30:46 min.
Udostępnij:

Dlaczego firma Renault została znacjonalizowana po II Wojnie Światowej?

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

krzyż to właśnie przed mikrofonem studio oczywiście Jerzy Lemański narodowe muzeum techniki dzień dobry panie Jerzy k dzień dobry pan dzień dobry państwu Francja przed nami tak to mamy w zwyczaju, że oczywiście Francja po drugiej wojnie światowej motoryzacji, żeby nie było, że będziemy tutaj w ogóle fantazja zaśpiewać tak np. albo mówić jak Francuzi wtedy żyli, choć to motoryzacja przecież miał jakiś wpły w na to życie i taka już tradycja, że najpier w Rozwiń » troszeczkę tak skrótowo o tym jak wyglądał ten rynek motoryzacyjny na przełomie wojny końca wojny i później tych wczesnych lat powojennych lat wiemy nos Francja próbowała coś tam Wojnarowicz no jest wart ponad 2 razu temat dość niski Nowak w jako rzetelni chcę przedstawić całą historię motoryzacji, więc o tym, też musimy powiedzieć z jak państwo wiecie najbardziej śliski temat jest sprawa lubi Reno, w który wielce zasłużony człowiek dla motoryzacji co jest doskonałym pomysłami i aczkolwiek to zyski inaczej podchodzący do motoryzacji n p . Andre citroen człowiek, który skończył źle, bo w końcu więzienie więzieniu umarł został oskarżony Kola Borat o kolaborację z nazistami z nazistami i coś z tym musiałoby spróbuje tak pokrótce powiedzieć jak to wyglądało to tutaj nie chodziło Otóż w Reno rzeczywiście był zafascynowany w pewnym sensie tak jak Henry Ford wie, o czym mówiliśmy prawdę, a Hitlerem zafascynowany tą postacią jeździł do Niemiec z tym, że jeżeli państwo przeczytać jak wielu źródłach w tym w tym tych najbardziej chyba przez Polaków ukochany wróg jest wszędzie napisy dane, że on pojechał do Niemiec tam zafascynowany volkswagenem garbusem zaprojektował Reno i 4 TV przerwał włoskiego garbusa akcji praskiego GM garbów zesta w kompletna bzdura to jest nieprawda co prawda jest faktem, że w tym czasie, gdy zaczynano myśli Reno o takim samochodzie, ale na pewno nie robił nie myślał o tym, lub Irena, który był przeciwnikiem takich samochodów za pobyt pobyt ostatnio sprawę jasno Louie no wolał samochody większe przyzwoite wygodniejsze, czyli nie miał takich tendencji jak np. wyjechali FOT albo albo Andre citroen tak on wolał samochody lepsze drogi oferty droższej o niej nie pasjonował go zrobić samochodu dla ludu tak, że jeżeli on pojechał do Niemiec pojechał to większy wpływ ta wizyta w Niemczech miała na współpracę z Reno z Niemcami, a nie na produkcję małych małych samochodów no i co rok 1940 rozpoczyna wojna wywołana jest w wypowiedziach jest dziewiątym 40 rok zaczyna się ta wojna trwa bardzo krótko Francja kapituluje i ekspansja jest je pod butem Niemców i samochody Reno i jestem przez jakiś czas są produkowane, chociaż jest znacznie mniej, ale wszystkim produkuje się czołgi no tak zakończyła się wojna zresztą też podczas pierwszej wojny szlag je rano w 2 pracował rano produkuje Reno już się starzeje, bo on wtedy miał po 60 parę lat był bardzo pod koniec życia bardzo kłótliwy bardzo wulgarny podobno w ogóle był, ale ludzie, skąd masz wolne i ludzie pamiętają ludzie pamiętają czasy fascynacji Hitlerem z Hitlerem dziś rano powiedział Hitlerowi, że wojna gospodarcza między Francją Niemcami była miałaby jedynie korzyści dla Ameryki dla Anglii to samo od siebie samą siebie zrozumiałem, jaki stosunek Niemca wieje rano do Niemców dalej podziwiał areną Mussoliniego mówił o nim godny podziwu przywódca przed wojną ograniczył dostawy dla wojska francuskiego, a po 1940 roku znacznie zwiększył dla Niemców i ma tłumaczyć przed wojną, że nie jest w stanie gliwickie wyprodukować staje tak i tak lin nowo dla Francuzów z tym fizycznie nie był dla niej tak w coraz to ciekawe, że w czterdziestym trzecim roku alianci zbombardowali zakłady, gdzie produkował Reno z psem dla Ameryka dla Niemców dla nich albo z takim zapałem kazał odbudowywać