REKLAMA

Ile kosztuje wykształcenie obywatela, czyli jak oceniać i wyceniać pracę nauczycieli?

OFF Czarek
Data emisji:
2019-04-08 10:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
37:37 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
w ich z Cezary łasiczka program off czarek dzień dobry witam państwa bardzo serdecznie zapraszam na dzisiejsze spotkanie dzisiaj dzień pierwszy strajku nauczycieli w całej Polsce trwa strajk tysiące zamkniętych przedszkoli i szkół i też pierwsze godziny programu Owczarek o strajku i pracy nauczyciela mówić innym będziemy strajk trwa w całej Polsce, ale przez to też prof. Grzegorz Mazurkiewicz musiał się zerwać czwartej rano, a może wcześniej, gdyż prof. Grzegorz Rozwiń » Mazurkiewicz z Toronto dzień dobry witam serdecznie panie profesorze dzień dobry przez Skype łączymy się z panem profesorem zakładu przywództwa zarządzania w edukacji Instytutu spra w publicznych Uniwersytetu Jagiellońskiego prof. Grzegorz Mazurkiewicz ze Stwórcą systemu oceny pracy szkół w inny strajk nauczycieli trwała dużo pada słów o tym jak ważna jest edukacja o tym jak ważni są nauczyciele, więc z 1 strony mamy, więc z 1 strony mamy takie wartości, który w, które bardzo trudno ująć objąć i powiedziałbym wycenić, a z drugiej strony, a z drugiej strony jest tak, że skoro 1 z postulatów my są materialne na kwestie Noto jakość tej oceny i wyceny dokonać należy Neo studio w Warszawie dołączy do nas pan Marek Pleśniar z ogólnopolskiego stowarzyszenia kadry kierowniczej oświaty, która zrzesza dyrektorów szkół liderów urzędników oświatowych dzień dobry witam serdecznie Adaś jesteśmy w komplecie i zastanawia się jak no właśnie coś co trudno zmierzyć wymierzyć, a co jednocześnie czujemy zgadzam się, że jest bardzo ważne jak to wszystko ująć tak, żeby to miało jak jakiś ręce nogi w systemie nowo jesteśmy wszyscy w systemie kapitalistycznym oczywiście, że zatrudniamy kogoś w kwestii takich bardzo łatwo po 1 stronie zapisać ZES po drugiej stronie koszty i wiemy czy też wydatki i koszty zarobki i wiemy, jaki to jest zysk netto możemy sobie pracowników jakość z kalkulatorem wymierzyć, ale jak wymierzyć jak wycenić i ocenić pracę, która jest pracą, która przynosi zyski, ale za lat 101520 postaci świetnie wykształconej kadry w postaci i już prawdziwych patriotów w postaci innowacyjnych biznesmenów postać i doskonałych pianistów w postaci i t d . i t d . na prof. Grzegorz Mazurkiewicz w ich trzeba to otwiera pan bardzo dużo wątków w tym swoim prowadzeniu tych trudno na niej zareagować jednocześnie asy uważa, że trzeba koniecznie trzeba powiedzieć, że są pewne momenty, w których byłem to ocena nie jest konieczna i wydają się, że my w tym momencie aktualnie, w którym znajduje się Polska edukacja potrzebujemy rozmowy stron o czymś innym macie popełniasz dotyka pan spraw ważnych technicznych i też takich rozwojowych na moment, w którym jest spokój i zgoda na dialog i taką refleksję nad tym co nie działa od ewentualnie można uprawiać nie ja tak widzę ewaluacji jego zaproszenie takie rozmowy o tym i takie, jakie decyzje powinny zostać podjęte, żeby było jeszcze lepiej, żeby nie dla danej waluty nie jest oceną albo pomiarem tylko właśnie z ludzką wspólnotą pewną dla podejmowania decyzji oraz wydaje mi się, że w tym momencie źle się znajduje Polska szkoła Polska edukacja klimatu dlatego takie rozmowy z takiego dialogu nie ma biolodzy z bardzo polityczna sama edukacja z bardzo kontaktowa jest bardzo kulturowa no i w tym momencie my po prostu powinniśmy rozmawiać o tym co jest najbardziej istotne, czyli chyba po co nam szkoła i w jaki sposób do szkoły chcemy zorganizować w tym również mieszczą mieści stosunek nauczycieli sposób ich wynagradzania i dobro to, iż w dobie następnym pytaniem będzie pytanie o to jak dokonywać rewaluacji rozumianej jako wsparcie pracy ani ocena rzeczywistości jest 1 z moich komentarzy, a propos no właśnie tego myślenia o szkole i kliniki i pytania odcinek, jaką szkołę poprawiać i jak rozwijać edukację oraz mój czas uwagę na jeszcze gorzej, że plama powiedział, że żyjemy w systemie kapitalistycznym tezy, które w Toronto aktualnie też bywają strajk nauczycieli ze względu na cel ze względu na noc planowane od obniżania kosztów, które ocenili, że środków do zmagań testowane w edukację jest problem z kapitalizmem, ale wydaje mi się powinniśmy się powiedzieć nie działa, jeżeli nie jest budowany systemem wartości odpowiednich i nie funkcjonuje w zdrowej demokracji kapitalizmu, w którym jedni bogacą się kosztem innych ich przestają mieć sensu roztrząsać, czyli z kapitalizmu, w którym nas to Czyż to nie jest istota kapitalizmu jednakowo hojni może, więc w wy może, więc czas zrewidować tak daliśmy czadu zrewidować tego sam zauważył, że dzięki edukacji zyskuje całe społeczeństwo te zyski od sądu odroczone w czasie sytuacji, którym tu i teraz na edukacji zarabiają korporacje, bo tak jest w kapitalizmie, że ci, którzy produkują podręczniki oprogramowania doprowadza często szkolenia to są coraz większe firmy korporacje, które zyskują, a społeczeństwo dziś już pracują w szkołach publicznych często są prywatne szkoła też na oczy są wykorzystywani raczej rozszerzona na straconej pozycji, więc być może czas zacząć rozmowy od dziś społeczeństwa i ustroju ekonomicznego ani rozmawiać o szkole są też oczywiście ma sens, ponieważ już, że szkoła nie jest wyspą tak szkoła nie jest taką, a z abstrakcyjnym tworem, który tkwi w próżni szkoła jest wytworem społeczeństwa więc, że mamy niesprawiedliwą rzeczywistość i sprawiedliwość społeczeństwo to być może szkoły dlatego też są często dysfunkcyjne może dziać się budować nie tylko szkoły Madzia przebudować świat, w którym żyjemy no to myślę, że to jest świetny pomysł panie profesorze tylko nie wiem czy to jest dobry moment, żebyśmy właśnie dzisiaj zaczynali, by zapytał Panny po co nam szkoła to jest coś znaczy boisz się zastanawiać, ale ja mam wrażenie, że nad tym zastanawiamy się już od od lat Diaz koleją wrażenie, że się nie zastanawiamy, że ewaluacja jest dla mnie, bo ja jak ważny używał z uporem słowo ewaluacja ani ocena inny szkoły ewaluacja jest dla mnie zaproszenia ma się do budowy drogi, którym mówiłem do rozmowy to, czego zacząć się świadkiem jest faktem nieodpowiedzialnych zmian podjętych bez żadnych refleksji nad ewaluacją albo innymi diagnozami szkoły to, czego zmusza świadkiem to efekt działania pod publiczkę to efekt działania w wyniku jakiś sentyment tu jakiś intuicji i te nieodpowiedzialne szczególne amatorskie działania doprowadziły i decyzje doprowadziły do sytuacji, które jesteśmy to na pewno trudno o jakąś sensowną racjonalną rozmowę nam takie wrażenie że w oczy my nie może nie tylko rząd warzywa mleko zawiedliśmy, by je jako eksperci domu może dać samorządom może było można otrzymać drugi sposób ja mam wrażenie, że Rzeszów nie rozmawia po co szkoła w nogach także, że te rozmowy są na marginesie gdzieś, ale cały czas dba zła chyba w badaniu Exact, gdybyśmy zakładali, że szkoły Rosja ma istnieć, a my teraz będziemy się bawić klockami p t. program nauczania, a struktura systemu kształcenia na oświatę systemu oświatowego w dzień takiej, a nieodpowiedzialne zabawy z jakimiś deskami mogę podejmować decyzje więc, że podejmuję ale dlaczego do końca nie wiadomo jak ma przynieść efekty do wykańczania domu czy takie strategie ich przewidywania że, gdy bank bada studia nad programami nauczania, a także polityka edukacyjna nad tą drogą podejmowania decyzji do sądu skomplikowane sprawy i są przedmiotem badań ja mam ruszać się dzisiaj w Polsce nauka, jeżeli chodzi o edukacji oświaty została odstawiona na półkę i no tak, ale właśnie, z czym w tym świecie, w którym żyjemy w świecie kapitalistycznym nie jest jakaś ograniczona pula środków którymi trzeba oddzielić różne grupy no i teraz niektóre z tych grup ich głos jest bardziej słyszalny wydaje się, że głos nauczycieli przez lata nie był słyszalny, więc ta rozmowa, gdy za bardzo ważne jednakowoż nigdy nie odbywało się właśnie w takiej przestrzeni, ponieważ głos starszej był słyszalny wspomniał pan o strajku w Toronto to jest strajk jak rozumiem czy też w całym Ontario byłoby 15 marca rzesze niemal premier prowincji Ontario podjął decyzję, że obecnie fundusze dla szkół publicznych my no pejzażem, gdy jest pierwszym wieku to np. 1 z pomysłu, bo to, że część część lekcji czy część przedmiotów będzie można zaliczyć za pośrednictwem kursów online wrócimy do tego wątku, ale przede wszystkim do dołu do wątku polskich nauczycieli i strajku po informacjach Radia TOK FM informacje o 120 już za kilka minut prof. Grzegorz Mazurkiewicz jest przez Skype bądź z nami z Toronto oraz studio pan Marek Pleśniar z ogólnopolskiego stowarzyszenia kadry kierowniczej oświaty informacje o informacje wracamy z w studio w Warszawie pan Marek Pleśniar ogólnopolskie Stowarzyszenie kadry kierowniczej oświaty przez Skype w Toronto prof. Grzegorz Mazurkiewicz zakład przywództwa zarządzania w edukacji Instytut spra w publicznych Uniwersytetu Jagiellońskiego 1 z twórców systemu oceny pracy szkół w rozmawiamy o pracy nauczyciela dzisiaj pierwszy dzień strajku pan Marek Pleśniar stąd, więc teraz my do to tak się nawiąże tylko do tego, o czym mówiliśmy w inny przed informacjami, że tak się to wszystko złożyło ofertę Grzegorz Mazurkiewicz z Toronto tam rząd z prowincji Ontario zarządził, że inne środki na publiczną edukację zostaną okrojone co tak jak mówią przeciwnicy tego ruchu i oznacza właśnie zwolnienia dla nauczycieli mniejsze wsparcie dla takiej indywidualne wsparcie dla uczniów i studentów no oczywiście mniej właśnie czas na naukę ale, ale wracajmy do naszych polskich realiów cała nadzieja w nauczycielach tak naprawdę pozdrawiam pana profesora, ponieważ póki do szkoły chodzą rano dzieci no właśnie dziś trochę się zmieniło półki czekają tam nauczyciele i to są dobrzy nauczyciele to oni jakoś tę szkołę bronią bronili przez dziesiątki lat i bronią też dzisiaj to są most to samo staramy się robić my co do tej rozmowy o oświacie jakości czy to dobry moment jest zawsze dobry moment, a teraz tym bardziej, ponieważ oświata nie czeka na polityków okazuje się, że od ładnych paru lat jest tylu Nowatorów tyle pomysłów się urodziło się w Polskiej szkole żąda się zmienia samochodową nauczyciele nie czekają już na polityków, ponieważ oni nie nadążają za nami, a za naszymi nauczycielami są tak wspaniałej inicjatywy co tu kryć bardzo dużo ich przyniosło gimnazjum stało się ono poligonem nowej szkoły, ponieważ do szkoły poza kadrą narodową o 0 trwało to do momentu decyzji o likwidacji 16 bodajże lat przepraszam stąd nauczyciele nauczyli się rozmawiać z młodzieżą nauczyli się organizować nową szkołę średnią średnią niż niższego poziomu, która była wszędzie na wsi w miasteczku w dużym mieście każde dziecko nagle zyskał dostęp do nieco wyższego poziomu edukacji, bo inaczej to jak dawniej jeździło do szkoły średniej do miasta i tyle tego kontraktu my tam też, ponieważ kazał nowa pula poskładane przez przez nowych dyrektorów wszystko to on definiowano odnowa tak się składa, że akurat zaprosił pan osoby, które mógłby ktoś nieznający tematu pomyśleć będą bardziej technokratyczny mówić, ponieważ mamy specjalistę od jakości zarządzania, ponieważ mamy tu wykonawcy tych wszystkich założeń, czyli przedstawiciele wykonawców dyrektorów i powinniśmy może mówić dość twardo pewnych rzeczach, ale jak widać ja się też nie wyłamie mówimy głównie teraz relacji z uczniem mówimy o tym, że po to, powinna być, więc rozmowy o w tej sferze trudno mierzalnej widocznie dojrzało sytuacja dojrzała do tego, żeby o tym, rozmawiać głównie my już wiemy my przeszliśmy ten okres dziecięcy rozwoju polskiej szkoły w nowej Polsce może powiedzieć, że i nadzieją jest nie to, że tkwimy w jakimś drapieżnym kapitalizmie tak naprawdę moment tkwimy w demokratycznym państwie, gdzie stworzono coś bezcennego mianowicie Polskę samorządową szkoły, gdy zaczyna być dyrektorem akurat przechodziły pod samorządy i z tej bity z tego braku krewnych papieru toaletowego i tych smutnych tablic w parę lat samorządowcy zrobili naprawdę coś do dzisiaj to trwa to cała substancja została odtworzona ta biedna Polska szkoła z tym gumową i niczym więcej stało się naprawdę dobrze wyposażoną samorządowcy zaś uczyli oni też wyposażanie najpier w szkoły w nowe dachy i komputera, ale bez oprogramowania, bo się o tym nie znali, ale to teraz się zmienia przecież blachy są w ogóle nie ma komputery są opracowania jest kreda jest na ulice są najwyższe są ludzie, którzy chcieli, żeby dach ich domów też były może tak jak na szkołach i żeby było też nowszego oprogramowania może komputer to dalej do mnie no wie pan się, bo po polskich miasteczkach wsiach jedzie to raczej te dachy są wszędzie zupełnie inne niż 40 proc zlotemu, ale wracać do szkoły to wszystko jest i są naprawdę nieźli nauczyciele zresztą świadczą o tym, to uwolnienie polskiej edukacji się pojawią gimnazjum przypominam, że przecież odskoczyliśmy w rankingach OECD w sposób prosty niezwykłe torby staliśmy się czarnym koniem edukacyjnym w świecie i naprawdę to był to był postęp, ale teraz trener tego czarnego konia mówi no dobrze, ale ja bym chciał jeszcze, żeby mi starczało na sianko w a jaki trener nam tak mówi Lech gwałciciele w całej Polsce znajdujące no cóż oni są raczej tym koniem, a ich trenerce mówi cała to my widzimy wszyscy ponosimy to musimy skonsultować nasze przenośnych i ulicach Elizy tak, ale tak tak jest to taniej jest słownik natomiast tak czy owak ten koń też musi jeszcze, ale naprawdę nie byłoby tych protestów, gdyby nie na warstwie łosie tyle problemów, gdyby tak długo nas nie słuchano nas wszystkich ciał środowiska oświatowego nie byłem świadkiem tych fasadowych konsultacji 3 lata temu, gdy próbowano udowodnić, że świetnie teraz zmienimy szkołę chodziliśmy jak wielu nauczycieli na to spotkanie w ministerstwie edukacji jakiś urzędnik wychodził do grupy nauczycieli mówiły, jaka jest tematyka dzisiejszego spotkania, bo to sobie po pracowicie bywało, że wychodzili w ogóle Abby, a było regułą, że właściwie nie było wiadomo, kto to notuje bardzo długo czekaliśmy na jakich podsumowanie w ogóle tego wszystkiego, na jaką mamy podstawę programową też wiemy wszyscy w metrze w podsumowaniu jest ogólnopolski strajk tak tak natomiast strajk naprawdę urodził się z czegoś głębiej czegoś więcej to on w testach tekst jak wszystkim śnie rozmawia, kto pierwszy od ciebie przyjedzie i porozmawia wreszcie z tobą ten system pójdziesz za rękę tak jak ja z miłości no tak jest, że z przeszli tutaj związkowcy i na tej całej fali wznoszącej, który wcale nie oni ją znieśli jakoś tam musieli się podłączenia i zaczęli reprezentować tych nauczycieli zresztą ktoś musiał, bo związkowcy mają prawo to uruchomić sami nauczyciele mogliby tylko bezprawnie protestować, ale nie byłoby tego bez przecież tych też tej bawarskiej grupy bez tych innych już oznak, że się coś dzieje związku związek zawodowy 1 drugi pojawi się dopiero w efekcie tego wszystkiego zresztą za późno, bo NN trzeba było protestować zmieniono kształt szkoły wbrew nauczycielom, którzy mu jak po jak właśnie ilustrowaną w ogóle tego nie popierali i nawet nie spytano ich do dobrze o to czy oni sobie życzą takich zmian i ciągle są ich zdaniem mądre, a w mieliśmy też, by padło to słowo ewaluacja ewaluacja ma nam przybliżyć, jaka jest prawdą w naszej szkole ma najlepszą częścią jest dla nas w szkołach stało się to dewaluacja wewnętrzna, czyli to, że szkoła się samochód był jednak użyję tego słowa samo ocenia, a władza tylko spraw toczy się przypadkiem szkła nie samo szokuje tylko czy się ocenia rzetelnie tak miało być tak sądziliśmy, że będzie, ale ich w ten sposób dowiemy się od opra w osobiście czy dobrze uczymy czy dobrze wychowujemy czy dobrze mogę młodzieży zapewniamy przeszłość o tak powiem natomiast ta prawda tak jak na wojnie to nieprawda ginie pierwsza my tak samo tutaj się stało na tej politycznej wojnie no bo przecież politycy nam nami tutaj zawiadują i tak naprawdę problemem oświaty jest to, że politycy zmieniają tak często oświatę, bo coś tam obiecali, bo na takie hasła poszli przecież nie było likwidacji chóru gimnazjum nie obietnica, że będą zlikwidowane chwytliwe hasło wielu osobom nie podobało, bo tam była młodzież młodzież wiadomo jest głośna i niegrzeczna pewnie często czasem tylko, że ta młodzież pójdzie do podstawówki też będzie głośno niegrzeczna PS to prawda zaginie już ani nie rozmawiamy z bardzo ewaluacja stała się na razie przeszłością ta nowoczesna przyszłościowa metoda pracy nad prawną w szkole stała się na razie przeszłością muszę musimy jednak ani rozmawiać, bo nauczyciele czekają na to wszystko, a wielu z nich jakoś mnie taka wielu z nich robi swoje i rzeczywiście mądrym, by było nie tak wszystko mierzyć się tak wszystko oceniać tylko dać nauczycielom pracować w Nowak, ale jeżeli dajemy komuś popracować to musimy go też, by zatem prace wynagradzać nauczyciele tak jest na początku są w trudnej pozycji, bo one na trudnej pozycji, bo trudno tę pracę przeliczyć na jakieś konkretne zyski dziś i jutro to, czego oczekujemy od nauczycieli to to, że ten zysk będzie w przyszłości w postaci wspaniałych obywateli, którzy zadziwią świat, którzy zadziwią nas, którzy do, że będzie im po prostu porządnych ludzi tak my teraz jak to ująć VAT w arkuszach kalkulacyjnych jak o tym, mówić jak to zaplanować jak to zmieścić w budżecie jak to w końcu inne umieścić na tej liście ważnych grup w Polsce to od tego mamy talenty krowy świnie syna gardzieli to jest ważniejsze od tego mamy naukowców tam po drugiej stronie globu siedzi naukowiec, więc pewnie lepiej to powie ja powiem może brutalnie, ale wystarczy sprawdzić za 10 lat jak zaludniają się więzienia w sprawie za 10 lat, jaka jest liczba samobójstw młodych ludzi, którzy wchodzą w dorosłość, a teraz mamy także nawet 6 latek popełnił samobójstwo i to jest też mierzalna to można też zbadać zobaczyć co się z tym dzieje, ale nikt nie daje nam szansy nie daje nam czasu na badania na zajęcie się tymi dziećmi tylko galopuje ms dydaktyk no tak, ale za 10 lat sprawdzić powiedzieć to dobrze to dajemy albo niskie albo podwyżkę za 10 lat do celu musi być to jakoś dzisiaj musimy o tym, myśleć tak musimy o tej pracy nauczyciela jeśli dzisiaj musimy jednakowoż się ustalić na tej drabince ważności dla niektórych jak wspominałem krowy i ważne świnię ważniejsze no to, czego to właśnie tak zirytowało nauczycieli, ale nawet nie te krowy, bo to bardzo rozbawił wszystkich to dodało nam jakoś jeszcze krople do czarę goryczy natomiast ta piątkowa propozycja rządowa, która w dużym skrócie, relacjonując wygląda tak w ciągu kilku lat zwolnimy co czwartego z was, a z dnia dzięki tej oszczędności będziecie zarabiali, ale też w ciągu kilku lat więcej w ciągu kilku lat wymienia się za 2 kadencje rządu, więc nie wiadomo, kto to zapłaci czy nie obiecać czegoś innego natomiast nauczycieli skoro tak ciśnie mi skoro tak uczymy i tyle wymyślamy tych nowych elementów do podstaw programowych to zmniejszanie liczby nauczycieli oznacza z co w zwiększanie klas jeszcze o większe obciążenie aż dźwięk więcej osób w klasie, a wie pan jak się do wejścia to coś z tego ma wejść, jeżeli mamy w tej chwili obliczenia było nie było Instytutu badań edukacyjnych, które jest prowadzony przez ministra edukacji narodowej, że nauczyciele pracują w sumie wszystkich zajęć mają tygodniowo około 47 godzin nie żałuję tego nauczyciela niż my i 57 godzin tylko niech się te prace widzieli szanuje inie własny resort społeczeństwu mówi o tym co właściwie w szkole się dzieje, a na pewno za dużo jest uczelnia za mało wychowania niedochowanie ludźmi dzieci tylko zwykłej tej pracy z tym uczniem tej wczesnej diagnozy tego rozpoznawania problemów dzieciaków dzieci nie mają z kim pogadać co więcej część firm i tak rozmowie z nauczycielami z rodzicami, którzy wieczorem wracają zagonieni z pracy, bo oni też walczą o byt i muszą zarobić na chleb wrócimy do naszej rozmowy po informacjach Radia TOK FM informacje dziesiąty 42 formacjach też prof. Grzegorz Mazurkiewicz z Toronto będzie miał szansę na jej kolejne podzielić się swoimi przemyśleniami po raz kolejny prof. Grzegorz Mazurkiewicz Toronto zakład przywództwa zarządzania w edukacji Instytut spra w publicznych Uniwersytetu Jagiellońskiego studio w Warszawie w inny Marek Pleśniar z ogólnopolskiego stowarzyszenia kadry kierowniczej oświaty informacje o dziesiąte 40 po informacjach wraca po to studio pan Marek Pleśniar ogólnopolskie Stowarzyszenie kadry kierowniczej oświaty gminnej, która zrzesza dyrektorów szkół liderów z urzędników oświatowych no, a przez Skype z Toronto prof. Grzegorz Mazurkiewicz zakład przywództwa zarządzania w edukacji Instytut spra w publicznych Uniwersytetu Jagiellońskiego 1 z twórców systemu oceny pracy szkół panie profesorze w no właśnie wracamy znowu do może nawet jeszcze nie nie tak bardzo ewaluacji min, ale do tego jak wynagradzać nie pytam tutaj o o konkretne propozycje finansowe, ale jak myśleć w ogóle o o o w o nauczycielach stery w tej całej układance społecznej, ale także, ale także ekonomicznych myśleć w ten sposób, że każda inwestycja w badanej znika, ale inwestycja w edukację to olbrzymie zyski z drogi Polska należy raczej do tych krajów, które im są dziś przesądzić o średniej, jeżeli myślimy o produkcie krajowym brutto no ale nasz produkt krajowy brutto wciąż nie należy do wybitnych, więc te kwoty wydawanej w szyję policzy na poszczególne jednostki są są niewielkie w porównaniu z innymi drogami, więc tutaj wg niego nie ma najmniejszych wątpliwości, że to środki powinny ulec zwiększeniu oczywiście padnie pytanie, skąd realnych z kimś lub nominalnie wzrosnąć w ciągu 5 minut opowiadać, ale to pytanie w naszej rzeczywistości dzisiaj z pytaniem o to, żeby trujący dym, ponieważ naprawdę nie, bo można te środki znajdować jak widać oczywiście inwestycje konsumpcja jest jakieś perspektywy sensowna pojazd rusza na gospodarkę, ale inwestycja tak, by edukację badania i rozwój jest dziś jest jeszcze bardziej sensowna aż los państwa panów rozmowie się po PRL ważny wątek 2 wątki jego edukacji w Polsce 1 ewaluacji jazdy jestem szczerze mówiąc mam olbrzymią nadzieję, że w związku z tym, że w tej chwili w Polsce jest szansa na znak, że radna i radykalniejsze pomysły i nieważne ile się ukryć, że w pewnym sensie zapanowała ostatnio stagnacja szkoła zlecała idealna szkoły szkoły jest już dziś no i dronem można być wytarta Polesie zestarzała i Meier moglibyśmy wykonać duży krok i zastanowić nad tym jak zmienić szkołę z instytucji Loach sól tego, że jest zaprojektowanego fabryka jak duży od humanizmu zwany system pro produkujący biogaz zamienić swoje miejsce, w którym ludzie kwitną i się rozwijają poniesiesz zgadzam z tym, że to wiemy i rzeczywiście dużo jest miejsc w Polsce, gdzie pracują świetni nauczyciele są świetne pomysły natomiast my potrzebujemy rozwiązań systemowych i 1 zło ży takiego fabryk aż po Bożym odtwarzająca rzeczywistość jest dla mnie otrzymały szkole potrzebujemy sytuacji, które pozwalają młodym ludziom rozwijać krytyczne myślenie umiejętność współpracy tak to są rzeczy, które decydują o przyszłości zużywa dlatego powiedzenie czy to okręt okrągły stół dla oświaty w lotach nadzieja, że u o okrągły stół ogólnonarodowa debata, ale zamarzyło mi się w pewnym momencie jak i taka sytuacja, że nie wszyscy nauczyciele, którzy strajkują nagrywają teraz właśnie jak swoimi smartfonami wypowiedzi i wrzucają je do sieci i mówią, dlaczego strajkują czają się nie podoba w szkole, jakie mają pomysł na zmianę jej z tego się robić olbrzymie archiwum, które następnie ludzie podczas rozmów analizują i odnoszą się do tego pojawia się też być też nowa jakość i szczerze mówiąc ten moment takiego zacznę od złamania obu drużyn z emocji za moment też politycznego z rozgrywek na 5 PES Women no i zatrzymania rzeczy bardzo im i gdyby ten moment zatrzymania takiej przerwy takie proste i stok Lacki pomógł nam właśnie w tej refleksji i w tym też zebraniu nauczycieli pomysłów myślę, że dałoby to potężną energię systemowi ludziom w pan Marek Pleśniar w mile wspominam przez mego przedmówcy organizowane konferencje bardzo duże, na których ja bywałem tam rzeczywiście ludzie się uczyli rozmawiać bardzo to jest duża zasługa dla pana profesora jego i jego koleżanek kolegów notabene z hotelu Kasprowy robimy w tym roku nasz doroczny Kongres zapraszamy do pana profesorem we wrześniu, a państwo też oczywiście może tam pod pogadamy o przyszłości oświaty rzeczywiście dobry pomysł niosły rozmawia z koleżankami kolegami ze stowarzyszenia skoro i tak się nauczyciele siedzą tylko uwaga to musi być społeczna dyskusja oni nie mogą świadczyć pracy, więc nie może to być narada nauczycielska, ale pomysł może dobrze, żeby porozmawiać, żeby nam to jakoś prze stęp nić udostępnić, a dalej, kto miałby blokować pieczę nad tym i zbierać i turystach ten problem właśnie Voyage opowiadałam o takich takich dyskusjach konsultacjach, które w, których nawet nikt nie wysłuchał to jest mój problem z 22 kwestiami po pierwsze z takimi okrągłymi stołami, które się robi sporo co jakiś czas toto, a to społecznie to publicznie potem nikt tego nie słucha z drugiej strony od tych rozwiązaniach systemowych ja jednak bym trochę system mawiał to wszystko, ponieważ nikt tak czy owak przerodzi się tą szkołę masową tzw. czyli to co tu mamy, ponieważ to są masy to są miliony dzieci setki tysięcy nauczycieli i siłą rzeczy to się stanie to z urzędniczej, choćbyśmy nie wiem co wymyśli, ale dali jakoś urawniłowka nawet bardzo mądrą to znowu z urzędniczej bardzo dobrym modelem do znudzenia to w Polsce byłyby przytaczanym są rozwiązania z Finlandii wprawdzie jest to kraj mały wielkości takiego większego województwa naszego, jeżeli chodzi o wielką jakość oświaty, ale to dobrze, bo mogą sobie taki pilotaż dla nas zrobić tam jednak jest to, że to tak, że zwyczajnie się nauczycielom i szkole ufa i zwyczajnie się nie ufa i kontroluje po naszemu tylko uchwała i bada to znaczy chciałem, żeby nie mierzyć tak w tej szkole tego wszystkiego, bo to jest taki amerykański mit rozliczalności rozliczymy też korzysta na punkty suskiego i dowiemy się wtedy czy nauczyciele dobrze pracują nasze nakłady nie idą na marne tymczasem szkole siada czas na rozmowę trzeba dać bardzo dużo czasu co mi połowę tego wszystkiego na na swobodny kontakt uczniów z nauczycielami także oni lubili tam chodzić, żeby znajdowali to, czego nie znajdują w domową na ulicy albo w telewizji czy internacie i ten cały stolik oświatowe rzeczywiście to tu się zgadzam trzeba zupełnie wywrócić tylko, że dali go bardziej wolne bardziej radosnym, żeby to była jakaś radosna nauka szukanie prawdy odkrywania świata, ale trochę poza systemowych w wolnym to właśnie z planowania uwagę na profesorze zreformowały się w momencie, gdy chciała, żeby nie mógł nie myśleć o tym, że to ma być Administracyjny albo odgórny, acz ludzie systemowe rozwiązanie della przez Widzew w ten sposób, że nauczyciele są nie tylko swoje stanowiska wypowiedzi rzucane w stronę grą, która uruchamiamy systemowy polega na tym, że do siebie WOŚP w w całej Polsce tak czyli gdy nie organizuje, niemniej znowu nie biurokracja nie rytuał urzędniczy tylko właśnie kreatywność oddolna energia i nauczyciele, którzy zmieniają szkoły należy to jak najbardziej, bo nie chodzi wyłącznie jedno z największych problemów z Drozdem wielkopolskiej szkole w podróż i rozwoju cywilizacji dzisiaj i edukacji jest tu możemy staramy sobie wyobrazić przyszłość następny się wydaje, że to przyszłość pomp w tym punkcie będzie do niej dążymy i wymyślamy różne rozwiązania wymyślamy różne nowej specjalizacji kierunki znał wyższych uczelni albo szkoła im się wydaje tak będzie tymczasem świecie naprawdę rozwija bardzo dynamicznie działa rada wydaje mi się, że nauczyciele dzisiaj powinni wystąpić jako marzyciele i wyobrazić sobie przyszłość taką, jaką chcieliby sobie wyobrazić i po prostu nikt tam dążyć, a nie ani nie został ani myśleć o tym, że obiektywnie dla pojawi się też potrzeba i w związku z tym mam się przygotować do przyszłości, gdy przyszłości nie jesteśmy w stanie się do niej przygotować, ale jesteśmy w stanie ją zbudować, że będzie nas obok może takie wybory być uznane za ważne to wtedy taka będzie przyszłość, więc tak samo myślenie o tym, że musimy kogoś oceniać, żeby go wynagrodzić odpowiednio je za mnie też, iż to przestarzały model taka sytuacja, jeżeli ktoś dobrze pracuje i przynosi zysk w postaci obywateli demokratycznego kraju, którzy potrafią wspierać rozwój kraju to wtedy ten człowiek zostaje 5 bardzo dobrze wynagradzane w tym momencie TUI teraz na podstawie dziś tzw. wskaźników zastanawiać nad tym czy czy mamy komuś zapłacić czy nie znam nie, a bohater ją Lenczyk nie zmienimy czują to więcej wyobraźni między dynamiki i odwagi da się zgadzam z z przedmówcą w sprawie liczebności kadry nauczycielskiej, o czym nie możemy sobie wyobrazić tego żyć nauczyciele urządzono przy mniejszej liczbie uczniów mogą w końcu lepiej pracować, bo mają mniej na uczniów, bo dobiegło przez doskonały doskonałe rozwiązanie świetna sytuacja, a my myślimy o tym, żeby nic, żeby zwalniać nauczycieli no nie nie dajmy im szansę na rozwój i wykorzystuje w jak najlepiej kot, podłączając się do tej myśli o tym, budowanie przyszłości naszą przyszłością mambo no tak banalnie mówiąc są ci uczniowie właśnie i to oni budują tę przeszłość ani my nauczyciele im jakoś budujemy natomiast rzeczywiście w takim razie skoro szkoła nigdy nie dogoni przeszłości nigdy to jest niemożliwe to szkoła w takim razie, bo być może powinno się zaczynać bieg i powinna też być czymś stabilne w tym samym świecie zwariowanym, gdzie uczeń kiedykolwiek przyjdzie zawsze zostanie mądrych etycznych dobrze wychowanych i rzeczowo mądrych ludzi, którzy poradzą jak jak sprostać wszystkim swoim problemom jak wyrosnąć na normalnego zdrowego człowieka, aby było kogo spytać o nawet swoje prywatne życiowe sprawy szkoła nie musi być przeraźliwie Nowotki nowoczesnej w kółku unowocześnione tam o ważniejsza od wszystkich tablic elektronicznych są właśnie relacje myśmy zrobili taki Kongres we wrześniu ubiegłego roku i z bliska debatę z udziałem młodzieży ze szkół średnich i dyrektora kilkaset osób duża część to, bo młodzież wszyscy mówili wszyscy uczniowie mówili, że tak chcemy zwami nauczycielami wchodzili rację chcemy mieć 2 najbliższe racji nie chcemy być anonimowi chcemy, żebyście wiedzieli jak mamy na imię oraz jaki mamy zainteresowania spotkałem się sam jako rodzic średniej szkole, gdzie wychowawczyni wiedziała, jakie hobby mojego syna Toma jakieś hobby to jeszcze jest on tam jakiś samochodowe natomiast jak samochody mniejsze rozwijać Ależ ja wiem wiem, jakie ma chętnych natomiast na pewno się niekiedy więcej tego też zainteresowanie dawnych czasach, bo nie było tak łatwo wracając z LO nauczyciele powinni mieć na to właśnie ten czas czas bardziej jeszcze wątek nowoczesność nowoczesnej myślenie o przyszłości i nowoczesność nie musi wcale oznaczać jakieś nie wiem w Tychach etycznej takiego krytycznego koszmaru dla mnie nowoczesność marszruty jest to, że przeczytałem niedawno o tzw. ludzie są o właścicielach luksusowych Markach ty tam lamborghini nie wiem jak droga biżuteria zegarek i ci ludzie orientują się, że młodzi nadchodzą dniach będą kupować towarów i oni zmieniają sposób marketingu sposób myślenia, ponieważ aktualny dzisiaj jest chyba tylko bić się jednak prasa chińska, która dostać wyższą klasą jest on jest zainteresowana tym przemian zaproponowania, a dzień taka być rozumne to funkcja Direct BM Pogoń za jakimiś świecidełkami dalej już dla młodych ludzi nie jest atrakcyjny rzeczywiście nauczyciele z pewnym sporą dojrzałością tak istotną umiejętnością widzenia świata cross innej perspektywy wciąż byliby świetnym wsparciem dla uczniów w ogóle wiedząc jak uczy jak się uczymy też wiadomo, że zaangażowanie poczucie bezpieczeństwa motywacja jest możliwość robienia błędów to jest coś co pozwala nam się lepiej uczyć, więc jeżeli szkoła ma pomagać, czując się uczyć to również musi zadbać właśnie do tego narracja, o którym była mowa w bardzo jak na jeziorze prof. Grzegorz Mazurkiewicz zakład przywództwa zarządzania edukacja Instytut spra w publicznych Uniwersytetu Jagiellońskiego przez Skype z Toronto ze studia w Warszawie pan Marek Pleśniar ogólnopolskie Stowarzyszenie kadry kierowniczej oświaty dziękuję serdecznie informację o jedenasty po informacjach wracamy do programu off Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: OFF CZAREK

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcasty TOK FM oraz internetowe radio TOK+Muzyka teraz 40% taniej. Wybierz pakiet Standardowy i słuchaj gdziekolwiek jesteś

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA