REKLAMA

Dlaczego taksówkarzom nie podoba się lex Uber? Dziś strajk na ulicach Warszawy

Data emisji:
2019-04-08 13:00
Audycja:
Popołudnie Radia TOK FM
Prowadzący:
Czas trwania:
11:41 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Mikołaj Lizut witam państwa ponownie pożegnaliśmy się przedwcześnie, gdyż mój kolega Kuba Janiszewski nie dojechał z powodu strajku taksówkarzy w Warszawie i o tym, strajku właśnie chciałbym najpier w porozmawiać Jan zygmuntowski z fundacji im start jest państwo moim gościem dzień dobry dzień dobry pan ją, by państwo dzisiejszy strajk taksówkarzy nie jest wywołany tzw. Uber lex, która na początku kwietnia przyjął urząd może najpier w wyjaśnijmy, o co chodzi w Rozwiń » tym prawie dotyczącym Ubera, a i tzw. aplikacji przewozowych numery wekslem w tej obecnej wersji to służba czwarte podejście do uregulowania tej strefy przewozów osobowych to z nowelizacją ustawy o transporcie drogowym w gruncie rzeczy chodzi o to, żeby warunki konkurencji na tym rynku były jednakowe dla wszystkich innych to znaczy te aplikacje głównie rozchodzi się tej Platformy cyfrowe aplikacja tak jak Uber mytaxi czy iTaxi, chociaż działają zupełnie różnie to jednak znajdowały się w tej takiej na niejasnej trochę strefie Tychy z aplikacji przewozowych i nie były do końca traktowane jako on tak samo jak korporacje taksówkarskie funkcjonowały właściwie pasażerki guzów tu nowość, bo kalifornijski pomysł genialny w swojej prostocie odłączył tych, którzy chcieli jechać z tymi, którzy posiadają samochody i taki był taki był początek tego tego start-upu na początku jeszcze Uber w ogóle nie twierdził, że zajmuje się przewozami i że to jest tylko aplikacja no tak to jest niestety bardzo bardzo często ze strony szczególnie rozwijających się młodych start-upów, że starają się trochę przejść poza regulacjami, łamiąc te regulacje dzięki czemu mającą przewagę konkurencyjną oczywiście jeśli to jest bardzo małą skalę działalności NATO to nie jest szkodliwe dla powiedzmy całego społeczeństwa gospodarki znaleźli taki Uber wchodzi ignoruje to jak wygląda jak wyglądają lokalne licencje ignoruje to Zenon nie można przekroczyć pewnej ilości taksówkarzy w mieście, bo zaczynasz ten rynek psuć stosuje się tam windować ceny trochę nabiera taksówkarzy, bo ludzie, którzy jeździli długo potem sprawdzają sobie tniemy koszty wymiany części w aucie są o amortyzację wychodzi, że stawki były słabe, które dzięki temu taka firma się świetnie rozwija no w takim przypadku jednak trzeba interweniować w ich małość i rent wg zapowiedzi rząd do podmiotów wejść wkroczyć regulacja, która jakoś udem Peru je te na odpowiedz na dosyć brutalne metody stosowane przez Ubera no bo tak taksówkarze, którzy dzisiaj strajkują z różnych miastach Polski są rozgoryczeni, ponieważ ich koszty są znacznie znacznie większa musieli zderzyć się z gigantem, który stosował dam 500 punktową bardzo dużo pieniędzy w to, żeby Ubera w Polsce rozwinąć ludzie pokochali Ubera no bo jest tanio przyjemnie wszystko załatwia się z poziomu aplikacji żadnych komplikacji z wydawaniem reszty i tym podobnych rzeczy to oczywiście mają już w tej chwili taksówki, niemniej z numerów tutaj bardzo innowacyjny no ale wg polskiego prawa Uber to były nielegalne Przewozy wpłat absolutnie i oczywiście tutaj pomysły Polski regulator, który w spóźnione sposób działa, bo w wielu miastach europejskich i nie tylko Uber został z góry po prostu zablokowany z racji na to orzeczenie nie stosował do tych przepisów nie mają kas fiskalnych nie miał co szkolenia jej wziąć udział ubezpieczeń dla taksówkarzy podatki również grają rolę Uber do tej pory starostwo stosuje arbitraż korzysta z takiej metody w elicie dać, czyli transferuje większość tak naprawdę swoich przychodów z zagranicy przez Holandię rozlicza się z Bermudami miasto planowało Ubera zupełnie nie, pozwalając mu wjeżdżać Annę to my mamy też wyroki sądów Europejskiego Trybunału sprawiedliwości mam wyroki brytyjskich sądów, które jasno mówią, że numer realnie jednak świadczy to Przewozy to on wyznacza cenę to on pobiera pieniądze to on wyznacza trasę i w są oczywiście aplikacja chociażby niemieckie my tak CSI Taxi to są wszystko aplikacja, który stwierdził od początku Okaj my zagramy fair i będziemy w takim razie stosowali się do tych zasad i trochę pod podpowiedź MEN tego typu etyczne tak powiem rozwiązania platform owe ta ustawa wydaje się napisano w DM BOŚ rzeczywiście tworzy tą tezą tą instytucję przewoźnika i ten przewoźnik może oferować tylko sobą licencjami zarazem uzyskanie licencji uproszczone nazywane miejscy taksówkarze tobym dostał szału w bo to znaczy, że regulator potraktował mnie w sposób absolutnie niepoważne najpier w domagał się, żebym zdawał licencję JATO zrobiłem płaciłem podatki inwestowałem w taksometr w taksometr w kasę fiskalną, po czym się okazało, że on temu zawód otworzy mówią roku regulatorzy otworzył go i partyjnych mówiąc kolokwialnie okazali się frajer nie jest tak i na pewno pod tym kątem warto popierać protest taksówkarzy taksówkarze mówią, że już w tym momencie istnieją przecież zasady, na podstawie których można potraktować tego Ubera kontrole skarbowe można spojrzeć na to właśnie, jaką stosuję strukturę jest tajemnicą poliszynela, że istnieje sieć partnerów Ubera to są to są firmy, które mają potężną flotę one często idą za granicę na Ukrainę gdzieś dalej nawet na na rynki azjatyckie ściągają pracowników ci pracownicy nie mają działalności i są tak no to kibice byli niewolnikami trochę podpisują umowy na leasing tych aut muszą potem to wyjeździć po prostu patery zadowolony, a Uber mówi toniemy mamy partnerów to kto to jest już ich wewnętrzna sprawa, czyli uważa pan, że za tym Uber lex właśnie w Polsce może stać bardzo udany lobbing kalifornijskiej firmy w najwyższych kręgach polskiej władzy nie nie właśnie nie sądzę że, że umarł lex utrudni Uberowi bardzo funkcjonowanie natomiast na pewno no na pewno inne firmy mytaxi iTaxi właśnie na pewno one zyskają na tym Uber raczej będzie musiał teraz dopasować do tych samych warunków konkurencji i oczywiście to jest lepsze niż ściganie go z jego punktu widzenia, ale to nie jest dla niego wygodne ustawa na pewno z punktu widzenia taksówkarzy rozumiem, że protestują, chociaż też powinni potraktować tę ustawę na pewno jako lepszą niż obecne warunki on i to czegoś domagają czy też np. żeby taksometr zostały uważam, że nie jest do końca rozsądne rozumiem, że zainwestowali dużo to ta sama treść taksometry strony takim 1 taką takim narzędziem pewnej władzy oraz symbolem tego statusu, ale symbolem jest też jednak oznaczenie świetlne Taxi and, a inwestycja w taksometr oczywiście zostały poniesione to smutne mocno relaks właśnie przewiduje o dobre lądowanie samochodów Ubera absolutnie Umer nie będzie mógł w tym momencie zupełnie przypadkowym niemal osobom pozwalać na funkcjonowanie tylko są z licencją, czyli mające działalność gospodarczą będące taksówkarzami realnie, ale chodzi o to czy samochody Ubera będzie można odróżnić cóż będą sami działa w gospodarce być być na licencji, ale Kogut n p . z nową te wszystkie oznaczenia, które mają dzisiaj taksówki, które są wymagane przez regulacje miejskie czy to wszystko także dotknie Ubera będą wciągnięci pod ten system jest także z tego punktu widzenia racja wobec Ubera była taryfa ulgowa teraz na pewno dobrze taka ustawa się pojawia być może taksówkarzy jeszcze powinni no właśnie Konstantego takie, jakie ponosi straty przez przez działalność Ubera może powinni dostać jeszcze raz to więcej dla siebie powiem szczerze dosłownie przyjechałam tutaj korzystający z 1 z przewoźników romans reklamy nie Ubera i aplikacja się zepsuła pokazywała adres, którego wyjeżdżałem, więc mówiła obić blok, ale okazuje się, że pan jedzie na taksówce od 40 lat świetnie znał topografię miasta powiedziałem Czerska 8 przyjął wszystko się, mimo że aplikacja zwariowała nic nie wiem czy pozbywanie się tych tych wymagań jest do końca dobry jednak licencja ma też jakimś symbolem i buduje pewien etos po prostu tego ty tych grup pracowniczych są takie kraje w Europie i na świecie, która powiedziały stop Uberowi myśli pan zrobił dobrze absolutnie absolutnie zrobił dobrze, bo to jest także powiedziały 1 firmie, ale jeżeli reszta zeszła powiedziała dobrze będziemy się stosować jeśli sądzimy, że wśród aplikacja lepsze niż taksometr to zaczniemy pracować z lokalnymi regulatorami i to się zmieni tak się rzeczywiście stało to nie jest tak, że mamy alternatywę albo tzw. wąsaty Złotów prędkości Tosca versus amerykański Uber, który po prostu wiesz jak na swoje wszędzie nawet amerykański Uber n p . w w Kalifornii Santa Monika w w wielu miastach kalifornijskich właściwie nie ma innych taksówek poza Uber to tam pozwolono na dziko Amerykanka nie nie bez powodu takie określenie istnieje na szczęście tutaj z Europy jednak są nasze i jest wspólne prawo transportowe na poziomie unijnym im jest tutaj też myślimy szkoda, że regulator budzi się dopiero teraz mam nadzieję, że jeszcze będzie 1, która przynajmniej stratą uwzględni to co na to co postulują taksówkarzy dywan bo gdy otwieram apkę Google Maps to mam takie wrażenie, że wszyscy jesteśmy trochę na nas działam pod dyktando wielkich korporacji, a przed Google Maps pokazuje właśnie czas Uber, dlaczego akurat Uberem, a nie my akcji nowy ton słomy w fundacji też analizujemy to jak właściwy dla gospodarki cyfrowa mamy paru potentatów oni gromadzą wszystkie te dane z zakazu oraz jak ta sprawdza też na Google Maps to rzeczywiście zapisywane na jej to jest 1 sieć, która działa ze sobą wzajemnie ci ludzie znają to jest 1 Dolina Krzemowa to są wszystko przyjaciele, którzy razem zmonopolizowali po prostu ten rynek cyfrowy i dobrze ktoś próbuje uporządkować bardzo dziękuję za tę rozmowę Jan zygmuntowski z fundacji strat był państwa i moim gościem Jakub Janiszewski pomimo strajku taksówek i strajku nauczycieli już z nami jest także zapraszał bardzo serdecznie państwa na jego program, a teraz już informacje Mikołaj Lizut kłania się Nisko nie Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: POPOŁUDNIE RADIA TOK FM

Więcej podcastów tej audycji

POPULARNE

DOSTĘP PREMIUM

Z Dostępem Premium TOK FM odsłuchasz każdy podcast! Wybierz pakiet Aplikacja i WWW - słuchaj gdzie chcesz i kiedy chcesz!

Kup teraz

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA