REKLAMA

Nieusłyszane, niezauważone. Kobiety z XXI-wiecznej prowincji (powtórka)

Wieczór Radia TOK FM
Data emisji:
2019-04-05 22:00
Audycja:
Wieczór Radia TOK FM
Prowadzący:
Czas trwania:
48:20 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
każdy wieczór Radia TOK FM przy mikrofonie Hanna Zielińska, a z nami w studiu są już współautorki książki, a co wyście myślałem spotkanie z kobietami Mazowieckich wsi Agnieszka Pajączkowska dobry wieczór dobry wieczór i Aleksandra Zbroja dobry wieczór dobry wieczór to są właśnie te filmy odważne kobiety, które wsiadły samochód i ruszyły na wieś Mazowiecką, odkrywając bliską stolicy prowincji no i właśnie pytanie czy to prowincja tonie prowincja właściwie to Rozwiń » jest taka przedziwna kraina z 1 strony inne ten mecz się wokół Warszawy czy wsi Mazowieckiej na nie wszystkie są wokół Warszawy inne ale w jakim sensie są blisko związane z Warszawą ze stolicą, a z drugiej strony ze zdumieniem przeczytałam w tej książce, że Warszawa bywa bardzo odległa, by mentalnie emocjonalnie, że wcale nie ma tak dużo tych związków emocjonalnych z Warszawą dla kobiet mieszkających gdzieś się na wsi my na Mazowszu często w najbliższym również emocjonalnie czy w ekonomicznie miastem z Płocka np. no i gdy pytanie czy zgodziłby się pani z tym określeniem prowincja, która geograficznie odpowiada tej krainie, ale jednak jest nacechowane w naszym języku pejoratywnie to jest rzeczywiście jedno z tych słów, na które się zastanawiałyśmy pracując nad książką sięgnęliśmy do słownika języka polskiego mimo konsultowaliśmy kwestię wydźwięku tego słowa, ale część osób zwracano uwagę, że ona jest neutralne rzeczywiście określa region, który w fakcie jest tak AM nazywany w odniesieniu do ośrodków miejskich natomiast rzeczywiście słownik języka polskiego zwraca uwagę w drugim znaczeniu tego słowa, że ma ono miewa ona wydźwięk pejoratywny wartościujących z pewnością jakoś, wskazując na hierarchię tych terenów miejskich i mniej miejskich ostatecznie po zdarzało się też tak, że Chiny same nasze rozmówczynie używały tego słowa podobnie jak innego kłopotliwego dla nas, ale jak wieśniaczki czy właśnie bycie wieśniaków być mieszkanką wsi, który ma podobną cechę chyba jak prowincja możemy jeszcze mocniejszą że, chociaż było czy jest nadal formalnie słowem neutralnym to bywa bywa odbierane pejoratywnie negatywnie natomiast część naszych rozmówczyń, kiedy poruszały się na ten temat odnosiły się do tego mówiąc tak jest to element kusi to jest nie mam z tym problemem słowa były ważnym niektóre wręcz powiedziałbym, że postulowały miały taki postulat, żebyśmy wspólnie starały się odczarować to słowo i było to zarówno słowo Wichniarka, który z moich uszach przynajmniej brzmiało masz dosyć neutralnie jak również słów Wichniarek, który już jest zdecydowanie nie mieliśmy trochę tak jest niemal w Berlinie są traktowane przez nas natomiast niektóre z naszych bohaterek + 1 z ekspertek, która jej opinię wprowadziły się na wideo do książki proponowała odczarowanie również tego drugiego słowa, ale i nasze bohaterki mówiły o tych grup często wykop mówiły o sobie bardzo przewrotnie wieść w miarę jej było to raczej pozytywną rolę w Chinach w zdecydowanie tak, choć żona oczywiście nie nie, choć można tak oczywisty powiedział Michał Obiała wyzwań myślę, że rząd oczywiście jest jednak jakoś uzasadnione, bo tutaj mamy zderzenie tej narracji feministycznej wielkomiejską zamknięto akademickiej o tym, też ekspertki w książce inne mówią jednak i w jakim się wspólnym mianownikiem w dużej części jest mer są różnice formalnej edukacji między inne miasta mam się tutaj akurat nasze bohaterki bardzo często mówią o tym, że są im mają wykształcenie podstawowe czy średnie co w jakimś sensie my, słuchając historii czytając historię odparowuje inne znaczenie wykształcenia czy też inne od szczurów jest zrównywanie wykształcenia z mądrością dorobkiem życiowym Nowotki intendenta różnice mogą polegać właśnie forum na takich właśnie my różnicach w aparacie pojęciowym w języku ołów w wypowiedziach czasami oczywiście też szerokość horyzontów, ale nie zawsze skończyłam dygresję tak zdecydowanie za dużo też być może ta różnica między imponuje wykształceniem formalnym, a jednak wiedzą płynącą z własnego doświadczenia, a drugie, tyle że życie ogromnie istotne tutaj, bo on wręcz sens tej kwestii prowincji czy w tej kategorii jednak nasza książka osadzona jest w województwie Mazowieckim w historii naszych bohaterek z rozbierane w regionie województwa mazowieckiego nie bez, niemniej bez miary jest celowe z naszych branż kluczowych dla nas była ta Centralna obecność Warszawy jako tego miasta miast miasta stołecznego miasta można powiedzieć, o które też takiego miasta wampira, który z całego województwa wysysa energię dokładnie przyjęte należy też zaczęli dokładniej interes, a propos tego wykształcenia nie możemy tutaj z naszej perspektywy opowiedzieć o Warszawie charakteryzuje się między nimi tym, że demograficznie sporo duża część mieszkańców Warszawy także ludność napływowa natomiast nasze bohaterki rozmówczynie mówią o tym, procesie nie, używając czym konkretnie takiego sformułowania ale, opowiadając o swoim doświadczeniem mówi o starszych bohaterkach czas swojej pamięci tego jak to dawniej jeżdżono do Warszawy jak i dzieci wyjeżdżały do Warszawy i często, obserwując przez fakt posiadania krewnych rodziny w Warszawie czy mają budujący wyobrażenia na temat życia miejsce używających sformułowania właśnie, że to, że ich tak na warszawkę i te są ludzie, którzy wyjechali z tzw. prowincji własny to są ich słowa do miasta i często ich zdaniem to właśnie ta ludność napływowa była to, która najbardziej AM, a do 1 i czarną legendę wydano bardziej stereotypowo odnosi się tu najmocniej burzyły wzmacnia stereotyp wsi jako tej negatywnie prowincjonalnej próbują z w sejmie taki sposób zaadaptować się nowych wielkomiejskich warunkach tak przejaw arogancji, przesuwając pewne stereotypy swoje wyobrażenia o tym, czym to inaczej co to znaczy być warszawiakiem mówiąc 1 z kim 1 z naszych bohaterek, a ci, którzy najbardziej obrażają wieś to ci, którym słoma zbóż z tych Legia zagra, gdyż teraz mówię tutaj właśnie konkretnie bohater ze swoim językiem opowiadają, ale doświadczenie, które dla nas może być nim raczej informacją historyczną wiedzę o takich gwałtownych protestach społecznych historycznych, które kształtowały relacje między Warszawą i tz w prowincją warto też w tej książki inne jest religią niesamowita miej im bardzo są ciekawe historie i wciągające ne i bardzo lubię to uczucie, które miałam przy lekturze waszej książki polegająca na odkryciu inne i zastanawiają się jak to możliwe, że takie książki dotychczas nie było i rzeczywiście głos polskiej wsi jest reprezentowany przez tyle głosów, ale w ogóle nie znamy narracji współczesnej współcześnie żyjących kobiet na wsi w ogóle nie znamy tej narracji inne prowincjonalną feministycznej, bo tutaj my można mówić o tego typu narracji przynajmniej momentami, bo polską wieś albo reprezentują politycy UE albo reprezentują, a właśnie protestujący rolnicy, ale raczej na ulice Warszawy i raczej mężczyźni albo ewentualnie jakie się różnego rodzaju programy nerwy na różnego rodzaju show medialne i inne związane z Lechią, ale wtedy ten wizerunek wsi on już jest w jakimś sensie zdeformowana jest podporządkowany temu na świat światło na obrazkach medialnego, a tutaj po prostu jeździło się od płota do płota i dbałością o historii teraz jestem bardzo ciekawa, bo przypominam sobie czytając naszą książkę też nad książką opartą na rozmowy ze stewardessami im autorka tej książki opowiadała, że kiedy mer przychodziła na RO w 1 z Ardesen drugi stewardessy, żeby zapytać, jakie były początki tego zawodu jak się pracowało w latach pięćdziesiątych siedemdziesiątych i różnego rodzaju smaczki anegdotę w wielu w wielu przypadkach spotykała się z gotowymi nieodpowiedzialnymi historiami pewnego rodzaju poczuciem ulgi ze strony tych stewardes, że wreszcie ktoś jest gotowy usiąść zapytać skupić się wysłuchać mnie oceniać od początku do końca bić się w tej historii akurat w tej grupie zawodowej no to była pierwsza książka na polskich w polskich warunkach i miałem takie poczucie, że mogło być podobnie tutaj momentami oprócz oczywiście tych historii, która ne zostały nią powiedziane, bo nie wszystkie kobiety godziły się na dialog czy tym bardziej na kimś pogłębione zwierzenia, ale czy było także miał jeszcze poczucie, że to był historyk to tylko czekały na awans cały czas się, że miałyśmy takie poczucie i byłyśmy tym wręcz oszołomiony i z pewnością to było jedno z takich pierwszych naszych zaskoczeni to właśnie ta gotowość napotkanych jak Irak jak pani powiedziała przy płocie pod sklepem albo na drodze albo przybieranie na polu kobiet do dzielenia się z nami historiami często bardzo mnie takimi intymnymi trudnymi przyznam, że trudno nam było jakoś to sobie poukładać w głowie, dlaczego już to może tak być na samym początku aż w końcu spotkałyśmy psycholożka, która mieszka na wsi, która opowiedziała nam w Głogowie działa na swoją historię, a przy okazji pod pedały mają wystąpiła w naszej książce bez podwójnej roli i parę linijek za kartki Jonas wyjaśniła nam trochę nad czym polega ta gotowość chęć dzielenia się swoim życiem z nami, że Lech inżynier, że jest pan poinformowała o pewnej odpowiedzialności za taką rozmowę to jest proces, który dzieje się również ta rozmowa ma również swoje konsekwencje psychologiczne dla bohaterek zdecydowanie nas o tym, poinformowała sugerując, że powinnyśmy być może zatrzymywać wręcz nasze bohaterki w pewnym momencie, bo to może pójść za daleko mu więcej jej słowami tutaj atrybuty nie opowiedzianej historii rzeczywiste rozmawiając z niektórymi kobietami też podkreślam, bo wiadomo różnie było one wprost odkładały swoje zajęcia one nie znając nas często zakładane przez jednak 2 nieznajome uzupełnienie tutejsza kobiety odkładały swoje narzędzie pracy swoje obowiązki tak kończy się niemalże czekając na sytuację, w której ów wreszcie mogę opowiedzieć, o co ciekawe przyznawały racje w domy często przedstawiają się mówiłyśmy, że jeździmy właśnie po Mazowszu, żeby posłuchać tych samych nieznane mamy poczucie, że ten głos nie reprezentowany w mediach one mówiono tak no właśnie było w mediach wieść prezentowane jest forma niektórych seriali reality show one oglądają ale jakby sama mówią to nie jest nasza rzeczywistość nas nikt nie pyta o to jak żyjemy co myślimy o jaki mamy poglądy i nawet wiedząc, że naszym celem jest napisanie książki zbieramy historie, które opublikujemy w tym otwarci chętni często i jej opowiadały mając też przekonanie, że te historie zostaną zapisane będą czytane będą miały swój obiekt, ale z tym wiąże się też temat tej odpowiedzialności, o których wspomina nie tylko psycholożka, którą spotkałyśmy, ale któremu, do której one z czasami na inne bohaterki jest czasami wzywały, dopytując też czy ich historia PL będą anonimowe czy nie i tutaj, ale spotykałyśmy się też z istotną dla nas też różnice posta w niektórych kobiet chciały się podzielić swymi z tymi tak jak wspomniał Ola często dramatycznymi często przyjmującymi, ale pod warunkiem, że nie będą one rozpoznane ani na różnych lokalnych społecznościach inne wręcz przeciwnie inny były w niemalże może nie rozczarowany ale, ale byłyby skłonne wystąpić pod własnym imieniem nazwiskiem natomiast my zdecydowałyśmy, że to dla spójności całego tekstu i właśnie na takiej no tak też odpowiedzialność jako autorek zdecydował, że wszystkie imiona bohaterek książki są zmienione nie podajemy również naz w miejscowości analizujemy je na wsiach kierunek taniej więcej geograficznej to jest wszystko co wiemy pytać różne kwestie związane z byciem kobietą dzisiaj w Polsce baza w 2001. wieku ona oczywiście osadzone są w tych realiach lokalnej wiejskiej tożsamości termin, ale też bardzo często padają pytania o zwrot na waszym kierunku czy też komentarze komentarze dotyczące naszego wyglądu naszego wieku waszego zajęcia co to w ogóle za pracę tu się utrzymuje się z tego, że takie zdjęcie i wy decydujecie i domyślam się, że jest to też element tej gry, żeby czasami też wejść w dialog czasami też odpowiedzieć na te pytania w ramach budowania zaufania do rozmów cieniami na pewno tak było, że kiedy spotykałyśmy te kobiety Jan pytały nas coś to prowadziliśmy z nim po prostu rozmowa w cieniu było także zdawałyśmy im pytania Jona odbijały się, jakbym w wieku od ściany ale początkowo nie w ogóle nie planowałyśmy włączyć się bierna żacy i struktury tej książki chciałyśmy oddać kobietom głos ukrywając się trochę za ich wypowiedziami, ale bardzo szybko zorientowały się mesjaszem tak naprawdę jesteśmy częścią częściach opowieści odbijamy się na pewno w ten czy one odpowiadają na zadane przez nas pytania to jest 1 część tej historii pewne jest drugą jest ułożony faktycznie są ciekawe też nas użyła pani sformułowania gra fair i też dosyć szybko w tym procesie zbierania materiałów doszło do nas, że tak naprawdę mamy do czynienia z taką, że chcemy pokazać Riot zagrają właśnie tych stereotypów w jaki sposób być może one działają marzymy w jaki sposób też myślimy o nim on z myślą one z i bardzo często te rzeczy bez domu na dom albo u nas ten proces też tak przebiegał z dnia na dzień zmienia to były bardzo dynamiczne dynamicznej też konstrukcję, ale dlatego też zdecydowałyśmy się na włączanie siebie struktury tej opowieści o włączenie też własnych tropów, bo ma 1 z pani włączyła swoją babcię babcia Halinka druga z pań włączyła w 1 z Motyką działkę na nas na ekranach kin, bo działkowa ostępów ziemię na wsiach tam była taka pani babcia trochę tak obca postać, ale jednak pani babcia Anny i pojawiają się te osobiste bez tropy my rozumiemy, że to też w jakimś sensie dla was i dla budowania własnej tożsamości, by było potrzebne w tej książce tak tak, chociaż też tych z dnia, ale my do tego doszło w trakcie wraz ze było trochę było rannych w wyniku rozmów naszych z kobietami rzeczywiście po drodze, które faktycznie nie tylko były przez nas odpytywany nie jeździły bez kwestionariusze mnie prowadziłyśmy sformalizowanych wywiadów tylko były też oczywiście rozmowy polegając na jakiego rodzaju wzajemności i te wzajemne spory polegać na czczo odzwierciedla się w tym, że można sądzić z 1 strony, że kobieta została ona w trakcie pracy fizycznej przez 2 zakładana przez 2 kobiety podróżujące, pisząc reportaż może się poczuć zawstydzony, że oto panie z miastem tutaj do nas przyjechały zadają pytania cement powiedz niektóre rzeczywiste tak nas traktowały z drugiej strony i inne, a odcinały nas wzrokiem Góra dół u nasady cudu za pan nic się w ich w tej czyje to dziewczyny i dlaczego ich nie znam i dlaczego w ogóle tutaj ktoś dzisiaj grają tak to możliwe nie zje kręci zadaje pytanie właściwie się jeszcze dobrze nie przedstawił dziennik, który też po prostu uczulał nas na nos strach, gdyż pokazując, że też relacje między nami nie do końca jest oczywiste i testami padały pytania o kim jesteście a dlaczego o to pytać się od 2 tysiące 100 chętnych będzie wymagać, że wdrożenie czy 3 tys dzieci stąd pochodzi część rodziny i to on czasami nas wywoływały te pytania, które sprawiły, że my rzeczywiście zaczęłyśmy się każdy z nas indywidualnie zastanawiać nad pierwszą motywacją głośników zewnętrzną, które nas popchnęła właśnie w kierunku niedługo się konkretnie wsi Mazowieckiej i rzeczywiście rozpoznał myśmy też zasadniczą różnicę w nas obu to znaczy fakt posiadania korzeni rodzinnych, jakkolwiek jest to skomplikowana sytuacja w środku oni właśnie na wsi Mazowieckiej i w moim wypadku sytuacja, w której ja tych korzeni zupełnie nie posiada on, a jednak przecież relacje się na chwilę wiadomo, o ile mi wiadomo, ale dno no tak ale, ale w ich występ pokoleń wstecz więzienie to nie znaczy, że nie mamy relacji jako rodzina jest w białych rzeczywiście korzystał jest niejako ze miejsca wyjazdów wakacyjnych, więc rozpoznanie tego kim jesteśmy brudasami było właśnie pytaniem naszych bohaterek zadanym mu w drodze jest też pytanie, na którym często próbujemy odpowiedzieć w tej książce też, podtrzymując czy, próbując podtrzymać nasze relacje wzajemności to znaczy to, o czym opowiadają nasze bohaterki to jak opowiadają zwoływane przez nasze pytania, a nasze pytania czy sami wynikają z Rz wynika na pewno z kwestii cieszy nas interesujący, ale też z tego jak gumy relacje jako warszawianki mamy z tyłu stoją tzw. prowincjał różnice te pomyślałam Agnieszka, kiedy zabawny przewrotny że, gdy nie ma korzeni nacji, ale jednak swoje życie zawodowe jest bardzo od wielu lat mocno związane z się ja natomiast mam mam korzenie na wsi, a to był taki wielki nieobecny mojego życia przez chwilę wiele wiele na ten temat czy jednak, że budowa Anitą tożsamość miejską i wzmacnia to tożsamość wykazywanie takiej Monnari moja babcia, która w tej opowieści jest wpleciona w narrację po tej chemii zaczęła opowiadać stosunkowo późno ja w ogóle o tym, bardzo mało myślałam tak naprawdę folia zerwano też zdecydowała się Marzena tożsamość miejską zdecydowanie tak mu Noto teraz Opowiedz naszym słuchaczom co same bohaterki mówią o sobie swojej tożsamości w szczególności o inne różnych kwestiach feministycznych w jakim sensie będę miał wrażenie, że ta podróż z Warszawy mama zawsze jest niestety podróżą w czasie w przeszłość, bo w wielu przypadkach w opowieściach o Neill historia z własnych osobistych o rolach w związku o relacjach z innymi kobietami potwierdzają się stereotypy czy też inne wyolbrzymione są w stosunku do tego może co dzieje się w Warszawie różnego rodzaju zjawiska związane z patriarchatem miały panie takie wrażenie z pewnością miałyśmy natomiast w pewnym momencie zorientował myśmy się i zresztą zostało to nam wskazane przez 1 z bohaterek, że być może to co obserwujemy nie jest różnicą na linii miasto wie jest, ale jest bardziej różnicę pokoleniową młode kobiety też z nami rozmawiać, ale jednak w Sierra na wsiach spotykamy częściej starsze osoby młode osoby często migrują oczywiście przedstawiamy historię młodszych kobiet, ale prawdą jest, że większość naszych bohaterek to były one kobietę po wsi Rudno w okolicach dziesiątego roku życia bym powiedziała w UE dzieje się tak wielu względów, które też staramy się o umorzenie przeanalizować ale jak by wypunktować w naszej książce IR na początku szukałyśmy się na tym, że ja miałam taką myśl o cholera ten ten właśnie stereotyp, który ja bym bardzo chciała obalić ten się nie potwierdzam, ale potem zorientowałam, że to zdecydowanie nie jest taka taka prosta prosta rzecz na pewno to co piszemy w posłowiu jest istotne do odczytania całej tej książki, a mianowicie to to zjawisko właśnie migracji w chwili, ale i tego, że jeszcze są wypełnione starszymi kobietami, a które tak naprawdę bardzo mało miały do czynienia być może w tym z tymi z kursami feministycznej mi było i oczywisty tutaj ich nastrój, która jest 1 z naszych bohaterek wyjaśnia nam to mówiąc o grzechach feminizmu, który jak pani wspomniała jest właśnie wielkomiejski starał się nie nie nie buduje mostów pomiędzy no właśnie tą inteligencją wielkomiejską Cannes Wenecją, która być może w niektórych rejonach jest to gorzej wykształcone n p . mówiąc o starszych osobach 1 z naszych bohaterek mówi np. nie nie jestem feministką ja nie mam przeciwko mężczyznom w latach to jest często ten porozumienie feminizmu, które przebiło się o sile też przez często mylne lub zbyt duże agresywne możecie sami ani nie do końca precyzyjny komunikat medialny czym feminizmie jest, ale też przez to pewnie jak się rodził i faktycznie, że był kreowany przez środowiska wymaga radykalnej inteligenckie akademickie wielkomiejskie natomiast myśmy od kryły czy jak wspólnie w rozmowie z naszymi bohaterkami ich feminizmu, który nie bywa nazywane feministyczną jestem bardzo długo ciekawa, bo rynek skoro jest także ten dyskurs akademicki tamy nie dociera to niekoniecznie oznacza, że niema tam żadnego feminizmu tam feminizmu po prostu ma tam swoją lokalną odmianę o system praktykowany Annie w dyskursie gęby ani nazywany też oczywiście niektóre z naszych bohaterek mieszka właścicielka budki Skaba w przemyśle zawiózł ich wyjazdem z Tarnobrzega nierówne, że wraz z mężem po to, żeby z powrotem po kilku latach 2 z niską relację, ale na własnych zasadach na własnych warunkach tak dokładnie albo ona albo GM zootechnik kas te z PGR -u, która skończyła szkoły zdobyła zawód pracowała w PG ziemia tam swoje mieszkanie swoją pensję swoje swoje stanowisko nie miała potrzeby wychodzenia za mąż nie miał takiego pomysłu korzysta z życia towarzyskiego wyjeżdżała podróżował chodził na tańce tak się zdarzyło, że w wieku 33 lat rzeczywiste poznała na Parkitce swoich żądamy zresztą młodszego od siebie wówczas także niżej można być sytuowane go w hierarchii zawodowej niż ona też zarabiała ona nie miała ona dlatego za niego wyszła, bo nie musi hałas gry w grze chciałam i nie nazwał tego z feminizmem tak samo jak 1 z bohaterek inna kolejna mówi o tym, że feminizm to rozumiem jest coś takiego rozumiem, że chodzi o to, że kobiecie nikt nie może powiedzieć co jest dla nich najlepsze tak dobrze to rozumiem, iż wypełnia norę zadzwoń do nas, ale jednocześnie mówi, ale do tego, żeby kobieta miała prawo jazdy albo nie pozwalała mężczyźnie dać sobie zęby czy nie może być feministką ona tak mówi kobiety na wsi nie pozwalają sobie w kaszę dmuchać, ale zwierzyna, ale inna, ale nie np. kobieta, która sama powiedziała no ja nie jestem feministką w trakcie rozmowy z nami o odkrywać tak naprawdę swój feminizm i opowiada nam np. słynny tej kobiety, którą spotkaliśmy przy zbieraniu ogrodu bardzo zresztą pięknego, która powiedziała nam historie o tym jak w latach siedemdziesiątych kobiety zawsze się zaczęło mający powstać mówiąc słowami powiedziano nam, żebyśmy poszły na traktory to poszłyśmy dalej i ona powiedziała nam historię o tym jak zaczęto zakładać szkoły zawodowe i w pewnym momencie wszystkie prawie wszystkie kobiety z jej wsi poszły do szkół, a ona poszła do szkoły miała taką motywację silną, żeby mniej zamożnym, bo nie chciała mieć męża jak wszystkie kobiety z wsi, która na pamiętaj zna spokojniej mamy też często dłużnik był pierwszym pokoleniem, które miało tę możliwość wyboru rynku nikt nie musiały zostawać dziewczyny w gospodarstwach z rodzicami w 2 lidze może gorzko władzy to istotne w Smith wspomina nasza bohaterka dają możliwość zatrudnienia w zakładach przyszli, by szkoła była często przy zakładach przemysłowych plus możliwość własnego mieszkania również Azja plus pensje, więc własne pieniądze jak na tak własny pokój w oryginale ten wątek jak gwiazdy żużla oraz trasa jest praca zawodowa nie praca opiekuńcza i domach jak praca zawodowa jest tą drogą też pierwszym krokiem po jest na wprost własny pieniądz nas tak tak niezależna cóż daje możliwość na przykładzie w sensie kursem prawa jazdy zdobycie prawa jazdy i w sytuacji, kiedy na wsiach nie ma komunikacji publicznej możliwość dojazdu do miejsca pracy i na zarobienie własnych pieniędzy wręcz i tak bohaterka wydaję się tu też dosyć istotna to jest 1 z bohaterek, która w swoim kraju w późniejszym w swoim życiu zdecydowała się na rozwód i myślę sobie, że być może ta pierwsza część historii, której powiedziałyśmy nie bez znaczenia dla, jakby dalszych losów Giżycka ona na bardzo trudne życie, ale jednak było w stanie jakoś to wszystko udźwignąć sama kwestia rozwodu, bo pojawia się tu i ówdzie w różnych historia w ich różne są konsekwencje, jakie następstwa tego rozwodu w przypadku 1 z młodych rozmówczyni, która w UE z 1 strony stereotypową dosyć wcześnie wyszła za mąż dosyć wcześnie w została mamą, ale nie stereotypowo dosyć wcześnie się rozwiodła spotykać się kilka razy w po rozwodzie zdaje się, że już 7 lat po rozwodzie Anny el ona opowiada o swoim życiu swojej codzienności tak jakby ten rozwód niewiele niespecjalnie wiele zmienia w jej relacjach ze społecznością wiejską lokalną w inny opowiadał o tym, że co najmniej raz w tygodniu spotyka się z koleżankami czy z przyjaciółkami, że to jest dla nich bardzo ważne i to jest numer taki obrazek teraźniejszy natomiast w innej relacji kobieta, która opowiada o rozwodzie zdaje się, że w latach siedemdziesiątych takim nietypowym Elmer nietypowe w tym sensie, że w tamtym czasie co nie było specjalnie na ani powszechna niemile widziane ta bohaterka opowiadała o pewnym ostracyzmem społecznym czy była przez inne kobiety natychmiast potraktowana jako potencjalna rywalka i dla niej rozwód oznaczał koniec relacji towarzyskich ona została osamotnieni, że rozpadło się małżeństwo plany perspektywy życiowe rodzinne to jeszcze nie spotkała się z jedno odwróceniem ze strony znajomych sąsiadów społeczności wiejskiej, więc tutaj też widać to mu różnicę zmiany posta w wobec rozwodu, choć część tych doprecyzuje ta młodsza bohaterka, której pani wspomniała jednak na początku swej historii, mówi że Wierzga dała żadnych list generała mów tak dziś jednak jesienią w oskarżała obwiniała o rozpad małżeństwa jeszcze podkreślam znamy relacje tylko 1 strony mężczyźni nie są bohaterami naszej książki, ale bardzo wyraźnie Wisty przybierało to, że ona została przez męża oszukana zdradzona to on ją zostawił on nie miał wyjścia musiała się zgodzić na inne na rozwód dostała z dzieckiem, a mimo to właśnie dziś szczególnie kobiety to nie nie koleżanki, ale kobiety z pokolenia jej mamy lub starszą ją obwinia, bo misją zadaniem kobiety jest utrzymanie rodziny przede wszystkim limitu można użyć tego tematu patriarchatu traktujmy to nie spełnia za chwilę, ale tylko tego ostracyzmu jeszcze rzeczywiście dla nas dosyć szokująca była też opowieść tym drugim bohaterki i el ta sytuacja, w której ona rzeczywiście znika to znaczy znika jako koleżankę jako sąsiadka staje się potencjalnym zagrożeniem a jest też wynik z osobna bardzo, bo rzeczywiście rozwody w tym okresie, który mówił lat siedemdziesiątych były nasi bardzo rzadkie nie tylko na wsi z tak zresztą nie tylko nacji UE natomiast, gdyż jest w naszej książce bohaterka, która w rozmowie z nami rozważam rozwód jest nasza rówieśniczka także, która relatywnie młodo wyszła za mąż w wieku 22 lat ma 2 synów męża, który przez wiele lat wyjeżdżał do pracy zagranicę co też nie bez znaczenia dla pewni jakości części relacji, które charakteryzują się właśnie wyjazdami zarobkowymi mężczyzn i one nam opowiada o swoim dylemacie podkreśla nasza rówieśniczka, odkrywając w sobie jak silny ranny, a czy właśnie takie jak jak silnie interna list wan jest w niej patriarcha w Dreźnie nazywano go tymi słowami mówi o tym, że takie wychował kość już takich wychowałam mama, że to, że miała być grzeczna posłuszna potulne i sama mówi nie opłacało się w Mie -li ona z kolei w bardzo ciekawą postacią także, dlatego że nie próbuje znaleźć sobie życie poza małżeństwem, a nie znaczy nie racji tylko za znaczeniu pasji zajmuje się muzyką prowadzi zespół muzyczny i próbuje zbudować swoje poczucie własnej wartości własnej niezależności sprawczość właśnie w obszarze życia zawodowego połączonego z pasją wstrząsający w tej historii, o których opowiedziała właśnie Agnieszka jest też to, że tego samego dnia rozmawiałyśmy z mamą jej tej kobiety, która w NFZ zupełnie nie była świadoma tych dramatów, które rozgrywają się w głowie jej córki natomiast samo scenariuszy życia był wręcz niepokojąca z naszego punktu widzenia podobne do do tego co opisała nam kilka godzin wcześniej jej córka mianowicie, ale jednak potoczyło się to wszystko w przypadku mamy trochę innym na inne tory w zeszłą, ponieważ jak córka podczas gdy córka niechby kontestuje rolę kościoła, który w swoim wychowaniu w tak mama Anna, której mąż, czyli tata jest w bohaterki, której wspomniała Agnieszka jest grajkiem wiejskiej ma manualną w mówiła o nim stary Cygan, który trwoni pieniądze pije na weselach gra na weselach gra przepuszcza pieniądze zdradza ją bije, ale nie zdecydowała na rozwód z czystym człowiekiem natomiast zdecydowała się na życie w tym samym domu, ale w różnych pokojach zdecydowała się w pewnym momencie na rozdzielność majątkową, ale mówi jak ważne jest dla niej przyjmowanie komunii świętej jak bardzo nie jest w stanie podjąć decyzję o rozwodzie tak, gdybyśmy go zatrzymać na chwilę do tego absurdu nieprawdopodobnego ukarania przez kościół kobiet za to, że n p . są poddawane przemocy domowej bite inne i one po to, tylko, żeby móc pozostać we wspólnocie kościelnej decydują się stać w tych związkach, bo kościół nie przyznaję nie dopuszcza do komunii do udziału w komunii osób, które są po rozwodzie niezależnie od tego, jakiego powodu są przy rozwodzie to bardzo jaskrawy przykład tego segmentu spotkałyśmy natomiast bardzo dużo wierzących kobiet, które były w stanie im sprzeciwić wszelkich tego typu władz kościoła nad życiem kobiety, a i renty nie były wcale jednostką bohaterki było naprawdę sporo kobiet, które deklarowały, że jako wierzący i praktykujące katoliczki, które tutaj może, używając słów swój rozum mają już ani były w stanie zbudować chcieli odejść od konfesjonału i znowu nie było jednak bohaterka koparkę bohaterek nakrzyczeć na księdza powiedzieć mu wręcz ty głupia mówi szef ja nie będę się wysłuchać, a ja nie uznaje autorytetu kościoła, który mówi mi, który traktuje mnie jako o maszynę do płodzenia dzieci i urządzeń do rodzenia dzieci i IR to było wstrząsające historie nawet bezpośrednio odnosi się do aborcji myli jako osoba wierząca katoliczka praktykująca żaby pewne zgadza się z większością postulatów my katolickich, ale w kwestii aborcji uważa, że kobieta powinna mieć prawo decydowania o swoim ciele innej tutaj też jest taka duża samodzielność wyborach moralnych, bo to jest pewnie kwestia Abe, w którym samotna to jest też temat, którym czasami poruszał w rozmowie z naszymi bohaterkami, pytając je o stosunek do czarnych protestów mu i to jest też kwestia tego jak dziarskim przekaz medialny, który z naszych bohaterek mówiły czarne protesty wtedy, kiedy tak kobiety brzydko krzyczały na ulice do niedawna nie popieramy to od razu, że z drugiej strony widać, w jakich mediów był ten przekaz potem w rozmowie, kiedy niektóre z nas prosiła, ale powiedz, o co chodzi o tych czarnych prezes tego nie pamiętał niektóre, więc my referował byśmy mówią nie no to odczytuje się zgadzam to jest dzieje z tymi postulatami się zgadzam uważam, że to kobieta powinna decydować niektóre zwracały uwagę też szczególnie starsze na kontekst wsi wielodzietności i tego, że kobieta, która rodzi kolejne derby odkrywa, że kolejny raz jest w ciąży, które nie zawsze była zwiążą pożądaną chciano mnie zawsze była też ciążą z wyboru, jakkolwiek małżeńską powinna mieć możliwość decydowania o możliwości przerwania i inne, więc tak to było też na pewno jak zaskakujące, że też podobnie jest pytanie wprost feminizm czy wprost czarny protest bywało bardzo mocno przez nasze bohaterki niektóre jakoś budowało ich sprzeciw to w głębszej rozmowie okazywało się, że jest im to jednak bliskie na pewno też wstrząsające prace nad tą książką było uświadomienie sobie w jaki sposób płodność nasza płodność płodność kobiet wpływa kształtuje nasze losy życiowe, a nie tylko te prywatne domowe, ale też będzie to dalej w ARR na polityczny RFN i te są bardzo często nieoczywiste sytuację jak np. spotkałyśmy mama ośmiorga dzieci, które mówi, że idzie im przez jej wielodzietność ona została skazana na ostracyzm w swojej wsi to była rzecz, której nie spodziewałyśmy się usłyszeć spotkałyśmy też kobieta, która nie ma dzieci, ale i ze względu na swoją bez dzietność UR od upadku PGR-u nie może znaleźć pracę, ponieważ każdy jej potencjalny pracodawca, mówi że o tamtejsze bardziej należy, bo ona ma dzieci czy wreszcie przez kobietę, która też niewiele starszy od nas, które przez 10 lat wraz z mężem w bardzo partnerskiej małżeńskie relacji starała się dziecko wspólnie starali, a o dziecko i której to problem z płodnością problem z jeszcze w ciążę byłej wsi weszli w jej wsi problemem publicznym w ZSP w małej społeczności sytuację, w której małżeństwo 10 lat po ślubie nie ma dzieci z duetem z rozmów ta komentowana przez panów pod sklepem tak żerować męża powiemy mu jak na redakcyjnym na najgorsze co może być czarnym, więc to jest też inne jest też jedno z tych odkryć cieczy właśnie nie dotyczy nauki którą, która płynie opowieść bohater także to co wydaje się być w rzeczywistości wielkomiejskiego, tym bardziej anonimowej uważam, że bardziej anonimową pozbędzie się bardziej ukryć tam jest bardziej publiczne i kształtuje ciśnienie Gorzyce prywatne bardzo mocne relacje społeczne sąsiedzkie i nie zawsze te relacje są pozytywne noty w relacjach sąsiedzkich też są bardzo różne relacje począwszy od takich stereotypowych dotyczących zazdrości materialnej sąsiedzkiej handlarzach iluzjami, choć od domu do domu i żeby sprzątać zawiązują używa argumentu, że nas sąsiedzi już kupić nocą wiadomo z Turcji też kupię w takim razie nie mogą być gorsi niezależnie od swojej sytuacji, ale też same bohaterki książki mówią o relacjach między kobietami gminne i być może właśnie na na pewnym poziomie pokoleniowym okazuje się, że to kobiety same są strażnikami patriarchatu i same siebie potrafią krzywdzić tak jak to inne ma miejsce w różnych innych niezwykle konserwatywnych mecz nawet fundamentalistycznych społeczeństwa dzisiaj funkcjonujących w różnych miejscach świata np. teściowa jest taką figurą numer taki, by kobiety, która jest w tym najbardziej radykalną strażniczką patriarchatu wyładowując są całą swoją frustrację swoje nieszczęście znaleźć na cenowej i tutaj też mamy dokładnie i jednostek historii jak kobieta w szóstym miesiącu, by traci bliźnięta traci ciążę to też pokazuje też z tym kłopoty z dostępem do opieki ginekologicznej opieki medycznej to się co się dzieje gdzieś po prostu dynastii ktoś się, kto się próbuje dowieść się do szpitala i pierwszą osobą, która ją potępia za to niemal obwiniają właśnie jej teściowa na ile to jest to jedne z charakterystycznym ciuchcie wciąż funkcjonujące te trudne relacje między kobietami, które dostają taką pałeczkę sztafety pokoleń w dochowaniu wierności patriarchatowi senną to jest tym co jest bardzo istotne pytanie tej, a propos tej historii, którą pani przywoła podkreśla, że ta to historia z lat sześćdziesiątych natomiast mamy też bohater w wieku 38 lat, które chcą mnie zaraz zostanie babcią myli się bardzo wcześnie zdecydował się na założenie rodziny i ona mówi dobrze cieszę się bo, chociaż Sosnowa przyjdzie przyjdzie pomoc w gospodarstwie jak też przyszłam do mojej teściowej linią taryfy ulgowej ona teraz rezerwowym Rzymu, ale ona teraz będzie w ciąży, więc nie będę za dużo nie wymagała nie, chociaż w domu posprząta jest to jakiś taki rodzaj korzenie rewanżu, ale rzeczywiście podtrzymania pewnego schematu nie chce go porównać tych żaluzji, ale same mi 1 z naszych bohaterek powiedział, że jej zdaniem na tym polega wiejska mentalność na tym, że ma być tak jak zawsze, że ma być tak jak u innych, że nawet do NSA to epokowy ten sposób ubierania się i jest jak ze sztancy, bo kobiety poddają się wzajemnej kontroli i żadna z nich nie może odstawać i tyle chce go zwrócić uwagę na naturze na tę sytuację można patrzeć jako na jednoznacznie ograniczającą pejoratywne negatywną, ale niektóre z naszych bohaterek zwracają też uwagę na to, że ta trwałość tego pewnego schematu kulturowego, w którym nazwał Bismarcka patriarcha ten im daje poczucie wspólnoty i przynależności do pewnej tradycji do pewnego RM do pewnych wartości, które one kultywują i chcę podkreślić, że niektóre oczywiście nie wszystkie z tych bohaterek z tego czerpią swoją siłę to znaczy z tego, że są matkami żonami gospodyniami zielone w mieście nie ma nic anty feministycznego tak tak natomiast gdy jest to też taka sytuacja, w której one podkreślają, że trwałość tych lokalnych, bo podległość też w związku z podziału zadań podział zadań i podział szkód sfery tak czy będą w sferach kobiety, a życie publiczne życie społeczne sfera mężczyzny Czyżby życie zawodowe zarabianie pieniędzy dla niektórych z nich to jest w porządku, chociaż potrafią opowiadać o tym, niezwykle wstrząsający sposób, że mam przed sobą 1 z cytatów z za zdradę kula wf powinnam być dla mnie to jest odpowiednia kara, ale ci co zdradzają nie są karani tylko my się karzemy same i mówimy może ja byłam niedobra może za mało dawałam może za mało gotowałam to wynika z tradycji kobieta zawsze była do zaspokajania, choć mężczyzna musiał siedzieć czekać, a on przychodził, kiedy chciał traktują nas jak narzędzie bez uczuć nie ma aż boli głowa on siada sobie na nas jedzie morze ładniejsze są na te słowa, ale ja wolę powiedzieć dosadnie to nie jest superbohater kicha od 4, o którym myślałam, ale rywale, ale rzeczywiście jest to bardzo mocno Darek powiedziane jest to bardzo mocno powiedziane inne wśród naszych bohaterek znajdują się takie, które mają bardzo wyrazisty bardzo krytyczny pogląd wobec nierówności przemocy po prostu, która zachodzi i jest sankcjonowane również w związkach czy nie tylko nas jak podkreśla podkreślmy to rozmawiano o wsi byłoby to stamtąd pochodzą nasze bohaterki, ale nie analizujemy wyniki są też te, które rzeczywiście lenno z gry właśnie nic nie absurd niepodległości, która zalega ze świadomości tradycyjną sieci własnej roli, czyli wyobraźnia poczucie siły i tego, że rzeźby stołu w danej linii pokoleniowej, w której kobiety mają swoje wyraźne niż wyznaczone obszary wpływów tak jak w domu, ale też właśnie wżyciu społecznym natomiast nie mówię to się też może dodała, że faktycznie on my staramy się w tej książce nie generalizować nie stawiać takiej diagnozy, że on ta Polska wieś jest taka Itaka, że jest inny to społeczność przed opresyjną anegdotach tak, by mogło się wydawać z tych naszych tak nasze ostatnie 10 minut rozmowy mogą taki pejzaż słuchaczom nakreślić, ponieważ trafiłyśmy też nasze, w której ta dynamika relacji międzyludzkich, bo zupełnie ME działało inaczej, ale i tak np. w 1 z wsi na plac zabaw dla dzieci spotkały się na kobietę, a właściwie jedno w KRUS, której 1 z z tych kobiet powiedziała nam już drugim zdaniu, że jej chrześnica jest lesbijką wali na nasze duże zaskoczenie, że tak szybko wznawia się z nami podzielić taką informacją zaczęło nam opowiadać o życiu tej wspólnoty koło o życiu kobiet w tej wsi, która właśnie przybrał formy takiej wspólnoty przez państwa zbierania się pomagania sobie ciekawe z czego to zależy czy to jest jakość do uchwycenia dynamika relacji Fed takiej wsi ten proces polaryzacji żal, bo właśnie jest współpraca kooperacja i ochronę tak i wzajemna tak lojalności Solidarności ochrona albo właśnie takie nerwy opracowanie poszczególnych jednostek ta różnorodność, która była nam opowiada nam była dla nas zaskakujące nie tylko w tej kwestii, bo faktycznie to jednak wciąż rzuciła w oczy fakty jako takim element widoczny aspekt to różnica ekonomiczna między północą, a południem Mazowsza, chociaż nie mam takiej tezy nie mamy takiej wiedzy, aby przykładały się ona charakter relacji społecznych faktycznie jednak charakter naszej pracy polega na tym, że raz wjeżdżały szmer dość na chwilę spotykałyśmy bohaterka rozmówczynie na drodze i tym, by jej oczami poznawał ich relacje od dolnej wsi ta, której wspomniała o lat jest, że wieś, w której kobiety są w stanie zebrać 1 auta pojechać razem nad morze na wakacje mężczyźnie opiekuje się w tym czasie dziećmi już się coś w COS chęć częstego na wielkomiejskich środowiskach jest trudny do zorganizowanej nasze zdziwienie budziły zdziwienie tych kobiet, więc znowu on bardzo ciekawe i nel tymczasem ja bardzo dziękuję za rozmowę z naszymi gośćmi w tej części wieczoru Radia TOK FM były współautorki książki Agnieszka Pajączkowska dziękuję bardzo dziękuję i Aleksandra Zbroja dziękuję bardzo dziękuję zapraszamy na informację Radia TOK FM zaraz po nich na magazyn Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: WIECZÓR - HANNA ZIELIŃSKA

Więcej podcastów tej audycji

POPULARNE

DOSTĘP PREMIUM

40% rabatu w zimowej promocji TOK FM. Nie czekaj - zdobądź swój pakiet "Aplikacja i WWW" z solidną zniżką, aby słuchać wygodniej!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
Przedłuż dostęp Premium taniej!