zakłady, że gauleiter całkę to był pełnomocnik ds. robotników przymusowych napisał pisemne zgody podziw okazali się, więc tutaj tyle GMO pracował z jakim się nie muszę byłby dziś 10 tys co oddany w ręce Niemców wyprodukowany w Reno był oddawany z wielką pompą wynosi maluje nosi na kogoś lubię to są rzeczy, którego absolutnie o obciążały zdecydowanie obciążały, ale trudno w ogóle rozporządzenie w Journal oficjel, które było publikowane i podpisany przez de Gaulle, a najważniejsze zarzuciło konkretnie kierownictwo Lenovo dostarczyło policji bliscy i gestapo wielu opornych pracowników i niektórzy z nich byli rozstrzelani, a inni zginęli w obozach poza tym jest 1 rzecz Reno wspierał finansowo lekka głód to była to jest bardzo lekka Gula to była próba sił stoiska organizacji i Genoi wspierał dawał im pieniądze, ale Tuska tak francuska muzyka jako ciekawostkę państwo bowiem każdy pracownik wie czym była lekka ogólny Polacy tak nie znamy historię Brazylii tam m. in. była jest tzw. serwis diet, czyli taka sekcja, który patronował z kolei Michelin Bomi syntezy dna są z Niemcami, ale i litanie oskarżono w ogóle grać musieli też jest nim trochę ciszej siedział tam lepiej niż cele i Mistera zdjęcia ukazały się samochodem przez wyglądam jak za kompromitujące dowody współpracy potem nie było żadnych innych dowodów na 12 po w okresie międzywojennym w okresie wojny nie wiem jak to dokładnie po karnym bądź razie ta organizacja lekka gór z Yale, którą zna każdy wraz z i dla jak na tym polega ciekawostka ciekawostka polega na tym, że co znaczy letargu po francusku to znaczy kaptur i teraz mamy Reno, która to tak długo, że dla Francuza kaptur to nie oznaczają nic innego mrugać takie słowo naturalnie znawca i konkretnie kaptura prawda tego co język francuski oznacza lekarz buddystą dna kaptur miał się pisać przez KNF jest gorzej specjaliści w każdym każde inne firmy zatrudniające specjaliście językowi tutaj zobaczono wybierz PIT oraz gigant sukces Kasi i za to co się u nas wobec tego regionu wszyscy do związku do Rosji idą przez KE dane od, tak więc miło chwalić, że wspólny dach na wolność jak Polska liderka Kamaz chce natomiast te, które idą do Rosji te większe troszeczkę relokacją to one mają one są pisane przez KE serialu Irena o można powiedzieć, że ma kre w na rękach tak można podejść z tym zastał teraz jest jakiś proces był kilka lat temu chcieli go tam rodzinę Reno chciała go oczyścić, bo są pewne rzeczy, które troszeczkę Vigelanda oznajmiła bowiem chodzi o to, że widzi pan pani stopie Reno tak faktycznie nie ma spadkobierców za bardzo miał tak, ale bezpośrednich nie miał nie bardzo, a przynajmniej wyznaczył ich kto będzie po nim prowadził firmę i to łakomy kąsek dla gola po rozwoju i dla jego listów i dla Vogue Francji znacjonalizować tak tę firmę to były potężne pieniądze i trzeba to było ale, żeby znacjonalizować no to trzeba było znaleźć jakąś winę, bo nie można tak po prostu zabrać po woleju komunizm on 12 posła lekko łatwo przyjemnie prawda, ale tam jednak to była demokracja nie dało się tak po prostu nacjonalizmy chciałoby iść rano w UB był dobry i dlatego, ale i tak było tego, że tak było, ale bazują właśnie na tym fakcie, że to mogło być spowodowane chęcią znacjonalizowany rodzina wytoczyła proces ten proces przegrała Karolina wobec tego firma Reno w nie myślała inaczej by było z tą nacjonalizację firmy Radmor, gdyby ludzie rano jasno wskazał tego, bo następca swojego myślę, że tak tak mi się one tak, że udaje, bo wtedy byłaby zwrócił uwagę, że nie jest nie tylko Reyno de dal pracowali Peugeot współpracował z Michelem współpracował, a oskarżonych zostało 2 Reno Iberia nie ma już BG tel zdobyli na ten cel wodę firma, która produkowała pod autobus wraz z nim związać i Maleta u nas bijatyce jeździły więc, więc więzienie było dla re no i właśnie dla dobra dieta w kim jest natomiast ani prezio ani jej misja leją nikt tam nie odpowiadał nowy Peugeot z była inna dyrekcja nie nazwisko żal mówią same firmy auto współpracowali z Niemcami, więc tutaj to jest takie jego woli zostać pytanie kto, kto nie współpracował z Niemcami czy też nie musiał właśnie każdy współpracował to pytanie kto w jakim stopniu będzie musiała w jakimś stopniu musiał współpracować, bo Alfa Romeo współpracowało ja współpracował z Włoch do jazdy po ataku Adama to było państwo faszystowskie, ale różne firmy u nas w Warszawie dyżurny w polu zakład był, która później produkowały dla Niemców prawda na trasy były zakłady, które dobrowolnie z winy, choć właśnie w w jaki sposób się tym uchwaliło, że współpracował z nazistami tak no tak czy inaczej mówi się, że po prostu go liści chcieli zarobić chcieli mieć jak w i skąd się to wszystko działo no dobrze, ale to, kto to jest kwestia historycznej możemy teraz trochę pogdybać czy gdyby Francuzi nie znacjonalizować re no to w tych pierwszym okresie powojennym rano miałoby lepiej gorzej jest zdecydowanie gorzej ma nowa wzdycha to miało ogromny wpływ nie nie Reno dostało Dudek koszt jego citroen dostał trawki mowa w rzędzie z lewej kontra zatem godzić godzić role nie da my citroen 2 z wału, który by sobie domów następuje siedmio szalenie trudne początki miał niezwykle nieprzychylną prasy tu był pewien trend, by nie wierzmy w to, że prasa jest, że państwo obiektywna nie oszukuj, bo nie jest nie będzie, tak więc tutaj w tym przypadku wszystko było popychała Lenovo kościół popycha go zwyczajnie i dlatego ten styl za faul, który skądinąd był bardzo dobrym samochodem, ale oczywiście legendy pojawił się związek z Koronowa myśli jak z państwa nienależnie lub Irena go wymyślił, ale ten stary zerwał na początku jak zaczął być produkowany no to rzeczywiście miał oparcie całej załogi rządu poparcie państwa i rzeczywiście radził sobie doskonale no właśnie przechodzimy zła do tego samochodu, który tak przechodzimy do samochodu czterdziesty piąty rok tylko tak, żeby historycznie to zostało upaństwowione właśnie jest, że fabryka czy też w ogóle cała firma re no oczywiście dekretem przez ówczesnego władcę francuskiego Charlesa de Gaullea i inność zaczyna się ten okres już państwowości nalegał na roboty schodzę na projekt samochodu Renault tego małego Reno zaczęły się już pod koniec lat jest ich, ale właśnie nie Louie Reno mało tego on nie tylko nie pomyli nie wymyślił tego samochodu on nie tylko nie brał udział w projektowaniu tego samochodu on nawet nie wiedział o tym, samochodzie to, bo w tajemnicy przed nim robiony tzw. także to robili 2 pracownicy Wilk, którzy byli, jakby jedno z najważniejszymi osobami w firmie poza Reno, do których renomy zaufania tej chwili pamiętam, jakie były tak Nisko Ikar chyba i zagranicy tak jak to oni już w tym czasie współpracowali z rządem w nie zmienili oddzielnie oni nawet nie wiedzieli, że kiedykolwiek RO w ogóle będzie państwo nie dzwoni do włosów wiedzieli, że jest taka potrzeba trzeba taki samochód zrobić wjazd i zaprojektowali ten samochód, którym był samochodem na początku dość prymitywnym nie jest, bo tak NOP i preferował oczywiście drogie auta także miał co prawda tak niewielki samochód opel produkował i dziecka, w który powstał z racji kryzysu nie dlatego z terenu lub małe samochody tylko z racji kryzysu został też w kat miał pozwolenie na produkcję w czasie drugiej wojny światowej Niemcy pozwolili na niewielkie spółki natomiast właśnie ci 2 inżynierowie i Kaiser, którzy byli w ruchu oporu co też ważne należy o tym, powiedzieć zbudowali na początku okupacji bez wiedzy mówi Irena prototyp, który nazwali 106 EUR, ponieważ nie dało się po prostu zbudować bez wiedzy nauka jest on powiedział coś tam zrobione z wmawiali mu starszy człowiek no bo to może i uwierzył w, że oni testują silniki do tego nowy silnik do tego jest wkład do tego modelu Leaf kat noszenie rzeczywiście był gotowy w grudniu 1942 roku bardzo leciutko, gdyż silniczek i na pewno nie sugerowali się tutaj volkswagenem garbusem na pewno nie raz pokazali powstaną później po wojnie Katyń silnik jedno i zatem to robić potajemne próby 19051943 roku, kiedy Francja była pod okupacją niemiecką pierwszy i wersja pierwsza wersja na nocleg trwał wyjechała na drogi oto, żeby sprawdzić okazało się, że samo sobie doskonale radził osiągał prędkość 80 tam parę kilometrów na godzinę powiedział bardzo ostro na czwartym biegu na pogodę do 15 stopni co jest dość dużo no ale próby musiały być wstrzymane, dlatego że Niemcy, gdzie zauważyli, że wokół fabryki kręcisz jakieś zielone auto taki mały skrawek Ignacy widać to co jest za cóż to interesować ich nawet powiedziano tam, że to jakieś próby są tego silnika te są tam zamulona, ale i też więcej nie nie ma takiej potrzeby co zrobili przemalowali w ten trend rotacji udzielonego na czarnej dalej jeździli gorzej w nocy to okazało się, że w nocy też się dobrze sprawą samochód i wreszcie wiosną czterdziestego trzeciego roku, bo to są 2, bo w styczniu ten 1 trzeciego roku miasto czterdziestego trzeciego roku pokazano Luis owi ten samochód, który zastał Luiz Felipe Luis de Reno pojazd nic ciekawego, że ten samochód, ale alarmowali zaś garbusa przedstaw Obamą nie do końca maja Ignacy jest były za kostium z zewnątrz może zebrać trochę na zewnątrz Stal nierdzewna ma nowo zyskiwały tak musiał ich co wiem co ona powoduje, że duża jest miejsce w środku jeżeli, jeżeli mamy okulistów w obu karuzeli VAT będzie kanciasta do tego miejsca nie będzie, więc wjazd samochodu obydwa miały taką samą flotą podobno re not 4 zadbał o współczynniku oporu CX 038 Zamara nie był mierzony w czterdziestym 0708. roku w ustawie nie było takich tuneli aerodynamicznych podobno zmierzono w latach osiemdziesiątych i zespół wynik 038 i wpakował się tym praca z nimi się nie do końca co to jest, bo współczynnik oporu powietrza zrobić mały jest trudniej małych samochodach im większy samochód albo pojazd Toma łatwiej zrobić niski współczynnik oporu samolot nad rezerwami Widzewa tak potężny jest prawda najmniejszy samochód jest trudniej tutaj 038, ale może może rzeczywiście tak było w, a jej tak pokazano samochody samochód Luis owi, gdy Reno potem zatem to model drugi, by potajemnie robić krążyć w nim jeździć tym modelem zrobiono kilka tysięcy km, a potem przyszło wyzwolenie Francji czterdziesty czwarty rok wyzwolenie Paryża i Francji i nic się okazuje, że już praktycznie był gotowy trzeci model trzeci prototyp i tym razem czterodrzwiowy, bo poprzednie prototypy były 2 i nic więcej czterodrzwiowy prototyp stwierdzono, że pójdzie do produkcji i tutaj miałem o to poparcie z tym, że nie bardzo mogli w to mógł wrócić do produkcji, bo to wielki plus, bo tak od lat alianci turbo, a alianci zbombardowali Francji no to test nie wiedzieli bombardowali do szkoły nie chcieli zabijać ludności cywil wielką bombardowali te punkty, gdzie była produkcja na rzecz Niemiec to chyba logiczne prawda i fabryki Renu, który miał olbrzymią produkcja na rzecz Niemiec zostały masowo zbombardowania także z 40 ósmy roku trzydziestym siódmy roku zrobiono tylko 300 sztuk kurki na złoto tak popularnie mówiono kółka masła dlatego kółka masła, dlatego że jak go produkowano je na początku to re na nich farby do tego samo www MF twierdzi farmer pojazdu, które były miały w ogóle miało być eksportowana dla Africa Corps nam Ania czeka go za szybko się skończyła i został genomu złotej farby i są farbą nie wiedzieli co zrobi to cały kraj ten bal ta barwa zahaczą o dyżurach znalazła nowych barwach widzą tak ma Izrael Malta taka ma plany to dla nas za kilka masła no, więc dzieje te samochody malowane takim kolorze 300 sztuk powstało 47 roku na metce jest komuś mogło tam i zabrali 15 dziennie to jest trochę więcej w, a 50 roku już przez ponad 300 sztuk dziennie robiono z tym, że nadal trzeba było około roku czekać także na samochodzie czekał ten sam łudzić ogromnym powodzeniem, dlaczego dlatego, że Francja była dość uboga po drugiej wojnie światowej, ale jednak samochód, jeżeli sprawia, że w cenie dobrego motocykla no to jednak to jeszcze Francuzów wielu było stać i Francuzi chcieli mnie nie było stać na duże samochody np. citroen BL 11 prawda ten samochód, który w, którym będzie sobie wmówić nie miał takiego powodzenia bezpośrednio po wojnie policja chciała służby, jakiego chciała rosły gruba ryba to niekoniecznie natomiast te małe samochodziki cieszyły się dużym zainteresowaniem, bo Francuzi zwyczajnie nie mieli pieniędzy potrzebowali małego samochodu i ten mały samochód Renault Eric dawał im bardzo odpowiadał i było bardzo dużo chętnych na 1 niewielki samochód i zaraz po wyjazdy wytłumaczy, skąd tak używamy do określenia w 2 zapał zrealizował go do siebie, że dlatego, że nie wszyscy rozumieją państwo wiecie jest to francuskie określenie po francusku cofał, czyli koszt podatkowy w kółko po francusku dostawach bale podatkowy to nie wymaga po francusku pewnie coś Nawałce na pewno coś naprawdę dla naszych panów Girgusia marnie pamiętam tego regularnie nauczyłem no w każdym razie tego nie podatkowej we Francji było także podatek od samochodu płaciło się od pojemności silnika i IC jedynką podatkowy to niebyła w grobowcu to nie miało wspólnego, bo coś dla koksu określenie kwas na początku było 190 cm ³, a od mostu, jeżeli samochód miał do 380 cm ³ to miał 2 konie podatkowe, czyli ten citroen 2 wzywał on przy winie 375 cm, czyli rzymskie 2 od tych za 2 SA Rz Rafał Woś były te mocniejsze Echo proszę pana Dudy 42, bo samochody 8 litrowe, a były takie samochody w okresie międzywojnia Tobor stylistyce aut niż, gdybyście państwo kupowali najtańsza wersja Renault clio np. to byście mieli samochód i 5 CEV, gdybyście kupowali najtańszą wersję najmniej są wersje laguny i dobrze jest Łódź 7 TV natomiast drewno miało 4 zapał, bo tam był silnik o pojemności 747 cm ³ i to po prostu ten podatek mnożyły się przez 4, a właściwie jej 2 CKU i 4 zapał był zarezerwowany tylko dla motocykli w okresie międzywojennym do samochodu tak zwyczajnie je produkowano jest bardzo autoryzował te określenia były dla motocykli, a określanych w ten sposób, żeby klient od razu na dzień dobry nie musiał sobie przeliczać ile będzie musiał za niego zapłacić podatku potem panda podatek w stosunku do ceny samochodu był dość wysoki w nas tu tak prawdę powiedziawszy dzisiaj też coś takiego mamy np. ja na rynek niemiecki wpuściła samochód jednak były CD i na początku około 220000807 . roku, które od, kiedy przyszli pojemności 14 miały silnik 114 koni mechanicznych, a zaraz po nich wyszła Kia venga, gdzie miała identyczny silnik tylko obniżą MOS ani nie traciła na parametr na na osiągach, bo miała tylko 90 koni, a jest to 14 koni wydawał się 24 koni mniej, czyli znacznie słabszy silnik nie drażnić giełdy wcale słabsi, dlatego że te górne was tylko oni są to po tzw. papierowy konie mechaniczne cenzury nie pokrywa się zły moment zwrotny i ekonometria tak przyjaciela e-konta nie jest, więc wierzę też nie pokrywa te palety konińskie dania wobec tego przyśpieszenia właściwej prędkości dla ja będę miała takie same jak Jacek, mimo że silnik nie przekraczał diewięćdziesięciu koni mechanicznych dlatego też wiele samochodów, bo w Niemczech ten sposób bada się zdaje się licytacja zdjęć teraz nie zmieniło właśnie nasz wynik 88 koni 8900 diewięćdziesięciu koni mechanicznych, bo jest inny podatek dawnych we Francji właśnie to było od pojemności i stąd takie właśnie jej oznaczeń, a to bardzo ciekawy nie wiedziałem o tym, że to właśnie w ten sposób było oznaczone w zależności od kwoty, bo do opodatkowania tak nazywał się nagle samochodowi wszędzie rządzą pieniądze wszędzie rządzą pieniądze i nawet tutaj pojemność Fight no to nie przekonuje w jakiej się w mojej mocy dzwoni do mnie to mnie przekonuje niewątpliwie 4 cofał samochód, którym można powiedzieć znowu to jest ten, który trochę zrewolucjonizował podejście do motoryzacji tylko, że tym razem we Francji zmotoryzowani Francji jak nowy bardziej chyba was to jest jednak z nami duchowo bardziej Boga, dlaczego dlatego, że bazował to proste był wyprodukowany w Chinach właśnie się psy psy przykleja się do tego samochodu i produkował mówiła do dzielnicowego roku nie pamiętam dokładnie 8 zlotego dziewiątego 90 ds. relacji państwo bowiem natomiast jedno 4 zapał był produkowany do sześćdziesiątego pierwszego Rumun trzeba przyznać, że firma Arena od dnia dzisiejszego jest producentem bardzo często zmieniający swoje samochody bądź liftingu, bijąc swoje samochody najlepszy przykład jest jej 2 dosyć udane samochody, które pojawiły się po sam koniec dwudziestego wieku zwróćcie państwo uwagę Peugeot 206 i Renault clio drugiej generacji to były 2 dno rywale nas dzieli się je Reno clio drugiej generacji miał Dwali Kingi w czasie, kiedy po nie miał żadnego liftingu Peugeot 203 był cały ten dopiero do peugeota plus cały test produkowany dokładnie taki sam dobór jego ostatni samochodów w Europie produkowany z drukowanymi szybami szkłami od reflektorów jest z przodu, kiedy już dawno miał gładkie tak jak dzisiaj wszystkie samochody mają gładkie, żeby Reno parodie, jeżeli był na raz w roku 2005 i miał ulokowane szyby co dziś tezy co wtedy już co było ewenementem to go chyba z seicento i Karol jeszcze za takie, żeby miał i w Rosji jest takie samochody były produkowane i jej areną zmieniał też z linią cały czas te modele i tak samo było bezpośrednio powojnie starali się dosyć często zmieniać modele, a przynajmniej leasingować i po prostu uznają, że w i 60 pierwszy roku samochód, którym miał korzenie przed wojną już nie nadaje się do produkcji trzeba go o tym, że znów pojawił się przelew jest tylko jawi się areną ami prawda też taki popularny samochodzik natomiast zdrowa uważa, że skoro jest dobry skoro się co daje to będziemy z tym gustem jechali do 8 jedno na wałach realnie to auto nostalgii dlatego wypracowali i bardzo Aston dzisiaj my mówimy, że citroen zmobilizowały Francję, ale tak naprawdę chyba bardziej zmotoryzowani Grenoble na minuty grano 4 z audiencji sprzedawano tylko one po sześćdziesiąty pierwszy roku, by musiały się zwyczajnie nie było ich coraz mniej od sześćdziesiątego pierwszego od dziewięćdziesiątego roku bez wieści dla Pragi przed 30 lat 2 zawały to cały czas był produkowany i te, które dzisiaj widzimy to przeważnie nowsze, bo wystarczy, by ginęły i stąd takie pojęcie zerem cyfra 2 zespoły bardziej popularny od rana 4, ale tak naprawdę na 4 lub w popularnej nie tylko pani wystawie jest na koniec tego bowiem tych popularny był również w Japonii tak, dlatego że Japończycy, zanim rozpoczęli ich zawojowali Europy swoją motoryzacją za nim dalej zalali rynek amerykański stoją motoryzacją Mac wyciągnęli kasetkę z Europy i w Japonii pojawił się samochód kino i nocy kina niemego czytać pisze China przez samo tam po prostu i to było nic innego jak noc zrealizował, który był produkowany w Japonii jest to Reno godzi się współpracuje z Japonią, bo bez pisanek Reno współpracujemy z, tak więc ta współpraca jest miała miejsce bezpośrednio po drugiej wojnie światowej jest w 2 zdanie pani pozwoli powiedzieć, bo tak nie było tego koloru kostkę masła nazwał tak, bo były też był tzw. kołem kolor krem i jej kolor szary kolor czarny zielony niebieski złodziej nim jest chyba 2 chodzi jej odcienie niebieskiego były, gdy samochód im jak tam salony w przyśpieszy, bo do 80 na godzinę przyśpieszał 32 sekundy, ale za to miał bardzo różne ciekawe rzeczy np. chłodnica znajdowała się między tylnym siedzeniem silnikiem niezwykłymi poród ale gdzie ta o zwrot wybierze bardziej mylnego a gdzie był plan zakłada, że widział samochód to ona nadkolami przednich kół tylnych kół tylnych kół tak, ale są takie jak odwagi tak rzeźbiony detal nadkola, bo wtedy nie było z boku płaskich samochodów one miały te z takim znając elementy i tam są loty do chłodnicy no bo z presją robić dalej tak Junak biedak kołami tylnych kół, tak więc jest tutaj, żeby tak nie jest tak poradzili dalej i miał przy desce rozdzielczej i to jest ciekawe proszę państwa miał tzw. gałkę wielofunkcyjną i teraz wiem, skąd ci Francuzi mają tak upodobania, żeby wszystko mieści 1 od soboty samochody francuskie to mają 100  000 tylko 1 z komina, a także projekt nie może tego spamiętać na wiedzy właśnie rano już pierwsze takie gałki wielofunkcyjne, które można było wszystko robić widziała nie być Rafako obsługiwać i świata przyłączać Wigier Gąska to w Mikołowie w gałce i taką drogę pierwszą właśnie miał nie miały te modele Reno 4 i 4 za to miało dalej jest 1 ważna rzecz to łup, gdy samochód pieszy, który tak masowo eksportowano do stadionu no właśnie tak tak to jest coś zdziałać przynajmniej z Francji tak czy w ogóle w Europie tak masowo jednak nie rozumiem jak Francji do Francji do doznanych od tych no tak, ale stres, ale jedno ana tle europejskim jest w Europie z kolei sporo jeździł po Europie tak, ale Amerykanie są w zadziwiające, że Amerykanie nie lubi dużych samochodów, ale właśnie tego jak zawał może to na bazie volkswagena stwierdzili, że jeżeli w ciągu 12 maja jest tak wiele połączenie powiązanym, ale nie znam tutaj moja mama ma pan ma pan rację i zna, ale miał tę samą swoją bandę tak prawdę powiedziawszy dlatego rząd ustaw nie czuły na pobyt powie wywiad powiem szczerze ja nie jestem fanem tego samochodu, jaki w ogóle niezbyt w motoryzacji francuskiej przepraszamy za kogoś uraziłem ale, ale tak jest, bo ich i ja wiem, że francuskie samochody są wygodne komfortowe, jeżeli chodzi, ale w UE nie mają takiego czegoś w sobie nie mają wiem wiem, o co panu chodzi, ale jak ty tak udanego wyjazdu trochę młodszy w tej chwili jest tak jakoś wolę zawsze lubię twarde zawieszenia praw do budowania na Zakarpaciu, chociaż uważam jednak aż zwolni z wrażenia to z zaleceniami ośmielić sobie Malty to rano też tak tak patrzę przyglądam się z Veno takie zwyczajne takiej biła limity figurowało bywali, bo Ruchowi Chorzów literek tylko, że państwo rano 42 zawały było nijakie po prostu nie miał ani ani władanie brzydkie natomiast citroen ASO VW potwornie brzydki dzięki temu łatwiej dobrać coś jest tak tak brzydkie rzuca się, bo to już jest co najmniej niezwykłego i dlatego zekranizował oryginalne jest oryginalny tak mardi gras rzuca się w oczy rzuca się w pamięć jedno Reno w środku, bo strasznie hałaśliwe tę samą głośno tamten samochód był potwornie hałasował do tego głównie wygody tam były bardzo duże wnęki kół przednich ona stosunkowo cofnięte mały rozstaw osi i te wnęki kół przednich było tak, że właściwie tylko pasażer lewą nogę mówi prostować trawę już nie mógł jej wnęka koła przeszkadzały fale dolegliwość kary za autobus czteroosobowy samochód, a okna dach oczywiście tak, bo wtedy właściwie, więc samochód do woli obu głosowali z tych małych samochodów, ale tak to były zawsze samochody czteroosobowe no dobrze bo gdy faktycznie to głównym modelem rano powód tych pierwszych latach drugiej wojny światowej Noto był ten 4 cofał później oczywiście pojawiały się ze względu NATO, że jedno i to była znacjonalizowana Marka, więc miała i pieniądze i pewnego rodzaju reklamy rządową, więc dużo tych powyżej powojennych Niemiec zacznie pracować z nowszej wersji dla mieliśmy produkować zamiast fiata 125 PE jak samochód francuski potentat myśleliśmy o jakieś zamiast oddać cześć premier się produkować też jakiegoś Francuza małego gorzej za każdym razem dochodziło do poważnych rozmów, ale potem rząd francuski wycofywał się zabezpieczenie pokrycia pożytki, więc dlatego nie dawało się tego załatwić ale, a Włosi rząd bardzo po socjalistycznych w tamtym czasie znamy pomagał i dlatego świadoma i dochodziło do porozumienia jako ciekawostkę powiem państwu, że Radom miał 4 c wał miał bardzo Nisko opuszczonych światła przednie reflektory jej to zresztą widać na zdjęciach świata są stosunkowo niskie i zdobyło niezgody z homologacją ten samochód nie powinien otrzymać homologację, bo miał za Nisko snop światła, kto decydował tej homologacji ministerstwo francuskim cenzury na zasadzie jak remis jednak sam z urządzeń dla jakiego należy hossa ubranych w 2 Lechia była aż jedno tak, ale i to jest analogiczne Boże państwa w euro do po sytuacji w Polsce prawda pani zdrowie, dlatego że tak tutaj dano do pozwoleń uważają, że zawodnik będzie się mógł sprzedawał i tylko pozwolenie być na pół roku, bo potem tego sam Monti obiecał kupić okazało się, że te za świadczone były na wysokości 56 centymetrowa powinny być na 60 krótkotrwałe zwolnienie dawno, ale okazało się, że strajk przedłuża, bo sam uczy sprzedawał u nas w Polsce była podobna sytuacja był zawał, który nigdzie w Europie nie dostał homologacji do łódzkiego, a w Polsce dostał tych z wiadomych względów pana i tylko w Polsce były jeździły sprzedawane były, a w Europie tylko nie dostał homologację tak z obowiązku tylko powiem, że inne modele z mniej więcej w tym czasie 3 do pięćdziesiątego szóstego roku na to było jeszcze kolor, ale które jest tam było produkowane w pięćdziesiątym roku był specjalny model przeznaczony na dno, a rynek amerykański tak inny Bornholm już jak ta grupa kobiet tak go do sportowe to biały dawka 2 amortyzatory z tyłu, jaki jest dodatkowa obrotowa jest, a perony miały 30 parę koni mechanicznych to już nie uda malutki silniczek jeździły wrogość do szkół w 125 km / h w, tak więc jest tutaj one chyba nawet udział brały w rajdzie Monte Carlo nie jest, ale nie jestem pewien detal ta wersja sportowa i były też wersje uproszczone, które z kolei miała siedzenia tak jak i strat oraz Autosan bowiem cały metal z metalowym szkieletem wizje z 1 tylko światłem z tyłu to jeszcze kabli bez kierunkowskazu VIP zderzaków taki sam odejść tak jest uznawały homologację panie Krzysztofie pozostawał kiedyś inaczej było tak, choć wcale nie tak dawno było tak samo piękne z drugiej strony jaw, że na dziś możemy jako ciekawostkę po datku, ale ostatnio czytam badamy to wam jakiś stary tygodnik Motor i tam pewien fachowiec wypowiadał się, że nie ma takiej możliwości, aby to rok osiemdziesiąty ósmy nie ma takiej możliwości, żeby w Polsce kodeks przewidział i dopuścił trzeci świat usług to tak jak kiedyś pan mówił tak tak, kiedy sobie nie wyobrażali, że w środku auta będą będzie coś takiego jak dziś pasy, które będą na co popatrzeć i hak i co do pomyślenia, ale do 82 Bułgaria zapłaci za mandat zresztą zator miotacz wygrał 3 wymiar dziś trudno mu, a teraz Unia Europejska chce wprowadzać jeszcze takie migające światła stop, które będą sygnalizować o tym, że co się dzieje przed nami będą tak mrugać, więc na to, że jestem to pana program są bardzo ciekawe ja dziękuję bardzo lubię właśnie i Niemcy albo, że w mało, by jeszcze mówić, bo też ma być Unia wprowadziła ograniczenie prędkości mówiliśmy o tym, mówiliśmy o tym, tak jak najbardziej, ale to nos w tej kadencji może to przejdzie droga ambiwalentne odczucia wiemy to się bardzo lubię tak, że porozmawiamy o tym co za lot jak dobrze może teraz musimy kończyć jasnych ubraniach pozdrawiamy Jerzy Lemański narodowe muzeum techniki Krzysztof Woźniak za tydzień nie z citroena, ale też tak jak powiedzieliśmy to Tacho współczesnych rynku motoryzacji tak jak pan Jerzy zechciał to porozmawiamy o tym co Unia Europejska zamierza wprowadzić do usłyszenia za tydzień do ZUS Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: ZMOTORYZOWANI

Więcej podcastów tej audycji

POPULARNE

DOSTĘP PREMIUM

Z Dostępem Premium TOK FM odsłuchasz każdy podcast! Wybierz pakiet Aplikacja i WWW - słuchaj gdzie chcesz i kiedy chcesz!

Kup teraz

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA